Optimate acculader

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Optimate acculader

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Na 40 jaar heb ik voor het eerst besloten om niet langer in de winter door te blijven rijden en aldus staat de RT nu stil te staan in de garage. Maar omdat alleen het beste goed genoeg voor mijn RT heb ik een Optimate 4 Dual Program acculader aangeschaft om de accu op peil te houden. Speciaal vanwege het Canbus systeem is het deze geworden. Vanmorgen met de speciale stekker voor BMW aangesloten op een boordcontactdoos en het ding ging aan het werk zoals het in de beschrijving staat en het werkt perfect. Geen accu zorgen mocht ik het in mijn hoofd halen om onverwachts een ritje te willen maken :D

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
bolderbast

Re: Optimate acculader

Ongelezen bericht door bolderbast »

[KNIP]en het ding ging aan het werk zoals het in de beschrijving staat [KNIP]
IK heb 'm ook en ik vind het vooral knap van je dat je überhaupt kaas hebt kunnen maken van die handleiding!
Dat is een studie op zich!
Hazeldonk
Contacteer:

bolderbast schreef:
[KNIP]en het ding ging aan het werk zoals het in de beschrijving staat [KNIP]
IK heb 'm ook en ik vind het vooral knap van je dat je überhaupt kaas hebt kunnen maken van die handleiding!
Dat is een studie op zich!
Niet dat ik een "Engelse techneut" ben of zo maar het gaat me gelukkig goed af.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Ik heb ook zo'n ding, zij het niet voor de RT. Begrijp helemaal niets van de handleiding maar na een tijdje branden de lampjes groen en dat lijkt me prima ;)
groet
Jan
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Handleiding?....uhhh....moet je die lezen dan :?:. D'r zijn toch maar twee stekkertjes....één voor in het stopcontact en de ander voor aan de brommert.....ik zou niet eens weten wat ik er nog meer aan zou moeten/kunnen doen... :shock:
Hazeldonk
Contacteer:

peijsj schreef:Ik heb ook zo'n ding, zij het niet voor de RT. Begrijp helemaal niets van de handleiding maar na een tijdje branden de lampjes groen en dat lijkt me prima ;)
groet
Jan
Belangrijk is dat je deze om kan schakelen van rechtstreeks op de accu of via een boordcontactdoos. Belangrijk daarbij is dat een motor met het z.g.n. "CanBus" systeem de software na een bepaalde tijd alle elektrische verbindingen afsluit als de sleutel uit het contact wordt gehaald en dan kan je dus ook niet via een boordcontactdoos de accu opladen.
De Optimate 4, Dual Program, heeft software aan boord die de software van de motor kan informeren dat de betreffende boordcontactdoos open moet blijven staan en dan kan er toch geladen worden. :D Deze Optimate zag ik op de motorbeurs in Keulen en is sinds kort ook in Nederland verkrijgbaar.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is wel handig en verstandig de handleiding door te lezen, al is het alleen om te begrijpen wat een product doet, niet doet, en hoe je eventuele problemen dient op te lossen.
Ook al lijkt het een eenvoudig apparaat, en al is het maar een lader ;)

Een (bijna ;) ) Nederlandse handleiding kan je op de navolgende link downloaden;
http://static.rad.be/media/media175760443.pdf
Reinier L

Ongelezen bericht door Reinier L »

Beste Ben en anderen,
Gebruik op mijn r1150rt de oude blauwe bmw lader maar weet niet zeker of deze het doet via de 2 aansluitpunten achter/onder zadel. Kan deze ook de kunstjes of moet ik ook een optimate 4 kopen of een apart oplaadpunt maken.
[groet] reinier.
Hazeldonk schreef:
peijsj schreef:Ik heb ook zo'n ding, zij het niet voor de RT. Begrijp helemaal niets van de handleiding maar na een tijdje branden de lampjes groen en dat lijkt me prima ;)
groet
Jan
Belangrijk is dat je deze om kan schakelen van rechtstreeks op de accu of via een boordcontactdoos. Belangrijk daarbij is dat een motor met het z.g.n. "CanBus" systeem de software na een bepaalde tijd alle elektrische verbindingen afsluit als de sleutel uit het contact wordt gehaald en dan kan je dus ook niet via een boordcontactdoos de accu opladen.
De Optimate 4, Dual Program, heeft software aan boord die de software van de motor kan informeren dat de betreffende boordcontactdoos open moet blijven staan en dan kan er toch geladen worden. :D Deze Optimate zag ik op de motorbeurs in Keulen en is sinds kort ook in Nederland verkrijgbaar.

Ben
Hazeldonk
Contacteer:

Reinier L schreef:Beste Ben en anderen,
Gebruik op mijn r1150rt de oude blauwe bmw lader maar weet niet zeker of deze het doet via de 2 aansluitpunten achter/onder zadel. Kan deze ook de kunstjes of moet ik ook een optimate 4 kopen of een apart oplaadpunt maken.
[groet] reinier.
Dag Reinier, ik heb werkelijk geen idee of en hoe de BMW lader werkt maar als je er 80 euro voor over hebt is de Optimate een meer dan uitstekende vervanger.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

De optimate 4 heb ik al voor minder dan 50 euro voorbij zien komen...
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Hallo, ik heb een half jaartje de optimate-4. Had ik toen geweten dat de 4-dual er aankwam, had ik nog even gewacht.
Ik heb hem met de bijgevoegde aansluitset rechtstreeks op de accu aangesloten, kon eerst bij de 1100rt gewoon ik het boordcontact, nu dus niet meer.
Hij werkt wel goed en heb geen klachten.
Ik zie hierboven ergens een bedrag van 80,= genoemd, maar heb hem net op de webshop van marcomoto in den haag voor 69,= zien staan. Dat valt dus nog wel mee.
groeten, Willem.
Laatst gewijzigd door Willem Rietveld op 17 dec 2010, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Hazeldonk
Contacteer:

Dave schreef:De optimate 4 heb ik al voor minder dan 50 euro voorbij zien komen...
Klopt, maar geloof me dat is niet de Optimate 4 Dual Program, zelfs mijn leveransier hield in eerste instantie vol dat de Optimate 4 de juiste was. Maar een telefoontje op mijn aanraden naar de importeur leerde hem dat er een opvolger voor de "4" is en dat is? juist de Optimate 4 Dual Program en dat "Dual Program" daar gaat het hem om.
Deze 4 is nl omschakelbaar voor het specifieke Canbus systeem en dat is de gewone "4" niet.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Inspector Gadget

De blauwe BMW lader en de Optimate 4 zullen qua laadstroom niet veel verschillen van elkaar, denk ik.

Ik persoonlijk zou nimmer voor de Optimate 4 gaan, want het is slechts een 0,8 ampère lader, ook al heeft het de mogelijkheid tot meer-traps laadstappen.
En zou het mij niet verbazen als je blauwe BMW lader ook een dergelijke ampèrage geeft, om-en-nabij.
Met alle respect, en ik weet dat ik wellicht hier-en-daar tegen heilige huisjes aanschop, de Optimate 4 is niets meer dan een “veredelde druppellader”.

Het risico met een lader van een dergelijk laag ampèrage, is dat je accu nog niet tijdig (lees: snel) genoeg geladen is, en als je per ongeluk met een te lege accu staat, je sluit dan je lader aan, en wacht net ff niet lang genoeg om je accu goed te laden.
Als je dan start, loop je risico van diepontlading, en is het einde-oefening accu.

In mijn optiek is een goede accu lader degene die een fatsoenlijke laadstroom kan genereren, zoals Oxford, CTek, e.d.

Want (bijv). een CTek Multi XS 4003 kost 79 pleuri, en kan van 0,8 tot 4 ampère laadstroom genereren.
In de vergelijkbare prijs-range zit de Oxford Maximiser, met 0,6 tot 3,6 Ampère.

En als je dat vergelijkt met zo'n Optimate 4, is het mijn mening dat je beter een echte (zwaardere) lader kunt kopen.
(ik vergeet ff voor het gemak de garantietermijn van 5 jaar voor CTek versus de 2 jaar van Optimate)

En dat ik niet alleen sta in die mening blijkt uit de ANWB ProMotor Acculader test klasse 3 van januari 2010;
De CTEK 4003 is de winnaar. Onovertroffen compleet en afgewerkt
http://promotorimages.com/m/magstream/p ... cutest.pdf

Sorry, maar mijn (zo langzamerhand niet meer zo bescheiden) mening is dat de Optimate 4 een "druppellader met wat intelligentie" is, en zou ik deze zelfs willen afraden.

Maar, dat is mijn mening natuurlijk.

Ik wil alleen "waarschuwen" voor de Optimate 4 lader, ik vindt het belangrijk dat appels daadwerkelijk met de juiste appels vergeleken worden.
En dat is in mijn optiek met de Optimate 4 niet het geval, het is een druppellader die enkele schakelprogramma's heeft om diagnose te doen en te laden, maar blijft "steken" in 4 stappen (versus de 8 van CTek).
Hazeldonk
Contacteer:

dutchmidiman schreef:De blauwe BMW lader en de Optimate 4 zullen qua laadstroom niet veel verschillen van elkaar, denk ik.

Ik persoonlijk zou nimmer voor de Optimate 4 gaan, want het is slechts een 0,8 ampère lader, ook al heeft het de mogelijkheid tot meer-traps laadstappen.
En zou het mij niet verbazen als je blauwe BMW lader ook een dergelijke ampèrage geeft, om-en-nabij.
Met alle respect, en ik weet dat ik wellicht hier-en-daar tegen heilige huisjes aanschop, de Optimate 4 is niets meer dan een “veredelde druppellader”.

Het risico met een lader van een dergelijk laag ampèrage, is dat je accu nog niet tijdig (lees: snel) genoeg geladen is, en als je per ongeluk met een te lege accu staat, je sluit dan je lader aan, en wacht net ff niet lang genoeg om je accu goed te laden.
Als je dan start, loop je risico van diepontlading, en is het einde-oefening accu.

In mijn optiek is een goede accu lader degene die een fatsoenlijke laadstroom kan genereren, zoals Oxford, CTek, e.d.

Want (bijv). een CTek Multi XS 4003 kost 79 pleuri, en kan van 0,8 tot 4 ampère laadstroom genereren.
In de vergelijkbare prijs-range zit de Oxford Maximiser, met 0,6 tot 3,6 Ampère.

En als je dat vergelijkt met zo'n Optimate 4, is het mijn mening dat je beter een echte (zwaardere) lader kunt kopen.
(ik vergeet ff voor het gemak de garantietermijn van 5 jaar voor CTek versus de 2 jaar van Optimate)

En dat ik niet alleen sta in die mening blijkt uit de ANWB ProMotor Acculader test klasse 3 van januari 2010;
De CTEK 4003 is de winnaar. Onovertroffen compleet en afgewerkt
http://promotorimages.com/m/magstream/p ... cutest.pdf

Sorry, maar mijn (zo langzamerhand niet meer zo bescheiden) mening is dat de Optimate 4 een "druppellader met wat intelligentie" is, en zou ik deze zelfs willen afraden.

Maar, dat is mijn mening natuurlijk.

Ik wil alleen "waarschuwen" voor de Optimate 4 lader, ik vindt het belangrijk dat appels daadwerkelijk met de juiste appels vergeleken worden.
En dat is in mijn optiek met de Optimate 4 niet het geval, het is een druppellader die enkele schakelprogramma's heeft om diagnose te doen en te laden, maar blijft "steken" in 4 stappen (versus de 8 van CTek).
Je mag een eigen mening hebben _004

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Reinier L

Vrienden,

Ik heb de accu uit de motor verwijderd en deze ligt nu aan een ctek infuus (gebruik ik voor mijn oude auto's). En dat gaat goed.

Maar.........

Mijn oude blauwe (nog van mijn K75S) heb ik aangelegd aan de aansluiting, toen accu nog in de motor zat, achter onder zadel maar groene lamp ging aan toen uit en toen weer aan.
Dus dat vertrouwde ik niet. De ctek geeft aan of hij echt aan het werk is of geen aansluiting heeft de blauwe niet die brandt ook groen als er geen accu aan zit.
Dus mijn echte vraag is of de blauwe het via genoemde aansluiting doet of ik gewoon een kabeltje n aar de accu moet aanleggen met zekering en passende aansluiting voor de lader.
Wat een verhaal is dit geworden.............................. _001
Inspector Gadget

Bedankt Ben, daarom sta jij ook op mijn vriendenlijst, je respecteert mijn mening, net als ik jou mening (en van andere forumleden) respecteer.

Dat je de Optimate Dual Program aangeschaft hebt ivm de CAN-bus, begrijp ik volledig natuurlijk!
Inspector Gadget

Reinier L schreef:Mijn oude blauwe (nog van mijn K75S) heb ik aangelegd aan de aansluiting, toen accu nog in de motor zat, achter onder zadel maar groene lamp ging aan toen uit en toen weer aan.
Ik neem aan dat je met "via de aansluiting" waarschijnlijk de accessoirestekker bedoelt?
In principe is deze al gezekerd.

Belangrijk bij elke lader is dat je de lader eerst op de accu aansluit en pas dan op de 220 volt.
En als je de lader wilt verwijderen, eerst de 220 volt los neemt en pas dan de aansluiting aan de 12-volt kant.

Heb je een voltmeter;
Je kunt controleren of je lader in orde is, als je een voltmeter hebt, door de uitgang van de lader te meten als deze is aangesloten is op de 220 volt maar nog niet op de accu. Je zult dan iets van 12 volt (of hoger) moeten meten.

Heb je geen voltmeter;
Als je nog ergens een kleine (!) gloeilamp hebt liggen kan je die eventueel met draadjes op de 12 volt-kant aansluiten en heel kort even de 220 volt dan aansluiten.
Je zult dan de gloeilamp tenminste heel even moeten zien aan gaan en dan de lader uit de 220 volt halen.

Als je geen lampje hebt, en geen voltmeter, maar wel een ohmmeter;
Terwijl de lader *niet* aangesloten is op 220 volt en *niet* op de accu cq. accessoirestekker;
In de ohm-stand zal je een redelijk hoge weerstand moeten meten aan de 220-volt stekker.
En aan de 12-volt stekker kan je, als je een analoge ohm-meter gebruikt, eerst de plus van de ohm meter aan de plus van de 12 volt stekker (middelste p.emel) plaatsen, de min van de ohm aan de min van de ohm meter, even een 5 ~ 10 seconden wachten, daarna aansluiting van ohmmeter (de plus en min dus) heel snel omdraaien, je zult dan de wijzer van de ohm meter heel even zien dat deze probeert voor bij de "oneindig" ohm (0 stand) te bewegen (wat niet lukt natuurlijk), wat aangeeft dat de uitgang van de lader op orde lijkt. (middels de spanning die elke ohmmeter afgeeft om weerstand te kunnen meten, laadt je een heel klein beetje de uitgang van de lader op, vandaar).
Als je een digitale ohmmeter gebruikt, zie je bij deze procedure de ohm-meter vaak dan een min ohm aangeven.

Hopelijk is het wat duidelijk, maar ik kan mij voorstellen dat mijn reactie niet geheel duidelijk is. :oops:
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb net een H tronic AL300 pro gekocht. Die kan ik zo gebruiken zonder het zadel te verwijderen op de accessoireaansluiting. Maar bij deze past het voltage zich aan aan het voltage van de accu. Herbij meet je dus geen 12volt als je de spanning meet van de lader omdat hij immers niet weet dat ik er een 12 volt accu aan ga hangen. Ik verwacht dat hij ook wel in de war kan raken als er sluiting in de accu zit.Maar hij is goedkoop en schijnt goed te werken.
En je kan bij andere natuurlijk ok gewoon het voltage meten over de aacupolen als je aan het laden bent. Het zal meestal iets boven het accuvoltage liggen anders doet je lader op dat moment niks. _004

Ton
Hazeldonk
Contacteer:

dutchmidiman schreef:Bedankt Ben, je respecteert mijn mening, net als ik jou mening (en van andere forumleden) respecteer.

Dat je de Optimate Dual Program aangeschaft hebt ivm de CAN-bus, begrijp ik volledig natuurlijk!
Respecteren van een andere mening lijkt me nogal logisch, helemaal als die ander zijn mening onderbouwt op de wijze waarop jij dat doet t.a.v. de BMW lader.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Reinier L

dutchmidiman schreef:
Reinier L schreef:Mijn oude blauwe (nog van mijn K75S) heb ik aangelegd aan de aansluiting, toen accu nog in de motor zat, achter onder zadel maar groene lamp ging aan toen uit en toen weer aan.
Ik neem aan dat je met "via de aansluiting" waarschijnlijk de accessoirestekker bedoelt?
In principe is deze al gezekerd.

Belangrijk bij elke lader is dat je de lader eerst op de accu aansluit en pas dan op de 220 volt.
En als je de lader wilt verwijderen, eerst de 220 volt los neemt en pas dan de aansluiting aan de 12-volt kant.

Heb je een voltmeter;
Je kunt controleren of je lader in orde is, als je een voltmeter hebt, door de uitgang van de lader te meten als deze is aangesloten is op de 220 volt maar nog niet op de accu. Je zult dan iets van 12 volt (of hoger) moe
Ja het verhaal is duidelijk,ja ik stop de stekker in de accessoirestekker, ja ik heb als auto/motor hobbyist een analoge en digitale multimeter maar............. mijn vraag was niet duidelijk.
Is de blauwe bmw meter zo intelligent dat deze de beveiling (uitschakeling na zoveel tijd) omzeild? Deze oude blauwe bmw druppelaar geeft niet zoveel aan als mijn ctekjes. En de ctek heb ik niet met stekker maar met klemmen en/of de ctek aansluiting en ik vind het zonde om een extra aansluitpunt te maken als dit niet nodig is.
Alvast bedankt voor de uitgebreide antwoorden. -1150-
Inspector Gadget

Mijn excuses, maar welke blauwe BMW meter bedoel je?
Of bedoel je de "oudere" blauwe BMW druppellader?

Welke automatische uitschakeling omzeilen bedoel je?
Als je doelt op de automatische uitschakeling van de accessoireaansluiting van de motor zelf, dat geldt alleen bij de BMW R1200RT, niet bij de R1150RT.
Bij de R1150RT zit de accessoireaansluiting onderaan nabij het zadel via een zekering direct op de accu aangesloten.

Afhankelijk van je model CTek kan je daar extra verloopkabels voor kopen die je direct op de BMW accessoirestekker kunt aansluiten.
Dat doe ik namelijk ook. ;) _004
Reinier L

dutchmidiman schreef:Mijn excuses, maar welke blauwe BMW meter bedoel je?

Als je doelt op de automatische uitschakeling van de accessoireaansluiting van de motor zelf, dat geldt alleen bij de BMW R1200RT, niet bij de R1150RT.
Bij de R1150RT zit de accessoireaansluiting onderaan nabij het zadel via een zekering direct op de accu aangesloten.

Afhankelijk van je model CTek kan je daar extra verloopkabels voor kopen die je direct op de BMW accessoirestekker kunt aansluiten.
Ik bedoel de oude bmw lader zie foto:
bmw orig. lader.jpg
bmw orig. lader.jpg (7.33 KiB) 453 keer bekeken
Er staat in het forum dat bij de 1150rt de stroom na enige tijd (minuten) automatisch afgesloten wordt op de accessoirestekkers, dus ook de mogelijkheid om te laden.
Een intell. lader zou dit kunnen omzeilen. Ik heb de motor kaal en de kabel van de accessoirestekkers loopt naar de cockpit en niet naar de accu.
Het wordt een heel verhaal zo.
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Reinier L schreef:
dutchmidiman schreef:Mijn excuses, maar welke blauwe BMW meter bedoel je?

Ik bedoel de oude bmw lader zie foto:
bmw orig. lader.jpg
Er staat in het forum dat bij de 1150rt de stroom na enige tijd (minuten) automatisch afgesloten wordt op de accessoirestekkers, dus ook de mogelijkheid om te laden.
Een intell. lader zou dit kunnen omzeilen. Ik heb de motor kaal en de kabel van de accessoirestekkers loopt naar de cockpit en niet naar de accu.
Het wordt een heel verhaal zo.

Bij een 1150 wordt de accessoiresteker niet automatisch afgesloten, dat gebeurt alleen bij een 1200 (canbus) zoals DMM al zei.
Ik gebruik al jaren een Optimate (eerst 3 en nu 4) op mijn r1200rt. Eerst op de 1100 daarna op een 1150 en nu dus op een 1200
en dat naar volle tevredenheid. Op de 1200 echter rechtstreeks op de accu, vanwege de Canbus dus.

Eerder is reeds geschreven dat de Optimate een te lage laadspanning afgeeft en daardoor de accu niet voldoende kan laden.
M.i. is een druppellader daar ook niet voor bedoeld, maar wel om de (volle) accu op conditie te houden. En dat doet ie perfect.
De Optimate is (voor zover ik weet) de enige lader die een volledig ontladen accu weer kan oppeppen (pulserend laden)

[groet]
-1200-
Harald
Hazeldonk
Contacteer:

M.i. is een druppellader daar ook niet voor bedoeld, maar wel om de (volle) accu op conditie te houden. En dat doet ie perfect.

[groet]
-1200-
Harald
Mijn Optimate 4 Dual Program is nu 2 dagen via de CAN-bus instelling aangesloten op de R 1200RT via de boordcontactdoos onder de radio bediening en ik ben erg benieuwd naar het starten na deze winter periode. Mede omdat ik pas een splinternieuwe accu heb die,volgens Kenny, the best off the best is.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Inspector Gadget

Habeve schreef: Eerder is reeds geschreven dat de Optimate een te lage laadspanning afgeeft en daardoor de accu niet voldoende kan laden.
Ik ben het met je eens Harald, met een kleine correct, als ik zo vrij mag zijn:
ik sprak over laadstroom, niet laadspanning. De Optimate levert tot maximaal 15 volt, volgens opgave van de fabrikant (0,8 ampère, 12 watt maximaal)
Die laad-spanning is voldoende om moderne (lees: Gel, AGM) accu's te kunnen laden.

Maar ik kijk ook even naar de prijs per (maximaal leverbare) ampère, en dan is de Optimate wel erg duur.
Versus de andere merken die het predicaat Goed kregen in de recente Accu Lader test van ProMotor/ANWB.
Habeve schreef: De Optimate is (voor zover ik weet) de enige lader die een volledig ontladen accu weer kan oppeppen (pulserend laden)
Denk dat er wellicht wat onduidelijkheden zijn, laat mij dat verduidelijken;
Ook de Ctek en de Oxford schakelen hun laadstroom (en spanning!) om de accu te laden, afhankelijk van de toestand van de accu.
De Optimate kent 4 stappen, de Oxford heeft 7 stappen, de CTek kent 8 stappen. (je hebt altijd baas-boven-baas ;) ).
Hierbij meet de acculader de toestand van de accu en past daarop het laad-proces aan.
Ik zal hier geen verhandeling gaan houden over "float", "maintain", "bulk", "recover" en dergelijke, dat zal niet iedereen echt interesseren, denk ik. :lol:

Daarnaast is er een (chemisch) proces bij accu's genaamd sulfatering, ik leg dat altijd uit als "tandplak" van accu's. Dat ontstaat vooral bij diep-ontlade accu's.
En zal het de goed (volledig) kunnen laden van een accu tegen gaan, en ultimo kan een accu daardoor defect raken. (laadcapaciteit loopt terug)
Om dat tegen te gaan, is er ook nog een de-sulfatatie-stand bij Ctek, Oxford en Optimate, waarbij een (veel) hogere spanning (20 volt en hoger, en soms ook een wisselspanning signaal van enkele KHz) kortstondig op de accu losgelaten wordt, om die sulfatering tegen te gaan.
En dat wordt soms ook als pulserend laden aangeduid (al dan niet terecht).

Een druppellader, de naam zegt het al, druppelt de accu vol, wat langere tijd in beslag zal nemen, afhankelijk in hoeverre de accu "vol" is.
(ps: Een druppellader "uit de oude doos" kent geen "intelligentie" en blijft dit net zo lang doen totdat je de druppellader los neemt.)
Een druppellader is een prima oplossing om de zgn. "parasitische" verbruikers zoals alarm e.d. te compenseren.

Daarom denk ik persoonlijk dat het, ondanks alles, niet helemaal de lading dekt (leuke woordspeling) om de Optimate's *alleen* druppelladers te noemen.
Immers, er zijn verschillende schakelprogramma's, dus op z'n best kan je de Optimate een schakelende druppellader noemen.
Een acculader doorloopt een aantal laadcycli, waarbij de toestand van de accu gemeten wordt, en de laadcyclus op aangepast wordt.

Als je een (al dan niet schakelende) druppellader ruim voldoende tijd geeft, (dagen, in plaats van uren) zal deze een accu (weer) op lading kunnen brengen cq. kunnen houden.
Echter, en dat is m.i. een belangrijk punt bij een druppellader versus een "echte" lader, de laad-stroom die zo'n druppellader maximaal kan genereren, zal onvoldoende zijn om een accu goed te kunnen opladen (lees: volledig), daar heeft een druppellader niet voldoende kracht (lees: ampère) voor.
Dat is ook niet de bedoeling van een druppellader, het brengt de accu (binnen een paar dagen) op lading (SOC, State of Charge) en daarna is het aan de dynamo van het voertuig om de accu daadwerkelijk verder (volledig) te laden.

Een Optimate is ongeschikt om een accu goed door te laden, daar heb je toch meer ampères voor nodig dan het apparaat kan leveren.
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

dutchmidiman schreef:
Habeve schreef: Eerder is reeds geschreven dat de Optimate een te lage laadspanning afgeeft en daardoor de accu niet voldoende kan laden.
Ik ben het met je eens Harald, met een kleine correct, als ik zo vrij mag zijn:
ik sprak over laadstroom, niet laadspanning. De Optimate levert tot maximaal 15 volt, volgens opgave van de fabrikant (0,8 ampère, 12 watt maximaal)
Die laad-spanning is voldoende om moderne (lees: Gel, AGM) accu's te kunnen laden.

Maar ik kijk ook even naar de prijs per (maximaal leverbare) ampère, en dan is de Optimate wel erg duur.
Versus de andere merken die het predicaat Goed kregen in de recente Accu Lader test van ProMotor/ANWB.
Habeve schreef: De Optimate is (voor zover ik weet) de enige lader die een volledig ontladen accu weer kan oppeppen (pulserend laden)
Denk dat er wellicht wat onduidelijkheden zijn, laat mij dat verduidelijken;
Ook de Ctek en de Oxford schakelen hun laadstroom (en spanning!) om de accu te laden, afhankelijk van de toestand van de accu.
De Optimate kent 4 stappen, de Oxford heeft 7 stappen, de CTek kent 8 stappen. (je hebt altijd baas-boven-baas ;) ).
Hierbij meet de acculader de toestand van de accu en past daarop het laad-proces aan.
Ik zal hier geen verhandeling gaan houden over "float", "maintain", "bulk", "recover" en dergelijke, dat zal niet iedereen echt interesseren, denk ik. :lol:

Daarnaast is er een (chemisch) proces bij accu's genaamd sulfatering, ik leg dat altijd uit als "tandplak" van accu's. Dat ontstaat vooral bij diep-ontlade accu's.
En zal het de goed (volledig) kunnen laden van een accu tegen gaan, en ultimo kan een accu daardoor defect raken. (laadcapaciteit loopt terug)
Om dat tegen te gaan, is er ook nog een de-sulfatatie-stand bij Ctek, Oxford en Optimate, waarbij een (veel) hogere spanning (20 volt en hoger, en soms ook een wisselspanning signaal van enkele KHz) kortstondig op de accu losgelaten wordt, om die sulfatering tegen te gaan.
En dat wordt soms ook als pulserend laden aangeduid (al dan niet terecht).

Een druppellader, de naam zegt het al, druppelt de accu vol, wat langere tijd in beslag zal nemen, afhankelijk in hoeverre de accu "vol" is.
(ps: Een druppellader "uit de oude doos" kent geen "intelligentie" en blijft dit net zo lang doen totdat je de druppellader los neemt.)
Een druppellader is een prima oplossing om de zgn. "parasitische" verbruikers zoals alarm e.d. te compenseren.

Daarom denk ik persoonlijk dat het, ondanks alles, niet helemaal de lading dekt (leuke woordspeling) om de Optimate's *alleen* druppelladers te noemen.
Immers, er zijn verschillende schakelprogramma's, dus op z'n best kan je de Optimate een schakelende druppellader noemen.
Een acculader doorloopt een aantal laadcycli, waarbij de toestand van de accu gemeten wordt, en de laadcyclus op aangepast wordt.

Als je een (al dan niet schakelende) druppellader ruim voldoende tijd geeft, (dagen, in plaats van uren) zal deze een accu (weer) op lading kunnen brengen cq. kunnen houden.
Echter, en dat is m.i. een belangrijk punt bij een druppellader versus een "echte" lader, de laad-stroom die zo'n druppellader maximaal kan genereren, zal onvoldoende zijn om een accu goed te kunnen opladen (lees: volledig), daar heeft een druppellader niet voldoende kracht (lees: ampère) voor.
Dat is ook niet de bedoeling van een druppellader, het brengt de accu (binnen een paar dagen) op lading (SOC, State of Charge) en daarna is het aan de dynamo van het voertuig om de accu daadwerkelijk verder (volledig) te laden.

Een Optimate is ongeschikt om een accu goed door te laden, daar heb je toch meer ampères voor nodig dan het apparaat kan leveren.

Kijk, dat noem ik duidelijke uitleg. Echt iets voor DMM, bedankt. Ben weer heel wat wijzer geworden.
Maar Optimate duur? Bij interesse mail me even voor prijsopgave. _004

[groet]
-1200-
Harald
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik ben met de DMM helemaal mee eens.
Bij MSA wordt de Odessey AGM-GEl accu verkocht en wou ik een passend acculader ook ter beschikking stellen.
Ik vind dat er soms veel te veel hype is rond bepaalde merken dat niet altijd onderbouwd is.
Naar veel onderzoek ben ik bij de Oxford Maximiser 360 uitgekomen. Trouwens was de Ctek ook geschikt.
De Oxford omdat het technisch top is met de nieuwe accu techniek, prijs/ kwaliteit verhouding klopt, en geeft aan via digitale display altijd de nuttige informatie
zoals voltage in- en naar de accu en stand van de accu en laadfase. Deze vind ik beter dan alleen leds.

gr,
Kenny
Inspector Gadget

Habeve schreef:Kijk, dat noem ik duidelijke uitleg. Echt iets voor DMM, bedankt. Ben weer heel wat wijzer geworden.
Daar doe ik het ook voor, deels leg ik het aan mijzelf uit (lees: probeer bondig te zijn), aan de poster (lees: hou het duidelijk) en aan de rest van de meelezers (lees: hou het begrijpelijk).

Sommige onderwerpen heb ik een mening over of ervaringen mee, andere onderwerpen heb ik weinig mee maar ben vaak wel geïnteresseerd en probeer nog een mening te vormen, en weer hele andere onderwerpen ben ik blij verrast.
Maar mijn "rode draad" is dat het mijn meningen en ervaringen zijn, je *hoeft* het zeker niet met mij eens te zijn!
En dat verwacht ik ook niet altijd.
Want een mening vorm je, en pas je aan naar aanleiding van je ervaringen, toch?

En soms heb ik een uitgesproken mening of opinie. ;)
Habeve schreef:Maar Optimate duur?....
Ja, als je gaat rekenen is een Optimate duur, heel erg duur.

Laat het mij nader uitleggen;
Laten we voor het gemak de "benchmark" de CTek XS4300 Multi nemen, die kost bij de officiële CTek verkooppunt een 79 pleuri.
Deze kan tot maximaal 4 ampère leveren. Dat is 19,75 pleuri per ampère.

Dan de Optimate 4, die kan maximaal 0,8 ampère laadstroom leveren.
Nu ken ik de exacte prijzen niet van zo'n Optimate 4 niet, maar het goedkoopst wat ik tegengekomen ben is 50 pleuri.
Als je dan mijn "koudegrond" rekenmethode gebruikt, komt uit op een 62,5 pleuri per ampère.
En is de Optimiate dus 3,2 keer duurder dan de CTek. (62,5 / 19,75 afronden naar boven)

Ik kan zo'n zelfde "rekenmethode" gebruiken op de Oxford versus de Optimate, maar dan nog is de Optimate echt veel te duur.

Als ik dan even voor het rekenen de prijs per ampère aanhoudt van de CTek (19,75), dan zou de Optimate 4 zo'n 15,80 pleuri moeten kosten.

Naast de, in mijn ogen althans veel te lage laadstroom als je het een keer echt nodig hebt (max. 0,8 ampère), deze "prijsberekening", twee redenen dat ik nimmer een Optimate zou willen adviseren, je betaald echt meer dan veel te veel geld voor een de Optimate lader.

Wat ik al mijn "verhandelingen" probeer duidelijk te maken is dat je ook in ogenschouw neemt de laadstroom die zo'n acculader maximaal kan afgeven, want dat bepaald in belangrijke mate de ladingscapaciteit (SOC) van je accu en de tijdsduur om het juiste ladingsniveau te bereiken.

Dat neemt niet weg dat ik volledig begrijp dat als je een CAN-bus motor hebt, zoals de R1200RT, je overweegt zo'n dual-program Optimate 4. (wat niets anders is dan een wisselstroomsignaaltje bovenop de laadspanning, en wellicht zou dat ooit nog een staartje kunnen krijgen met Herrn. BMW als daarbij een copyright of patent doorbroken is, maar dat terzijde).

Aan de andere kant, je acculader bepaalt voor zeer belangrijke mate hoe fris en fruitig je accu momenteel blijft in het koude weer en eventueel langere tijd niet rijden (dus niet goed kunnen doorladen via de dynamo).

Ik zal bij mijn toekomstige R1200RT een acculader dan direct op de accu aansluiten.

Dat is zoals ik het momenteel zie, maar sta open voor andere argumenten, uiteraard!
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rob
Ga vooral door met die duidelijke uitleg dat is gewoon super. _004 Ik weet niet of ik de waarde van de accu zou uitdrukken in zoveel euro voor een ampére. Ik denk dat er ook nog zoiets is als degelijkheid en betrouwbaarheid. En ik moet zeggen ik kocht bijna altijd de goedkoopste acculaders en ze werkte perfect. Dat wil zeggen de accu is zodanig opgeladen dat de motor perfect start terwijl de verlichting aanstaat. En meestal in tests van apparatuur bij de meeste nou net niet gekeken naar levensduur en betrouwbaarheid. Maar meer hoe het werkt op dat moment.
De verschillen tussen de dure en goedkope komen er meestal uit bij degene die ze vaak gebruiken. Goedkope dingen raken dan weer wat vaker overhit of verbindingen zijn slechter of ineens onderbroken.
Mijn advies is begin met een goedkope en als die voldoet is het goed toch? _004

Ton
Inspector Gadget

Ben het helemaal met je eens Ton, maar ik probeer het daarmee te verduidelijken waarom in mijn optiek de Optimate 4 peperduur is.
Oftewel hoeveel waar krijg je voor je geld.
Voor wat het doet en kan, maar vooral niet kan.
En daarin is een "rekensommetje", naast de functies e.d., voor mij een aandachtspunt.

Via G00gle kan men zelf zoeken naar de op- en aanmerkingen over Optimate, ikzelf heb daar geen ervaringen mee.

Want betrouwbaarheid kan wat mij betreft alleen door gebruikerservaringen onderlegt worden.
Daar kan vrijwel geen test of vergelijk tegen op.

Inderdaad, een goedkope lader zou kunnen volstaan, mits je maar in de gaten houdt wat die lader wel en niet kan.
En zal de betrouwbaarheid zich zelf bewijzen door het gebruik.

En is het m.i. belangrijk om daar aandacht aan te schenken.
Als je er 42 ~ 52 euro voor over hebt (wat bij sommige een Optimate 4 kost, de Dual Program kost zo'n 65 euro), moet je weten/begrijpen waarvoor je betaald.

Want in mijn ogen, als je echt een goed vergelijk wilt maken, moet je kijken naar de Optimate 6, maar die kost dan wel weer zo'n 95 euro (en doet 5 ampère, en dat noem ik een serieuze en echte lader ;) )
Ware het niet dat het nog steeds een beperkter aantal stappen heeft versus de ander eerder genoemde merken ;)

Wel is het belangrijk in mijn mening, dat men heel goed begrijpt dat als je de accu lange tijd niet gebruikt en je een onjuiste lader (of een lader onjuist) gebruikt, de laadcapaciteit terug zal lopen. Dat is ook een hele belangrijke waarschuwing die (o.a.) Odyssee aangeeft in haar accutechniek document.
Je kunt het bruikbare leven van een accu aanzienlijk bekorten door een onjuiste lader of het onjuist gebruik van een lader.

Ook van een Odyssee accu.

Zeker als je een seizoensrijder bent, oftewel alleen de motor gebruikt in de paar zonnige maanden in het jaar. Dan kan je wel eens voor een verrassing komen te staan dat je accu nooit echt heel lang mee gaat. Want een goed onderhouden accu kan zo’n 5 á 6 jaar mee, soms nog wel langer. En een goede accu onjuist onderhouden kan binnen 2 á 3 jaar al flink minder fris-en-fruitig zijn.

En dat is toch zonde-geld, denk ik.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Volgens mij heeft de Optimate 4 ook een special programma dat wel degelijk hogere amperages gebruikt.
(weliswaar zelden gebruikt, want alleen bij totaal ontladen accu)
Eerlijk gezegd vind ik een vergelijk op basis van Euro/Ampere niet zo zinvol. (Wel leuk bedacht)
En als ik kijk wat men (en ook ik zelf) allemaal aanschaft voor en op de RT, dan zal die paar tientjes toch niet uitmaken?

De Optimate 4 is gewoon de lader met de mooiste lampjes!

(overigens heb ik voor de -1200- de BMW canbus lader - dat was een jaar geleden de enige canbus lader)
Hans
Inspector Gadget

De Optimate 4 kan niet meer dan 0,8 ampère geven.
De handleiding is daarin ook heel erg duidelijk: uitgangstroom 0,8 A 12W max

Die "turbo herstel" is niet anders dan het versneld wisselen van hoge laad-spanning om te proberen een diep-ontladen accu te herstellen.
Echter, deze zelfde led wordt gebruikt ter indicatie van de desulfatie-stand, aktivatie (ja, zo staat dat in de handleiding aangegeven) alsook de "turbo-herstel".
M.i. is het niets anders dan een versnel schakelprogramma, en is het maar de vraag of de Optimate 4 een daadwerkelijk diep-ontladen accu kan herstellen.
Want dan heb je niet alleen een hogere laadspanning maar ook laadstroom nodig.

Odyssee waarschuwt dat een product zoals de Battery Tender van Deltran ongeschikt is om een diep-ontladen accu weer te laden.
En de Battery Tender is een lader van 1,25 ampère.

Ik heb de prijs-per-ampère gebruikt om een indicatie te kunnen doen waarom de Optimate een hele dure druppellader is in mijn optiek.
Zeg maar "bang-per-buck" oftewel kilo-knaller, of zo iets. ;)
Want de maximaal leverbare laadstroom is een belangrijk aandachtspunt voor een acculader, denk ik.

En qua aantal led's wint de CTek XS 4300 Multi ook wederom, wat mij betreft; ik tel 14 led's, bijna een kerstboom _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”