tegenvallen 1150 RT
Moderator: RT_Patrick
tegenvallen 1150 RT
Sinds oktober ben ik in het bezit van een 1150 RT.
Altijd heb ik deze motor gezien als een ideaal.
Nu ik dit "ideaal" bezit valt het mij wat tegen.
Vooral het schakelen vind ik verre van aangenaam.
Je bent regelmatig bezig om te grote "klappen" te voorkomen.
Met mijn vorige motor (k 75 RT) kon je heerlijk "spelen" met het schakelen.
Dat is nu wel even anders.
Verder vind ik de windbescherming (ondanks v-streamruit) ook tegenvallen.
Al met al had ik er meer van verwacht.
Misschien ben ik wel geen "boxertype".
Ik ben benieuwd of er meer zijn met dergelijke ervaringen.
Altijd heb ik deze motor gezien als een ideaal.
Nu ik dit "ideaal" bezit valt het mij wat tegen.
Vooral het schakelen vind ik verre van aangenaam.
Je bent regelmatig bezig om te grote "klappen" te voorkomen.
Met mijn vorige motor (k 75 RT) kon je heerlijk "spelen" met het schakelen.
Dat is nu wel even anders.
Verder vind ik de windbescherming (ondanks v-streamruit) ook tegenvallen.
Al met al had ik er meer van verwacht.
Misschien ben ik wel geen "boxertype".
Ik ben benieuwd of er meer zijn met dergelijke ervaringen.
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Re: tegenvallen 1150 RT
Jammer Melle dat ie je tegenvalt....
. Had je er dan eerst geen proefritje opgemaakt? . Dat van die 'grote klappen' herken ik op de mijne
(2004) helemaal niet. Kweet niet hoeveel km's er op de teller staan, maar misschien kun je je versnellingsbak een keertje door een prof na laten kijken... Ennuh wat dat windscherm betreft...heb zelf een 46cm Nedplex en daar zou ik tijdens het rijden zelfs nog in alle rust een rokertje bij kunnen opsteken...
Berry

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Berry
Grote klappen met schakelen is niet normaal , is je koppeling wel in orde
:
Als je koppeling niet goed vrij komt om wat voor reden dan ook (bv vette plaat) gaat het schakelen wel lawaaierig.
Mijn ex rt (2003) schakelde prima , wel hoorbaar maar zonder klappen .
Ook mijn huidige BMW GS 1150 schakelt zonder veel geluid en die heeft dezelfde bak als de rt .(6bak)
Windbescherming/ruit is erg persoonlijk ik heb op mijn rt een paar ruiten geprobeerd maar kwam steeds weer terug bij de originele die beviel mij het beste. De windbescherming van de rt is tov de gs perfect.
Je mag natuurlijk altijd langs komen ik wil gerust ff kijken naar je koppeling ,maar van de falom naar Bergen (lb) is wel een stukkie rijden
Peter

Als je koppeling niet goed vrij komt om wat voor reden dan ook (bv vette plaat) gaat het schakelen wel lawaaierig.
Mijn ex rt (2003) schakelde prima , wel hoorbaar maar zonder klappen .
Ook mijn huidige BMW GS 1150 schakelt zonder veel geluid en die heeft dezelfde bak als de rt .(6bak)
Windbescherming/ruit is erg persoonlijk ik heb op mijn rt een paar ruiten geprobeerd maar kwam steeds weer terug bij de originele die beviel mij het beste. De windbescherming van de rt is tov de gs perfect.
Je mag natuurlijk altijd langs komen ik wil gerust ff kijken naar je koppeling ,maar van de falom naar Bergen (lb) is wel een stukkie rijden

Ik heb het zelfde ervaren, ik kwam van een Honda Pan 1100 af. Ik ruilde de Pan in voor een nieuwe 1150 RT enkel en alleen omdat ik het model zo mooi vond en nog steeds vind.
Maar wat had ik in het begin mijn twijfels, het oliepijl was zeer onrustig en het schakelen ging inderdaad met klappen.
Uiteindelijk ben ik gaan informeren vwb het oliepijl en we weten nu hoe je goed moet pijlen. Verbruik is nihil te noemen.
Wat de bak betreft probeer eens om eerst wat druk op de schakelpedaal te zetten en dan langzaam door duwen, je zal merken dat de klap dan amper hoorbaar is.
Zelf gaf ik in het begin een harde tik tegen het pedaal waardoor je in feite de motor in de versnellingen schopte. Dat gaf inderdaad klappen.
Al met al is de RT een machine waar je in moet groeien je moet hem leren kennen.
Duurde in mijn geval een jaar.
Sterker ik heb de machine na twee jaar verkocht door omstandigheden, daarna heb ik een K 75 gekocht, goede machine maar heb hem toch weer van de hand gedaan omdat ik het "BOXER " gevoel miste en daar heb ik totaal geen spijt van gehad.
Ik rij woonwerk en gebruik hem het hele jaar door 14000 per jaar.
Suc6 ermee Perry
Maar wat had ik in het begin mijn twijfels, het oliepijl was zeer onrustig en het schakelen ging inderdaad met klappen.
Uiteindelijk ben ik gaan informeren vwb het oliepijl en we weten nu hoe je goed moet pijlen. Verbruik is nihil te noemen.
Wat de bak betreft probeer eens om eerst wat druk op de schakelpedaal te zetten en dan langzaam door duwen, je zal merken dat de klap dan amper hoorbaar is.
Zelf gaf ik in het begin een harde tik tegen het pedaal waardoor je in feite de motor in de versnellingen schopte. Dat gaf inderdaad klappen.
Al met al is de RT een machine waar je in moet groeien je moet hem leren kennen.
Duurde in mijn geval een jaar.
Sterker ik heb de machine na twee jaar verkocht door omstandigheden, daarna heb ik een K 75 gekocht, goede machine maar heb hem toch weer van de hand gedaan omdat ik het "BOXER " gevoel miste en daar heb ik totaal geen spijt van gehad.
Ik rij woonwerk en gebruik hem het hele jaar door 14000 per jaar.
Suc6 ermee Perry
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
De bak schakelt ook een stuk prettiger met volledig synthetische olie, een stuk duurder maar ik laat het dan gewoon twee maal zo lang zitten 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
KIjk, dat vind ik nou een mooi bericht.
Nou eens niet alleen maar mooie verhalen, maar gewoon midden in de kerk gaan staan en eens lekker hardop vloeken. Goed zo!
Het gaat natuurlijk ook eigenlijk helemaal nergens over, zo'n RT!
Omdat 'ie last heeft van KFR koop je een recyclizer. (helpt niks, maar goed.)
Na het starten blijven die ABS-lampjes altijd zo gezellig knipperen, dus voer je daaraan even een modificatietje uit. Logisch.
Vanwege de te holle rug worden eerst de seatjacks en later waarschijnlijk een heel nieuw comfortzadel aangekocht.
Dan nog de verlaagde voetsteuntjes, dat spreekt.
Om de wegligging te verbeteren een setje Hyperpro's, en vanwege het oorverdovende gebulder van de wind een verhoogde ruit. Dan een Schubert en later ook nog op maat gemaakte oordoppen.
Om de ongeveer 15000 km een setje banden.
Gezien de onverklaarbare tegenvallende zichtbaarheid van de motor worden op de koffers reflecterende black scotchlite stickers en rondom extra kerstverlichting aangebracht.
Om deze verlichting opvallend te laten knipperen pinnen we nog even voor wat modules waardoor je wig wag (zwiffel-zwaffel, whatever) lampen krijgt.
Natuurlijk had je al running lights.
De aanschaf van de beschermbeugels voor de uitstekende delen en de vervanging van de onderdelen die er zo af en toe onderweg van afvliegen maken het zaakje zo'n beetje af,
Man, wat geniet ik van dat brik.
Nou eens niet alleen maar mooie verhalen, maar gewoon midden in de kerk gaan staan en eens lekker hardop vloeken. Goed zo!
Na het starten blijven die ABS-lampjes altijd zo gezellig knipperen, dus voer je daaraan even een modificatietje uit. Logisch.
Vanwege de te holle rug worden eerst de seatjacks en later waarschijnlijk een heel nieuw comfortzadel aangekocht.
Om de wegligging te verbeteren een setje Hyperpro's, en vanwege het oorverdovende gebulder van de wind een verhoogde ruit. Dan een Schubert en later ook nog op maat gemaakte oordoppen.
Gezien de onverklaarbare tegenvallende zichtbaarheid van de motor worden op de koffers reflecterende black scotchlite stickers en rondom extra kerstverlichting aangebracht.
Om deze verlichting opvallend te laten knipperen pinnen we nog even voor wat modules waardoor je wig wag (zwiffel-zwaffel, whatever) lampen krijgt.
De aanschaf van de beschermbeugels voor de uitstekende delen en de vervanging van de onderdelen die er zo af en toe onderweg van afvliegen maken het zaakje zo'n beetje af,
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
.....vergeet de RT-quantum korting bij de ANWB Pechservice niet... 

- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Hahahaha, humor! Als je er zo naar kijkt, kan je moeilijk volhouden dat de RT een perfecte motorfiets is.bolderbast schreef:KIjk, dat vind ik nou een mooi bericht.
Ik heb ook bijna al die zaken op mijn R1100RT gezet, en ik heb genoten van het pimpen van mijn bike. Ook is het heerlijk om hierover op het forum te lezen, lekker het internet af te struinen voor de beste en goedkoopste oplossing, en er eindeloos met mede motorrijders over te OH-en!
Hans
Inderdaad zeer leuk deze humor.
Het leuke is natuurlijk dat niks perfect is. En degene die zeggen dat het wel zo is liegen meestal of hebben geen gevoel voor hun motor.De eerste kilometer die ik ging proefrijden met mijn R1100R schrok ik me dood. Ik dacht deze motor is groot lomp schakelt niet en stuurt niet. En na een paar kilometers gaat dat schakelen ineens beter en na een paar weken is het weer net als je vorige brommer. Ik moet zeggen dat proberen bijna geluidloos te schakelen niet eenvoudig was maar het gaat al behoorlijk goed nu al zeg ik het zelf . Ik zie dat ook ik al goed op weg ben met mijn aanpassingen aan de motor.
Maar als je dan klaar bent daarmee dan heb je ook wat toch?
Voor mij was het best even wennen omdat ik ook wel een zwaardere motor heb gehad jaren geleden maar ondertussen een hele serie die veel lichter was met als voorlaatste een BMW F650ST.
Ton

Het leuke is natuurlijk dat niks perfect is. En degene die zeggen dat het wel zo is liegen meestal of hebben geen gevoel voor hun motor.De eerste kilometer die ik ging proefrijden met mijn R1100R schrok ik me dood. Ik dacht deze motor is groot lomp schakelt niet en stuurt niet. En na een paar kilometers gaat dat schakelen ineens beter en na een paar weken is het weer net als je vorige brommer. Ik moet zeggen dat proberen bijna geluidloos te schakelen niet eenvoudig was maar het gaat al behoorlijk goed nu al zeg ik het zelf . Ik zie dat ook ik al goed op weg ben met mijn aanpassingen aan de motor.
Maar als je dan klaar bent daarmee dan heb je ook wat toch?

Voor mij was het best even wennen omdat ik ook wel een zwaardere motor heb gehad jaren geleden maar ondertussen een hele serie die veel lichter was met als voorlaatste een BMW F650ST.
Ton

Inderdaad Ton, de perfecte motor bestaat niet en zal er ook nooit komen.
Maar je kunt de motor zo lekker opbouwen naar je eigen gevoel, die van mij is standaard maar als ik zo lees wat leden verspijkeren.....
Lekker toch en natuurlijk heb je wel eens een dag dat je denkt '' lelijke Duitse hufter ".
Maar als ik dan kijk naar de betrouwbaarheid dan zeg ik ja goed, hij staat gewoon buiten onder een zijl en ik hou hem goed bij, hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Tijdens de afgelopen winter 2 weken stil gestaan onder de hoes zonder acculader dik onder de sneeuw en gewoon weer lopen he.
Nee als ik dan de Moto 73 lees met name de rubriek Marathon motor, wat men soms allemaal moet vervangen dan mag ik - en ik hoop wij - niet klagen.
Het enigste wat ik vind tegenvallen is de prijs van de beurten in vergelijking met mijn auto (VW) auto is altijd goedkoper.
Maar je kunt de motor zo lekker opbouwen naar je eigen gevoel, die van mij is standaard maar als ik zo lees wat leden verspijkeren.....
Lekker toch en natuurlijk heb je wel eens een dag dat je denkt '' lelijke Duitse hufter ".
Maar als ik dan kijk naar de betrouwbaarheid dan zeg ik ja goed, hij staat gewoon buiten onder een zijl en ik hou hem goed bij, hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Tijdens de afgelopen winter 2 weken stil gestaan onder de hoes zonder acculader dik onder de sneeuw en gewoon weer lopen he.
Nee als ik dan de Moto 73 lees met name de rubriek Marathon motor, wat men soms allemaal moet vervangen dan mag ik - en ik hoop wij - niet klagen.
Het enigste wat ik vind tegenvallen is de prijs van de beurten in vergelijking met mijn auto (VW) auto is altijd goedkoper.
Tip van een Belgische rijkswachter om geluidloos te schakelen: gewoon gelijkertijd ontkoppelen en schakelen, geeft je het gevoel van met een automaat te rijden. Probeer het maar, doe het nog altijd
met mijn r1200rt.
met mijn r1200rt.
Dat klopt hoe korter de tijd is tussen ontkoppelen en schakelen hoe minder geluid er is bij het schakelen.
Ton
Ton

Bovenstaande in de praktijk uitgeprobeerd en zowaar het helpt!Uiteindelijk ben ik gaan informeren vwb het oliepijl en we weten nu hoe je goed moet pijlen. Verbruik is nihil te noemen.
Hartelijk dank voor de tip!
Groet Melle
Dus de tegenvallers zijn omgezet in positiviteitmellem123 schreef:Bovenstaande in de praktijk uitgeprobeerd en zowaar het helpt!Uiteindelijk ben ik gaan informeren vwb het oliepijl en we weten nu hoe je goed moet pijlen. Verbruik is nihil te noemen.
Groet Melle

Zo zie je maar hoe waardevol dit forum kan zijnmellem123 schreef:Bovenstaande in de praktijk uitgeprobeerd en zowaar het helpt!Uiteindelijk ben ik gaan informeren vwb het oliepijl en we weten nu hoe je goed moet pijlen. Verbruik is nihil te noemen.
Groet Melle

Luc
Bedankt namens nog een lid, vanavond voor het eerst weer wezen rijden en kloenk kloenk toen herinnerde ik mij dit verhaal en idd het is dan een stuk minder en soms helemaal niet.Erteetje schreef:Zo zie je maar hoe waardevol dit forum kan zijnmellem123 schreef:Bovenstaande in de praktijk uitgeprobeerd en zowaar het helpt!Uiteindelijk ben ik gaan informeren vwb het oliepijl en we weten nu hoe je goed moet pijlen. Verbruik is nihil te noemen.
Groet Melle![]()
![]()
![]()
Luc

- Wullum
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: Lkr. HN
En ik maar denken dat ik een gare rotbak in mijn
had....
Lijkt wel by-design :roll:
Morgenavond effe proberen....

Lijkt wel by-design :roll:
Morgenavond effe proberen....
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Dat klakken betekent helegaar niet dat het een rotbak is. Het is een luidruchtige bak, maar kapot gaat ie niet. Die van mij is ook de stilste niet. Bij het terugschakelen heb ik het min of meer onder controle door tussengas te geven. Maar mijn K1100RS had precies hetzelfde en je hoort het heel veel. Ik hoor alleen niet dat ze kapot gaan, dus erg is het niet. Gewoon wennen dat BMW bakken flink van zich laten horen. Klaar.
Mijn versnellingsbak is best redelijk stil nu ik hem beter door heb. Voel eens aan je schakelpedaal en beweeg hem eens omlaag en omhoog en vertel me wat je voelt. Het schakelpedaal heeft enorm veel speling en die moet je met je voet dus eerst een beetje opheffen voor dat je naar de volgende versnelling gaat. Ik neem aan dat deze speling bij een nieuwe motor veel minder is. En dan bedoel ik nog niet eens de kogel gewrichtjes maar het scharnierpunt van je schakelpedaal.
Ton
Ton

- Wullum
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: Lkr. HN
Dat BMW bakken herrie maken wist ik al, dat doet die van mijn R75/7 ook, maar die is 35 jaar oud. De 13 jarige bak van mijnMike Philippens schreef:Dat klakken betekent helegaar niet dat het een rotbak is. Het is een luidruchtige bak, maar kapot gaat ie niet. Die van mij is ook de stilste niet. Bij het terugschakelen heb ik het min of meer onder controle door tussengas te geven. Maar mijn K1100RS had precies hetzelfde en je hoort het heel veel. Ik hoor alleen niet dat ze kapot gaan, dus erg is het niet. Gewoon wennen dat BMW bakken flink van zich laten horen. Klaar.

Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Hallo
Had ik inderdaad ook in het begin met de bak
MAAR...... als je gewoon goed op toeren schakelt
Is er niet aan de hand schakelt perfect kwestie van luisteren naar je motor :-)
Danny
Had ik inderdaad ook in het begin met de bak

MAAR...... als je gewoon goed op toeren schakelt
Is er niet aan de hand schakelt perfect kwestie van luisteren naar je motor :-)
Danny
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Wat ook helpt is er vol-synthetische olie in te doen i.p.v. de gewone olie, kost wat meer maar de bak schakelt een stuk beter. 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Klopt inderdaad Bert ik heb er ook synthetische olie in en de bak is gewoon behoorlijk stil. Ik moet wel toegeven dat het schakelen een wennen was na mijn F650ST. Die was gewoon net een Japanse versnellingsbak perfect dus.
Maar ik heb deze bakken van binnen gezien en het lijkt wel een auto versnellingsbak. Veel degelijker uitgevoerd dat een andere motor versnellingsbak.
Ton
Maar ik heb deze bakken van binnen gezien en het lijkt wel een auto versnellingsbak. Veel degelijker uitgevoerd dat een andere motor versnellingsbak.
Ton

Hoi Bert,
Welke olie is volsynthetisch? Heb je nog een voorkeursmerk?
Groet
Paul
Welke olie is volsynthetisch? Heb je nog een voorkeursmerk?
Groet
Paul
Ach...ik hoor het niet eens meer. Misschien is klakt ie allang niet meer zo erg, maar ik let er niet op. Ik weet dat het geen kwaad kan. Alleen heb ik nog wel eens een extra neutraal. Je voelt het als je schakelt (maar dat gaat heel snel) maar het is meestal te laat als je je realiseert dat ie weer een extra neutraal heeft gevonden tussen 3 en 4...je heb de koppeling al losgelaten. Soms gebeurt het een paar keer achter elkaar, andere keren rij ik dagen met misschien maar één misser. Heel vreemd. Misschien die ik het zelf, dat ik onbewust iets te zacht tegen de pook tik, ik weet het niet. Het gaat allemaal zo automatisch, je kunt ook niet als een machine op die motor zitten en heel hard nadenken over elke schakelbeweging.
Hoe ik het bij de professionele rijopleiding heb geleerd, dat lijkt hier wel op, met een klein verschil....mellem123 schreef:Bovenstaande in de praktijk uitgeprobeerd en zowaar het helpt!Uiteindelijk ben ik gaan informeren vwb het oliepijl en we weten nu hoe je goed moet pijlen. Verbruik is nihil te noemen.
Groet Melle
... bouw al een beetje druk op, voordat je gaat ontkoppelen, en doe dat ontkoppelen zo kort mogelijk (dus niet helemaal inknijpen maar snel weer laten oppakken).
Verder is mijn ervaring dat de R wat gevoeliger is voor het juiste ritme / snelheid / toerental, ik vertel mijzelf ook dat dit bij het karakter hoort, want karakter heeft een R zeker.
Voor wat het waard is.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht