Hoi.
Het project begint weer op een brommert te lijken.
Het wachten was op een onderdeeltje dat ik was vergeten te bestellen en daar kom je dan dus achter als alles bijna in elkaar zit op een zaterdagavond.
Dinsdag besteld, donderdag op de mat en vrijdag het monster gestart.
Eerst zonder bougies gestart tot er oliedruk was, is wel zo leuk.
Toen het echte werk waar ook de eigenaar bij was die met dicht geknepen billen toe zag.
Starten ging zonder problemen en even laten lopen, uitgezet, alles nog eens nalopen toen weer gestart en een paar minuten laten draaien tot er 5 balkjes olie waren te zien.
Wederom uit en even laten staan, olie op peil brengen en toen was dit deel van het project klaar.
Eigenaar had nog een lijstje (lijst :roll: ) met allerlei kleine k.tklussies, daar gaan we van de week mee verder.
Al met al een leuk project.
Voor degenen die het leuk vinden hoe je nu zo'n blok opbouwd vanaf niks, veel leesplezier.
We beginnen met het schoonmaken van alle onderdelen, het verzamelen van alle pakkingen, keerringen en allerlei klein spul.
Hier zien we 2 lege carterhelften, vers uit de spoelbak, uitgepoten met remmenreiniger en perslucht, de pasvlakken gecontroleerd en met wat Scotch-brite maagdelijk schoon.
De 2 aanzuigkelken van beide oliepompen gaan erin met nieuwe O-ringen en een drup Loctite aan de boutjes, we willen niet dat dit loskomt.
Dan gaan de krukas en tussenas met kettingen erin, smeer eerst wat MoS2 en olie op de lagers, dan de kettinggeleiders, let op welke waar gaat, is links en rechts verschillend.
Smeer de pasvlakken in met vloeibare pakking en leg de 2 helften op elkaar, hier heb je eigenlijk 3 handen voor nodig om alle zooi te geleiden.
Alle bouten erin en aandraaien volgens het RTFM.
Hier zien we het blok dicht geschroefd en op zijn kant.
Tandwiel van de tussenketting op de krukas en de rotor van 1 van de 2 oliepompen.
Dan kan de rest van de oliepompen erin, de ketting met spanner en geleider en de leiding van de koelolie, de verbinding naar de andere kant gaat via het boogvormige kanaal bovenin.
Dan nogmaals de pasvlakken schoonmaken, likje vloeibaar en het voordeksel erop.
HES en pulley gemonteerd.
Nu draaien we het blok om en monteren we de beide keerringen.
Beide? Ja beide, bij de latere 1100 en alle 1150 loopt de carter ventilatie via de krukas in een ruimte in het carter en dan via een slang naar het luchtfilter.
De truuk hier is dat de 1e keerring vrij diep ligt en over een gat in de krukas moet, Herr BMW heeft hiervoor allerlei mooie hulpstukken, maar met wat nadenken gaat dit ook zonder.
De keerring moet eerst worden voorgevormd zodat de lip naar binnen wijst, dit doe je door de lip in te smeren met wat olie en dan met je duim vervormen.
Dan neem je een plastic dop van een spuitbus en schuif de keerring daar overheen en dan druk je hem zo op de as.
Om het gat af te dichten heb ik een ouwe bankpas tussen de keerring en de as gestoken, netter is een passende bus te draaien uit een stuk kunststof, maar zo gaat het prima.
Dan sla je de keerring tot tegen de stuikrand met een andere bus, hier deed een 80 mm pvc mof van een afvoerpijp de truuk.
De 2e keerring gaat er dan op dezelfde manier in, alleen heeft deze geen stuikrand en dus gaat deze er zover in dat de buitenrand gelijk ligt met het gietstuk.
Dan het vliegwiel erop, aanhalen met een moment en dan een hoekverdraaing, gaat prima met een gradenschijf.
Dan de koppeling erin, gecentreerd met een ouwe prise-as die ik ooit heb vervangen in een bak en de koppelingstift, linksboven de blokkeerpen.
Gebruik nieuwe bouten overal waar Herr BMW dat voorschrijft, klinkt soms overdreven, maar toch maar wel doen.
De rompmotor (shortblock) is nu klaar en staat op zijn bok en een hulp bokkie klaar om de cilinders gemonteerd te krijgen.
Als alles goed is, staat de krukas en tussenas in de juiste stand om eerst de rechterkant op te bouwen, zoals te lezen in het boek der boeken, het RTFM.
Op de werkbank hebben we de zuiger met veren al in de cilinder gepropt, een drup olie gegeven en de pasvlakken wederom schoon gemaakt en een smeertje vloeibaar gegeven.
Nieuwe O-ringen om de pasbussen voor de koel olie.
Cilinder over de tapeinden, drijfstang oplijnen met de zuiger, pen erin met borgringen, goed kijken (en dan nog een keer) of die borgen goed zitten, cilinder aandrukken en vast bouten.
Nieuwe koppakking monteren en dan de kop erop, daar heb ik geen plaatje van, is al genoeg te zien geweest.
Dan komt het tricky deel van de operatie, het monteren van het nokkenas tandwiel.
Als het goed is staat de motor in bdp met de pen erin, dan moet de spie van het tandwiel en de spiebaan in de as naar omlaag wijzen, goed kijken (en dan nog een keer) of eea oplijnt en de bout vast zetten, dit kan en gaat vaak mis, dus opletten.
Dan draai je de krukas 360 graden en herhaal je het hele circus voor de andere kant.
Aan het eind van de rit zet je de motor weer in bdp en steek je de blokeerpen er weer in, dan kijk je of op beide nokkenassen de pijlen horizontaal staan, slecht te zien op het volgende plaatje, maar toch voor het idee.
Hier beter.
Dan doen we even de klepjes stellen, we zijn er nu toch.
Vervolgens kan de bak erachter, maak de prise-as schoon en smeer deze met Staburags, het favoriete vet van Herr BMW, wat er zo speciaal aan is, geen idee, klein tubetje kost een vermogen, maar toch maar wederom wel doen.
En dan hebben we een komplete motor met bak en kan deze in het frame gehangen worden.
Of liever, het frame laat je over de motor heen zakken.
Van het laten zakken van het frame heb ik geen plaatjes, maar een takel met evenaar en 3 stroppen, 1 voor het 'balhoofd', 1 voor het deel waar voor- en achterframe aan elkaar moeten en 1 voor het achterframe.
Dan wat kunst en vliegwerk met de diverse bouten, pennen en moeren, levert het volgende beeld op.
Al met al niet echt spannend, maar dit kan je beter met 2 man doen, scheelt een hoop gekloot.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.