Denk dat het grotere aandeel Garmin inderdaad zo wel te verklaren is.
Ik wil er nog 1 "argument" aan toevoegen;
Garmin was volgens mij langere tijd de enige (en vooral de eerste) die navigatie voor (ook) op de motor uit bracht.
TomTom begon met het openbreken van de (dure) GPS markt door navigatie op de PDA's. Toen.
Later zijn de dedicated apparaten daar bij gekomen, en heeft TomTom de PDA's, net als die markt zelf, langzaam laten gaan.
Mijn StreetPilot 3 Deluxe (BMW Navigator) heb ik meer dan 10 jaar, gekocht op de dag dat ik mijn nieuwe job begon.
Met, jawel, de 256 Mb data-module. Na inruiling van de 128 Mb data-module.
Wel heb ik "uitstapjes" gemaakt naar TomTom en Navigon op de Compaq IPAQ 5550 en zelfs op de laptop.
Omdat ik daar (ook) private channel informatie op kon ontvangen, wat ik nodig had voor mijn werk.
Daarna is het ook nog een MIO 269 Plus geworden (oops) en vrij snel daarna de Garmin 2820 (met, uiteraard de Red Pilot)
En nu dan sinds een jaartje de BMW Navigator 4.
Ja, het kostte klauwen met geld, vooral de CD's (en later DVD's) vwbt de BMW Navigator, dat was elke keer weer volle mep betalen.
Maar als ik kijk economisch hoe lang een Garmin apparaat mee gaat, en mee kán gaan, ben ik ronduit tevreden over Garmin.
Ook hun technische kwaliteiten, na zoveel jaar.
Mijn ervaring met TomTom op de motor is via de familie, en vandaar nog altijd mijn keuze voor Garmin.
En de familie heeft ondertussen ook (gedeeltelijk) gekozen voor Garmin (Zumo 660)
Mijn keuze is op basis van ervaringen uit het verleden, zoals hoelang een fabrikant een model ondersteunt, onderdelen en/of uitbreidingen voor kan leveren, after-market oplossingen (zoals TouraTech, bijvoorbeeld). Maar ook helpdesk-reacties, hun partner-kanaal, verkrijgbaarheid.
Maar daarmee vlak ik zeker TomTom niet uit, het is tenslotte de software die de hardware maakt.
Daarin is zo te horen aan de diverse reacties TomTom meer gebruikersvriendelijker, en Garmin meer de "technische" oplossing.
Als ik iets koop op een dergelijk gebied, kijk ik ook naar de ervaringen van anderen om het betere systeem te kopen waar ik jaren mee vooruit kan.
Ik zie persoonlijk de 210/220's en 340/350's als "tussenstappen", voor degene die wellicht nadenken over TomTom, liefst een Garmin willen, maar niet die hoge prijzen wil betalen. Of niet alle Garmin features willen of nodig hebben.
Ik gebruik overigens ook nog een andere Garmin, te weten de Edge 605, maar dan op de pedaal-fiets. :shock: :lol:
PS: Het wijzigen van een poll/enquête op het forum met extra modellen doet alle eerdere gegevens verloren gaan.