startproblemen

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
jack108

startproblemen

Ongelezen bericht door jack108 »

Mijn 1150 RT heeft de laatste tijd last van startproblemen. Startmotor maakt soms een vreemd geluid en als hij niet wil starten een klapperend geluid. Klokje wordt naar nul gereset. Soms ook een nul reset als hij het net wel doet. Accu als diverse malen aan de lader gehad die de accu in principe als goed kwalificeert. Ook geen problemen met de ABS. Ik verdenk erg sterk mijn startmotor na het lezen van de diverse artikelen op dit forum.Startmotor al gedemonteerd en schoongemaakt. Solenoid idem. Maar het probleem blijft.
Iemand ervaring om mijn vermoeden naar een defecte startmotor te bevestigen, en een tip waar ik deze het beste kan bestellen.
PaulRS

Re: startproblemen

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
jack108 schreef: Accu als diverse malen aan de lader gehad die de accu in principe als goed kwalificeert. Ook geen problemen met de ABS.
Dat zegt nog niet alles.
Een druppellader kan wel zeggen dat de accu ok is, maar dat wil nog niet zeggen dat die onder belasting niet in elkaar stort.
ABS is ook geen indicatie, een 1150 heeft een heel lage drempelwaarde om in de fout te schieten.

Test; koppel de motoraccu los en zet er een goede accu naast, bv de auto met draaiende motor.
Met startkabels, sluit de + direct aan op de startmotor en de - ergens aan het frame, start de motor.
Geen probleem? Accu toch overleden.

Wel een probleem, dan nogmaals de startmotor uitbouwen en kijken of er geen magneet losligt.
Een los huis met magneten vind je bij de betere automaterialen handel.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, een acculader laadt de accu misschien wel op maar zegt niets over de startcapaciteit van de accu.

Het feit dat je klokje de instelling verliest tijdens starten is een bekende indicatie dat de accu niet meer zo fris-en-fruitig is.
En dan in het bijzonder de startcapaciteit, die je alleen onder belasting kan testen.

Of je moet een accu-tester hebben zoals de TestMate Sport;
http://www.tecmate.com/d_testmate_sport.php

Of de Test-Mate Mini;
http://www.tecmate-int.com/_new_site/u_ ... e_mini.php
Ik gebruik die zelf en is een betaalbaar alternatief naast een echte accu-tester.
Het principe is eenvoudig en zou je ook kunnen doen met een analoge (!) voltmeter (daar is de naald traag genoeg om de waardes te zien).
Tijdens het starten mag de spanning niet beneden de 10 volt komen, anders is je accu toch echt wel op.
Na het starten geeft de Test-Mate Mini aan wat de laadspanning is.

Belangrijk aandachtspunt met het aankomende, koude weer;
Door kou loopt de capaciteit van een accu altijd terug, als je accu dan al niet meer zo fris is, kan dit de genadeslag zijn voor je accu.
Vandaar dat in de winter er ook zoveel accu's overlijden, want je krijgt dan een mogelijke situatie van diepte-ontlading en dan is het echt einde-oefening voor de accu, die kan dan gelijk door naar de milieu-straat.
jack108

Inderdaad , vanmorgen startte hij nog met moeite. Spanning was 12, 4 Volt. Eenmaal gestart 14, 1 Volt dus laden doet hij ook.
Vanmiddag nog een poging gewaagd, Voor het starten 11, 8 Volt en tijdens het starten zakte hij weg tot 7 en zelfs 5,4 Volt.
Toch maar een nieuwe accu bestellen en hopen dat de rare geluiden voortkomen uit een lage accu spanning.
Inspector Gadget

Oops, dat heeft er alle schijn van dat je accu inderdaad helaas op weg is naar de eeuwige jachtvelden.
Als je lang genoeg wacht zal je accu er in 1 keer helemaal de brui aan geven, beneden de 10 volt is namelijk diepte-ontlading!

Als je het geld er voor over hebt, adviseer ik de Odyssey PC680 accu, die kan heel veel hebben, ook eventuele diepte-ontlading (althans, vaker dan de gemiddelde accu) en is een hele goede accu. Maar ook niet goedkoop.
En als je dan een druppellader o.i.d. gebruikt, kan je er jaren lang plezier van hebben.

Een gemiddelde accu gaat ongeveer 3 á 4 jaar mee, voordat de startcapaciteit gaat terug lopen, tenzij je de accu regelmatig op peil houdt (dmv. druppel- of nog beter, acculader).

Normaal gesproken merk je weinig van het teruglopen van de startcapaciteit totdat de kou in de dagen terug komt, dan wordt je accu echt op de proef gesteld.
jack108

Ik heb inderdaad maar de Odyssee besteld. Had ik al meerdere goede verhalen over gehoord. Accu komt vrijdag binnen. Motor voorlopig tot die tijd 's avonds aan het infuus en hopen dat hij de week uitzingt.
En natuurlijk hopen dat het bij de accu blijft en dat het nagieren van de startmotor met de accu te maken heeft.............
Inspector Gadget

Ik zal samen met je hopen! _004

De Odyssey is een accu die heel wat meer kan verdragen (w.o. diepontlading) versus de gemiddelde accu.
Zeker handig als je motor niet altijd aan het elektrische infuus gezet kan worden.

Ik ben zeker geen expert;
Het zou mij niet verbazen als een te zwakke accu ook invloed heeft in het vroegtijdig terugtrekken cq werking van het startmotormechanisme.
Meestal is het een sterkte elektromagneet die de as van de startmotor in het aandrijftandwiel moet trekken en dan nog meer stroom (de honderden ampères!) om de startmotor rond te laten draaien.
Laten we stellen dat de accu net genoeg kracht heeft om de solenoid in de aandrijftandwiel te trekken, maar als de startmotor zelf aangestuurd wordt, de accu in elkaar zakt, dan zal de solenoid ook terugvallen en hoor je dan net nog de startmotor (onbelast) ronddraaien.

Maar dat is koudegrond-praat van mijn kant, ik heb geen idee hoe de startmotormechanisme bij de RT exact in elkaar zit.

Vrijdag zal je het snel genoeg weten.
En wij met z'n allen daarna hopelijk ook.

PS: Vergeet niet de TPS-kalibratie te doen, dus contact-aan, motor *niet* starten en de gashandel een paar keer rustig van minimale stand naar maximale stand en weer terug draaien.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

jack108 schreef:Ik heb inderdaad maar de Odyssee besteld. Had ik al meerdere goede verhalen over gehoord. Accu komt vrijdag binnen. Motor voorlopig tot die tijd 's avonds aan het infuus en hopen dat hij de week uitzingt.
En natuurlijk hopen dat het bij de accu blijft en dat het nagieren van de startmotor met de accu te maken heeft.............
Als jer over twijfeld of het de accu is of de startmotor, had je eerst de test van PaulRS moeten uitvoeren.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Ik had dezelfde ervaring. Vooral het klokje dat gereset werd bij startpogingen. Je denkt niet aan de accu omdat je die bijna dagelijks aan de lader hebt, maar wat hier al meer wordt beweerd: dat zegt niets over de startcapaciteit. Uiteindelijk een nieuwe accu erin gezet en het probleem was verholpen. Ik ga ervan uit dat het bij jou ook afgelopen zal zijn met de klachten _004 . Suuk6

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Leon293

Ongelezen bericht door Leon293 »

Hoi mannen ,

Ik loop tegen dezelfde problemen aan . Aan de lader en na afkoppelen nog moeilijk starten .
Reseten van het klokje .
Afgelopen april de accu vervangen door een Osdessey PC680 .
Vandaag bij Kenny geweest , om een aantal dingen te laten controleren .
Laadspanning oke , vonken oke .

Niks bijzonders gevonden .
Toch maar wat reinigend spul bij de brandstof toegevoegd .
Misschien wat vocht in de benzine ?

Ga de komende kijken of het probleen verholpen is .
Anders de procedure van PaulRS uitvoeren .

Het is erg vervelend als je om 06.00 uur 's ochtends probeert een fiets aan de praat te krijgen en het wil niet lukken ! _003

Dan moet je gaan improviseren om op je werk te komen . :roll:

Wacht even de bevindingen af van jack108 . _004
Inspector Gadget

Dat het klokje de tijdsinstelling verliest is simpel, dan zakt de spanning beneden een bepaalde drempel. (ik ken de formele grens niet, maar beneden de 10 volt, is mijn schatting)

In tegenstelling tot sommige "moderne" klokjes die even nog een tijdje kunnen "doorlopen" (maar dan zonder de tijd te tonen) als de spanning weg valt, is het klokje van de R11xxRT vrij eenvoudig;
valt de spanning weg, al is het maar een seconden, dan gaat de tijd ook verloren.
Opzich wel een handige indicatie dat er iets mis is.

Kijkende naar het electrische schema van de R1150RT; zover ik kan bepalen is de aansturing niet anders dan bij de R1100RT.

Belangrijk is naar je lader te kijken;
Als het een "eenvoudige" druppellader is, zal deze echt uren nodig hebben om je accu op te laden.
Stel dat je dynamo problemen geeft, waardoor de accu niet voldoende geladen wordt, dan zal ook een Odyssey wellicht niet snel genoeg geladen worden.
En bij de dynamo kan het de gelijkrichter zijn, de aandrijfriem die slipt (door de koude), koolborstels die versleten of vuil zijn.
Als je dan start met een onvoldoende geladen (Odyssey) accu, zal na een 2e of 3e starting achter elkaar de accu ook redelijk belast worden waardoor de spanning in elkaar duikt, zeker met de kou, en dus je klokje zich resetten.
Het is vooral bij dergelijke situaties waar de Odyssey (en natuurlijk ook andere goede accu's) zich laten gelden, niet leeggetrokken zijn na 2 á 3 startingen, want dan loop je een risico op diepte-ontlading, en dat is einde-oefening, voor elke accu. Alleen bij het ene merk wat sneller dan bij het andere merk.

Belangrijk is bij een eerst volgende starting, als je de mogelijkheid hebt, ook eens de spanning te meten, voor, tijdens en na de starting.
Jammer dat ik het niet geweten had dat je bij Kenny was, anders had ik mijn Mini TestMate eens meegenomen, dan kan je min-of-meer uitsluiten of het de accu en dynamo is.

Wellicht inderdaad vocht in de brandstof, maar daar zijn inderdaad middeltjes voor om dat te beperken.

Belangrijke tip als de 1e starting niet lukt; altijd even een 10 seconden of zo wachten en pas dan een 2e poging wagen.
Leon293

Ongelezen bericht door Leon293 »

Ik heb mijn accu op en Optimate III hangen .
Ik ga er vanuit dat de accu na 12 uur aan de lader wel opgeladen moet zijn !

@dutchmidiman : mocht ik problemen blijven houden , wil graag van je aanbod gebruik maken om er eens de mini Testmate
aan te hangen .
Inspector Gadget

Ik zal geen uitgebreide verhandeling houden waarom ik de Optimate III geen acculader vindt, maar een intelligente druppellader.

De Optimate III heeft een maximale laadstroom van 0,6 ampère.

Er is een vuistregel voor het berekenen van de laadtijd;

Laadtijd (in uren) = 1,2 x batterijcapaciteit (Ah) / laadstroom (A)
1,2 x 19 / 0.6 = 28,8 uur

Maar dat is als de accu helemaal leeg zou zijn.
Wat niet best is voor een accu overigens, in verband met de eerder genoemde diepte-ontlading.

Met een CTek Acculader, zoals de MXS 4003, welke een maximale laadstroom heeft van 4 ampère.
1,2 x 19/ 4 = 5,7 uur

Let wel, dit zijn "optimale" tijden, een acculader of een druppellader zoals CTek respectievelijk Optimate zal nimmer gelijk bulk-lading doen, maar een programma "afdraaien" waarbij in stappen de accu geladen en gecontroleerd wordt.

Onder "normale" omstandigheden mag je verwachten dat je Optimate 3 druppellader je accu redelijk vol heeft in 12 uur.
Er vanuit gaande dat er niets mis is met je dynamo, spanningsregelaar, etc, etc.

Want de beste lader is nog altijd je dynamo, die heeft de kracht om je accu goed en volledig vol te laden.
Mits je tenminste 30 minuten gereden hebt. Uurtje is optimaal dan zou je accu vol moeten zijn.
Tenzij je de nodige kerstboomverlichting, verwarmde kleding en handschoenen, koffiezetapparaat en dergelijke andere zware verbruikers hebt aangesloten. :lol:

Nog even voor de volledigheid;
Kijk ook eens naar je slapende verbruikers, zoals het alarm, je houder van je navigatie (tenzij deze op een geschakelde 12-volt aansluiting is aangesloten), ik noem maar even wat.

Maar, geen probleem om de TestMate Mini eens in jou motor te proppen.

Dat lees ik dan nog wel.
jack108

Nou dan , nieuwe accu ( de odyssee ) geplaatst. Wel even de aansluitingen moeten aanpassen vanwege kleine verschillen, maar ook dit is gelukt. Omdat toch alle plastic er weer af was , gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de startmotor toch nog wat grondiger aan te pakken. Startmotor iets verder uitelkaar gehaald dan de vorige keer. Toen alleen de as schoongemaakt en opnieuw geolied. Nu ook het planetaire tandwielstelsel open gehaald, schoongemaakt en voorzien van nieuw vet. Gelijk goed zicht op de magneten die gelukkig nog vast zaten. As wederom schoongemaakt en ingepoetst met Molykote. Neuslager geforceerd van olie voorzien. Deze tip gekregen van een aardige kerel via Marktplaats. Dit glijlager is gemaakt van fosforbrons wat een soort van poreus is. Wanneer je dit geforceerd smeert wordt de olie dus in deze porieen opgenomen wat dus een duurzaam effect geeft.Het geforceerd smeren hield dus in vinger aan de onderkant van het lager, lager maximaal opvullen met olie , met een andere vinger aan de boven kant van het lager dit afsluiten en dan knijpen. Hierna de hele boel weer opgebouwd en gemonteerd, accu aangesloten en de gashendel een paar keer gewogen. Starten en lopen. Startmotor komt lekker vlot rond en klinkt weer fantastisch, ook weer de volgende dag na wat kou en zonder infuus.
Inspector Gadget

Kijk, dat is weer beter nieuws! _004

Hopelijk blijf je van verdere problemen verschoond en kan je gaan genieten.
TomL

Ongelezen bericht door TomL »

Hallo beste forumleden

Mijn RT1100 met bouwjaar 2000 vertoont dezelfde kuren zoals hierboven beschreven: na langer stilstaan, tikkende startmotor, niet willen starten en klokje wordt gereset. Soms geeft de ABS-indicatie dan ook een storing aan (die bij herstart opgelost is).
Ik vermoed dus een versleten batterij.
Zo te lezen is de "Osdessey PC680"-batterij een ideale vervanging.

Graag had ik volgende verduidelijking gekregen:
@ jack108: Wat heb je precies aan de aansluitingen moeten aanpassen vanwege de verschillen van de batterijen? Heb je extra materiaal nodig gehad? Kan ik dit zelf als betere doe het zelver??
@ 'iemand': Wat is de TPS-kalibratie? Hoe verloopt deze precies en wat doet deze? Zijn er nog zaken die ik best doe of bekijk als ik dan toch de ganse linkerkant open gooi?

Bedankt de reacties!
Grtjs
Tom
Inspector Gadget

TPS is je gasklep-stand, gemeten via een potmeter.

Calibratie daarvan is een kwestie van het heen-en-weer halen (een paar keer) van je gashandel nadat je de accu losgehaald had, de accu weer aangesloten is, en deze procedure (zonder de motor te starten!) te doen, zie ook;
viewtopic.php?f=37&t=4817&p=49442&hilit=tps#p49442

Mocht je dit vergeten zijn, hoef je niet opnieuw de accu los te halen, zekering #5 loshalen en de procedure alsnog doen.
jack108

Beetje laat misschien de reactie, maar de aanpassing aan de accu kabels stelt niet veel voor. De bevestiging ( lees accupolen ) van mijn oude originele BMW accu waren staand , dus een bout in het horizontale vlak. De Odyssee heeft liggende accupolen, dus een verticale bout. Mijn + kabel was lang genoeg om deze een kwart slag te draaien en zo vast te zetten. Van mijn massakabel heb ik de bout die vast in de accukabel zit moeten verwijderen. Heb ik gedaan door een dubbele moer op de bout te zetten en zo los te "breken ". Kabel wel even vastgehouden middels een Bahco op de kabelstrip. Kabel strip een beetje buigen om deze zo op de accupool aan te kunnen sluiten. De Odyssee is ook ietsie lager dan de originele accu waardoor de rubberband waarmee de accu vastzit niet helemaal strak zit. Hiervoor boven op gewoon een dik stuk rubber gelegd. Tot nu toe doet hij het nog steeds super trouwens.

Nieuwe accuklemmen is natuurlijk mooier , maar deze had ik even niet voorhanden. en het effect is hetzelfde. Prima zelf te doen dus.
Inspector Gadget

Bij de Odyssey accu wordt normaal gesproken een setje haakse accupolen bijgeleverd, om juist dit soort aansluitproblemen te voorkomen.
Maar jou oplossing is natuurlijk ook een oplossing! _004

Naast een stuk rubber kan je ook stukken tuinslang (o.i.d.) gebruiken om de accu onder de klemband vast(er) te zetten.
Nu valt dat bij de -1100- wel mee, maar bij de -1200- is er nog meer ruimte "over" als je een Odyssey accu gebruikt.

Ben blij dat het de accu bleek te zijn, startmotor-problemen zijn vaak ietwat lastiger.
DickL

Ongelezen bericht door DickL »

Zes jaar geleden heb ik de PC 680 geplaatst. De min pool met het verticale opzetstukje (DMM), de plus pool gewoon horizontaal. Prima accu, al is het niet waar dat je dan altijd van knipperende ABS lichtjes bij de start af bent. Mijn 1100RT staat altijd binnen in verwarmde garage met een altijd redelijk tot goed gevulde accu, en toch heb ik soms knipperende ABS lichtjes. Geen probleem - even rijden.opnieuw starten, klaar.
Wel worden deze accu's pas 100% geladen met een wat hogere laadspanning van 14,8V (echter, mag beslist niet boven 15 V !!!). Dus sluit ik altijd mijn gewone lader CTEK 3600 aan, die heeft een speciale 14,8V aansluiting voor Odyssey's. Druppelladen doe ik niet. Rijd ik een tijdje niet dan de CTEK erop.

groeten Dick
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als de Pc 680 pas met 14,8 volt goed geladen word dan hoef ik hem niet te kopen. Mijn laadspanning zit op 13,6 Volt. Mijn F650 zat wel rond de 14,7 Volt. Ik ben wel benieuwd wat de laadspanning is bij andere R1100R's nu?
Ik test de accu op een simpele manier. Je start de motor en kijk wat het voltage doet tijdens het opstarten. Zakt het voltage onder 9.5/10Volt tijdens opstarten met een goed opgeladen accu dan is de accu op.
Ik zag op Ebay startermotorhuizen waar de magneten waren vastgezet met klemmen zodat ze niet zomaar loskomen.

Ton
Inspector Gadget

@Ton1959;
We kunnen eens mijn TestMate Mini aan je motor hangen, dan weet je het exact(er) wat je laadspanning is.
Omdat een multimeter nu eenmaal een gelijkspanning verwacht of een wisselspanning met mooie sinussen.
(zogenoemde RMS (Root Mean Square), oftewel gemiddelde meting)

Terwijl de TestMate Mini vooral bedoeld is om de "juiste" laadspanning aan te geven, die zeker niet helemaal gelijkspanning is noch een mooie sinus.
(waardoor multimeters niet altijd de geheel juiste waarde zullen aangeven)

Odyssey geeft aan dat de minimale laadspanning 14,2 volt is en maximaal 15 volt.
(en een float/trickle-charge van 13,6 volt)
14,7 volt als je een quick charge wilt doen.
Waarbij Odyssey aangeeft dat je voor de PC680 een 6 ampére-lader dient te gebruiken.

Dat ik dit niet uit mijn duim zuig....zie bijlage. :lol:

@DickL;
Ik heb ook de beruchte ABS-storing gezien op een -1100- met een Odyssey PC680 als je te kort na elkaar probeert te starten.
Het is vooral bij diepte-ontlading waarbij de Odyssey's hun kwaliteiten tonen, daar kunnen ze veel beter tegen dan menig andere accu.

Geheel terzijde;
PS: Het is af te raden de "RECOND" mode op de CTek laders te gebruiken in combinatie met AGM/Gel accu's, daarbij wordt een spanning gebruikt van 15,8 volt.
Dat heeft een nadelig invloed op de capaciteit (met name de CCA-waarde) van de Odyssey accu.
RECOND is, zoals de handleiding ook aangeeft, alleen bedoelt voor beluchte (lees: natte) accu's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DickL

Ton,

Dat 100% laden bij 14,8 V moet je wel wat relativeren. Ik denk dat je bij 14,4 V ook wel aardig in de buurt komt (95-100%)? Ik zal wel even meten wat de laadspanning is van mijn 1100 RT en laat het je weten. Ben tevreden met mijn PC 680 - heb in mijn 30-jarige boxer geschiedenis nog nooit zo lang met een accu gedaan, en volgens mij is hij nog steeds OK.
@ DMM : Dat TestMate Mini apparaatje lijkt me vooral handig voor het meten van de spanningsval bij het starten, wat inderdaad wel de belangrijkste indicatie is voor de accuconditie. Voor rustspanning en laadspanning meting is mijn multimeter goed genoeg.

groeten Dick
DickL

Ton,

Zojuist gemeten bij mijn 14 jaar oude 1100 RT op 2000/3000 toeren :
Zonder lichten etc : 14,2 V
Met dimlicht/achterlicht : 13,96 V
Maar natuurlijk wel met koude motor - voltage zal wellicht nog wat zakken wanneer generator warm is omdat koude generator wat meer vermogen geeft. Dus wanneer jij 13,6 V hebt gemeten bij een warme motor met verlichting/andere accessoires aan, zou dat wel kunnen. In ieder geval, zolang de motor goed start, en je hierbij niet onder de 10 V komt lijkt mij alles wel OK.

Dick
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zal het nog eens een keertje controleren bij mij omdat deze meting van een jaar geleden is. Maar ik had niet verwacht dat 13,6 te laag zou zijn hoor.Mijn motor start altijd perfect. Ben wel benieuwd Rob of jou Testmate iets anders aangeeft hoor.

Ton _004
DickL

Ton,

Na 120 km rit nogmaals gemeten met warme motor (2000/3000 toeren) :

zonder verlichting/accesoires : 13,97 V
met dimlicht/achterlicht : 13,81 V.
dus dit komt steeds meer in de buurt van jou 13,6 V

groeten Dick
Inspector Gadget

Vergeet niet dat de hogere spanningen van 14,x volt door een accu-fabrikant aangegeven worden bij een accu in niet-aangesloten toestand, en optimaal geladen.

Er is namelijk ook een fenomeen, genaamd balans-lading;
Een accu bestaat uit meerdere cellen die elk een (als het ideaal is, evenredig) deel van de accuspanning afgeven, de cellen staan in serie.
Omdat de cellen in serie staan beïnvloeden ze elkander, zodra de stroomkring gesloten gaat worden (lees: spanning wordt afgenomen).
Maar, omdat je de accu alleen via de cellen aan het uiteinde van die serieschakeling kunt opladen, krijg je te maken met een situatie dat 1 of meerdere cellen ergens in die kring niet goed volledig opgeladen (kunnen) worden.

Je kunt dit proberen een beetje te visualiseren door een rij emmers, laten we zeggen 6 stuks, naast elkaar, en je kunt de emmers alleen maar vullen door de 1e emmer aan het uiteinde te vullen met water waardoor deze overstroomt en de emmer er naast kan vullen, totdat deze weer overstroom en de volgende emmer weer kan vullen, en zo verder.

En dat is het "probleem" met "reguliere" accu's en "reguliere" laders, de individuele cellen kunnen niet elk apart opgeladen worden.
De (laad)stroom en (laad)spanning wordt genivelleerd over alle cellen heen.
Waardoor de situatie kán ontstaan dat 1 of meerdere cellen niet volledig opgeladen kan worden.

Nu zijn er wel accu's met hele moderne technieken (en materialen, zoals Lithium-Ferro), welke een balans-oplaad aansluiting hebben naar elk van de cellen en dus ook een speciale lader nodig hebben als je balans-lading wilt doen. En die zie je ondertussen ook geproduceerd worden voor motoren.

Kortom, de klemspanning is in deze relatief volgens mij, want mijn Odyssey accu geeft 13,54 volt aan in (vrijwel) opgeladen toestand, maar dan wel onbelast.
Voor het opladen van een dergelijke accu wordt een hoge(re) spanning, tot maximaal 14,7 volt aangeraden.
Maar het opladen gebeurt al bij spanningen vanaf 12,7 volt.

Moderne accu's zijn zo ontworpen dat ze "standaard" accu's moeten kunnen vervangen zonder aanpassing aan het oplaad-circuit.

Pas bij volledig elektrische voertuigen ga je te maken krijgen met speciale laders en dergelijke. ;)

En zoals eerder aangegeven;
Het meten van de laadspanning via een multimeter is een (redelijke) indicatie, maar aangezien er een "rimpel" op de laadspanning zit (zoals dat ook hoort om een accu te laden) zal een multimeter dit niet geheel juist kunnen weergeven, die geeft een lopend gemiddelde. (zeg maar een rechte lijn door alle pieken en dalen heen).
Een dergelijk TestMate Mini is veel "sneller" en nauwkeurig om spanningen weer te geven, die is daar speciaal voor ontworpen.
De TestMate Mini meet op die manier ook de conditie van de dynamo/spanningsregelaar (laad-circuit), aldus de fabrikant.
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Even gekeken naar de prijzen van zo'n meter: wat een verschil....prijzen varieren van €65.20 tot €29,95. Even rondkijken loont dus.
En zojuist gevonden bij Hein Gericke: €9,99 !
GrTz
BertL
Inspector Gadget

Sowieso zijn bij Hein Gericke sommige delen flink wat goedkoper, het loont zeker om rond te kijken!

PS: Ik kan het zo snel niet vinden in hun online catalogus, maar wellicht zoek ik verkeerd.
http://www.hein-gericke.de/
MAD
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Ongelezen bericht door MAD »

Beste allemaal,
M.b.t. start cq accuproblemen doet zich nog een verschijnsel voor.
De meeste startproblemen komen over het algemeen, 's winters voor.
Men vergeet vaak dat een startaccu gemaakt wordt om een hoge (start)stroom in een korte tijd te kunnen leveren. De accucapaciteit wordt vastgesteld / berekent bij 20C graden. Als de temperatuur waar de motor staat, gedaald is tot +/- OC graden, dan is de capaciteit gedaald met ongeveer 15 tot 20%!!! En dit bij een GOEDE accu.
Dit houdt in dat een 19amp accu (in mijn GS) bij O graden is gedaald tot 15 a 15.5 Ampere. Naar mate de accu slechter (geladen) is, hoe kleiner de overgebleven capaciteit bij nul graden. En dan heb ik het niet eens over - 10 (min 10) :shock:

Al;s de accu niet helemaal okselfris meer is en de motor staat niet verwarmd, kan het wel eens helpen om de accu binnen te zetten, en voordat men weer wil rijden deze weer te monteren,........niet ideaal, maar het kan wel helpen.
Succes
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Inspector Gadget

Bij een -1100- of -1150- haal je de accu er niet ff zo uit, dan moet er de nodige tupperware eraf gehaald worden. :$

Je kunt de accu inpakken in een soort folie, maar of dat helpt weet ik niet. _001

Maar je hebt wel gelijk, lage temperaturen hebben invloeden op je accu, en als je accu dan al niet zo fris-en-fruitig is, is er het risico op diepte-ontlading en dan is het gelijk einde-oefening voor de accu. Vandaar dat er ook zoveel accu's sneuvelen in de winter.

Je kunt de accu ook iets "opwarmen" door de druppellader aangesloten te laten, als je de motor niet gebruikt.
Of, als het voor langere duur is, inderdaad beter is het de accu te verwijderen en op een minder koude plek zetten.
Sommige acculaders hebben een temperatuursensor (al dan niet, extern) of een koudweer-programma wat je kunt selecteren.

Ikzelf laat bij al mijn voertuigen de (meer-traps) acculaders aangesloten zodra ze op hun parkeerplek staan, het gehele jaar door.
De stroom die dit extra verbruikt met moderne laders is slechts een paar euro per kwartaal, maar daarmee blijven de accu's wel in topconditie.

Maar niet iedereen heeft die luxe of mogelijkheid, natuurlijk.
MAD
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Ongelezen bericht door MAD »

dutchmidiman schreef:Bij een of haal je de accu er niet ff zo uit, dan moet er de nodige tupperware eraf gehaald worden
Kijk dat wist ik (nog) niet; bij een GS is dat een werkje van max 10 minuten en dat is incl de tijd om wat gereedschap bij elkaar te harken :)
Ik verwacht wel dat dit bij een R XXXXRT wat langer zal duren. Bij een FJR1300 zit de accu in de kuip verstopt :O ook niet echt handig.
Nog fijne dagen!!
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Inspector Gadget

Bij de -1200- is het ook een eenvoudige klus, je kunt er heel gemakkelijk bij. _004
Sleutels #10 & een torx schroevendraaier. ;)

Echter is het luchtfilter weer onmogelijk bereikbaar gemaakt, daar moet dan weer wél de tupperware er voor af.
Wat weer niet het geval is bij de -1100- en de -1150-.

BMW leert van de "fouten" maar maakt net zo gemakkelijk weer nieuwe "fouten" :roll: ;)

En zo blijft er altijd wel wat te wensen over. _004

Ook jij hele fijne dagen!
jack108

En misschien nog een tip voor de motorrijders die hem even een tijdje wegzetten.............Niet in het voorjaar met extra accu´s aan de gang en blijven doorstarten. Je startmotor wordt te warm en je magneten liggen op zeker los.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”