Opgelost: Olie-vuldop 1100rt '98
Moderator: RT_Patrick
- Goose
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 jul 2011, 23:33
- Type: R1200RT
- Bijz: Champagnekleur two tone
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
- Locatie: Hoogerheide
Opgelost: Olie-vuldop 1100rt '98
Een vraag van een beginneling:
Ik ondekte dat mijn olievuldop nogal veel olie liet lekken. Ik heb daarom een nieuwe o-ring geplaatst, maar (met mijn monteurservaring iut de luchtvaart...) ik denk dat de vuldop nog steeds te los zit. Hij komt ietsje omhoog en je kan em (zonder draaiende motor) een klein beetje heen en weer bewegen als je 2 vingers recht bovenop het dopje zet. Toen ik de RT vorige maand kocht zat het olie pijl helemaal bovenin het glaasje. Nu zit het halverwege de middenstip en de bovenkant. Duidelijk lekkage dus (en verbuik natuurlijk).
Vraag 1: als je de dop van de zijkant bekijkt heeft ie een hoge en lage kant. (het gedeelte welke je vasthoud bij het aandraaien). Welke kant moet naar voren (rijrichting) wijzen? (en zou het uitmaken welke kant naar voren wijst? Zoja, waarom?)
Vraag 2: hoor de dop zo los te zitten of zal het gedeelte in de cilinder ook vervangen moeten worden?
Alvast bedankt!
Goose
Ik ondekte dat mijn olievuldop nogal veel olie liet lekken. Ik heb daarom een nieuwe o-ring geplaatst, maar (met mijn monteurservaring iut de luchtvaart...) ik denk dat de vuldop nog steeds te los zit. Hij komt ietsje omhoog en je kan em (zonder draaiende motor) een klein beetje heen en weer bewegen als je 2 vingers recht bovenop het dopje zet. Toen ik de RT vorige maand kocht zat het olie pijl helemaal bovenin het glaasje. Nu zit het halverwege de middenstip en de bovenkant. Duidelijk lekkage dus (en verbuik natuurlijk).
Vraag 1: als je de dop van de zijkant bekijkt heeft ie een hoge en lage kant. (het gedeelte welke je vasthoud bij het aandraaien). Welke kant moet naar voren (rijrichting) wijzen? (en zou het uitmaken welke kant naar voren wijst? Zoja, waarom?)
Vraag 2: hoor de dop zo los te zitten of zal het gedeelte in de cilinder ook vervangen moeten worden?
Alvast bedankt!
Goose
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Goose
Re: Olie vuldop 1100rt '98
De hoge kant moet naar achter wijzen kijk maar eens goed dan loopt de lijn gelijk met je ribben van de deksel
De vuldop van mij kan ook bewegen het gekke is dat deze ook vaak lekt steeds na het bijvullen van de olie even in het begin doe hij dat en daarna niet meer.
En over bijvullen als de motor warm is niet hoger dan halverwege het kijkglas scheelt enorm in olie verbuik.
De vuldop van mij kan ook bewegen het gekke is dat deze ook vaak lekt steeds na het bijvullen van de olie even in het begin doe hij dat en daarna niet meer.
En over bijvullen als de motor warm is niet hoger dan halverwege het kijkglas scheelt enorm in olie verbuik.
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Olie vuldop 1100rt '98
Als de dop te los zit in de cilinderkop deksel, kun je het beste de cilinderkop deksel demonteren en het ''kunstof''gedeelte wat in de deksel zit vervangen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Goose
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 jul 2011, 23:33
- Type: R1200RT
- Bijz: Champagnekleur two tone
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
- Locatie: Hoogerheide
Re: Olie vuldop 1100rt '98
Thooms: Ik heb idd gemerkt dat als de hoge kant naar achter wijst, de dop wat steviger vast zit. Ik heb er nog geen rit mee gemaakt dus ik laat nog weten of daarmee mijn probleem is opgelost. Over bijvullen; nu ik erover denk vind ik het best maf dat een BMW "specialist" in Enkhuizen de oliefilter vervangt en de olie optopt tot bovenaan het kijkglaasje (want zo vol zat ie voor mijn vakantie 10.000 km terug). Terwijl ik overal lees dat ie tot het midden moet zijn. Hij staat nu dus 3/4, dus dat komt goed! Bedankt voor de bevestiging.
Benji: thanks for the tip! Moet je daarvoor de hele cilinderdeksel demonteren? Ik dacht dat je die vuldop-zitting uit de cilinder kon wippen en de nieuwe er weer indrukken met gepast geweld...
Benji: thanks for the tip! Moet je daarvoor de hele cilinderdeksel demonteren? Ik dacht dat je die vuldop-zitting uit de cilinder kon wippen en de nieuwe er weer indrukken met gepast geweld...
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Goose
- Baird
- 2024
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Olie vuldop 1100rt '98
zo'n Wünderlich dop monteren, is gewoon dicht . Volgens mij is de stand van de originele dop niet van belang, behalve optisch.
Olie peilen: de warme motor afzetten, 5 minuten op de jiffy en dan op de middenbok en meten maar.
Olie peilen: de warme motor afzetten, 5 minuten op de jiffy en dan op de middenbok en meten maar.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Olie vuldop 1100rt '98
Heb al diverse keren de cilinderdeksels gedemonteerd, maar weet niet of je de zitting er zo kunt uit wippen, maar persoonlijk zou ik de deksel demonteren als ik de zitting zou moeten vervangen zodat er zeker niks naar binnen kan vallen wat er niet thuis hoord.Goose schreef:
Benji: thanks for the tip! Moet je daarvoor de hele cilinderdeksel demonteren? Ik dacht dat je die vuldop-zitting uit de cilinder kon wippen en de nieuwe er weer indrukken met gepast geweld...
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Re: Olie vuldop 1100rt '98
Als het oliepeil op het maximum staat komt het tot de bovenkant van de rode ring en het minimum is de onderkant van de rode ringt. Het verschil is 0,5 liter.
Ton
Ton
Re: Olie vuldop 1100rt '98
Vorig jaar heb ik hetzelfde probleem gehad.
Ben toen naar de dealer gegaan alwaar de zitting vernieuwd is. Fluitje van een cent.
De klus was binnen 5 minuten geklaard, de zitting wordt er zo uitgewipt en een nieuwe geplaatst.
Kosten van het geheel, € 7,50.
Daarna alles weer
Succes ermee,
Hub
Ben toen naar de dealer gegaan alwaar de zitting vernieuwd is. Fluitje van een cent.
De klus was binnen 5 minuten geklaard, de zitting wordt er zo uitgewipt en een nieuwe geplaatst.
Kosten van het geheel, € 7,50.
Daarna alles weer

Succes ermee,
Hub
- Goose
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 jul 2011, 23:33
- Type: R1200RT
- Bijz: Champagnekleur two tone
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
- Locatie: Hoogerheide
Re: Olie vuldop 1100rt '98
OPGELOST!
Iedereen die mij tips en tools gegeven heeft, bedankt.
Ik ben donderdag vanhoogerheide naar amsterdam gereden en helaas weer een spoor van lekkage vanauit de olievuldop. Dus vrijdag maar naar de Knalpot gegaan (lekker dicht bij de vliegbasis en goede service!) om het probleem aan t epakken. Het was inderdaad een probleem met de zitting van de vuldop. Onder die zitting zit een o-ring die helaaml hard geworden was. Daardoor sloot ie niet meer goed aan en maakte dat de dop veel te los zat. De zitting, de o-ring en de dop zelf werden vervangen (cylinderdeksel verwijderd om rotzooi in het blok te voorkomen) en alles werd ff goed schoongemaakt. Klusje van 15 minuten. Met lekkere koffie en een goed gesprek aan de bar was dit een mooie oplossing.
Eind deze maand ga ik naar Kenny voor een grote beurt en daarmee moet de Beemer weer 100% gezond zijn!
Iedereen die mij tips en tools gegeven heeft, bedankt.
Ik ben donderdag vanhoogerheide naar amsterdam gereden en helaas weer een spoor van lekkage vanauit de olievuldop. Dus vrijdag maar naar de Knalpot gegaan (lekker dicht bij de vliegbasis en goede service!) om het probleem aan t epakken. Het was inderdaad een probleem met de zitting van de vuldop. Onder die zitting zit een o-ring die helaaml hard geworden was. Daardoor sloot ie niet meer goed aan en maakte dat de dop veel te los zat. De zitting, de o-ring en de dop zelf werden vervangen (cylinderdeksel verwijderd om rotzooi in het blok te voorkomen) en alles werd ff goed schoongemaakt. Klusje van 15 minuten. Met lekkere koffie en een goed gesprek aan de bar was dit een mooie oplossing.
Eind deze maand ga ik naar Kenny voor een grote beurt en daarmee moet de Beemer weer 100% gezond zijn!
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Goose
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht