Het houd je van de straat.....

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Volgens het verhaal is het negatieve pootje van de bougie afgebroken, 2x rond de verbrandingskamer gegaan en toen via de uitlaatklep het pd verlaten. :shock:
Tijdens dit fenomeen heeft de motor dus op 1 poot gelopen waardoor de betreffende nokkenasketting is gaan slaan, de spanner het niet bijhield en vervolgens de geleiders opgevreten.

Dan krijg je dus zoiets.

Afbeelding

Dat vind je onderin het blok, hier dus.

Afbeelding

Plaatje van de schade aan motorcarter en zuiger.

Afbeelding

Hier heeft de ketting zich misdragen.

Afbeelding

En dit is de schade aan de zuiger, dezelfde afdrukken staan in de kop, ziet er allemaal erg spannend uit, is het gelukkig niet, is maar een paar 10den diep en laat zich prima wegpoetsen.
Na het poetsen ziet het er dan zo uit, lijkt heel wat door de lichtval.

Afbeelding

Hier zie je er helemaal niks meer van

Afbeelding

Alles is gespoelt en schoongemaakt, het wachten is op de bestelde onderdelen, daarna weer opbouwen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Paul cr

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door Paul cr »

Sjoooh he , da's een flinke klus ! Is dit met jouw motor overkomen ? Het feit dat je het zelf kan "oplossen" maakt dat je er luchtig over kan vertellen, maar moet je de RT naar de dealer duwen dan kan je daarna flink aftikken.... _002
Succes met de wederopbouw van je blok !
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door jaybmw »

Nondeju ! Da's een mooie klus zeg ! Dit is het mooiste werk dat er is,aleen dat het wat kost. Maar als je zelf veel kan is het een mooie tijdsbesteding.Ik heb als mechanieker wel een vraag: hoe kan de massaelectrode afbreken v/d bougie ? Te lang doorgereden zodat deze te dun was? Fabricagefout? Anyway,is er lang op 1 cyl doorgreden? Ondanks dat er op 1 cyl gereden is moet de oliedruk op je kettingspanner toch o.k.blijven lijkt me? Hoe kan de ketting dan gaan slaan? Ik weet dat het erg in onbalans is als er 1 cyl wegvalt maar gaat de distributieketting daar zo van klapperen/slapstaan?

Graag je verdere bevindingen en verslag v/d revisie. Bovenal succes met het project en voorspoed met dit geweldige stuk werk ! Welk type boxer is het precies?

[groet] Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Het betreft hier een R1150GSA die volgens de eigenaar, (a-techneut, dus daar heb je niet veel aan) inene vermogen verloor en een onheilspellend geluid produceerde uit de linker cilinder.
Wat nu precies oorzaak en gevolg is, is niet duidelijk, motor was al deels gedemonteerd toen deze uiteindelijk hier terecht kwam, beide bougies zijn zoek, dus voor onderzoek niet beschikbaar.

Volgens de motorzaak waar dat ding heen is gebracht is de massa-elektrode afgebroken en is de motor daardoor even geblokkeerd geweest, waardoor de ketting is gaan slaan, het resultaat zien we op de plaatjes.
Aan de zuiger en kop is, behalve die afdrukken niks te vinden, zelfs geen kromme klep, drijfstang oid., dus al te veel geweld is er niet bij geweest.

Ook is dit al een half jaar geleden gebeurd, de motor eerst bij die motorzaak heeft gestaan en daar als onderdelendonor werd misbruikt, waarop de eigenaar besloot het ding daar weg te halen.
Na een oproep op het GS-forum staat het spul nu hier.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door jaybmw »

o.k. Da's een hoop gesjouw geweest dan met die gs. Maar gezien de foto's rijdt de machine straks weer rond lijkt me.

Succes met het project !

[groet] J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Beamietoo

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mooi werk Paul _004

gr,
Kenny
Ton1959

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb al wat grotere onderdelen gevonden af en toe in motoren maar daardoor maar zelden zoiets gezien. Misschien was de ketting de hoofdoorzaak en de beschadigde bougie het gevolg . Massa electrodes breken inderdaad niet zomaar af tenzij je ze eerst een aantal keren openbuigt en terug buigt. Zat de kettingspanner toevallig niet vast?
Ik denk dat een massa electrode te klein is om deze schade aan te richten maar ik kan me vergissen hoor.

Ton
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Wat er precies is gebeurt, blijft de vraag.
Feit blijft dat de massa electrode wat schade heeft gemaakt in de verbrandingsruimte en dat de nokkenasketting aan de wandel is gegaan.
Dat electrodetje is zeker niet groot genoeg om de motor te doen vastslaan.

Vanmiddag en vanavond maar eens een beginnetje gemaakt met opbouwen van het blok.

Eea had wat vertraging opgelopen door logistieke probleempjes, onderdelen bij Herr BMW in back-order, een ander met vakantie en dan ook nog een baas hier in huis en een baas op Schiphol die ook wat (veel) vrije tijd opsnoepen. :roll:

Van hier;

Afbeelding

Naar hier;

Afbeelding

En dat moet dan daaronder.

Afbeelding

Dat gaan we morgen doen.

Of de schuurdwergen moeten dat vannacht willen doen, denk het niet, die zijn alleen maar goed in het zoek maken van gereedschap en onderdelen. :roll:

Mocht er interesse zijn in een gedetailleerd verslag van de opbouw, ik heb tussen foto 1 en 2 nog 20 plaatjes gemaakt, dan zal ik er een mooi verslag van maken.

Maar dat is voor later.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door jaybmw »

Zijn de keinere lagerschaaltjes voor een balansas,of zit die niet op een 1150 blok ? Ik zit me suf te peinzen,die grotere zijn voor de krukas lijkt me? Mooie foto's,mission impossible bestaat bij jullie niet ! _004

Supermooi werk dit ! Ik vind het leuk als monteur als je de overige foto's er bij zal zetten,ik geniet echt van het verslag tot nu toe.

We zien wel,
groeten J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Bovenin ligt de krukas, in lagerschalen.

Daaronder ligt, direct in het alu, de tussenas.
Deze wordt door een ketting aangedreven vanaf de kruk en drijft op zijn beurt weer de nokkenassen aan die in de koppen zitten, ook weer met kettingen.
Aan de voorzijde drijft deze de beide oliepompen aan.

Bij de R11xx is dat gewoon een as met een paar tandwielen, pas vanaf de R1200 is dat ook een balansas.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door jaybmw »

Ach so ja! overbrenging van 1:2 dus ivm distributie. En 2 oliepompen ? Da's me ook nieuw te horen. Anyway,weer bedankt voor het antwoord op mijn vraag. _004

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is wel leuk met al die foto's hoor. Het blok lijkt me mooi werk als het er eenmaal onderuit is. Maar het ziet er alweer goed uit hoor.

Ton
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Het project begint weer op een brommert te lijken. _004

Het wachten was op een onderdeeltje dat ik was vergeten te bestellen en daar kom je dan dus achter als alles bijna in elkaar zit op een zaterdagavond.
Dinsdag besteld, donderdag op de mat en vrijdag het monster gestart.

Eerst zonder bougies gestart tot er oliedruk was, is wel zo leuk. :D
Toen het echte werk waar ook de eigenaar bij was die met dicht geknepen billen toe zag.
Starten ging zonder problemen en even laten lopen, uitgezet, alles nog eens nalopen toen weer gestart en een paar minuten laten draaien tot er 5 balkjes olie waren te zien.

Wederom uit en even laten staan, olie op peil brengen en toen was dit deel van het project klaar.

Eigenaar had nog een lijstje (lijst :roll: ) met allerlei kleine k.tklussies, daar gaan we van de week mee verder.

Al met al een leuk project.

Voor degenen die het leuk vinden hoe je nu zo'n blok opbouwd vanaf niks, veel leesplezier.

We beginnen met het schoonmaken van alle onderdelen, het verzamelen van alle pakkingen, keerringen en allerlei klein spul.

Hier zien we 2 lege carterhelften, vers uit de spoelbak, uitgepoten met remmenreiniger en perslucht, de pasvlakken gecontroleerd en met wat Scotch-brite maagdelijk schoon.
De 2 aanzuigkelken van beide oliepompen gaan erin met nieuwe O-ringen en een drup Loctite aan de boutjes, we willen niet dat dit loskomt.

Afbeelding

Dan gaan de krukas en tussenas met kettingen erin, smeer eerst wat MoS2 en olie op de lagers, dan de kettinggeleiders, let op welke waar gaat, is links en rechts verschillend.
Smeer de pasvlakken in met vloeibare pakking en leg de 2 helften op elkaar, hier heb je eigenlijk 3 handen voor nodig om alle zooi te geleiden.
Alle bouten erin en aandraaien volgens het RTFM.

Afbeelding

Hier zien we het blok dicht geschroefd en op zijn kant.
Tandwiel van de tussenketting op de krukas en de rotor van 1 van de 2 oliepompen.

Afbeelding

Dan kan de rest van de oliepompen erin, de ketting met spanner en geleider en de leiding van de koelolie, de verbinding naar de andere kant gaat via het boogvormige kanaal bovenin.

Afbeelding

Dan nogmaals de pasvlakken schoonmaken, likje vloeibaar en het voordeksel erop.
HES en pulley gemonteerd.

Afbeelding

Nu draaien we het blok om en monteren we de beide keerringen.
Beide? Ja beide, bij de latere 1100 en alle 1150 loopt de carter ventilatie via de krukas in een ruimte in het carter en dan via een slang naar het luchtfilter.

De truuk hier is dat de 1e keerring vrij diep ligt en over een gat in de krukas moet, Herr BMW heeft hiervoor allerlei mooie hulpstukken, maar met wat nadenken gaat dit ook zonder.

De keerring moet eerst worden voorgevormd zodat de lip naar binnen wijst, dit doe je door de lip in te smeren met wat olie en dan met je duim vervormen.
Dan neem je een plastic dop van een spuitbus en schuif de keerring daar overheen en dan druk je hem zo op de as.

Om het gat af te dichten heb ik een ouwe bankpas tussen de keerring en de as gestoken, netter is een passende bus te draaien uit een stuk kunststof, maar zo gaat het prima.

Dan sla je de keerring tot tegen de stuikrand met een andere bus, hier deed een 80 mm pvc mof van een afvoerpijp de truuk.
De 2e keerring gaat er dan op dezelfde manier in, alleen heeft deze geen stuikrand en dus gaat deze er zover in dat de buitenrand gelijk ligt met het gietstuk.

Afbeelding

Dan het vliegwiel erop, aanhalen met een moment en dan een hoekverdraaing, gaat prima met een gradenschijf.

Afbeelding

Dan de koppeling erin, gecentreerd met een ouwe prise-as die ik ooit heb vervangen in een bak en de koppelingstift, linksboven de blokkeerpen.

Afbeelding

Gebruik nieuwe bouten overal waar Herr BMW dat voorschrijft, klinkt soms overdreven, maar toch maar wel doen.

De rompmotor (shortblock) is nu klaar en staat op zijn bok en een hulp bokkie klaar om de cilinders gemonteerd te krijgen.

Afbeelding

Als alles goed is, staat de krukas en tussenas in de juiste stand om eerst de rechterkant op te bouwen, zoals te lezen in het boek der boeken, het RTFM.

Op de werkbank hebben we de zuiger met veren al in de cilinder gepropt, een drup olie gegeven en de pasvlakken wederom schoon gemaakt en een smeertje vloeibaar gegeven.
Nieuwe O-ringen om de pasbussen voor de koel olie.
Cilinder over de tapeinden, drijfstang oplijnen met de zuiger, pen erin met borgringen, goed kijken (en dan nog een keer) of die borgen goed zitten, cilinder aandrukken en vast bouten.

Nieuwe koppakking monteren en dan de kop erop, daar heb ik geen plaatje van, is al genoeg te zien geweest.

Dan komt het tricky deel van de operatie, het monteren van het nokkenas tandwiel.
Als het goed is staat de motor in bdp met de pen erin, dan moet de spie van het tandwiel en de spiebaan in de as naar omlaag wijzen, goed kijken (en dan nog een keer) of eea oplijnt en de bout vast zetten, dit kan en gaat vaak mis, dus opletten.

Afbeelding

Dan draai je de krukas 360 graden en herhaal je het hele circus voor de andere kant.
Aan het eind van de rit zet je de motor weer in bdp en steek je de blokeerpen er weer in, dan kijk je of op beide nokkenassen de pijlen horizontaal staan, slecht te zien op het volgende plaatje, maar toch voor het idee.

Afbeelding

Hier beter.

Afbeelding

Dan doen we even de klepjes stellen, we zijn er nu toch.

Afbeelding

Vervolgens kan de bak erachter, maak de prise-as schoon en smeer deze met Staburags, het favoriete vet van Herr BMW, wat er zo speciaal aan is, geen idee, klein tubetje kost een vermogen, maar toch maar wederom wel doen.

Afbeelding

En dan hebben we een komplete motor met bak en kan deze in het frame gehangen worden.
Of liever, het frame laat je over de motor heen zakken.

Afbeelding

Van het laten zakken van het frame heb ik geen plaatjes, maar een takel met evenaar en 3 stroppen, 1 voor het 'balhoofd', 1 voor het deel waar voor- en achterframe aan elkaar moeten en 1 voor het achterframe.

Dan wat kunst en vliegwerk met de diverse bouten, pennen en moeren, levert het volgende beeld op.

Afbeelding

Al met al niet echt spannend, maar dit kan je beter met 2 man doen, scheelt een hoop gekloot.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gwaaido

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door Gwaaido »

8)
Knap werk! _004
Gebruikersavatar
Keeze
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 sep 2010, 15:21
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oosterhout nb
Locatie: Oosterhout nb

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door Keeze »

Ha Paul,

Ben jij DE Paul die begin dit jaar de cardankom van mn K100 vervangen heeft? (grappig, zo kom je elkaar weer tegen)

Groet,
Kees (die inmiddels van Lisse naar Oosterhout verhuisd is en een R rijdt)
Reinier L

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door Reinier L »

_005 Dat is een mooi verslag. Vond mezelf al een hele piet met van alles los te halen en schoon te maken. Maar dit is het echte werk! Alweer 2 mnd het laatste verslag.
Hoe staat het ervoor? Op auto gebied lees ik klassiek techniek, maar dat is dit verhaal in motorvorm. Zo doorgaan. Reinier L
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Het houd je van de straat.....

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Oud draadje weer opgerakeld :D

@Kees, jawel, diezelfde.
Van een K naar een R, bevalt wel, denk ik?

@Reinier, die brommert is eind oktober van het vorige jaar weer naar zijn eigenaar terug en loopt als nooit tevoren.
Daar heb ik weer 2 klantjes aan over gehouden, hij GS, en z'n meissie RT, die komen eerdaags weer langs voor wat onderhoud.

Zo komt splinter door de winter, of heeft beun weer een wortel.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”