Er kunnen diverse redenen zijn om de accu los te halen;
- Winterstalling zonder mogelijkheid tussentijds de motor en accu op te laden.
Je kunt de motor en accu zonder druppellading of acculading wel een paar maanden stallen, maar niet al te lang.
Door de diverse verbruikers (klokje, alarm, CAN-bus, etc) zal de accu langzamerhand leeg getrokken worden.
Een beetje afhankelijk hoe fris-en-fruitig je accu is, loop je een groot risico op diepte-ontlading als je na x-maanden stallen je motor probeert te starten.
En het moge bekend zijn dat juist een diepte-ontlading (een soort te-veel-leeg trekken van de accu terwijl er vrijwel geen lading meer in de accu zit) dodelijk is voor elke accu. De capaciteit loopt dan heel sterk terug en de accu kan zelfs defect raken.
Dit is 1 van de meest voorkomende problemen waarom een accu defect raakt.
- Je gaat werkzaamheden doen aan het elektrische gedeelte van de motor.
Ook een BMW dealeRT zal bij bepaalde werkzaamheden, en zeker bij een CAN-bus gevoerde motor waarbij altijd spanning aanwezig is, de accu-pool losnemen.
Ook zorgt het losnemen van de accu-pool voor een "reset" van de motor, bijvoorbeeld kalibratie-cycli en dergelijke.
- Het toepassen van zogenoemde onderhoudslading (ook wel Recondition genaamd) met een druppel- of acculader.
Moderne accu- en druppelladers, zoals CTek en Optimate kennen een zogenoemd onderhoudslading-programma.
Hierbij wordt de accu pulserend en met een (veel) hogere spanning gedurende langere tijd geladen, waarbij getracht wordt de capaciteit van de accu te herstellen.
(w.o. ook antisulfatering).
Voor dat onderhoudsladings-programma is het soms vereist (!) (zoals bij de Optimate, en geadviseerd door CTek) dat de accu nergens op is aangesloten behalve op de betreffende lader.
Dat wordt zelfs gedetecteerd door sommige laders (Optimate) en wordt een dergelijk programma *niet* gestart.
Zie ook de documentatie van de betreffende lader.
Het voordeel van een dergelijk onderhoudsprogramma als deze gedurende langere periode loopt, dat soms een eventuele terug gelopen capaciteit van de accu (door bijv. te vaak diepte-ontlading) enigszins hersteld kan worden.
Maar dan moet de accu losgekoppeld zijn van de motor (alleen de plus-pool is dan voldoende).
- Vrieskou wordt verwacht.
Als er gedurende langere periode een vrieskou verwacht wordt en je motor staat in alle elementen, is het verstandig of de accu in te pakken (daar zijn speciale kits voor de auto-accu's) of deze al dan niet tijdelijk, binnenshuis te plaatsen, of uit de motor te verwijderen.
Sommige moderne accu-laders hebben ook een zogenaamde vries-kou ladingsprogramma (herkenbaar aan de sneeuwvlok-indicator bij CTek) die je dient te gebruiken bij temperaturen van 5 graden Celsius en lager.
Een accu kan heel slecht tegen koude (en kan zelfs in extreme gevallen letterlijk bevriezen), en werkt veel beter als deze een beetje warm is (bijv. kamertemperatuur).
Bij koude neemt de ladingscapaciteit enorm af, en is het risico op diepte-ontlading (tenzij je een druppellader of acculader gebruikt) heel erg groot.
Vandaar ook dat er tijdens de winterperiode zoveel accu's sneuvelen.
Dit zijn een paar voorbeelden waarom je soms moet of kan besluiten de accu los te halen.
In de diverse handleidingen van de moderne acculaders staat heel duidelijk aangegeven wat je als eerste moet aansluiten, als je een bepaalde accu- of druppellader gebruikt.
Bij Ctek, Optimate en Oxford staat heel duidelijk aangegeven dat eerst de accu- cq. druppellader op de accu moet aansluiten en pas dan de 220 volt.
En bij het loshalen van de accu- cq, druppellader eerst de 220 volt moet losnemen alvorens je de lader van de accu losneemt.
Bij twijfel lees de documentatie van je lader door!
Maar je hebt wel gelijk, meer en meer vereisen moderne voertuigen dat de accu niet meer losgenomen wordt, tenzij voor hele specifieke doeleinden, daar er anders ingeleerde instellingen verloren gaan. Of dat er een bepaalde procedure doorlopen moet worden als het voertuig langere tijd (of überhaupt) spanningsloos is geweest.
Moderne voertuigen kennen ook een hele reeks aan slaap-standen als een voertuig langere tijd niet meer gebruikt wordt.
Zover mij bekend is dat bij de

niet het geval, maar ik zal dat zeker eens bij een BMW dealeRT navragen.
(de

heeft overigens wel een soort van slaap-cyclus voor bepaald onderdeel, namelijk het alarm, om te voorkomen dat het alarmsysteem de accu leegtrekt)
De meeste problemen met ABS-initialisatie (bij de RT) als de accu losgenomen is geweest is in mijn optiek vaker een accu-probleem, de accu was al dan niet meer van voldoende capaciteit (of lading) om tijdig de ABS te initialiseren tijdens de start-cyclus.
Door een ontwerpkeuze van BMW (en vandaar ook de bekende ABS-modificatie) maakt het ABS-systeem veel te vroeg gebruik van de (start)capaciteit van de accu.
Als de accu niet meer zo fris-en-fruitig is, krijg je de bekende ABS-perikelen bij starten.
Maar is dus op te lossen door een goede (en goed geladen) accu of de ABS-modificatie.
Die "wijsheid" heb ik niet alleen van mijzelf maar ook als ik kijk hoeveel accu's Kenny van MotorServiceAmersfoort er wekelijks toch zo'n beetje op de recycle-stapel heeft liggen.
Daarbij moet ik opmerken dat Kenny een hele goede accu-capaciteitsmeter heeft die heel nauwkeurig kan bepalen in hoeverre je accu inderdaad nog fris-en-fruitig is.
http://www.tecmate.com/d_testmate_sport.php
En wat betreft de TPS-calibratie?
Bij de Motronic met MA 2.4 (R1150RT en R850RT) wordt bij een eventueel eerder spanningsloos gemaakte motor (accu eruit of zekering nr. 5) het specifiek bewegen van de gashandel zoals eerder beschreven juist die exacte kalibratie gestart. Vandaar die procedure.
Dit zijn zoal mijn meningen en ervaringen.