Hoog verbruik en benzinegeur
Moderator: RT_Patrick
Hoog verbruik en benzinegeur
Hoi allen,
mijn 1150 uit 2002 heeft volgens mijn een nogal hoog verbruik, namelijk minder dan 1 op 14, dus zo'n 7l/100km of meer. Ook ruik ik vaak de geur van onverbrande benzine bij het traag rijden.
Ik heb wel 300km (2weken) geleden benzine gemorst op de moto maar door al verschillende keer in de regen te staan vermoed ik dat die geur nu toch al weg moet zijn.
Zou iemand weten wat ik kan controleren waarom de moto zo veel verbruikt en vanwaar de benzinegeur zou kunnen komen?
thx
Yves
mijn 1150 uit 2002 heeft volgens mijn een nogal hoog verbruik, namelijk minder dan 1 op 14, dus zo'n 7l/100km of meer. Ook ruik ik vaak de geur van onverbrande benzine bij het traag rijden.
Ik heb wel 300km (2weken) geleden benzine gemorst op de moto maar door al verschillende keer in de regen te staan vermoed ik dat die geur nu toch al weg moet zijn.
Zou iemand weten wat ik kan controleren waarom de moto zo veel verbruikt en vanwaar de benzinegeur zou kunnen komen?
thx
Yves
- beamer1200rt
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Daar kun je beter voorzichtig mee zijn en niet mee doorrijden. Je wilt ook niet dat hij onverwacht in de brand raakt.
Is er recent nog iets aan gedaan waardoor het veroorzaakt kan zijn? Bijvoorbeeld tank verwijderen?
Anders zul je toch alle benzineleiding en met name de koppelingen moeten nalopen.
Is er recent nog iets aan gedaan waardoor het veroorzaakt kan zijn? Bijvoorbeeld tank verwijderen?
Anders zul je toch alle benzineleiding en met name de koppelingen moeten nalopen.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
de tank is er niet afgeweest. De moto ruikt ook pas naar bezine als ie draait, niet bij stilstand
Het valt me trouwens ook op al ik choke dat er redelijk wat witte rook uit de moto komt en ook ruikt. Eens de choke eraf is, is de witte rook weg.
Is dit normaal.
Oja, met een volle tank doe ik amper 280km, ver van normaal toch, hé
Het valt me trouwens ook op al ik choke dat er redelijk wat witte rook uit de moto komt en ook ruikt. Eens de choke eraf is, is de witte rook weg.
Is dit normaal.
Oja, met een volle tank doe ik amper 280km, ver van normaal toch, hé
- beamer1200rt
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Hij kan natuurlijk veel te rijk afgesteld zijn.
Het verbruik is afhankelijk van rijstijl. In mijn geval met de 1150RT single spark 1 op 17,4 en met de twin spark 1 op 19,7.
Hoe lang geleden heeft ie voor het laatst een beurt gehad?
Het verbruik is afhankelijk van rijstijl. In mijn geval met de 1150RT single spark 1 op 17,4 en met de twin spark 1 op 19,7.
Hoe lang geleden heeft ie voor het laatst een beurt gehad?
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
de laatste beurt dateert van 3000km geleden. Dit was door de vorige eigenaar bij 90.000 km.
als ik sportief rij, dan doe ik 260km met een volle tank, bij rustiger rijden en me overal aan de snleheid te houden doe ik rond de 280km a 290km met een hele volle tank.
als ik sportief rij, dan doe ik 260km met een volle tank, bij rustiger rijden en me overal aan de snleheid te houden doe ik rond de 280km a 290km met een hele volle tank.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Hoi.
Klinkt alsof er een fout signaal bij de Moronic binnenkomt.
Lees, of laat lezen, dat ding eens uit en kijk wat er fout is, kan Lambda-signaal zijn, of 1 van beide tempsensoren, of de TPS.
Als dat niks geeft, dan de brandstofdruk meten, de regelaar kan ook vast staan.
Groeten, Paul.
Klinkt alsof er een fout signaal bij de Moronic binnenkomt.
Lees, of laat lezen, dat ding eens uit en kijk wat er fout is, kan Lambda-signaal zijn, of 1 van beide tempsensoren, of de TPS.
Als dat niks geeft, dan de brandstofdruk meten, de regelaar kan ook vast staan.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
dat wordt dus een afspraak bij de dealer want van bovenstaande zaken begrijp ik geen bal 

Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Wellicht toch een lekkage in het brandstofsysteem na de brandstof pomp. Je geeft aan dat hij het pas doet nadat hij loopt. Als je het contact aanzet gaat de brandstof pomp lopen en zet hij het systeem onder druk. Wellicht dat hij bij deze druk ergens gaat lekken.
Ook omdat je zegt dat je(onverbrande)benzine ruikt denk ik dat het ergens lekkage moet zijn.
Dat betekend dus de kappen eraf, kijken of je ergens wat kan zien, desnoods contact aanzetten om de pomp te laten lopen en snuffelen.
Was dat verbruik ook al zo hoog voordat je benzine ging ruiken??
Ook omdat je zegt dat je(onverbrande)benzine ruikt denk ik dat het ergens lekkage moet zijn.
Dat betekend dus de kappen eraf, kijken of je ergens wat kan zien, desnoods contact aanzetten om de pomp te laten lopen en snuffelen.
Was dat verbruik ook al zo hoog voordat je benzine ging ruiken??
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
ik heb er deze morgen eens opgelet. Voordat de motor gestart is rook ik geen benzinegeur. Eens ie gestart is, dan was een paar seconden later een bezinegeur te ruiken.
Ik heb de motor eigenlijk nog maar 2 maanden en vond vanaf het begin al dat ie veel verbruikte. Die benzinegeur heb ik eerlijk gezegd niet echt opgelet of bij stil gestaan, maar nu ik het weet let ik er eigenlijk steeds op.
Zelfs als ik traag rijd, dan ruik ik de geur van benzine.
Ik heb de motor eigenlijk nog maar 2 maanden en vond vanaf het begin al dat ie veel verbruikte. Die benzinegeur heb ik eerlijk gezegd niet echt opgelet of bij stil gestaan, maar nu ik het weet let ik er eigenlijk steeds op.
Zelfs als ik traag rijd, dan ruik ik de geur van benzine.
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Ruik eens aan de uitlaat. Komt daar de geur vandaan, of ruik je hem het meest onder de tank, bijvoorbeeld aan de rechterzijde of juist links.
Begint hij ook al te ruiken als je alleen het contact aanzet (lopen van benzine pomp) of pas daarna (na starten van motor en dus injectie etc etc.). Zo kan je zaken uitsluiten en dichter bij het probleem komen.
Ik denk omdat je het ruikt als je rijd dat het "lek" voor je zit.
Maar 2 maanden in bezit; Dat is nog garantie wellicht?? Dan terug naar de dealer.
Begint hij ook al te ruiken als je alleen het contact aanzet (lopen van benzine pomp) of pas daarna (na starten van motor en dus injectie etc etc.). Zo kan je zaken uitsluiten en dichter bij het probleem komen.
Ik denk omdat je het ruikt als je rijd dat het "lek" voor je zit.
Maar 2 maanden in bezit; Dat is nog garantie wellicht?? Dan terug naar de dealer.
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
tja, de moto komt niet van bij de dealer, dus garanties is noppes
kzal idd eens snuffelen aan mijn uitlaat
waar zit de benzinepomp trouwens?

kzal idd eens snuffelen aan mijn uitlaat

waar zit de benzinepomp trouwens?
- Walter
- Erelid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
dr.trimble schreef:tja, de moto komt niet van bij de dealer, dus garanties is noppes![]()
kzal idd eens snuffelen aan mijn uitlaat![]()
waar zit de benzinepomp trouwens?
De benzinepomp zit aan de onderzijde in je tank gemonteerd.
Als je op de motor zit rechts!
Kijk maar eens op je gemak hier:
Reparatiehandleiding R1100RT - 23 Mb
http://www.bmwrtforum.nl/downloads/R110 ... eiding.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
pagina 16/9
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum

Medebeheerder BMW RT Forum

Re: Hoog verbruik en benzinegeur
thx Walter,
ik zal deze avond eens checken of daar iets te bespeuren is.
ik zal deze avond eens checken of daar iets te bespeuren is.
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Dus dat wordt ruiken voor het starten :)
Eerst op contact, dan hoor je de pomp lopen.
Brandstofleidingen worden dan op druk gezet.
Als je dan iets ruikt zit het tussen brandstofpomp en injectoren.
Ruik je na een minuutje niks dan starten.
Dan zou er bij de injectoren nog iets mis kunnen gaan maar ik denk zelf meer aan een fout signaal waardoor er te rijk ingespoten wordt.
Resetten motronic kun je dan wel proberen.
Succes Bert
Eerst op contact, dan hoor je de pomp lopen.
Brandstofleidingen worden dan op druk gezet.
Als je dan iets ruikt zit het tussen brandstofpomp en injectoren.
Ruik je na een minuutje niks dan starten.
Dan zou er bij de injectoren nog iets mis kunnen gaan maar ik denk zelf meer aan een fout signaal waardoor er te rijk ingespoten wordt.
Resetten motronic kun je dan wel proberen.
Succes Bert
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
wel, daarnet al ff getest in het naar huis rijden.
Voor het starten ruikt ik niets, kort na het wegrijden ruik je al duidelijk benzinegeur.
Ook nog bij het rijden aan bijv 50km/h. Ik heb nadien ook eens aan de uitlaat geroken en dat heeft een hele andere reuk, dus van daar komt het zeker niet.
Straks zal ik ff de test doen wat beemerbert me aangeraden heeft.
Die reuk kan toch niet komen van benzine dat ik 2 weken geleden eens gemorst heb, dat moet toch al lang verdwenen zijn?
Ik wou ook al ff bellen naar de dealer om hem eens te laten uitlezen maar wss is ie in verlog want er wordt niet opgenomen.
Voor het starten ruikt ik niets, kort na het wegrijden ruik je al duidelijk benzinegeur.
Ook nog bij het rijden aan bijv 50km/h. Ik heb nadien ook eens aan de uitlaat geroken en dat heeft een hele andere reuk, dus van daar komt het zeker niet.
Straks zal ik ff de test doen wat beemerbert me aangeraden heeft.
Die reuk kan toch niet komen van benzine dat ik 2 weken geleden eens gemorst heb, dat moet toch al lang verdwenen zijn?
Ik wou ook al ff bellen naar de dealer om hem eens te laten uitlezen maar wss is ie in verlog want er wordt niet opgenomen.
- Willem Rietveld
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Ives,
Heb zelf iets dergelijks gehad met de 1100rt.
Na het aanzetten van het contact en het horen van de brandstofpomp begon het naar benzine te ruiken.
Toch maar eens zelf gekeken en de rechterzijde van de kuip verwijderd.
Daar zitten boven de rechter inlaat en onder de tank twee hard kunststof leidingen die haaks naar binnen gaan naast elkaar. Daaraan zitten twee slangen die naar de tank gaan.
Bij mij lekte de onderste aansluiting als het contact aanstond. Deze slang komt door de brandstofpomp onder druk te staan.
De slangen er wat verder opgeschoven en de slangklemmen weer iets vaster gedraaid, lekkage verholpen.
Nu hád ik daar twee fraaie foto's van genomen, maar laat ik nu juist díe twee nergens meer kunnen vinden.....
Ik heb nog wél in een andere foto vanaf het forum met rood aangegeven waar die slangaansluitingen zitten.
gr. Willem.
Heb zelf iets dergelijks gehad met de 1100rt.
Na het aanzetten van het contact en het horen van de brandstofpomp begon het naar benzine te ruiken.
Toch maar eens zelf gekeken en de rechterzijde van de kuip verwijderd.
Daar zitten boven de rechter inlaat en onder de tank twee hard kunststof leidingen die haaks naar binnen gaan naast elkaar. Daaraan zitten twee slangen die naar de tank gaan.
Bij mij lekte de onderste aansluiting als het contact aanstond. Deze slang komt door de brandstofpomp onder druk te staan.
De slangen er wat verder opgeschoven en de slangklemmen weer iets vaster gedraaid, lekkage verholpen.
Nu hád ik daar twee fraaie foto's van genomen, maar laat ik nu juist díe twee nergens meer kunnen vinden.....
Ik heb nog wél in een andere foto vanaf het forum met rood aangegeven waar die slangaansluitingen zitten.
gr. Willem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Ik lees dat je je motor nog maar 2 maand hebt en nu je benzine ruikt het direct met je verbruik .
\wat voor verbruik had je vorige eigenaar mischien heeft hij div aanpassingen gedaan vanwege kfr en daardoor is het benzine verbruik niet geheel volgens de de norm.
Ik zou het hier toch eens in zoeken navragen.
Gr Wijnald
\wat voor verbruik had je vorige eigenaar mischien heeft hij div aanpassingen gedaan vanwege kfr en daardoor is het benzine verbruik niet geheel volgens de de norm.
Ik zou het hier toch eens in zoeken navragen.
Gr Wijnald
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Het probleem is een beetje dat de vorige eigenaar franssprekend is (luik) en mijn frans is niet bepaald schitterend, toch niet voor zulke gesprekken te voeren. Anders had ik hem al lang eens een mailtje gestuurd om enkele vragen te stellen hieromtrent.
Volgens mij is er ook geen aanpassing gebeurd voor de KFR want bij 3000 toeren draait de motor nogal redelijk met schokken, vandaar dat ik eigenlijk de recyclyzer wou aanschaffen.
Daarnet ben ik naar mijn garage geweest om nog eens een paar dingen te checken en bij het binnenkomen was er al een benzinegeur op te merken.
Dan heb ik ff de motor een minuut op contact gezet en het was niet zo dat de geur dan sterker werd.
Vanaf dat ik meer tijd heb gooi ik de tuperware eraf en zal ik de tip van Willem eens bekijken. Wie weet is er bij mij ook wel een slang losgekomen, dat zou dan mss meteen een oplossing voor beide problemen zijn.
Volgens mij is er ook geen aanpassing gebeurd voor de KFR want bij 3000 toeren draait de motor nogal redelijk met schokken, vandaar dat ik eigenlijk de recyclyzer wou aanschaffen.
Daarnet ben ik naar mijn garage geweest om nog eens een paar dingen te checken en bij het binnenkomen was er al een benzinegeur op te merken.
Dan heb ik ff de motor een minuut op contact gezet en het was niet zo dat de geur dan sterker werd.
Vanaf dat ik meer tijd heb gooi ik de tuperware eraf en zal ik de tip van Willem eens bekijken. Wie weet is er bij mij ook wel een slang losgekomen, dat zou dan mss meteen een oplossing voor beide problemen zijn.
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Ikheb zelf een 1150 wel een twinspark maar geen problemen met inhouden schokken
Voordat je een recycler besteld controleer en stel je gaskleppen eerst eens af hierna moet je eigenlijk pas een beslissing maken of je het ding er nog wel op wilt
Voordat je een recycler besteld controleer en stel je gaskleppen eerst eens af hierna moet je eigenlijk pas een beslissing maken of je het ding er nog wel op wilt
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
die van mij is jammer genoeg nog geen twinspark, bedankt voor de tip trouwens.
'k denk om volgende week gewoon de moto eens binnen te doen bij een specialist hier in de buurt die alles eens kan afstellen. Dat lijkt me idd het best vooraleer mss nutteloze kosten te doen.
'k denk om volgende week gewoon de moto eens binnen te doen bij een specialist hier in de buurt die alles eens kan afstellen. Dat lijkt me idd het best vooraleer mss nutteloze kosten te doen.
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
zo, de motor is binnen bij een specialist in de buurt en tegen morgen avond weet ik meer.
Ondertussen heb ik gemerkt dat de benzinedop niet goed sluit, dat zou mss wel eens de reden kunnen geweest zijn van de reuk. Nochtans hoor je hem klikken maar plots zag ik dat hij 1 a 2 mm in de lucht stond. Dus hopelijk weer zorgen voor niets.
Bij een eerste vaststelling bleek allesins dat de luchtfilter helemaal vervuild was en al een tijdje er inzat. Er zaten ook zo'n 5-tal losse bladeren in het filterhuis.
Ondertussen heb ik gemerkt dat de benzinedop niet goed sluit, dat zou mss wel eens de reden kunnen geweest zijn van de reuk. Nochtans hoor je hem klikken maar plots zag ik dat hij 1 a 2 mm in de lucht stond. Dus hopelijk weer zorgen voor niets.
Bij een eerste vaststelling bleek allesins dat de luchtfilter helemaal vervuild was en al een tijdje er inzat. Er zaten ook zo'n 5-tal losse bladeren in het filterhuis.
- Dingelbert
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Horst
- Locatie: Horst aan de Maas
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
[quote="dr.trimble"]Ondertussen heb ik gemerkt dat de benzinedop niet goed sluit, dat zou mss wel eens de reden kunnen geweest zijn van de reuk.
En ik dacht nog... daar hoef ik 'm niet over te tippen, ik ben de enige die dat heeft meegemaakt zonder het in de gaten te hebben
En ik dacht nog... daar hoef ik 'm niet over te tippen, ik ben de enige die dat heeft meegemaakt zonder het in de gaten te hebben

Re: Hoog verbruik en benzinegeur
ja, maar het toppunt is, dat ik op aanraden van iemand hier op het forum, gisteren alles eens ging checken aan de moto. Ik heb toen de klep geopend om te kijken of er geen benzine in de ring bleef zitten bovenaan en dan het deksel terug gesloten. Dat dacht ik dus want blijkbaar was ie dus weer niet goed dicht want als ik vanochtend naar het werk reed, dan was de geur er weerDingelbert schreef:dr.trimble schreef:Ondertussen heb ik gemerkt dat de benzinedop niet goed sluit, dat zou mss wel eens de reden kunnen geweest zijn van de reuk.
En ik dacht nog... daar hoef ik 'm niet over te tippen, ik ben de enige die dat heeft meegemaakt zonder het in de gaten te hebben

- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Lekke injectors? Te rijk mengsel? Vacuumlek waardoor motronic arm meet en meer benz inspuit? Zit(ten) er lambdasondes op de motor?
Tankontluchting o.k? Denk dat je als leek lang kunt zoeken,breng hem naar de garage en laat hem nazien door iemand met veel bmw ervaring.
Goed kleppen stellen en juiste synchronisatie v/d gaskleppen is een must! bougies o.k,kabels en bobine o.k?
Ben benieuwd wat het euvel is,laat je het weten op het forum?
,jeroen.
Tankontluchting o.k? Denk dat je als leek lang kunt zoeken,breng hem naar de garage en laat hem nazien door iemand met veel bmw ervaring.
Goed kleppen stellen en juiste synchronisatie v/d gaskleppen is een must! bougies o.k,kabels en bobine o.k?
Ben benieuwd wat het euvel is,laat je het weten op het forum?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Jeroen,
de motor is nu binnen en morgenavond of vrijdag weet ik meer. Ik hou jullie sowieso op de hoogte, dat was ik van plan,
grtz,
Yves
de motor is nu binnen en morgenavond of vrijdag weet ik meer. Ik hou jullie sowieso op de hoogte, dat was ik van plan,
grtz,
Yves
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Troost je, ergens in de vorige eeuw, toen de R1100RT nog een nieuwe bijzonderheid op straat was reed ik na de eerste week op de mijne terug naar de dealer met de klacht dat hij naar benzine stonk en je raadt het al: de dop zat niet goed dicht............Dingelbert schreef:dr.trimble schreef:Ondertussen heb ik gemerkt dat de benzinedop niet goed sluit, dat zou mss wel eens de reden kunnen geweest zijn van de reuk.
En ik dacht nog... daar hoef ik 'm niet over te tippen, ik ben de enige die dat heeft meegemaakt zonder het in de gaten te hebben


![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Baird schreef:Troost je, ergens in de vorige eeuw, toen de R1100RT nog een nieuwe bijzonderheid op straat was reed ik na de eerste week op de mijne terug naar de dealer met de klacht dat hij naar benzine stonk en je raadt het al: de dop zat niet goed dicht............Dingelbert schreef:dr.trimble schreef:Ondertussen heb ik gemerkt dat de benzinedop niet goed sluit, dat zou mss wel eens de reden kunnen geweest zijn van de reuk.
En ik dacht nog... daar hoef ik 'm niet over te tippen, ik ben de enige die dat heeft meegemaakt zonder het in de gaten te hebben![]()
, daar sta je dan als professional _003
![]()
tja, als je dan een eerlijke dealer hebt, dan verteld ie meteen wat er gaande was maar ik kan me niet voorstellen wat ze je anders allemaal zouden wijsmaken en hoeveel dit grapje zou kosten

Re: Hoog verbruik en benzinegeur
voila, ik heb de motor al weer terug.
Voor wat ik er heb uit begrepen gaf de gasklepsensor verkeerde waarden door. Hierdoor gaf blijkbaar de lambasonde een vlakke lijn weer ipv een sinus. Kan dit of heb ik het verkeerd begrepen? Die gasklepsensor of gasklepschakelaar is nu vervangen.
Luchtfilter moest ook vervangen worden want die was helemaal vervuild. Alsook de bougies waren aan vervanging toe want die zat er blijkbaar al veel te lang in want er zat heel wat aanslag op. Dan nog een nieuwe benzine filter en alles afregelen.
Het verbruik heb ik uiteraard nog niet kunnen checken maar ik kan wel vertellen dat de moto heel wat soepeler draait en het is precies alsof ie vlotter reageert bij het gebruik van de gashendel.
Nu maar hopen dat het verbruik een heel pak lager zal zijn.
Voor wat ik er heb uit begrepen gaf de gasklepsensor verkeerde waarden door. Hierdoor gaf blijkbaar de lambasonde een vlakke lijn weer ipv een sinus. Kan dit of heb ik het verkeerd begrepen? Die gasklepsensor of gasklepschakelaar is nu vervangen.
Luchtfilter moest ook vervangen worden want die was helemaal vervuild. Alsook de bougies waren aan vervanging toe want die zat er blijkbaar al veel te lang in want er zat heel wat aanslag op. Dan nog een nieuwe benzine filter en alles afregelen.
Het verbruik heb ik uiteraard nog niet kunnen checken maar ik kan wel vertellen dat de moto heel wat soepeler draait en het is precies alsof ie vlotter reageert bij het gebruik van de gashendel.
Nu maar hopen dat het verbruik een heel pak lager zal zijn.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Hoi.
Eea is wel verklaarbaar.
Als de gasklepsensor een vals signaal afgeeft, zal de Moronic in dit geval daar op reageren met teveel peut inspuiten.
De lambdasensor ruikt dat en wil dat terug geregeld zien maar dat gebeurt maar ten dele, en in dit geval te weinig, zodat deze blijft vragen om minder.
Vandaar ook die vlakke lijn.
In normaal bedrijf doet de lambda regelen tussen peut bij, totdat die dat ruikt, en peut af, totdat die dat weer ruikt, en dat met een frequentie van 1x per seconde.
Dit bij een constant toerental, geef je gas bij, of gas weg, dan neemt de Moronic het over.
Groeten, Paul.
Eea is wel verklaarbaar.
Als de gasklepsensor een vals signaal afgeeft, zal de Moronic in dit geval daar op reageren met teveel peut inspuiten.
De lambdasensor ruikt dat en wil dat terug geregeld zien maar dat gebeurt maar ten dele, en in dit geval te weinig, zodat deze blijft vragen om minder.
Vandaar ook die vlakke lijn.
In normaal bedrijf doet de lambda regelen tussen peut bij, totdat die dat ruikt, en peut af, totdat die dat weer ruikt, en dat met een frequentie van 1x per seconde.
Dit bij een constant toerental, geef je gas bij, of gas weg, dan neemt de Moronic het over.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Da's snel gebeurd trimble! Ik zat er niet ver naast met mijn diagnose op afstand moet ik zeggen. Check het verbruik de komende tijd,en houd echt de 10.000km interval aan,want dat merk ik als techneut dat een boxer dan niet goed meer loopt en afgesteld moet worden. Vooral de kleppen en gasklephuizen! Zojuist vandaag iets anders afgesteld aan een buitenboordmotor van mezelf.Op factuur bij de hondadealer gebeurd,maar klepdekselboutjes waren nog als nieuw en de lak zat er nog op! Nooit gedaan en wel berekend dus!! Zelf klepkes gesteld en het loopt als nieuw.(2 uitlaten stonden te strak)
Maar dit terzijde,het is nodig dus om geregeld je fietske goed te laten nazien.
Veel plezier van je BMW,
Jeroen.
Maar dit terzijde,het is nodig dus om geregeld je fietske goed te laten nazien.
Veel plezier van je BMW,
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
kzal idd mijn beemer alle beurten geven die ze nodig heeft en wel op tijd. ik zou er toch een tijdje plezier van willen hebben.
Gisteren hebben we een hele toer gedaan ermee en de motor draaide merkelijk veel soepeler.
Wat het verbruik betreft vrees ik een beetje dat het niet zo heel veel zal schelen. De bak was halfweg toen hij binnenging bij de specialist. Nu is deze morgen het lampje van de reserver beginnen te branden aan 295 kilometer. Dat is wel al iets meer dan voordien maar nog niet bepaald schitterend.
'k zal morgen de bak eens helemaal vol doen en dan eens kijken wat mijn nieuwe verbruik is. 'k denk als ik 330km zal halen dat ik al heel gelukkige zal mogen zijn :roll:
Gisteren hebben we een hele toer gedaan ermee en de motor draaide merkelijk veel soepeler.
Wat het verbruik betreft vrees ik een beetje dat het niet zo heel veel zal schelen. De bak was halfweg toen hij binnenging bij de specialist. Nu is deze morgen het lampje van de reserver beginnen te branden aan 295 kilometer. Dat is wel al iets meer dan voordien maar nog niet bepaald schitterend.
'k zal morgen de bak eens helemaal vol doen en dan eens kijken wat mijn nieuwe verbruik is. 'k denk als ik 330km zal halen dat ik al heel gelukkige zal mogen zijn :roll:
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
zo, dit weekend heb ik eens de bak volledig leeg kunnen rijden sinds de afstelling. Met 24liter heb ik nu 350km kunnen rijden. Het was een rondrit en redelijk sportief gereden.
Het scheelt dus al een redelijk pak, dus nu kan ik ermee leven. 6.8 l/100km of 1 op 14.5 is wel niet echt schitterend maar ik denk dat met mijn rijstijl niet veel lager meer mogelijk is
Het scheelt dus al een redelijk pak, dus nu kan ik ermee leven. 6.8 l/100km of 1 op 14.5 is wel niet echt schitterend maar ik denk dat met mijn rijstijl niet veel lager meer mogelijk is

Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Benzine dop niet goed dicht, is mij ook al eens overkomen.
En maar denken wat stinkt dat naar benzine.
Een paar dagen later weer een stukje toeren en ja hoor de tank al weer bijna leeg.
Wat zuipt en stinkt dat ding, en tijdens het rijden kijk ik naar de dop en inderdaad niet goed aangedrukt.
groet`n Dick
En maar denken wat stinkt dat naar benzine.
Een paar dagen later weer een stukje toeren en ja hoor de tank al weer bijna leeg.
Wat zuipt en stinkt dat ding, en tijdens het rijden kijk ik naar de dop en inderdaad niet goed aangedrukt.
groet`n Dick
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Ik had de afgelopen dagen het zelfde. Benzinegeur en nog maar 300 km actieradius (normaal 400-450). Ik dacht meteen aan de benzineleidingsnelkoppeling aan de rechterkant. Vandaag een vrijedag en gekeken. Inderdaad een lekke koppeling. Ondanks bevrijdingsdag toch even gebeld met de dealer in Noord-Scharwoude. Hij had nog wel wat liggen.
Ga het zometeen halen en vervangen.
Ga het zometeen halen en vervangen.
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Mensen
Voor je alle voorgaande oplossingen probeert, denk gewoon eens aan spanbanden aan de binnenkant van de tank. Deze zijn af-fabriek geperst en durven soms eens lekken na een tijd. Gisteren bij mijn rt1100 opgelost in 3,5 uur en een kostprijs van 0.5 euro (spanbandje)
Begin bij het begin.....
Rook benzine tijdens het rijden en stilstaan aan de lichten , verhoogd stationair toerental (logisch door de benzinedruk) en verhoogd verbruik.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan..
Nog veel kilometers
Ronny

Voor je alle voorgaande oplossingen probeert, denk gewoon eens aan spanbanden aan de binnenkant van de tank. Deze zijn af-fabriek geperst en durven soms eens lekken na een tijd. Gisteren bij mijn rt1100 opgelost in 3,5 uur en een kostprijs van 0.5 euro (spanbandje)
Begin bij het begin.....
Rook benzine tijdens het rijden en stilstaan aan de lichten , verhoogd stationair toerental (logisch door de benzinedruk) en verhoogd verbruik.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan..
Nog veel kilometers
Ronny


- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Hoog verbruik en benzinegeur
Heren...
Benzine snelcopplings. sitten op de benzineslangen tussen het tank en het brandstofverdeeler. Mannelijks halde is zwak (zeker naar bijna 10 jaaren) en breekt makkelijk af. BMW hebben een metaal vervanger beschikbaar.
http://www.colder.com/Portals/0/Library ... AppREV.pdf
http://65.38.186.184/forums/showthread.php?t=3465
Maak die van u nu goed!
Benzine snelcopplings. sitten op de benzineslangen tussen het tank en het brandstofverdeeler. Mannelijks halde is zwak (zeker naar bijna 10 jaaren) en breekt makkelijk af. BMW hebben een metaal vervanger beschikbaar.
http://www.colder.com/Portals/0/Library ... AppREV.pdf
http://65.38.186.184/forums/showthread.php?t=3465
Maak die van u nu goed!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 33 Reacties
- 9269 Weergaves
-
Laatste bericht door Eric r1200rt
-
- 3 Reacties
- 2543 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac
-
- 32 Reacties
- 11437 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 8 Reacties
- 3834 Weergaves
-
Laatste bericht door wil51
-
- 6 Reacties
- 7007 Weergaves
-
Laatste bericht door HansD