wanneer grote / kleine beurt

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
wil
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: nijmegen

wanneer grote / kleine beurt

Ongelezen bericht door wil »

In den beginne liet ik elk jaar de motor nakijken
maar nu ik sinds 3 jaar vrijwel dagelijks rij: om de 10000 km

wanneer laten jullie eigenlijk een beurt doen (groot of klein)

-1150-

400 km per week (tot de pekelwagens gaan rijden)
wat is wijsheid in deze

[groet]
Dagelijks op de A15
Ton1959

Re: wanneer grote / kleine beurt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wijsheid is werken volgens het gewone onderhoudsschema en tussendoor zelf ook wat zaken in de gaten houden. Ik doe er ook elk jaar nieuwe olie en filter in zelfs al rijd ik misschien minder dan 10000km per jaar. Het gewone schema lijkt mij goed al stel ik hem rustig ook nog tussendoor een keer af als ik denk dat dat nodig is.

Ton _004
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Aanvullend op de terechte opmerkingen van Ton doe ik een paar keer per jaar met de compressor het luchtfilter schoon blazen om te zorgen dat de ademhaling in orde blijft. Verder hou ik de pullies op de gasklephuizen schoon: als daar een dikke zandkorrel tussen komt is de synchronisatie ver te zoeken en gaat hij rot lopen, zeker niet invetten dus! Op mijn vorige had ik daar aluminium kapjes overheen zitten, die moet ik op deze nog monteren.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

De RT heeft in het garantie jaar netjes alle beurten gehad. Ik ben daarna overgeschakeld op "kleine beurten" overslaan en elke 20.000km een grote beurt. Natuurlijk werd ik daarop aangesproken door de dealer die het opviel. Ik heb hem uitgelegd dat "als een motor met de kwaliteit die BMW daaraan verbindt" elke 10.000km bij hem in de werkplaats moet staan tegen een niet gering tarief ik serieus moet gaan denken aan een ander merk motor. Waarop de man schoorvoetend toe gaf dat ik wel gelijk had. Nu, terug kijkend naar de laatste grote beurt bij Kenny (23 mei j.l.) en met 145000km op de teller heb ik mezelf heel wat eurotjes bespaart en de RT heeft er echt niet onder geleden. integendeel.
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ton1959

Lijkt me niet slim die kleine beurt overslaan. En waarom denk je dat de kwaliteit zoveel beter is dat die beurt niet nodig zou zijn? Als die kwaliteit al zoveel beter is. Je zal geld besparen dat wel maar je gaat er wel voor inleveren. Persoonlijk snapte ik ook nooit dat sommige Mercedes rijders zo ook dachten over hun auto. Maar ja achteraf waren we er wel blij mee in de garage. Dan kregen we af entoe nog eens een ouderwetse grote rekening.

Ton
Hazeldonk
Contacteer:

Ton1959 schreef:Lijkt me niet slim die kleine beurt overslaan. En waarom denk je dat de kwaliteit zoveel beter is dat die beurt niet nodig zou zijn?
Ton
Uitleg lijkt noodzakelijk. Het gaat niet om "beter dan of als" het gaat om de kwaliteit van het product in z'n geheel. Een product als dat van BMW hoort niet stuk te gaan of te slijten in 10000km bij gebruik als mag worden verwacht. Een BMW is gemaakt en bedoeld om mee te rijden en als zodanig hoort het product zich ook te gedragen en de gebruiker mag dat er van verwachten. Ik heb 6,5 jaar lang bijna elke 5 maanden 10000km gereden met absoluut normaal gebruik dus geen circuit en dergelijke en dan vind ik dat een onderhouds-interval van 10000 km niet van toepassing. Olie vervangen? Luchtfilter vervangen? Kleppen stellen? Is die olie zo slecht? Is dat luchtfilter na 10000km versleten? Is het hele mechaniek van de kleppen zo slecht geconstrueerd dat er na 10000km naar gekeken moet worden? Misschien was dat alles van toepassing op een fiets zoals mijn vader er een had in de jaren 50/60. Maar anno nu? Lijkt mij niet.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Bluert1200
Type: R1200RT/LC
Bijz: LC
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door Bluert1200 »

BMW kan als constructeur het beste de onderhouds intervallen bepalen. Zo zijn de motoren getest. Lucht filters worden niet
iedere 10.000 vervangen. Kleppen is alleen controle en stellen indien nodig. In de tijd van onze ouders hadden motoren onderhouds intervallen
van 5000 km of minder.
Ton1959

Ik denk dat normaal onderhoud niks met stuk gaan te maken heeft maar meer met het verkomen ervan en de levensduur verlengen. Motorafstelling verloopt en een BMW is niks anders dan een andere motor als het op deze zaken aankomt. Het afstellen van kleppen bij 10000 km is normaal al zeker voor een stoterstangenmotor. Een luchtfilter vervuilt en ook dat is normaal en dat van jou vervuilt net zoveel als bij iemand anders. BMW heeft gekozen voor dit onderhoud omdat deze motor dat nodig heeft. Als je ooit de vonksterkte hebt gekeken bij een nieuwe bougie en een na 10000 km dan bemerk je ook daar een verschil. Maar ik mag dan aanemen Ben dat je van al deze zaken goed op de hoogte bent?
Maar ja het is ieder voor zich natuurlijk. Maar volgens mij een verkeerde manier om geld te sparen en meer ga ik er niet van zeggen.

Ton
Benji
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Volgens mijn persoonlijke mening is een kleine beurt wel nodig, maar hier hoeft natuurlijk niet iedereen het mee eens te zijn. Als je 17000 euro aan een motor uitgeeft, is dan 40 euro aan olie en filter, wat een kleine beurt kost aan materialen te veel voor de gezondheid van je motor. Natuurlijk heeft niet iedereen de kennis en de zin om dit zelf te doen en als je dit laat uitvoeren bij een dealer kost het wel iets meer. Als je om de 20000 km bij je dealer komt, hoop ik dat je zelf af en toe eens naar je olie peil, remblokken(en remschijven) en dergelijke kijkt en niet wacht tot er iets piept en kraakt, want dan is goedkoop duurkoop.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Hazeldonk
Contacteer:

Ton1959 schreef: meer ga ik er niet van zeggen.

Ton
Ik ook niet.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
wil
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door wil »

Heren
dank voor jullie reacties

je hoopt altijd dat hij makkelijk 20000 mee zou moeten kunnen, maar ik merk dat ik na 10000 neig om hem weg te brengen
helaas doe ik niets zelf
met twee linkerhanden lukt dat namelijk niet
tijd voor een beurt dus
Dagelijks op de A15

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”