Kuipruit opzetstukje -> toch maar andere ruit

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Nico4sen
2023
2023
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Kuipruit opzetstukje -> toch maar andere ruit

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Beste mede RT-ers,

Met plezier lees ik alle draadjes over grotere kuipruiten en zelfs het inkorten/afzagen van kuipruiten voor meer comfort/rijplezier. Zelf heb ik besloten te experimenteren met een opzetstukje.
Via internet een "MV Windschildaufsätze" (de grote uitvoering) besteld bij MV Motorrad Technik (verholen.de). Snel per post ontvangen en op m'n -1100- gemonteerd.

Gisteravond maar eens proefgereden. Ik had twee doelen:
1: met open vizier kunnen rijden (ook op hoge snelheid)
2: minder lawaai om de kop (met gesloten vizier)
En dat alles met het zadel in de hoogste stand.

Doel 1 is gehaald. Met de (ongeoorloofde) snelheid van 180 km/u geen centje pijn.
Doel 2 is niet gehaald. Dus voortaan toch maar proppen in de oren. (had nog een paar van de politie liggen :lol: )

In tegenstelling tot wat Verholen adviseert moet het scherm wel in de hoogste stand, anders heeft het geen effect. Positief neveneffect is overigens dat ik, om goed over het schermpje heen te kijken, nu met een perfect rechte rug rijdt. Dat voorkomt weer andere klachten.
Nog een positief effect: geen enkel insect in m'n ogen gehad en die waren er gisteravond in overvloed gezien de kuip van m'n -1100- na afloop.

Nu alleen nog een keer samen met vrouwlief een rondje rijden om te horen of het schermpje ook effecten (+/-) voor haar heeft.

Groet,

Nico
Inspector Gadget

Re: Kuipruit opzetstukje

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En waarschijnlijk bedoel je deze; _001
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... --003,.htm

Ikzelf heb een versie van Touratech, en het kán inderdaad een oplossing bieden, maar helaas niet altijd.
Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. ;)

Ik heb net mijn OEM ruit weer teruggezet op mijn 1100, omdat ik de VStream ruit ga verkopen, en het valt mij op hoe klein eigenlijk de OEM daadwerkelijk is.
Niet alleen qua hoogte, wat je dus met zo'n wind-afwijzer (vrije vertaling) kunt oplossen, maar ook in de breedte.

En juist door die beperkte breedte, ontstaan de wervelingen en turbulenties.

Het is mijn ervaring dat, na vele ruiten uitgetest te hebben, niet alleen de afmetingen van de ruit (hoogte, breedte) belangrijk zijn, maar ook de vorm.
Nico4sen
2023
2023

Ja, die bedoel ik. Zoals al eerder op diverse draadjes gezegd is het heel persoonlijk wat wel of niet bevalt. Dat over de vorm van de ruit is juist. Ik heb even moeten experimenteren onder welke hoek het opzetstukje moet staan voor het beste effect. Wil ook nog wel eens een grotere ruit uitproberen.
Inspector Gadget

Je zegt het goed; proberen. _004

Het is een kwestie van verschillende ruiten (en eventueel andere oplossingen) proberen totdat jij het comfort gevonden hebt, die jij wenst.

Qua grotere ruiten zijn de NedPlex befaamd, qua vormgeving (lees: verminderen van turbulentie) is VStream weer heel erg goed.

Mijn gouden tip: probeer altijd een ruit eerst even uit voordat je deze koopt.
En de meer verschillende ruiten je getest hebt, de beter je een eigen oordeel kunt vormen. ;)
Robin0341
Type: R1250RT
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Nico4sen schreef:
Wil ook nog wel eens een grotere ruit uitproberen.

Volgens mij is 1 + 1 nog altijd 2.
Jij wil er één proberen en Rob wil zijn Vstream verkopen _004 .......................
Inspector Gadget

Denk dat het net ff te ver weg is voor Nico4sen.

En er zijn veel gegadigde voor mijn spullen, het loopt lekker. _004
Nico4sen
2023
2023

Gister samen met vrouwlief wezen rijden. Zij had in ieder geval geen last van het opzetstukje. Ik helaas wel. De -1100- gaat met een duopassagier toch wel een beetje "in de kont hangen". Daardoor is de kuipruit hoger en kan ik niet meer over het geheel heen kijken :( . Dus de ruit weer een beetje laten zakken en het opzetstukje een beetje rechter zetten. Maar dat is toch echt "sub-optimaal".

Weet iemand een adresje in mijn omgeving die handelt in kuipruiten zoals de Nedplex of VStream? _001
Inspector Gadget

Volgens mij kan je voor de NedPlex alleen terecht bij NedPlex zelf, en zover mij bekend zijn er geen NedPlex wederverkopers.

Moet je eigenlijk ook niet willen, de service van NedPlex is perfect.
Het beste kan je proberen wat je kunt afspreken met Olivier van NedPlex.

Of je moet kijken of bij jou in de regio iemand met een NedPlex rondrijdt?
Alleen, NedPlex ruiten heb je ook in verschillende maten!

De VStream wordt in NL wederverkocht door MDI;
http://www.mdi-online.nl/nl/contact.aspx
Neem ook met hen contact op, ik weet (ook) uit eigen ervaring dat ze proberen een oplossing te vinden, wellicht een dealer hebben bij jou in de regio.

De NedPlex kom je wel eens tegen 2ehands op MP, de VStream niet zo heel erg vaak.
Mijn VStream is in principe al verkocht.
En op een BMW Touring ruit na, ben ik zo'n beetje de gehele verzameling kwijt, het ging er snel.

Een windscherm is strikt persoonlijk, dus zal je altijd moeten proefrijden om te ervaren of het de gewenste comfort biedt.
Of je gaat een verzameling aanleggen van ruiten, zoals ik ooit gedaan heb, en kan je rustig alles uitproberen om dan de uiteindelijke keuze te maken.
Voor mij was dat met stip de VStream, maar is geheel persoonlijk natuurlijk!
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik rij nog steeds met dit stuk huisvlijt rond, heb ik in een lage en een 2 cm hogere uitvoering, meestal de lage. Deze steekt 12,5 cm boven de standaard ruit uit op de hoogste punten.

Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Sinds kort en dankzij dit forum rijd ik rond met een ander stukje buitenlands vernuft. Het (verstelbare) MRA Vario Screen:

Afbeelding
Ter vergelijking, ik zet hier nog wel eens een plaatje van de mijne neer...

Maar ook dit biedt niet waar ik naar op zoek ben. Of ik heb nog niet lang genoeg geëxperimenteerd. Ik ga eerst maar eens op zoek naar nieuwe bekleding van mijn zadel (iets lager zitten), dat kan ook nog verbetering brengen natuurlijk. Feit blijft dat de ervaring van de een niet geldt voor de beleving van een ander. Schermen, buddy's en verlagingen zijn van die typisch persoonlijke zaken. En als je gaat combineren... pfoei.

MRA is mij niet zo bekend bij nederlandse verkopers. Je zou er eventueel naar op zoek moeten (als je dat zou willen natuurlijk, ik heb wel begrepen dat het een prijzige oplossing is).

Succes met experimenteren!!! (ook dat is een deel van de fun natuurlijk)
Baird
2024
2024

Dave schreef:Sinds kort en dankzij dit forum rijd ik rond met een ander stukje buitenlands vernuft. Het (verstelbare) MRA Vario Screen:
................

Maar ook dit biedt niet waar ik naar op zoek ben. Of ik heb nog niet lang genoeg geëxperimenteerd. Ik ga eerst maar eens op zoek naar nieuwe bekleding van mijn zadel (iets lager zitten), dat kan ook nog verbetering brengen natuurlijk. Feit blijft dat de ervaring van de een niet geldt voor de beleving van een ander. Schermen, buddy's en verlagingen zijn van die typisch persoonlijke zaken. En als je gaat combineren... pfoei.

MRA is mij niet zo bekend bij nederlandse verkopers. Je zou er eventueel naar op zoek moeten (als je dat zou willen natuurlijk, ik heb wel begrepen dat het een prijzige oplossing is).

Succes met experimenteren!!! (ook dat is een deel van de fun natuurlijk)
Mijn schermen worden de komende tijd toch niet gebruikt, als je langs komt kun je ze allebei proberen, geeft in ieder geval een idee in welke richting je het kunt zoeken.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Dave

Hoi Bert,

Dankjewel voor het aanbod, maar als ik aankom is het voor een kopje koffie en wat buurt, voorlopig. Ik zal eerst eens kijken wat het aanpassen van de buddy vermag.

Maar misschien dat het nog niet zo'n slecht idee is om te proberen inderdaad!!!

Dave
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Even inspringen met mijn 2 centen. Zoals DMM zegt is het keuze van een ruit zeer persoonlijk. En dan wil ik ook Dave beammen over de MRI. Toen ik op een ST1100 reed had ik z'n vario lees gesplitste ruit. Het ziet qua voorgeving een beetje vreemd eruit maar de werking was superb.

gr,
Kenny
Baird
2024
2024

Dave schreef:Hoi Bert,

Dankjewel voor het aanbod, maar als ik aankom is het voor een kopje koffie en wat buurt, voorlopig. Ik zal eerst eens kijken wat het aanpassen van de buddy vermag.

Maar misschien dat het nog niet zo'n slecht idee is om te proberen inderdaad!!!

Dave
Ik hoor het wel van je, koffie is klaar en voorlopig ben ik noodgedwongen weer thuis ( maar wel aan het werk)
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Beemerke

Ongelezen bericht door Beemerke »

Mijn ruit is te laag en ik wil nu een MRA schermpje er op zetten.
Nu heb je op de site van MRA de mogelijkheid om een type motor te kiezen. Veel BMW's maar niet de R 1150 RT of iets wat er op lijkt.

Heeft iemand ervaring met MRA, zijn die kleine schermpjes universeel ?

Groeten,

Paul
Dave

Beemerke, ik stuur je een pb'tje... Ik heb zo'n scherm en volgens mij is Heusden niet zo ver weg ;) . Kun je bij mij even scherm wisselen en uitproberen (gaan we samen een stukkie sturen).
Nico4sen
2023
2023

Ben toch maar overgegaan op de aanschaf van een VStream® van Ztechnik. Van Gijsbert via het RT-forum voor een leuke prijs gekocht. Zondag opgehaald en direct gemonteerd, alleen geen tijd meer om proef te rijden (dolgedraaide imbusbout _003 , welke prutser heeft er aan deze -1100- gesleuteld? _001).
Vandaag was dan de dag dat ik wel tijd (en mooi weer) had om te rijden. Direct maar even naar de BMW dealeRT in Heerenveen gereden en een nieuwe bout gehaald (het nuttige met het aangename verenigen _004 ).

M'n beide doelstellingen zijn (voldoende) gehaald. De Vstream geeft het comfort wat ik wil (maar zoals gezegd is dat erg persoonlijk).

Nu heb ik dus een kuipruit opzetstukje over. Wie hem wil hebben kan hem voor € 50,00 bij me ophalen.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zo zie je maar weer waar het RT-forum goed voor is . . . . . _004
De V-stream zal je verwachting overtreffen.

[groet]
Jos
Nico4sen schreef:Ben toch maar overgegaan op de aanschaf van een VStream® van Ztechnik. Van Gijsbert via het RT-forum voor een leuke prijs gekocht. Zondag opgehaald en direct gemonteerd, alleen geen tijd meer om proef te rijden (dolgedraaide imbusbout _003 , welke prutser heeft er aan deze -1100- gesleuteld? _001).
Vandaag was dan de dag dat ik wel tijd (en mooi weer) had om te rijden. Direct maar even naar de BMW dealeRT in Heerenveen gereden en een nieuwe bout gehaald (het nuttige met het aangename verenigen _004 ).

M'n beide doelstellingen zijn (voldoende) gehaald. De Vstream geeft het comfort wat ik wil (maar zoals gezegd is dat erg persoonlijk).

Nu heb ik dus een kuipruit opzetstukje over. Wie hem wil hebben kan hem voor € 50,00 bij me ophalen.
Jos WRSM
Nico4sen
2023
2023

Zo zie je maar weer waar het RT-forum goed voor is . . . . . _004
De V-stream zal je verwachting overtreffen.

[groet]
Jos
Ja Jos,

De V-stream is inderdaad een prima ruit. Ik ben dik tevreden :D.

Dit geldt ook met duopassagier _004

Groet,
Nico

PS Mede RT-forum mers bedankt voor alle inzichten en tips

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Kuip & Ruiten”