1)
Wat de experts aangeven is dat het in principe mogelijk is een motorband te repareren, mits de koordlagen haaks doorboord geweest zijn.
En dat is vaak het probleem, bij inrijdingen van voorwerpen op motorbanden zit deze niet haaks op de band, maar onder een hoek.
(voorband werpt voorwerp omhoog, achterband vangt het voorwerp milliseconden later weer op om het als een windmolen tegen het wegdek te zuigen)
Heel vaak is er sprake van een diagonale doorboring waarbij dus meerdere koordlagen geraakt worden en dus ook beschadigd/doorgesneden kunnen.
En dat is van buitenaf vrijwel niet te zien.
Omdat motorbanden anders belast worden dan bijvoorbeeld autobanden (motorbanden kennen meer zijdelingse belasting en moeten vermogenswisselingen sneller verwerken), zit daar dus een zeker risico aan vast op alsnog een verder doorgaande koordlaagbreuk, met alle gevolgen van dien.
Oftewel je bent afhankelijk van de expertise en ervaring van de reparateur, en dat deze het allemaal goed beoordeel én gedaan heeft.
Maar een echte bandenexpert die de band repareert zal vaak ook e.e.a. goed moeten kunnen beoordelen en over adviseren, en zeker als ze vanuit de binnenkant repareren.
(Wat ook de enig juiste manier is. Van buitenaf is een noodreparatie en maximum snelheid is dan vaak 80 km/uur volgens mijn nood-kitjes)
Ook bandenfabrikanten geven de nodige terughoudendheid aan;
http://www.dunlopmotorcycle.com/pdf/11D_FL_SAFETY.pdf
Ik denk dat de overweging ook is, hoe goed is de band verder ook nog, qua profiel en leeftijd?
2)
Volgens BMW's RepROM zou het 60 Nm moeten zijn, kruislings aangezet.