Ben
Moderator: RT_Patrick
IK heb 'm ook en ik vind het vooral knap van je dat je überhaupt kaas hebt kunnen maken van die handleiding![KNIP]en het ding ging aan het werk zoals het in de beschrijving staat [KNIP]
Niet dat ik een "Engelse techneut" ben of zo maar het gaat me gelukkig goed af.bolderbast schreef:IK heb 'm ook en ik vind het vooral knap van je dat je überhaupt kaas hebt kunnen maken van die handleiding![KNIP]en het ding ging aan het werk zoals het in de beschrijving staat [KNIP]
Dat is een studie op zich!
Belangrijk is dat je deze om kan schakelen van rechtstreeks op de accu of via een boordcontactdoos. Belangrijk daarbij is dat een motor met het z.g.n. "CanBus" systeem de software na een bepaalde tijd alle elektrische verbindingen afsluit als de sleutel uit het contact wordt gehaald en dan kan je dus ook niet via een boordcontactdoos de accu opladen.peijsj schreef:Ik heb ook zo'n ding, zij het niet voor de RT. Begrijp helemaal niets van de handleiding maar na een tijdje branden de lampjes groen en dat lijkt me prima![]()
groet
Jan
Hazeldonk schreef:Belangrijk is dat je deze om kan schakelen van rechtstreeks op de accu of via een boordcontactdoos. Belangrijk daarbij is dat een motor met het z.g.n. "CanBus" systeem de software na een bepaalde tijd alle elektrische verbindingen afsluit als de sleutel uit het contact wordt gehaald en dan kan je dus ook niet via een boordcontactdoos de accu opladen.peijsj schreef:Ik heb ook zo'n ding, zij het niet voor de RT. Begrijp helemaal niets van de handleiding maar na een tijdje branden de lampjes groen en dat lijkt me prima![]()
groet
Jan
De Optimate 4, Dual Program, heeft software aan boord die de software van de motor kan informeren dat de betreffende boordcontactdoos open moet blijven staan en dan kan er toch geladen worden.Deze Optimate zag ik op de motorbeurs in Keulen en is sinds kort ook in Nederland verkrijgbaar.
Ben
Dag Reinier, ik heb werkelijk geen idee of en hoe de BMW lader werkt maar als je er 80 euro voor over hebt is de Optimate een meer dan uitstekende vervanger.Reinier L schreef:Beste Ben en anderen,
Gebruik op mijn r1150rt de oude blauwe bmw lader maar weet niet zeker of deze het doet via de 2 aansluitpunten achter/onder zadel. Kan deze ook de kunstjes of moet ik ook een optimate 4 kopen of een apart oplaadpunt maken.
reinier.
Klopt, maar geloof me dat is niet de Optimate 4 Dual Program, zelfs mijn leveransier hield in eerste instantie vol dat de Optimate 4 de juiste was. Maar een telefoontje op mijn aanraden naar de importeur leerde hem dat er een opvolger voor de "4" is en dat is? juist de Optimate 4 Dual Program en dat "Dual Program" daar gaat het hem om.Dave schreef:De optimate 4 heb ik al voor minder dan 50 euro voorbij zien komen...
http://promotorimages.com/m/magstream/p ... cutest.pdfDe CTEK 4003 is de winnaar. Onovertroffen compleet en afgewerkt
Je mag een eigen mening hebbendutchmidiman schreef:De blauwe BMW lader en de Optimate 4 zullen qua laadstroom niet veel verschillen van elkaar, denk ik.
Ik persoonlijk zou nimmer voor de Optimate 4 gaan, want het is slechts een 0,8 ampère lader, ook al heeft het de mogelijkheid tot meer-traps laadstappen.
En zou het mij niet verbazen als je blauwe BMW lader ook een dergelijke ampèrage geeft, om-en-nabij.
Met alle respect, en ik weet dat ik wellicht hier-en-daar tegen heilige huisjes aanschop, de Optimate 4 is niets meer dan een “veredelde druppellader”.
Het risico met een lader van een dergelijk laag ampèrage, is dat je accu nog niet tijdig (lees: snel) genoeg geladen is, en als je per ongeluk met een te lege accu staat, je sluit dan je lader aan, en wacht net ff niet lang genoeg om je accu goed te laden.
Als je dan start, loop je risico van diepontlading, en is het einde-oefening accu.
In mijn optiek is een goede accu lader degene die een fatsoenlijke laadstroom kan genereren, zoals Oxford, CTek, e.d.
Want (bijv). een CTek Multi XS 4003 kost 79 pleuri, en kan van 0,8 tot 4 ampère laadstroom genereren.
In de vergelijkbare prijs-range zit de Oxford Maximiser, met 0,6 tot 3,6 Ampère.
En als je dat vergelijkt met zo'n Optimate 4, is het mijn mening dat je beter een echte (zwaardere) lader kunt kopen.
(ik vergeet ff voor het gemak de garantietermijn van 5 jaar voor CTek versus de 2 jaar van Optimate)
En dat ik niet alleen sta in die mening blijkt uit de ANWB ProMotor Acculader test klasse 3 van januari 2010;http://promotorimages.com/m/magstream/p ... cutest.pdfDe CTEK 4003 is de winnaar. Onovertroffen compleet en afgewerkt
Sorry, maar mijn (zo langzamerhand niet meer zo bescheiden) mening is dat de Optimate 4 een "druppellader met wat intelligentie" is, en zou ik deze zelfs willen afraden.
Maar, dat is mijn mening natuurlijk.
Ik wil alleen "waarschuwen" voor de Optimate 4 lader, ik vindt het belangrijk dat appels daadwerkelijk met de juiste appels vergeleken worden.
En dat is in mijn optiek met de Optimate 4 niet het geval, het is een druppellader die enkele schakelprogramma's heeft om diagnose te doen en te laden, maar blijft "steken" in 4 stappen (versus de 8 van CTek).
Ik neem aan dat je met "via de aansluiting" waarschijnlijk de accessoirestekker bedoelt?Reinier L schreef:Mijn oude blauwe (nog van mijn K75S) heb ik aangelegd aan de aansluiting, toen accu nog in de motor zat, achter onder zadel maar groene lamp ging aan toen uit en toen weer aan.
Respecteren van een andere mening lijkt me nogal logisch, helemaal als die ander zijn mening onderbouwt op de wijze waarop jij dat doet t.a.v. de BMW lader.dutchmidiman schreef:Bedankt Ben, je respecteert mijn mening, net als ik jou mening (en van andere forumleden) respecteer.
Dat je de Optimate Dual Program aangeschaft hebt ivm de CAN-bus, begrijp ik volledig natuurlijk!
Ja het verhaal is duidelijk,ja ik stop de stekker in de accessoirestekker, ja ik heb als auto/motor hobbyist een analoge en digitale multimeter maar............. mijn vraag was niet duidelijk.dutchmidiman schreef:Ik neem aan dat je met "via de aansluiting" waarschijnlijk de accessoirestekker bedoelt?Reinier L schreef:Mijn oude blauwe (nog van mijn K75S) heb ik aangelegd aan de aansluiting, toen accu nog in de motor zat, achter onder zadel maar groene lamp ging aan toen uit en toen weer aan.
In principe is deze al gezekerd.
Belangrijk bij elke lader is dat je de lader eerst op de accu aansluit en pas dan op de 220 volt.
En als je de lader wilt verwijderen, eerst de 220 volt los neemt en pas dan de aansluiting aan de 12-volt kant.
Heb je een voltmeter;
Je kunt controleren of je lader in orde is, als je een voltmeter hebt, door de uitgang van de lader te meten als deze is aangesloten is op de 220 volt maar nog niet op de accu. Je zult dan iets van 12 volt (of hoger) moe
Ik bedoel de oude bmw lader zie foto: Er staat in het forum dat bij de 1150rt de stroom na enige tijd (minuten) automatisch afgesloten wordt op de accessoirestekkers, dus ook de mogelijkheid om te laden.dutchmidiman schreef:Mijn excuses, maar welke blauwe BMW meter bedoel je?
Of bedoel je de "oudere" blauwe BMW druppellader?
Welke automatische uitschakeling omzeilen bedoel je?
Als je doelt op de automatische uitschakeling van de accessoireaansluiting van de motor zelf, dat geldt alleen bij de BMW R1200RT, niet bij de R1150RT.
Bij de R1150RT zit de accessoireaansluiting onderaan nabij het zadel via een zekering direct op de accu aangesloten.
Afhankelijk van je model CTek kan je daar extra verloopkabels voor kopen die je direct op de BMW accessoirestekker kunt aansluiten.
Dat doe ik namelijk ook.![]()
Reinier L schreef:Ik bedoel de oude bmw lader zie foto: Er staat in het forum dat bij de 1150rt de stroom na enige tijd (minuten) automatisch afgesloten wordt op de accessoirestekkers, dus ook de mogelijkheid om te laden.dutchmidiman schreef:Mijn excuses, maar welke blauwe BMW meter bedoel je?
Of bedoel je de "oudere" blauwe BMW druppellader?
Welke automatische uitschakeling omzeilen bedoel je?
Als je doelt op de automatische uitschakeling van de accessoireaansluiting van de motor zelf, dat geldt alleen bij de BMW R1200RT, niet bij de R1150RT.
Bij de R1150RT zit de accessoireaansluiting onderaan nabij het zadel via een zekering direct op de accu aangesloten.
Afhankelijk van je model CTek kan je daar extra verloopkabels voor kopen die je direct op de BMW accessoirestekker kunt aansluiten.
Dat doe ik namelijk ook.![]()
Een intell. lader zou dit kunnen omzeilen. Ik heb de motor kaal en de kabel van de accessoirestekkers loopt naar de cockpit en niet naar de accu.
Het wordt een heel verhaal zo.
Mijn Optimate 4 Dual Program is nu 2 dagen via de CAN-bus instelling aangesloten op de R 1200RT via de boordcontactdoos onder de radio bediening en ik ben erg benieuwd naar het starten na deze winter periode. Mede omdat ik pas een splinternieuwe accu heb die,volgens Kenny, the best off the best is.M.i. is een druppellader daar ook niet voor bedoeld, maar wel om de (volle) accu op conditie te houden. En dat doet ie perfect.
![]()
![]()
Harald
Ik ben het met je eens Harald, met een kleine correct, als ik zo vrij mag zijn:Habeve schreef: Eerder is reeds geschreven dat de Optimate een te lage laadspanning afgeeft en daardoor de accu niet voldoende kan laden.
M.i. is een druppellader daar ook niet voor bedoeld, maar wel om de (volle) accu op conditie te houden. En dat doet ie perfect.
Denk dat er wellicht wat onduidelijkheden zijn, laat mij dat verduidelijken;Habeve schreef: De Optimate is (voor zover ik weet) de enige lader die een volledig ontladen accu weer kan oppeppen (pulserend laden)
dutchmidiman schreef:Ik ben het met je eens Harald, met een kleine correct, als ik zo vrij mag zijn:Habeve schreef: Eerder is reeds geschreven dat de Optimate een te lage laadspanning afgeeft en daardoor de accu niet voldoende kan laden.
M.i. is een druppellader daar ook niet voor bedoeld, maar wel om de (volle) accu op conditie te houden. En dat doet ie perfect.
ik sprak over laadstroom, niet laadspanning. De Optimate levert tot maximaal 15 volt, volgens opgave van de fabrikant (0,8 ampère, 12 watt maximaal)
Die laad-spanning is voldoende om moderne (lees: Gel, AGM) accu's te kunnen laden.
Maar ik kijk ook even naar de prijs per (maximaal leverbare) ampère, en dan is de Optimate wel erg duur.
Versus de andere merken die het predicaat Goed kregen in de recente Accu Lader test van ProMotor/ANWB.
Denk dat er wellicht wat onduidelijkheden zijn, laat mij dat verduidelijken;Habeve schreef: De Optimate is (voor zover ik weet) de enige lader die een volledig ontladen accu weer kan oppeppen (pulserend laden)
Ook de Ctek en de Oxford schakelen hun laadstroom (en spanning!) om de accu te laden, afhankelijk van de toestand van de accu.
De Optimate kent 4 stappen, de Oxford heeft 7 stappen, de CTek kent 8 stappen. (je hebt altijd baas-boven-baas).
Hierbij meet de acculader de toestand van de accu en past daarop het laad-proces aan.
Ik zal hier geen verhandeling gaan houden over "float", "maintain", "bulk", "recover" en dergelijke, dat zal niet iedereen echt interesseren, denk ik. :lol:
Daarnaast is er een (chemisch) proces bij accu's genaamd sulfatering, ik leg dat altijd uit als "tandplak" van accu's. Dat ontstaat vooral bij diep-ontlade accu's.
En zal het de goed (volledig) kunnen laden van een accu tegen gaan, en ultimo kan een accu daardoor defect raken. (laadcapaciteit loopt terug)
Om dat tegen te gaan, is er ook nog een de-sulfatatie-stand bij Ctek, Oxford en Optimate, waarbij een (veel) hogere spanning (20 volt en hoger, en soms ook een wisselspanning signaal van enkele KHz) kortstondig op de accu losgelaten wordt, om die sulfatering tegen te gaan.
En dat wordt soms ook als pulserend laden aangeduid (al dan niet terecht).
Een druppellader, de naam zegt het al, druppelt de accu vol, wat langere tijd in beslag zal nemen, afhankelijk in hoeverre de accu "vol" is.
(ps: Een druppellader "uit de oude doos" kent geen "intelligentie" en blijft dit net zo lang doen totdat je de druppellader los neemt.)
Een druppellader is een prima oplossing om de zgn. "parasitische" verbruikers zoals alarm e.d. te compenseren.
Daarom denk ik persoonlijk dat het, ondanks alles, niet helemaal de lading dekt (leuke woordspeling) om de Optimate's *alleen* druppelladers te noemen.
Immers, er zijn verschillende schakelprogramma's, dus op z'n best kan je de Optimate een schakelende druppellader noemen.
Een acculader doorloopt een aantal laadcycli, waarbij de toestand van de accu gemeten wordt, en de laadcyclus op aangepast wordt.
Als je een (al dan niet schakelende) druppellader ruim voldoende tijd geeft, (dagen, in plaats van uren) zal deze een accu (weer) op lading kunnen brengen cq. kunnen houden.
Echter, en dat is m.i. een belangrijk punt bij een druppellader versus een "echte" lader, de laad-stroom die zo'n druppellader maximaal kan genereren, zal onvoldoende zijn om een accu goed te kunnen opladen (lees: volledig), daar heeft een druppellader niet voldoende kracht (lees: ampère) voor.
Dat is ook niet de bedoeling van een druppellader, het brengt de accu (binnen een paar dagen) op lading (SOC, State of Charge) en daarna is het aan de dynamo van het voertuig om de accu daadwerkelijk verder (volledig) te laden.
Een Optimate is ongeschikt om een accu goed door te laden, daar heb je toch meer ampères voor nodig dan het apparaat kan leveren.
Daar doe ik het ook voor, deels leg ik het aan mijzelf uit (lees: probeer bondig te zijn), aan de poster (lees: hou het duidelijk) en aan de rest van de meelezers (lees: hou het begrijpelijk).Habeve schreef:Kijk, dat noem ik duidelijke uitleg. Echt iets voor DMM, bedankt. Ben weer heel wat wijzer geworden.
Ja, als je gaat rekenen is een Optimate duur, heel erg duur.Habeve schreef:Maar Optimate duur?....
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!