sinds november vorig jaar heb ik m'n motorrijbewijs en sinds begin januari rijd ik trots als een pauw op m'n eerste motor, een BMW

In het begin wel even wennen moet ik zeggen, vooral het gewicht, iets meer dan een Honda CB500 van de rijschool! Bij de dealer voor de deur liet ik 'm bij het van de middenbok afhalen al bijna gaan....

Toch heb ik een paar vraagjes aan ervaren RT rijders hier op't forum.
wanneer de motor stationair draaid en ik knijp de koppeling in dan hoor ik een geluid dat weer verdwijnd als ik de hendel weer loslaat. gekoppeld hoor je alleen de motor en ontkoppeld hoor je het. Het geluid laat zich moeilijk omschrijven maar ik zal het zo goed mogelijk proberen. het is geen ratelen/rammelen maar meer een soort ritmisch getokkel.....tok tok tok tok.....LACH ME NIET UIT!! :lol: en nee, ik heb geen kip aangereden die nu ergens onder in de kuip zit te tokken als ik de koppeling intrek...maar heb geen idee hoe ik het anders moet omschrijven

en dan is er nog iets waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
bij het opschakelen/optrekken verloopt het schakelen niet soepel. ik bedoel daarmee dat wanneer ik ontkoppel en een versnelling hoger schakel het toerental van de motor zo snel zakt dat iedere keer als ik weer koppel ik naar voren schiet omdat hij verschrikkelijk afremt. ik heb geprobeerd om dit op te lossen door iets gas te houden tijdens het schakelen en dit werkt wel maar niet optimaal. soms geef je dan teveel gas waardoor je het omgekeerde effect bereikt, dan schiet de motor er als een gek vandoor. sneller schakelen heb ik ook geprobeerd, maar het toerental zakt echt sneller dan ik kan schakelen. mijn RT heeft een stationair toerental verhoger (het schuifje aan de linkerkant op het stuur naast het handvat) en het gekke is dat als ik die erop heb staan het probleem helemaal over is. het opschakelen verloopt veel soepeler. zonder horten of stoten naar een volgende versnelling. dit kan niet de bedoeling zijn toch?
ik hoop dat er mensen zijn op't forum die me kunnen helpen,
alvast bedankt!

groet'n, Harm.