In de Olie - Pol
Moderator: RT_Patrick
In de Olie - Pol
Gezien het verzoek op een ander draadje, hierbij de Grote Olie-pol
Re: In de Olie - Pol
Rob, ik had het kunnen bedenken dat je zou reageren
.
Super dat je het gelijk gemaakt hebt
.
Gelijk gestemd:
met 10W40 (half synthetisch)
Ik ben erg benieuwd wat eruit gaat komen.

Super dat je het gelijk gemaakt hebt

Gelijk gestemd:

Ik ben erg benieuwd wat eruit gaat komen.
Re: In de Olie - Pol
Ja Jan, roept en we komen graag allemaal helpen!
En ik heb "gestemd"
en 10W50.
(mijn
heeft ook 10W50, maar die tel ik ff niet mee in de pol)
Jammer genoeg stelt de forum-software niet in staat om meer dan 10 keuzes/opties aan te geven.
Met 3 motoren en (mijn) selectie van 7 oliën, kom ik uit op mogelijk 21 combinaties.
Ik denk daarom aan een "oplossing" door deze poll even een tijdje in de gaten te houden en een nieuwe poll te maken met de gekozen oliën en dan verfijnt naar de 3 modellen; (en dan heb ik al 9 combinaties, bijna maximum wat een poll kan bevatten)
Want nu is er binnen deze pol geen relatie met welke motor en welke olie.
En zodra ik deze poll ga aanpassen, zijn jullie stemmen weg!
Op basis van de huidige stemmen kom ik tot de navolgende combinaties;
R1100RT - 10W40
R1100RT - 10W50
R1100RT - 15W50
R1150RT - 10W40
R1150RT - 15W50
R1150RT - 15W50
R1200RT - 10W40
R1200RT - 15W50
R1200RT - 15W50
Tenzij het niet bezwaarlijk is, kan ik natuurlijk ook dit draadje nu al aanpassen met bovenstaande keuzes.


En ik heb "gestemd"

(mijn

Jammer genoeg stelt de forum-software niet in staat om meer dan 10 keuzes/opties aan te geven.
Met 3 motoren en (mijn) selectie van 7 oliën, kom ik uit op mogelijk 21 combinaties.

Ik denk daarom aan een "oplossing" door deze poll even een tijdje in de gaten te houden en een nieuwe poll te maken met de gekozen oliën en dan verfijnt naar de 3 modellen; (en dan heb ik al 9 combinaties, bijna maximum wat een poll kan bevatten)
Want nu is er binnen deze pol geen relatie met welke motor en welke olie.

En zodra ik deze poll ga aanpassen, zijn jullie stemmen weg!
Op basis van de huidige stemmen kom ik tot de navolgende combinaties;
R1100RT - 10W40
R1100RT - 10W50
R1100RT - 15W50
R1150RT - 10W40
R1150RT - 15W50
R1150RT - 15W50
R1200RT - 10W40
R1200RT - 15W50
R1200RT - 15W50
Tenzij het niet bezwaarlijk is, kan ik natuurlijk ook dit draadje nu al aanpassen met bovenstaande keuzes.

Re: In de Olie - Pol
Mooi om te zien dat je met je gedachten gang helemaal op mijn lijn zit
.
Ik zat ook al te denken aan de relatie motor type / olie, maar had zoiets van; dat we uit deze poll numeriek toch wel een beeld zouden kunnen krijgen.
Probleem blijft natuurlijk dat je nooit alle motor type / olie combinaties kunt vangen die er (op dit forum) zijn.
Nadeel van de poll later nog eens in een andere vorm doen is dat de motivatie dan mogelijk lager is om nog eens te gaan stemmen.
Laten we even wachten wat de gedachten / reacties van de forumers erover zijn.

Ik zat ook al te denken aan de relatie motor type / olie, maar had zoiets van; dat we uit deze poll numeriek toch wel een beeld zouden kunnen krijgen.
Probleem blijft natuurlijk dat je nooit alle motor type / olie combinaties kunt vangen die er (op dit forum) zijn.
Nadeel van de poll later nog eens in een andere vorm doen is dat de motivatie dan mogelijk lager is om nog eens te gaan stemmen.
Laten we even wachten wat de gedachten / reacties van de forumers erover zijn.
- Bluert1200
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 21 mei 2011, 16:58
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: LC
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: In de Olie - Pol
Heel mooi dankjewel...
en dan vragen we over een jaar wie uit deze groep een vastloper had......
:lol:
(sorry...geintje)
en dan vragen we over een jaar wie uit deze groep een vastloper had......


(sorry...geintje)
Re: In de Olie - Pol
Waarom niet een poll per type motor?
Wat kan mij het schelen wat er in een 1100 wordt gegooid?
Wat kan mij het schelen wat er in een 1100 wordt gegooid?
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: In de Olie - Pol
Ik zat er ook aan te denken, en da's geen geintje:Bluert1200 schreef:Heel mooi dankjewel...
en dan vragen we over een jaar wie uit deze groep een vastloper had......:lol:
![]()
(sorry...geintje)
R1150RT, 15W50, 54000km, vastloper rechts, koolafzetting (mijn motor)
R1150GS, 10W40, 56000km, small-end links, blauw uitgelopen, geen koolafzetting ( niet mijn motor)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: In de Olie - Pol
Ik denk dat het animo niet supergroot zal zijn, gezien de reacties tot nu toe voor alle motoren, laat staan als ze opgesplitst zijn per motor, dus meerdere draadjes.doov650 schreef:Waarom niet een poll per type motor?
En er zijn meerdere mensen wie het wel interesseerd.doov650 schreef:Wat kan mij het schelen wat er in een 1100 wordt gegooid?
- Noortukker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 05 jul 2009, 22:04
- Type: R1200RT
- Locatie: Noordwijk
- Bluert1200
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 21 mei 2011, 16:58
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: LC
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: In de Olie - Pol
Ja, dat is zwaar, heel zwaar balen en gun je niemand!!!!!!Baird schreef:
Ik zat er ook aan te denken, en da's geen geintje:
R1150RT, 15W50, 54000km, vastloper rechts, koolafzetting (mijn motor)
R1150GS, 10W40, 56000km, small-end links, blauw uitgelopen, geen koolafzetting ( niet mijn motor)
Maar ja, 'shit happens' en 'live goes on' inclusief wat maffe humor af en toe.
Bij deze oprecht veel pechvrij kilometers toegewenst !
gr, albert
Re: In de Olie - Pol
Bij mij heeft de dealeRT dat er ook ingegoten.Noortukker schreef:Bij mij gaat er 20W50 in de R1200RT
Re: In de Olie - Pol
Ik vind de de verkrijgbaarheid van 20w50 niet zo denderend. en dan doel ik ook op de leuke prijs die je wel voor de 10w40 betaald
mineraal is niet zo duur maar die wil ik niet
mineraal is niet zo duur maar die wil ik niet
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: In de Olie - Pol
gewoon bij de groothandel: Shell Advance VSX 4T 15W-50, doos van 12 liter, €8 per liter, ben je mooi met €100.= klaar voor 3 x verversen. Natuurlijk niet op de dag dat je het nodig hebt bestellen maar gewoon een paar weken eerder ff regelen.thooms schreef:Ik vind de de verkrijgbaarheid van 20w50 niet zo denderend. en dan doel ik ook op de leuke prijs die je wel voor de 10w40 betaald
mineraal is niet zo duur maar die wil ik niet
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: In de Olie - Pol
Bij mij zit er 10w40 in van Valvoline maar straks gaat er de Castrol 10w50 in of de Shell 15W50 (Shell Advance VSX 4T 15W-50). Die noemde Bert ook al eerder zag ik. Maar mijn dealer had er dus de 10W40 in gedaan en die is dus echt te dun bij warm weer. En ik ga maar niet zeggen hoeveel jaar ervaring ik heb en wat voor opleiding ik heb. Dus ik heb ook nog even niks ingevuld hierboven. De Motorex is overigens voor BMW ook 15w50of 10 W50.
Ton
Ton
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: In de Olie - Pol
1200RT met 20W50 mineraal sap. Ga na 35K km op advies dealer over op synthetisch.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: In de Olie - Pol
En ik ga maar niet zeggen hoeveel jaar ervaring ik heb en wat voor opleiding ik heb. Dus ik heb ook nog even niks ingevuld hierboven.Ton1959 schreef:Bij mij zit er 10w40 in van Valvoline maar straks gaat er de Castrol 10w50 in of de Shell 15W50 (Shell Advance VSX 4T 15W-50). Die noemde Bert ook al eerder zag ik. Maar mijn dealer had er dus de 10W40 in gedaan en die is dus echt te dun bij warm weer. En ik ga maar niet zeggen hoeveel jaar ervaring ik heb en wat voor opleiding ik heb. Dus ik heb ook nog even niks ingevuld hierboven. De Motorex is overigens voor BMW ook 15w50of 10 W50.
Ton
het klinkt allemaal wat mysterieus, betekent het citaat "hierboven dat je veel ervaringen hebt met deze materie?? graag uitleg
Re: In de Olie - Pol
Mijn ervaring is dat de fabrikant zelf goed aangeeft welke olie je moet gebruiken. De tabel in het boekje bij de motor helpt bij de keuze van de juiste olie viscositeit. Zoals al eerder gezegd leid het onderwerp ole vaak tot hevige discussies terwijl die in feite niet nodig zijn. BMW werkt graag zelf met bepaalde oliefabrikanten en die geven aan welke olie ze aanraden voor je motor. En de tabel in het boekje bij de motor is een goed hulpmiddel bij het kiezen van de juiste olie voor de tijd van het jaar. Of je kiest een olie die voor een bepaalde tijd van het jaar optimaal is of je gaat voor de middenweg. Synthetisch voor mensen die graag het beste willen en bereid zijn om er meer voor te betalen of een half synthetische voor mensen die iets meer naar de prijs kijken.
Ik vermoed dat een 10W50 of 15W50 voor de meeste BMW rijders het meest geschikt is. En dit zie ik terug bij de oliefabrikanten en dat haal ik ook uit de tabel in het boekje. Dus dat is alles wat ik er over ga zeggen.
Ton
Ik vermoed dat een 10W50 of 15W50 voor de meeste BMW rijders het meest geschikt is. En dit zie ik terug bij de oliefabrikanten en dat haal ik ook uit de tabel in het boekje. Dus dat is alles wat ik er over ga zeggen.
Ton

- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: In de Olie - Pol
Ton,
Heel verstandige reactie.
Echter hebben de dealers veel meer voeling met de praktijk en hebben een jarenlange ervaring opgedaan met het gebruik van de olieën.
Wat in het boekje staat is niet perse een wet van Meden en Perzen. De mening van de oliefabrikanten staat vaak haaks op die van de motorfabrikant.
Neem nou het inrijden, waarbij de oliefabrikant aangeeft langer dan de aangegeven 1.000km door te rijden. Daarna nog één of twee maal verversen met minerale olie en dan overstappen op (half)synthetisch. Er zijn fabrikanten die zeggen dat je synthetische olieën pas na 100.000km hoeft te vervangen?!
Datzelfde geldt voor de opgegeven bandenspanning die in het boekje staat. En dat geldt zowel voor motoren als auto's. De vermelde spanning gegevens zijn een zogenaamde "comfortspanning". Uit de praktijk blijkt als je wat experimenteert met er telkens 0,1 bar meer in te pompen je op een gegeven moment na 0,2 of 0,3 bar hardere band een veel strakker rijdende motor zult krijgen. Echter het comfort neemt hiermee iets af. Alles is een kwestie van compromises.
Heel verstandige reactie.
Echter hebben de dealers veel meer voeling met de praktijk en hebben een jarenlange ervaring opgedaan met het gebruik van de olieën.
Wat in het boekje staat is niet perse een wet van Meden en Perzen. De mening van de oliefabrikanten staat vaak haaks op die van de motorfabrikant.
Neem nou het inrijden, waarbij de oliefabrikant aangeeft langer dan de aangegeven 1.000km door te rijden. Daarna nog één of twee maal verversen met minerale olie en dan overstappen op (half)synthetisch. Er zijn fabrikanten die zeggen dat je synthetische olieën pas na 100.000km hoeft te vervangen?!
Datzelfde geldt voor de opgegeven bandenspanning die in het boekje staat. En dat geldt zowel voor motoren als auto's. De vermelde spanning gegevens zijn een zogenaamde "comfortspanning". Uit de praktijk blijkt als je wat experimenteert met er telkens 0,1 bar meer in te pompen je op een gegeven moment na 0,2 of 0,3 bar hardere band een veel strakker rijdende motor zult krijgen. Echter het comfort neemt hiermee iets af. Alles is een kwestie van compromises.
Re: In de Olie - Pol
Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt om een conclusie te trekken;
Je hebt wat olie (en brandstof, en bandendruk, en etc, etc...) betreft het advies van de fabrikant van het voertuig.
Daarnaast heb je ook nog degene die het onderhoud van je voertuig doet.
En dan heb je nog degene met vele jaren ervaring, die hun waardevolle bijdrage leveren op dit forum.
De meningen en adviezen kunnen wellicht soms nogal uiteen lopen, op basis van ervaringen, advies, kennis en inzicht.
Wellicht is het soms wat subjectief.
Maar dat is zeker geen waarde-oordeel, in mijn optiek.
Het beste advies is datgene aan te houden wat die persoon die je vertrouwd of de verantwoordelijkheid voor het onderhoud draagt.
Gaat het om het feit dat je de juiste olie wenst, laat het over aan de door jou te selecteren specialist.
En anders gewoon er naar vragen.
Olie is een complexe bezigheid, dat je net zo eenvoudig of moeilijk kunt maken als je zelf wilt.
Als je het interessant vindt, moet je er zeker dieper op indruiken.
In eerste instantie denk je dat olie geen exacte wetenschap is.
Niets is minder waar, het is weldegelijk een complexe materie.
En daarom is het krijgen van een duidend antwoord soms een hele uitdaging.
Niet in de laatste plaats omdat ook commercie, het verdienen van geld door de garagist, een factor is die vaak ook meetelt.
Waarvan akte.
Ik denk dat ik namens vele medelezers een dankje-wel mag zeggen aan degene die geprobeerd hebben hun bijdrage, kennis, ervaringen en inzicht met ons te delen. Ik zal geen namen noemen (ik ben altijd bang dat ik iemand vergeet.
)
Ook dank ik hen voor hun geduld die wellicht soms op de proef is gesteld.
Indien gewenst kán er nog een pol per motor en oliesoorten gemaakt worden, maar op een gegeven moment moet je ook oppassen dat je een topic niet gaat lopen droogmelken, alsubegrijptwatikbedoel.
Je kunt dit zelf doen, door een nieuw draadje te beginnen en onderaan bij het aanmaken van een bericht de Pol-tab te selecteren.
Of je kunt mij een PB sturen, en ik kan je daar verder bij helpen.
Bedankt *iedereen* voor jullie bijdrage, dat is de kracht van het
Je hebt wat olie (en brandstof, en bandendruk, en etc, etc...) betreft het advies van de fabrikant van het voertuig.
Daarnaast heb je ook nog degene die het onderhoud van je voertuig doet.
En dan heb je nog degene met vele jaren ervaring, die hun waardevolle bijdrage leveren op dit forum.
De meningen en adviezen kunnen wellicht soms nogal uiteen lopen, op basis van ervaringen, advies, kennis en inzicht.
Wellicht is het soms wat subjectief.
Maar dat is zeker geen waarde-oordeel, in mijn optiek.
Het beste advies is datgene aan te houden wat die persoon die je vertrouwd of de verantwoordelijkheid voor het onderhoud draagt.
Gaat het om het feit dat je de juiste olie wenst, laat het over aan de door jou te selecteren specialist.
En anders gewoon er naar vragen.
Olie is een complexe bezigheid, dat je net zo eenvoudig of moeilijk kunt maken als je zelf wilt.
Als je het interessant vindt, moet je er zeker dieper op indruiken.
In eerste instantie denk je dat olie geen exacte wetenschap is.
Niets is minder waar, het is weldegelijk een complexe materie.
En daarom is het krijgen van een duidend antwoord soms een hele uitdaging.
Niet in de laatste plaats omdat ook commercie, het verdienen van geld door de garagist, een factor is die vaak ook meetelt.
Waarvan akte.
Ik denk dat ik namens vele medelezers een dankje-wel mag zeggen aan degene die geprobeerd hebben hun bijdrage, kennis, ervaringen en inzicht met ons te delen. Ik zal geen namen noemen (ik ben altijd bang dat ik iemand vergeet.

Ook dank ik hen voor hun geduld die wellicht soms op de proef is gesteld.
Indien gewenst kán er nog een pol per motor en oliesoorten gemaakt worden, maar op een gegeven moment moet je ook oppassen dat je een topic niet gaat lopen droogmelken, alsubegrijptwatikbedoel.
Je kunt dit zelf doen, door een nieuw draadje te beginnen en onderaan bij het aanmaken van een bericht de Pol-tab te selecteren.
Of je kunt mij een PB sturen, en ik kan je daar verder bij helpen.
Bedankt *iedereen* voor jullie bijdrage, dat is de kracht van het


Wonder about the why and ask about the why-not's
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2416 Weergaves
-
Laatste bericht door Nightstalker
-
- 8 Reacties
- 2878 Weergaves
-
Laatste bericht door ErikS
-
- 4 Reacties
- 1409 Weergaves
-
Laatste bericht door Boggie
-
- 21 Reacties
- 6441 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959