Voorspatbord verlenger Extenda Fenda

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Ton1959

Voorspatbord verlenger Extenda Fenda

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb vandaag de Extenda Fenda gemonteerd. Bij de R1100R was het voorspatbord verwijderen een beetje ongemak. De twee inbusboutjes aan de zijkant was geen probleem maar er zat nog een boutje net onder de brug van de vorkpoten en daarom moest ik met een klein steeksleuteltje tussen de band en het spatbord om dit boutje los te draaien. Maar dan moesten de boutjes van de voorvorkbrug nog los zodat je het spatbord naar achter er uit kon schuiven zonder het wiel te demonteren.
Ik heb eerst het spatbord ontvet en het stuk waar de spatbordverlenger opkomt met grof schuurpapier geschuurt en ook de spatbordverlenger zo behandeld.
Toen heb de lijm aangebracht op de spatbordverlenger en goed aangedrukt met twee handen de eerste vijf minuten. Daarna heb ik hem met afplakband goed vastgeplakt aan het spatbord en hij zit nu (paar uur later) goed vast. De lijm was de Kombi Power van Bison en die is water, schok en temperatuurbestendig. En ik heb dus die lelijke schroeven niet nodig en ik hoef geen gaten te boren in het spatbord. En morgen het spatbord weer terug met nieuwe moertjes en boutje omdat deze behoorlijk roestig waren. Ik had al zes weken niks meer kunnen doen aan de motor en ik zat maar tegen die spatbordverlenger aan te kijken op de kast maar ben blij met het resultaat nu.Op naar het volgende karweitje

Ton
Inspector Gadget

Re: Voorspatbord verlenger Extenda Fenda

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat was inderdaad de 1e optie die ik op mijn dame gemonteerd had.

Alleen kwam mijn versie met 4 schroefjes en dubbelzijdige tape op de rand.
Echter, ik kan mij niet (meer?) herinneren dat ik het spatbord losgehaald heb.

Het was dan wel in de zomer van 2009, als ik het wel heb, dus prima tijd om te plakken.
Maar heb toch de schroeven ook gemonteerd, en daarna met een tang de uiteinden wat plat gedrukt.
(ook ivm de band die wat mij betreft dichtbij zit, flexibele spatbord, ik zag al een doom-scenario van schroeven die langzamerhand groeven in mijn voorband zouden gaan schrapen, ;) :lol: )

Maar ben het met je eens dat zonder schroefjes netter zou zijn, maar ik ga graag voor veiligheid, looks zijn secundair voor mij.
(vandaar ook de stuurspiegels 8) )

En volgens mij zit het nog steeds stevig er op, ik heb net nog ff voor de zekerheid gekeken.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Ook hier met schroefjes gemonteerd, 't zit toch aan een zwart kunststof deel vast (met zwarte schroefjes geloof ik). Binnenkant van het spatbord met hotglue stomp gemaakt... Alles op de fiets gemonteerd, dus niets er af gehaald (zelfs het boren met de band [en aluplaatje] erachter).
Ton1959

De dubbelzijdige plakband zat er bij mij ook op maar dat vond ik niks. En de bijgeleverde schroeven heb ik niet gebruikt omdat deze gewoon op die manier nooit bevestigd moeten worden volgens mij. Ten eerste moet onder zo'n schroef een kunsstofring liggen en dan vond ik de uitstekende schroeven aan de binnenzijde ook niet ideaal En ik had dan nog graag een metalen plaatje gehad aan de achterkant waar de schroeven indraaide. Of 4 boutjes met een platte kop met een mooie moertjes met een ronde dichte kop met een ringetje eronder. Dus de boutjes van binnen naar buiten gemonteerd
En met deze lijm zit het zo vast dat je het spatbord waarschijnlijk kapot trekt als je spatbord verlenger er af wil trekken.
Door de dubbelzijdige plakband sluit de spatbordverlenger ook slechter aan op het spatbord. Het bevestigen ging gewoon veel beter voor mij in ieder geval als het spatbord binnen op tafel ligt.

Ton
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef:Dat was inderdaad de 1e optie die ik op mijn dame gemonteerd had.

Alleen kwam mijn versie met 4 schroefjes en dubbelzijdige tape op de rand.
Echter, ik kan mij niet (meer?) herinneren dat ik het spatbord losgehaald heb.

Het was dan wel in de zomer van 2009, als ik het wel heb, dus prima tijd om te plakken.
Maar heb toch de schroeven ook gemonteerd, en daarna met een tang de uiteinden wat plat gedrukt.
(ook ivm de band die wat mij betreft dichtbij zit, flexibele spatbord, ik zag al een doom-scenario van schroeven die langzamerhand groeven in mijn voorband zouden gaan schrapen, ;) :lol: )

Maar ben het met je eens dat zonder schroefjes netter zou zijn, maar ik ga graag voor veiligheid, looks zijn secundair voor mij.
(vandaar ook de stuurspiegels 8) )

En volgens mij zit het nog steeds stevig er op, ik heb net nog ff voor de zekerheid gekeken.

Rob, welke verlenger heb jij gekocht? Alleen voor of ook achter?

Groetjes
PAul
Inspector Gadget

Hallo Paul,

Alleen de voorkant heeft een Extenda Fenda.

Ik heb nog gekeken naar een Carbon Hugger (=achterspatbord vlak over de band heen), maar ondanks dat de leverancier (Wunderlich partnr. 8160426 :$ ) aangaf dat het moest passen, bleek volgens de fabrikant (Ilmberger _005) het toch niet het juiste model te zijn.
Uiteindelijk van Wunderlich mijn geld terug gekregen.

En daarom toen maar voor de Verholen spatlap gegaan:
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... 26249,.htm
Afbeelding
(Zonder die foeilelijke ronde reflectors :shock: ;) )

Echter..., heb ik recentelijk de "officiële" spatlap-verbreder van Herrn. BMW gescored, en ben ik nog in dubio of ik deze wat mooier vindt staan op mijn dame.

Is het bij mij nooit genoeg dan?
Nee, ik kijk altijd verder, dat is bij mij voorpret, ik ben niet snel tevreden met mij zelf en mijn resultaten. :twisted:
Opahak

dutchmidiman schreef:Hallo Paul,

Alleen de voorkant heeft een Extenda Fenda.

Ik heb nog gekeken naar een Carbon Hugger (=achterspatbord vlak over de band heen), maar ondanks dat de leverancier (Wunderlich partnr. 8160426 :$ ) aangaf dat het moest passen, bleek volgens de fabrikant (Ilmberger _005) het toch niet het juiste model te zijn.
Uiteindelijk van Wunderlich mijn geld terug gekregen.

En daarom toen maar voor de Verholen spatlap gegaan:
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... 26249,.htm
Afbeelding
(Zonder die foeilelijke ronde reflectors :shock: ;) )

Echter..., heb ik recentelijk de "officiële" spatlap-verbreder van Herrn. BMW gescored, en ben ik nog in dubio of ik deze wat mooier vindt staan op mijn dame.

Is het bij mij nooit genoeg dan?
Nee, ik kijk altijd verder, dat is bij mij voorpret, ik ben niet snel tevreden met mij zelf en mijn resultaten. :twisted:

Gelukkig wel want dan kan ik het aan jou vragen.

Ik kan niet echt goed zien hoe de spatlap van verholen er nu uitziet. Het plaatje is voor mij erg onduidelijk. Jou foto is duidelijke maar ik heb de indruk dat je hem hebt bijgesneden? Ben je nu van het vuil achter op de achterkant (koffers en kentekenplaathouder) af of grotendeel af? Ik heb nogal wat vragen :$
Inspector Gadget

Opahak schreef:Gelukkig wel want dan kan ik het aan jou vragen.

Ik kan niet echt goed zien hoe de spatlap van verholen er nu uitziet. Het plaatje is voor mij erg onduidelijk. Jou foto is duidelijke maar ik heb de indruk dat je hem hebt bijgesneden? Ben je nu van het vuil achter op de achterkant (koffers en kentekenplaathouder) af of grotendeel af? Ik heb nogal wat vragen :$
Vraag maar raak, daar is het forum voor en daarom doe ik dit ook. 8)

Ik heb ondertussen de spatlap wel wat korter moeten maken, inderdaad.

De spatlap sloeg onder het spatbord door tegen de achterband aan, waardoor de spatlap "vanzelf" al korter werd. :shock:
Maar niets aan de zijkant (o.i.d.) bijgesneden.

Rug van mijn jas bleef brandschoon, koffers bleven brandschoon, kentekenplaat blijft ook brandschoon. _004
Opahak

dutchmidiman schreef:
Opahak schreef:Gelukkig wel want dan kan ik het aan jou vragen.

Vraag maar raak, daar is het forum voor en daarom doe ik dit ook. 8)

Ik heb ondertussen de spatlap wel wat korter moeten maken, inderdaad.

De spatlap sloeg onder het spatbord door tegen de achterband aan, waardoor de spatlap "vanzelf" al korter werd. :shock:
Maar niets aan de zijkant (o.i.d.) bijgesneden.

Rug van mijn jas bleef brandschoon, koffers bleven brandschoon, kentekenplaat blijft ook brandschoon. _004
Okido, ik weet genoeg. De bestelling is inmiddels gedaan! Big RT Smile
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Ook ik heb een ExtendaFenda aan mijn voorspatbord gemonteerd. Met bijbehorend dubbelplakband en eerst de bijgeleverde schroefjes. Bij nader inzien die er weer uitgehaald en met 4 stuks RVS M3 boutjes en bolkopmoertjes gemonteerd.

Achter een originele BMW spatbordverlenger gemonteerd, die kosten rond €12 bij de dealeRT. Ook met dubbelplakband en met RVS boutjes en moertjes bevestigd.

Ik zal er foto's van maken.
Laatst gewijzigd door Wullum op 19 feb 2011, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

Ik heb de Extenda Fenda met montagekit vastgezet, vond de oplossing met die schroefjes in het zicht niet mooi.
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Mijn Extenda Fende was vervormed (?sorry- slechte Nederlands- gaat van vorm uit..?) door warmte van de uitlaten! Dit was lang geleden toen ik als de Duivel zelf rijd en ook als de motor wat zuiniger (dus heter) loopt.
Daarna had ik mijn eigen versie gemaakt van Gamma Aluminium plaat, maar het komt te dichtbij het buikkuipje.

Weten jullie dat het langer voorspatboord van de K1100LT past op de 1100 en 1150? Net niet zo lang als de Extenda combi, maar meer netjes- en je kan nog een Extenda voor dat kopen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Ton1959

Maar aluminium geleid de warmte zeer goed en die warmte word dan wel afgevoerd naar je spatbord. Ik hoop dat dat het spatbord dan niet te warm word als je weer rijd als de duivel.

Ton _004
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Andersom, Tom!
De zwart kunstoff Extenda absorbeerd het warmte, terwijl het aluminium reflecteerd...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jammer dat ik de juiste vorm niet kund(?) maken...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Inspector Gadget

Metalen zijn goede warmtegeleiders maar slecht absorbeerders.
Aluminium scoort bovengemiddeld, van de metalen is aluminium éénn van de betere "warmte-absorbeerders". (880 J/kg/K)

Glas: 800 J/kg/K
IJzer: 460 J/kg/K
Lood: 128 J/kg/K
Perspex: 2000 J/kg/K
Water: 4200 J/kg/K

Plastics geleiden warmte weer (heel) veel slechter, maar absoberen warmte heel goed.
Ton1959

De aluminium vervanger ziet er niet slecht uit. Ik verwacht dat vooral files of bijvoorbeeld de motor afstellen kunnen leiden tot de hoeveelheid hitte die uiteindelijk de Extenda Fenda vervormde. Dan is er geen windkoeling en omdat je zo dicht bij de uilaatbocht zit kan het zo gebeurd zijn. Ik vond ook dat de mijne er dicht bij zat maar tot nu nog geen problemen.
Heb je al gevoeld hoe warm de spatbordverlenger word na een ritje? .

Ton
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Gisteren de verlenger van Pyramid gemonteerd. Na een kort ritje eens gevoeld en het viel mij ook op dat die Fenda erg warm wordt. Een stuk warmer dan het spatbord waar hij aan vast zit. Maar dit is eerste bericht dat ik lees over vervormen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”