Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999
Moderator: RT_Patrick
Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999
Hallo allemaal,
Ik ben bezig om de koppeling van van BMW R1100RT te vervangen. Omdat de oliekeerring lek was is door mij de buitenste en binnenste krukas oliekeerring er uit gehaald. natuurlijk nieuwe gekocht. Bij mijn poging om de nieuwe te monteren is de oliekeerring beschadigd en moest ik wee een nieuwe kopen. De dealer waar ik geweest was begon mij al verwijten te maken.
De motor is opgebokt en kan niet verplaatst worden. Helaas
Wie kan mij helpen om deze twee oliekeerringen te monteren? Ik woon in de buurt van Heerlen en betaal uiteraard alle onkosten.
Bij voorbaat dank.
Pieter
Ik ben bezig om de koppeling van van BMW R1100RT te vervangen. Omdat de oliekeerring lek was is door mij de buitenste en binnenste krukas oliekeerring er uit gehaald. natuurlijk nieuwe gekocht. Bij mijn poging om de nieuwe te monteren is de oliekeerring beschadigd en moest ik wee een nieuwe kopen. De dealer waar ik geweest was begon mij al verwijten te maken.
De motor is opgebokt en kan niet verplaatst worden. Helaas
Wie kan mij helpen om deze twee oliekeerringen te monteren? Ik woon in de buurt van Heerlen en betaal uiteraard alle onkosten.
Bij voorbaat dank.
Pieter
Re: Krukas Oliekeerring BMW R1100RT bwj 1999
Je moet inderdaad special gereedschap hebben om dit zonder beschadiging te doen. Het zal niet aan de voorkant van de blok zonder inslag set lukken.. Bij de achterkant lukt soms wel en soms niet maar je kunt geen risico nemen aangezien alle werk je moet doen om bij te achterste weer bij te komen. Jouw dealer zou je hierover kunnen informeren over precies wat nodig is. Vraag me niet hoe ik dit weet _003
gr,
Kenny
gr,
Kenny
-
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Ik denk dat het belangrijk is dat je de oliekeerring goed insmeert met olie en dan uitterraard je een inslag gebruikt wat +/- 1 mm kleiner is dan je oliekeerring. Deze inslag kun je zelf maken, kopen of lenen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Wellicht slaat mijn opmerking nergens op (per slot van rekening ben ik nog vele R-zaken aan het ontdekken) maar bij de K-serie is het verboden om de te monteren krukaskeerring achter de koppeling met olie in te smeren. Deze moet droog zijn/blijven tijdens de montage. Voor zover ik het bekijken kan op tekeningen verschilt de keerring niet zo bijster veel.
gr v Ciske
gr v Ciske
-
Hoi.
Die keerringen zijn lastig om te vervangen, je moet de Teflon? afdichtingslip van de keerring naar binnen duwen en over de as heen.
Hier moet de voorste keerring ook nog over een gat in de krukas heen en dan beschadigt deze snel.
Ik gebruik hiervoor een dop van een spuitbus, even knippen en plakken en je hebt een passende geleider die over de krukas en in de keerring valt.
Herr BMW gebruikt hiervoor een dunne, stalen huls, als ik het goed heb.
Als hulpstuk om die keerring in te meppen gebruik ik een PVC sok van de bouwmarkt, bij de afdeling afvoerpijpen vandaan.
De achterste keerring ditto, de lip naar binnen plooien en dan de keerring zover naar binnen meppen dan de buitenkant gelijk ligt met het motorhuis.
Overigens is het maar de vraag of je die voorste keerring moet wisselen, die is altijd vet aan beide kanten.
Aan de binnenkant staat de carterdruk, logisch.
en aan de buitenkant is het kanaal van de carter ontluchting, die door dat gat in de krukas naar het luchtfilter loopt, daar komt altijd wel wat olie (nevel) mee.
De achterste keerring is duidelijk. Binnen is het ontluchtingskanaal, zie boven, en buiten is de buitenlucht, die keerring moet dus droog zijn.
Groeten, Paul.
Die keerringen zijn lastig om te vervangen, je moet de Teflon? afdichtingslip van de keerring naar binnen duwen en over de as heen.
Hier moet de voorste keerring ook nog over een gat in de krukas heen en dan beschadigt deze snel.
Ik gebruik hiervoor een dop van een spuitbus, even knippen en plakken en je hebt een passende geleider die over de krukas en in de keerring valt.
Herr BMW gebruikt hiervoor een dunne, stalen huls, als ik het goed heb.
Als hulpstuk om die keerring in te meppen gebruik ik een PVC sok van de bouwmarkt, bij de afdeling afvoerpijpen vandaan.
De achterste keerring ditto, de lip naar binnen plooien en dan de keerring zover naar binnen meppen dan de buitenkant gelijk ligt met het motorhuis.
Overigens is het maar de vraag of je die voorste keerring moet wisselen, die is altijd vet aan beide kanten.
Aan de binnenkant staat de carterdruk, logisch.

De achterste keerring is duidelijk. Binnen is het ontluchtingskanaal, zie boven, en buiten is de buitenlucht, die keerring moet dus droog zijn.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Hallo allemaal,
Klinkt als een goede methode. Ik zal vanmiddag naar de bouwmarkt gaan en de passende PVC sok gaan kopen.
Uiteraard hou ik mij aanbevolen voor verdere tips. Alvast bedankt voor bovenstaande tips.
Ik hou jullie op de hoogte
Mvg
Pieter
Klinkt als een goede methode. Ik zal vanmiddag naar de bouwmarkt gaan en de passende PVC sok gaan kopen.
Uiteraard hou ik mij aanbevolen voor verdere tips. Alvast bedankt voor bovenstaande tips.
Ik hou jullie op de hoogte
Mvg
Pieter
Absoluut niet insmeren !Benji schreef:Ik denk dat het belangrijk is dat je de oliekeerring goed insmeert met olie en dan uitterraard je een inslag gebruikt wat +/- 1 mm kleiner is dan je oliekeerring. Deze inslag kun je zelf maken, kopen of lenen.
Hallo Allemaal,
De methode van PaulRS is gelukt. Bedankt voor jullie bijdrage
mvg
Pieter Hummel
De methode van PaulRS is gelukt. Bedankt voor jullie bijdrage
mvg
Pieter Hummel
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3129 Weergaves
-
Laatste bericht door Paul cr
-
- 7 Reacties
- 3586 Weergaves
-
Laatste bericht door fernand
-
-
Hoe kan ik het spiegelglas vervangen van een R1100RT 1999?
door Ron Burgmans » » in Overige Techniek & Mechanica - 2 Reacties
- 1254 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac
-
-
- 1 Reacties
- 1986 Weergaves
-
Laatste bericht door HansD
-
- 1 Reacties