wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Welke GPS gebruik jij?

Garmin Quest (2)
0
Geen stemmen
Garmin StreetPilot
15
12%
Garmin Nuvi-serie
2
2%
Garmin Zumo 210/220
9
7%
Garmin Zumo 550
33
27%
Garmin Zumo 660
46
38%
TomTom Rider 2
6
5%
TomTom Rider Pro (Plus)
4
3%
TomTom Urban Rider
5
4%
Tripy (II)
2
2%

Totaal aantal stemmen: 122

mr805
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Born to run

wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?

Ongelezen bericht door mr805 »

Beste mensen

Jullie hebben zeker en vast voorkeuren voor navigatiesystemen.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar het waarom.
Dus heb je een mening over enig systeem en vooral waarom deze het voorkeur heeft.
laat het ons helpen in de aanschaf !

ik bedank bij voorbaat, _004

M@rk
Vespa, Tomos, Puch, Goldwing GL1000, R100RS, R1100RT, R1200GSA TB.
pklop

Re: wie gebruikt welk systeem en vooral waarom ?

Ongelezen bericht door pklop »

> Ik gebruik de scala ridder G4.

Ah, foutje; het ging om navigatie-systemen ipv communicatie.
In dat geval: de BMW Navigator IV :o)
Gewoon omdat die de logische (bmw) keuze was voor deze motor.

Peter
Laatst gewijzigd door pklop op 18 mar 2012, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Op mijn -1200- heb ik de Zumo 550 van Garmin. Bevalt me prima.
Eind 2010 heb ik 'm gekocht omdat de vorige navi verdronken was na een hele dag stromende regen in Zuid-Duitsland (dat was geen Garmin, maar dat doet hier niet terzake).
Waarom juist deze? Een: omdat ik 'm qua vormgeving mooier vind dan de 660, twee: omdat je niet alles perse via het touchscreen hoeft te doen, en drie: omdat mijn portemonnee ook iets te zeggen had.
En natuurlijk omdat je zelf je routes al van tevoren uit kunt zetten thuis op de pc, al is dat zeker in het begin erg lastig omdat je zoveel mogelijkheden hebt.
Ik ben nu bijna anderhalf jaar verder en ik heb er nog geen centje spijt van. De volgende zou weer een 550 worden (als die er dan nog is _001 )
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Ik heb een aantal jaren gereden met de TomTom Rider II, maar door het rijden van nachtritten met een aantal motormaten die allemaal Garmin hadden, een ander apparaat aangeschaft. Dit is de Zumo 660 geworden. Deze bevalt me tot op heden erg goed.
Mbt de TT Rider het volgende: prima apparaat dat -in mijn geval als enige minpunt- slechts 48 routepunten aankon.
GrTz
BertL
JoJothefirst
2024
2024
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Mark,

wat wil je met je navigatie? Dat is de eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen. En dan vervolgens uitzoeken wat het beste bij dat doel past.
Op http://www.gps.nl word je geholpen met het uitzoeken van deze vraag. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Zumo 660 omdat ik in eerste instantie besloten heb om geen TomTom aan te schaffen, en in tweede instantie de navigatie ook voor in de auto ga gebruiken. De Zumo 550 is niet meer leverbaar (tenminste bij Waypoint) en bovendien was die duurder dan de 660 terwijl de 660 uitgebreider is dan de 550. Nu is vooral de keuze tussen de 660 en de 220. De 660 heeft alle extra's die ik nodig had, terwijl ik die bij andere systemen nog extra aan moet schaffen, waardoor je uiteindelijk net zo duur of nog duurder uit bent. Maar.... het is wel veel geld. En dat is de afweging die jij voor jezelf moet maken: heb ik het ervoor over? Ik heb hem nog maar net maar kan nu al zeggen dat het voor wat mij betreft een superbeslissing is geweest _004
Hoop dat je hier wat aan hebt
[groet]
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ik gebruik sinds 2008 een Zumo 550 omdat het de meest geschikte en bedrijfszekere GPS was die op dat moment op de markt was. Alle andere merken en types konden gebruik op een motor niet (goed) verdragen. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad en wil ook beslist niet overstappen op b.v. de Garmin 660 ondanks dat Garmin/TomTom nu meer bieden aan bewegwijzering, rijstrook signalering en nog meer van dat soort zaken. Hij werkt perfect, heeft nog geen minuut geweigerd. Kaarten verversen (Liftime update) verloopt altijd soepel. Samen met de Scala Rider G4 solo een perfecte combinatie tijdens mijn omzwervingen op de RT door Europa.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
mr805
Woonplaats of omgeving: Born to run

Ongelezen bericht door mr805 »

Dat zijn al snel een paar mooie reacties. dank alvast
op de vraag wat ik er mee wil doen: Op een eenvoudige manier op de computer tochtjes uitzetten zonder dat ik daar vele uren aan moet besteden, en tochtjes van anderen inladen.
Ik zoek eigenlijk eenvoud, en optimaal gebruikersgemak.

gr
Mark
Vespa, Tomos, Puch, Goldwing GL1000, R100RS, R1100RT, R1200GSA TB.
bmwrene
Type: R1200RT/LC
Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
Woonplaats of omgeving: Bladel

Ongelezen bericht door bmwrene »

Hoi collega motorfanaat _004 , kijk eens op: _004 _005
viewtopic.php?f=40&t=2568 _001

Dat is MIJN mening EN ervaring _002

sucses Gr.bmwrené _004
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Sinds 2009 heb ik de Garmin Zumo 550 en ben daar tevreden mee.
Omdat ik graag zelf routes maak (b.v. voor de uitjes met het F800 forum) en daar veel tijd in steek is het een ergernis dat bij het overzetten op de Tomtom er telkens rare dingen gebeuren waardoor de routes "verkracht" worden.
Mijd je in Mapsource b.v. bewust een ringweg omdat je juist het centrum van stadje door wil dan weet Tomtom het weer beter en ga je toch de ringweg op ook als je in het centrum van dat stadje een waypoint onderdeel van de route laat zijn.
Dit is vooral hinderlijk als Tomtommers voorrijden met een route die in Mapsource is gemaakt.
Als we met meerdere Garmins rijden (ook de 660) stemmen we instellingen en kaartversie met elkaar af en dat gaat altijd goed.

Ronald
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Vorig jaar maart de Zumo 660 aangeschaft na ruim 1 jaar zonder problemen met een autonavi op de -1100- te hebben gereden. Het geen last meer hebben van hinderlijke kabels naar de (losrammelende) accesoire-aansluiting, waterbestendigheid, routes kunnen downloaden, life-time updates, buetooth, langere accuduur, maar eigenlijk vooral het grote scherm waren voor mij de voornaamste redenen. Maar ook de verjaardagsbijdrage van schoonma maakte beslissing wat gemakkelijker :D
Schoonzoon heeft zich vorige maand een Zumo 210 ('uitgeklede' 220 met 'maar' 21 W-Europese landen) aangeschaft. Bluetooth is niet koppelbaar met een mobiele telefoon.
Voor beiden geldt: goed afgestemd op motorgebruiksgemak en ook in de auto bruikbaar.

Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Ik heb de Tomtom rider 2

Iederreen loop weg met garmin hoeveel begrijpen deze navigatie eigenlijk weinig mensen heb ik gemerkt.
Ik ben niet iemand die alles geregeld wil hebben.

Tom tom heeft een super functie die is kronkel routes en ben ik ergens aan het rijden wil ik een andere kant op tik ik de stad in en vervolgens op kronkel route klaar is kees.

Zo kom je op de leukste wegen die je anders nooit gereden zou hebben.
Je kan de functie telkens onderweg gebruiken al naar gelang je het wilt . bij garmin moet je alles van te voren uitzoeken of onderweg een route maken saai saai saai.

Honderduizend functies erg leuk ik wil geen computerspel dus voor mij geen Garmin
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

thooms schreef:Ik heb de Tomtom rider 2

Tom tom heeft een super functie die is kronkel routes en ben ik ergens aan het rijden wil ik een andere kant op tik ik de stad in en vervolgens op kronkel route klaar is kees.
Je kan de functie telkens onderweg gebruiken al naar gelang je het wilt . bij garmin moet je alles van te voren uitzoeken of onderweg een route maken saai saai saai.

Honderduizend functies erg leuk ik wil geen computerspel dus voor mij geen Garmin
Nog nooit gehoord van de Onroute Motorroute kaart?

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Sinds 2004 ben ik een Garmin gebruiker. Begonnen met de 2610 en sinds twee jaar de Zumo 660. Gebruik deze in de auto en op de motor. Op de motor gekoppeld met de Schuberth SRC helm via bluetoorh. Geen gehannes met kabels. Daar heb ik in het verleden veel storingen mee gehad (gebruikte toen Autocom). Ook de koppeling met de telefoon vindt ik belangrijk. Ik bel zelf niet maar moet wel bereikbaar blijven. Voor de normale routes gebruik ik de kaart van Garmin. Voor de mooie routes de onroute motorkaart. En die kan je ook onderweg laten bepalen. Dat hoeft niet vooraf op de pc. Goede support van de leverancier Waypoint en hulp via het forum van Waypoint.
Voor onafhankelijk advies kan ik Waypoint aanraden. Hebben nu 5 vestigingen en verkopen niet alleen Garmin. Hebben jarenlange ervaring met navigatie en communicatie op de motor.
hansuitolst
Bijz: Exclusive
Woonplaats of omgeving: Olst

Ongelezen bericht door hansuitolst »

Vier jaar een Garmin 2610 gebruikt maar niet alles heeft het eeuwige leven. Zeker niet bij wekelijks gebruik. Nu sinds een aantal maanden de 660 en daar tevreden over. Wel getwijfeld gezien de problemen op diverse fora. Maar Garmin is toch mijn merk. Het is wel een navigatiemiddel voor mij, geen mp3 speler (zet wel een Cd-tje op) en ook geen telefoon (ik wil in alle rust kunnen rijden).
En gewoon kopen in Notter, wel wat duurder maar super service.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik heb de Zumo 210 en deze doet alles wat ik wil . . . . _004
EN voor rond de € 250,= klaar !!
Afbeelding
Zie ook:
viewtopic.php?f=40&t=4684&p=47936#p47936

[groet]
Jos
mr805 schreef:Beste mensen

Jullie hebben zeker en vast voorkeuren voor navigatiesystemen.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar het waarom.
Dus heb je een mening over enig systeem en vooral waarom deze het voorkeur heeft.
laat het ons helpen in de aanschaf !

ik bedank bij voorbaat, _004

M@rk
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Lexrt
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Woonplaats of omgeving: Best

Ongelezen bericht door Lexrt »

Ik gebruik sinds 2008 de zumo 550 met veel plezier en tot op heden geen seconde spijt, samen met de scala 4 een perfecte combinatie.

Groeten Lexrt -1200- _004
Blue Pugilist
Woonplaats of omgeving: Julianadorp

Ongelezen bericht door Blue Pugilist »

Garmin 2820 hier, ideaal toestel, super betrouwbaar onder alle omstandigheden, enige kleine nadeel is dat er geen interne batterij in zit....
TomTom is optimaal voor van A naar B rijden, Garmin's mogelijkheden om routes meer naar je hand te zetten zijn groter.
Suc 6 met de keuze... :roll:
Lets roll
HenkvanR
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

TomTom rider, en die doet alles wat ik wil, gebruik hem eigenlijk heel zelden.
[groet]
HenkvanR -1200-
Ben1200RT
2024
2024
Bijz: Divers
Land: Zweden
Woonplaats of omgeving: Smalland

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Heb al jaren een TomTom go 720, zit aangepaste software op zodat ik deze ook voor mijn werk kan gebruiken. Ben chauffeur en heb af en toe ritten die te lang breed of zwaar kunen zijn. TT helpt dan uitstekend, beter dan de navi van de zaak. Heb er een steun bij gekocht bij Waypoint voor op de RT en rijden maar.
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Bart51
Bijz: BMW R850R
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Bart51 »

Zoals je ziet is het bijna allemaal Garmin en, in mindere mate, TomTom.
Zelf heb ik gekozen voor een Navigon 6310 en wel om de volgende redenen:
Hij moet makkelijk over te zetten zijn van motor naar auto,
je kunt makkelijk kiezen tussen verschillende profielen , die je zelf kunt vaststellen: Auto, motor, fiets, wandelaar en vrachtwagen. Deze laatste is ook goed te gebruiken als je met een caravan rijdt (het vrachtwagen pakket heb je niet echt hierbij nodig).
Prijstechnisch is dit apparaat goedkoper dan de meest gangbare op de motor (€ 160,00).
Een paar nadelen: niet waterdicht (gelukkig rijd ik alleen met mooi weer met een navigatiesysteem) en net zoals bij TomTom kan je maar per route max 50 punten erin kwijt (en dat is soms vervelend want de meeste routes worden gegeven in Garmin taal met zo nu en dan uitschieters met wel 1000 punten. Dan ben je wel even bezig die route te verbouwen voor dit navigatiesysteem.

Ik heb het apparaat nu 1,5 jaar en het werkt perfect. Je kunt er voor 2 jaar kaartupdates bijkopen voor € 20,00. Wat wel opvalt is dat de kaart niet altijd meteen aangepast worden bij wegwijzigingen (zoals op de A12 bij woerden/harmelen en de N11 bij Alphen ad Rijn en misschien nog wel veel meer, andere geven de wijzigingen echter te vroeg door en dan weet je het ook niet meer: voor beiden is dus wat te zeggen.

En ja, koop ik weer een Navigon als deze de geest geeft? Het antwoord is nee.
Het wordt een garmin, maar welke weet ik nog niet. Ik wacht eerst af of die navigon wel kapot kan gaan!

Veel plezier met dit antwoord.

Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
ron1200rt

Ongelezen bericht door ron1200rt »

Ik gebruik de BMW Navigator IV. Ook omdat het de voor de hand liggende keuze was (voor mij althans).
Houd je echter er niet van om zelf routes te maken en geef je niets om de vele mogelijkheden dan is een TOMTOM Rider een goede optie.
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Hazeldonk schreef:
thooms schreef:Ik heb de Tomtom rider 2

Nog nooit gehoord van de Onroute Motorroute kaart?

Ben
ik heb ook een TT urban rider en wel precies daarom wat Thooms hierboven schrijft. En uiteraard ken ik ook de Onroute Motorkaart maar die is er (toen) alleen voor Nederland en Garmins. De optie Kronkelroutes doet TT als je het wilt voor heel Europa.

Ik rijd meestal alleen en juist het gebruiksgemak en die kronkelroutes deden het hem. _004 En er zijn, als je zoekt, zat kant-en-klare routes te vinden als je het niet zelf thuis wilt voorbereiden. Met Tyre is dat overigens een eitje.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik destijds, en nog, erg gecharmeerd was van de Garmin 660, maar alle wat minder vrolijke berichten op het GPSforum deden mij anders besluiten. En volgens mij zijn ze er nog niet uit _001 Nu zullen er ongetwijfeld gebruikers zijn die nergens last van hebben, maar bij Notter waren er zoveel klachten bekend, tja, dan kies ik maar anders.
Ik wil gewoon een apparaat dat het domweg altijd doet, en dat ik kan instellen zonder dat ik ict heb gestudeerd :D

Maar zoveel wensen, zoveel gebruikers en zoveel voorkeuren. Het belangrijkste is dat je een apparaat koopt dat voldoet aan jouw wensen.

Zie je door alle bomen het bos nog, of heb je nu echte een navi nodig :lol: :lol:

Succes
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
BertL
2024
2024

Garfield schreef:
ik heb ook een TT urban rider en wel precies daarom wat Thooms hierboven schrijft. En uiteraard ken ik ook de Onroute Motorkaart maar die is er (toen) alleen voor Nederland en Garmins. De optie Kronkelroutes doet TT als je het wilt voor heel Europa.

Ik rijd meestal alleen en juist het gebruiksgemak en die kronkelroutes deden het hem. _004 En er zijn, als je zoekt, zat kant-en-klare routes te vinden als je het niet zelf thuis wilt voorbereiden. Met Tyre is dat overigens een eitje.

Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik destijds, en nog, erg gecharmeerd was van de Garmin 660, maar alle wat minder vrolijke berichten op het GPSforum deden mij anders besluiten. En volgens mij zijn ze er nog niet uit _001 Nu zullen er ongetwijfeld gebruikers zijn die nergens last van hebben, maar bij Notter waren er zoveel klachten bekend, tja, dan kies ik maar anders.
Ik wil gewoon een apparaat dat het domweg altijd doet, en dat ik kan instellen zonder dat ik ict heb gestudeerd :D

Maar zoveel wensen, zoveel gebruikers en zoveel voorkeuren. Het belangrijkste is dat je een apparaat koopt dat voldoet aan jouw wensen.

Zie je door alle bomen het bos nog, of heb je nu echte een navi nodig :lol: :lol:

Succes
Met de oude versie van Onroute Motorkaart (ik dacht die tot 2008) kon je op de pc wel routes maken en importeren op de TTRider2. Misschien dat dat nog steeds kan met de nieuwste Tomtommies
GrTz
BertL
Garfield
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Hallo Bertl,
Dat zou best kunnen, heb geen idee. _001
Maar ik gebruik Tyre om een route uit te zetten. En dat gaat zo simpel dat ik niet eens de behoefte voel opkomen om wat anders te proberen.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
BertL
2024
2024

Bij onroute vul je variabelen in (hoe lang-wel of niet rondrit-welke wegen mogen gebruikt worden- etc) en het programma maakt een route. Soms heel verrassend. Maar het ouderwetse hand- en denkwerk m.b.t. een route maken is vanzelf ook uitstekend.
GrTz
BertL
mhovens
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door mhovens »

Mijns inziens moet je de volgende zaken afwegen:
1. Waarvoor wil je het apparaat gebruiken (alleen of in toertochten)
2. Wat zijn de financiele randvoorwaarden
3. Hoe zit het met kaart updates
4. Wat vindt je zelf prettig werken.

Op het werk organiseer ik de jaarlijkse meerdaagse motortoertocht. Er zijn een aantal dingen waar ik tegen aanloop. Het meeste storend vindt ik dat als je een route plant met bijvoorbeeld Tyre of ITNconverter dan moet je dat heel precies doen. Staat een waypoint aan de verkeerde zijde van de weg laat hij je gewoon omdraaien om over het waypoint te gaan. Daarnaast is de route die je met de genoemde programma's maakt gebaseerd op google routering, dat is niet noodzakelijkerwijs het zelfde als van TomTom. Je zult dan ook de TomTom de route moeten laten simuleren om te controleren of de route zo is als dat je hem bedacht hebt. Ik vindt dat veel werk. Dan zul je moeten opschrijven welke instellingen dat je in je TomTom hebt staan want die kunnen anders zijn dan bij de andere rijders. Verder kun je op een TomTom het herberekenen niet uitzetten. Dat wil zeggen dat als je om een of andere reden van de route afwijkt het apparaat gaat herberekenen naar het volgende waypoint. Dat is vaak onwenselijk. Overigens vindt ik zelf de 48 waypoints geen belemmering. Ik heb nog nooit meer waypoints nodig gehad. Bij garmin is, mits je dezelfde kaart versie hebt, de route zoals je hem in mapsource of basecamp hebt gepland. Verder kun je op het apparaat het herberekenen uitzetten of erom laten vragen. Soms wijk je bewust even van de route af en kun je gewoon zelf terug naar de route rijden en het apparaat gaat dan gewoon door met de route als je daar weer op rijdt. Kaart updates kun je voor Garmin een lifetime update kopen voor circa 90 euro, je krijgt dan 4 maal per jaar een kaartupdate. Qua financiën zit er wel prijs verschil maar dat is niet zo groot dan het lijkt. De TomTom urban wordt geleverd zonder actief doc. Deze moet je erbij kopen, en dan wordt het verschil klein of nihil. Bovenstaande is vooral van toepassing als je vaker een motortoertocht rijdt. Rij je meestal alleen dan is de TomTom Urban Rider een mooi apparaat. Er zijn namelijk een functie kronkelroutes op. Het apparaat heeft dan een apart algoritme om de route te berekenen tussen twee punten. Hierdoor kiest het apparaat automatisch een mooie route. Kan garmin ook maar dan moet je de onroute kaarten kopen. Verder is de TomTom qua gebruik volgens velen intuïtiever. De audio van de TomTom urban rider kun je enkel via een bluetooth headset in je helm krijgen, de Garmin Zumo 660 kan nog met de kabel. Hoewel sommigen aangeven dat ze liever geen audio aanwijzingen horen vindt ik zelf veiliger. Nu hoef ik alleen indien de situatie onduidelijk is een blik te werpen op het navigatiesysteem. Op dealextreme heb je al eenvoudige bluetooth oortjes voor circa 12 euro.

Groetjes,

Marcel
Laatst gewijzigd door mhovens op 26 mar 2012, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
BertL
2024
2024

Marcel, een helder verhaal, alleen jouw opmerking
de Garmin Zumo 660 kan nog met de kabel.
kan ik niet helemaal volgen.
Waar zit de aansluiting op de zumo 660 ?

En in tweede instantie: gevonden aan de zijkant onder het plaatje dat er afgeschroefd moet worden. :D

Grz
Bert
GrTz
BertL
mhovens
Contacteer:

Bert,
Bij de zumo zit een motorsteun. Aan motorsteun zit een kabel die aan het eind uiteen rafelt in verschillende kabels, de 12V aansluiting, aansluiting voor de traffic ontvanger en tenslotte een audio en microfoon aansluiting. Je hoeft dus geen klepjes open te maken, via contactjes aan de achterzijde van het apparaat wordt contact gemaakt met het dock op de motorsteun.
Afbeelding
Groetjes,

Marcel
jvanluijn
Bijz: Pacific blauw...... er zijn er maar 3 van
Woonplaats of omgeving: appeltern

Ongelezen bericht door jvanluijn »

Ik gebruik een Garmin 550 dit omdat hij nog enigzins betaalbaar is (ook goed tweedehands te krijgen)
en hij herberekend zeer snel.
Zeker nu met het afgelopen treffen goed kunnen uitproberen.
helemaal top!!!

Dus voor bij een BMW R1200RT met een Garmin 550
_oo_
japachap
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Tja- ik doe natuurlijk wat anders...

Ik rijd met een Garmin Nuvi 765T op mijn 1150RT. Europa maps 44 landen.
Heb het van http://www.satnaveasy.co.uk/ gekocht voor ongeveer 120euros.
Het is geen specifiek Bike GPS.
Waarom?
Plus-punten-

Prijs- samen met een waterdicht houder, een zelf-aangepaste auto-oplader en een zelfgemaakt beugel kost het totaal 150-euros.
Connectiviteit- er is een hoofttelefoonaansluiting voor mijn Autocom Super Pro Avi (non-bluetooth) en hij heeft een FM-zender als ik wil een draadloos verbinding maken (FM zender niet legaal in zommige landen).
Uitbreidbaar geheugen- Standaard 4GB SD kaart, uitgebreid tot 8GB- misschien nu tot 16GB. Ik heb behoorlijk veel knallende liedjes erop voor het...
Ingebouwed MP3 speler.
POIs en routes aan te laden (Promotor tochten... ANWB Reiswijser... Google maps?)
Garmin lifetime map update (ok- zo 90euros of zo, maar 4x per jaar geupdate).
Garmin global basemap en off-road functie.
Snel herberekenen.

Mins-punten-
Accu binnen 2-3uren gebruik op- best aan te sluiten op motor accu.
Scherm soms wat moeilijker te bedienen door het doorzichtig cover van de waterdicht houder.
Waterdicht houder geeft wat storende spiegeling overdag, maar bij nacht geen probleem (uiteindelijk zijn de meeste klachten veroorzaakt door de houder).
GPS heeft soms last van Promotor routes- ligt dat aan de Promotor jongens....?

Behoorlijk tevreden met dit oude toestel. Niet te ingewikkeld. Niet te hi-tech. Werkt prima in het auto. Werkt prima genough op de motor. Moet misschien een beter houder maken of aanschaffen.

Zeker voor het prijs- 1/4 het kost van een nieuw Zumo of Tom Tom- ben ik wel blij mee!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Patje
Bijz: Quartz Blue Metalic...
Land: BE
Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Patje »

Een tripy II http://www.tripy.eu/nl. Kan een heledag mee op een batterij lading en bevat een schat aan kaarten en trips zo uit de doos.
Why do I ride a BMW? Easy, Mercedes does't build bikes!!! De R1200RT lc is er, die staat prachtig naast mn K100LT uit 1988 :-)
Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
siebke

Patje schreef:Een tripy II http://www.tripy.eu/nl. Kan een heledag mee op een batterij lading en bevat een schat aan kaarten en trips zo uit de doos.
Dat mag dan ook wel voor dat geld!! _001 . Hoewel een 'complete' Zumo 660 (dus met alle toeters en bellen) ook al aardig in de papieren loopt.... :shock:
le gendarme
Bijz: Franse politiemotor
Woonplaats of omgeving: Leusden

Ongelezen bericht door le gendarme »

Op mijn BMW -1100- gebruik ik de Garmin GPSmap 62.
Een prima multifunctioneel apparaat dat ook bij andere "takken van sport" erg bruikbaar is.
Het apparaat heeft alle functies die een motorrijder nodig heeft en het kletst niet tegen me dus: geen headset nodig _004 .

Afbeelding
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Wie kan een lijstje maken van alle gangbare navigatiesystemen. Dan maak ik er een polletje van . . . .
Jos WRSM
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Op alfabetische volgorde:

Garmin Quest
Garmin Quest 2
Garmin StreetPilot III
Garmin StreetPilot 276c
Garmin Nuvi-serie (autonavigatie, niet waterdicht)
Garmin Zumo 220
Garmin Zumo 550
Garmin Zumo 660
Garmin overig (GPSMAP serie bijvoorbeeld)
Routerol (voor de volledigheid van de lijst)
TomTom Rider 2
TomTom Rider Pro (Plus)
TomTom Urban Rider
Tripy
Tripy II

Maar misschien dat er nog meer modellen zijn...
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Bedankt Dave,

Helaas mag ik max. 10 vragen stellen in de poll. Ik heb er dit lijstje van gemaakt.

Garmin Quest (2)
Garmin StreetPilot
Garmin Nuvi-serie
Garmin Zumo 210/220
Garmin Zumo 550
Garmin Zumo 660
TomTom Rider 2
TomTom Rider Pro (Plus)
TomTom Urban Rider
Tripy (II)
Dave schreef:Op alfabetische volgorde:

Garmin Quest
Garmin Quest 2
Garmin StreetPilot III
Garmin StreetPilot 276c
Garmin Nuvi-serie (autonavigatie, niet waterdicht)
Garmin Zumo 220
Garmin Zumo 550
Garmin Zumo 660
Garmin overig (GPSMAP serie bijvoorbeeld)
Routerol (voor de volledigheid van de lijst)
TomTom Rider 2
TomTom Rider Pro (Plus)
TomTom Urban Rider
Tripy
Tripy II

Maar misschien dat er nog meer modellen zijn...
Jos WRSM
BertL
2024
2024

Na de TTrider2 (perfect apparaat !) toch maar overgestapt op de Zumo 660.
Aanschaf heb ik gedaan nadat ik nachtritten ben gaan rijden. Motormaten met Garmin sloegen rechtsaf, terwijl de Tomtom aangaf linksaf te moeten. Dat kwam mij te vaak voor en ik vond dat niet wenselijk 's nachts. Zoonlief kom de zumo 660 voor me aanschaffen met een flinke personeelskorting, vandaar de keuze voor deze Garmin.
Ook deze navigatie bevalt me prima.
In de auto maak ik gebruik van de Nuvi-serie (250W meen ik).
GrTz
BertL
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Ik gebruik de Garmin Zumo 220 in combinatie met de schuberth c3 met rcs.

De 220 doet wat ik wil en ik kan lekker rommelen met basecamp. Heb afgelopen zondag nog een aangepaste route gereden met het vrouwtje achterop.
Wat ik ook geweldig vind en even wil vermelden is de onroute motorkaart. Deze selecteert automatisch de mooie motorwegen door bossen, langs water en niet op de snelweg. Heb ik de tijd dan selecteer ik de bestemming en de onroute kaart leid me op de leuke manier daar heen. Elke rit een tour!!!!
bmwrene
Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
Woonplaats of omgeving: Bladel

Ongelezen bericht door bmwrene »

Nou dames en heren ik zal mijn ervaring een laten weten tussen TomTom en Garmin.
Ik heb zelf een TomTom R2 en ben met de motorclub naar Engeland/Ierland en Schotland geweest.
Wat blijkt nu: dat iedereen op mij na had een Garmin of Zumo en we moesten per dag tussen de 6 en 12 keer omkeren omdat er verschillende afstelmogelijkheden waren.
Bijvoorbeeld en waar gebeurd: we moesten recht door zei mijn TomTom R2 maar nee zeiden hun we moeten links af en na 10 km we draaien om want we moesten daar toch recht door. En dat ging zo een hele week door en mijn TomTom had telkens het goede.
Ik geloof dat er te veel verschillende afstellingen mogelijk zijn bij Garmin en Zumo en je raakt er nooit over uit gepraat want iedereen weet het beter.
Ik ben na een week alleen door Schotland gaan rijden en ben door mijn eigen stomme schuld wel twee keer in die week verkeeerd gereden. En dan die andere allemaal zeggen dat TomTom Rider 2 niet deugd.
TomTom groet van BMWRené
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Anderhalve week geleden de Garmin Zumo 660 aangeschaft en afgelopen weekend uitgebreid kunnen proberen in Duitsland. Beetje rommelen met de instellingen en je komt op plekken waar ik anders nooit gekomen zou zijn (in positieve zin, natuurlijk). Enig nadeel is dat mijn echtgenote nogal graag praat en dat zij niet meekrijgt wanneer ik via de headset de navigatieinstructies door krijg. Heb haar onderweg een paar keer moeten uitleggen dat ik haar niet doelbewust negeer... :O. Is beide headsets (Scala Team Rider Teamset Pro) aan navigatie koppelen een realistische optie? Verder een prima systeem in combinatie met Basecamp en de Onroute kaarten.

En aan RHanRT nog bedankt voor de fantastische Sauerlandroute: erg mooi!

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Vorie
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Ongelezen bericht door Vorie »

ik heb sinds ik 4 jaar geleden begonnen ben met motorrijden een garmin streetpilot. het is een oud beestje, maar ik heb er afgelopen hemelvaartsweekend toch lekker een paar dagen mee door te Eifel getoeRT. en ja, hij is èèèèèrrrug langzaam (ik ben gelukkig een rustige rijder) maar hij werkt nog steeds. en omdat ik allang blij ben dat ik een RT kan rijden en ik een zumo toch echt een beetje te prijzig vind voor de hobby blijf ik er mooi nog even mee doorrijden.

ondertussen maar gewoon de bekende sites in de gaten houden of er nog ergens wat in de aanbieding komt.

ook de communicatie is geen probleem: gewoon een portofoontje in de jaszak met een extra aansluiting waardoor we beiden tegelijk kunnen praten (en mekaar kunnen horen :-) )
groeten, Coen
mhovens
Contacteer:

Ik houd ook statistieken bij van de motortourtochten op het werk. De verdeling ziet er bij ons zo uit:
Afbeelding
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ook hier een Zumo660.

Ik gebruikte voorheen een eenvoudig auto-navigatie in de tanktas, en later ook met beugel. Toen die niet meer voldeed (vastlopen, geen updates) op zoek gegaan naar een geschikte voor zowel auto als motor. En met de 660 ben je in één keer klaar omdat de auto houder en kabel er gelijk bij zitten.

De vriendelijke stem van Nicole (vlaamse routeaanwijzingen :D ) of eventuele muziek om de saaie A15 aantrekkelijker te maken komt mijn C3 in met een InterphoneF4.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Bart51
Bijz: BMW R850R
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Bart51 »

Ik gebruik nog steeds een Navigon 6310, zowel in de auto als op de motor. Ieder kwartaal een update van de kaarten en ook de mogelijkheid om aan te geven dat je met een grotere combinatie (vrachtwagen/auto-caravan) rijdt. Jammer dat in de poll niet staat; "ander type" of "ander merk" . Had misschien een toch iets ander beeld gegeven.
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
DerKaiser

Ongelezen bericht door DerKaiser »

Google maps op mijn android phone met een USB naar 12v converter.

De reden is eenvoudig: Dat is gratis en doeltreffend.
blackers
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Garmin ZUMO 550.

Het fijne aan Garmin, wellicht zijn er ook andere merken die dat kunnen, is de mogelijkheid van het maken van routes in mapsource op de pc.
Daarnaast voor onderweg de mogelijkheid om naar een mp3'tje t luisteren. Ik vind het altijd een geruststellende gedachte dat mijn Zumo wel weet waar ie is..................maar in het buitenland heb ik altijd een gewone kaart mee. Alles kan kapot namelijk.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Opvallende verdeling in de poll:

- tomtom duidelijk ondervertegenwoordigd
- veeel meer zumo660 dan 550
- bijna evenveel streetpilots als zumo550's
- geen quest

Duidt er imho ondermee op dat hier verhoudingsgewijs veel gebruikers van het eerste uur zitten. En verhoudingsgewijs veel 50plussers (althans: de quest had een kleiner scherm ;))

Misschien echter ook dat we gewoon met een kapitaalkrachtige doelgroep te maken hebben: dat verklaart ook het geringe aantal 210/220's ;)

Inmiddels mag de Montana en de zumo 350 aan de lijst toegevoegd worden trouwens!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Denk dat het grotere aandeel Garmin inderdaad zo wel te verklaren is.

Ik wil er nog 1 "argument" aan toevoegen;
Garmin was volgens mij langere tijd de enige (en vooral de eerste) die navigatie voor (ook) op de motor uit bracht.

TomTom begon met het openbreken van de (dure) GPS markt door navigatie op de PDA's. Toen.
Later zijn de dedicated apparaten daar bij gekomen, en heeft TomTom de PDA's, net als die markt zelf, langzaam laten gaan.

Mijn StreetPilot 3 Deluxe (BMW Navigator) heb ik meer dan 10 jaar, gekocht op de dag dat ik mijn nieuwe job begon.
Met, jawel, de 256 Mb data-module. Na inruiling van de 128 Mb data-module.

Wel heb ik "uitstapjes" gemaakt naar TomTom en Navigon op de Compaq IPAQ 5550 en zelfs op de laptop.
Omdat ik daar (ook) private channel informatie op kon ontvangen, wat ik nodig had voor mijn werk.

Daarna is het ook nog een MIO 269 Plus geworden (oops) en vrij snel daarna de Garmin 2820 (met, uiteraard de Red Pilot)

En nu dan sinds een jaartje de BMW Navigator 4.

Ja, het kostte klauwen met geld, vooral de CD's (en later DVD's) vwbt de BMW Navigator, dat was elke keer weer volle mep betalen.

Maar als ik kijk economisch hoe lang een Garmin apparaat mee gaat, en mee kán gaan, ben ik ronduit tevreden over Garmin.
Ook hun technische kwaliteiten, na zoveel jaar.

Mijn ervaring met TomTom op de motor is via de familie, en vandaar nog altijd mijn keuze voor Garmin.
En de familie heeft ondertussen ook (gedeeltelijk) gekozen voor Garmin (Zumo 660)

Mijn keuze is op basis van ervaringen uit het verleden, zoals hoelang een fabrikant een model ondersteunt, onderdelen en/of uitbreidingen voor kan leveren, after-market oplossingen (zoals TouraTech, bijvoorbeeld). Maar ook helpdesk-reacties, hun partner-kanaal, verkrijgbaarheid.

Maar daarmee vlak ik zeker TomTom niet uit, het is tenslotte de software die de hardware maakt.
Daarin is zo te horen aan de diverse reacties TomTom meer gebruikersvriendelijker, en Garmin meer de "technische" oplossing.

Als ik iets koop op een dergelijk gebied, kijk ik ook naar de ervaringen van anderen om het betere systeem te kopen waar ik jaren mee vooruit kan.
Ik zie persoonlijk de 210/220's en 340/350's als "tussenstappen", voor degene die wellicht nadenken over TomTom, liefst een Garmin willen, maar niet die hoge prijzen wil betalen. Of niet alle Garmin features willen of nodig hebben.

Ik gebruik overigens ook nog een andere Garmin, te weten de Edge 605, maar dan op de pedaal-fiets. :shock: :lol:

PS: Het wijzigen van een poll/enquête op het forum met extra modellen doet alle eerdere gegevens verloren gaan. ;)
anjoeco
Bijz: alles (nog) origineel BMW
Woonplaats of omgeving: Aalten

Ongelezen bericht door anjoeco »

Ik heb wel ingevuld in de enquete dat ik een Zumo 660 heb, maar alleen omdat de BMW navigator IV er niet bij staat. over dat apparaat benik bijzonder tevreden. Wel moet ik een wat andere communicatie daarbij hebben want die Cardo 4 bevalt volstrekt niet: bij aanschaf bleek die nauwelijks geluid te geven, en de vervanging is beter, maar niet veel. M'n helm (schubert c1) had ook beter kunnen worden aangepast (Luidsprekertjes staan niet goed. m'n oren wèl;-))
Maar dat wordt een ander draadje. Navigator IV met Basecamp is perfect.
siebke

anjoeco schreef:(Luidsprekertjes staan niet goed. m'n oren wèl;-))
Nog even off=topic: heb een C2 van Shuberth met hetzelfde probleem

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”