bmw 6 of schuberth c3
Moderator: RT_Patrick
bmw 6 of schuberth c3
Klopt het dat de helm van BMW systeem6 lekkage heeft in de regen? Of is dit probleem verleden tijd.
Een helm is persoonlijk. Zitten er ook nadelen aan de C3, behalve het vizier wat dicht waait.
Groet, Marcel
Een helm is persoonlijk. Zitten er ook nadelen aan de C3, behalve het vizier wat dicht waait.
Groet, Marcel
Re: bmw 6 of schuberth c3
De C3 heb hem te kort om wat van regen te zeggen. Het vizier waait niet meer dicht. Tevens is het vizier van de C3 veel geruislozer te sluiten tov de 6, deze ratelt en maakt een oorverdovend geluid als je hem op hebt tijdens dicht doen, vond ik. Voordeel is dat de C3 gewoon in de zijkoffer van demarcel schreef:Klopt het dat de helm van BMW systeem6 lekkage heeft in de regen? Of is dit probleem verleden tijd.
Groet, Marcel

Ik heb met weer en wind, en ook regen, en zelfs een paar keer met sneeuw, gereden met mijn C3, geen klachten, geen lekkages, ik ben heel erg tevreden.
Ook ik ben een zeer tevreden gebruiker van de C3, hij is vooral erg licht, compact en stil. Het vizier waait bij dit type niet meer dicht en van lekkage is (bij mij) geen sprake.
Verder heeft de helm een goede pasvorm maar dat kan natuurlijk per 'hoofd' verschillen.
Het is overigens de moeite waard om even goed te speuren op het internet omdat de prijzen nogal uiteen lopen.
Verder heeft de helm een goede pasvorm maar dat kan natuurlijk per 'hoofd' verschillen.
Het is overigens de moeite waard om even goed te speuren op het internet omdat de prijzen nogal uiteen lopen.
- leo442
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Ben ook zeer tevreden over de C3. Bij mij was de pasvorm van de C3 prettiger als van de BMW 6, en wat opviel was dat het vizier bij verschillende BMW 6 helmen gewoon niet 100% sloot!
Gr.Leo.

Gr.Leo.
- hansuitolst
- Bijz: Exclusive
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Olst
Heb nu zo'n 30.000 km met de C3 gereden in allerlei omstandigheden. Goede pasvorm, rij zelden met oordoppen en mijn gehoor is nog goed (55 jr) en 37 motorjaren á 20.000 km/jaar.
Enige nadeel kan zijn dat het vizier soms te snel 'dichtvalt' bij hogere snelheden. Wordt wel beïnvloed door hoogte van het scherm. Een volgende helm wordt weer (minimaal) een C3
Enige nadeel kan zijn dat het vizier soms te snel 'dichtvalt' bij hogere snelheden. Wordt wel beïnvloed door hoogte van het scherm. Een volgende helm wordt weer (minimaal) een C3
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik hoor en lees veel verhalen dat het comfort en de pasvorm van deze helmen heel persoonlijk is. De een zweert bij BMW en de ander bij Schubert.
Ik kan je alleen aanraden om eerst te passen en proef te rijden, want wat heb je aan een niet lekkende helm die niet lekker zit?
Hans
Ik kan je alleen aanraden om eerst te passen en proef te rijden, want wat heb je aan een niet lekkende helm die niet lekker zit?
Hans
- Wildripper
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Ik sluit me aan bij Hans, ik ging nl zelf kijken voor de C3 en omdat de kleur er niet meer was die ik wilde, probeerde ik de BMW6 en die zat eigenlijk pretigger en ben daar toen voor gegaan.
Het sluiten van de 6 is een handigheidje en dan sluit hij wel helemaal af. Maakt inderdaad wat herrie bij het openen en sluiten van het vizier, maar daar kan ik prima mee leven.
Dus ga inderdaad zelf passen en maak dan vooral je eigen keuze!!!!
Grtn,
Jack

Het sluiten van de 6 is een handigheidje en dan sluit hij wel helemaal af. Maakt inderdaad wat herrie bij het openen en sluiten van het vizier, maar daar kan ik prima mee leven.

Dus ga inderdaad zelf passen en maak dan vooral je eigen keuze!!!!
Grtn,
Jack
Zümo XT
- jaybmw
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Heb met beiden gereden,c3 zat me te ruim en een erg koude nek omdat deze iets hoger oploopt dan de bmw 6.De bmw 6 paste bij mij beter omdat ik 2 maten c3 had gepast en en er niet uitkwam.Puur persoonlijk hoor,maar de bmw helm gaf mij meer voldoening mede omdat ik 20 jaar met arai intergraal had gereden.Een tophelm natuurlijk! Arai maakt geen systeemhelm omdat ze dit geen helm vinden....
Mis soms nog wel het comfort van de arai's,maar als ik lekker over de dijken toer is het een verademing om met open helm te rijden.(al wordt dit afgeraden door de fabrikant !). Zelfs op de snelweg met het v-streamscherm op 3/4 omhoog betrap ik mezelf wel eens dat de helm nog opgeklapt is!En dan zit ik al boven de 120 km/u.
Laat binnenkort een draadloos systeem inbouwen voor de zumo bij Ad van Gils in Breda,en ben zeer content over mijn systeem 6!
TIP : zoals eerder gezegd,indien de mogelijkheden er zijn: Proefrijden met div types! Shoei heeft ook een top systeemhelm,en Nolan is ook niet zo beroerd.Kwestie van testen,testen enz enz. Intergraal blijft het minst geruisloos natuurlijk maar heeft op een toermotor zijn beperkingen,terwijl baird wel met een knalgele arai rijdt incl commsysteem op zijn
! Smaken verschillen,en dat is maar goed ook !
Groeten , Jeroen.
Mis soms nog wel het comfort van de arai's,maar als ik lekker over de dijken toer is het een verademing om met open helm te rijden.(al wordt dit afgeraden door de fabrikant !). Zelfs op de snelweg met het v-streamscherm op 3/4 omhoog betrap ik mezelf wel eens dat de helm nog opgeklapt is!En dan zit ik al boven de 120 km/u.
Laat binnenkort een draadloos systeem inbouwen voor de zumo bij Ad van Gils in Breda,en ben zeer content over mijn systeem 6!
TIP : zoals eerder gezegd,indien de mogelijkheden er zijn: Proefrijden met div types! Shoei heeft ook een top systeemhelm,en Nolan is ook niet zo beroerd.Kwestie van testen,testen enz enz. Intergraal blijft het minst geruisloos natuurlijk maar heeft op een toermotor zijn beperkingen,terwijl baird wel met een knalgele arai rijdt incl commsysteem op zijn

Groeten , Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- siebke
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Hallo Marcel,
Ik ontving deze week de on-line folder van Louis Motorrad (Dld), waarbij de C3 werd aangeboden voor 399 euri's in de WSV (winterschlussverkauf). Dat scheelt meteen een hap uit de portemonee. Misschien de moeite waard om je beslissing makkelijker te maken?
Suc6
Henk
Ik ontving deze week de on-line folder van Louis Motorrad (Dld), waarbij de C3 werd aangeboden voor 399 euri's in de WSV (winterschlussverkauf). Dat scheelt meteen een hap uit de portemonee. Misschien de moeite waard om je beslissing makkelijker te maken?
Suc6
Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Zelf koos ik voor de BMW Systeem 6.
Na een proef-pas en -rijsessie vond ik de Systeem 6 gewoon lekkerder om mijn hoofd zitten.
En ja... ook ik heb last gehad van een lekkend vizier, maar ook van een lekkende top-beluchting. Ik had een eerste serie 6.
Kreeg in garantie een nieuwe helm, die niet meer gelekt heeft en prima voldoet.
Ik kocht een drietal jaren terug twee J1's bij FC-Moto.
Ook zij zijn, net als Louis, erg scherp geprijsd.
Na een proef-pas en -rijsessie vond ik de Systeem 6 gewoon lekkerder om mijn hoofd zitten.
En ja... ook ik heb last gehad van een lekkend vizier, maar ook van een lekkende top-beluchting. Ik had een eerste serie 6.
Kreeg in garantie een nieuwe helm, die niet meer gelekt heeft en prima voldoet.
Ik kocht een drietal jaren terug twee J1's bij FC-Moto.
Ook zij zijn, net als Louis, erg scherp geprijsd.
- HansD
Als we toch bezig zijn:
Bij mijn C3 zat het zonnescherm los (linker bevestiging lam), de pasvorm heb ik zelf "verbeterd" met een oude lepel en bunzenbrander; en ik ben 3 keer terug geweest voor het Pinlock scherm dat besloeg.
Maar nu zit en rijdt de C3 prima.
HAns
Bij mijn C3 zat het zonnescherm los (linker bevestiging lam), de pasvorm heb ik zelf "verbeterd" met een oude lepel en bunzenbrander; en ik ben 3 keer terug geweest voor het Pinlock scherm dat besloeg.
Maar nu zit en rijdt de C3 prima.
HAns
Die koude nek was mij inderdaad ook opgevallen bij mijn nieuwe C3. Omdat ik voorheen op een 1200GSA met Arai TourX2 reed heb ik geen vergelijk op deze motor....jaybmw schreef:Heb met beiden gereden,c3 zat me te ruim en een erg koude nek omdat deze iets hoger oploopt dan de bmw 6.
Groeten , Jeroen.
Mijn Rukka windstopper erin vrummelen ging ook niet lekker eigenlijk. Ach ik ga toch pas weer rijden als het wat minder koud is.
- R1200RT-LE
- Bijz: Lifestyle Edition
- Woonplaats of omgeving: Betuwe
Bij mij is de helm nu 4x terug geweest naar de importeur, bij mij kwam er bij een regenbui ook water naar binnen.HansD schreef:Als we toch bezig zijn:
Ik heb lang gedacht dat het rubber niet goed afsloot tegen het vizier, uit eindelijk zelf maar eens op onderzoek uitgegaan ... en wat blijkt dat niet het water via het rubber naar binnen komt maar achterlangs de plastic strip welk tegen de helm zit.
Ik heb het voor de winterstop niet meer kunnen testen, maar de eerste proeven welk ik heb gedaan zien er positief uit.
Gebruik maar eens een injectie spuitje gevuld met water en spuit deze over de rand van de plasitc strip waar het rubber op zit, bij mij trok het water daar naar binnen.

Maar voor mij geen andere helm meer, ik ben er noog steeds zeer te spreken over.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Als je problemen hebt met een Schuberth C3 of andere en je hebt hem gekocht bij LOUIS.DE even mailen en in vervolg daarop opsturen naar Hamburg, komt met een paar dagen gratis hersteld weer retour!Als we toch bezig zijn:
Heb je hem bij een Motorboer gekocht is de service zeker en vast minder (snel) dus contact even Schuberth in Magdeburg DLD, ze willen hem niet zo graag direct ontvangen maar even aandringen en je ervaring netjes uitleggen. Ze helpen je mogelijk en dan komt hij zeer netjes hersteld met event. nwe delen retour! Schuberth DE geeft mij al jarenlang TOP SERVICE ! Mails naar LOUIS.DE als Schuberth kunnen in Dld en Eng.
Paar interessante dingen met betrekking tot de 6.
Qua pasvorm en openklappen ben ik erg te spreken over mijn helm. Eens in de regen kan ik niet klagen voor de eerste 10 minuten, maar dan begint het water druppel per druppel binnen te sijpelen, door de wind die door het hoge scherm van mijn RT een sterk cabrioeffect geeft. Voordeel van die wind is dat de waterdruppels van mijn visier worden geblazen, maar het nadeel is dat er dus ook water durft tussen visier en helm in te sukkelen.
Overigens vandaag ook een hint van water gevoeld dat door de bovenste luchtopening leek binnen te waaien. Misschien niet goed gesloten, want toen ik tijdens de rit dat ding nog een zetje gaf heb ik er geen last meer van gehad.
We gaan nog op onderzoek maar ik hoor graag alle ideeën mbt het binnensijpelende water van boven het visier.
Qua pasvorm en openklappen ben ik erg te spreken over mijn helm. Eens in de regen kan ik niet klagen voor de eerste 10 minuten, maar dan begint het water druppel per druppel binnen te sijpelen, door de wind die door het hoge scherm van mijn RT een sterk cabrioeffect geeft. Voordeel van die wind is dat de waterdruppels van mijn visier worden geblazen, maar het nadeel is dat er dus ook water durft tussen visier en helm in te sukkelen.
Overigens vandaag ook een hint van water gevoeld dat door de bovenste luchtopening leek binnen te waaien. Misschien niet goed gesloten, want toen ik tijdens de rit dat ding nog een zetje gaf heb ik er geen last meer van gehad.
We gaan nog op onderzoek maar ik hoor graag alle ideeën mbt het binnensijpelende water van boven het visier.
Ik heb met mijn C3 ontelbare keren in de stromende regen gereden en dergelijke problemen niet gehad. 

- speek
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Waarom gaan er zoveel mensen voor de Schuberth C3 en niet voor de C2?
Volgens de website van Schuberth is de C3 'the ultimate sporting adventure' en de C2 is voor de ´touring lover'.
Volgens de website van Schuberth is de C3 'the ultimate sporting adventure' en de C2 is voor de ´touring lover'.
It's never too late to have a happy childhood.
Wellicht omdat de C2 niet overal meer te krijgen is (uitloopmodel???) ? Bovendien is de C3 ten opzichte van de C2 lichter, stiller en op een aantal punten (sluitmechanisme bijvoorbeeld) sterk verbeterd. Zelf ben ik in de periode dat beide types nog enigszins verkrijgbaar waren voor de C3 gegaan om genoemde redenen. Als opvolger van mijn Concept (eigenlijk de C1 zeg maar) is dit echt een wezenlijke verbetering. En ja, het was genoeg geld, maar mijn hoofd is mij dan ook erg dierbaar!!!speek schreef:Waarom gaan er zoveel mensen voor de Schuberth C3 en niet voor de C2?
Wat mij wel opvalt is dat je de C3 goed met 2 handen dicht moet drukken (neerklappen voorzijde) omdat hij niet vanzelf in de slotjes valt...
Dat klopt, bij mijn C3 loopt dat ook stroever cq lastiger.
Ik vindt het niet bezwaarlijk, is een goed controle om te horen dat de helm echt goed dicht zit. (klik, klik)
Met 1 hand open te doen gaat wel prima.
Nu is dat voor mij niet bezwaarlijk, omdat ik vóórdat ik ga rijden de helm sowieso altijd naar beneden/dicht doe.
En alleen de laatste paar meters van de rit de helm open klap, soms.
Stukje veiligheid en "routine", voor mij althans.
Net zoals de gordel altijd omdoen zodra ik in de auto stap.
Ik vindt het niet bezwaarlijk, is een goed controle om te horen dat de helm echt goed dicht zit. (klik, klik)
Nu is dat voor mij niet bezwaarlijk, omdat ik vóórdat ik ga rijden de helm sowieso altijd naar beneden/dicht doe.
- HansD
Mocht je een systeemhelm al met 1 hand open en dicht kunnen doen, dan verandert dat als je een headset/intercom monteert.
De microfoon van de headset zit bij mij altijd in de weg bij het sluiten. eindigt dan ergens in mijn neusgat of zo ...Ik heb nu 2 handen nodig om de helm goed dicht te doen,
Hans
De microfoon van de headset zit bij mij altijd in de weg bij het sluiten. eindigt dan ergens in mijn neusgat of zo ...Ik heb nu 2 handen nodig om de helm goed dicht te doen,
Hans
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
....daar heb ik met mijn BMW 5 gelukkig niet zo heel veel last van....misschien omdat ik een linkspoot pur sang ben..HansD schreef:Mocht je een systeemhelm al met 1 hand open en dicht kunnen doen, dan verandert dat als je een headset/intercom monteert.
Hans

+1dutchmidiman schreef:Dat klopt, bij mijn C3 loopt dat ook stroever cq lastiger.
- loekoeboeng
- Type: R1100RT
Sinds een half jaar een C3 en nog nooit last gehad van lekkage. Wel af en toe een kouwe nek. Had hiervoor een Nolan, maar dat is een ramp vergeleken met de C3. Ik rijd nu zonderoordoppen.
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Even update over mijn 6:
Lekkage viel de laatste maanden mee, maar hij bleef met pinlock nog altijd stevig aandampen. Na een avondje eens goed het mechanisme bekeken bleek dat door de betere aansluiting van de het vizier met het rubber bovenaan, de pinlock telkens een zetje kreeg als je het vizier opende, zodat de pinlock niet meer goed aansloot en probleemloos kon aandampen. Vervolgens met open verluchting gaan rondrijden in volle wind hielp nauwelijks iets want bovenaan sloot de pinlock natuurlijk wel nog.
Naar de dealer getrokken, en die monteerde eerst een nieuwe pinlock. Maar deze reageerde identiek, en toen heeft de dealer maar een vizier van een andere 6 geplaatst met sluitende pinlock, en deze werkt perfect! Zelfs met een nat hoofd van een uurtje zwemmen, bij vriestemperaturen en buiten adem heb ik geen last van aandampen in de helm.
Lekkage viel de laatste maanden mee, maar hij bleef met pinlock nog altijd stevig aandampen. Na een avondje eens goed het mechanisme bekeken bleek dat door de betere aansluiting van de het vizier met het rubber bovenaan, de pinlock telkens een zetje kreeg als je het vizier opende, zodat de pinlock niet meer goed aansloot en probleemloos kon aandampen. Vervolgens met open verluchting gaan rondrijden in volle wind hielp nauwelijks iets want bovenaan sloot de pinlock natuurlijk wel nog.
Naar de dealer getrokken, en die monteerde eerst een nieuwe pinlock. Maar deze reageerde identiek, en toen heeft de dealer maar een vizier van een andere 6 geplaatst met sluitende pinlock, en deze werkt perfect! Zelfs met een nat hoofd van een uurtje zwemmen, bij vriestemperaturen en buiten adem heb ik geen last van aandampen in de helm.
- wil_kok
- Type: R1250RT
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Ik rij nu sinds het uitkomen van de c3 met deze helm. Hij voldoet voor mij prima.
Ook ik rij zonder oordoppen, dus de helm is redelijk stil.
Wel heb ik grote problemen met het pinlock visier, ben daar al continue mee aan het stoeien.
Inmiddels mijn 2e visier en 3e pinlock.
Gelukkig wel allemaal onder garantie.
Ook nu nog is het probleem niet opgelost. Rij wel de winter door dus heb te maken met temperatuur verschil.
Ik heb geen problemen met lekkage, behalve dat ik door het beslaan van het visier met het visier in niet gesloten stand rij.
Dan dringt er water binnen aan de bovenzijde, want hij sluit natuurlijk niet af.
Heb het SRS systeem van Schuberth ingebouwd en als je de helm sluit moet je met je duim aan de onderzijde de tochtrand wegdrukken.
Zet de helm prima op en ook de microfoon blijft op zijn plaats.
Het dichtdrukken van het visier kan wel met één hand, je moet alleen even twee vingers spreiden over het visier, als een V.
Het is een handigheidje maar werkt goed.
Ben eind vorig jaar met mijn vrouw voor een nieuwe helm gaan kijken, zij is uitgekomen op de bmw 6.
Zij is brildragend en kon de bmw 6 beter opzettten met haar bril op. Ook had zij daarin minder last van de brillenpootjes.
Zij heeft de helm nog maar één rit opgehad. Het was toen koud maar zonnig, dus heb verder niet voldoende info hoe deze helm zich gedraagd in de regen.
Wil
Ook ik rij zonder oordoppen, dus de helm is redelijk stil.
Wel heb ik grote problemen met het pinlock visier, ben daar al continue mee aan het stoeien.
Inmiddels mijn 2e visier en 3e pinlock.
Gelukkig wel allemaal onder garantie.
Ook nu nog is het probleem niet opgelost. Rij wel de winter door dus heb te maken met temperatuur verschil.
Ik heb geen problemen met lekkage, behalve dat ik door het beslaan van het visier met het visier in niet gesloten stand rij.
Dan dringt er water binnen aan de bovenzijde, want hij sluit natuurlijk niet af.
Heb het SRS systeem van Schuberth ingebouwd en als je de helm sluit moet je met je duim aan de onderzijde de tochtrand wegdrukken.
Zet de helm prima op en ook de microfoon blijft op zijn plaats.
Het dichtdrukken van het visier kan wel met één hand, je moet alleen even twee vingers spreiden over het visier, als een V.
Het is een handigheidje maar werkt goed.
Ben eind vorig jaar met mijn vrouw voor een nieuwe helm gaan kijken, zij is uitgekomen op de bmw 6.
Zij is brildragend en kon de bmw 6 beter opzettten met haar bril op. Ook had zij daarin minder last van de brillenpootjes.
Zij heeft de helm nog maar één rit opgehad. Het was toen koud maar zonnig, dus heb verder niet voldoende info hoe deze helm zich gedraagd in de regen.
Wil
Zo zie je maar dat het voor iedereen weer anders uitpakt. Ik had in de deal met een nieuwe bike een BMW6 (M 57/58) mee naar huis genomen in de fraaie kleur Cosmic/ grijs.
Maar na wat op en afzetten thuis en vergelijken met de C3 (M 56/57) gaat de BMW helm weer retour naar de dealer.
Redenen om de C3 te houden (voor mij althans):
1. Helm is met bril op je hoofd niet op en af te zetten
2. Je bril (met dikke en dunne pootjes) zweeft voor je gezicht en ligt niet meer op je neus.
3. Het vizier is niet met 1 hand in de "0" stand geheel dicht te drukken. Dit doe je meestal nadat je bv een snelweg bent opgereden (ik snap nu de cruiscontrol van BMW, kan je met 2 handen op je vizier deze sluiten:-)
4. De rode button ontgrendelt het klapdeel moeizaam. Knop gaat zwaar en ontgrendeld slecht.
Bovengenoemde zaken gaan met de C3 in mijn geval probleemloos.
Wat ik wel fijn vind aan de BMW6 is, meer zicht, het klapdeel sluit open fraaier op de helm aan en ook bij naar beneden klappen valt deze beter in de sluiting (hoorbaar) en de ratelsluiting lijkt wat gunstiger (de hoek?) om je hals te vallen dan bij de C3.
Zo zie je dat je een rationelere beslissing kunt nemen als je de tijd hebt. Met de BMW helm heb ik door griep niet kunnen rijden maar vanwege bovengenoemde zaken ook niet meer relevant.
Ik hou het toch maar even bij m'n C3 fluo-beker
Maar na wat op en afzetten thuis en vergelijken met de C3 (M 56/57) gaat de BMW helm weer retour naar de dealer.
Redenen om de C3 te houden (voor mij althans):
1. Helm is met bril op je hoofd niet op en af te zetten
2. Je bril (met dikke en dunne pootjes) zweeft voor je gezicht en ligt niet meer op je neus.
3. Het vizier is niet met 1 hand in de "0" stand geheel dicht te drukken. Dit doe je meestal nadat je bv een snelweg bent opgereden (ik snap nu de cruiscontrol van BMW, kan je met 2 handen op je vizier deze sluiten:-)
4. De rode button ontgrendelt het klapdeel moeizaam. Knop gaat zwaar en ontgrendeld slecht.
Bovengenoemde zaken gaan met de C3 in mijn geval probleemloos.
Wat ik wel fijn vind aan de BMW6 is, meer zicht, het klapdeel sluit open fraaier op de helm aan en ook bij naar beneden klappen valt deze beter in de sluiting (hoorbaar) en de ratelsluiting lijkt wat gunstiger (de hoek?) om je hals te vallen dan bij de C3.
Zo zie je dat je een rationelere beslissing kunt nemen als je de tijd hebt. Met de BMW helm heb ik door griep niet kunnen rijden maar vanwege bovengenoemde zaken ook niet meer relevant.
Ik hou het toch maar even bij m'n C3 fluo-beker
Ik heb zowel de BMW6 geprobeerd als de C3 en heb mij uiteindelijk een C3 besteld.
De BMW helm zat me niet prettig op het hoofd, had dezelfde problemen met de bril zoals ReinierS. De C3 daarentegen zat als gegoten en zelfs op- en afzetten ging zonder problemen met de bril op.
Mijn ouwe C2 blijf ik gebruiken voor de ritjes met mijn vrouwke, de fluo oranje C3 zal voor het woon-werkverkeer gaan dienen.
De BMW helm zat me niet prettig op het hoofd, had dezelfde problemen met de bril zoals ReinierS. De C3 daarentegen zat als gegoten en zelfs op- en afzetten ging zonder problemen met de bril op.
Mijn ouwe C2 blijf ik gebruiken voor de ritjes met mijn vrouwke, de fluo oranje C3 zal voor het woon-werkverkeer gaan dienen.
ik ben aan t kijken voor een nieuwe helm. Kom uit bij de C3.
Om te proberen ook de Lady Edition opgehad en die zit mij nog comfortabeler.
gr. Daniël
Om te proberen ook de Lady Edition opgehad en die zit mij nog comfortabeler.
gr. Daniël
- Gambit2011
- Type: R1100RT
- Woonplaats of omgeving: Ede
C3 waait ook dicht, door de wind die over de kuip van mijn
komt.
Heb hem in november gekocht, en 's winters weinig gereden, maar had ook wel last van condens bij de pinlock.
Voor de rest een fijne helm.

Heb hem in november gekocht, en 's winters weinig gereden, maar had ook wel last van condens bij de pinlock.
Voor de rest een fijne helm.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Vorig weekend heb ik totaal onverwachts een Shuberth C3 helm kunnen uittesten. Tot op heden hadden ze enkel HJC helmen, iets wat me niet echt kon bekoren.
De Shuberth C3 (maat 58/59) zat me als gegoten. Enkel het kinstuk dat met velcro vast zit botste tegen mijn kin aan bij het dichtdoen van de helm. Zonder dit ging hij best makkelijk dicht. Het openen met één vinger was even zoeken, maar is een kwestie van gewenning.
Later op de dag werd ik terug opgebeld: ze hadden ook nog een BMW Systeem 6 helm liggen van dezelfde maat die ik mocht komen passen. Deze was véél te klein en mijn hoofd werd er zowaar in geperst. Gauw even de BMW Systeem 6 helm getest van mijn broer, welke een paar maten groter was en een beetje beter zat maar toch niet netjes aansloot. De keuze is gegaan voor de Shuberth C3 die ik vandaag of begin volgende week mag verwachten.
De Shuberth C3 (maat 58/59) zat me als gegoten. Enkel het kinstuk dat met velcro vast zit botste tegen mijn kin aan bij het dichtdoen van de helm. Zonder dit ging hij best makkelijk dicht. Het openen met één vinger was even zoeken, maar is een kwestie van gewenning.
Later op de dag werd ik terug opgebeld: ze hadden ook nog een BMW Systeem 6 helm liggen van dezelfde maat die ik mocht komen passen. Deze was véél te klein en mijn hoofd werd er zowaar in geperst. Gauw even de BMW Systeem 6 helm getest van mijn broer, welke een paar maten groter was en een beetje beter zat maar toch niet netjes aansloot. De keuze is gegaan voor de Shuberth C3 die ik vandaag of begin volgende week mag verwachten.
- Maarten de Vries
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Contacteer:
MotorPlus heeft in zijn nieuwste nummer syssteem helmen getest. De winnaar is de C3
Gr. Maarten
Gr. Maarten
Ik heb ook wat getest en geprobeerd en bij mij is de Schuberth er ook als beste uitgekomen... De Lazer zat te krap en vond ik plastiekerig, de Systeem 6 zat niet comfortabel en de C3 zat als gegoten...
Na heel tevreden te zijn geweest over mijn C2 heb ik dan ook niet getwijfeld...
Je hebt een goeie keuze gemaakt
Na heel tevreden te zijn geweest over mijn C2 heb ik dan ook niet getwijfeld...
Je hebt een goeie keuze gemaakt

Ik heb sinds 2 weken mijn nieuwe Schuberth C3 helm. In vergelijking met de BMW Systeem 6 helm pastte de Schuberth C3 me beter. Maar toch heb ik enkele punten die ik met jullie wil delen om te weten of jullie dat ook ervaren:
1) Geluid: ik had verwacht dat de Schuberth C3 helm veel stiller zou zijn, maar eigenlijk is die qua geluid even roemoerig als mijn oude Shoei integrale helm.
2) Comfort: de helm past me goed, voldoet ook aan de veiligheid (helm verschuift niet, zie testen in handleiding). Maar het valt me op dat de helm bij mijn kaken redelijk wat druk uitoefent, wat misschien normaal is. Een beetje irritanter is het feit dat na ongeveer een uur, iets meer of minder, er een branderig gevoel op mijn voorhoofd komt. Als ik mijn helm achteraan een duw naar boven of voren geef, is het gevoel weer weg. Misschien dat de helm na twee weken zich nog steeds moet aanpassen aan mijn hoofd?
Zijn er anderen met dezelfde ervaringen?
1) Geluid: ik had verwacht dat de Schuberth C3 helm veel stiller zou zijn, maar eigenlijk is die qua geluid even roemoerig als mijn oude Shoei integrale helm.
2) Comfort: de helm past me goed, voldoet ook aan de veiligheid (helm verschuift niet, zie testen in handleiding). Maar het valt me op dat de helm bij mijn kaken redelijk wat druk uitoefent, wat misschien normaal is. Een beetje irritanter is het feit dat na ongeveer een uur, iets meer of minder, er een branderig gevoel op mijn voorhoofd komt. Als ik mijn helm achteraan een duw naar boven of voren geef, is het gevoel weer weg. Misschien dat de helm na twee weken zich nog steeds moet aanpassen aan mijn hoofd?
Zijn er anderen met dezelfde ervaringen?
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Bij mij ging de C3 ook beter zitten na een paar weken. Ik dacht eerst dat hij te klein was. Maar volgens verkoper was het de goede maat en is het normaal dat helm eerst strak aanvoelt. Ik had dat ook mijn vorige helm de Schuberth Concept. Ook bij mij zit de helm strak bij de kaken. Komt door andere pasvorm van de C3. Het kindeel is minder ruim dan de Concept. Mensen met een vierkant hoofd, dus brede kaken kunnen een probleem hebben met de C3.
Idem hier;
In het begin dacht ik dat de helm veel te klein zou zijn, ik voelde ook diverse drukpunten.
Mij werd geadviseerd 's avonds, als er geen verdere getuigen zijn, de helm in huis te dragen.
:lol:
En dat heeft inderdaad geholpen!
Qua pasvorm is 1 ander ding ook heel belangrijk;
Dat de helm niet op je wenkbrauwen hangt, maar een kleine cm er boven of iets meer.
Als de helm-rand ettelijke cm's boven je wenkbrauwen zit, schijnt het ook niet goed te zijn. (pasvorm?
)
In het begin dacht ik dat de helm veel te klein zou zijn, ik voelde ook diverse drukpunten.
Mij werd geadviseerd 's avonds, als er geen verdere getuigen zijn, de helm in huis te dragen.

En dat heeft inderdaad geholpen!
Qua pasvorm is 1 ander ding ook heel belangrijk;
Dat de helm niet op je wenkbrauwen hangt, maar een kleine cm er boven of iets meer.
Als de helm-rand ettelijke cm's boven je wenkbrauwen zit, schijnt het ook niet goed te zijn. (pasvorm?

- R1200RT-LE
Mijn C3 is nu voor de 5de keer terug naar de dealer, wederom lekkage in de helm.
Het valt mij iedere keer op dat de rubbers wel goed afsluiten, zelfs als je het vizier in de kierstand laat staan is het onder het rubber droog.
Maar als ik op internet leest dan zijn er verschillende mensen die last hebben van lekkage, maar de dealer zegt dat ik de eerste ben
.
Als ik zo kan beoordelen trekt er water door de capilaire werking achter het frame langs, en gaat na ongeveer 5-10 minuten druppelen. Als je naar de binnenschaal (onderaan waar het rubberframe zit) kijk dan zie je 2 gaatjes zitten, rond 1 van de gaatjes is de binnenschaal doorweekt en hieruit sijpelt water.
Het vizier sluit dan wel goed aan met het frame, maar het frame moet wel weer goed afsluiten met de helm.
De dealer gaat nu kijken naar een andere oplossing.
Verder heb ik nog geen spijt dat ik deze helm gekocht heb, hij zit lekker.
Ook met de C3 kraag (SRC) heb ik nog steeds veel plezier.
Het valt mij iedere keer op dat de rubbers wel goed afsluiten, zelfs als je het vizier in de kierstand laat staan is het onder het rubber droog.
Maar als ik op internet leest dan zijn er verschillende mensen die last hebben van lekkage, maar de dealer zegt dat ik de eerste ben

Als ik zo kan beoordelen trekt er water door de capilaire werking achter het frame langs, en gaat na ongeveer 5-10 minuten druppelen. Als je naar de binnenschaal (onderaan waar het rubberframe zit) kijk dan zie je 2 gaatjes zitten, rond 1 van de gaatjes is de binnenschaal doorweekt en hieruit sijpelt water.
Het vizier sluit dan wel goed aan met het frame, maar het frame moet wel weer goed afsluiten met de helm.
De dealer gaat nu kijken naar een andere oplossing.
Verder heb ik nog geen spijt dat ik deze helm gekocht heb, hij zit lekker.
Ook met de C3 kraag (SRC) heb ik nog steeds veel plezier.
R1200RT-LE, helaas moet ik toegeven dat ik ook dezelfde problemen ervaar.
Bij een redelijke regenbui zitten de waterdruppels tot aan de binnenkant van mijn vizier. In het begin zelfs een beetje onder de pinlock, tot ik deze wat strakker gezet heb. Het valt me ook op dat ik bij een felle regenbui soms zéér kleine druppeltjes water in m'n gezicht voel spetteren. Ik heb tot op heden de bron/oorzaak nog niet kunnen achterhalen.
Misschien maar eens binnenspringen bij de dealer.
Bij een redelijke regenbui zitten de waterdruppels tot aan de binnenkant van mijn vizier. In het begin zelfs een beetje onder de pinlock, tot ik deze wat strakker gezet heb. Het valt me ook op dat ik bij een felle regenbui soms zéér kleine druppeltjes water in m'n gezicht voel spetteren. Ik heb tot op heden de bron/oorzaak nog niet kunnen achterhalen.
Misschien maar eens binnenspringen bij de dealer.
- R1200RT-LE
Hallo Maarten1985, bij mij loopt het water achter het afdichtingsrubber langs.
Als het vizier dicht zit dan heb ik het niet voorelkaar gekregen om water naar binnen te laten lopen.
Wel als ik water langs het frame van het afdichtingsrubber laat lopen. Dan begint het te druppelen.
Ik was meer bezig met het droog krijgen van de binnenkant dan dat ik op de weg let.
Kan toch niet moeilijk zijn om het frame aan de binnenzijde te voorzien van een rubber laag zodat via deze kant geen water naar binnen kan.
Als het vizier dicht zit dan heb ik het niet voorelkaar gekregen om water naar binnen te laten lopen.
Wel als ik water langs het frame van het afdichtingsrubber laat lopen. Dan begint het te druppelen.
Ik was meer bezig met het droog krijgen van de binnenkant dan dat ik op de weg let.
Kan toch niet moeilijk zijn om het frame aan de binnenzijde te voorzien van een rubber laag zodat via deze kant geen water naar binnen kan.
Dag Marcel,
Ik heb nu vanaf eind april dit jaar een BMW 6 helm incl bluetooth en microfoon.
Ik heb gereden met het vizier open bij heerlijk weer en dicht bij werkelijk gutsende regen.
Van lekkage heb ik totaal geen last gehad. Het enige waar ik last van had/heb is het knellende gevoel bij een nieuwe helm :-)
gr Ron Wajerink
Ik heb nu vanaf eind april dit jaar een BMW 6 helm incl bluetooth en microfoon.
Ik heb gereden met het vizier open bij heerlijk weer en dicht bij werkelijk gutsende regen.
Van lekkage heb ik totaal geen last gehad. Het enige waar ik last van had/heb is het knellende gevoel bij een nieuwe helm :-)
gr Ron Wajerink
Ik had eerst een Nolan (matig en lawaaiig) en sinds een paar maanden een BMW 6. Zit top (bij warm weer wel wat warmig vanwege de vele padding) en is erg stil vergeleken met Nolan. Heb wel altijd oordoppen in. Hoofdventilatie van de bmw is ook stukken beter dan de Nolan.
- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Ik heb mijn BMW 6 systeemhelm al 2 maal omgeruild bij van Harten in Amersfoort. Prima service, maar de helm blijft lekken.
Het viel mij op dat er een klein opstaand randje in het rubber zit, dat op de bovenzijde van het vizier zou moeten aansluiten.
Ik rijd regelmatig in de regen (woon-werk) en de helm begint steeds op dat punt water door te laten. Inderdaad ook pas na een minuut of 3 en alleen bij veel regen en/of langzame snelheden.
Bij de helm die ik nu heb, heb ik met toestemming van de dealer (garantie blijft dus bestaan) een aanpassing gedaan. Dat opstaande randje heb ik voorzichtig verwijderd. Gisteren merkte ik op dat de helm helaas nog steeds water doorlaat. Ik zal kijken of ik eea nog iets verder zou kunnen aanpassen.
Hier een aantal foto's van hetgeen ik bedoel:
https://picasaweb.google.com/1123389271 ... directlink
Zijn er onder jullie BMW helmeigenaren die dat randje niet op de helm hebben zitten, maar toch lekkage hebben?
Het viel mij op dat er een klein opstaand randje in het rubber zit, dat op de bovenzijde van het vizier zou moeten aansluiten.
Ik rijd regelmatig in de regen (woon-werk) en de helm begint steeds op dat punt water door te laten. Inderdaad ook pas na een minuut of 3 en alleen bij veel regen en/of langzame snelheden.
Bij de helm die ik nu heb, heb ik met toestemming van de dealer (garantie blijft dus bestaan) een aanpassing gedaan. Dat opstaande randje heb ik voorzichtig verwijderd. Gisteren merkte ik op dat de helm helaas nog steeds water doorlaat. Ik zal kijken of ik eea nog iets verder zou kunnen aanpassen.
Hier een aantal foto's van hetgeen ik bedoel:
https://picasaweb.google.com/1123389271 ... directlink
Zijn er onder jullie BMW helmeigenaren die dat randje niet op de helm hebben zitten, maar toch lekkage hebben?
Ik heb nog maar twee mid-size buitjes op mijn dak gehad gezien ik er alleen in vrije tijd op rij vermijd ik regen. Bij de eerste bui kreeg ik de indruk dat er wat water naar binnen kwam maar kan zijn dat vizier initieel niet goed dicht had . Maandag kreeg ik ook een bui op mijn dak maar toen heb ik niets gemerkt was wel een erg korte bui.
De rubbers inwrijven met wat vaseline hielp bij mijn C2 tegen het lekken thv de rubbers. Met mijn C3 tot nu toe nog geen problemen...
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 2594 Weergaves
-
Laatste bericht door Nightstalker
-
- 5 Reacties