Textiel vs Leer

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
renebeamer

Textiel vs Leer

Ongelezen bericht door renebeamer »

Beste forumleden

Graag zou ik even mijn ervaring met motorkleding met jullie willen delen en advies vragen over ervaringen met de door mij bedachte richting.

Ik begrijp dat voor sommigen van jullie een kledingeis is dat je uit het pak zo je nette kleren aan moet kunnen hebben dus wellicht wat andere overwegingen hebben.

Dit is waar ik vandaan kom:
Momenteel heb ik textielkleding. De kleding die ik nu heb is zogenaamd 3 laags. Een buitenlaag, daaronder –uitritsbaar- een waterdichte laag en zonodig daaronder –ook uitritsbaar- een termo laag.
Hoewel de zaak goed waterdicht en in de winter warm is heb ik toch een aantal nadelen moeten constateren.
1 Bij droog weer met alle voering eruit zit het pak toch aan de ruime kant. Is wel wat op te lossen door een aantal drukknopen op het pak te verzetten maar dat kan bv op de broek niet. Dus als je dan valt heb je kans dat de protectors niet op de juiste plaats zitten.
2 Bij nat weer zuigt het buitenpak zich vol met water en wordt een stuk zwaarder en het duurt lang voor het droog is en is dan ook kouder.
3 Bij “het kan droog blijven / het kan regenen” kun je kiezen als het een beetje warmer weer is:
a:Waterwerende laag erin en als het niet regent het erg warm hebben.
b:Waterwerende laag eruit en als het toch gaat regenen, pak uit, in je ondergoed staan om de laag erin te ritsen, pak weer aan.
Kortom het mij als “ideaal” geadviseerde pak heeft toch wel wat nadelen. ;)

Ik denk nu aan een leren pak. Voor mij gelden namelijk geen beperkingen omdat ik geen zakelijk gebruik van de motor meer maak!
Ik stel me voor dat als het gaat regenen (echt regenen) dat je een regenoverall over je leren pak aantrekt? Lijkt me ook logischer dan pak uit voering erin en pak weer aan!

Alternatief is een textiel jas en broek die gelijk aan de buitenkant waterdicht is Gore-Tex Pro shell.
Dat is echter wel een heel dure oplossing want je praat bij GoreTex voor een totaal pak toch wel over € 1000,- of meer!

Graag zou ik jullie visie/adviezen/ervaringen op het een en ander horen?
Laatst gewijzigd door renebeamer op 04 jan 2012, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul cr

Re: Textiel vs Leer

Ongelezen bericht door Paul cr »

Ik reed de eerste jaren ook met textiel maar de laatste paar jaar rijd ik met een leren pak. Dat vind ik toch het lekkerste zitten en is vlgs mij ook het veiligste qua glijden. Een groot gedeelte van het jaar draag ik er een regenjas en broek overheen. Zowieso als het dreigt te gaan regenen en als het kouder als pakweg 15 graden is, dan ook tegen de kou. Elke 1 tot 2 jaar moet ik een nieuwe regenjas kopen omdat ritsen e.d. dan kapot zijn. Ik gebruik het dagelijks en laat voor het gemak de regenbroek en jas over het leren spul zitten als ik het uit/aan trek.
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik rij zelf met een leren broek (Rev'it Aurora) eventueel aangevuld met regenbroek. Als jas heb ik gekozen voor de textiele Rev'it GTX Legacy HV met Gore Tex performance Shell. Mijn ervaring (los van de rijlessen overigens redelijk beperkt in verband met de aflevering van de RT van vanochtend... :$ ...) is dat in de heden afgelegde 200 kilometer, zowel fikse regen als ook fikse wind de onderlagen niet hebben weten te bereiken. De leren broek is voor mij een bewuste keuze, omdat ik het mooier vind en tevens prettiger vind zitten. De eerste paar rijlessen heb ik wel een textiele broek aan gehad (van de rijschool), maar dat vond ik, zeker met 'reguliere' kleding eronder, geen succes in verband met de bijzonder beperkte bewegingsvrijheid die je dan overhoudt en de verschillende naden van bijv. spijkerbroeken, die op een motor blijkbaar altijd op de verkeerde/pijnlijke plek menen te moeten eindigen :O . Daarentegen heb ik in verband met de betere zichtbaarheid juist wel weer heel bewust voor de textiele jas gekozen. Daaronder een net setje van de Rev'it Polartec shirt op een winter base-layer. Ik sluit echter niet uit dat ik in het voorjaar nog eens zal omzien naar een sportief leren jasje voor de wat langere/warmere/drogere dagen.

Zakelijk gesproken zal ik niet snel een probleem hebben met de leren broek: als ik op bezoek ga bij klanten heb ik zoveel bagage bij me dat ik echt met de auto zal moeten gaan. Als ik een kantoordag heb zal het mijn werknemers een zorg zijn wat ik aan heb (als ik maar wat aan heb, vermoed ik....) Daarnaast ben ik zelf ook regelmatig actief in de fabriek en dan draag ik natuurlijk een overall en werkschoenen: omkleden is bij mij dus ook geen punt.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

In voorjaar, zomer en herfst draag ik een leren broek. Afhankelijk van de temperatuur extra onderkleding van craft.
Verder een drielaags jas met daaroverheen een fluo-hesje. De waterdichte laag heb ik los in de koffer liggen. Bij veel regen trek ik die onder de jas aan zonder hem in te ritsen. De thermo laag heb ik 's zomers er niet in zitten.
Tijdens nachtritten in de winter gebruik ik een thermo-overall. Mocht het erg gaan regenen dan trek ik daarover een regenoverall aan.
GrTz
BertL
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ikzelf rij al jaren met alleen textiel zonder enige beperkingen qua regen, kou, etc.
Alleen op hele warme dagen is het wat minder.

Maar ik heb 1 stel regel, ik draag geen reguliere kleding onder de motorkleding, want inderdaad, dat beperkt de bewegingsvrijheid, gaat knellen, schuren, etc.

Leer is een heel mooi materiaal, maar niet waterdicht, daar heb je dus die extra lagen bescherming voor nodig.
Leer is, naar verluid, ook een goede (betere? _001) bescherming als het fout gaat, zoals een schuifer.

Mijn textielkleding heeft alleen een uitneembare winterbinnenvoering.

En als je bij de motorridders kijkt, zie je dat ze meerdere kledingsoorten hebben voor de verschillende seizoenen.

Kortom, met de verschillende kledingsoorten is er niet echt 1 soort voor alle momenten, zoals regen, koude of hitte.

De protectoren behoren altijd op de goede plek te zitten, ongeacht van je lagen en binnenvoering, daarmee zou een bepaald model voor mij gaan afvallen, wat dat betreft. Of het moet inderdaad gemakkelijk te verstellen zijn.

Goede kleding mag best ietsjes ruimer zitten, want je zithouding op de motor verplaatst de kleding, bolt bijvoorbeeld je rug iets, buigt je benen, etc, etc, dus bij "normaal" lopen, valt het een beetje ruim.

Zo heb ik een hele mooie en dure jas, die perfect zit op de nek na, die gaat daar soms schuren.
Vandaar dat die jas er nog als nieuw uit ziet, ik draag die jas minder graag.
Wellicht heb ik een te dikke nek of zo, haha.

Ik heb ook overwogen een leren broek aan te schaffen, maar de nadelen en het moment wanneer ik zo'n broek zou dragen (hoofdzakelijk zomers) heb ik het vooralsnog gelaten bij textiel.

Wellicht, misschien, ooit. :roll:

Een goede motor(kleding)zaak kan je helpen met passen en adviezen.
Een goede "all-seasons" motorbroek van leer moet je rekenen op zo'n 400 euro en duurder.
Maar als je daar netjes mee omgaat, heb je er jarenlang plezier en gemak van.

Oh ja, ik reed regelmatig in de (stort)regen en met textiel had ik nergens last van bleef lekker droog en comfortabel.
De handschoenen bleken vaker door te lekken, maar dat heb ik ondertussen ook opgelost.
renebeamer

Leuk hoor zo snel al zoveel reacties, _004

Gezien het feit dat ik vorig jaar een nieuwe textiel jas heb gekocht denk ik dat ik ga beginnen met een leren broek te kopen met een regenoverall.
Dan blijf ik een jaartje de Textielen jas gebruiken (die ook nog beter op maat te maken is zonder voeringen) en dan bij warmer weer gewoon de waterdichte voering er uit en regenoverall mee.
Kan ik altijd nog besluiten om een leren jack te kopen voor de warmere periode.

Ik rij zelf altijd met transpitatieafvoerend ondergoed met eventueel een fietsbroek en jack als het kouder wordt als extra laag. Dat werkt m.i. veel fijner omdat je dan geen last hebt met knellende naden. :roll:
Wil dit jaar in de zomer ook eens met coolmax ondergoed gaan rijden.

Zie met belangstelling verdere reacties tegemoet!
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Als woon-werk rijder gebruik ik dagelijks een textiel pak, met eronder gewone kleding. Afhankelijk van het seizoen gaat daar de thermo-voering in. Dit levert geen problemen op qua knellen en dergelijke, omdat het ritten van hooguit een uurtje zijn en de motorkleding daar ook op is gekocht.

Voor écht warme dagen heb ik ook nog een leren jas met diverse ventilatieritsen, maar zoals al eerder opgemerkt: die is dus verre van waterdicht. Ook de leren broek die ik heb (model spijkerbroek) draag ik alleen als ik redelijk zeker weet dat het niet gaat regenen. Bij toerritten of lange ritten naar familie/vrienden draag ik onder de motorkleding alleen onderkleding, coolmax of iets vergelijkbaars. De Lidl heeft af en toe leuk geprijsde spullen op dit gebied liggen.

Omdat ik ook mijn oude, niet meer helemaal waterdichte, textielpak nog heb liggen begint er wel wat plaatsgebrek in de kast te ontstaan :oops:
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Inspector Gadget

AGVerheij schreef:.... coolmax of iets vergelijkbaars. De Lidl heeft af en toe leuk geprijsde spullen op dit gebied liggen....
Bedankt voor deze tip! _004

:?: Weet je toevallig welke dat precies zijn, bijvoorbeeld degene speciaal bedoelt voor op de motor, of degene voor "algemene winteronderkleding" o.i.d. ? _001

Bij voorbaat dank!
renebeamer

Zelf heb ik ook twee setjes van dat Lidl speciale ondergoed voor de motor hangen. Hier zitten diverse zones in; warm waar er veel afkoeling is en luchtig in de plooien (bv achter de knie). Is prima voor het Nederlandse gemiddelde weer maar iets te warm voor in de zomer in het zuiden van Europa.
Overigens niet geschikt om in te lopen als je de jas uitdoet (ziet er niet uit!).
JoJothefirst
2024
2024
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

renebeamer schreef:Kortom het mij als “ideaal” geadviseerde pak heeft toch wel wat nadelen. ;)
Da's mooi dat ik dat nu nog even lees, ik was namelijk van plan om zo'n 3-traps jas aan te schaffen. Vraag mij nu af of dat wel een goede keuze is.
dutchmidiman schreef:Leer is een heel mooi materiaal, maar niet waterdicht, daar heb je dus die extra lagen bescherming voor nodig.
Het schijnt dat BMW een leren pak (Atlantis4) verkoopt dat waterdicht is _004 .
Lees de brochure: pagina 44.
Vanwege de prijs kan ik me voorstellen dat er nog niet al te veel medeforummers zijn die dit pak hebben, maar ééntje kan al voldoende zijn om zijn/haar ervaringen hieromtrent met ons te delen. Ik heb het pak eens gepast bij de dealer _005 mooi pak, maar wel veel geld :roll: Een reden voor mij om mij verder op de textiele varianten te oriënteren.
Tot nu toe altijd met textiel gereden, volledig gekleed daaronder. Pak is niet meer waterdicht en impregneren heeft ook niet meer het gewenste resultaat dat ik nu maar eens aan een nieuwe jas zit te denken.
Er is trouwens een medeforumlid dat een Atlantis 3 pak aanbiedt(/-bood), voor het geval je interesse mocht hebben _001 viewtopic.php?f=7&t=4777 Ik weet niet of de Atlantis 3 ook al waterdicht is.

Groeten

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

In de iets koelere jaargetijden draag ik mijn 'allseason' Goretex textielen motorkleding zonder binnenvoering, evt met een katoenen trui met hoge koll. Bij < 15gr C gaat de binnenvoering er in. Broek en jas kostten (in 2009) nog geen € 500,- en ben met mijn Cycle Spirit kleding zeer tevreden zowal qua pasvorm als waterdichtheid. Voor de hogere temperaturen heb ik afgelopen jaar toch een luchtiger jas gekocht (ook Cycle Spirit < € 100,-). Dan draag ik tevens een jeans van Vanucci. Beiden niet waterdicht, wel goede pasvorm. Tijdens de ritten draag ik altijd coolmax onderhemden van Vanucci. Heb die (goedkope) van de Lidl en Kruidvat geprobeerd, maar totaal geen pasvorm en erg kort van lijf. Coolmax hemden zijn ook bij de ANWB verkrijgbaar.

Groet,

Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Ik ben geen ervaringsdeskundige wat betreft leer, ik heb wel heel vaak in dubio gestaan.

Toegegeven, de techniek schrijdt voort, en zoals dat BMW pak Atlantis 4 speciaal behandelt is, waardoor het wel (zo goed als? _001) waterdicht is.
Let wel op:
Bij dit pak wordt aangegeven "gehydrofobeerd" en dat is een duurder woord voor waterafstotend.
En dat is mijn woordenboek toch iets anders dan waterdicht.

Maar, elk materiaal heeft z'n beperkingen.

Zie, ter leering en vermaak, de navolgende link;
http://motorfun.jouwweb.nl/tips/motorkleding
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/kleding/

Ikzelf heb mijn wensen en eisen bij zaken zoals De Leertent in Amsterdam (heeft echt kennis van zaken is mijn persoonlijke ervaring, en goede klant- en klacht-opvolging, indien noodzakelijk) en bij TopSkin zelf neergelegd.
Maar ook motorridders die dagelijks afhankelijk zijn van goede kleding, die zijn ook een goede bron van ervaringen.

Leer heeft over het algemeen de voorkeur omdat het als een 2e huid om je heen kan sluiten, mits je de goede maat hebt aangeschaft.
Leer geeft ook de beste bescherming als het fout gaat.
Maar een echt goed leer (dus voldoende dikte, stikking e.d.) is duur, heel erg duur.

Je kunt voor relatief weinig geld bij een bedrijf wiens naam ik niet zal noemen, leren kleding kopen. En voor een klein bedrag maken ze het zelfs op maat voor je (via India/China o.i.d.).
Maar als je dan de dikte van het leer bekijkt, en vooral ook de afwerking van de stiksels, zie je waar die lagere prijs vandaan komt.

Het is zeker geen gemakkelijke keuze, wat dat betreft.
Totdat je de eisen en wensen op een rij zet, en dan kijkt wat je dat in leer gaat kosten.
Dan is het wat meer het budget die om de hoek komt kijken, oftewel hoeveel geld heb je er voorover?

Belangrijk, heel belangrijk, is dat jij de kleding koopt die jou het meest comfortabel zit.
Niets is zo erg (en potentieel gevaarlijk) als niet lekker of goed zittende kleding door knelling, schuren, door-en-door nat worden, sterke afkoeling, oververhitting, enzovoort.

Goed, dan weer even die Atlantis 4 aanhalen, en via G00gle zoeken naar ervaringen;
http://www.onewheeldrive.net/2008/09/08 ... is-4-suit/
En zo zijn er wel meer ervaringen te vinden.

Ikzelf heb BMW motorhandschoenen in gebruik, diverse soorten en uitvoeringen, en ze bevallen mij heel erg goed.
En over de BMW kleding hoor ik meestal ook positieve geluiden, alleen die prijs, dat is eigenlijk wel pittig.
renebeamer

Maar een echt goed leer (dus voldoende dikte, stikking e.d.) is duur, heel erg duur.
.

Zelf heb ik natuurlijk ook al wat zaken op een rijtje gezet. Als voorbeeld van leer neem ik (en er zijn natuurlijk nog andere vergelijkbare merken) een van de betere leren combi's een Dainese Alien Pelle. Daar ben je aan de broek en jack zo'n € 800,- kwijt. Dat zit echt perfect passend! Tel daarbij een regenoverall op voor pakweg € 100,- dan ben je klaar voor bovenkleding en ook beschermd tegen langdurig in de regen rijden.
Voordeel: Betere pasvorm en dus bescherming op de plaats waar hij thuishoort, zo dicht mogelijk op je lijf!
Het nadeel (niet voor mijzelf) is dat je dat niet zo makkelijk kan gebruiken voor woon-werk als je bij klanten langs moet want de broek gaat wat moeilijk uit.

Als je voor textiel wil gaan dat niet de nadelen van de 3 laags versie heeft (zie boven mijn beginartikel), en let wel daar zijn ook Gore-tex pakken bij, dan kun je bij voorbeeld kiezen voor Goretex-pro shell waar de waterdichte laag verwerkt zit als laminaatlaag in de boverkleding met als voordeel dat de buitenste laag dan ook geen water opneemt. Dan praat je wel over een pak van minimaal € 1040, bv Dane Asted jas en Skander broek, waarin dan ook alle protectors verwerkt zijn (de rugprotector moet je er vaak los bijkopen) . In dit pak zit dan ook een zg thermolaag voor koudere perioden.
Voordeel: Door minder lagen betere pasvorm en makkelijker keuze voor woon-werkverkeer maar wel duur! Dit pak heeft ook maatverstelmogelijkheden.

Maar beide zijn niet echt goedkope oplossingen (al denk ik wel dat als je kijkt naar hoe lang je er mee doet het nog wel eens zou kunnen meevallen, vaak is goedkoop duurkoop, daar ben ik inmiddels ook wel achter ;) ).

Zoals gezegd ik denk dat ik eerst voor de leren broek met een regenoverall (met mijn huidige textiel jack) ga en dan later besluit of ik ook het leren jack er nog bij koop!

Dank voor alle fijne reacties, samen weet je toch heel wat meer! :D
siebke

renebeamer schreef:
Zelf heb ik natuurlijk ook al wat zaken op een rijtje gezet. Als voorbeeld van leer neem ik (en er zijn natuurlijk nog andere vergelijkbare merken) een van de betere leren combi's een Dainese Alien Pelle. Daar ben je aan de broek en jack zo'n € Als je voor textiel wil gaan dat niet de nadelen van de 3 laags versie heeft (zie boven mijn beginartikel), en let wel daar zijn ook Gore-tex pakken bij, dan kun je bij voorbeeld kiezen voor Goretex-pro shell waar de waterdichte laag verwerkt zit als laminaatlaag in de boverkleding met als voordeel dat de buitenste laag dan ook geen water opneemt. Dan praat je wel over een pak van minimaal € 1040, bv Dane Asted jas en Skander broek, waarin dan ook alle protectors verwerkt zijn (de rugprotector moet je er vaak los bijkopen) . In dit pak zit dan ook een zg thermolaag voor koudere perioden.
Voordeel: Door minder lagen betere pasvorm en makkelijker keuze voor woon-werkverkeer maar wel duur! Dit pak heeft ook maatverstelmogelijkheden.
Hallo renebeamer,
Ik was héél blij met mijn kledingkeuze bij een enorme stort/onweersbui tijdens een rijles. Ben er nog steeds errug tevreden mee. En mijn pak heeft niet de nadelen van een 3 laags versie. Die ellende heb ik gezien tijdens een gezamenlijke toerrit met een vriend afgelopen zomer. Hij was maar wat blij met mijn koffers nadat hij de anti-regenlaag eruit gewurmd had. Ik wil alleen aangeven dat je voor een m.i. goed passend pak, geleverd mét protectoren, geen € 1000,- of meer uit hoeft te geven. En dat zoiets ook nog eens in lengte- en breedtematen verkrijgbaar is. Hiervoor ben ik dan wel de oostgrens over gegaan voor ruime keuze, advies en betaalbaarheid. Hou je nog iets over om (wat duurder) goed passend coolmax ondergoed aan te schaffen.

Een vlotte, niet figuurlijke 'roetsj' in 2012,

Groet,

Henk
renebeamer

Ha die Henk,

Blij dat je blijkbaar voor (veel) minder ook geslaagd bent. Je schreef eerder dat je een all season Goretex pak hebt van Cycle Spirit. Misschien zinvol om even te vertellen wat daar het "geheim" achter is. Als ik op de Gore tex site ga kijken doen ze me geloven dat alleen Pro-shell het buitenpak ook droog houdt (maar misschien heb ik wat gemist). Zo zie je maar een mens is nooit te oud om te leren!

Een goed 2012 motorjaar,

René
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik heb in het verleden met een leren combie gereden en in de natte en koude periode trok ik daar een regenoverall overheen. Dit werkte goed, alleen werd ik het uitgebreide aan en uitkleden met ww-verkeer zat. Nu rijd ik dus met een textielpak in de winter.

Ik vraag mij af hoe de politie dat doet, die rijdt naar mijn idee altijd met een leren broek en textiel jas. Heeft zo'n politiebroek speciale voorzieningen??

Groet,
Kees Jan
siebke

renebeamer schreef:..... .Misschien zinvol om even te vertellen wat daar het "geheim" achter is............. .Zo zie je maar een mens is nooit te oud om te leren!
Hallo René,

Ik heb ik even in de catalogus van de leverancier gekeken. Aangezien ik nogal een digibeet ben, kreeg ik het bestand niet hierheen gekopieerd. Op pagina 24 uit de catalog 2012 van Louis.de staat 'mijn' kleding volledig beschreven. De catalog kun je in pdf-bestand bekijken. Daar heb ik ook mijn underwear gekocht, maar dat van hun eigen merk past me ook voor geen meter.
Hopelijk heb je wat aan deze gegevens.

Groet,

Henk
Ares
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Ongelezen bericht door Ares »

Mijn ervaring met motorkleding is dat je het beste maar meteen een goed pak kunt kopen. Ondanks dat je dan over het algemeen in het duurdere segment uitkomt. Daarbij heeft iedere oplossing zijn grenzen qua inzetbaarheid. Zo heb ik uiteindelijk ook meerdere mogelijkheden aangeschaft. zowel leer als textiel. Ik heb ruim een jaar geleden het Atlantis 4 pak gekocht. Nadat ik aan de uitaat een gat had gebrand in de mouw van een textiel jas. Ik moet zeggen dat dit een prettig motorpak is. Het houdt het hemelwater uitstekend tegen, ook bij hevige regen. Het zit goed en staat goed (ook niet onbelangrijk). Zelf vind ik het pak onder de 10 graden Celcius niet warm genoeg om te dragen. Maar over het algemeen draag ik er niet meer onder dan thermo-ondergoed en misschien een extra trui. Voor de koudere dagen heb ik een Streetguard 3. Deze kon ik voor 1/3 van de nieuwprijs overnemen, dat kon ik niet laten schieten vond ik zelf. Deze draag ik ook onder 0 zonder extra kleding eronder. Wel met de bijbehorende binnenvoering, en dan heb ik het niet koud.
Daarnaast heb ik voor de echt warme dagen de City broek van BMW. Die draag ik ook op dagen dat ik niet weet of ik de motor zal pakken voor het een of ander. Het lijkt dan niet alsof je in een motorpak rondloopt maar ik kan wel opstappen op het moment dat het mij uitkomt. Zonder eerst om te kleden. Maar dat ik op koude(re) dagen geen optie. Dat vind ik echt te koud.
Mijn ervaring is dat er bij BMW goed is nagedacht over hun kleding.

Als er nog specifieke vragen zijn over deze kleding zal ik proberen ze te beantwoorden.
renebeamer

Heb even op de site http://www.louis.de/_10fbf12620f82a18d2 ... _gr=208691 gekeken en heb CYCLE SPIRIT 0209 als jack gevonden met daarin "Drygate® Klimamembran, dadurch atmungsaktiv, wind- und wasserdicht" als voeringsmateriaal direct in de buitenjas. Dit is blijkbaar een alternatief voor GoreTex proshell met dezelfde functie. Er zijn natuurlijk best alterntieven voor GoreTex die ook werken. Blijkbaar is dit voor jou het geval. Bij sommige sites bij het nazoeken van jouw kleding kwam ik lovende kritieken tegen maar ook een aantal die aangaven dat bij langere ritten in de regen het toch begon te lekken na het eerste jaar gebruik.
roffel

Ongelezen bericht door roffel »

Op lange ritten ben je gebaat bij comfort, en leer draagt nu eenmaal prettiger. Ooit heb ik een regenoverall (op te bergen in de binnenzak van de overall) van BMW gekocht en die heb ik op mijn lange ritten (denk aan 3200 km in 10 dagen bijv.) altijd bij mij. Relatief gezien kan ik de keren tellen dat we gestopt zijn om regenkleding aan te trekken. Mijn leren jas en broek MQP is 15 jaar oud, en de broek en jas zijn nog in prima staat, wel inspuiten. Voor de afwisseling heb ik nog verschillende makkelijke BMW broeken en een BMW zomer jack en een Route 66 jack die ik op korte ritten gebruik. Goede kleding betaald zichzelf.
Toine

Ongelezen bericht door Toine »

Ik heb drie jaar geleden een volledig textielen pak gekocht bij Hein Gericke. Aanvankelijk getwijfeld tussen GoreTex en het wat goedkopere ShellTex, maar ben voor de duurdere optie gegaan.

Na dit pak reeds 3 jaar dagelijk gebruikt te hebben, ben ik nog steeds razendtevreden over mijn aankoop. Het pak is nog steeds 100% waterdicht en dankzij de uitneembare thermo voering kom ik ook de winter comfortabel door (mits bij echt koude dagen een extra thermisch ondergoed). Danzkij een resem openritsbare verluchtingsopeningen kan je met dit pak ook in de zomer comfortabel rijden. Enkel bij temperaturen rond de 30 graden is het puffen.

Begin vorige winter kocht in een extra Richa broek, die enkel verkrijgbaar was met een waterdicht membraam van een B-merk. Tot op heden is de broek wel nog waterdicht, maar ik zweet toch merkelijk meer in deze outfit.

Ooit koop ik me wellicht zo'n Atlantis pak, want het ziet er idd heel knap uit en het zit ook lekker. Mijn collega rijdt met het Atlantis 3 pak en is hier zeer tevreden over. Hij heeft wel een inritsbaar GoreTex binnenvestje, want het pak is niet 100% waterdicht.
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ares schreef
Als er nog specifieke vragen zijn over deze kleding zal ik proberen ze te beantwoorden.
Beste Ares,

Ik heb een Yoko (later Scott) textielpak dat ik al vanaf 2003 voor 2/3 van ieder jaar gebruik. Het was een duur pak maar achteraf zijn geld meer dan waard. Wel houd ik er rekening mee dat het binnenkort kan zijn afgelopen. Ik denk dan aan de Street Guard 3, maar hoor hier wel kwaliteitsproblemen over (verkleuring, en ritsen die het begeven).
Wat is jou ervaring, en hoe lang heb je het pak in gebruik?

Groet,
Kees Jan
M.H.

Ongelezen bericht door M.H. »

Ares schreef:Daarnaast heb ik voor de echt warme dagen de City broek van BMW. Die draag ik ook op dagen dat ik niet weet of ik de motor zal pakken voor het een of ander. Het lijkt dan niet alsof je in een motorpak rondloopt maar ik kan wel opstappen op het moment dat het mij uitkomt. Zonder eerst om te kleden.
Ares,
nu heb ikzelf afgelopen zaterdag ook de City broek 2 van BMW gekocht :-) , maar ik vindt nog wel steeds dat de kniestukken vrij stug zijn.
Nu heb ik gelezen dat deze kniestukken na verloop van tijd minder stug worden.
Klopt dit, of heb jij anderse kniestukken in deze broek zitten :?:

Groet,
Marcel
Ares

Kees Jan schreef:Ares schreef
Beste Ares,

Ik heb een Yoko (later Scott) textielpak dat ik al vanaf 2003 voor 2/3 van ieder jaar gebruik. Het was een duur pak maar achteraf zijn geld meer dan waard. Wel houd ik er rekening mee dat het binnenkort kan zijn afgelopen. Ik denk dan aan de Street Guard 3, maar hoor hier wel kwaliteitsproblemen over (verkleuring, en ritsen die het begeven).
Wat is jou ervaring, en hoe lang heb je het pak in gebruik?

Groet,
Kees Jan
Mijn Streetguard pak is ongeveer twee jaar oud. Zelf ondervind ik tot nu toe geen kwaliteitsproblemen. Wel vind ik de rits om de jas dicht te ritsen niet altijd even soepel, maar deze is dan ook behoorlijk grof. Ik smeer er af en toe met een doekje met siliconenspray langs en dat geeft duidelijk verbetering. Tot nu toe zie ik ook geen verkleuringen op het pak. Een ander puntje vind ik zelf de ritsen waarmee de voering in de broek word gezet. De ritsen aan de pijpen trap ik wel eens los. De rits is dan niet kapot, maar moet wel opnieuw worden vastgezet. Dat is lastig als je bv al 1 pijp aan hebt. Verder ben ik tevreden over dit pak. In de regen is 'ie waterdicht en in de koud warm genoeg om zonder allerlei extra kledingstukken te moeten rijden. Bij warmer weer werkt de warmtewering van de broek mn goed bij de jas is het prettig dat bij de armen nog ritsen zitten om open te ritsen. Tot een graad of 23-24 is het (zonder de voering) goed uit te houden. Zeker als je rijd. Het pak draagt al met al fijn op de motor. De broek en de jas zijn ook aan elkaar te ritsen op twee lengtes over de rug. De lange rits sluit de jas en de broek voor 2/3 van de omtrek aan elkaar. Dat is prettig als het koud en/of nat is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als ik iets ben vergeten laat het dan even weten.

Groet,

Gerhard/Ares
Ares

M.H. schreef:
Ares schreef:Daarnaast heb ik voor de echt warme dagen de City broek van BMW. Die draag ik ook op dagen dat ik niet weet of ik de motor zal pakken voor het een of ander. Het lijkt dan niet alsof je in een motorpak rondloopt maar ik kan wel opstappen op het moment dat het mij uitkomt. Zonder eerst om te kleden.

Ares,
nu heb ikzelf afgelopen zaterdag ook de City broek 2 van BMW gekocht :-) , maar ik vindt nog wel steeds dat de kniestukken vrij stug zijn.
Nu heb ik gelezen dat deze kniestukken na verloop van tijd minder stug worden.
Klopt dit, of heb jij anderse kniestukken in deze broek zitten :?:

Groet,
Marcel
Echt soepel worden de protectoren niet. Dat heeft te maken met het materiaal en de functie van de protectoren. Bij lichaamstemperatuur zijn ze wel wat makkelijker 'in vorm' te drukken en dan blijven ze ook zo, todat iets ze weer uit de vorm drukt als ze koud zijn. Als je de broek bv in de kast legt dat gaan de randen naar binnen staan. Dat voelt idd vervelend. Als ik de broek net aan heb ga ik eerste even een paar minuten met gebogen knieen zitten (bv een kop koffie drinken), daarna druk ik de eventuele drukrandjes weg. In het begin moest ik ook zoeken wat prettig zat. Misschien weet je al dat de knieprotectoren in hoogte verstelbaar zijn. Ik heb de mijne zo afgesteld dat als ik op de motor zit met kromme benen de protectoren precies goed aansluiten aan de knie en zo met ook het scheenbeen. Bij het lopen voelt het een beetje of ze dan te laag zitten, maar op die manier heb ik er dan geen last van. Het is een beetje stoeien om de protectoren op de juiste plaats te krijgen. Als ze eenmaal de goeie vorm hebben blijven ze bij mij goed zitten, ook als ze weer afkoelen als ik op de motor zit. Het is dus niet zo dat er steeds beweging in zit. Als ze goed zitten dan blijft dit bij mij zo zolang ik de broek aan heb.

Ook hier, mocht ik nog iets vergeten zijn laat het me weten.

Groet,

Gerhard/Ares
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb ook een textiel jas van Cycle Spirit. Deze jas is vrij goed waterdicht maar de zakken zijn ongemak in het gebruik. Ik vind textiel fijner in de winter en natuurlijk bij regen. Ik heb ook oud leren leren pak(MQP) en dat is minder warm in de winter maar de zakken zijn veel fijner in gebruik en stevige metalen ritsen. Maar het leren motorpak is veel beter in de zomer dan het textiel . Texiel voelt als snel warm en zelfs zonder voering minder prettig in gebruik dan leer.
De oude Vetpakken van merken zoals Belstaff waren fijner in de zomer dan de huidige jassen van textiel en je rook door het vet dan ook echt naar iemand de motor rijd.
Voor mij is geen een pak ideaal voor het hele jaar maar moet je altijd beide hebben eventueel met een regenpak bij gebruik van een leren pak. Alhoewel een keer nat worden ook geen ramp is.

Ton _004
renebeamer

Hi Ton 1995,

Dank voor je reactie:
Ik vind textiel fijner in de winter en natuurlijk bij regen.
.
Mijn ervaring met textiel is ook dat het je droog houdt en in de winter als je de termo voering er in ritst is het (als het droog is) ook prima warm maaaar!!
In de uitvoering die ik heb met 3 lagen wordt bij regen de buitenkant ook goed nat en is de isolatiewaarde van het pak een stuk lager en dus kouder.
Vandaar dat ik bij een keuze voor textiel wel zou gaan voor een uitvoering die ook het buitenpak droog houdt dat is de "les" die ik inmiddels wel geleerd heb ;)

Groet,

René
hansuitolst
Bijz: Exclusive
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Olst

Ongelezen bericht door hansuitolst »

Ik draag altijd een leren broek. Leer regelmatig invetten en dan kan je er gerust lang mee in de regen rijden. Alleen in de winter een textiel jas, anders altijd in het leer. Zit veel beter en is veiliger. Mijn zoon is ooit aangereden en is toen met zijn textiel broek een x aantal meter op het achterwerk over het asfalt geschoven. Het hield daar een forse brandwond aan over op een bil. Het schuiven van een textiel broek op asfalt genereert heel veel warmte. Hij heeft daarna ook nog meer een textiel broek aangetrokken, alleen maar leer.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
renebeamer

Hallo Hans,

Goed dat je bevestigd wat ik nu zelf van plan ben; heb zelfs de leren broek al gekocht, dat is dus gaan rijden met een leren broek. Ik wil omdat mijn textiel jas nu net een jaar oud is die het komend seizoen wel gebruiken, maar overweeg ook in de toekomst een leren jas te gaan dragen en kijken hoe dat bevalt. Uiteraard ondersteund door een regenoverall voor als het echt gaat plenzen.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Leer voelt fijner en is veilig. Al hebben de goede textielpakken voldoende verstevigingen om je wel te beschermen bij een val. Ook niet alle leren pakken zijn even goed.

Ton

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Motorkleding”