Grootte van sd kaart ZUMO 660

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
BM-double-UU

Grootte van sd kaart ZUMO 660

Ongelezen bericht door BM-double-UU »

Ik ging een sd kaart kopen voor mijn zumo 660, toen zei de verkoper dat ik niet een te grote kaart moest nemen want dan ging de zumo traag werken.
Nu heb ik daarvan niet zoveel verstand,dus neem je aan dat het eventueel zo kan zijn.
maar is dit daadwerkelijk ook zo, hij heeft mij een 4gb meegegeven, maar ik lees hier dat sommigen ook 8 gb gebruiken

Tot hoeveel gb kun je eigenlijk in de zumo gebruiken?
Misschien weten jullie wat meer hierover dan de verkoper :-)

Hans.
Inspector Gadget

Re: Grootte van sd kaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ikzelf heb een 16Gb micro-SD card in de BMW Navigator 4 zitten, met daarop de hoofdkaart.
En ik heb vooralsnog geen vertragingen bemerkt.

Een 4Gb of 8Gb micro-SD card is vooralsnog voldoende voor een volledige kaartdekking.

Ik heb ook een 32Gb micro-SD card gebruikt in de BMW Navigator 4, en die werd in ieder geval netjes en correct herkend.
Noortukker
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door Noortukker »

Hoi,
Ligt ook een beetje aan welk type Sd kaart je neemt.
Ze zijn er in verschillende sneheden.
uitproberen is de best optie.
Ik heb op dit moment 8 Gb in mijn zumo 660
Vind het niet extreem snel maar heb niet al teveel last er van.

Groet,
Andre
Van A naar B is het leukst op een RT
Inspector Gadget

Ter zijde:
Het getal in het rondje op de geheugenkaart is de schrijfsnelheid, bij een lege kaart(!). (de zogenoemde Class)

Qua leessnelheid zou dit aangegeven moeten worden in "getal x"
Helaas is dat lang niet altijd het geval.
Nu moet de host (lees: in dit geval de Zumo 660) de data lezen, en daarin is de Zumo niet echt bijster snel.

Meer info;
http://en.wikipedia.org/wiki/Micro-SD#microSD
BM-double-UU

Dus als ik het goed begrijp heb ik genoeg aan een 4gb kaart. of is 8gb gewoon beter?
Want als ik het goed lees dan...is hoe hoger het gb hoe trager de zumo kan worden?

Tot zover bedankt voor de uitleg :)
Inspector Gadget

Komt weer een lang antwoord; :$

Je zult naar de technische specificaties op de website van de fabrikant moeten kijken om de leessnelheid te achterhalen.
http://kb.sandisk.com/app/answers/detai ... %20ratings
Hoewel de aandacht is voor hoofdzakelijk schrijfsnelheden.
De schrijfsnelheid (die minder van belang is in deze specifieke toepassing) is het getal in het rondje, de Class. (dat zijn de MB's per seconden bij een lege kaart)
En een snelle(re) kaart maakt de host (Zumo 660 in dit geval) niet sneller als de host die hogere snelheid niet aan kan.

Oftewel het heeft geen zin en zonde-geld, als je een Class 10 kaart in een host plaatst die niet verder komt dan Class 4.
Maar, dat is nog altijd alleen bij het schrijven naar het geheugenkaartje.

Daar komt nog bij dat Flash geheugen na veelvuldig gebruik trager en trager wordt.
Maar dat is techniek en ik zal je niet nog verder vermoeien met dergelijke details.

Het 1e belangrijke punt is de grootte van de geheugenkaart;
Momenteel is de volledige navigatiekaart ongeveer 2,5 Gb, tel daarbij eventueel (!) een motorkaart op en wat andere grotere bestanden en je zit boven de 3 Gb.
In mijn optiek kan je dus beter voor een 8 Gb dan voor een 4 Gb geheugenkaartje kiezen.
Dan heb je ook meer ruimte voor de toekomst, als het er op aan komt.

Ik zou zelf voor een micro-SD van 8 Gb met een Class rating van 4 kiezen.

Dan nog ff wat over de traagheid;
Flashgeheugen, ook degene ingebouwd in apparaten wordt na verloop van tijd trager, dat is inherent aan de techniek daar achter.
Maar ook het überhaupt lezen en schrijven van flashgeheugen is niet echt heel snel te noemen.
Dat heeft te maken hoe dat geheugen uitgelezen moet worden en de data eruit komt of in gaat.
Ik zal niet nog dieper op de techniek in gaan anders dan een analogie;
De data gaat er gemultiplexed in en uit, als een soort lange trein met wagons, en in die wagons zit dan delen van je data.
Als er veel data is, zal die trein met wagons dus meerdere keren langs moeten rijden om die data op te halen (lezen) of te brengen (schrijven).
Want die trein met wagons heeft een vaste lengte, en als de trein vol is, zal de rest van de data ff moeten wachten op de volgende trein.
Kortom, de techniek is ook een beperkende factor.
Wat betekend dat in de praktijk;
Ja, de opbouw van de kaart zal iets trager zijn als de grote kaart op een extern geheugenkaartje staat.
Zeker als je alle details, POI's e.d. aan zet.
Maar in mijn optiek praat je dan over 0,5 seconden of minder, versus het interne geheugen.

Natuurlijk kan je dergelijke problemen heel gemakkelijk oplossen;
Plaats in je navigatie alleen de kaart die je daadwerkelijk gaat gebruiken.
Hoe kleiner de route-kaart, hoe sneller deze gelezen zal worden, ongeacht de locatie van die kaart.
Kortom, vraag je zelf dus af, ga ik daadwerkelijk met de motor heel Europa (en de rest) rijden, of is een Benelux selectie voldoende? _001
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 10 jul 2012, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
BM-double-UU

Bedankt voor je antwoord :D
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Grootte van sd kaart ZUMO 660

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

In mijn ervaring:
a. de omvang van de geheugenkaart is niet of amper van invloed op snelheid
b. bij snelheid van de kaart wordt vooral gekeken naar schrijfsnelheid (foto) terwijl voor ons de leessnelheid van belang is
c. heb in de zumo nog nooit een snelheidsverschil gezien tussen de ene en de andere kaart
d. tenzij je, zonder computer, van noordkaap naar zuid spanje wilt en vervolgens via moskou en dublin weer terug heb je in de regel echt niet meer dan 4Gb nodig.

Maaaarrrrrr:
De zumo660 heeft ook een mp3-speler. En je wilt natuurlijk wel voor drie jaar muziek mee op je weekend in de eifel ;)

Wat beslist wèl van invloed is is het plaatsen van honderden nummers in één map. Is zelfs merkbaar bij opstart van het toestel. Verdeel je mp3 liefst in één map per album; of enkele tientallen nummers per map en ook dat effect voorkom je. Ik vermoed dat de verkoper iets dergelijks gehoord zal hebben.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Voor de volledigheid van dit draadje;

a) & b)
De lees-snelheid bij de wat grotere geheugenkaartjes is vaak sneller, alleen is soms een kriem om uit te vinden.
Bij de 1Gb en 2Gb (met Class 2) is de leessnelheid 7 Mb/sec en de schrijfsnelheid 5 Mb/sec.
Bij de 8Gb en 16Gb (met Class 4) is de leessnelheid 15 Mb/sec en de schrijfsnelheid 20Mb/sec.

c)
Het snelheidsverschil is inderdaad miniem, ca. 0,5 seconden.
Wat je pas gaat merken als je met verschillende kaarten werkt en omschakelt.
En voor mijn werk deed ik dat regelmatig.

d)
Toegegeven, de volledige (huidige, 2013.10) navigatie-kaart is meer dan 2Gb (2,50Gb om exact te zijn), maar als je zowel de "gmapsupp.img" alsook de "gmapprom.img" in je apparaat hebt, omdat de ene kaart aangemaakt is door MapSource/BaseCamp, terwijl de andere kaart alleen door de MapUpdater wordt aangemaakt.
Waar je rustig de "gmapsupp.img" zou kunnen wissen, en voorkom je eventuele overlappingen of geheugen-tekort problemen.

Waarbij opgemerkt wordt door de diverse experts om MapUpdater/MapInstaller/LifeTimeUpdater te gebruiken om kaarten op je Zumo te installeren.

Desalniettemin, heb ik al mijn kaarten op de micro-SD geïnstalleerd, waarbij ik 1,9 Gb geheugen vrij heb op de Garmin, en de micro-SD iets meer dan 3Gb gebruikt is.
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

De firmware v.d. Zumo bepaalt de maximale SD kaart grootte.
Laatste firmware maakt gebruik van een 8 GB kaart mogelijk volgens Garmin.

Ronald
Inspector Gadget

Het spijt mij maar dan is helaas je informatie onjuist of onvolledig, de Zumo 660 ondersteund 16Gb.

Dat kan ik ook volmondig bevestigen omdat ik voor mijn werk ook andere kaarten gebruik en die passen allemaal netjes op mijn 16Gb en werken, stuk-voor-stuk.
En dan heb ik mijn 16 Gb bijna vol, met verschillende kaarten en verschillende soorten kaarten.

https://support.garmin.com/support/sear ... 0000000%7D
What is the largest size Secure Digital (SD) card that an automotive device can accept?

06/12/2012 (US-datum notatie)
As long as the automotive device has the latest version of software, the device can use the following maximum card size from the table below. Please use the WebUpdater program at the following link to download the latest device software version: http://www.garmin.com/webupdater

Unit Series - Maximum Size of SD Card
nuvi series - 16GB
LIVE series - 16GB
zumo 400 & 500 series - 4GB
zumo 220, 350, 600, & 605 series - 16GB
dezl series - 16GB
StreetPilot c500 series - 4GB
StreetPilot c300* series - 2GB
StreetPilot i-Series* - 2GB
StreetPilot 7200 / 7500 - 2GB
GVN 52 and 53 - 16GB
KNA-G510 - 16GB

Depending on the model of the device, it may use either a full size SD card or a microSD card, please refer to its documentation for more information.
When using a card with a larger capacity and when the files on the card are large in number and/or size, the device's ability to draw mapping may be slowed.

For OEM dealer devices, please refer to the series above that fits the device.

*Note: StreetPilot c300 and i-Series units do not currently support the SDHC (High Capacity) cards.

*Note: All devices that support SDHC (High Capacity) cards will support up to class 10 cards.
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ai ai, daar ging idd iets mis.
Ik had het over de 550, mea culpa.
Desalniettemin weet ik zeker een firmware download te hebben gedaan waarbij de boodschap van Garmin was dat daarmee 8 GB kaartjes gebruikt kunnen worden.

Het rare is dat de bij een aantal replies ZUMO 660 in de topictitel is weggevalen en heb ik dit mede daarom dit draadje vervuild.

Ronald
Inspector Gadget

Maakt niet uit, want dan zijn de Zumo 550 gebruikers nu ook op de hoogte dat blijkbaar 8 Gb ook/wel werkt. _001

Wat mij betreft vervuil je nooit als de reactie zinvolle informatie bevat, ook al is het maar zijdelings relevant.
Je zou maar net je iets afvragen en het staat ergens vermeld, heb je toch weer wat opgestoken! _004
BM-double-UU

Kijk zo leer je toch steeds weer nieuwe dingen :D

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”