Wondermiddel voor zwaar schakelende bakken?
Moderator: RT_Patrick
Re: Wondermiddel voor zwaar schakelende bakken?
Met de MTX 75W140 moet het al goed zijn dus je had jezelf wat geld kunnen besparen.
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Qua viscositeit is de diff & gear iets dikker als de castrol, maar het lijkt verdomd veel op elkaar.Ton1959 schreef:Met de MTX 75W140 moet het al goed zijn dus je had jezelf wat geld kunnen besparen.
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 15 aug 2012, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- robi
- Type: R1200RT
- Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10 - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: overijssel
Hey Joop,
Je hebt het toegevoegd aan de bak. Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn na een paar ritten. Nu nog je voorband en dan is ie volgens mij weer helemaal top.
Gr. Rob
Je hebt het toegevoegd aan de bak. Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn na een paar ritten. Nu nog je voorband en dan is ie volgens mij weer helemaal top.
Gr. Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
Hallo BeemeRT's
Het klakken is er bij mij ook bij schakelen (met namevan de1 naar de 2 en van de 2 naar de 3. Hoger valt mee) nu is er op aanraden van Notten BMW een volsynthetische olie in de bak gekomen waardoor de bak iets soepeler schakelt, maar het klakken is nog wel duidelijk hoorbaar. Ik had mij intussen erbij neergelegd aangezien het schakelen op zich prima gaat op mijn
van 2009. Ik bedoel hiermee dat buiten de geluiden ik altijd in een keer in de juiste versnelling zit.
Na het lezen van alle goede berichten ga ik toch deze toevoeging proberen. Ik zal jullie berichten over mijn bevindingen. Ik ben het ermee eens dat je het eerst zelf proberen moet voordat je op basis van onderbuikgevoel / scepsis een oordeel gaat vellen.
Luc
Het klakken is er bij mij ook bij schakelen (met namevan de1 naar de 2 en van de 2 naar de 3. Hoger valt mee) nu is er op aanraden van Notten BMW een volsynthetische olie in de bak gekomen waardoor de bak iets soepeler schakelt, maar het klakken is nog wel duidelijk hoorbaar. Ik had mij intussen erbij neergelegd aangezien het schakelen op zich prima gaat op mijn

Na het lezen van alle goede berichten ga ik toch deze toevoeging proberen. Ik zal jullie berichten over mijn bevindingen. Ik ben het ermee eens dat je het eerst zelf proberen moet voordat je op basis van onderbuikgevoel / scepsis een oordeel gaat vellen.
Luc
Welke olie heeft Notten gebruikt in je versnellingsbak?
Hallo Ton.Ton1959 schreef:Welke olie heeft Notten gebruikt in je versnellingsbak?
Goeie vraag. Ik weet dat ze motorex motorolie gebruiken en ook een volsynthetische olie voor de versnellingsbak. Maar al sla je me dood. ik weet niet welk merk en type. Het vertrouwen in Notten is blijkbaar zo groot dat ik ervan uit ga dat zij het beste gebruiken voor mijn

Ik zal als ik weer daar kom eens informeren wat zij gebruiken.
Luc
Leuk om te weten de vicositeit is namelijk iets wat het verrschil maakt volgens mij.
- Teuniz
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1100R/1995
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Katwijk/Turijn
- Contacteer:
Wat mij opvalt is dat de bak beter schakelt wanneer hij warm is. Altijd al zo geweest.
Dat zou betekenen dat, in mijn geval, een olie met een lagere viscositeit beter zou zijn...
Offtopic: Valle Po, Italië.

Dat zou betekenen dat, in mijn geval, een olie met een lagere viscositeit beter zou zijn...
Offtopic: Valle Po, Italië.

Zündapp GTS50 > Suzuki GT550 > BMW R1100R 172.000 Km
Dat is bij alle bakken zo. Ga niet onder de voorgeschreven viscositeit zitten.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
Als de versnellingbak warmer word nemen spelingen ook toe en daardoor gaat het schakelen ook iets gemakkelijker.Teuniz schreef:Wat mij opvalt is dat de bak beter schakelt wanneer hij warm is. Altijd al zo geweest.
Bij warmte zetten onderdelen toch uit en verwacht ik dat de speling net minder wordt ?!. Bij mij gaat de bak naarmate deze warmer wordt net iets moeilijker schakelen. Jouw redenatie kan ik dus niet volgen.Ton1959 schreef:Als de versnellingbak warmer word nemen spelingen ook toe en daardoor gaat het schakelen ook iets gemakkelijker.Teuniz schreef:Wat mij opvalt is dat de bak beter schakelt wanneer hij warm is. Altijd al zo geweest.
Luc
1100r van 1999 vs 1200 rt Appels en peren ???Erteetje schreef:Bij warmte zetten onderdelen toch uit en verwacht ik dat de speling net minder wordt ?!. Bij mij gaat de bak naarmate deze warmer wordt net iets moeilijker schakelen. Jouw redenatie kan ik dus niet volgen.Ton1959 schreef:Als de versnellingbak warmer word nemen spelingen ook toe en daardoor gaat het schakelen ook iets gemakkelijker.Teuniz schreef:Wat mij opvalt is dat de bak beter schakelt wanneer hij warm is. Altijd al zo geweest.
Luc
Als de versnellingbak warmer word nemen spelingen ook toe en daardoor gaat het schakelen ook iets gemakkelijker.[/quote]
Bij warmte zetten onderdelen toch uit en verwacht ik dat de speling net minder wordt ?!. Bij mij gaat de bak naarmate deze warmer wordt net iets moeilijker schakelen. Jouw redenatie kan ik dus niet volgen.
Luc[/quote]
1100r van 1999 vs 1200 rt Appels en peren ???[/quote]
Uitzetten bij warmte en krimpen bij koude lijkt me toch merk en type onafhankelijk en heeft zelfs niet alleen betrekking op motorfietsen. Lijkt me een gevalletje natuurkunde voor beginners. Als ik me hierin vergis hoor ik dat uiteraard graag, maar ik snap het echt niet.
Luc
Bij warmte zetten onderdelen toch uit en verwacht ik dat de speling net minder wordt ?!. Bij mij gaat de bak naarmate deze warmer wordt net iets moeilijker schakelen. Jouw redenatie kan ik dus niet volgen.
Luc[/quote]
1100r van 1999 vs 1200 rt Appels en peren ???[/quote]
Uitzetten bij warmte en krimpen bij koude lijkt me toch merk en type onafhankelijk en heeft zelfs niet alleen betrekking op motorfietsen. Lijkt me een gevalletje natuurkunde voor beginners. Als ik me hierin vergis hoor ik dat uiteraard graag, maar ik snap het echt niet.
Luc
Het is maar net wat er meer uitzet de tandwielen of de as waar ze opzitten , misschien bij de 1200 de as en bij de 1100 de tandwielen. Of misschien zet de schakel as bij de 1200 meer uit dan bij de 1100 ? dat bedoel ik met appels en peren . 

De meeste versnellingsbakken schakelen warm beter dan koud. Ik zou denken dat de behuizing van de versnellingsbak ook meer uitzet dan de assen waardoor axiale speling op de assen zou toenemen.
Beste forummers,
Interessante discussie, echter komende vanaf de vraag van mats 1 om ervaringen te delen over Forté Diff & Gear treatment denk ik dat wij nu behoorlijk off topic zijn gegaan.
met vriendelijke groet,
RhanRT
Interessante discussie, echter komende vanaf de vraag van mats 1 om ervaringen te delen over Forté Diff & Gear treatment denk ik dat wij nu behoorlijk off topic zijn gegaan.
met vriendelijke groet,
RhanRT
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 4389 Weergaves
-
Laatste bericht door ciske
-
- 13 Reacties