U-bocht en kruisend verkeer - wie heeft voorrang

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

U-bocht en kruisend verkeer - wie heeft voorrang

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb weer een leuke, waar het goede "slechte voorbeeld" doet volgen, merkte ik vandaag;

Situatie:
Grote kruising, geregeld aan alle kanten door verkeerslichten.

Ik sta links voorgesorteerd, omdat ik een U-bocht moet maken.

Aan mijn linkerzijde zie ik het verkeer naderen die rechtsaf willen buigen naar dezelfde richting waar voor ik mijn U-bocht wil inzetten.
Oftewel nadat ik de U-bocht gemaakt heb, nemen wij allemaal dezelfde richting.

Ter illustratie, zie navolgende link:
Afbeelding

Ik ben dus de motor (blauwe lijn), links voorgesorteerd, en krijg groen licht.
Ik zie op de weghelft van het kruisende verkeer de voorrangsdriehoeken op hun wegdek (in de volksmond haaientanden genoemd) staan, ik rij dus op een voorrangsweg.

Het kruisende verkeer heeft ook een verkeerslicht, ook groen, en volgt dus de zwarte lijn, ze buigen (voor hen) dus rechtsaf.

De vraag is nu;
Ik maak een U-bocht (staat niet expliciet aangegeven dat het daar *niet* mag, een kruispunt eerder staat *wel* aangegeven dat keren niet is toegestaan).
En tot mijn verbazing rijd de bus gewoon het kruispunt op terwijl ik de U-bocht aan het maken ben, en duwt gewoon door.

In mijn optiek moet het "zwarte" verkeer (bus en auto's) mij voorrang verlenen door het feit dat die voorrangsdriehoeken aan hun weghelft (bij het stoplicht) aangeeft dat zij een voorrangsweg naderen, ook al hebben zij groen licht.
Immers, ik kom van links (na de U-bocht) en rij dus dan al op de voorrangsweg, zijnde dat deel van het kruispunt.

Ter informatie cq. verduidelijking;
Op dit kruispunt heeft elke richting (rechtdoor, linksaf, rechtsaf) aan *alle* kanten hun eigen voorsorteervak.

Ben benieuwd of ik dit goed begrepen heb.
En dat die bus dus in de fout was.
Mike Philippens

Re: U-bocht en kruisend verkeer - wie heeft voorrang

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik ben geen verkeerswetdeskundige, maar ik zie wel 2 dingen die hier een rol spelen:

1-De zwarte chauffeur wist niet dat jij een u bocht ging maken en dan trekt ie op (of wil dat gaan doen) als jij voorbij bent. Maar jij keert dan om en bent ineens iemand die feitelijk voorrang op hem heeft. Maar hij heeft zijn beweging al ingezet.
2-is een u bocht op zo'n weg niet een bijzondere verrichting? Moet je in dat geval niet het overige verkeer voorrang geven of je manoeuvre pas uitvoeren als de kruising geheel vrij is?

1 en 2 hebben met elkaar te maken denk ik. Ik zou ook zoiets hebben van 'blijf jij maar even wachten met je grappen op een kruising', ervan uitgaande dat ik dus wil optrekken als je voorbij bent, voordat ik in de gaten hebt dat jij om gaat keren. Het zou zomaar kunnen dat men in geval van een aanrijding jou in het ongelijk stelt omdat je een bijzondere verrichting aan het uitvoeren bent waar het overige verkeer niet op kan anticiperen tot op het moment dat jij je draai inzet. Daarmee stel je ze voor een voldongen feit: ik kom nóg een keer langs.

Ik weet het niet. Ik zou het zelf niet doen zonder te wachten tot de kruising geheel vrij is om te voorkomen dat iemand te laat in de gaten heeft dat ik omgedraaid ben. Al was het alleen maar omdat ik het met de motor altijd verlies van een auto wat 'au' betreft.
Inspector Gadget

Beste Mike,

Je maakt een aantal goede punten, en meestal gaat het op dat kruispunt wel goed.
Maar vandaag was er een chauffeur en auto's die wat ongeduldig waren. ;)

De U-bocht is inderdaad tijdens het examen verkeersdeelneming een bijzondere verrichting.
En dan heet het volgens mij keren, ook wel halve draai genaamd.

Mijn positie is heel belangrijk inderdaad;
Voor het verkeer achter mij (blauwe verkeer), zodat ze goed kunnen zien dat ik een halve draai van plan te maken ben.
Het achterop komende verkeer kan mij dan ook rechts passeren, terwijl ik stilsta.
Het van links komende verkeer die de kruising ook opkomt (zwarte verkeer).

Maar, er is nog 1 ander punt;
Terwijl ik een groen verkeerslicht heb, en dus het zwarte verkeer ook, zal kort daarna beide oranje en daarna rood krijgen, dat gaat redelijk snel.
Daarmee wordt in een hoog(er) tempo het kruispunt vrij gemaakt voor het verkeer dat vanuit de tegenovergestelde richting van het blauwe verkeer komt (en dus op het kruispunt rechtdoor gaat).
Vaak zie ik in mijn spiegels net nadat ik de halve draai heb afgerond, dat verkeer groen licht krijgen en al aan komen "stormen".

Aan de andere kant, omdat ik een halve draai maak mag ik dat verkeer niet hinderen, dus als zij er al aankomen, zal ik moeten wachten, denk ik zo.
Ook al maak ik een halve draai, ik zou dan rechtdoor gaand verkeer hinderen.

Is voor mij geen gemakkelijke situatie om te bedenken wat nu de juiste stappen zijn, vooral voor het zwarte verkeer. En de voorrangsdriehoeken op hun weghelft, die staan er m.i. om er voor zorg te dragen dat het zwarte verkeer nimmer het rechtdoor gaande verkeer mag hinderen. (lees: tijdig vrijmaken van de kruising).

Meestal staat er ook weinig zwart verkeer, het meeste verkeer gaat rechtdoor om de kruising over te steken.

Maar, ik denk nu zo langzamerhand alles lezende dat jij het wel aan het rechte eind hebt, waarschijnlijk.
Bedankt voor je bijdrage in ieder geval!
RHarryRT

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Hey Rob,

Leuk om te lezen deze situatie,maar het is vrij simpel nl het keren(draaien) is een niet geregelde handeling en dat betekend dat jij alle verkeer voor moet laten gaan.Daar komt nog eens bij dat een andere verkeersdeelnemer dit ook niet verwacht hij ziet iemand met zijn richting naar links rijden en verwacht dan niet dat je omkeerd.Omkeren dient ook altijd vanuit de rechte zijde van de weg(rijbaan) te gebeuren,dus stoppen wachten tot het verkeer het toelaat en dan omkeren,dus het om de vluchtheuvel heendraaien is levensgevaarlijk je ziet wat er kan gebeuren.Verder ben je verplicht om de richting van de pijlen te volgen die het vak aangeven waarin je op dat moment rijdt.We hebben het dan ook nog niet over wat er kan gebeuren met auto,s die je achter je rijden deze vewachten echt geen draaiende motor op dat moment op het kruispunt,met alle gevolgen van dien laat staan eentje die remt en gaat stilstaan.
Rob ik zal niet zeggen dat ik het nooit doe,maar als het even kan rij ik liever even door en zoek een geschikte plek om te keren.

Veiligheid boven alles _004
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Hoi Rob,

Ik als schadebehandlaar ben wel een verkeersdeskundige en inderdaad is het maken van een draai een bijzondere manouvre. In de rvv staat dat je al het overige verkeer (inclusief fietsers en wandelaars) voorrang moet verlenen. Dit omdat er geen verkeersteken bestaat wat aangeeft dat je een draai gaat maken.

Groetjes
Paul
Inspector Gadget

Dank jullie wel voor deze reactie! _004

Ter informatie, deze situatie is in Amersfoort op de Ringweg Kruiskamp (langs het Valleikanaal, water dus), kruisende de Van Randwijcklaan.
Waarbij ik dus op de Ringweg Kruiskamp rij, het "zwarte" verkeer dus ook de Ringweg Kruiskamp opdraait.

En op de Ringweg Kruiskamp is geen gelegenheid om ergens anders te keren, er zijn in een afstand van circa 3 km totaal 6 kruisingen. (allemaal met stoplichten).

Ik zie als enige echt "nette" oplossing dan om 1 zo'n zijweg in te slaan, en op zo'n zijweg te keren, daar is het *soms* rustiger.

Let wel, alle banen, dus ook van de zijwegen hebben allemaal voorsorteervakken en verkeerslichten.

Ik twijfelde een beetje door die voorrangsdriehoeken die het zwarte verkeer heeft, of die boven de regels aangaande een halve draai/u-bocht gaan of niet.

En ik vroeg het dus ook omdat er op die weg vrijwel overal (1 uitzondering aan het begin) rood-licht en snelheidscamera's staan.
Ik probeer te vermijden dat ik door die halve-draai/u-bocht door die camera als rood-licht rijder gezien wordt, vóórdat het blauwe verkeer uit de tegenovergestelde richting nog rood licht heeft. Dat is in de praktijk maar een paar seconden.

Maar, bedankt voor de duiding, gelukkig heb ik het al die tijd goed gedaan en nimmer "voorrang" afgedwongen of zo in deze situatie, of een gevaarlijke situatie veroorzaakt. Ik draai altijd dusdanig in dat ik nimmer enig verkeer kan hinderen, ook niet als ik "noodgedwongen" moet wachten.

Want in mijn optiek is voorrang niet alleen iets wat je moet krijgen maar ook verlenen, alsjebegrijptwatikbedoel. ;)

Verkeer, het blijft boeien wat dat betreft. _005
jasper75

Ongelezen bericht door jasper75 »

Ik zal ook eens een balletje opgooien,
Ik heb ooit eens geleerd dat die gene die de kortste bocht draait voorrang heeft.
Denk hierbij aan dat je bijvoorbeeld tegenover elkaar staat en jij wilt linksaf en de gene die tegenover je staat wil rechtsaf, dan moet die gene die rechts af gaat voorrang krijgen, ik denk dat het iedereen het hier wel over eens is.
Als je dit gaat vertalen naar deze situatie zal je dus voorrang moeten verlenen aan de bus of auto.
Dat je een u bocht maakt of een bijzondere verrichting is volgens mij niet zo van belang.

Gr Jasper
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

ik redeneer nog simpeler: op het moment dat jullie elkaar tegenkomen komt hij voor jou van rechts en die zul je voorrang moeten geven, hij zal het 'nemen'( en dat gebeurde dus ook!). Dit zal in de meest situaties een natuurlijke reactie zijn van verkeersdeelnemers en dat zijn vaak de veiligste manieren om iets afwijkends af te handelen. Ik heb de theorie 'somewhere in the seventies' gedaan dus verkeerskundig kan ik fout zitten. Verder is het als bij zeilen: staal is harder dan polyester, polyester is harder dan hout: dus zit jij in een houten bootje moet je wat voorzichtiger zijn, ook al heb je gelijk! ik hoor het wel.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Door de voorrangsdriehoeken op het wegdek aan de kant van het zwarte verkeer, geldt m.i. niet de regel "verkeer van rechts heeft voorrang".

Aangezien het gehele kruispunt van alle (!) richtingen met verkeerslichten geregeld is, zijn die voorrangsdriehoeken m.i. alleen maar om juist de voorrangsregel goed te duiden, opdat het zwarte verkeer eventueel het blauwe verkeer (evt. ook van de tegenovergestelde richting) niet kan "hinderen" als dat blauwe verkeer nog deels op het kruispunt staat.
Anders had de wegbeheerder er wel oprij-strepen geplaatst, denk ik zo.
Het zijn juist die voorrangsdriehoeken die bij mij de "verwarring" geven.

Immers, ook al maak ik een u-bocht, ik rij al op een voorrangsweg, wat dat betreft.

Maar, ik zal anders eens proberen een foto van die situatie te nemen.

En of ik nu op de motor of met de auto daar kom (wat regelmatig gebeurt) is niet zo van belang van dit forum-gedeelte, Verkeersforum.
Dat hoort m.i. bij het "Gezonde Verstand" of "Is dit Slim"-forum.
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Zoals Harry ook al aangaf:
1. Je bent verplicht die richting te volgen en te volvoeren die het voorsorteervak aan geeft, te weten in dit geval het links afslaan, waarbij gesteld is dat jouw afslaande beweging volvoert is op het moment dat jij de nieuwe weg ingereden bent en dus van het kruisingsvlak af bent.
2. Het keren, op welke wijze van uitvoering dan ook, is een bijzondere manouvre waarbij het overige verkeer niet gehinderd mag worden. Ook het achter op komend verkeer kan verrast worden door het niet doorrijden van de motor terwijl men wel het verwachtingspatroon zal hebben van gewoon afslaan door de motorrijder.
3. In feite is de gedragsregel van gebruik en toepassing van een voorsorteerstrook tevens een impliciet verbod tot het doen laten keren van een voertuig in deze situatie.
4. Het keren vanaf de rechterzijde van de weg zou in dit geval niet tot de mogelijkheden behoren n.a.v. van de voorsorteerstroken op de kruising en in strijd zijn met artikel 5 van de WVW, ook het afremmen en stilstaan in een voorsorteerstrook voor linksaf is een onverwachte gedraging als de weg vrij is om de afslaande beweging te voltooien, en zal een directe relatie gaan hebben met artikel 5 WVW.
5. De enige en juiste oplossing is de afslaande beweging te voltooien waarna in de nieuwe ingereden weg een keeractie gezocht dient te worden waarbij voldaan zal gaan worden aan de regels die gelden t.a.v. het uitvoeren van een bijzondere manouvre.
groet,
RhanRT
RhanRT

[quote="dutchmidiman"]Door de voorrangsdriehoeken op het wegdek aan de kant van het zwarte verkeer, geldt m.i. niet de regel "verkeer van rechts heeft voorrang".

Aangezien het gehele kruispunt van alle (!) richtingen met verkeerslichten geregeld is, zijn die voorrangsdriehoeken m.i. alleen maar om juist de voorrangsregel goed te duiden, opdat het zwarte verkeer eventueel het blauwe verkeer (evt. ook van de tegenovergestelde richting) niet kan "hinderen" als dat blauwe verkeer nog deels op het kruispunt staat.
Anders had de wegbeheerder er wel oprij-strepen geplaatst, denk ik zo.
Het zijn juist die voorrangsdriehoeken die bij mij de "verwarring" geven.

Immers, ook al maak ik een u-bocht, ik rij al op een voorrangsweg, wat dat betreft.

Nee Rob dit gaat niet op en onderstaand geeft de duidelijkheid.
1. Voorrangsdriehoeken zijn een op zich zelf staand "verkeersteken"
2. Bij nadering van dit verkeersteken dient aan zowel rechts als links komende bestuurders voorrang te worden verleend
3. Onthou deze opsomming: a. Aanwijzingen gaan voor verkeersteken en gedragsregels b. verkeerstekens gaan voor gedragsregels, in wel in deze volgorde.
groet,
RhanRT
Inspector Gadget

Duidelijker kan het niet uitgelegd worden, enorm bedankt! _004

Waarbij de in punt 3 genoemde regel sinds kort inderdaad heel duidelijk is zoals bij de uitvoegstrook-regel, denk ik?;
Je bent verplicht om het voorsorteervak volledig te blijven volgen, net als bij de uit- of invoegstrook, je mag niet meer van (rij)strook wissellen omdat je "per ongeluk" er achter komt dat je toch ff die richting niet in moet. (om het inhalen aan de rechter kant te voorkomen, misbruik situatie).

De in punt 4 genoemde rechter kant kan ik mij voorstellen, want daar is bij deze weg de voorsorteervak voor én rechtdoor én rechtsaf.
De linker strook is tevens ook rechtdoor, maar dan een middelste strook.
En helemaal links dus de voorsorteervak voor linksaf slaan.

E.e.a. was mij niet geheel duidelijk omdat het keer-verbod juist op deze ene kruising niet aangegeven staat, en op de overige 5- 6-tal kruisingen volgens mij weer wel.
Het keren op de naar links ingeslagen weg is ook geen optie, omdat het daar 4 stroken is, waarvan slechts 1 voor de inslaande verkeer, en de rest voorsorteervakken voor het verkeer wat de voorrangskruising nadert (linksaf, rechtdoor en rechtsaf).
De voorrangskruising is een zgn. doorgaande weg.

Maar, het is duidelijk denk ik wel, moet het allemaal nog ff rustig terug lezen en de verkeerssituatie voor de geest halen, zo vaak kom ik er ook weer niet.

Waarom die buschauffeur dan met zo'n hoge snelheid kwam aandenderen is mij een volslagen raadsel.

Weet wat opgestoken, bedankt voor jullie op- en aanmerkingen en de uitleg hoe het precies zit en moet.

Mijn excuses, ik was ff vergeten te vermelden, weet niet of het invloed heeft;
Het is een 2x 2-baans weg waar ik op rij, dus met een middenafscheiding.
Dus ik draai niet tegen het verkeer in of zo iets, ik volg rijrichtingen.

Het zwarte verkeer (met die voorrangsdriehoeken) kan alleen maar rechtsaf (dat is hun voorsorteervak en ze hebben hun eigen verkeerslicht)
Voor rechtdoor en linksaf is er een ander voorsorteervak op hun weghelft, en wederom een verkeerslicht.
RhanRT

Graag gedaan Rob.

Laatste onderstaande opmerking in jouw bericht gaat niet op:

"Mijn excuses, ik was ff vergeten te vermelden, weet niet of het invloed heeft;
Het is een 2x 2-baans weg waar ik op rij, dus met een middenafscheiding.
Dus ik draai niet tegen het verkeer in of zo iets, ik volg rijrichtingen"

want:
Zolang je niet tegen het verkeer inrijdt volg je altijd rijrichtingen, immers anders zou je spookrijden.
Maar in jouw voorbeeld en mijn uitleg volg je slechts de juiste rijrichting indien je gevolg geeft aan de gedragsregel van afslaan via een voorsorteerstrook, immers je dient daadwerkelijk af te slaan in de richting die het voorsorteervak aangeeft en deze actie is voltooid op het moment dat je de nieuwe weg ingereden bent.

groet,
Han
RhanRT

P.s.,

Lijkt muggenzifterij maar ja:
voor alle duidelijkheid, jij rijdt op een weg met 2 rijbanen waarbij de 2 rijbanen in meerdere rijstroken verdeeld zijn, een voorsorteerstrook is een specifiek gedeelte van een rijstrook t.b.v. het veranderen van richting.

groet,
Han
Inspector Gadget

Hallo Han,

Geen muggenzifterij hoor, wat mij betreft. _004

En als je "terugredeneert" is het ook heel logisch, net zoals je het toegelicht en uitgelegd hebt.

Vreemd is alleen dat ik dit gedeelte van al mijn rijopleidingen niet meer zo kan herinneren of er dieper op ingegaan is.
Anders dan dat keren inderdaad een bijzondere manoeuvre en je daarbij nimmer het overige verkeer mag hinderen.
Dan moet je wachten of doorrijden.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”