Opladen of nieuwe batterij? - 1150RT
Moderator: RT_Patrick
Opladen of nieuwe batterij? - 1150RT
Hoi,
ik heb sinds 4 maanden een 1150RT twin spark '2004. Ik rij er wekelijks mee, één maal per week op en af, 65km enkel, goed voor 2 keer een uur rijden. De laatste weken merkte ik dat, na een week stil staan, de batterij het wat moeilijk kreeg om te starten (maar het lukte steeds wel). Tot vanmorgen dus, onvoldoende power om te starten -> batterij dood. Ik heb nog niet de moeite gedaan om 'm met startkabels te starten. Waarschijnlijk zit de originele batterij er nog in.
De vraag is nu: heeft het zin om n druppellader aan te schaffen en deze batterij terug op te laden, of is het beter gelijk 'n nieuwe te kopen en de druppellader te laten voor wat ie is?
Bedankt alvast!
Tom
ik heb sinds 4 maanden een 1150RT twin spark '2004. Ik rij er wekelijks mee, één maal per week op en af, 65km enkel, goed voor 2 keer een uur rijden. De laatste weken merkte ik dat, na een week stil staan, de batterij het wat moeilijk kreeg om te starten (maar het lukte steeds wel). Tot vanmorgen dus, onvoldoende power om te starten -> batterij dood. Ik heb nog niet de moeite gedaan om 'm met startkabels te starten. Waarschijnlijk zit de originele batterij er nog in.
De vraag is nu: heeft het zin om n druppellader aan te schaffen en deze batterij terug op te laden, of is het beter gelijk 'n nieuwe te kopen en de druppellader te laten voor wat ie is?
Bedankt alvast!
Tom
-
Re: Opladen of nieuwe batterij? - 1150RT
ik zou het alle twee doen, en een neiuwe "batterij"en een druppellader kopen, dan ben je van alle problemen af
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
..zelf zou ik eerst even de accu laten doormeten...wie weet ligt het probleem wel heel ergens anders.. 

- Nico4sen
- 2023
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Mijn ideeBerrybeer schreef:..zelf zou ik eerst even de accu laten doormeten...wie weet ligt het probleem wel heel ergens anders..

Ook mijn idee , en als je er iedere week mee rijdt kun je die druppellader wel vergeten dat is dan nergens voor nodig.Nico4sen schreef:Mijn ideeBerrybeer schreef:..zelf zou ik eerst even de accu laten doormeten...wie weet ligt het probleem wel heel ergens anders..
Een gel accu moet nog prima zijn. Een ouderwetse zou wel aan vervanging toe zijn. Dat hij het juist nu moeilijk krijgt komt door het koude weer!
Als de originele batterij er nog in zit (2004) heeft hij het bijzonder lang uitgehouden. Ik zou een nieuwe kopen en niks meten.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
- siebke
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Een druppellader is niet geschikt om een lege accu op te laden. Die is alleen geschikt voor onderhoudsladen, tenzij je wel héél veel tijd hebt. Gezien de wekelijks gereden afstand zou er geen probleem met starten moeten zijn. Maar meten is weten.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
De kans dat je de accu kapot-gestart hebt (= diepte-ontlading) is redelijk groot, waardoor de accu onherstelbaar in capaciteit teruggelopen zal zijn.
Een accu mag je niet leegstarten, dat kan de doodslag (letterlijk) voor een accu zijn.
Afhankelijk van het type en merk van de accu.
Een druppellader zou een accu moeten kunnen laden, maar dat zal al snel meer dan een dag laden zijn, als de (te) accu leeg is.
Met een druppellader lijkt het dan dat de accu weldegelijk op een gegeven moment geladen is, maar dan nog kan je soms de motor niet starten. (tikken van de startmotor, reset van het klokje, zijn gekende symptomen)
De capaciteit van de accu is dan te veel teruggelopen.
Je kunt met een voltmeter een redelijke inschatting maken of je accu nog fris-en-fruitig is, door de accuspanning te meten tijdens het starten.
(nadat je accu "geladen" is, volgens je druppellader)
Als de spanning beneden de 9 ~ 10 volt zakt, is de accu helaas-pindakaas.
Met het koude weer loopt de capaciteit van een accu ook flink terug, dat is inherent aan hoe een accu (en de materialen daarin) reageren op koude.
Het is dus zaak om je accu opgeladen te houden tijdens deze periode.
Sommige motorzaken hebben ook een accu-tester.
Van de "bekende" met een metalen kast met daarin een (zware, luchtgekoelde) belastingweerstand en voltmeter, tot en met digitale apparaten die je accu volledig kunnen doormeten.
Jammer genoeg is het lastig bij de accu te komen, anders kon je deze onder je arm nemen en laten doormeten.
Dan weet je het snel genoeg wat de daadwerkelijke status van je accu is.
Een accu mag je niet leegstarten, dat kan de doodslag (letterlijk) voor een accu zijn.
Afhankelijk van het type en merk van de accu.
Een druppellader zou een accu moeten kunnen laden, maar dat zal al snel meer dan een dag laden zijn, als de (te) accu leeg is.
Met een druppellader lijkt het dan dat de accu weldegelijk op een gegeven moment geladen is, maar dan nog kan je soms de motor niet starten. (tikken van de startmotor, reset van het klokje, zijn gekende symptomen)
De capaciteit van de accu is dan te veel teruggelopen.
Je kunt met een voltmeter een redelijke inschatting maken of je accu nog fris-en-fruitig is, door de accuspanning te meten tijdens het starten.
(nadat je accu "geladen" is, volgens je druppellader)
Als de spanning beneden de 9 ~ 10 volt zakt, is de accu helaas-pindakaas.
Met het koude weer loopt de capaciteit van een accu ook flink terug, dat is inherent aan hoe een accu (en de materialen daarin) reageren op koude.
Het is dus zaak om je accu opgeladen te houden tijdens deze periode.
Sommige motorzaken hebben ook een accu-tester.
Van de "bekende" met een metalen kast met daarin een (zware, luchtgekoelde) belastingweerstand en voltmeter, tot en met digitale apparaten die je accu volledig kunnen doormeten.
Jammer genoeg is het lastig bij de accu te komen, anders kon je deze onder je arm nemen en laten doormeten.
Dan weet je het snel genoeg wat de daadwerkelijke status van je accu is.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 1788 Weergaves
-
Laatste bericht door Boggie
-
- 11 Reacties