Lekke band

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Lekke band

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Het mooie weer van vanmiddag lonkte naar mijn rt. Nog even de bandenspanning checken, dacht ik. Geen druk in de achterband, wel een lange spijker. _003 Oia _003 Ik bel de reparateur: 'die moeten we vervangen'. Omdat ie de Bridge bt023r gt niet op voorraad had, ben ik naar de bandenboer gegaan. Het wiel kreeg ik er pas uit nadat ik de uitlaat had losgehaald. 'Plakken' was wat ie zei. 'En de veiligheid?' schamelde ik. '100%' zei ie, met een zelfverzekerdheid van 150%. :O

Zo gezegd, zo gedaan. Met vulkaniserend middel en een plakker aan de binnenkant. Schade: €15.

Vraag 1: hoe staan jullie tegenover dit plakken?

vraag 2: met welk moment moet ik de 5 schroeven van het achterwiel van de 1200 rt aantrekken? (ik heb 80 Nm gebruikt)
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Inspector Gadget

Re: Lekke band

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

1)
Wat de experts aangeven is dat het in principe mogelijk is een motorband te repareren, mits de koordlagen haaks doorboord geweest zijn.
En dat is vaak het probleem, bij inrijdingen van voorwerpen op motorbanden zit deze niet haaks op de band, maar onder een hoek.
(voorband werpt voorwerp omhoog, achterband vangt het voorwerp milliseconden later weer op om het als een windmolen tegen het wegdek te zuigen)

Heel vaak is er sprake van een diagonale doorboring waarbij dus meerdere koordlagen geraakt worden en dus ook beschadigd/doorgesneden kunnen.
En dat is van buitenaf vrijwel niet te zien.

Omdat motorbanden anders belast worden dan bijvoorbeeld autobanden (motorbanden kennen meer zijdelingse belasting en moeten vermogenswisselingen sneller verwerken), zit daar dus een zeker risico aan vast op alsnog een verder doorgaande koordlaagbreuk, met alle gevolgen van dien.
Oftewel je bent afhankelijk van de expertise en ervaring van de reparateur, en dat deze het allemaal goed beoordeel én gedaan heeft.

Maar een echte bandenexpert die de band repareert zal vaak ook e.e.a. goed moeten kunnen beoordelen en over adviseren, en zeker als ze vanuit de binnenkant repareren.
(Wat ook de enig juiste manier is. Van buitenaf is een noodreparatie en maximum snelheid is dan vaak 80 km/uur volgens mijn nood-kitjes)

Ook bandenfabrikanten geven de nodige terughoudendheid aan;
http://www.dunlopmotorcycle.com/pdf/11D_FL_SAFETY.pdf

Ik denk dat de overweging ook is, hoe goed is de band verder ook nog, qua profiel en leeftijd?

2)
Volgens BMW's RepROM zou het 60 Nm moeten zijn, kruislings aangezet.
Marcel 1200rt

Hoi Rob,

Al weer eens hartstikke bedankt. Top! _004 _004 _004
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Met mijn vorige RT ben ik eens over een grote kei gereden op een donker weggetje _003 _003 . Hoewel er aan de band niets te zien was, zat er in de velg wel een deuk(je) Oia . Kan je wel nagaan wat een klap dat geweest is. Mijn dealeRT zei toen ook al dat het veiliger was om de band te vervangen, i.v.m. onzichtbare schade (waar Rob ook naar verwijst). Datwa stoen wel even balen, want die band was net nieuw _002
Omdat een motorband veel meer moet doen dan een autoband, zou ik niet voor repareren gaan, maar voor een nieuwe. Veiligheid voor alles 8)_
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat Dunlop wel een beetje overdrijft met zijn adviezen hoor. Ik zou ook een motorband wel repareren mits het gat niet te groot was ( en vrij rond) en niet te dicht bij de zijkant van de band. En zelfs met binnenbanden in tubelessbanden heb ik ook nooit geen problemen gehad. Ik heb vaak binnenbanden gehad ook in nieuwe tubelessbanden. Maar voor mij hangt het er wel veel van af hoe goed de band is op het moment dat ik hem lek zou rijden. Een vrij nieuwe band ging er bij mij niet zomaar af.

Ton
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Er zijn meerdere draadjes over dit onderwerp. Lees bijvoorbeeld deze ook eens door
viewtopic.php?f=30&t=3518
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Ton1959

Uiteindelijk blijven er altijd verschillende meningen over wel of niet repareren. Ik heb het altijd wel gedaan en ook gewoon normale snelheden gereden met gerepareerde banden. Ik heb er bij klanten ook nooit geen problemen mee gehad. Ik zou hem niet repareren als ik een motor met heel veel vermogen zou hebben maar met mijn motor en mijn rijstijl heb ik er geen probleem mee.

Ton
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Voorband zou ik altijd vervangen bij een inrijding. Al heeft ie ook maar 10 km gereden. Dat noem je dan pech gehad maar is altijd mijn credo geweest.

Maar dat een voorwerp bij diagonale doorboring meer schade oplevert kan ik nog niet helemaal vatten.
Als ik goed naar de opbouw van de B023 kijk dan hebben we het over een karkas dat van de hiel naar de andere loopt onder een hoek van 90˚ en daaroverheen ligt in de lengte richting een monospiraal gordel.
Die gordel is van staaldraad (simpel gezegd) en het voorwerp gaat hier doorheen en gaat vervolgens door de 2 koordlagen. Deze liggen dwars op de rijrichting en of die nou radiaal doorboordt wordt of diagonaal zal het karkas niet echt verzwakken. De staalgordel houdt de boel zo wie zo bij elkaar.
Een inrijding aan de zijkant (wang) is minder aantrekkelijk want dat is de meest kwestbare plek. Maar zo'n inrijding komt slechts zelden voor.
Erger is wanneer het voorwerp er aan de binnenkant van de band al een puinhoop van gemaakt heeft, lees de tubless liner of erger het koordmateriaal vernield heeft. Dan is repareren uit den boze.
Achterband repareren met een zgn. paraplu'tje, dus van binnen uit mits goed gedaan, is geen probleem om de band verder op te rijden.
Ton1959

Ik weet niet of mijn methode hetzelfde was als het parapluutje wat jij ook al noemt. Wel is het zo dat de band voor mijn methode wel moet worden verwijderd om een reparatie uit te voeren. Het lijkt op een bandenlap met een steel eraan in ieder geval. En ik rurw de band aan de binnenzijde eerst op en de steel van deze paddestoelachtige vorm trek ik naar buiten door het gat. En dit gaat goed maar ik gebruik ze alleen eigenlijk op het midden van het profiel en niet te dicht naar de wangen van de band toe ( dat vanwege de vorm van de band). En natuurlijk ook omdat een band constant vervormt. De binnenband methode vind ik persoonlijk ook best veilig.

Ton
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

De paddestoel methode gebruik ik ook erg goede methode en die heb ik dus gebruikt bij mijn gsxr dat is dus een sportbike die heel goed gebruikt word.
De band heb ik helemaal op gereden.
Moet erbij zeggen dat ik hem voor het circuit niet heb gebruikt omdat de omstandig heden zo extreem zijn dat is niet verstandig .
Het kan dus prima, maar goed als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het niet doen.

Iemand die zijn band niet wil plakken die mag mag mij graag blij maken........................
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik gebruik ook ontwikkeld voor motorfiets banden de paddestoel / oftwel chapignon pluggen (tevens een gekeurd product) onder bepaalde voorwaarden.

1. Het is een gat en niet een scheur
2. gat is niet groter dan 3mm
3. het moet in de loopvlakte zitten

Werkwijze is de band positie met de velg markeren zodat na afloop opnieuw te balanceren is niet nodig.
Band demonteren en gat met speciale boor op maat te brengen.
Plaats van aanbrengen aan binnenkant vetvrij te maken, vlakschuren en weer vetvrij maken.
Aanbrengen lijm en plug door trekken.
Band monteren, oppompen en lek test uitvoeren.

Ik zal erbij zeggen dat het op een 1200RT niet voor 15 euro zal doen !

gr,
Kenny
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Kenny,
dat kan ik helemal snappen dat je dat voor 15 euris niet kunt doen. Je bent er al gauw een half uur tot drie kwartier mee bezig.
De reparatie volgens die methode is altijd nog voordeliger dan een nieuwe band monteren.
JaKo

Ongelezen bericht door JaKo »

Kenny,
dat kan ik helemal snappen dat je dat voor 15 euris niet kunt doen. Je bent er al gauw een half uur tot drie kwartier mee bezig.
De reparatie volgens die methode is altijd nog voordeliger dan een nieuwe band monteren.
Het kostte Kenny afgelopen vrijdag inderdaad zo'n 3 kwartier om een paraplu in mijn achterband te krijgen. Was allang blij dat ik even terecht kon, tussendoor. _004
Maar vanmorgen (zondag) wilde ik gebruik maken van het mooie weer en nog even lekker gaan toeren. Helaas...., achterband helemaal plat !!! Band is nog maar een paar honderd kilometer oud (mei 2011) en dan dus toch maar een nieuwe ?! Rib uit m'n lijf, maar blijkbaar de enige optie ?! _001 _003 _001

Hoe lang zou het lopen zijn van Almere naar Den Dolder met een R1200RT met lekke achterband aan de hand ????

Groet,
Jaap
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Jaap,

Je hebt een pb/ emailtje.
Marcel 1200rt

Ik had het wiel er zelf uitgehaald. Voor €15 heeft de bandenboer de band eraf gehaald en heeft de spijker eruit gehaald. Die zat mooi recht in het midden van het loopvlak. Hij heeft de binnenkant met een schuurtol afgeschuurd en heeft er een blauw goedje opgesmeerd. Het was 'vulkaniserend middel'. Na 2 minuten heeft hij er een plakker (zat in folie) opgedaan. Geen paraplu of plug, o.i.d. Daarna de band erop gezet (hij had idd een markering zodat hij niet hoefde te balanceren). Al met al was hij in een kwartier klaar.

Overigens: vandaag heb ik een mooie rit van 250 km in de Eifel gemaakt, zonder problemen. _005 Heeft iemand interesse in de route? (.itn)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”