Hallo Amsteles en anderen,
Ikzelf heb een R1100RT en ben momenteel bezig een lampje te vervangen van de toerenteller; deze heb ik nooit zien branden sinds de aanschaf van de motor in maart 2010. Bij mijn R1100RT gaat de dashboardverlichting tegelijk met de lampen aan en uit, dus geen sensor. Op dit forum lees ik dat het verstandig is om dan alle lampjes maar meteen te doen; dat leek me een verstandig advies. Wat blijkt: in de kilometerteller zitten twee - nog wel werkende - zwart uitgeslagen lampjes; in de toerenteller zit maar 1 lampje die ook zwart is uitgeslagen en nog wel werkt, het tweede lampje in de toerenteller ontbreekt (logisch dat die niet brandt). Dat zwart uitslaan is in feite slijtage van het spiraaltje in de lamp en dat heeft van doen met de gebruiksduur. Als je dus de sensor op de R1200RT afplakt dan krijg je meer branduren.
Op een R1100RT is het een aardig klusje - hierover een apart stukje straks; hoe het bij de R1200RT zit, weet ik niet, maar dat is het enige nadeel dat je kunt hebben bij meer branduren.
Het ontbrekende lampje van mijn toerenteller zit aan de rechterkant bij de hogere toeren en is het minst vaak benutte stuk van de schaal

.
Weet iemand trouwens of voor deze lampjes ook LED-lampjes zijn te krijgen (het zijn nu 12V 1,7W T6,5 lampjes).