Handvatten vervangen R1200RT

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
PD850RT
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Handvatten vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door PD850RT »

Heeft iemand van jullie ervaring bij het vervangen van de rubberen handvatten bij een R1200RT met handvatverwarming?
Ik vroeg me n.l. af of deze oude exemplaren gewoon weg te halen zijn (doorsnijden bijv.?) en door nieuwe rubberen exemplaren te vervangen zijn. Hoe zit het dan met eventuele bedrading etc. bij verwarmde handvatten? Waar lopen die en waar zit dan precies het gedeelte wat warmte veroorzaakt? Zo ik zie is er wel verschil in rubberen handvatten voor met en zonder handvatverwarming.
Dus verschil is er wel en mogelijk heeft handvatverwarming dikkere exemplaren met een iets grotere doorsnede omdat deze over een soort van verwarmingselement heen lopen??? Zit het verwarmingselement overigens in het rubber zelf of in het stuur zelf (zwarte gedeelte)?
Als de eerste optie is kan ik de oude handvatten dus niet zomaar doorsnijden. Van de andere kant hoe loopt de bedrading dan bij bijv. het gashandel? Ik kom er niet uit door bij allerhande fiches (ETK, RePRom etc.) te bekijken. Wie weet hoe dit alles werkt?
Zie wel bedrading lopen van onder de tank langs de beide stuurhelften door het stuur riching handvatten maar hoe dit verder werkt kan ik niet zien. Ben toe aan nieuwe handvatten dus ik vroeg me af of dit zelf goed te doen is of niet..

Ben héél benieuwd of iemand hier antwoord op heeft.
Alvast bedankt.
Gr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Inspector Gadget

Re: Handvatten vervangen R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb de ervaring nog niet maar stond op het punt wel te gaan doen.
Dus eerst navraag gedaan bij de bevriende BMW dealeRT;

Bij de -1200- met handvatverwarming zit je normaal gesproken op die peperdure (volledige) vervanging van de handvaten. (onderdeelnummer 61317694813)

Echter, als je de rechterkant neemt van een niet-verwarmde versie, kan je het voorzichtig (!) zelf doen.

Onderdeel nr: 32721458396 (2x nodig)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=72&hl=10

De truc is voorzichtig (!) en vooral niet te diep snijden het oude rubber eraf te snijden en deze nieuwe rubbers over de verwarmingselementen heen schuiven.

Stap 1 is altijd eerst controleren of je handvatverwarming werkt voordat je aan de slag gaat.
Anders ben je achteraf aan het twijfelen of je toch iets kapot gemaakt hebt, als na de montage van de nieuwe rubbers alsnog je handvatverwarming niet (meer) werkt.
En heb je alsnog onderdeelnummer 61317694813 nodig, quanta costa mucho geld.

Naar wat ik begrepen heb is het verwarmingselement een draad a la een lange spoel die rondom de bovenzijde van een huls gewonden is, en daar omheen zit dus dan weer je rubberen handvat.
Soms is het verstandiger een nieuw, vlijmscherp hobbymesje te nemen en die volledig (of in ieder geval lang) uit te schuiven, géén snijbewegingen te maken maar juist te duwen (voorzichtig) met weinig kracht, dan "splijt" je de oude handvat-rubber.
(zelfde manier zoals je gepantserde kabel doorklieft, scherp mes, kabel in bocht trekken, en mes er tegenaan zetten, de schepte van het mes en de oppervlaktespanning van de kabel in een bocht getrokken is voldoende om de mantel te doorsnijden zonder dat je gelijk in de aders zit te hakken, als je dat wel eens gedaan hebt)

Het schijnt goed te doen te zijn (mijn BWM dealeRT doet dit al zo'n 10 jaar) mits je voorzichtig bent, de tijd neemt en kijkt voordat je wat doet.
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Als de handgrippen versleten zijn: Ik heb de "hush-puppies"van Kenny ;) erop zitten en die bevallen me goed.
Is wellicht een optie, want de hvv werkt perfect.
GrTz
BertL
Inspector Gadget

Is een optie, alleen niet zo long-lasting (levensduur) als de "echte" handvaten.
Ik ben aan mijn 2e paar GripPuppies bezig binnen een jaar, ik knijp blijkbaar nogal hard. :O

Daarnaast vind niet iedereen GripPuppies even prettig. ;)
JeHo
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

De verwarmingsdraden lopen als een spiraal om het harde gedeelte van het handvat en zijn twee niet geisoleerde draden. Hieroverheen is het rubberen
handvatgedeelte gemonteerd ,en dit is op diverse plaatsen gelijmd op het harde gedeelte. Daarom is het rubber gedeelte moeilijk te verwijderen.
Ikzelf heb een draadbreuk aan het gashandle gehad en deze kunnen solderen. Is ook gelukt met moeite, maar omdat we hier toch over een bussysteem spreken
heb ik geen risico genomen en na een paar weken een compleet handvat no.61317710438 gekocht (85€) en gemonteerd.Ik zelf zou, nu ik weet hoe die draden
om het handvat lopen , niet gaan snijden in het rubber met het risico om de draden te beschadigen. Ik denk dat het niet eenvoudig is om het nieuwe rubber op het
handvat te monteren. Het verwarmingselement ,dus de twee ongeisoleerde draden lopen niet in het rubber,maar onder het rubber.
Succes M.V.G. JeHo.
PD850RT

Hoi JeHo.
Klink inderdaad best lastig allemaal maar je hebt me wel duidelijkheid gegeven hoe het in elkaar steekt.
Van de andere kant blijft het natuurlijk best vreemd dat je voor iets wat op termijn zou kunnen gaan slijten (rubberen handvatten) deze niet kunt vervangen maar wel een geheel nieuw exemplaar zou moeten kopen incl het verwarmingsgedeelte wat ook nog een nogal prijzige aangelegenheid is maarja.....logisch kan het niet altijd zijn.
Bedankt in ieder geval voor jouw uitleg hieromtrent!
Mvrgr. Peter
PD850RT

Bedankt DutchMidiman,
Zoals jij het omschrijft zou het best moeten lukken, van de andere kant als ik het relaas van JeHo hierboven weer lees lijkt het me ook best lastig.
Ik denk er even over na maar denk eerlijk gezegd wel dat ik het zou willen gaan proberen.
Nu heb ik een mooie fiets met van die "kale" handvatten! Da kan nie!!
Mvrgr. Peter
Inspector Gadget

Ik denk dat het te doen is, maar door BMW dealeRTs niet aangeboden wordt in verband met de hoeveelheid en mogelijke risico's.

Ikzelf denk als je heel voorzichtig bent, het wel te doen moet zijn.

Maar anders moet je eens bij een BMW dealeRT of een BMW slopeRT naar handvaten met handvatverwarming gaan kijken welke nog niet op de motor gemonteerd zijn, dan kan je zien hoe e.e.a. in elkaar steekt.

Als je gerichte vragen hebt wil ik die best voorleggen aan mijn bevriende relatie en hen nadere uitleg vragen.
JeHo
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo Peter,
Als de afstand Eijsden- Nijmegen niet zo groot was kwam ik met het complete gashandle met bedrading naar je toe om te laten kijken hoe het in elkaar zit.
Ik hoop dat het je lukt en schrijf eens hoe je het eventueel hebt gefikst.
Ik denk dat het verwijderen van het oude rubber niet het probleem zal zijn, maar het monteren van het nieuwe rubber zonder de e.draden te beschadigen.
En het moet VAST zitten zodat het rubber niet kan verschuiven over de harde bus,met het risico dat de motor als je hem van de bok trekt in het extreemste geval niet omvalt en jij met de rubber in je hand staat te kijken.
m.v.g. Jean.
bartb
Land: nl
Woonplaats of omgeving: almere

Ongelezen bericht door bartb »

Peter

.... het toverwoord is haarspray. Ik heb mijn rubbers vervangen op een r1150rt mbv onderstaande instructie

http://www.advrider.com/forums/showpost ... ostcount=1

gr BartB

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”