Dagrijverlichting

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Beemer-Tycoons
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Dagrijverlichting

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik rij nu reeds twee jaar en ruim 50.000 Km verder nog steeds erg tevreden en zonder problemen met de conrad H3 lampen op deze positie voor de cilinders.
Zowel de lampen als de bedrading hebben geen last van de warmte van de uitlaat of cilinder ik heb alleen wel een warmte isolerend hoesje over de bedrading gedaan.
Ook de cilinders hebben volgens mij hier door geen problemen met iets minder koeling. _001

Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Warmte is een probleem voor de bedrading rondom de cilinderkop, heb ik wel eens bemerkt inderdaad. _002

Ik ben dus heel benieuwd naar die hittebestendige spray waar Berrybeer's dealeRT over spreekt.
Of Beemer-tycoon's warmtewerend hoesje.

Ikzelf overweeg om de bedrading te gebruiken welke vaak bij brandmelders gebruikt wordt, alleen is dat een massieve kern en dus kan gemakkelijk(er) breken.

Anyhoe, voor fairing installatie ga ik de PIAA brackets gebruiken, zie bijlage.
http://www.sierrabmwonline.com/product_ ... 0rt-p-2523
Slechts 1 gaatje te boren, en kan je m.i. in principe elke lamp monteren.
In mijn geval de Clearwater Glenda's. _005 _004

Ander alternatief voor wat betreft de montage; (lijkt m.i. heel erg veel op degene van PIAA _001)
http://www.sierrabmwonline.com/product_ ... 224-p-1567
De diverse afbeeldingen zijn te vinden op MotoLight website.
http://www.motolight.com
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beemer-Tycoons
2023
2023

Ik zelf heb de bedrading van mijn extra verlichting voor de cilinders de afgelopen twee jaar met succes tegen de warmte kunnen afschermen met dit kunststof kabelgootje.
Afbeelding
Nu heb ik een ander materiaal gevonden wat als het goed is ook hitte bestendig is en dat is een soort sok die je over de bedrading heen trekt, maar ik weet nog niet of dit inderdaad ook goed werkt anders ga ik weer terug naar het kunststof kabelgootje.
Afbeelding
Al met al blijft het een beetje uitzoeken en proberen.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Die sok werkt wel net als het kabelgootje. Maar wat beide verkomen is meer het directe wegsmelten van de isolatie. Wat ze beide denk ik niet zullen verkomen is het uitdrogen verharden en uiteindelijk scheuren van de isolatie.
Dus eigenlijk moet je het meer zoeken in bedrading die wel tegen de hoge temperaturen kan volgens mij. Bij de Hall gevers was uiteindelijk de bedrading toch ook de schuld van het falen als ik het me goed herinner.
Hitte en bedrading gaat bij verkeerde keuze van materialen nou eenmaal niet goed samen.

Ton
Beemer-Tycoons
2023
2023

Daar kon je wel eens gelijk in hebben, maar aangezien ik al het kuipwerk toch verwijder tijdens het groot winteronderhoud wat ik zelf doe kan ik dat soort dingen best wel goed in de gaten houden.

-1150- Peter
Afbeelding
eravenzw

Ongelezen bericht door eravenzw »

En Running ligths toepassen? ik heb mijn gloednieuwe R1200Rt direct met de RA-module uitgevoerd van safetylights.nl. Wel de canbus trucen met diodes, maar de running lights werken! Ik ben in gesprek met de constructeur om ook de overige RA functies (alarmlichten, pacecar, etc) te activeren. De installatie is gedaan door safetylights zelf.

Groet

Erik
Inspector Gadget

Ik heb een beetje "mixed emotions" over de SafetyLight oplossing;
En heb via email prima contact met hen, ze reageren over het algemeen zeer kundig.

Alleen mijn issue is het feit dat je toch direct in het CAN-bus circuit zit met de oplossing.
(Vandaar ook die sper-diodes, die zijn echt noodzakelijk)

Naar verluid, althans wat ik via-via heb vernomen, werkt de remlicht-functionaliteit nog niet.
Omdat het remlicht via een enkelvoudige verbinding een paar gloeilampen aanstuurt die ook maar 1 gloeidraad hebben.
Want het remsignaal komt ook direct vanuit de CAN-bus, zijnde een 3 volt (gemoduleerd) signaal voor dimlicht, en het volledige 12 volt (gelijkspanning) bij remming.
Desondanks zullen ze dat ook wel oplossen.
(bijvoorbeeld dimlicht betrekken uit de accessoires aansluiting en remlicht signaal bennen 12 volt (de dimlicht-stand) daarvan volledig negeren.
Een soort elektronische XOR-schakeling, en dat kan je weer oplossen met.....(zener)diodes. ;)
Maar dat zal SafetyLights t.z.t. wel oplossen, verwacht ik.

Op de keeper beschouwd is het een prima oplossing, hoewel je het ook kunt overdrijven;
Dan vraag je volgens mij om de totaal verkeerde aandacht. :shock:

[media]Zy2eauSU2lg[/media]
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Dat heeft wel een erg hoog "kermis"-gehalte. Dat komt de rust in het verkeersbeeld iig niet ten goede...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Beemer-Tycoons
2023
2023

Na lang wachten want ik had ze al afgelopen december al besteld heb ik gisteren de lang verwachte led knipperlichten met Daylight running lights voor de voorkant ontvangen van de firma "Whitelights". Montage was een fluitje van een cent aangezien ik al een kabeltje van het stadlicht naar de beide knipperlichten had getrokken.
Na montage zag het er gelikt uit zoals te zien is op de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de foto's lijkt het alsof het gehele knipperlicht wit verlicht is maar het is maar een dunne streep aan de onderzijde en ongeveer 2/3 deel is voor het oranje knipperlicht.
Ik heb hier van ook nog een filmpje wat het iets duidelijker laat zien maar ik weet nog niet hoe ik dat op het forum kan laten zien maar als er leden zijn die hier echt in geintreseert zijn kan ik het filmpje ook wel mailen.

[groet] Peter -1150-
Afbeelding
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Jammer, nou ben ik niet langer de enige... Wel nog de enige met huisvlijt :D

Ik vind deze oplossing wel sjiek uiteraard!!!

Big RT Smile
Fedor

Re: Het zwarte gat: wat heb je nu weer gekocht?

Ongelezen bericht door Fedor »

Berrybeer schreef:@Rob: nope....die ik heb zijn overigens net pas op de markt..geduld... :D
@Peter & Erik; ik heb alle draadjes op dit forum over extra verlichting nog eens een keer extra gelezen. Formeel mag ik het op mijn -1150- niet voeren, maar over het algemeen schijnt het in de praktijk qua boetegehalte allemaal wel mee te vallen... ;)

ik lees net je berichtje.
nou, nee dus, het is zelfs een speerpunt.
dagrijverlichting moet je gewoon niet willen
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Fedor schreef:ik lees net je berichtje.nou, nee dus, het is zelfs een speerpunt.dagrijverlichting moet je gewoon niet willen
Hallo Fedor. Sinds ze er bij mij opzitten - en ik heb er nog geen meter mee gereden - heb ik op de weg er eens goed op gelet en constateer dat er inmiddels veel auto's rondrijden die tegelijkertijd dimlicht én drv voeren ;). Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat men er op tegen zou kunnen hebben indien je je (zonder hinder te veroorzaken) als motorrijder beter zichtbaar wilt maken... _001
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Beemer-Tycoons schreef:Na lang wachten want ik had ze al afgelopen december al besteld heb ik gisteren de lang verwachte led knipperlichten met Daylight running lights voor de voorkant ontvangen van de firma "Whitelights". Montage was een fluitje van een cent aangezien ik al een kabeltje van het stadlicht naar de beide knipperlichten had getrokken.
Na montage zag het er gelikt uit zoals te zien is op de foto's.
{knip}
Op de foto's lijkt het alsof het gehele knipperlicht wit verlicht is maar het is maar een dunne streep aan de onderzijde en ongeveer 2/3 deel is voor het oranje knipperlicht.
Ik heb hier van ook nog een filmpje wat het iets duidelijker laat zien maar ik weet nog niet hoe ik dat op het forum kan laten zien maar als er leden zijn die hier echt in geintreseert zijn kan ik het filmpje ook wel mailen.

[groet] Peter -1150-
Als je filmpje op youtube kan zetten, kun je hier een link daar naar toe plaatsen.
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Fedor schreef:
knipperdeknip.....................
dagrijverlichting moet je gewoon niet willen............................
Gezien de meesterlijke uitvoering van een aantal voorbeelden in dit draadje ben ik niet ongelukkig met de vrijheid hier totaal anders tegen aan te mogen kijken.
DRL zou net als bij automobielen i.c.m. xenon gewoon als fabrieksoptie leverbaar moeten zijn.

Ronald
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Jekihero schreef:
Fedor schreef:
knipperdeknip.....................
dagrijverlichting moet je gewoon niet willen............................
Gezien de meesterlijke uitvoering van een aantal voorbeelden in dit draadje ben ik niet ongelukkig met de vrijheid hier totaal anders tegen aan te mogen kijken.
DRL zou net als bij automobielen i.c.m. xenon gewoon als fabrieksoptie leverbaar moeten zijn.

Ronald
Volgens onderzoeken is het wel zo als iedereen dagrijverlichting en gele hesjes draagt het effect weg is van opvallen. Wat mij er niet van weerhoud om een geel hesje te dragen en als de portemonnee het weer toelaat de voorste richtingaanwijzers te vervangen voor de leds van Whitelights.
Ton1959

Ik vind eigenlijk dagrijverlichting op een auto alleen zinnig als je de gewone verlichting uitzet. Er zit genoeg licht op een gewone om goed gezien te worden. Ik ziehet meer als een middel om je gewone dimlichten te sparen en misschien minder benzineverbruik te hebben op een auto. Maar zelf heb ik het niet op de auto.
Op een motor is het wel veilig om goed gezien te worden. Maar ik weet niet of je blij moet zijn met verlichting die op allerlei mogelijke plaatsen word aangebracht. Ik kan me voorstelen dat veel mensen de dagrijverlichting ook 's nachts gaan aanzetten of vergis ik mij hierin?
Overdag zal die dagrijverlichting wel bijdragen tot de eigen zichtbaarheid en veiligheid dus.
renebeamer

Ongelezen bericht door renebeamer »

Zoals zo vaak met dit soort onderwerpen, heel veel meningen, gelukkig wel!
Maar even terug naar de basis.
Waarom wil je dagrijverlichting op een motorfiets? Volgens mij ben je met de huidige normale verlichting (lees dimlicht en achterlicht) goed te zien. Dus waarom zou je dargrijverlichting willen. Nou kan ik me voorstellen dat je dat wilt om minder stroomverbruik te hebben overdag. Dus dat je dan denkt aan een vorm van LED verlichting die de functie van het dimlicht overneemt bij rijden overdag. Ik zou bij die dagrijverlichting nog wel steeds de achterlichten aan willen laten (is volgens mij niet zo bij auto's) vanwege de zichtbaarheid.
Hoe schakelen jullie die dagrijverlichting? Via het toch altijd ongebruikte stadslicht?
Jekihero

renebeamer schreef:
Knipperdeknip.....
Waarom wil je dagrijverlichting op een motorfiets? Volgens mij ben je met de huidige normale verlichting (lees dimlicht en achterlicht) goed te zien. Dus waarom zou je dargrijverlichting willen.
Je werkt duidelijk niet op de marketingafdeling van een automobielproducent.
We willen het omdat we ons willen onderscheiden, gewoon leuk!
Bovendien moet je er voor zorgen dat je als motorrijder beter zichtbaar bent en meer opvalt dan de autos.
Is dat een goede reden? Ik denk het wel.
renebeamer schreef:
Knipperdeknip.....
Nou kan ik me voorstellen dat je dat wilt om minder stroomverbruik te hebben overdag.
En dat kan ik mij nou weer niet voorstellen. Het verbruik wordt toch nauwelijks beinvloed?
55 Watt voor de koplamp en 20 Watt voor het achterlicht.........................
Als bij 100 km/h het afgegeven vermogen pakweg 10 kW is dan is die 75 Watt 0,0075% !

Ronald
Ton1959

Ik snap niet wat je zegt Ronald.
Het stroomverbruik met een dimlicht en achterlicht aan is toch hoger dan het verbruik van alleen dagrijverlichting? Wat probeer jij nou duidelijk te maken?

Ton
Jekihero

Ton1959 schreef:Ik snap niet wat je zegt Ronald.
Het stroomverbruik met een dimlicht en achterlicht aan is toch hoger dan het verbruik van alleen dagrijverlichting? Wat probeer jij nou duidelijk te maken?

Ton
Het verbruik van de de koplamp en het achterlicht samen is ca. 75 Watt.
Het verbruik van LED's is nihil, stel zelfs nul.
Dan is het verschil 75 Watt als de gewone verlichting uitgaat en de LED's aan.
In dat geval bespaar je nog niet 1% brandstof en ik maak me sterk dat men dat zo onbelangrijk vind dat daarvoor niet geinvesteerd wordt.

Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

Ronald
Ton1959

Ik denk dat de dagrijverlichting het rijden overdag veiliger zal maken. Wel zou ik graag zien dat er toch weer reglementen kwamen over de hoogte waarop ze geplaatst mogen worden en de manier waarop ze gemonteerd zijn.Ik wil het kerstboomeffect een beetje zien verminderen en door de plaatsing meer binnen bepaalde richtlijnen te doen is een motor dan ook echt herkenbaar als zijnde een motor.
De reden dat ik ze niet heb is dat ik ze pas toepas als ik het gevoel heb dat ik ze nodig heb. Misschien is het mijn eigen manier van rijden waardoor ik zorg dat ik wel gezien word. Ik ga nooit hangen in iemand zijn dode hoek en blijf ook niet onnodig links hangen. Ik zie veel mensen tussen files doorkruipen op vrij hoge snelheid en dan vraag ik me vaak af waar ze mee bezig zijn. En dat probleem word niet opgelost door een kerstboom te hangen aan een motor maar gewoon op een andere manier te rijden. Maar ik zie zeer zeker wel de zin van die driehoekvorm van de verlichting voor de veiligheid.

Ton
renebeamer

Beste Ronald,

Als je dagrijverlichting wilt voor het leuke dan is dat voor degene die dat wil een natuurlijk prima keus.

Ik probeerde een meer rationele reden te vinden waarom je het zou doen; want we rijden om onze zichtbaarheid te verhogen toch allemaal ook overdag met dimlicht. _004 . Omdat ook de auto's dat steeds meer doen is dat opvallen trouwens ook al flink minder.

Mijn redenering heeft te maken met stroomverbruik in verband met de relatief kleine "laadinstallatie" die we aan boord hebben in combinatie met relatief kleine accu's die het daarom toch al zwaarder hebben. Als je zoals in dit jaargetijde dan ook nog eens met handvatverwarming rijdt dan blijft er niet zo veel over om de accu snel weer op peil te hebben.
Ben met je eens dat het effect op brandstofverbruik minimaal zal zijn.

Groet,

René
Ton1959

Volges mij René beantwoord je zelf hier je vraag:

Ik probeerde een meer rationele reden te vinden waarom je het zou doen; want we rijden om onze zichtbaarheid te verhogen toch allemaal ook overdag met dimlicht. . Omdat ook de auto's dat steeds meer doen is dat opvallen trouwens ook al flink minder.
renebeamer

Beste Ton,

Dat dacht ik niet want ik ben van menig dat dagrijverlichting niet meer doet dan rijden met dimlicht! Misschien is dit iets dat eens wat wetenschappelijker moet worden onderzocht? Dus dat was geen vraag maar deelname aan de discussie! ;)

Mijn vraag is echter nog niet beantwoord en dat is hoe schakel je die dagrijverlichting aan, via de stadslichtschakelstand?
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

De opzet van dagrijverlichting (DRL) is dat het hoort aan te gaan zodra de motor gestart is.
Inspector Gadget

En DRL dient weer geheel uit te gaan zodra je andere verlichting (dimlicht, grootlicht) aan zet.
Dat is de wettelijke eis.

Nu zie je ook DRL die zich dimmen zodra andere verlichting aan gezet wordt.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Rob,

Ik zie nu zelfs nieuwe Audi's rijden met zowel DRL als gewoon licht (dimlicht) aan.
Wel zie je dat de DRL minder licht geeft als de knipperlichten aan gaan.
Maar dat komt ook omdat die knipperlicht heel dicht bij de DRL zitten.

Maar is dit nieuw? DRL en Dimlicht?
Erikh

Zoals Rob al aangaf:
Nu zie je ook DRL die zich dimmen zodra andere verlichting aan gezet wordt.
Inspector Gadget

Ik ken de wet aangaande DRL niet geheel tot op de letter, maar zodra DRL gedimd wordt, wordt het volgens mij aangemerkt als contourverlichting.
Het zou mij niet verbazen als er ergens een dergelijke regel is.
Feit is dat de felheid van een DRL dusdanig kan zijn, dat het de knipperlichten minder goed zichtbaar kan maken, vandaar de dimming.

Maar, voor alle duidelijkheid, dergelijke dimmende DRL heb ik vooralsnog alleen af-fabriek (OEM) op voertuigen gezien, en is het dus dan onderdeel van de type-goedkeuring van dat voertuig.
(lees: Als RDW het akkoord vindt tijdens de toelating tot typekeuring, is het vanaf dan ook toegestaan, herinner de Volvo-truc)
Naast eventuele extra functies, zoals het inschakelen van de mistlampen aan de voorzijde aan 1 kant zodra het knipperlicht aangezet wordt, etc, etc.

Ik ben "dimmende DRL" vooralsnog niet als zelf- of eigen-inbouw tegengekomen, anders dan degene die uit gaan zodra je dimlicht aangaat.
(zoals het hoort).
Doe-het-zelf setjes welke je mistlamp aanzetten zodra je het knipperlicht aanzet ben ik wel al tegengekomen.

Het is natuurlijk een kwestie van tijd, want de markt daarvoor is vrij eenvoudig, het komt zodra genoeg mensen roepen "dat wil ik ook".
Vraag-en-aanbod en zo. ;)
Ton1959

Als een motor een dimlicht voor hebt en daarbij komt de dagrijverlichting dan heb je een meer opvallend geheel en dat kan in een driehoeksvorm. Dat dit meer opvalt als een dimlicht daar hoef ik verders geen bewijs voor.
Een auto met een kapot dimlicht valt ook minder op overdag dan een auto met twee werkende lampen.
Maar zoals ik al eerder aangaf als mensen niet kijken valt niks op en dat is maar al te vaak het geval.
Voor mij betekend dit dat bij een auto dagrijverlichting meer is om je dimlichten te sparen en dus ook een lager benzineverbruik te hebben. Maar bij een auto voegt de dagrijverlichting in combinatie met het gewone dimlicht niks toe zoals ik het bekijk.
Bij een motor word het verlichtte vooraanzicht vergroot dus de kans dat ze je zien is groter volgens mij. Maar helaas rijden vele mensen iets minder sociaal dan ze vroeger deden. Ik noem het een beetje de Bullbar cultuur. De grootte en stevigheid van het voertuig plus de minder soiale bestuurder bepalen wie voorrang heeft (krijgt).
Ton
Beemer-Tycoons
2023
2023

Wat kunnen jullie oneindig ouwehoeren over zo iets simpels, hahahahahahaha. Big RT Smile
Peter _004 -1150-
Afbeelding
Ton1959

Ja en jij doet nu ook mee :lol: :lol: :lol:
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ton, goeie. _004
Beemer-Tycoons
2023
2023

Jullie hebben helemaal gelijk. _004
Afbeelding
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Uit onderzoek is gebleken dat mensen één lichtbron minder snel waarnemen als twee, men is geprogrammeerd op de dubbele koplampen van een auto (of het oerinstinct, op een aanval van een gevaarlijk beest met twee ogen), in promotor stonden daar enige tijd geleden heel interessante artilelen over.

Met de RT zijn we dus goed op weg met de dubbele koplamp, extra verlichting zal zeker beter worden opgemerkt, maar nog beter is het om ervan uit te gaan dat je niet wordt waargenomen.

Groet,
Kees Jan
Ton1959

Helemaal mee eens

Bedankt Kees Jan
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Berrybeer schreef:.................................
Wat ik wel weet is dat hij:
- hij de draden eerst met één of andere hittebestendige spray heeft behandeld
- hij vervolgens een klein stukje van de draden heeft afgeknipt, ze op de cilinders heeft gelegd en vervolgens de brommert een paar minuten stationair heeft laten lopen om te kijken wat de draadjes gingen doen. Gelukkig werden ze op een bepaald plekje alleen een héél klein beetje wit, verder niets
- hij de draadjes via de achterkant van de cilinderbeschermers heeft laten lopen, eigenlijk er in
- hij daarvoor speciale hitte bestendige lijm heeft gebruikt en die lijm er nog een keer extra overheen heeft gedaan nadat de draadjes al vastzaten
- hij toch het één en ander heeft moeten (de-) monteren om de aansluiting te maken met de mistlamp knop

Afbeelding
Ik heb ze ook besteld, weet jij hoe de lampjes op de beschermers gemonteerd zijn? Op de foto's op de site is iets te zien van velco strips of dubbelzijdig tape. Weet jij iets meer?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Berrybeer
2023
2023

Hey Bert!

Bij de lampjes zaten bij mij 4 plakstrips van hetzelfde formaat als de lampjes zelf. ;) Volgens mijn dealer zijn het het soort plakstrips waarvan de lijm pas tot volle kracht komt nádat je ze hebt gebruikt. Zelf had ik in eerste instantie tegen 'm gezegd dat ik dacht hij misschien beter meteen vanaf het begin één of andere superlijm kon gebruiken, maar dat was volgens hem niet nodig.. 8). Geheel terecht glimlachte hij erbij dat mijn brommert nog lang genoeg stil staat om de plakstrips volledig uit te laten harden ( _003 ) en dat we die superlijm altijd nog kunnen pakken mocht dat nodig zijn... :D

Maaruh..begrijp ik nu goed dat ik niet de enigste op het komende RT_Treffen zal zijn die deze lampjes op zijn cilinderbeschermers heeft zitten... :lol:
Inspector Gadget

Ik heb ze ook, en er zitten plakstrips bij die m.i. van het type VHB-tape zijn, dus inderdaad behoorlijk goede plakeigenschappen.

Echter, op de -1200- zitten de cilinderbeschermers niet horizontaal (genoeg), dus waarschijnlijk ga ik ze plakken op mijn valbeugels nabij mijn andere LED-lampen.
Berrybeer
2023
2023

...en Hey Rob.. :D
Zo was ik bij mijn brommert eigenlijk op het idee gekomen, dat er op mijn cilinderbeschermers aan de voorkant hele mooie vlakke kleine rechthoekjes zitten uit de categorie "Volgens mij hoort daar gewoon iets op te zitten!" ;)
BertL
2024
2024
Bijz: K1200GT/2008
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Ben ook zo vrij geweest deze set te bestellen.
Het wordt lekker licht op de weg....... ;)
GrTz
BertL
Berrybeer
2023
2023

..en Hey BertL.. :D :D
Volgens mij zijn deze lampjes nog niet zo heel lang op de markt...en hebben ze hun betrouwbaarheid in de praktijk dus nog niet bewezen.. :$ . Ik zou me tegenover jullie bijna schuldig gaan voelen mocht later blijken dat het inferieure kwaliteit blijkt. _001 . Maar aan de andere kant...zo duur waren ze nu ook weer niet. :-)
Inspector Gadget

Het is absoluut een top-plek op de 1100's en 1150's, alsof er inderdaad iets hoort te zitten. _004
En je "voldoet" dan aan de verlichtingsdriehoek.

Nu heeft Xenonlamp.nl een (m.i.) nog fellere lamp;
http://www.xenonlamp.nl/webshop/shop.ht ... ory_id=116
Maar die prijs....ai... :$
Plus de maat, 15 cm, versus "jou" versie van slechts 7,5 cm, dat scheelt nogal om een "nette" installatie te doen zonder te veel "in your face" (lees: opzichtig)

Maar, ik heb een afspraak staan met Erno staan, want we zijn heel ver gekomen met de CAN-bus LED knipperlichten op de -1200-.
Dan kan ik al dat moois in het echie zien of dat daadwerkelijk zo groot is als het lijkt.

Vandaar vooralsnog mijn keuze voor dezelfde waar jij de tip voor gegeven had, waarvoor dank! _004

En ik heb voldoende keuzes en mogelijkheden samen met de ClearWaters, Denali's, HyperLites, Touratech, Wunderlich, BikeVis, MotoBozo en AdMoreLight.
Ik kan het (weer :roll:) overdrijven, als ik niet oppas. :oops:
Big RT Smile

En wat betreft LED en betrouwbaarheid;
Ik zou meer oppassen met aftermarket vervangingsled-lampen dan dergelijke "dagrij" cq. "contour"verlichting.
(er staat geen keurmerk in dus zijn ze m.i. niet formeel met E-keur).
Ik schat de betrouwbaarheid redelijk hoog in omdat a) de unit aan de achterkant gesealed is en b) van metaal is, dus goede warmteafvoer tbv van de LED's zelf.
Nu is het wel Made in China, maar dat is vrijwel alles in die markt tegenwoordig.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Berrybeer schreef:Hey Bert!
.....................................
Maaruh..begrijp ik nu goed dat ik niet de enige op het komende RT_Treffen zal zijn die deze lampjes op zijn cilinderbeschermers heeft zitten... :lol:
Al rijden er straks 100 RT's rond met deze lampjes: iedereen weet dat jij ze gevonden hebt en als eerste op je motor had _004
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ook ik ben zeer gecharmeerd van deze LED oplossing, en niet alleen door de beduidend lagere prijs t.o.v. bijvoorbeeld de Wunderlich/Autostyle lampsetjes. Alleen ben ik met een -1200- in het nadeel door de andere vorm van de cylinderbeschermers.

Ik vermoed dat het met een beugeltje of zo wel is op te lossen, en moet dan ook de electrische aansluiting nog ergens kwijt, liefst via een schakelaar. Heeft iemand zoiets al eens gedaan op een 1200 ??
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Fedor

Ongelezen bericht door Fedor »

Blijft een mooie discussie maar,,,, dagrij verlichting mag al moet bij het voeren van dimlicht uit zijn (of veel minder gaan branden) .
Mooie foto van een een echt prachtige r1150rt maar,,, blauwe lampje in je koplamp is verboden.

Natuurlijk ben ik het met een ieder eens dat je gezien moet worden in het verkeer maar doe dat liever met bijvoorbeeld een Philips motovision of een xenon lamp.
Zoals ik al eerder zei, verlichting is een speerpunt, iemand die kwaat wil schrijft je op voor flitsende verlichting.
Ga zeker niet met blauw rijden want dan ben je die verlichting kwijt en een hoop euro's armer
Extra (mist) lampen zijn mooi maar,,, voertuigregelement geeft aan dat er maar 1 op mag zitten en deze slechts bij een zicht van minder dan 50 meter aan mag.
Over dagrijverlichting nog niets gevonden maar,,,, als ze gaan zoeken dan voldoet je motor niet aan de typegoedkeuring en mag je hem voorlopig even "gratis" binnen stallen.
Inspector Gadget

Over de wetmatigheid is in dit draadje al meerdere keren gesproken.

Natuurlijk, de Philips MotoVision kan je helpen, het geeft iets van een oranje gloed.

Xenon is een wijziging die de wet letterlijk nemende, een probleem kan geven wat type-goedkeuring betreft, je wijzigt een substantieel onderdeel van je motor.
(Echter, er is vooralsnog geen wetgeving voor Xenon (HID) verlichting op motoren. Wel kan de politie optreden als er sprake is van verblindende verlichting net als bij personenauto's (Regeling voertuigen, artikel 5.4.64, eerste lid), bijvoorbeeld artikel 5, het veroorzaken van gevaar of hinder.

Het voertuigreglement spreek tover 1 of 2 lichtarmaturen, en je mag dus 1 of 2 koplampen hebben en 1 of 2 mistlampen aan de voorzijde. (Artikel 5.4.57)

Je mag extra verlichting monteren. Maar de wet is hierin heel duidelijk;

Breed- en verstralers: dit zijn geen begrippen die in de wet staan en formeel mag deze verlichting niet gevoerd worden. Als er een F of B in het lampglas staat, worden ze beschouwd als mistlichten. Ontbreekt die code, dan worden ze beschouwd als grootlicht. Als je deze lampen al gebruikt, zorg er dan voor dat je ze alleen gebruikt volgens de regels van mist- c.q. groot licht.

En wat betreft de officiële dagrijverlichting (herkenbaar aan de code RL op het lampglas), heb je ook daar regels, zoals de hoogte tot aan het wegdek, positie op het voertuig e.d.;
6.19.4. Plaats

6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden. De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentie-as liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.
6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.
PS: Volgens mij werkt je spellingscontrole niet goed.. :idea:

En dan ter informatie de regelgeving over verlichting van motorfietsen;
Regeling voertuigen, Afdeling 4 - Motorfietsen - Artikelen 5.4.0 - 5.4.71

Wetstekst:

1.Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a.één groot licht;
b.één dimlicht;
c.twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d.één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e.één achterlicht;
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g.achterkentekenplaatverlichting;
h.één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.

Artikel 5.4.53

1.De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2.De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.
3.De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.
4.De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
5.De achterkentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.

1.De in de artikelen 5.4.51 en 5.4.52 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijk verlichte oppervlak met niet meer dan 25% afnemen.
Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld. De schakelaar moet automatisch in de ingeschakelde stand blijven staan.
2.De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
3.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
4.Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. De op een motorfiets zonder zijspanwagen gemonteerde lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
5.De in de artikelen 5.4.51 en 5.4.52 bedoelde lichten en retroreflectoren, voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste 25% zijn afgeschermd.
6.De retroreflector mag geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloed.
7.Remlichten van motorfietsen moeten werken bij bediening van de achterwielrem of de voorwielrem.

Artikel 5.4.57
1.Motorfietsen mogen zijn voorzien van:

a.één extra groot licht;
b. één extra dimlicht;
c.één extra stadslicht;
d.één of twee mistvoorlichten;
e.één of twee mistachterlichten;
f.waarschuwingsknipperlichten;
g.één of twee parkeerlichten;
h.ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
i.één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
j.werklichten;
k.één extra achterlicht;
l.één extra remlicht;
m.één of twee dagrijlichten.

2.Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
3.Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

Artikel 5.4.59
1.Het mistvoorlicht en het stadslicht mogen naar voren niet anders dan wit of geel stralen.
Leden 1 tot en met 5: visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
2.De parkeerlichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.
3.De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.
4.Het remlicht en het mistachterlicht mogen niet anders dan rood stralen.
5.De dagrijlichten mogen niet anders dan wit stralen.

Artikel 5.4.59a
1.De in artikel 5.4.57 bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
Lid 1 en 2: visuele controle.
2.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
3.Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.

Artikel 5.4.64
1.Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
2.Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende lichten.
3.Het tweede lid is niet van toepassing op motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen in gebruik bij de in artikel 29, eerste lid, en artikel 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten.

Artikel 5.4.65
1.Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen niet zijn voorzien van:
a.meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.57 of 5.4.58 dan wel bij of krachtens, de artikelen 5.4.51a of 5.4.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in of op het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

2.Motorfietsen niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 05-02-2012
Berrybeer
2023
2023

Mooi _004 . Dus mocht ik ooit door de Prinsemarij vanwege mijn lampjes worden aangehouden, dan wijs ik ze gewoon op mijn - per ongeluk ingedrukte - mistlampschakelaartje op het dashboard " waar zoonlief natuurlijk weer eens mee heeft lopen spelen..." :D :D
Erikh

Wist niet dat Koos Spee ook op het forum zat? :D
Inspector Gadget

Big RT Smile

(geheel terzijde: Ik ben niet een zodanige fan van de manieren en visies van dhr Spee, en meer een "aanhanger" van Leo de Haas (die recentelijk terzijde geschoven is door de Net Coordinator van NED1 :O :( ))

Mijn stelling is heel eenvoudig, ik heb wat met verkeer (beroepsdeformatie), naast het feit dat je geacht wordt de wet(ten) te kennen.

Plus 1 van de gouden regels van het RT-forum is het informatief zijn. ;)

En helaas ben ik alleen-gaand/staand dus geen zoontje die met de knoppen heeft kunnen spelen. :oops: :lol:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”