Opgelost: Schuberth SRC - Zumo 550 - telefoon

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Hub

Opgelost: Schuberth SRC - Zumo 550 - telefoon

Ongelezen bericht door Hub »

Ik heb alle 3 de systemen en loop telkens weer tegen het telefoonprobleem op.
Met geen enkele mogelijkheid krijg ik ze samen aan het werk. Als ik alles combineer is het altijd de telefoon die niet meewerkt. Ik heb er al 4 geprobeerd, tw: sony ericson W 880i, nokia E 50, samsung 3530 en van de laatste ben ik het type vergeten(geleend).
Van de Garmin site wordt je ook niet veel wijzer want de daar vermelde geschikte telefoontoestellen zijn of niet meer te koop of nooit in Europa te koop geweest.
Langzaam maar zeker ben ik ten einde raad _003 . Doe ik iets helemaal verkeerd? _001 _001
Wie kan mij helpen?
Jan R1200RT

Re: Schuberth SRC - Zumo 550 - telefoon

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Ik heb ook nog altijd problemen met de koppeling van mijn GSM aan de Zumo en vandaar weer naar mijn Camos 600. Zelf bellen en een een telefoontje opnemen gaat, maar na ± 30 seconden valt de verbinding weg.
Ik ben er nooit echt achter kunnen komen in welk component het nou zit, maar ik vermoed GSM - Zumo. Voor mij is het duidelijk een compatibiliteits probleem _003 . Destijds kwamen ze er bij Waypoint in Notter ook niet uit.
Aangezien ik eigenlijk ook niet will bellen op de motor heb ik het maar laten zitten.....

Maar tijden veranderen dus misschien toch maar eens langs gaan bij of contact opnemen met Waypoint Zuid in Vessem :?: Het is voor jou wel een rit van ± 100 km (x2), maar met mooi weer en een -1150- is dat toch geen straf.... :lol:
Zij hebben hopelijk (nu) de kennis / ervaring om je verder te kunnen helpen.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Ik heb mijn iPhone en SE K550i beide werkend op de Zumo. Deze zit dan wel bedraad aan de intercom (Baehr), maar ik heb van compatibiliteitsproblemen nog weinig gemerkt. Ook een Nokia koppelde zonder problemen met de Zumo. Ik kan wel eens proberen een telefoon en Jabra headset te koppelen aan de Zumo om te zien of dat werkt... Misschien zit het probleem wel in de SRC, dat is zo lastig te beoordelen zonder de spullen in huis te hebben.

Het advies van Jan om naar Vessem te rijden is wat dat betreft een goed advies (bel wel eerst even of de kennis aanwezig is, mijn gevoel zegt dat deze kennis eerder in Notter beschikbaar is). Wel zijn ze dealer van zowel Garmin als Schuberth, dus ze zouden in ieder geval wat ervaring moeten hebben.
Inspector Gadget

Re: Schubert srcs-Zumo 550 -telefoon

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Uit eigen ervaring en ervaring met zwager en zus, weet ik dat het soms inderdaad een uitdaging kan zijn.

Belangrijke schakel in dit alles is de Zumo, die onderhoud de verbindingen.
Het is dus zaak dat je de Zumo aan je PC koppelt via USB en dan via WebUpdater kijkt of er updates beschikbaar zijn.
Niet de kaart-updates, dat is al de 2e stap van WebUpdater, maar alle overige updates.

Dan is het ook belangrijk om te bepalen welke software-versie in je Schuberth SRC zit.
De meest recente versie is v3.00.33
En kan je downloaden via de navolgende link;
http://www.schuberth.com/en/products/se ... nload.html

Lees wel de instructies goed door;
http://www.schuberth.com/en/products/se ... tions.html

En hoe kan je controleren welke versie in je Schuberth SRC zit?
Door het update-programma op te starten, die geeft voordat je de daadwerkelijke update kunt gaan doen, ook de huidige versie weer.

Als je reeds v3.00.33 geladen hebt, kán je overwegen naar de voorgaande versie (v2.2.18) te gaan, dan moet je die downloaden;
http://www.schuberth.com/swupdate/data/HSW00018_A05.dfu

Dat bestand plaatsen in ..\Downloads (of was het ..\DFU, ik weet dat ff niet meer) en het bestand hernoemen naar "Current.dfu"
Via het update-programma kan je dan weer down-graden.

En dan je telefoon;
Het is ook mijn ervaring dat het met Nokia telefoons prima werkt, met soms uitzonderingen van het koppelen van de telefoonboek (lees: het vervangen van nummer op je navigatie-scherm naar namen, in de telefoonboek, laast-gebeld lijst, gemiste oproepen, e.d.)
Anders dan dat, met de Nokia's (5100 serie, 6100 serie, 71 serie en de E7x serie, geen verdere problemen ondervonden.
Maar ook daar bemerk ik dat soms de software van de telefoon verschil maakt.

Bij mijn zwager met een niet-Garmin werkte alles prima, behalve dat het volume veel en veel te zacht was van de telefoon, de navigatie, etc.
Daar ben ik voor de headset 1 versie terug gegaan, en alles werkt weer naar behoren, behalve dat de 1e halve seconden van de spraak van de navigatie altijd weg valt.

In ieder geval genoeg in het bovenstaande dat je weer ff verder kan zoeken. ;)
Hub

Alvast bedankt voor alle tips.
Inmiddels heb ik ook contact gehad met Notter, de helpdesk en die wisten mij te vertellen dat het, m.u.v. enkele telefoontoestellen van div. fabrikaten, eigenlijk geen probleem zou moeten zijn.
Wel is mij geadviseerd alle apparatuur te resetten en daarna te voorzien van de laatste updates.
Daarna eerst de Zumo te koppelen met de Srcs en als laatste de telefoon aan de Zumo.
Helaas heb ik op dit moment de tijd even niet maar zal ik beslist weer een nieuwe poging ondernemen.
Alle andere mogelijke tips zijn uiteraard van harte welkom _004
Hub

Ik heb inmiddels alle adviezen opgevolgd met het volgende resultaat.
Na de voorgestelde koppelingen(Notter) lukte het om 1x te bellen en daarna ook teruggebeld te worden, zoals dat hoort.
Een tweede poging mislukte en werd de telefoon door de Zumo ontkoppeld en na enkele seconden weer opnieuw gekoppeld.
Ik blijf het heel merkwaardig vinden en snap het zo langzamerhand niet meer _001 .
Mijn volgende poging zal met een andere, nog niet geprobeerde, telefoon zijn. Dit kan wel nog even duren.
Ik hou jullie op de hoogte.
[groet] Hub
vuurvreter

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Hub schreef:Ik heb inmiddels alle adviezen opgevolgd met het volgende resultaat.
Na de voorgestelde koppelingen(Notter) lukte het om 1x te bellen en daarna ook teruggebeld te worden, zoals dat hoort.
Een tweede poging mislukte en werd de telefoon door de Zumo ontkoppeld en na enkele seconden weer opnieuw gekoppeld.
Ik blijf het heel merkwaardig vinden en snap het zo langzamerhand niet meer _001 .
Mijn volgende poging zal met een andere, nog niet geprobeerde, telefoon zijn. Dit kan wel nog even duren.
Ik hou jullie op de hoogte.
[groet] Hub
Je kunt ook de telefoon rechtstreeks op op het SRC systeem aansluiten i.p.v. via de Zumo.
Je kunt dan wel niet bellen (tenzij je een spraakgestuurde telefoon hebt) als je aan het rijden bent, maar gebeld worden is dan geen enkel probleem.

Zelf had ik onlangs problemen met de Iphone.
Verbinding: Iphone -> Zumo -> Zumo -> SRC ging vaak goed, maar soms ook niet (telefoon functie)
Iphone -> SRC Muziek ging goed, gebeld worden niet (laatste firmware update diverse keren opnieuw uitvoeren) en nu werkt het feilloos.
Dus er zijn best nog wel wat opties mogelijk.
Hub

Mijn probleem is opgelost. Big RT Smile
Na veel verschillende probeersels, die niet het gewenste resultaat opleverden, ben ik op zoek gegaan naar de meest geschikte telefoon volgens Garmin.
Dit bleek de Nokia 6230i te zijn en dus heb ik die aangeschaft.(misschien zijn er nog wel meer geschikte toestellen)
Deze telefoon, hij is al een aantal jaren oud maar wel nog steeds verkrijgbaar o.a. via marktplaats, is inderdaad de oplossing.
Van essentieel belang is echter wel dat de apparatuur op de juiste wijze gekoppeld wordt.
Begin met het resetten van alle apparatuur, hiermee verwijder je alle eerder gemaakte verbindingen
Daarna als eerste de telefoon met de Zumo koppelen , vervolgens de SRC aan de Zumo toevoegen. Deze procedure hoeft maar een keer gevolgd te worden.
Bij gebruik van het geheel is het zaak de koppelprocedure in deze volgorde te hanteren: eerst SRC en telefoon aanzetten, daarna pas de Zumo. Let wel, dit dient buiten de motorhouder om te gebeuren.
Als de SRC en telefoon met de Zumo verbonden zijn, de Zumo in de motorhouder plaatsen en voilà het systeem werkt perfect.
Bij beëindiging van de rit of tijdens de pauzes eerst de Zumo uit de houder halen en wachten op de vraag of hij verder moet op de batterij, dit negatief bevestigen waardoor de verbinding met SRC en telefoon verbroken worden.
Wijzig je een van de bovenstaande volgordes of stop je de Zumo in de motorhouder, kun je het weer vergeten.
Ik hoop dat al mijn inspanningen voor menigeen die nu nog problemen heeft, de oplossing is en wens jullie veel succes.

_oo_
Hub
Inspector Gadget

Hmm, apart!

Ik moet altijd oppassen dat de SRC zich wel eerder aanmeld op de Zumo dan mijn (Nokia) telefoon, anders probeert de Zumo de navigatie via de telefoon weer te geven. ;)

Maar, bedankt voor de stappen _004 , ik ga die ook eens uitproberen om te bemerken of dat nog enig verschil maakt.

Er zit wel een bepaalde logica in jou beschreven procedures, de Zumo is de "verkeersregelaar", en als die zich "vergist" dan is Leiden in last.
De procedure van het aanzetten van de Zumo buiten de motorhouder om was mij niet bekend, dus het proberen waard.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik wel een telefoon bij mij heb, maar vaak niet koppel aan de Zumo.
En als de verbinding tussen de SRC en de Zumo wegvalt ik dit vaak via het Bleutooth koppel-menu van Zumo eenvoudig (soms) kan oplossen.

Ben in ieder geval heel blij voor je dat het voor jou is opgelost en je tips zijn de moeite waard om zeker ook uit te proberen.
vuurvreter

Re: Opgelost: Schuberth SRC - Zumo 550 - telefoon

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Ook ik zal dit eens in de gaten houden, en het aanzetten buiten de motorhouder om is ook voor mij nieuw.
Thanks voor je input
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik ken al deze problemen niet. Alles eenmalig een keer gepaird. Zumo 660 op de motorhouder, contact motor aan en Zumo start op, telefoon wordt gevonden. Helm op en SRC aan zetten en lieve vrouwenstem meldt dat gps is aangesloten. Ik gebruik een iPhone 4. Is de Zumo 550 zoveel lastiger in gebruik met telefoons?
Alleen na een update is het soms nodig opnieuw te pairen.
Inspector Gadget

Wacht maar tot je een keer een software-upgrade van je SRC doet of een andere telefoon gaat gebruiken. ;) :lol:

Het probleem is niet zo zeer Bleutooth, maar het uitwisselen van gegevens van de apparaten onderling wat soms een uitdaging kán geven.

Zo heb ik met de BMW NAV 4 dat mijn Nokia E72 de gedane, gemiste en ontvangen oproepen allemaal markeert met "Onbekend" en dan het telefoonnummer.
Maar het telefoonboek van de E72 wordt wel prima (en volledig) getoond op de BMW NAV 4.

Binnen Bleutooth zijn er wel standaarden hoe bepaalde communicatie moet lopen, maar juist de _inhoud_ van dergelijke boodschappen is niet helemaal afgetimmerd. Om ook ruimte te geven aan uitbreidingen binnen die standaard.
Denk aan een toekomstige mogelijkheid een afbeelding bij een telefoonnummer te koppelen, om maar eens een voorbeeld te geven.
Of GPS-coördinaten tijdens het telefoongesprek en de knop "Ga naar" op je navigatie.

Elk apparaat heeft zijn eigen intelligentie en specifieke ondersteuning (spraak, VOX, voice-bellen, internet, wifi, intercom-communicatie, etc, etc).
In die jungle van mogelijkheden is het niet altijd evident dat de apparaten onderling elkander goed begrijpen.
En als ze elkander niet goed begrijpen ontstaan er "misverstanden".
(voor de technici) Hands Free Protocol bij Bleutooth protocol is *niet* compatible met de HeadSet Protocol, terwijl vaak een apparaat welke Hands Free Protocol ondersteund wel compatible is om met HeadSet Protocol te kunnen samenwerken. Echter een apparaat die het HeadSet Protocol ondersteund niets kan maken van het Hands Free Protocol, en kan daar ook niets mee, communicatie gaat fout. Go figure!

En vandaar dat je soms de klachten leest over Bleutooth, terwijl het eigenlijk zuiverder gezien moet worden als miscommunicatie van de apparaten onderling.

En dat kan je soms weer oplossen door het bijwerken (updaten) van de software (of juist niet ;) ), het aanzetten van de apparaten in een bepaalde volgorde, etc.

Omdat het soms heel moeilijk te duiden is wat de oorzaak van een probleem is, is het vinden van een oplossing soms ook lastig(er).

Daarbij is het in bepaalde volgorde aanzetten van apparaten soms een oplossing.
Omdat via handshake, oftewel handje-schud protocol, de apparaten onderling elkander informeren wat ze allemaal ondersteunen, en ze daarna gaan beslissen wat ze onderling gaan afspreken als communicatieprotocol.
Om het "dwingen" (lees: goed interpreteren wat de afspraak is welk protocol gebruikt kan gaan worden, al dan niet in master-slave configuratie) te optimaliseren.

Weer een heel verhaal zo, maar dan is het hopelijk te begrijpen wat de grondslag van het probleem "Bleutooth" is en wat de oplossing kán zijn.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”