Scherpe prijs VholdR Contour HD 1080P
Moderator: RT_Patrick
Re: Scherpe prijs VholdR Contour HD 1080P
Voor de bezitters van een ContourHD1080p, die een externe microfoon willen, is deze handleiding misschien interessant:
http://www.members.iinet.net.au/~crashm ... %20ext.htm
Ik geloof dat je er handig voor moet zijn en niet schrikken voor wat gepriegel...
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
http://www.members.iinet.net.au/~crashm ... %20ext.htm
Ik geloof dat je er handig voor moet zijn en niet schrikken voor wat gepriegel...
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
En ter informatie;
Het lijkt er sterk op dat de Contour HD 1080p camera ook de nieuwe 32Gb microSD geheugenkaartjes ondersteund.
Dat wil zeggen;
- Ik heb het gemonteerd en net ff een opname gemaakt en het werkt.
- De "Memory Status" led op de achterzijde (onderste led) blijft wel rood branden.
Ik verdenk dat de firmware van de camera nog geen 32Gb geheugenkaartje "(h)erkent".
Maar het heeft er alle schijn van dat het wel werkt!
Ik ga dit uiteraard bij een eerst volgende gelegenheid uitgebreid testen, als er tenminste interesse is alhier om dit te weten?
Het lijkt er sterk op dat de Contour HD 1080p camera ook de nieuwe 32Gb microSD geheugenkaartjes ondersteund.
Dat wil zeggen;
- Ik heb het gemonteerd en net ff een opname gemaakt en het werkt.
- De "Memory Status" led op de achterzijde (onderste led) blijft wel rood branden.
Ik verdenk dat de firmware van de camera nog geen 32Gb geheugenkaartje "(h)erkent".
Maar het heeft er alle schijn van dat het wel werkt!
Ik ga dit uiteraard bij een eerst volgende gelegenheid uitgebreid testen, als er tenminste interesse is alhier om dit te weten?

Update: Inderdaad, een 32 Gb microSD (SDHC) werkt prima in de VholdR Contour HD 1080p;
Ruim 9 uur opnames!

Alleen de accu gaat niet zo lang mee, dus zal je dan de externe voedingsmogelijkheden moeten gebruiken
Ruim 9 uur opnames!

Alleen de accu gaat niet zo lang mee, dus zal je dan de externe voedingsmogelijkheden moeten gebruiken

En Mr. Contour (voorheen VholdR
) komt met wederom een nieuwe versie camera, nu met GPS aan boord
Genaamd de ContourGPS.
Daarnaast wordt er melding gemaakt dat de 32Gb microSD ondersteund gaat worden op deze camera.
(iets wat ik in reallife testen met mijn eigen camera, de voorloper nu, ook al werkt)
Naast de nodige verbeteringen, zoals herpositionering van het microfoon-gaatje, montage-mogelijkheden, etc.
http://contour.com/camera

Genaamd de ContourGPS.
Daarnaast wordt er melding gemaakt dat de 32Gb microSD ondersteund gaat worden op deze camera.
(iets wat ik in reallife testen met mijn eigen camera, de voorloper nu, ook al werkt)
Naast de nodige verbeteringen, zoals herpositionering van het microfoon-gaatje, montage-mogelijkheden, etc.
http://contour.com/camera
Maar voorlopig nog niet verkrijgbaar, we kunnen nog ff sparen :lol:
Heb al het nodige verkocht, en heb nog wel meer wat ik waarschijnlijk goed kan verkopen alhier.
Heb al het nodige verkocht, en heb nog wel meer wat ik waarschijnlijk goed kan verkopen alhier.
En als goed alternatief (hoewel ik het er nog steeds echt niet vindt uitzien) is de GoPro Hero HD.
Deze heeft, in tegenstelling tot de VholdR, automatische belichtingsinstelling, en de opnames die ik gezien heb, zijn daardoor toch beter van kleur en belichting.
Dat geef ik grif toe als rechtgeaarde VholdR gebruiker.
Maar, voor de kleur- en opname-puristen kan je wel de VholdR volledig instellen naar je smaak.
(ik weet niet of de GoPro naast een automatische stand ook handmatige instellingen voor belichting, sluitertijd e.d. ondersteund)
Ander nadeel van de GoPro (naast de looks, is echt ugly as hell, is mijn mening) is het feit dat er SD geheugen gebruikt wordt, geen microSD.
Wat (enig) invloed heeft op het stroomverbruik.
En de GoPro heeft een heel uitgebreide reeks aan montage-mogelijkheden (mountings en kits).
De accu van de GoPro is niet verkrijgbaar in niet-OEM, voor de VholdR wel.
De bediening van de GoPro camera zelf is ietwat omslachtig (onduidelijk menu) maar het zit er wel op.
Bij de VholdR zit er geen verdere bediening op, behalve aan/uit en opname starten/stoppen, voorkeur-instelling A of B, eject geheugenkaart.
Toch ben ik weldegelijk blij met mijn VholdR, en als ik voor een 2e camera ga, ooit, dan wordt het waarschijnlijk een GoPro (als het om voertuigmontage gaat).
Want een GoPro op de helm vindt ik niet gaan, zo'n "mini-fototoestel" op je helm. (sorry!)
Er wordt wel eens aangegeven dat de VholdR veel windgeruis meeneemt tijdens geluidsopnames, maar ik heb daar vrijwel geen last van, door mijn scherm.
In een notendop de voor- en nadelen die ik zie.
Elk nadeel heeft een voordeel.
Deze heeft, in tegenstelling tot de VholdR, automatische belichtingsinstelling, en de opnames die ik gezien heb, zijn daardoor toch beter van kleur en belichting.
Dat geef ik grif toe als rechtgeaarde VholdR gebruiker.
Maar, voor de kleur- en opname-puristen kan je wel de VholdR volledig instellen naar je smaak.
(ik weet niet of de GoPro naast een automatische stand ook handmatige instellingen voor belichting, sluitertijd e.d. ondersteund)

Ander nadeel van de GoPro (naast de looks, is echt ugly as hell, is mijn mening) is het feit dat er SD geheugen gebruikt wordt, geen microSD.
Wat (enig) invloed heeft op het stroomverbruik.
En de GoPro heeft een heel uitgebreide reeks aan montage-mogelijkheden (mountings en kits).
De accu van de GoPro is niet verkrijgbaar in niet-OEM, voor de VholdR wel.

De bediening van de GoPro camera zelf is ietwat omslachtig (onduidelijk menu) maar het zit er wel op.
Bij de VholdR zit er geen verdere bediening op, behalve aan/uit en opname starten/stoppen, voorkeur-instelling A of B, eject geheugenkaart.
Toch ben ik weldegelijk blij met mijn VholdR, en als ik voor een 2e camera ga, ooit, dan wordt het waarschijnlijk een GoPro (als het om voertuigmontage gaat).
Want een GoPro op de helm vindt ik niet gaan, zo'n "mini-fototoestel" op je helm. (sorry!)
Er wordt wel eens aangegeven dat de VholdR veel windgeruis meeneemt tijdens geluidsopnames, maar ik heb daar vrijwel geen last van, door mijn scherm.
In een notendop de voor- en nadelen die ik zie.
Elk nadeel heeft een voordeel.
Ik moet met schaamte toegeven dat ik beide camera's heb. De ContourHD had ik het eerst. Daarna de GoPro HD "geleend" en gehouden omdat deze erg goed beviel. Zoals Rob al zei vind ik het beeld mooier. Met name de belichting en kleur (ContourHD heeft meer een zweem er over)
Het is idd niet het model wat je aan je helm bevestigd. Maar dat deed ik ook bijna niet. De GoPro bevestig ik nu alleen maar met de zuignap onder de gekste hoeken. De ContourHD heb ik ook nog in bezit. Wel over nagedacht om deze te verkopen maar heb het nog niet over mijn hart kunnen verkrijgen om dit ook daadwerkelijk te doen. Ook een leuke toepassing voor de GoPro is het chest-harnas. Ook is word de GoPro HD geleverd met een heel scala aan bevestigingsmoglijkheden en zit deze al in een waterdichte behuizing waarvan het deurtje uitwisselbaar is (gesloten/half open)
Het "menu" van de GoPro HD op de camera zelf is echt handig en een gemis op de ContourHD. Weliswaar erg simpel uitgevoerd d.m.v. een klein lcd-schermpje met diverse afkortingen voor de functies maar wel duidelijk.
Hier een test uit de MotoPlus van de verschillende camera's. Zoals je zult zien ontlopen de ContourHD en de GoPro HD elkaar niet veel: http://www.keepandshare.com/doc/view.ph ... 21058&da=y
Het is idd niet het model wat je aan je helm bevestigd. Maar dat deed ik ook bijna niet. De GoPro bevestig ik nu alleen maar met de zuignap onder de gekste hoeken. De ContourHD heb ik ook nog in bezit. Wel over nagedacht om deze te verkopen maar heb het nog niet over mijn hart kunnen verkrijgen om dit ook daadwerkelijk te doen. Ook een leuke toepassing voor de GoPro is het chest-harnas. Ook is word de GoPro HD geleverd met een heel scala aan bevestigingsmoglijkheden en zit deze al in een waterdichte behuizing waarvan het deurtje uitwisselbaar is (gesloten/half open)
Het "menu" van de GoPro HD op de camera zelf is echt handig en een gemis op de ContourHD. Weliswaar erg simpel uitgevoerd d.m.v. een klein lcd-schermpje met diverse afkortingen voor de functies maar wel duidelijk.
Hier een test uit de MotoPlus van de verschillende camera's. Zoals je zult zien ontlopen de ContourHD en de GoPro HD elkaar niet veel: http://www.keepandshare.com/doc/view.ph ... 21058&da=y
Zonder schaamte geef ik grif toe dat ik beide camera's heb, de vHoldR Contour 1080P en de GoPro HD Hero.
Waarbij ik qua looks de vHoldR er mooi genoeg er vindt zien om deze op mijn knar te plakken.
En de GoPro HD Hero er eigenlijk niet uitziet qua looks, maar wel hele goede opnames maakt.
Overigens, wellicht heb je het wel eens bemerkt, bij vele programma's op Discovery, zoals MythBusters, wordt de GoPro HD Hero gebruikt.
Toch wil ik zeker niet de vHoldR afbranden, maar er is een verschil.
Overigens, voor de vHoldR ContourGPS (is het nieuwste model met GPS en Bleutooth aan boord) komt er binnenkort (hoopt men) een iPhone (en Android) applicatie beschikbaar waardoor je "live" naar de opnames kunt kijken, en zelfs je camera kunt configureren.
http://contour.com/software/mobile
Waarbij ik qua looks de vHoldR er mooi genoeg er vindt zien om deze op mijn knar te plakken.
En de GoPro HD Hero er eigenlijk niet uitziet qua looks, maar wel hele goede opnames maakt.
Overigens, wellicht heb je het wel eens bemerkt, bij vele programma's op Discovery, zoals MythBusters, wordt de GoPro HD Hero gebruikt.
Toch wil ik zeker niet de vHoldR afbranden, maar er is een verschil.
Overigens, voor de vHoldR ContourGPS (is het nieuwste model met GPS en Bleutooth aan boord) komt er binnenkort (hoopt men) een iPhone (en Android) applicatie beschikbaar waardoor je "live" naar de opnames kunt kijken, en zelfs je camera kunt configureren.
http://contour.com/software/mobile
Als er hier toch allerhande tips voor de Vholdr komen: ik heb maandag een extra accuutje op de kop getikt voor wènig (gratis dus). Een vriend van me had een accu liggen van een oude Nokia telefoon, en ik herinnerde me een verhaal dat bepaalde Nokia accu's in de Vholdr passen (en de lader van die Nokia's kan dus ook gebruikt worden). Het gaat om type BL4C en hij past prima. Hij lijkt een haartje smaller, maar hij past wel, en is opgeladen en de camera doet het.
Klopt, en er zijn zelfs iets zwaardere accu's, 1150 mAh in plaats van de "standaard" 1050 mAh.
Maar, die zijn, net als vrijwel alle accu's, Made in China, dus het is maar de vraag of het echt, echt 1150mAh is.
Ik haal er in ieder geval een flink aantal uren opnames mee.
De (officiële) Nokia BL4C is daarentegen "slechts" 860mAh, waardoor je dus minder opnametijd zult hebben versus de officiële VholdR accu (!)
Wel handig als backup, natuurlijk.
Maar, die zijn, net als vrijwel alle accu's, Made in China, dus het is maar de vraag of het echt, echt 1150mAh is.
Ik haal er in ieder geval een flink aantal uren opnames mee.

De (officiële) Nokia BL4C is daarentegen "slechts" 860mAh, waardoor je dus minder opnametijd zult hebben versus de officiële VholdR accu (!)
Wel handig als backup, natuurlijk.
Hallo Dutch Midiman
Kun je mij het type en merk laten weten van de Micro sd kaart die je gebruikt (32 Gb)
Tevens zoek ik nog een plek om de 1080p op mijn 1200rt te monteren.
Zijn er aanbevelingen voor een bepaalde montageplek op de motor, zoals stuur of kuipwerk etc?
m.vr.gr
Andre
Kun je mij het type en merk laten weten van de Micro sd kaart die je gebruikt (32 Gb)
Tevens zoek ik nog een plek om de 1080p op mijn 1200rt te monteren.
Zijn er aanbevelingen voor een bepaalde montageplek op de motor, zoals stuur of kuipwerk etc?
m.vr.gr
Andre
Ik heb zelf de SanDisk MicroSD 32Gb in gebruik, maar onderhand zullen er wel snellere MicroSD's zijn van 32Gb.
(het getal in het rondje geeft de relatieve snelheid aan, hoe hoger hoe beter)
Bij VholdR wordt geadviseerd minimaal snelheid 4, en snelheid 6 is beter/optimaal.
Maar prijstechnisch zijn de 16Gb MicroSD's veel aantrekkelijker, als je het gaat omrekenen (prijs per Gb, bijvoorbeeld).
En kan je nog heel wat uurtjes mee opnemen, langer dan je accu van de VholdR zal volhouden.
Formeel wordt de 32Gb nog steeds niet in de VholdR Contour HD 1080p ondersteund.
Hoewel ik dat niet meer zo in de gaten hou, aangezien ik helemaal over ben gegaan op GoPro's.
Ik ben nogal _003 dat VholdR toentertijd hun hele website weggooide met alle waardevolle input van de gebruikers op hun forum.
Naast het "gedonder" elke keer dat ik vantevoren op een computer de belichting e.d. moet instellen.
Dat is op de GoPro geen issue meer (is geheel automatisch) waardoor de opnames veel beter zijn.
1 GoPro heb ik op de helm geplakt, in geel "gecamoufleerd" dus valt niet zo heel erg op. :roll: :shock: :lol:
De andere GoPro heb ik met een Fat Gecko Mini-mount zuignap aan de zijkant op de tupperware geplaatst, en als ik de opnames terug zie, zien die er heel fraai uit!
Ik adviseer *niet* een universele zuignap-mount, want daar varieert de kwaliteit nogal van, heb ik bemerkt.
Terwijl die Fat Gecko Mini Mount het heel erg goed doet, is mijn eigen en van anderen de ervaringen.
De VholdR zuignap voldeed ook redelijk, ware het niet dat het inschuiven van de VholdR camera in de VholdR zuignap ikzelf nogal een drama vond.
Aks je de VholdR camera wilt gebruiken met niet-VholdR montage-accessoires, adviseer ik je wel VholdR Universal Mount, dan heb je de bekende universele camera-schroef(gat).
Achter je voorruit, bijv. op dezelfde mount als je GPS is ook nog een mogelijkheid.
Op het stuur was bij mij ietwat te veel trillingen.
Het lensje zit in een vloeistof, dus bepaalde trillingen zal ook een trillend beeld kunnen geven.
En op de zijkant tegen de tupperware is vooralsnog op de meeste motoren een prima plek, ook qua zicht en (mee)beleving van de rit.
Althans, dat is dan mijn mening, natuurlijk.
Bij VholdR wordt geadviseerd minimaal snelheid 4, en snelheid 6 is beter/optimaal.
Maar prijstechnisch zijn de 16Gb MicroSD's veel aantrekkelijker, als je het gaat omrekenen (prijs per Gb, bijvoorbeeld).
En kan je nog heel wat uurtjes mee opnemen, langer dan je accu van de VholdR zal volhouden.

Formeel wordt de 32Gb nog steeds niet in de VholdR Contour HD 1080p ondersteund.
Hoewel ik dat niet meer zo in de gaten hou, aangezien ik helemaal over ben gegaan op GoPro's.
Ik ben nogal _003 dat VholdR toentertijd hun hele website weggooide met alle waardevolle input van de gebruikers op hun forum.
Naast het "gedonder" elke keer dat ik vantevoren op een computer de belichting e.d. moet instellen.
Dat is op de GoPro geen issue meer (is geheel automatisch) waardoor de opnames veel beter zijn.
1 GoPro heb ik op de helm geplakt, in geel "gecamoufleerd" dus valt niet zo heel erg op. :roll: :shock: :lol:
De andere GoPro heb ik met een Fat Gecko Mini-mount zuignap aan de zijkant op de tupperware geplaatst, en als ik de opnames terug zie, zien die er heel fraai uit!
Ik adviseer *niet* een universele zuignap-mount, want daar varieert de kwaliteit nogal van, heb ik bemerkt.
Terwijl die Fat Gecko Mini Mount het heel erg goed doet, is mijn eigen en van anderen de ervaringen.
De VholdR zuignap voldeed ook redelijk, ware het niet dat het inschuiven van de VholdR camera in de VholdR zuignap ikzelf nogal een drama vond.
Aks je de VholdR camera wilt gebruiken met niet-VholdR montage-accessoires, adviseer ik je wel VholdR Universal Mount, dan heb je de bekende universele camera-schroef(gat).
Achter je voorruit, bijv. op dezelfde mount als je GPS is ook nog een mogelijkheid.
Op het stuur was bij mij ietwat te veel trillingen.
Het lensje zit in een vloeistof, dus bepaalde trillingen zal ook een trillend beeld kunnen geven.
En op de zijkant tegen de tupperware is vooralsnog op de meeste motoren een prima plek, ook qua zicht en (mee)beleving van de rit.
Althans, dat is dan mijn mening, natuurlijk.

Naar mijn idee gaat er niets boven montage aan de helm als je maar met 1 camera gaat filmen.
Die snelheid is alleen van belang bij het overzappen naar de pc neem ik aan? Bij het filmen maakt het toch niets uit?dutchmidiman schreef:Ik heb zelf de SanDisk MicroSD 32Gb in gebruik, maar onderhand zullen er wel snellere MicroSD's zijn van 32Gb.
Ik heb de 'oude' Vholdr HD van Marruk overgenomen en hoewel het een leuk ding is, zit ik er toch over te denken om ook zo'n GoPro te kopen. Vooral nu ik het plan heb om volgend jaar door de US te crossen. Wat ik inderdaad een groot nadeel vind van de Vholdr is dat je niets kunt bedienen. Ook het automatisch uitschakelen vind ik reuze irritant. Ik wil nl als ik op weg ben naar Garmisch bv zomaar af en toe een keer wat filmen. Maar dat werkt dus niet, want na 30min kapt ie ermee. Dat heeft al wat teleurstellingen opgeleverd. En nu schakel ik 'm zelf uit en weer in, want dan weet ik in ieder geval zeker of ie aan of uit staat.
Dus ik denk dat ik die Vholdr te koop zet en die GoPro koop.
Ik ben deel die mening ook , maar het is niet echt fraai zo'n GoPro aan de zijkant van je helm.marcmuts schreef:Naar mijn idee gaat er niets boven montage aan de helm als je maar met 1 camera gaat filmen.
En het is toch zo'n 9 cm (incl. montage-armpjes) die aan de zijkant van je helm "uitsteekt".
Of indien bovenop je helm, (plakkers genoeg bij de GoPro

Daarnaast vergt het een zekere discipline dat je niet te veel je hoofd beweegt.
Anders krijg je "head bob" in de opnames, en dat is toch zonde en soms best wel storend.
Dat maakt weldegelijk uit! Maar hoeveel dat uitmaakt, is maar heel relatief;Mike Philippens schreef: (rondje met getal erin op de geheugenkaartjes) Die snelheid is alleen van belang bij het overzappen naar de pc neem ik aan? Bij het filmen maakt het toch niets uit?
Je camera verstouwt behoorlijk veel data direct naar de kaart. (vanaf 8Mb/sec tot zo'n maximum 15Mb ~ 20Mb/sec)
Het is dus weldegelijk de schrijfsnelheid van de geheugenkaart die aangegeven staat, en die ook van belang is;
De Contour ondersteund tot Class 6.
Wat is nu Class 4 en Class 6?
Dat is vrij eenvoudig uit te leggen, de Class definieert de minimale schrijfsnelheid bij een volledig lege geheugenkaart.
Dat betekend dat als je bij een nieuwe en dus lege geheugenkaart en waar nimmer eerder data op gestaan heeft, en de te verwachtte schrijfsnelheid zal zijn.
(want de geheugenkaarten maken gebruik van zgn. flash-geheugen, en die wordt door gebruik (= schrijven van data) steeds “trager en trager”.)
- Class 2 = 2 megabytes/second
- Class 4 = 4 megabytes/second
- Class 6 = 6 megabytes/second
Class 6 is dus wat je zult moeten kopen als je hoge snelheden wilt kunnen schrijven.
En dat is dus dat getal wat in een cirkel staat op zo'n MicroSD.
Staat er geen getal op, dan is het zeer waarschijnlijk Class 2. Hoewel de geleerde daar het niet altijd over eens zijn, Made in China, enzo.

Maar, daarnaast is ook nog een zgn. speed rating voor de kaart zelf, gebaseerd op (inderdaad Mike!) de leessnelheid.
Die staat vaak aangegeven als 32x, of 66x of 133x, of iets met een x aan het einde. Dat is dus leessnelheid.
Vaak staat deze alleen op de verpakking van een MicroSD aangegeven, of op de website van de fabrikant.
En deze "standaard" komt nog uit de tijdperk van de originele CD-ROM, waar de leessnelheid 150Kb/seconde was.
Dus 32x betekend 32 maal de 150kb/seconde, oftewel 4,8Mb/seconden.
Rating Speed (MB/s)
6x: 0.9
32x: 4.8
40x: 6.0
66x: 10.0
100x: 15.0
133x: 20.0
150x: 22.5
200x: 30.0
http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card
Nu hoor ik weer een ander vraag, is die schrijfsnelheid zo belangrijk?
Ja, en nee, de opname zou iets beter zijn bij een opname met een Class 4 versus een Class 2, aangezien de camera sneller het beeld (frame) kan opslaan op de geheugenkaart. Immers, de camera heeft zelf geen beeldgeheugen (duh!), en bij een te trage kaart zal dit enige frames doen verloren gaan, zeker bij Action mode (= 60 frames/seconden).
Merk je dat verschil dan?
Ik vermoed van niet, tenzij je frame-voor-frame gaat bekijken bij een wel heel erg slechte kaart.
I know, Marruk is een top-gozert!Mike Philippens schreef:Ik heb de 'oude' Vholdr HD van Marruk overgenomen

Ik weet wat het hem allemaal gekost heeft, daarom doe ik de mijne nog niet weg, toch weer zonde-geld, wat dat betreft.
Je krijgt er bijna geen dr.l voor terug, zeker niet met alles wat ik er bij heb zitten.
Ik zat met hetzelfde dilema.Mike Philippens schreef:.. en hoewel het een leuk ding is, zit ik er toch over te denken om ook zo'n GoPro te kopen.
Uiteindelijk heb ik er 2 GoPro's gekocht, en geen moment spijt van gehad. Sterker nog, had ik veel eerder moeten doen!
Zoals ik reeds eerder aangaf, ik ben (nog steeds) behoorlijk p.ssed-off hoe VholdR (tegenwoordig Contour genaamd) met haar klanten en het forum is omgegaan.
Er stonden echt briljante ideeën en oplossingen op. En van de ene week naar de andere week, werd dit vrolijk gewist onder het mom van nieuwe website.
Als er 1 ding is wat mij werkelijk _003 maakt, is het respectloos omgaan met je bestaande klanten, dan ben ik heel zwart-wit en gaat bij mij het licht uit, dan brand je in mijn optiek af tot beneden de knieen. Zo boos ben en was ik.
Qua camera is het enige voordeel van de Contour/VholdR het kleinere en/of meer handzame formaat.
Maar qua beeld is de GoPro toch wel een paar stappen beter. Door onder andere die automatische belichtingsinstelling e.d.
Daarnaast heeft GoPro recentelijk de LCD BacPac uitgebracht (heb ik dus nu ook) en de Battery BacPac (komt morgen binnen).
(PS: Je kunt niet beide uitbreidingen gelijktijdig gebruiken, het is óf-óf!)
Waarbij de GoPro prima kan omgaan met elke mini-USB voeding om te laden en gelijktijdig op te nemen, terwijl je bij Contour/VholdR alleen maar hun auto-laad snoer kunt gebruiken.
Ik heb al heel wat opnames op de motor gemaakt, (helaas niet altijd beschikbaar via YT omdat het nogal een draak is als het om uploaden gaat van mijn edits, maar dat zal wel aan mij liggen) en ik moet zeggen, qua opnames zijn de GoPro's echt een hele stap vooruit.
Samen met de LCD BacPac heb je geen cryptisch menu meer (hoewel je daar heel snel aan gewent bent) en met de Battery BacPac heb je ook nog heel wat uurtjes opname-plezier.
GoPro geeft beter beeld onder wisselende omstandigheden, als ik zo even mag "vloeken", en qua ontwikkelingen, dus add-on's, software-updates dus verbeteringen, lopen ze mijlen ver vooruit op Contour/VholdR.
Maar, ik roep het maar weer eens, dat is mijn mening.
Dat is inderdaad een nadeel van de Contour/VholdR. Daarentegen is het een zeer onopvallende camera om te monteren. Dat is wel een groot voordeel (en ik wil zeker niet alleen maar negatief zijn over Contour/VholdR)Mike Philippens schreef:.. Wat ik inderdaad een groot nadeel vind van de Vholdr is dat je niets kunt bedienen. Ook het automatisch uitschakelen vind ik reuze irritant.
Daar is overigens wel een gedeeltelijke oplossing voor;
Er is in Italië een bedrijf die je Contour/VholdR camera kan modificeren met een draadgebonde afstandsbediening;
Kost wel zo'n 200 ~ 300 euro. Is mij nu niet meer waard om te doen.
(ik heb de demonstratie-film van YT veiliggesteld, want die staat er ook niet meer op. Als je die alsnog wenst, via PB even je email-adres sturen, dan stuur ik het naar je toe, is ca. 6 Mb groot, dus valt mee)
Maar, surprise, surprise, ze kunnen ditzelfde ook doen voor de GoPro (plus een 12 volt voorziening en microfoon, draadgebonde afstandsbediening);
http://www.onboardcamera.it/prodotti.as ... 09c057c786
Overigens, als je de auto-lader snoer van de VholdR gebruikt, gaat deze volgens mij niet meer automatisch uit. (kan ik nog testen voor je, als je dat wilt)
Maar ja, dan moet je het klepje van de VholdR open laten, en zo'n krulsnoer met een niet-BMW accessoirestekker aansluiten op 12 volt.
Ik weet niet of dat nu echt zo'n briliante oplossing voor jou is, Mike.
Zeker niet met de duizenden miles die jij nog voor de boeg hebt met Daktari.

Oh ja, nog een "voordeel" (relatief dus), ik bemerk dat vele PR's (Person Recordings) bij Discovery Channel met de GoPro HD gemaakt worden.

Hmm, tis weer een heel verhaal geworden, volgens mij leer ik dat nooit af...

Ehhh....ik weet wat het verschil is tussen de snelheden, en de relativiteit ervan (Sandisk is bv altijd erg snel voor z'n aanduiding), maar ik bedoel dus precies wat ik quote: merk je het met het filmen? Gaat ie haperen ofzo? Dan maakt het dus uit. Maar goed, tegenwoordig zijn Class 6 ook niet meer zo gruwelijk duur.dutchmidiman schreef:Nu hoor ik weer een ander vraag, is die schrijfsnelheid zo belangrijk?
Ja, en nee, de opname zou iets beter zijn bij een opname met een Class 4 versus een Class 2, aangezien de camera sneller het beeld (frame) kan opslaan op de geheugenkaart. Immers, de camera heeft zelf geen beeldgeheugen (duh!), en bij een te trage kaart zal dit enige frames doen verloren gaan, zeker bij Action mode (= 60 frames/seconden).
Merk je dat verschil dan?
Ik vermoed van niet, tenzij je frame-voor-frame gaat bekijken bij een wel heel erg slechte kaart.
Ik vermoede dat al wel, maar voor het geval dat...ehh...vandaar.
Ik neem niets aan als zijnde bekend zonder het ff duidelijk uit te leggen.
Al is het alleen al voor de meelezers.
Ik ver- of be- oordeel niemand, wat dat betreft.
Ik doe ook geen aannames, noch veronderstellingen, ik doe gewoon mijn best.
Ik heb dus zo'n Sandisk 32Gb, en die is, hou je vast "slechts" 2.
http://www.sandisk.com/products/mobile- ... -microsdhc
Ikzelf heb nog relatief weinig met de 32Gb microSD gewerkt, omdat ik die nog niet zo heel lang had, totdat ik overstapte op GoPro's.
Dus ik heb er geen uitgebreide testen mee gedaan voor wat betreft beeldkwaliteit.
Wel wat betreft functioneren, omdat Contour maar niet aangaf of het wel werkte of niet.
Als ik het zo lees en begrepen heb, maakt het voor de kwaliteit van het opgenomen beeld niet zo heel veel uit, tenzij je al een matige kaart (qua kwaliteit) gebruikt.
En dan nog vraag ik mij af of je dat gaat zien.
De Contour 1080 HD ondersteund tot Class 4, de Contour GPS tot Class 6.
Class 10 wordt niet ondersteund.
De geheugenkaart die standaard zit bij de Contour 1080 HD is Class 2.
Ik neem niets aan als zijnde bekend zonder het ff duidelijk uit te leggen.
Al is het alleen al voor de meelezers.
Ik ver- of be- oordeel niemand, wat dat betreft.
Ik doe ook geen aannames, noch veronderstellingen, ik doe gewoon mijn best.
Ik heb dus zo'n Sandisk 32Gb, en die is, hou je vast "slechts" 2.
http://www.sandisk.com/products/mobile- ... -microsdhc
Ikzelf heb nog relatief weinig met de 32Gb microSD gewerkt, omdat ik die nog niet zo heel lang had, totdat ik overstapte op GoPro's.
Dus ik heb er geen uitgebreide testen mee gedaan voor wat betreft beeldkwaliteit.
Wel wat betreft functioneren, omdat Contour maar niet aangaf of het wel werkte of niet.
Als ik het zo lees en begrepen heb, maakt het voor de kwaliteit van het opgenomen beeld niet zo heel veel uit, tenzij je al een matige kaart (qua kwaliteit) gebruikt.
En dan nog vraag ik mij af of je dat gaat zien.
De Contour 1080 HD ondersteund tot Class 4, de Contour GPS tot Class 6.
Class 10 wordt niet ondersteund.
De geheugenkaart die standaard zit bij de Contour 1080 HD is Class 2.
Hallo Marcmuts,
Je geeft aan dat de camera het beste te monteren is op de helm. Nu heb ik ergens gezien dat je een C3 helm gebruikt. Ik heb zelf ook de C3 helm maar vindt eigenlijk geen handige ruimte om de houder op te plakken of het moet al op het vizier zijn (het scharnierpunt van het vizier).
Als ik het daar zou plakken zou de camera meebegwegen als ik het visier eens omhoog klap of zo. Waar heb jij deze op je helm gemonteerd?
Een zuignap vindt ik ook niet echt een veilige oplossing want ik het het ding natuurlijk niet kwijt raken tijdens een ritje.
Veel opties blijven er dan niet over dan de unit op de plek in het handvat te monteren waar een spiegel gemonteerd kan worden. Geen idee hoe dat er uitziet. Andere opties is de unit monteren op de plek waar de navigatieunit zit.
mm... niet zo makkelijk als ik had gedacht.
Je geeft aan dat de camera het beste te monteren is op de helm. Nu heb ik ergens gezien dat je een C3 helm gebruikt. Ik heb zelf ook de C3 helm maar vindt eigenlijk geen handige ruimte om de houder op te plakken of het moet al op het vizier zijn (het scharnierpunt van het vizier).
Als ik het daar zou plakken zou de camera meebegwegen als ik het visier eens omhoog klap of zo. Waar heb jij deze op je helm gemonteerd?
Een zuignap vindt ik ook niet echt een veilige oplossing want ik het het ding natuurlijk niet kwijt raken tijdens een ritje.
Veel opties blijven er dan niet over dan de unit op de plek in het handvat te monteren waar een spiegel gemonteerd kan worden. Geen idee hoe dat er uitziet. Andere opties is de unit monteren op de plek waar de navigatieunit zit.
mm... niet zo makkelijk als ik had gedacht.
Met de juiste zuignap (indien juist bevestigd) is er niets aan de hand! Bij 220+ blijft het allemaal gewoon zitten. Geen probleem!
Sorry dat ik "inbreek", ook ik heb een C3, en vele plekken geprobeerd om een redelijk tot goed resultaat te krijgen.ahilkens schreef:... Nu heb ik ergens gezien dat je een C3 helm gebruikt. Ik heb zelf ook de C3 helm maar vindt eigenlijk geen handige ruimte om de houder op te plakken of het moet al op het vizier zijn (het scharnierpunt van het vizier).
Als ik het daar zou plakken zou de camera meebewegen als ik het vizier eens omhoog klap of zo. Waar heb jij deze op je helm gemonteerd?
Nu weet ik niet welke camera jij op doelt, maar voor de Contour/VholdR, was de plek net boven de schuif van het zonnevizier.
Want in mijn optiek is het minder fraai als je een gedeelte van je helm loopt op te nemen, is toch "zonde" van het beeld.
Daar voor had ik de VholdR Flat Surface mount gebruikt, en de positie van die mount was dat het einde van de eindstop van zonnevizier-schuif (rechts dus) de Flat Surface Mount net begon. Oftewel als je een imaginaire lijn omhoog trok, "raakte" ze elkander. Dat bleek voor mij althans, de meest ideale positie.
En met Tipex, als eenmaal de optimale positie van de camera (horizontaal) bepaald is, een streepje op het vastgeplakte gedeelte van de Flat Surface Mount alsook op het losneembare deel, want die kan je (met relatief "veel" kracht) uit elkaar halen, het is een soort Velcro-achtige montage.
Nu is er sinds kort ook de VholdR Profile mount beschikbaar, voor zowel de linker kant alsook rechts, maar die heb ik niet meer gemonteerd, ik ben GoPro tegenwoordig.

Als je een GoPro camera gebruikt, is de Curved Surface mount in combinatie met 2x korte armpjes voldoende om én de camera aan (ongeveer) datzelfde punt als hierboven te monteren, en, leuke bijkomstigheid, je kunt de camera ook nog draaien cq. verstellen.
Tevens heb ik nog een Curved Surface mount bovenop de helm zitten.
Heb ik wat meer keuze qua positie van de opnames.
Montage via een (goede) zuignap op de fairing/tupperware van de motor (zeker met de R1200RT, want die heeft meer platte vlakken) is heel goed te doen.
Eventueel een nylon draad aan de camera monteren naar een vast punt op je motor als je bang bent dat je zuignap eraf zou kunnen vallen..
En met die Fat Gecko Mini is mij dat nog steeds niet overkomen, dat zit werkelijk als een huis.
Wel even de montage-plek wassen met water en enig zeep, goed droog maken cq. laten drogen, en plakken maar.
PS: Het wordt aangeraden de zuignap elke paar dagen goed controleren of deze nog goed vast zit.
Een zuignap op de helm lijkt mij heel lastig, overigens.

Dan moet je er voor kiezen om zonder helm te gaan rijden en je kop kaal te scheren.... plakt als de beste (wel even de tijd voor nemen om de juiste plaatsing te vinden):dutchmidiman schreef: Een zuignap op de helm lijkt mij heel lastig, overigens.

Kaal is bij mij een verbetering, denk ik wel.
Nooit meer helm-haar, besparing op de kappert, hmm, geen slecht idee.

Maar zonder helm, njee, dat is net als zonder gordel rijden, ik ben het na 31 jaar gewenning altijd te dragen, dat ik het niet prettig zou vinden.
PS: Wel hele knappe prestatie, overigens!

Je scheert je dan waarschijnlijk met een bandschuurmachine of zo?

Als ik zo de filmpjes bekijk van de GoPro HD Hero lijkt het wel of ie helemaal geen last heeft van dat irritante windgeruis wat de Vholdr wél heeft. Klopt dat? Ik heb die mod wel gezien om een externe mike aan die Vholdr te koppelen, maar dat vind ik toch een beetje een Mr.Bean oplossing. GoPro heeft de microfoon aan de achterkant zitten zeker? Een heel stuk slimmer; bijna al die camera's hebben heel dom een klein gaatje ergens aan de voorkant zitten met een simpel microfoontje. Zodra je harder dan 5kmh gaat, is het geluid dus waardeloos.
De waterdichte behuizing van de GoPro dempt de wind. Bijgeleverd zijn 2 deurtjes: 1 gesloten (dus waterdicht en aanbevolen voor snelheden boven de 100 mph) en 1 half open deurtje. Vandaar het betere geluid.
Daarnaast regelt de GoPro de eventuele versterking van het microfoongeluid helemaal zelf, dan krijg je m.i. ook minder last van oversturing.
Bij VholdR moet je dat vantevoren instellen (Microphone Gain).
Bij de VholdR zijn er inderdaad oplossingen mogelijk, maar dat vergt het betere soldeerwerk.
Ik heb er wel eens over gedacht, maar vond dat eigenlijk ook geen goede oplossing.
Nu heb ik de VholdR de laatste paar maanden gebruikt met hun "onderwater"behuizing, en dat hielp ook het geluid wat beter cq. dragelijker te maken.
Volgens mij zit de microfoon bij de GoPro of bij de zijkant (waar de piëzo-speaker zit) of inderdaad de achterkant maar dan meer *in* de behuizing,
Maar, dankzij het interweb, het is heel eenvoudig om een externe microfoon aan te sluiten op de GoPro HD, via de GoPro bus-interface (= dezelfde connector als bij de iPod, dus zelfde kabel!);
[media]1Em_bIzc9sQ[/media]
Bij VholdR moet je dat vantevoren instellen (Microphone Gain).
Bij de VholdR zijn er inderdaad oplossingen mogelijk, maar dat vergt het betere soldeerwerk.
Ik heb er wel eens over gedacht, maar vond dat eigenlijk ook geen goede oplossing.
Nu heb ik de VholdR de laatste paar maanden gebruikt met hun "onderwater"behuizing, en dat hielp ook het geluid wat beter cq. dragelijker te maken.
Volgens mij zit de microfoon bij de GoPro of bij de zijkant (waar de piëzo-speaker zit) of inderdaad de achterkant maar dan meer *in* de behuizing,
Maar, dankzij het interweb, het is heel eenvoudig om een externe microfoon aan te sluiten op de GoPro HD, via de GoPro bus-interface (= dezelfde connector als bij de iPod, dus zelfde kabel!);
[media]1Em_bIzc9sQ[/media]
Tsjaa...mensen modden alles. Maar als het geluid standaard zo goed is als op de filmpjes die ik op tjoeptjoep zie, voldoet ie wel.
Jammer dat ze er zelf niet aan denken om er een aansluiting voor een externe microfoon op te maken en dan het liefst met 2 opties: internal mike uit of mix mode. Ik heb nl nog een output op mijn Autocom intercom set om geluid mee op te nemen. Het zou op zich wel mooi zijn als je dus af en toe commentaar kon geven tijdens het rijden, terwijl je tóch de motorgeluiden blijft horen. Dit zal ongetwijfeld ook zelf te maken zijn, maar ik ga daar niet aan beginnen. Of het moet heel makkelijk zijn, maar ik heb de spullen niet om fatsoenlijk electronica te solderen.
Jammer dat ze er zelf niet aan denken om er een aansluiting voor een externe microfoon op te maken en dan het liefst met 2 opties: internal mike uit of mix mode. Ik heb nl nog een output op mijn Autocom intercom set om geluid mee op te nemen. Het zou op zich wel mooi zijn als je dus af en toe commentaar kon geven tijdens het rijden, terwijl je tóch de motorgeluiden blijft horen. Dit zal ongetwijfeld ook zelf te maken zijn, maar ik ga daar niet aan beginnen. Of het moet heel makkelijk zijn, maar ik heb de spullen niet om fatsoenlijk electronica te solderen.
In mijn GoPro filmpjes heb ik niets gewijzigd aan het geluid.
Idem voor mij, de GoPro HD geeft prima geluid, de zelfregeling van de microfoon werkt m.i. prima en ruim voldoende.
De microfoon van de VholdR vond ik soms best wel een ergernis, vandaar dat ik het geluid wegdubde met muziek.
En in de navolgende "review" (ik begrijp Mike's standpunt over "reviews"
) spreekt men zich toch redelijk duidelijk uit over de microfoon van de GoPro HD versus de Contour;
http://www.webbikeworld.com/r4/gopro-hd/
Ik ben een ex-Contour, dus ik kan spreken over een stuk eigen ervaring na 2 jaar dag-en-nacht opnames maken met de Contour en sinds eind vorig jaar, begin dit jaar met de GoPro;
De GoPro is op vele vlakken heel erg goed, en soms beter dan de Contour.
Het enige wat ik minder vindt bij de GoPro, is de vormgeving, het laat zich wat lastig(er) aan je helm monteren zonder dat het "opzichtig" wordt.
Aan de andere kant, als je mijn motor gezien hebt, weet je dat ik niet zo heel veel op heb met "opzichtig"
(zelfspot is de 1e weg naar genezing :lol: )
Waarbij de automatische instellingen van de GoPro m.i. heel erg goed helpen bij het overkomen van "user-error". (lees: versus de handmatige instellingen van de Contour).
De problemen rond de microfoon van de Contour zijn vanaf het begin al meldingen van gemaakt op hun toen-nog forum.
Helaas heeft Contour daar niets mee gedaan, hoewel er wel suggesties worden geven hoe je het kan oplossen, al dan niet door gebruikers zelf.
Maar sommige oplossingen gaan zelfs mij veel te ver! :shock:
http://support.contour.com/contour/topi ... wind_noise
Ach, een oplossing is een oplossing, soms ietwat minder fraai.
Kortom, de Contour is zeker geen slechte camera, maar ikzelf bemerk nogal een wereld van verschil tussen de GoPro en Contour, afhankelijk van je toepassing en instellingen.
Zo heb ik echt hele mooie avond-opnames (vindt ik zelf) compleet met ondergaande zon e.d. gemaakt met de GoPro.
De microfoon van de VholdR vond ik soms best wel een ergernis, vandaar dat ik het geluid wegdubde met muziek.

En in de navolgende "review" (ik begrijp Mike's standpunt over "reviews"

http://www.webbikeworld.com/r4/gopro-hd/
Ik ben een ex-Contour, dus ik kan spreken over een stuk eigen ervaring na 2 jaar dag-en-nacht opnames maken met de Contour en sinds eind vorig jaar, begin dit jaar met de GoPro;
De GoPro is op vele vlakken heel erg goed, en soms beter dan de Contour.
Het enige wat ik minder vindt bij de GoPro, is de vormgeving, het laat zich wat lastig(er) aan je helm monteren zonder dat het "opzichtig" wordt.
Aan de andere kant, als je mijn motor gezien hebt, weet je dat ik niet zo heel veel op heb met "opzichtig"

(zelfspot is de 1e weg naar genezing :lol: )
Waarbij de automatische instellingen van de GoPro m.i. heel erg goed helpen bij het overkomen van "user-error". (lees: versus de handmatige instellingen van de Contour).
De problemen rond de microfoon van de Contour zijn vanaf het begin al meldingen van gemaakt op hun toen-nog forum.
Helaas heeft Contour daar niets mee gedaan, hoewel er wel suggesties worden geven hoe je het kan oplossen, al dan niet door gebruikers zelf.
Maar sommige oplossingen gaan zelfs mij veel te ver! :shock:
http://support.contour.com/contour/topi ... wind_noise
Ach, een oplossing is een oplossing, soms ietwat minder fraai.

Kortom, de Contour is zeker geen slechte camera, maar ikzelf bemerk nogal een wereld van verschil tussen de GoPro en Contour, afhankelijk van je toepassing en instellingen.
Zo heb ik echt hele mooie avond-opnames (vindt ik zelf) compleet met ondergaande zon e.d. gemaakt met de GoPro.
Is er nog een goeiekoop plekkie om die GoPro te kopen?
Ok, thanks.
Inmiddels ook een bedrijfje gevonden die 'm via Marktplaats aanbiedt voor €299 (de motorsports uitvoering). Scheelt weer een paar stuivers. Geheugenkaartjes koop ik toch al elders.
Bergschen Hoek toevallig?Mike Philippens schreef:Ok, thanks.
Inmiddels ook een bedrijfje gevonden die 'm via Marktplaats aanbiedt voor €299 (de motorsports uitvoering). Scheelt weer een paar stuivers. Geheugenkaartjes koop ik toch al elders.
Alphen a/d Rijn zegt de advertentie.Marruk8865 schreef:Bergschen Hoek toevallig?Mike Philippens schreef:Ok, thanks.
Ik zie trouwens net pas dat die GoPro SD's slikt en niet die Micro SD's zoals alles tegenwoordig...pffff aannames...ik had er niet eens op gelet maar gewoon aangenomen dat het wel Micro SD zou zijn. Voordeel is dat je ze niet zo snel wegschiet en kwijt kan raken.
-
Dat het forum zich leent voor de reclame van een luchtbevochtiger????
:lol: Ik herken je situatie.Mike Philippens schreef:Ik zie trouwens net pas dat die GoPro SD's slikt en niet die Micro SD's zoals alles tegenwoordig...pffff aannames...ik had er niet eens op gelet maar gewoon aangenomen dat het wel Micro SD zou zijn. Voordeel is dat je ze niet zo snel wegschiet en kwijt kan raken.
Bij mijn SanDisk 32Gb MicroSD kreeg ik netjes een SD naar MicroSD convertor, dat was mijn geluk;
http://www.sandisk.com/products/readers ... emate™-duo
Die je vaak ook los kunt kopen bij je lokale computershops.
Kan je de MicroSD weer hergebruiken.
Naast het formaat is er nog een ander voordeel;
Secure Digital's zijn qua prijs gunstiger dan MicroSD's.
En de GoPro ondersteund momenteel Secure Digital HC's t/m 32 GB, zonder foutmeldingen.

Tip voor een redelijk geprijsd SD kaartje: Transcend. Ik heb ook een Transcend in mijn smartfoon en ze zijn praktisch net zo snel als Sandisks. Gek genoed is de 10x net zo duur als de 6x, en hij werkt ook in de GoPro (las ik op het GoPro forum). Dus waarom niet, als het werkt... Voor de GoPro maakt het volgens mij niets uit (6x of 10x) maar het is wel weer lekker snel naar de PC overzetten. Ik weet trouwens niet hoe de GoPro daarin is, maar ik werk altijd met een losse cardreader. In mijn ervaring is de PC/USB interface op die apparaten altijd erg traag en het trekt je accu ook nog eens leeg.
Ik ben ook sinds kort overgestapt van de (veel te dure) Sandisk op Transcend. Bij mijn nieuwe camera 2x Class 10 16GB gekocht. Stukken goedkoper dan de Sandisk. Voor die camera raadde ze minimaal class 6 aan. Echter heb ik eerst gewoon de class 4 kaartjes die ik had liggen gebruikt en voor het foto's maken en filmen zelf merkte ik geen verschil. Misschien als je in RAW en dan Burst gaat schieten dat het dan wel uitmaakt. Ik heb op een ander forum (fotografie) een keer een topic gestart omdat ik er geen pepernoot van begreep. Al die classes en de verschillende gegevens op de sites van de verschillende merken wat elkaar weer tegensprak. Ook daar zijn we er toen niet uitgekomen. Echt heel apart allemaal. Enige zinnige wat ik er over kan zeggen is; als het werkt dan werkt het! Voor mij iig geen dure geheugenkaartjes meer. Die Transcend zijn even goed als die Sandisk. Nog nooit een corrupte file gehad oid. En die GoPro slikt ook gewoon alles. Persoonlijk sluit ik die GoPro ook nooit aan via usb. Gewoon alles via de interne cardreader van de iMac. Zelfde eigenlijk met mijn andere camera's. Gewoon een stuk handiger dan weer een kabel aan het apparaat enzo.
Bij de GoPro is een klein beetje andersom, zoals ik het bekijk;
Via de USB moet je de camera opladen.
(Of je moet de Battery BacPac hebben, daarin kan je ook de accu's van de GoPro laden)
Want in tegenstelling tot Contour, heeft GoPro geen 12-volt lader of 220 volt lader, maar werkt wel prima met elke (al dan niet, mini-)USB lader.
Ongeacht of het 12 volt is of 220 volt. En er wordt zelfs geladen als de camera gebruikt wordt. Afhankelijk van de hoeveelheid stroom die een USB aansluiting kan geven (tot max 1 Ampère), zal de GoPro zich gaan laden.
(Contour daarentegen kan via de USB niet geladen én gelijktijdig gebruikt worden tenzij je hun 12 volt naar USB kabel gebruikt.
)
Transcend is prima volgens mij, en ik heb er een 32 Gb Class 10 in zitten.
De GoPro heeft geen problemen aangegeven, en ik gebruik het nu zo’n 4 maanden probleemloos.
Ikzelf laat liever een kaart in het apparaat zitten, omdat zo'n camera wat gemakkelijker vuil kan oppikken van buiten, en als je het er telkens uithaalt is er een zekere mate van risico dat het vuil in de kaarthouder komt. Heel klein risico weliswaar, en bij SD veel minder van invloed dan bij MicroSD.
Maar toch, ik laat de kaart lekker zitten, en dat het downloaden vanaf de camera wat langer duurt, heb ik geen moeite mee.
Ik heb geen haast, wat dat betreft.
En zo heeft een ieder zijn eigen manieren en eigenaardigheden. :lol:
Via de USB moet je de camera opladen.
(Of je moet de Battery BacPac hebben, daarin kan je ook de accu's van de GoPro laden)
Want in tegenstelling tot Contour, heeft GoPro geen 12-volt lader of 220 volt lader, maar werkt wel prima met elke (al dan niet, mini-)USB lader.
Ongeacht of het 12 volt is of 220 volt. En er wordt zelfs geladen als de camera gebruikt wordt. Afhankelijk van de hoeveelheid stroom die een USB aansluiting kan geven (tot max 1 Ampère), zal de GoPro zich gaan laden.
(Contour daarentegen kan via de USB niet geladen én gelijktijdig gebruikt worden tenzij je hun 12 volt naar USB kabel gebruikt.

Transcend is prima volgens mij, en ik heb er een 32 Gb Class 10 in zitten.
De GoPro heeft geen problemen aangegeven, en ik gebruik het nu zo’n 4 maanden probleemloos.
Ikzelf laat liever een kaart in het apparaat zitten, omdat zo'n camera wat gemakkelijker vuil kan oppikken van buiten, en als je het er telkens uithaalt is er een zekere mate van risico dat het vuil in de kaarthouder komt. Heel klein risico weliswaar, en bij SD veel minder van invloed dan bij MicroSD.
Maar toch, ik laat de kaart lekker zitten, en dat het downloaden vanaf de camera wat langer duurt, heb ik geen moeite mee.
Ik heb geen haast, wat dat betreft.
En zo heeft een ieder zijn eigen manieren en eigenaardigheden. :lol:
Maar euh, de GoPro zit in een waterdichte behuizing dus vuil zal er niet inkomen?!
Klopt, ik sprak ook over zo'n camera, oftewel in algemene zin.
Die stelregel (lees: manier van werken) doe ik ook bij de BMW Navigator IV (hoewel het klepje waar de geheugenkaart en accu zit een rubberen afdichting heeft, die ik overigens nogal teer vindt uit zien), GSM etc.
Nog even terugkomende op de opmerking over Class, zie ook mijn eerdere posting in dit draadje;
Het is vrij eenvoudig uit te leggen;
Het is de schrijfsnelheid bij een nieuwe, maagdelijke kaart als er verder nog helemaal geen data op staat, en dus ook nog nooit gebruikt is.
Want flash-geheugen wordt na verloop van tijd steeds langzamer, dat is inherent aan de techniek (ook 1 van de grootste problemen van SSD harddisk, maar daar wordt hard aan gewerkt door slimmere schrijftechnieken).
Goed, Class is dus schrijfsnelheid.
Waarom is dat meer-en-meer van belang dan?
Ook dat is vrij eenvoudig uit te leggen.
Waarbij vroeger apparaten een eigen intern geheugen hadden, die vaak niet verwijderbaar en/of uitbreidbaar waren, hebben moderne apparaten vaak wat beperkter (of geen) intern geheugen en juist weer wel de mogelijkheid een geheugenkaartje te plaatsen (SD, microSD, CompactFlash, etc)
Door de afwezigheid van eigen intern geheugen, moeten apparaten dus vertrouwen op hoge(re) schrijfsnelheden als zo'n apparaat veel data te verstouwen heeft.
Bij een GSM zal dat niet zo heel erg van belang zijn, tenzij de GSM een camera heeft met HD-mogelijkheden. (en de meeste GSM hebben weldegelijk daarnaast, al dan niet beperkt, een intern geheugen, dus ook buffer-geheugen).
Maar bij moderne (film/foto)camera's met een oplossend vermogen van 5MP en hoger, is schrijfsnelheid weldegelijk van belang, aangezien er streaming data weggeschreven wordt of een dump van de beeldsensor (RAW foto). Als een foto-camera JPG's schrijft, is er meestal wel (enig) buffer geheugen aanwezig.
Of bij een foto-camera, RAW, oftewel een (un-edited) dump van de beeldsensor.
Kortom, omdat er vrijwel of geen buffer is, is de toegangsnelheid/schrijfsnelheid van zo'n geheugenkaart in dergelijke situaties van belang.
Bij een fotocamera zal het anders wat lang(er) duren voordat je de volgende foto kunt nemen (het schrijflampje brandt bijvoorbeeld langer) of het meerdere-foto's per seconde werkt niet goed of onvoldoende (frames worden gemist etc).
Bij een filmcamera (zeker met HD) zal je bij een (echt) slechte kwaliteit geheugenkaart merken dat het beeld schokkerig is of veegt.
Nu zal dat bij de GoPro en Contour niet zo heel snel zichtbaar zijn, het zijn ten slotte "maar" 5MP camera's.
En een relatief kleine beeldsensor (kijk maar eens naar de afmetingen van de lensopening, die is echt heel klein).
Bij de GoPro is de beeldsensor 5,76 x 4,29 mm
Maar ga je met een professionele 10MP camera aan de slag, dan merk je het verschil zeker wel met de kwaliteit van de geheugenkaart, dat is een flinke beeldsensor en ook flinke hoeveelheid data die uit zo'n beeldsensor komt. Maar ja, de beeldsensor is dan ook 36mm x 24 mm.
Maar ja, dat was ook een andere tijd, en ook een kanon (leuke woordspeling) van een camera.
En toen al 10 Mp, en ik praat over toch al weer wat jaartjes terug.
Hoop dat dit e.e.a. weer wat duidelijk maakt wat Class betekend.

Die stelregel (lees: manier van werken) doe ik ook bij de BMW Navigator IV (hoewel het klepje waar de geheugenkaart en accu zit een rubberen afdichting heeft, die ik overigens nogal teer vindt uit zien), GSM etc.
Nog even terugkomende op de opmerking over Class, zie ook mijn eerdere posting in dit draadje;
Het is vrij eenvoudig uit te leggen;
Het is de schrijfsnelheid bij een nieuwe, maagdelijke kaart als er verder nog helemaal geen data op staat, en dus ook nog nooit gebruikt is.
Want flash-geheugen wordt na verloop van tijd steeds langzamer, dat is inherent aan de techniek (ook 1 van de grootste problemen van SSD harddisk, maar daar wordt hard aan gewerkt door slimmere schrijftechnieken).
Goed, Class is dus schrijfsnelheid.
Waarom is dat meer-en-meer van belang dan?
Ook dat is vrij eenvoudig uit te leggen.
Waarbij vroeger apparaten een eigen intern geheugen hadden, die vaak niet verwijderbaar en/of uitbreidbaar waren, hebben moderne apparaten vaak wat beperkter (of geen) intern geheugen en juist weer wel de mogelijkheid een geheugenkaartje te plaatsen (SD, microSD, CompactFlash, etc)
Door de afwezigheid van eigen intern geheugen, moeten apparaten dus vertrouwen op hoge(re) schrijfsnelheden als zo'n apparaat veel data te verstouwen heeft.
Bij een GSM zal dat niet zo heel erg van belang zijn, tenzij de GSM een camera heeft met HD-mogelijkheden. (en de meeste GSM hebben weldegelijk daarnaast, al dan niet beperkt, een intern geheugen, dus ook buffer-geheugen).
Maar bij moderne (film/foto)camera's met een oplossend vermogen van 5MP en hoger, is schrijfsnelheid weldegelijk van belang, aangezien er streaming data weggeschreven wordt of een dump van de beeldsensor (RAW foto). Als een foto-camera JPG's schrijft, is er meestal wel (enig) buffer geheugen aanwezig.
Of bij een foto-camera, RAW, oftewel een (un-edited) dump van de beeldsensor.
Kortom, omdat er vrijwel of geen buffer is, is de toegangsnelheid/schrijfsnelheid van zo'n geheugenkaart in dergelijke situaties van belang.
Bij een fotocamera zal het anders wat lang(er) duren voordat je de volgende foto kunt nemen (het schrijflampje brandt bijvoorbeeld langer) of het meerdere-foto's per seconde werkt niet goed of onvoldoende (frames worden gemist etc).
Bij een filmcamera (zeker met HD) zal je bij een (echt) slechte kwaliteit geheugenkaart merken dat het beeld schokkerig is of veegt.
Nu zal dat bij de GoPro en Contour niet zo heel snel zichtbaar zijn, het zijn ten slotte "maar" 5MP camera's.
En een relatief kleine beeldsensor (kijk maar eens naar de afmetingen van de lensopening, die is echt heel klein).
Bij de GoPro is de beeldsensor 5,76 x 4,29 mm
Maar ga je met een professionele 10MP camera aan de slag, dan merk je het verschil zeker wel met de kwaliteit van de geheugenkaart, dat is een flinke beeldsensor en ook flinke hoeveelheid data die uit zo'n beeldsensor komt. Maar ja, de beeldsensor is dan ook 36mm x 24 mm.
Maar ja, dat was ook een andere tijd, en ook een kanon (leuke woordspeling) van een camera.
En toen al 10 Mp, en ik praat over toch al weer wat jaartjes terug.
Hoop dat dit e.e.a. weer wat duidelijk maakt wat Class betekend.
Oké, maar in de praktijk heb ik nog geen verschil gemerkt tussen een Class 4 en een Class 10. En ik heb dat ter voorbereiding op mijn laatste vakantie uitvoerig getest (lezen/schrijven/burst/half uur filmen)
Voornamelijk bij de burst opname (wat naar mijn idee dan ook een goede test moet zijn) presteren beide kaartjes hetzelfde.
http://www.mu-43.com/f67/choice-memory-cards-8964/
Maargoed, lekker off-topic. Dus ik laat het allemaal maar even bezinken op deze zondagmorgen
Voornamelijk bij de burst opname (wat naar mijn idee dan ook een goede test moet zijn) presteren beide kaartjes hetzelfde.
http://www.mu-43.com/f67/choice-memory-cards-8964/
Maargoed, lekker off-topic. Dus ik laat het allemaal maar even bezinken op deze zondagmorgen

Tip: vraag liever niet op een forum welke kaart je moet nemen of welke het beste is.
Ik heb me namelijk ook een paar jaar (semi) professioneel met fotografie bezig gehouden en ik kom niet eens meer op fotografie forums vanwege de gearfreaks en andere interessante types. Er zijn helaas mensen die denken dat een duurdere camera of lens betere foto's maakt. Maar jammer genoeg is dat alleen te danken aan de man die het knopje indrukt en maakt het toestel nagenoeg niets uit. Zo ook met die kaartjes. Uiteraard heb je in burst wat meer snelheid nodig, maar dan nog. Hooguit gaat je burst rate wat omlaag. Het is niet zo dat je toestel ermee stopt of dat je halve foto's krijgt. Je camera heeft ook nog een buffer, dus bij een traag kaartje ga je dat pas na een tijdje merken.
Het is heel simpel uit te rekenen hoeveel snelheid je nodig hebt, en dan nog: die class geeft een minimum aan. Ik had dus een snelle Class4 Sandisk die niet onderdeed voor een matige Class6. Bovendien: als een fabrikant aangeeft dat je minimaal Class4 nodig hebt, is dat voldoende om de functionaliteit van het toestel te gebruiken. Meer gaat het dus niet worden. Een snellere kaart is dan alleen handy voor het overzetten naar je PC.
Voor een meer objectief beeld over wat snel is, heb je hier een database met snelheidstests. Dan heb je nog DpReview maar dat is puur op fotocamera's gericht. Wel kun je daar precies zien hoe snel die camera zijn spulletjes wil wegschrijven (als ze er een uitgebreide test van hebben gedaan). Verder kijk ik voor dit soort info uiteraard wel op forums, maar dan meer om te weten te komen of een bepaald toestel een kaartje wel slikt. Want om obscure redenen wil niet elk apparaat elk kaartje hebben. Er zijn dus ook verschillen in aansturing die niemand ons wil verklappen. Kunnen ze dat soort info niet erop vermelden, want het is net zoiets als USB1, 2 of 3? Erg frustrerend als je een kaartje koopt en je camera zegt 'nee!'. Erg overbodig ook...

Het is heel simpel uit te rekenen hoeveel snelheid je nodig hebt, en dan nog: die class geeft een minimum aan. Ik had dus een snelle Class4 Sandisk die niet onderdeed voor een matige Class6. Bovendien: als een fabrikant aangeeft dat je minimaal Class4 nodig hebt, is dat voldoende om de functionaliteit van het toestel te gebruiken. Meer gaat het dus niet worden. Een snellere kaart is dan alleen handy voor het overzetten naar je PC.
Voor een meer objectief beeld over wat snel is, heb je hier een database met snelheidstests. Dan heb je nog DpReview maar dat is puur op fotocamera's gericht. Wel kun je daar precies zien hoe snel die camera zijn spulletjes wil wegschrijven (als ze er een uitgebreide test van hebben gedaan). Verder kijk ik voor dit soort info uiteraard wel op forums, maar dan meer om te weten te komen of een bepaald toestel een kaartje wel slikt. Want om obscure redenen wil niet elk apparaat elk kaartje hebben. Er zijn dus ook verschillen in aansturing die niemand ons wil verklappen. Kunnen ze dat soort info niet erop vermelden, want het is net zoiets als USB1, 2 of 3? Erg frustrerend als je een kaartje koopt en je camera zegt 'nee!'. Erg overbodig ook...
Het is zoals Mike aangeeft, het is de minimale schrijfsnelheid, en ik denk dat het pas enig verschil zal maken als je in RAW mode 10 foto's per seconden gaat maken, of zo.Marruk8865 schreef:Oké, maar in de praktijk heb ik nog geen verschil gemerkt tussen een Class 4 en een Class 10.
http://www.sdcard.org/consumers/speed_class/
Me bad, ik probeerde de vragen te beantwoorden danwel mijn mening te geven.Marruk8865 schreef: ....Maargoed, lekker off-topic.
Ik zal er op letten.
Bij USB zijn er vastgestelde protocollen en standaarden, terwijl de SD Card standaard er in verschillende versies (revisies) zijn.Mike Philippens schreef:... dan meer om te weten te komen of een bepaald toestel een kaartje wel slikt. Want om obscure redenen wil niet elk apparaat elk kaartje hebben.
http://www.sandisk.com/Assets/File/OEM/ ... pecsv1.pdf
Een SD Card wordt via een (geheugen)protocol aangestuurd, en heeft dus ook een driver nodig als zijnde een geheugen-device.
USB is daarentegen een communicatie-protocol (serieel) tussen een host controler en apparaat, en heeft daardoor een andere soort driver (en interfacing) nodig.
Dus USB is meer gericht op de communicatie-laag, een gemakkelijk(ere) manier om een apparaat aan een ander apparaat te hangen.
De driver die je bij een computer geladen ziet worden als je een USB apparaat aansluit op je computer, is om de data die uit die communicatie-laag komt (via USB) juist te kunnen vertalen binnen het operating system van je computer. Bijv. USB muis, USB toetsenbord, USB joystick, etc.
Zie USB als het vroegere modem aan je computer via RS232C, je moest binnen je communicatie-programma het model van het modem aangeven.
En zie SD als de geheugenmodules die je op de moederbord van je computer plaatst als zijnde RAM geheugen.
En ook daar heb je te maken met geheugenmodules van merk-X die niet werken in het moederbord van merk Y.
Dat kan een timing-probleem zijn, of impedantie, of soms zelfs geheugen dat te snel is voor de computer (bij DDR of DDR2)
Maar, inderdaad, wederom errug offtopic, dus ik zal mij verder onthouden van dergelijke reacties, laten we dan een nieuw draadje starten in RT Café.

Waarom het is laat me koud eigenlijk. Ik kan daar toch niets mee. Maar het zou prettig zijn als ze - zoals met USB (dat haalde ik alleen aan als voorbeeld) - op die kaartjes een teken/versie/whatever zouden aangeven zodat je kunt zien in welk apparaat het werkt. Voor de consument is het namelijk volledig duister. Ik ben al 25 jaar ITer, maar dit soort dingen snap ik ook niet. Ik wil ook helemaal niet weten hoe een geheugenkaartje werkt, want ik kan niets met die kennis. Tenminste, als ze me de essentiele gegevens niet verklappen, kan ik niets. Geheugen voor de computer is duidelijker: daar weet je tenminste dat het DDR/DDR3, met ECC, zonder ECC en dat zijn dingen die je na kunt kijken in de specificaties van je mobo. Maar bij die SD kaarten krijg je alleen het irrelevante 'class' te horen. Ik zeg irrelevant, omdat het zoals gezegd het minimum aangeeft. De een haalt dat net, en de ander zit er dik boven.dutchmidiman schreef:Marruk8865 schreef:Een SD Card wordt via een (geheugen)protocol aangestuurd, en heeft dus ook een driver nodig als zijnde een geheugen-device.
Maar goed, het gebeurt niet, dus we moeten gewoon steeds maar weer opletten of er problemen bekend zijn met zo'n kaartje.
Komen die woorden uit mijn mond? Kan het me niet voorstellenMike Philippens schreef:Waarom het is laat me koud eigenlijk. Ik kan daar toch niets mee. Maar het zou prettig zijn als ze - zoals met USB (dat haalde ik alleen aan als voorbeeld) - op die kaartjes een teken/versie/whatever zouden aangeven zodat je kunt zien in welk apparaat het werkt. Voor de consument is het namelijk volledig duister. Ik ben al 25 jaar ITer, maar dit soort dingen snap ik ook niet. Ik wil ook helemaal niet weten hoe een geheugenkaartje werkt, want ik kan niets met die kennis. Tenminste, als ze me de essentiele gegevens niet verklappen, kan ik niets. Geheugen voor de computer is duidelijker: daar weet je tenminste dat het DDR/DDR3, met ECC, zonder ECC en dat zijn dingen die je na kunt kijken in de specificaties van je mobo. Maar bij die SD kaarten krijg je alleen het irrelevante 'class' te horen. Ik zeg irrelevant, omdat het zoals gezegd het minimum aangeeft. De een haalt dat net, en de ander zit er dik boven.dutchmidiman schreef:Marruk8865 schreef:Een SD Card wordt via een (geheugen)protocol aangestuurd, en heeft dus ook een driver nodig als zijnde een geheugen-device.
Maar goed, het gebeurt niet, dus we moeten gewoon steeds maar weer opletten of er problemen bekend zijn met zo'n kaartje.

Maar ik ben het helemaal met je eens. Gewoon Jip en Janneke taal. Lekker duidelijk.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Mijn 1e indruk: GoPro HD Hero versus VholdR Contour HD 1080p
door Inspector Gadget » » in Over: Action- en dashcamera's - 26 Reacties
- 10028 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget