remschijven: minimum dikte
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
- Locatie: Ter Aar
remschijven: minimum dikte
IK heb gehoord dat de minimum dikte van de remschijven voor mijn R1100Rt uit 1999 5 mm. is, zowel voor als achter.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen en wanneer dienen ze dan verwisseld te worden?
Groet Bart
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen en wanneer dienen ze dan verwisseld te worden?
Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Re: remschijven: minimum dikte
Minimale dikte is 4,5 mm ,vervangen als 4,5 of dunner zijn.
Peter
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: remschijven: minimum dikte
Volgens de reparatie-handleiding is 4,5 mm de limiet voor de R1100RT.
Bij versleten remschijven hebben de remblokken géén goed raakvlak meer en komt de motor minder goed en minder snel tot stilstand.
Dit brengt natuurlijk gevaarlijke situaties in het verkeer met zich mee!
Daarnaast, althans dat denk ik dan zo, heeft een remschijf ook een behoorlijke thermische belasting, heb ergens gelezen dat een remschijf echt superheet kan worden. (honderden graden Celsius).
Als het materiaal te dun wordt, krijgt je m.i. ook vervorming en evt. wellicht zelfs kromtrekken, warmte wordt dan minder goed/snel genoeg afgevoerd.
Bij versleten remschijven hebben de remblokken géén goed raakvlak meer en komt de motor minder goed en minder snel tot stilstand.
Dit brengt natuurlijk gevaarlijke situaties in het verkeer met zich mee!
Daarnaast, althans dat denk ik dan zo, heeft een remschijf ook een behoorlijke thermische belasting, heb ergens gelezen dat een remschijf echt superheet kan worden. (honderden graden Celsius).
Als het materiaal te dun wordt, krijgt je m.i. ook vervorming en evt. wellicht zelfs kromtrekken, warmte wordt dan minder goed/snel genoeg afgevoerd.

-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
- Locatie: Ter Aar
Re: remschijven: minimum dikte
Dank jullie wel!
Ga straks de liniaal er overheen leggen.
Ben erg benieuwd.
Ik heb nog geen afwijkingen tijdens het remmen bemerkt.
De achterrem gebruik ik nauwelijks, ook omdat dat pedaal moeilijk te vinden is. In een ander topic zag ik al dat een M10 bout wonderen kan doen.
Groet Bart
Ga straks de liniaal er overheen leggen.
Ben erg benieuwd.
Ik heb nog geen afwijkingen tijdens het remmen bemerkt.
De achterrem gebruik ik nauwelijks, ook omdat dat pedaal moeilijk te vinden is. In een ander topic zag ik al dat een M10 bout wonderen kan doen.
Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Re: remschijven: minimum dikte
Ik neem dat je een schuifmaat bedoelt, want een liniaal is m.i. ietwat onnauwkeurig af te lezen?
Pas wel op met het verstellen van de achterrem, volgens mijn informatie kan je daar niet veel (meer) aan afstellen.
Je kunt een rempedaal-vergroter e.d. gebruiken (maakt pedaal dikker en iets breder), maar een M10 had ik nog niet eerder vernomen.
Me dunkt dat je die M10 wel heel goed moet vastzetten (twee-componentenlijm, of schroefdraad in pedaal maken & contra-moer?) in de pedaal-behuizing.
Want als je een keer die rem erg hard moet intrappen, moet die bout natuurlijk niet losraken.

Pas wel op met het verstellen van de achterrem, volgens mijn informatie kan je daar niet veel (meer) aan afstellen.
Je kunt een rempedaal-vergroter e.d. gebruiken (maakt pedaal dikker en iets breder), maar een M10 had ik nog niet eerder vernomen.
Me dunkt dat je die M10 wel heel goed moet vastzetten (twee-componentenlijm, of schroefdraad in pedaal maken & contra-moer?) in de pedaal-behuizing.
Want als je een keer die rem erg hard moet intrappen, moet die bout natuurlijk niet losraken.
Re: remschijven: minimum dikte
Nieuwe schijven op de 1100RT zijn 5,00mm voor en achter.BartmeteenB schreef:IK heb gehoord dat de minimum dikte van de remschijven voor mijn R1100Rt uit 1999 5 mm. is, zowel voor als achter.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen en wanneer dienen ze dan verwisseld te worden?
Groet Bart
Min. dikte - 4,50mm
Als je aan de buiteste rand van de schijf (hier geen slijtage van de blokken) een opstaande rand ziet en of voelt is het hoog tijd om te meten en meestal vervangen.
opmeten op diverse plekken op de scijff met een micrometer.
gr,
Kenny
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: remschijven: minimum dikte
Achterrem is uitstekend in hoogte verstelbaar(1150) en de bout zit er prima in, draait zich zelf vast in het gat , geen lijm of 2-componenten gebruiken, zit er al jááááren !dutchmidiman schreef:Ik neem dat je een schuifmaat bedoelt, want een liniaal is m.i. ietwat onnauwkeurig af te lezen?![]()
Pas wel op met het verstellen van de achterrem, volgens mijn informatie kan je daar niet veel (meer) aan afstellen.
Je kunt een rempedaal-vergroter e.d. gebruiken (maakt pedaal dikker en iets breder), maar een M10 had ik nog niet eerder vernomen.
Me dunkt dat je die M10 wel heel goed moet vastzetten (twee-componentenlijm, of schroefdraad in pedaal maken & contra-moer?) in de pedaal-behuizing.
Want als je een keer die rem erg hard moet intrappen, moet die bout natuurlijk niet losraken.

Bij gebrek aan een micrometer kun je ook een schuifmaat gebruiken waarbij je binnen de bekken met dun tape op iedere bek een m4 moertje plakt, zo kun je om de randen heen meten, even de verschil maat uitrekenen en je hebt de dikte van de schijf op die plek, c'est tout!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: remschijven: minimum dikte
Hoe verstel je de rempedaal bij de R1150RT?
Ik heb daar over in de gebruikershandleiding niets over kunnen vinden.
(ook niet in de R1100RT handleiding, overigens)
De 1150 heeft natuurlijk wel geweldig krachtige remmen.
Ik vindt persoonlijk dat mijn R1100RT daarin ernstig te kort schiet, maar dat kan een kwestie van afstellen zijn.
Kan er alleen nergens iets over vinden, ook niet in de onderhoudshandleiding, noch Clymer noch Haynes, vreemd genoeg.
Of ik kijk/zoek verkeerd.
Het is in ieder geval voor mij een grote ergernis en gemis.
Bedankt voor de tip van M4-moeren, super handig, bedankt!
Ik heb daar over in de gebruikershandleiding niets over kunnen vinden.
(ook niet in de R1100RT handleiding, overigens)
De 1150 heeft natuurlijk wel geweldig krachtige remmen.

Ik vindt persoonlijk dat mijn R1100RT daarin ernstig te kort schiet, maar dat kan een kwestie van afstellen zijn.
Kan er alleen nergens iets over vinden, ook niet in de onderhoudshandleiding, noch Clymer noch Haynes, vreemd genoeg.
Of ik kijk/zoek verkeerd.

Het is in ieder geval voor mij een grote ergernis en gemis.
Bedankt voor de tip van M4-moeren, super handig, bedankt!

- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: remschijven: minimum dikte
Bij de 1150 kun je het boutje dat als aanslag dienst doet verder uitdraaien of zelfs vervangen door een langere waardoor het pedaal naar beneden komt. Om dat mogelijk te maken moet het stangetje dat van het pedaal naar de hoofdremcilinder( vertikaal stangetje) korter worden, dit stangetje moet je even verwijderen door het scharnierpennetje los te maken- dan stangetje korter maken-scharnierpennetje weer vast te klikken, aanlagboutje even netje op lengte afstellen en het pedaal is verplaatst.dutchmidiman schreef:Hoe verstel je de rempedaal bij de R1150RT?
Ik heb daar over in de gebruikershandleiding niets over kunnen vinden.
(ook niet in de R1100RT handleiding, overigens)
De 1150 heeft natuurlijk wel geweldig krachtige remmen.![]()
Ik vindt persoonlijk dat mijn R1100RT daarin ernstig te kort schiet, maar dat kan een kwestie van afstellen zijn.
Kan er alleen nergens iets over vinden, ook niet in de onderhoudshandleiding, noch Clymer noch Haynes, vreemd genoeg.
Of ik kijk/zoek verkeerd.![]()
Het is in ieder geval voor mij een grote ergernis en gemis.
Bedankt voor de tip van M4-moeren, super handig, bedankt!
Als je remmen ernstig te kort schieten( en technisch in orde zijn!) moet je ze eens een paar keer heftig gebruiken! Doe als volgt: Zoek een mooi stuk droog asfalt zonder ander verkeer, rij 100 km/h en rem zo hard als je kunt totdat je stil staat, ABS net laten ingrijpen, herhaal dit een keer of 3. Doe dit voor jou fiets apart voor vóór en achter. Je zult zien dat je remmen het nu een stuk beter doen!

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: remschijven: minimum dikte
Kijk, daar hou ik nou van, al die ervaring, tips en truuks, die vind je nooit in de Clymer/Haynes boeken, top mijn beste!
Ik ga het proberen, het is 's morgen (zoals vanmorgen) heel vroeg nog niet druk om het veilig te kunnen doen.
Nogmaals, hartelijk dank voor de uitleg en de tips!

Ik ga het proberen, het is 's morgen (zoals vanmorgen) heel vroeg nog niet druk om het veilig te kunnen doen.
Nogmaals, hartelijk dank voor de uitleg en de tips!

-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
- Locatie: Ter Aar
Re: remschijven: minimum dikte
Dus nu ga ik zoeken naar een micrometer, want die ligt nou net niet in mijn schuur (lijkt me ook geen goede plaats voor dit soort precisieinstrumenten). Ebn naar een verzinkte M10 bout.
groet Bart
groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: remschijven: minimum dikte
BartmeteenB schreef:Dus nu ga ik zoeken naar een micrometer, want die ligt nou net niet in mijn schuur (lijkt me ook geen goede plaats voor dit soort precisieinstrumenten). Ebn naar een verzinkte M10 bout.
groet Bart
zie boven:
Bij gebrek aan een micrometer kun je ook een schuifmaat gebruiken waarbij je binnen de bekken met dun tape op iedere bek een m4 moertje plakt, zo kun je om de randen heen meten, even de verschil maat uitrekenen en je hebt de dikte van de schijf op die plek, c'est tout!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: remschijven: minimum dikte
Bert,
Prima tip ! Mijn digitale schuifmaat kun je op 0 zetten nadat je die moertjes van jou erop hebt geplakt. Hierdoor meet je meteen de juiste dikte van je remschijf. Bedankt.
groeten Dick
Prima tip ! Mijn digitale schuifmaat kun je op 0 zetten nadat je die moertjes van jou erop hebt geplakt. Hierdoor meet je meteen de juiste dikte van je remschijf. Bedankt.
groeten Dick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht