Benzinetank R1200RT echt leeg

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ferryversteegen

Benzinetank R1200RT echt leeg

Ongelezen bericht door ferryversteegen »

Het moest er een keer van komen en vandaag was het zover, ik stond zonder benzine, de RT hield er op de snelweg mee op terwijl ik volgens de boordcomputer nog 24 km kon rijden...

Eigenlijk niet consequent want de boordcomputer heeft me wat dat betreft de laatste 17,500km nog nooit in de steek gelaten, meestal rijd ik door totdat de boordcomputer aangeeft dat ik nog nul kilometer kan rijden (vaak zelfs nog een aantal kilometers onder nul) en dan sta ik nog steeds niet zonder benzine, blijkt maar weer dat het toch niet constant is, volgende keer maar wat eerder gaan tanken.
Maar natuurlijk was het niet de eerste keer dat ik zonder benzine stond en uit voorzorg (ervaring?) heb ik altijd een aluminium brandstoffles bij me met daarin een litertje peut en die heeft me (ook vandaag weer) gered.
Op de vluchtstrook een liter benzine in de tank gegoten en de RT startte gelijk weer zonder problemen, dat was vroeger (in het carburateur tijdperk) wel anders.

Voor alle zekerheid toch maar niet naar mijn standaard benzinepomp doorgereden maar bij de eerste de beste benzinepomp (na 5 km) getankt om het lot niet teveel te tarten :), de motor duwen gaat best makkelijk maar dat moeten we vooral niet overdrijven.

Totaal ging er 27.67 liter in de tank (inclusief het weer vullen van de aluminium fles), haal ik daar de laatste 5 km nog vanaf die ik nog gereden heb naar de benzinepomp (tegen gemiddeld gebruik over deze tank) dan is de conclusie dat er 27.5 liter in de tank gaat als hij helemaal leeg is.
(Helemaal eerlijk is het niet want ik heb wat luchtgaten in de vulbuis geboord zodat de tank net iets hoger gevuld kan worden, scheelt weer 0.5 liter, officieel gaat er namelijk "maar" 27 liter in de tank).
Afbeelding
Kees Jan

Re: Benzinetank R1200RT echt leeg

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Mijn record is 25,54 liter tanken in de >2010 RT, zonder stil te vallen. Officieel 24 liter tankinhoud, met beluchtingsgat dus iets meer.

Groet,
Kees Jan
ferryversteegen

Die van mij is uit 2009, is de tankinhoud van nieuwere modellen kleiner?
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ja, de tankinhoud van model 2010 is idd kleiner; 25l, waarvan 4l reserve.
Mijn maximale tankbeurt bij model 2010 was 25,03l.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
ferryversteegen

Dan was hij ook ver leeg _004 , misschien een tip: dit zijn ideale aluminium branstofflessen om mee te nemen, ik heb er een in mijn topkoffer vastgemaakt met een riempje (tegen het stuiteren).
Afbeelding
Willem Rietveld
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

mijn record is ooit 27,8 liter geweest na stilval op snelweg net voor een afrit, motor zo scheef als mogelijk naar links en toch nog wat wiebelen om naar de dichtsbije pomp te komen

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Wat laten jullie het er dan op aankomen... Ik heb mijn BMW primair om op te rijden en niet om er mee te gaan wandelen ;) en qua tankstationdichtheid in ons landje lijkt het mij niet echt nodig om op de vluchtstrook :shock: met een flesjes 'oude' benzine te gaan lopen klungelen.

Daarnaast heb ik altijd geleerd, dat het technisch niet handig is om je tank helemaal leeg te rijden: mocht er wat vervuiling in je tank aanwezig zijn, weet je in ieder geval zeker dat je dat ook allemaal in je brandstoffilter terecht komt...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Ik ben het met Bert eens. Ooit geleerd dat leegrijden van een tank de motor extra kan vervuilen. Misschien is het anno 2012 wel zo dat de brandstof veel beter van kwaliteit is dan pak'm beet 30 jaar geleden.

Ik tank zodra het lampje gaat branden, tenzij ik op minder dan 50 km van huis ben. Dan rijd ik door naar de plaatselijke olieboer die een onbemand tankstation heeft.

En mocht ik onverhoopt op de snelweg zitten, dan helpt mijn Garmin mij wel naar een tankstation in een of ander dorp in de buurt. Want de jongens langs de snelweg zijn grote boeven qua prijs.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Willem Rietveld
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

even een kleine "correctie" voor de vorige twee reageerders"

Je gaat natuurlijk niet voor je lol door tot het gaatje....
Bert zal nooit last hebben, die rijd aan zijn gegevens te zien op een 1100rt en daar kloppen de reservelampen en dergelijke, mijn vorige 1100 nooit last gehad.
Heb je een 1200rt, dan blijkt het volgens de reacties en berichten op diverse forums in binnen en buitenland slechts een questie van tijd te zijn voordat de opgegeven gegevens zowel van de benzinemeter alsook het resrevelampje alsook de boorcomputer het langzaam maar onvermijdelijk gaan begeven (bravo voor hernn BMW...).
Sommige rijders zijn reeds met de derde of zelfs vierde binnenwerk van de tank bezig....
Zelfs in het progamma wegmisbruikers is er een motoragent te zien geweest die melde dat hij plots stilviel terwijl de boordcomputer aangaf dat hij nog ruim 50 km te gaan had en de meter nog op een kwart stond.
Als je meter nog een kwart van de voorraad aangeeft en de boordcomputer verteld dat je nog 170 km's te gaan hebt, is het toch écht wel heeel vervelend om direct na deze info geen sap meer te hebben.
Hetgeen bijna iedereen daarna doet is "gewoon" voortaan op de dagteller rijden, en komen dit soort akkefietjes niet meer voor.
En dan heeft het inderdaad ook geen zin om een extra fles benzine mee te nemen. of je doet dit bij een vakantierit.
Na de eerste keer en ruim 3 a 4 km duwen overkomt je dit geen tweede keer.
Wel jammer voor een merk met zo'n naam en zulke prijzen voor de motoren.
Bij andere merken die ca. de helft kosten geen problemen op dit gebied. Er zit dus constructief toch écht wat goed fout bij ons favoriete merk

Zo, dat moest er toch even uit.
Hopelijk blijft de brandstofvoorraadinformatie bij diegene die een 1200RT rijden en nog geen problemen hebben gehad ook in de toekomst heel.

[groet] , willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Kees Jan

Het is wel spannend om op de laatste ml te rijden. Big RT Smile

Groet,
Kees Jan
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Beste Willem,

Bedankt voor je technische uitleg en in dat licht bezien kan ik mij het fenomeen onbewust leeg rijden inderdaad voorstellen. Overigens knap waardeloos voor zo'n kostbare motorfiets...

De 'trigger' voor mijn eerdere reactie was echter de hieronder weergegeven opmerking van de topic starter en dat heeft volgens mij niets met het technisch onvermogen van de R1200RT te maken, toch?
ferryversteegen schreef:....knipperdeknip.... meestal rijd ik door totdat de boordcomputer aangeeft dat ik nog nul kilometer kan rijden (vaak zelfs nog een aantal kilometers onder nul)....knipperdeknip...

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Willem Rietveld schreef:Hetgeen bijna iedereen daarna doet is "gewoon" voortaan op de dagteller rijden, en komen dit soort akkefietjes niet meer voor.
Doe ik ook altijd. Ik heb nog de oude meter (850RT uit '96) die alleen in blokjes telt. Ik kijk dus gewoon op de dagteller en als ik in het buitenland ben, tank ik iets eerder dan hiet in Nederland, waar je heel veel pompen hebt.
Het is wel spannend om op de laatste ml te rijden.
Zeker! Doe ik met de auto ook altijd...net als Kramer in Seinfeld:
[media]TuEdU_lrtZk[/media]
Kees Jan

Zeker! Doe ik met de auto ook altijd...net als Kramer in Seinfeld:

Geweldig!!! _004
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Willem Rietveld schreef:Heb je een 1200rt, dan blijkt het volgens de reacties en berichten op diverse forums in binnen en buitenland slechts een questie van tijd te zijn voordat de opgegeven gegevens zowel van de benzinemeter alsook het resrevelampje alsook de boorcomputer het langzaam maar onvermijdelijk gaan begeven (bravo voor hernn BMW...).
Heb je ook al eens gezocht op de 1200RT's die dat probleem niet hebben en gewoon vele jaren en vele kilometers probleemloos rondrijden?
Het is nu net alsof bij iedere 1200RT het beschreven benzinemeter-probleem vroeg of laat opduikt. Dat is natuurlijk niet zo.
Rijdende op mijn 3e 1200 sinds 2007 en een kleine 200K km verder heb ik alleen maar positieve ervaringen met de BMW boordcomputer en benzinemeting.
Persoonlijk zou ik de boordcomputer dus als zéér accuraat willen omschrijven!
En waarom ik de tank zo ver leegrijd? Het komt precies zo uit; 4 dgn woonwerk en ik ben zo'n 520km en een tank verder.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
ferryversteegen

Ach, als je de tank altijd heel ver leegrijdt dan kan er technisch gezien weinig rommel in blijven zitten :).

Maar het is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen sport om zo laat mogelijk te tanken en soms gaat het mis, hahaha. (Ik kan makkelijk praten met mijn litertje reserve in een aluminium fles)

Vorig jaar naar Italie geweest met een vriend die een 9 liter benzinetank op zijn motor heeft en dan merk ik iedere keer weer dat ik maar verwend ben met ruim 27 liter......
Kees
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door Kees »

[quote="ferryversteegen"]Ach, als je de tank altijd heel ver leegrijdt dan kan er technisch gezien weinig rommel in blijven zitten :).

Wie heeft toch ooit het sprookje verzonnen dat bij het leegrijden van de tank meer rommel wordt aangezogen?
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Sprookjes ontstaan altijd op basis van waarnemingen en werkelijke gebeurtenissen. Verder kan er gecondenseerd water onder in de tank komen( is zwaarder dan benzine en blijft dus onderin), als het waait tijdens het tanken kan er ook stof en zand mee de tank in gaan: bij elkaar noemen we dit 'rommel'. Als het goed is wordt het onderste deel van een tank niet gebruikt omdat de inlaat wat hoger zit juist om te voorkomen dat je dit mee zuigt naar binnen. Bij de heli's was het iedere dag even op het drainklepje drukken om condenswater en 'rommel' weg te laten lopen.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Kees
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door Kees »

Volgens mij onderschrijf je mijn mening. Als de "rommel" tot of boven het niveau van het aanzuigpunt is gekomen ontstaat pas een probleem. Heb je water in je tank sloop dan gelijk niet alles, maar laat de tank zo ver mogelijk leeg lopen (zuigen). Een minimale hoeveelheid spritus in je tank doen, vol tanken met benzine en het probleem is opgelost. Het spiritus/watermengsel passeert vermengd met benzine moeiteloos pomp en inspuitstukken. Uiteraard zou een drainklepje een ideale oplossing zijn.
scan
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Het moet dan wel een zeer 'gedresseerd watermengsel' zijn wat zo netjes onder het aanzuigpunt blijft staan!
Zeker bij een motor lijkt me het onwaarschijnlijk, met al die reacties van links naar rechts, de favoriete drempels maar te noemen en kantelen van de motor, dat het watermengsel netjes onder dat punt blijft. De benzine en incluus watermengsel wordt flink heen en weer geklotst en dan mengt het zich weer.. lijkt me.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

water is zwaarder en mengt niet met benzine en zal dus onderin blijven, misschien als de tank bijna leeg is dat het gaat mixen maar mengen doet het niet. Verder ken ik de 1200 niet goed genoeg waar exact het aanzuigpunt zich bevindt, misschien een vraag voor Kenny of Vioma?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
scan

Scheikundig gezien heb je gelijk maar het water zal bij een heftig ritje niet keurig netjes onderin blijven zitten. Het zal zogezegd zwevend worden en dan weet je het wel.
Robin0341
Type: R1250RT
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

In de handleiding staat: "Benzinegebrek kan tot een overslaande verbranding en het onverwacht afslaan van de motor leiden. Een overslaande verbranding kan de katalysator beschadigen, ................ _001
scan

In de handleiding staat: "Benzinegebrek kan tot een overslaande verbranding en het onverwacht afslaan van de motor leiden. Een overslaande verbranding kan de katalysator beschadigen.
En ik maar wachten op die keer dat ie, door benzinegebrek, niet een keer onverwacht afslaat.. :lol:
ferryversteegen

Vanmorgen voor de zekerheid toch maar getankt terwijl de boordcomputer aangaf dat ik nog 45 km kon rijden.
Er ging 26,68 liter in de tank (van de 27,50) en inmiddels had ik 505 km gereden.

Volgens een simpele rekensom kon ik dus (slik) nog maar 15 km rijden ipv 45 .....
((505/26.68)*27.50)-505=15

Hoe werkt de boordcomputer eigelijk? Zit er een doorstroommeter ergens in de brandstofleiding ofzo?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”