Type motorolie R1200 RT (bj. 2006)

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Maarten1985

Type motorolie R1200 RT (bj. 2006)

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Het oliepeil van mijn R1200 RT staat laag en moet bijgevuld worden. Gisteren werd hiervoor de waarschuwing <!> getoond. De motor na de rit op zijn middenste poot gezet en gelijk gecontroleerd met behulp van dat kijkvenster.

Het probleem wil nu dat mijn dealer voor 10 dagen in Frankrijk zit tijdens hun jaarlijkse rondrit. Zelf olie bijvullen is op zich geen probleem, al weet ik niet 100% zeker welk type olie erin mag.

In de handleiding vond ik het volgende terug: "motoroliën met API-classificatie SF of beter. Motoroliën met ACEA-classificatie A2 of beter".

Hier thuis staat sinds meer dan een jaar nog een bijna lege bus motorolie die ik toen voor de auto gebruikt heb. Hierop vind ik de volgende omschrijving terug: "ACEA C3, A3/B4" en "API SM/CF".

MIjn vraag is of deze olie (Elf Solaris LSX 5W-30) voor mijn motor mag gebruiken. Is "ACEA C3, A3/B4" de 'betere' versie dan "A2"? Zoja, dan kan ik tijdelijk dit beetje erin kappen, zoniet dan koop ik een nieuwe bus.

Alvast bedankt voor de informatie.
Habeve

Re: Type motorolie R1200 RT (bj. 2006)

Ongelezen bericht door Habeve »

In mijn R100RT, R1100GS, R1100RT, R1150RT en nu m'n R1200RT altijd CASTROL RS 10W-60 Racing gebruikt.
Nooit problemen gehad met het verbruik. Volgens Schans H'veen en Tjibbe van Houten Marum de beste
olie voor onze boxers _004

[groet]
-1200-
Harald
speek
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Motorex 15W50.
It's never too late to have a happy childhood.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

In Belgisch Limburg heb je verschillende dealers(BMW), als je niet zeker weet wat je erin moet gooien ga dan bij Fraussen(Hasselt) of Peter motorworks(Munsterbilzen) langs of kijk op een rekening van de laatste onderhoudsbeurd wat er voor olie ingegoten is.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi
Je hoeft eigenlijk maar even te zoeken op het internet bij de oliefabrikanten omdat je daar je motortype kunt intikken en je krijgt de voorgeschreven olie te zien. Ik denk dat je dan nog kan kiezen tussen een half of volsynthetische.
Dat is weer een beetje afhankelijk van hoeveel kilometers je rijd per jaar. De discussie over welk merk is een eindeloze dus daar begin ik niet meer aan. Ik gebruik zelf wat ik goed vind en een ander vind iets anders weer goed.

Ton _004
Maarten1985

Benji schreef:In Belgisch Limburg heb je verschillende dealers(BMW), als je niet zeker weet wat je erin moet gooien ga dan bij Fraussen(Hasselt) of Peter motorworks(Munsterbilzen) langs of kijk op een rekening van de laatste onderhoudsbeurd wat er voor olie ingegoten is.
Die laatste is mijn dealer en het is hij die in Frankrijk zit tijdens de jaarlijkse rondrit. ;)

Maar ik weet niet of de olie die ik hier staan heb geschikt is. Een nieuwe bus kopen en erin gieten is geen probleem, maar ik zocht eerst naar een alternatief: de bus met nog wat in die ik hier staan had. Dan ben ik daar meteen vanaf zonder geld op te doen. :P
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De olie die jij hebt deed ik er zeker niet in.

Ton
Maarten1985

Dan dus toch niet 'compatibel'. Ok, dat wordt dus een nieuwe bus kopen morgen. :)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”