2e accu plaatsen

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
skully

2e accu plaatsen

Ongelezen bericht door skully »

Hallo,

Ik ben bezig een Freebird aanhanger te voorzien van een 2e accu.
Altijd handig als de aanhanger achter je tent staat dat je daar via de sigaretten aansluiting je lamp op kan aansluiten.
En niet te vergeten je mobiel kan opladen.

Ik sleutel aan veel dingen maar nooit aan elektrische circuits.
Daarom stel ik hier de vraag:

Wat voor accu kan ik gebruiken om een LED lamp van 5 watt, mobiele telefoon en een Ipad een week van stroom te voorzien ?
En wat moet ik kopen om de 2e accu op de 1e aan te sluiten en op te laden als ik ga rijden ?

Graag in jip en janneke taal want ik stel de vraag hier omdat ik het caravan forum veelste moeilijk vind met al die termen :oops:

gr Robert
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Re: 2e accu plaatsen

Ongelezen bericht door BertL »

Ha Robert,

Heb je hier iets aan ?

Eén van de reviews:

19 juni 2012
Voordelen: makkelijke schakeling, eenvoudig in te bouwen, zeer laag verbruik, robuust ontwerp
Nadelen: begint te 'knipperen' bij een lage laadstroom, geen schoentjes bijgeleverd
Ik ben een paar keer op vakantie gegaan op de motor en laadde dan mijn gadgets op via de primaire accu, die daardoor een paar keer leeggetrokken werd. Dat wilde ik dit jaar voorkomen en heb deze schakeling en een 2e accu aangeschaft. Het inbouwen van dit kastje is een fluitje van een cent; hij past - ook op de motor - redelijk goed onder het zadel of in de kuip.
Hij houdt de spanning goed in de gaten en schakelt de 2e accu snel bij als het voltage van de hoofdgroep hoog genoeg is. Als de 2e accu leeg is zal, vlak na het schakelen, het voltage uiteraard flink zakken doordat ze parallel worden geschakeld en de 2e accu weer worden uitgeschakeld. En vlak daarna stijgt het voltage weer zodat de 2e accu weer wordt bijgeschakeld, etc, etc. Dit zorgt ervoor dat hij gaat 'knipperen'. Ik weet niet of dit schadelijk is of niet. Misschien is het mogelijk om het schakelen met wat vertraging te laten geschieden, maar dat betekent ongetwijfeld meer electronica en verbruik.
Vandaag heb ik de proef op de som genomen: 2e accu bijna helemaal leeggetrokken, eerste accu wordt losgekoppeld onder 12,84V in mijn geval. Starten is dus geen probleem. Alle lampjes van mijn motor begonnen bij stationair toerental te knipperen door het aan-uit-aan-uitschakelen van de IVT lader (dit zal bij auto's en campers geen probleem zijn door de grotere dynamo's).
Bij het rijden draait de dynamo sneller en laadt hij continu. Wanneer ik de motor afzet en de 2e accu nog niet helemaal is geladen, schakelt hij hem meteen weer uit. Een prachtige oplossing dus, ik ben helemaal tevreden!

Grz
BertL
GrTz
BertL
skully

Re: 2e accu plaatsen

Ongelezen bericht door skully »

Super !!
meteen besteld ..

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”