Radio Antenne

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
1-handed
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Radio Antenne

Ongelezen bericht door 1-handed »

aangezie ik de lange antenne niet zo fraai vind wil ik graag een kortere monteren
Heb een dergelijke ook op mijn Smart onvangst is daar nog goed
Iemand ervaring
Bijlagen
IGXoJpE09ZSs4NFgA==.jpg
Inspector Gadget

Re: Radio Antenne

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het zou mij niet verbazen als bij je Smart er een elektronische antenne-versterker in de antenne-voet of nabij de radio zelf zit.

Dat is bij de -1200- niet het geval.
De radio-ontvangst bij de -1200- vindt ik persoonlijk al matig, laat staan als je een nog kortere antenne gaat monteren.
(je kunt discussiëren of dit aan de antenne ligt of aan de radio)

Op de -1200- is de aarding niets anders dan een massa-kabel die op het chassis is aangesloten, terwijl er beter gekozen had kunnen worden voor een ground-plane. (aardingen over de gehele motor, als een soort virtuele "schotel")

Ik zou zeggen, probeer het gerust maar ik zou nog even geen permanente veranderingen maken totdat je het hebt uitgetest. ;)
1-handed
Contacteer:

Heb je dan ook en antenne versterker die je weg kunt werken en dan een kleinere monteren ???
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Hoi Bert,

In principe heeft de Smart (standaard) geen antenne versterker. Als de standaard Grundig radio met de door jou beoogde antenne goed werkt (wat qua radio een wonder genoemd mag worden, want de Smart/Grundig is wat ontvangst betreft zeker geen hoogvlieger _001 ...), is het de moeite waard om het met de BMW radio ook te proberen.

[groet] / met vriendelijke Smart groet

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vele moderne vierwielige hebben een antenne-versterker.
Maar die zit 9-van-de-10 keer in de antenne-voet zelf weggewerkt.
Heel klein printje met SMD-componenten.

Je kunt vrij eenvoudig controleren door achterop je radio te kijken, dan zie je zoiets als dit;
14-6-2012 20-13-26.png
Dat wordt een zogenoemde spanningsinjector genoemd.
Het is niets anders dan een "gesealde" weerstandsnetwerkje waarmee een deel van de +12 volt via de (lange) coax naar de antenne-voet getransporteerd wordt.
In de antenne-voet zit dus de antenne-versterker en die heeft spanning nodig om te kunnen werken.

Als je fabrieks-af een (nieuwe) vierwielige koopt met radio-voorbereiding (= speakers, bekabeling w.o. antenne) zit deze antenne-versterker er soms wel maar soms ook niet bij. En die heb je dus wel nodig, anders is het radio-ontvangst echt beroerd.
9 van de 10 dealeRTs weten wel of je een versterkte antenne op de vierwielige hebt zitten, of niet.
Het is dus wel raadzaam om het bovenstaande bij je merk-dealeRT na te vragen als je radio-ontvangst slecht is.
Goed, tot zover de tips en uitleg.

Terug naar het onderwerp, on-topic;
Bij Conrad Electronics zie ik een hele kleine "antenneversterker" staan, maar ik herken hierin juist weer een spanningsinjector! :$ _001
Bestnr.: 373087 - 89.
Het heeft namelijk ook geen zin een antenneversterker achter de radio te plaatsen, die moet zo dicht mogelijk in de buurt van de antenne-spriet zelf zitten!
Anders loop je het risico stoorsignalen vanuit het voertuig zelf ook mee te versterken!
(Let wel, dit is hoofdzakelijk gerelateerd aan de vierwielige)

Dus m.i. is dit geen antenne-versterker. Ook de documentatie geeft niets aan over de versterkingsfactor.

Ik weet ook niet of je wel met een antenneversterker moet willen gaan werken, dan kan je nog beter de antenne verplaatsen.
Namelijk achterop de bagagedrager, scheelt voor mij veel, heel veel.
(en ik heb dan ook een dataverbinding draadloos via dezelfde antenne lopen, via een filter).

Ik zou het gewoon proberen met die rubberen spriet.
Het kán zijn dat je bij de automaterialenzaak een verloopje moet aanschaffen om de spriet te kunnen monteren op de bestaande BMW-voet.
Let op: Je moet eerst de schroef aan de zijkant van de antennevoet (waar die uitsparing zit) loshalen voordat je de spriet zelf kunt losdraaien.
Althans, zo is dat bij mijn antenne. ;)
1-handed
Contacteer:

Ga het maar proberen dus,kan alleen maar beter worden

Mijn antenne zit NIET vast met een schroef en kan er dus zo af ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”