Lange benen, tijd voor een forse motor

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

KroeT

Lange benen, tijd voor een forse motor

Ongelezen bericht door KroeT »

Een mooi moment om je voor te stellen is nog voordat je daadwerkelijk een RT hebt gekocht. In mijn geval stel ik me voor nog voordat ik mijn rijbewijs A heb gehaald. Met wat geluk is dat over tien dagen geregeld :D.
Ik heb nu ongeveer tien jaar mijn rijbewijs B. Ik wilde al jaren mijn A halen, maar er gebeurden in mijn omgeving telkens weer vervelende dingen met motorrijders. Ik heb me nu toch maar over mijn schroom (en over een klein beetje angst) heengezet.
Ik zal een motor zo nu en dan gebruiken voor woon/werkverkeer, regelmatig voor ritten in het weekend en soms voor vakanties. Ik woon in het wonderschone (:P) Purmerend, alwaar ik in mijn tuin een stalling heb waar de motor prima in zal passen. Zo niet, dan gaat de tweewielige vriend naast de auto in de garage.

Zodra ik mijn rijbewijs heb wil ik proefritten gaan maken, maar ik heb (mede op de motorbeurs) al op een flink aantal motoren proefgezeten. Ik vind een RT (en budgettechnisch gezien gaat het dan om een 1150) een mooie motor, maar er is één probleem: de lengte van mijn benen. Op een R1150 RT met standaardzadel op de hoogste stand raak ik met mijn knieën net de knievlakken niet wanneer ik een spijkerbroek draag. Ik vermoed dan ook dat het met een motorbroek een flink probleem gaat worden.
Ter illustratie: ik ben 2 meter lang, waarbij de lengtebalans zwaar bij de benen ligt. Ik weet niet of het voorstelsubforum direct de juiste plek is voor deze vraag, maar ik ben benieuwd of hier mensen rondlopen (of -rijden) die een vergelijkbare bouw hebben. Ik heb het forum al doorzocht, en ik lees veel over verhoogde zadels, verlaagde voetsteunen en pedalen, maar:
Ik wil graag weten wat ik kan doen met een 1150 RT om mijn immense benen goed kwijt te kunnen. Praktijkervaringen zouden geweldig zijn (hoe lang ben je, welk zadel heb je, etc). Ik durf namelijk slecht een RT te kopen met de gedachte dat ik 'vast wel een zadel kan vinden' waardoor het gaat passen...

Ik hoop hier nog lang rond te mogen hobbelen, en als het fysiek gezien mogelijk is bij voorkeur op een -1150- ;)
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Lange benen, tijd voor een forse motor

Ongelezen bericht door HansD »

Kroet,
Schrijf je in voor het RT treffen van 17 april en je ziet 200 RTs, waarvan zeker 70-90 1150's. Daar zitten vast ook mannen van jou lengte tussen waarmee je een babbeltje kunt maken en wellciht even kunt proefzitten.

Mailtje naar josWRSM om deel te nemen (zie topic over RT treffen - er zijn nog een paar plaatsen).
Hans
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Hans...Kroet heeft zijn A rijbewijs nog niet......hij kan natuurlijk wel gezellig komen kijken.... :D
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

voetsteunverlagers bijvoorbeeld. Zoek maar eens op het forum er zijn vele mogelijkheden.

Welkom op het forum
Wim1961
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Eygelshoven

Ongelezen bericht door Wim1961 »

Ikzelf ben ook 2 meter en herken me in jouw probleem. Mijn persoonlijke mening is dat BMW ergonomisch op een hoog niveau zit.
Zelf heb ik momenteel een BMW R1200RT met voetsteunverlagers van Wunderlich. Hierover ben ik tevreden met als kanttekening dat mijn voeten (maat 48) heel af en toe bij het nemen van een bocht de grond raken.

Gr.
Wim
KroeT

Dank voor de tips. Ik kom volgende keer graag naar een RT-treffen, wanneer ik ook daadwerkelijk op een RT zit ;).

Ik heb inderdaad veel gelezen over voetsteunverlagers. Waarom zou je daarvoor kiezen in plaats van voor een verhoogd zadel? Ik zie de voordelen van de verlagers (prijs) en de nadelen van een zadel (prijs :P, hoofd buiten bereik windscherm, veranderde zithouding bovenlichaam), maar het in bochten langs de grond schrapen lijkt me ook weer niet zo fijn. Naast de voetsteunverlagers moeten ook de voetrem en het schakelpedaal worden aangepast dan?
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Het is inderdaad een afweging die iedereen persoonlijk moet maken. Zadel hoger betekend waarschijnlijk ook weer stuurverhogers monteren.
HansD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

KroeT schreef:Dank voor de tips. Ik kom volgende keer graag naar een RT-treffen, wanneer ik ook daadwerkelijk op een RT zit ;).

Ik heb inderdaad veel gelezen over voetsteunverlagers. Waarom zou je daarvoor kiezen in plaats van voor een verhoogd zadel? Ik zie de voordelen van de verlagers (prijs) en de nadelen van een zadel (prijs :P, hoofd buiten bereik windscherm, veranderde zithouding bovenlichaam), maar het in bochten langs de grond schrapen lijkt me ook weer niet zo fijn. Naast de voetsteunverlagers moeten ook de voetrem en het schakelpedaal worden aangepast dan?
Een paar centimeter maakt vaak veel verschil. Mijn voeten raken ook met de verlagers nooit de grond (ze zijn trouwens verkrijgbaar in verschillende lengtes). Je zit denk ik ook zowiezo aan een hoger scherm, dus dan is een hoger zadel geen probleem.
Dat zou ook mijn volgorde zijn:
- eerst voetsteunverlagers
- indien niet genoeg (zeer waarschijnlijk) dan hoger zadel
- ik heb ook het stuur verhoogd en wat naar achteren gehaald
- hoger scherm heb je zowiezo nodig.

Mocht het dan nog niet lekker zitten, dan langs Hyperpro voor langere veren (voor en achter, ca. Euro 350 incl. montage schat ik).

Schakelpedaal en voetrempedaal kun je verstellen, is een fluitje van een cent.

Hans
Laatst gewijzigd door HansD op 01 apr 2011, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Naast zadel (heb ik gehad, maar bepaald merk beviel mij voor geen meter :( ), andere vering (HyperPro), stuurverhogers (ca. 25 mm), is er nog 1 optie die nog niet in dit draadje genoemd is, de paralever aanpassen; (of een verstelbare, zoals de navolgende)
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... 26249,.htm

Die heb ik op mijn motor, en kan je dus aanpassen, verkorten, met 15 mm.
(en het model 902316 is geschikt voor de R850R-R1100R, R1100RS-R1150RS, R1100RT-R1150RT, R850R 2003-R1150R, dus heb je ook nog keuzes welk model motor het uiteindelijk gaat worden. RT natuurlijk! :lol: )
JaKo

Ongelezen bericht door JaKo »

Ik heb nu ongeveer tien jaar mijn rijbewijs B. Ik wilde al jaren mijn A halen, maar er gebeurden in mijn omgeving telkens weer vervelende dingen met motorrijders. Ik heb me nu toch maar over mijn schroom (en over een klein beetje angst) heengezet.
Welkom op dit forum KroeT.
Onlangs heb ik via de KNMV een motortrainingsdag (VRO1) gedaan. Zeker voor het weghalen van angst, ook kleine beetjes, een aanrader. Op de dag dat ik reed was er een grote variatie aan deelnemers. Heropstappers, nieuwelingen, alles door elkaar en iedereen genoot zichtbaar !!

Groet en plezier.
Jako
KroeT

Allemaal bedankt voor de tips. VRO ga ik zeker doen, nadat ik een motor heb gekocht :). Deze week ga ik proefzitten op een RT, ik zal daar direct even vragen hoe ver de 'lapmiddelen' me kunnen brengen. Ik zet het woord tussen aanhalingstekens, want ik bedoel het niet zo negatief als het klinkt ;). Ik ben nu eenmaal niet klein maar volgens mij zijn er genoeg mensen die (veel) groter zijn dan ik en die rijden ook motor :).
Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Hoi Kroet,

Welkom op dit forum. Ik hoop dat je rijbewijs en je RT snel een feit zijn. _004 _004

Toch even een vraagje: welk geluid maakt een kroet? ;) (Tip: het was een provinciegenoot van mij die dit vertelde)
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”