Minder files door harder rijden

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Minder files door harder rijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Uit experimenten van Rijkswaterstaat blijkt dat files sneller oplossen bij flexibele maximumsnelheden.
Dat meldt het AD vandaag.

Er is sprake van minder tijdverlies in een 80-kilometerzone wanneer in de spits harder mag worden gereden.
Voor de zogeheten spookfiles geldt dat deze juist verdwijnen wanneer weggebruikers hun snelheid halveren.

Spookfiles ontstaan wanneer automobilisten door drukte plotseling op de rem gaan staan en vervolgens weer moeten optrekken.
Hierdoor ontstaan ‘schokgolven’ waardoor er korte tijd file ontstaat.

Rijkswaterstaat experimenteerde sinds 2009 op de A1, A12 en A58 met flexibele maximumsnelheden.
Afhankelijk van de verkeerssiuatie mag er harder of juist minder hard worden gereden.

Onderzoeksinstituut TNO concludeert nu dat dit goed werkt.
Rijkswaterstaat besluit dit najaar of er ook op andere snelwegtrajecten flexibele maximumsnelheden komen.

Bron: AD dagbladen
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3354
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Minder files door harder rijden

Ongelezen bericht door HansD »

Ik begrijp het niet: flexibele maximumsnelheden is toch wat anders dan harder rijden?
In de meeste gevallen wordt de max. snelheid verlaagt, bijv. 90 of 70 kmh.
Verhogen van de max. snelheid heb ik nog niet meegemaakt, maar is wel wat je onderwerp/topic suggereert...

Hans
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 866
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Minder files door harder rijden

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Als ik het goed heb begrepen worden nu vaak op spitstijden de snelheden verlaagd vanwege het grote aanbod. Uit de experimenten blijkt dat dus juist niet goed te zijn. Bij lagere snelheid is de afstand tussen auto's ook kort, en ontstaan er heel snel golven remmende auto's wat de oorzaak is van spookfiles.

citaat uit AD:
Files lossen veel sneller op als Rijkswaterstaat flexibel omgaat met de maximumsnelheid. Zo wordt de vertraging in een 80-kilometerzone fors minder als in de spits harder mag worden gereden. Terwijl zogeheten spookfiles verdwijnen wanneer automobilisten hun snelheid juist halveren. Het zijn de uitkomsten van een experiment op drie snelwegen met variabele snelheden. Sinds 2009 past Rijkswaterstaat de maximumsnelheid aan op de A1, A12 en A58.
Afhankelijk van de verkeerssituatie mogen automobilisten het gaspedaal dieper indrukken of moeten ze zichzelf inhouden en dat blijkt zeer goed te werken, concludeert TNO na metingen. Rijkswaterstaat bekijkt nu of het ook op andere trajecten kan worden ingevoerd.
De resultaten zijn het opmerkelijkst op de A12 bij Voorburg. Overdag mag daar niet harder worden gereden dan 80 om het milieu te sparen. In de spits gaat de snelheid juist omhoog naar 100. Automobilisten zijn daardoor dertig procent sneller, een tijdwinst van bijna twee minuten.

Extra File
’Als iedereen even hard rijdt en zich daar met trajectcontrole strikt aan houdt, veroorzaakt dat juist extra file,’ zegt onderzoekster bij TNO Isabel Wilmink. ’Mensen durven uit angst voor een boete niet te versnellen waardoor het moeilijker in- en uitvoegen is. Door de maximumsnelheid te verhogen naar 100 is er een groter verschil in snelheid. Het vrachtverkeer mag immers maar 80. Automobilisten kunnen daardoor makkelijker wisselen van rijstrook.’

Spookfiles
Ook spookfiles verdwijnen eerder als er slim wordt ingespeeld op de verkeerssituatie. Op het A12-traject tussen Reeuwijk en Harmelen mag normaal gesproken 120 worden gereden, maar als mensen door drukte plotseling op de rem gaan staan en weer moeten optrekken ontstaan er schokgolven in het verkeer, zogenoemde spookfiles. Rijkswaterstaat halveert dan de maximumsnelheid voor het achteropkomende verkeer. ’Die lagere snelheid van al die auto’s zorgt ervoor dat er minder automobilisten in dezelfde schokgolf komen. De file lost zo op. Bestuurders rijden dan wel korte tijd langzamer, maar zijn uiteindelijk sneller op hun bestemming,’ aldus Wilmink.

Rijkswaterstaat beslist dit najaar of het systeem wordt uitgebreid. De ANWB kan in elk geval niet wachten tot het op veel meer plekken wordt ingevoerd. Zij pleiten er al twee jaar voor.
En dat onderstreept maar weer eens dat we eigenlijk met zijn allen best weten hoe het hoort / moet. Maar door alle regels en zeer strakke handhaving (met name snelheidscontroles) niet 'lekker' kunnen en durven rijden. Ik kijk liever om me heen naar de andere weggebruikers dan op mijn teller :$

[groet], GerbeRT
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Inspector Gadget

Re: Minder files door harder rijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is een feit dat een te lage snelheid op een weg die ingericht is op een hoge(re) snelheid invloed heeft op het verkeer.
Bijvoorbeeld concentratieverlies, nog langzamer gaan rijden dan de aangegeven maximum snelheid om een mogelijke bekeuring te voorkomen en zo voort.

De snelheid wordt op sommige wegen (al dan niet dynamisch) verlaagt om zo te proberen het capaciteitsprobleem van dat wegdeel op te lossen.

En andersom schijnt ook effectief te zijn;
Als er relatief weinig verkeer is, de aangegeven maximum snelheid verhogen.

Met als doel het bevorderen van de doorstroming, en het voorkomen van de "golfbeweging", zorgen dat er een rustiger verkeersbeeld ontstaat.

Je kunt overigens zelf experimenteren met dergelijke situaties door via G00gle te zoeken naar "traffic simulator", zoals, bijvoorbeeld;
http://www.traffic-simulation.de/
Gebruikersavatar
Walter
Erelid
Erelid
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Minder files door harder rijden

Ongelezen bericht door Walter »

Het kan ook zoals een bekende Nederlandse oud-voetballer ooit op z'n Cruijffiaans zei:

Mensen moeten harder gaan rijden, dan zijn ze sneller van de weg, dus zijn er minder files.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3354
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Minder files door harder rijden

Ongelezen bericht door HansD »

Of gewoon keihard aanpakken:

http://www.youtube.com/watch?v=1cpSabjTMRE

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”