Koppeling 1150RT niet goed..?

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ReinierS

Koppeling 1150RT niet goed..?

Ongelezen bericht door ReinierS »

Ik heb sinds een week of 2 een gebruikte RT1150 van Motorport Almere en daarvan grijpt de koppeling pas aan het eind van de slag aan? Sterker nog het lijkt of de RT pas in beweging komt als je de handle al hebt losgelaten?
Tevens als ik de bak, stationair en stilstaand, in z'n 3 zet en de koppeling oplaat (met voetrem erop) kan ik gewoon gasgeven en de motor slaat niet af.

Wat is er dan aan de hand...?

Motorport beweert dat alles in orde is _004
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: Koppeling 1150RT niet goed..?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

In 3 de koppeling laten opkomen met de rem erop en dan niet afslaan....klinkt als verkeerd afgestelde en misschien wel een versleten koppeling! Niet goed, dus... Laten repareren! Je hebt toch wel garantie, hé?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
ReinierS

PaPinkelman schreef:In 3 de koppeling laten opkomen met de rem erop en dan niet afslaan....klinkt als verkeerd afgestelde en misschien wel een versleten koppeling! Niet goed, dus... Laten repareren! Je hebt toch wel garantie, hé?
Aan een hydraulische koppeling valt doorgaans weinig af te stellen. Heb wel garantie maar ze doen alsof er niets aan de hand is...
MSA in Den Dolder had eigenlijk ook al opgemerkt dat het niet in orde was, maar hier zit ook nogal wat kennis en om MP Almere even met de neus op de feiten te drukken...
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zelfs al was de koppeling afstelbaar dan is het al te laat. Die koppeling zal onder het rijden dus ook constant slippen en het zal niet lang meer duren voordat hij helemaal niet meer vooruit komt. Niet meer mij rijden en op laten halen is mijn advies.
En liefst zelfs nog even foto's maken als het uit elkaar ligt omdat er misschien ook wel een olielekkage is. En dan kan je hem naderhand weer open maken. Wel handig om een beetje bewijs te hebben in zo'n geval.

Ton
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Die koppeling is of helemaal versleten, of nat van ergens een olie lekkage.

Even verhaal halen bij die Motorprut dus.

Hoeveel km's?

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
ReinierS

De RT staat voor een lijstje zaken al een week bij MP. Gisteren zou hij klaar zijn maar ze blijven volhouden dat de koppeling ok is:-(
Gezegd dat die echt niet goed is en ze de bike in z'n 3 moeten zetten, zoals boven gemeld. Tijdens braaf rijden slipt ie niet maar grijpt wel onbehoorlijk laat aan.
Ik weet niet meer wat ik er aan moet doen? Zo wil ik hem iig niet terug. Keuren bij een andere BMW dealer wellicht,...maar dat is toch wel triest!!
Zelf heb ik een technische achtergrond en weet daarom vaak precies wat er loos is, "dat is mijn nadeel"...

Het bedrijf gaf mij zoveel vertrouwen, de RT stond mooi op het parket én tijdgebrek zijn de reden dat ik zonder proefrit heb aangekocht... _002
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

.....je kan ´m altijd nog laten keuren......´t zal niet de eerste keer zijn dat bv Erik van Lent een MP werkplaats bezoekt.... :D
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

laten keuren is een optie.
Afhankelijk van de uitkomst van die keuring kun je stappen ondernemen, tot terug gave aan toe, wegens wanprestatie.

Of je neemt je verlies, laat die Motoprut verder voor wat het is en haal dat ding zelf uit elkaar, is niet moeilijk, wel veel werk.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Ton1959

Niet twijfelen en laten keuren die motor. Dus gebruik jou kennis in je eigen voordeel. Laat gewoon Erik van Lent komen omdat die motor gewoon niet goed is. Als het alleen de koppeling zou zijn dan is het al veel werk maar een olielekkage kan ook veel extra werk en kosten betekenen. Ze willen schijnbaar de kosten niet maken aan de motor dat is het probleem volgens mij.
Ton
ReinierS

Bedankt voor jullie reaties. Ze hebben vandaag niet meer gebeld. Gisteren dus gemeld dat ik de motor niet ophaal en ze nog maar es héél goed moeten "kijken"...
Of er is verder geen actie ondernomen of ze zijn aan het werk gegaan...???
Ton1959

Als ze er aan beginnen dat is het misschien toch wel even wijs om te gaan kijken om te zien wat de oorzaak is. En wat er vernieuwd word. Ik weet hoe het vroeger ging in de garage en men er soms vanaf probeerde te komen met alleen een koppelingsplaat vernieuwen terwijl de drukgroep en het druklager ook slecht waren. En er misschien nog wel een olielekkage is.

MvgTon
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Met goed overleg moet alles bespreekbaar kunnen blijven, als motorport zegt dat de koppeling goed is en jij vertrouwd het niet moet je samen toch tot een deal kunnen komen, bv mocht de koppeling van de zomer dan toch de geest geven dat je dit dan kostenloos kan laten repareren.
Ik neem aan dat zij toch serieus te werk gaan en daar dan ook geen moeite mee hebben.

Gewoon goed met elkaar blijven praten direct naar een ander stappen is ook niet de oplossing

Je kan bij het ophalen van de motor je klacht laten zien en dit dan bespreken.

Gr Wijnald
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik neem aan dat deze Motoport BOVAG lid is en dat je de motor met deze garantie gekocht hebt. Je kunt dus een melding maken bij de BOVAG en eventueel bij de Motorport organisatie voordat je een buitenstaande partij als Kenny erbij gaat halen om je gelijk te halen. Eerst zorgen dat de zaken goed gedocumenteerd worden voordat je je ingraaft in de loopgraven.

Op technisch vlak ben ik het overigens eens met de andere schrijvers dat er wel degelijk iets mis is met het correct functioneren van de koppeling.

Ik wens je veel succes en blijf er kort op zitten, laat de boel niet versloffen!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
ReinierS

Zoals ik al zei is het moment van aangrijpen al niet goed vanaf de aflevering. Mijn vriendin woont in mijn geboorte dorp en vanwege de wens de koffers te laten spuiten ben ik dezelfede dag nog bij Kenny in datzelfde dorp terecht gekomen. Op mijn vraag wat hij van de koppeling vond, bevestigde hij mijn vermoeden.

Van nature ben ik in dit soort situaties erg ongeduldig maar omdat ik toch niet rijdt in de winter met deze RT wacht ik hun antwoord wel even af. Het erge is dat door deze kwestie ze lekker door de pekel aan het crossen zijn met mijn motor, die bij goed functioneren nu in de verwarmde garage had kunnen/moeten staan. Daar baal ik eveneens van.
Het idee om het even te demonstreren is afgelopen zaterdag (was ik even met de auto) afgeslagen want hij stond binnen op de brug?!?
Ik kan heel slecht tegen onrecht en dat gevoel heb ik nu. De koppeling is niet ok,..............én snap dus niet dat een BMW monteur een andere mening heeft _001
(nog even ter onderbouwing, ik heb 3 jaar en 50.000km op een 1200GSA gereden en wel wat ervaring met de droge plaat ;) )
Ton1959

Waarschijnlijk is Bert's idee inderdaad het beste. Probeer het bij de Bovag als je bij de dealer niet verder komt. Maar dat er iets goed fout zit lijkt ons allemaal duidelijk.

Ton
ReinierS

Ton1959 schreef:Waarschijnlijk is Bert's idee inderdaad het beste. Probeer het bij de Bovag als je bij de dealer niet verder komt. Maar dat er iets goed fout zit lijkt ons allemaal duidelijk.

Ton
@Ton
Met alle respect maar de Bovag is er niet voor jou als klant. Ze sturen je naar je rechtsbijstand, die alleen zaken met Bovag (lees "bonafide") bedrijven behartigen is mijn ervaring.
Hopelijk hoef ik dat traject niet in en lost de motorzaak het naar behoren op. Je betaald de hoofdprijs en 1/2 jr garantie maar dat gezeik hoeft toch niet als je een deugdelijk product levert waar je als bedrijf achter (zou moeten) staan...?

Ik ben zelf commercieel verantwoordelijk voor een grote klanten kring, en als er iets niet klopt los je dat asap op, is mijn ervaring en mening.

Het positieve is dat ik wel een verse leen-1200RT mee heb gekregen,....maar die staat nu natuurlijk in le garage..
Ton1959

We proberen alleen maar te helpen . Maar ik kan me niet voorstellen dat deze dealer niet weet dat er iets goed fout is.Maar als jou ervaring zo is dat je verwacht dat alles goed word opgelost dan is er geen probleem. Succes ermee in ieder geval. Ik weet dat ook de Bovag soms veel voor je kan doen maar als je er weinig vertrouwen in hebt dan probeer je het zo.

Ton
Berrybeer
2023
2023

...ik zie 't probleem met een eventuele keuring niet zo....heeft m.i. niets met 'gelijk halen' te maken, je schakelt gewoon - in goed onderling overleg - een onafhankelijke 3e partij in..... _001 . Er van uitgaande dat MP ter goeder trouw handelt en daadwerkelijk vindt dat er niets mankeert aan de brommert....wat zouden ze dan tégen een keuring kunnen hebben....even er van uitgaande dat je die plm. €140, = zelf betaalt of voorschiet... ;) Je beschikt dan tenminste over een onafhankelijk keuringsrapport waarmee je eventueel alsnog naar de BOVAG kunt stappen...mocht je het zo ver willen laten komen.

Met de BOVAG zélf heb ik als particulier tot dus ver één keer te maken gehad....en dat is mij toen héél goed bevallen... :D . Ik heb ooit een meningsverschil gehad met mijn Ford dealer over de werking van mijn airco waarbij de dealer van mening was dat die buiten de garantieperiode viel, en ik vond dat die er binnen viel.... 8-). Zonder ruzie te maken -en in overleg met de dealer - heb ik toen de BOVAG aangeschreven....en zie daar..na een paar weken.....werden de reparatiekosten van mijn airco sam-sam gedeeld tussen de dealer en mij... _004 (scheelde mij toch zo'n €650,=.... :O )
ReinierS

Zo heeft iedereen in zijn of haar specifieke verhaal ervaring. Blijft moeilijk en er is geen geval gelijk. Ook is het via dit medium soms moeilijk om het gevoel en de randverschijnselen te schetsen of kunnen verkeerd overkomen en/of geïnterpreteerd worden.
Maar zinnig is het forum wel _004

Wordt vervolgd en alvast bedankt voor jullie input
[groet]
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

ReinierS schreef:Zo heeft iedereen in zijn of haar specifieke verhaal ervaring. Blijft moeilijk en er is geen geval gelijk. Ook is het via dit medium soms moeilijk om het gevoel en de randverschijnselen te schetsen of kunnen verkeerd overkomen en/of geïnterpreteerd worden.
Maar zinnig is het forum wel _004

Wordt vervolgd en alvast bedankt voor jullie input
[groet]
Reinier,

Met belangstelling heb ik deze draad gevolgd en vind dat je mede forum broeders goed en degelijk advies mbt jouw situatie hebben gegeven.
De monteur bij MP is niet de eind beslisser in deze zaken. Laat de eigenaar even zien wat er aan de hand is. Het is zo waar als een koe. Een goede zakenman zal niet te lang over na moeten denken en met een goed gesprek zal jouw tevredenheid weer in beeld moeten brengen. Mocht het niet baten dan denk ik dat de suggestie van Bert wel de moeite waard is. Garantie is garantie en dat speelt zeker bij deze technische mankement.

Succes,
Kenny
Benji
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

@ReinierS Ik ben toch wel een beetje benieuwd hoe het met je RT is afgelopen?? Heb je al wat nieuws?
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
ReinierS

Benji schreef:@ReinierS Ik ben toch wel een beetje benieuwd hoe het met je RT is afgelopen?? Heb je al wat nieuws?
We zijn alweer een week verder en weet nog niets. Morgen moet ik er maar eens
langs rijden.....
ReinierS

Ik zal het in het voorjaar aan moeten zien want ze vinden niets afwijkends aan de koppeling. De bereidheid om te repareren als er wel wat stuk gaat is er wel. De andere dingetjes zijn wel gefixed (heb ik nog niet gezien), die uitspraak moet ik voorlopig dan maar respecteren....
In het voorjaar maar eens met een andere 1150 vergelijken, niet waar...?
Berrybeer
2023
2023

Gewoon afwachten?....tja....dat zou in ieder geval zeer zeker niet mijn keuze zijn....maar goed.... ;)
Ton1959

Zou zeker mijn keus niet zijn. Ik rijd niet graag met een slippende koppeling. Dus ik nam zeker contact op met de Bovag. Maar ja is jou keus natuurlijk. Succes in ieder geval.

Ton
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Het zou jammer zijn als je je gelijk krijgt in het voorjaar. Dan gaan ze repareren in een seizoen dat je wilt rijden... een dergelijke reparatie kan in een dag maar aangezien een garage ook zijn planning heeft duurt het vaker een week.

Misschien een idee om het weer even af te wachten en bijvoorbeeld in januari wat te rijden? Zonnige winterdagen is ook genieten! Een stilstaande motor die in een versnelling staat en niet afslaat is foute boel. De reparatie gaat er komen, beter nu dan straks.

Blijft jou(w) ding natuurlijk dus bedoeld als goed advies.
Stoffel
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

De franse gendarmerie vervangen de koppelingsplaat uit voorzorg bij iedere 30.000 km.
Klinkt in de burger oor overbodig maar zij weten hoe belangrijk een goed koppel tussen de gashendel en de achterwiel is.

gr,
Kenny
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

die uitspraak moet ik voorlopig dan maar respecteren....
In het voorjaar maar eens met een andere 1150 vergelijken, niet waar...?
Echt niet :!: zo snel mogelijk door een onafhankelijk vakman (bv kenny) laten kontroleren.
Niet goed :?: dan is de winterperiode de beste tijd om hem te repareren en niet in de zomer zoals stoffel al schreef. _004
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Laat je dus niet afbluffen door die lui: nú niet goed? Nú repareren! _003

Vraag anders de baas te spreken en doe daar je verhaal en zeg maar dat zijn zaak intussen op dit forum een slechte naam aan het opbouwen is!

Het is altijd hetzelfde liedje: In je dagelijks werk doe je van alles en moet je overal verstand van hebben om de zaak te runnen en zodra je met je auto, motor of stofzuiger komt klagen ben je ineens een domme consument "die er geen verstand van heeft" en "wij weten hoe het zit meneer, maakt u zich geen zorgen" , nou mooi niet dus bij mij!

maar blijf Big RT Smile -en!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

200% eens met Vioma: laat een 'onafhankelijke' dit eens bekijken. Kenny/MSA heeft een bijzonder goed trackrecord bij dit forum. Je kunt eventueel overwegen Erik van Lent in te schakelen, kost wel pegels.... (maar om de verstandhouding met MP niet nog verder te verslechteren, even melden, misschien levert dat al 'spontaan' iets op :roll: ).

Is er inderdaad niet veel aan de hand (zou kunnen nietwaar....) dan ben je in ieder geval gerustgesteld en kan je rustig wachten tot het voorjaar. Is er wel iets serieus iets mis (en eerlijk gezegd, op grond van je eerste berichten is dat wel te verwachten, helaas) heb je extra argumenten om er nu iets aan te laten doen!

Je hebt volgens mij nog niet gemeld of je garantie hebt gekregen bij de aankoop (of heb ik iets gemist?). Zo ja, dan is het advies van MP om te wachten tot het voorjaar écht verdacht!!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Berrybeer
2023
2023

....volgens mij moeten het toch heel vakkundige mensen zijn daar in MP Almere...tenminste als ik het artikel in hun eigen MP blad Motodrive van afgelopen oktober lees. De bedrijfsleider, ene Peter W, verklaart daarin onder andere:
"Vergeet niet dat motorfietsen bij ons een beurt krijgen en goed worden nagelopen. Daar heb je voorlopig geen onkosten aan!"
en "Wie bij ons een motor koopt kan er op rekenen dat hij daarmee vooruit kan"

Over zijn Motoport Qualty Occasions is de betreffende bedrijfsleider nóg lyrischer...

Misschien een ideetje om met dat nummer onder de arm eens terug te gaan....
Big RT Smile
Benji
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Hoelang heb je garantie? Hoeveel km heeft de motor?
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
ReinierS

Ik heb er (mede door dit forum) nogmaals een nachtje over geslapen en heb nu samen met MP én Erik van Lent een keuring gepland voor as vrijdag, waar ik zelf bij ga zijn. Dan heb je een objectieve beoordeling.
De bike heeft 30.000km gelopen en dit heb ik gecheckt bij de voorgaande BMW garage dit ik persoonlijk ken.
Berrybeer
2023
2023

Krijg je zeker geen spijt van.....ook nog eens leuk om Erik "live" aan het werk te zien.._004 _004 _004 _004
Ton1959

Lijkt mij een stuk beter dan afwachten tot de motor niet meer vooruit komt. Succes _004

Ton
ReinierS

Zo,..Van Lent heeft de motor gekeurd. Geen opmerkingen, behalve dat de rem en koppelings vloeistof tzt vervangen moet worden! Koppeling grijpt wellicht ietsepietsie laat aan maar volgens hem niet verontrustend. MP heeft dus toch een punt!
Ik heb nog een 1/2 jr garantie en men neemt de km-stand ook mee in de beoordeling ivm winterstop.
Kortom, gewoon gaan rijden en zien waar het schip strand. Verder heb ik zo weer vertrouwen in de motor en MP (loopt nu een goede BMW monteur van VH Amersfoort;-) weer terug.

MP heeft het dus netjes gedaan, leen motor mee, keuring in huis laten doen, motor weer omgewisseld met hun bus. Kortom niets op af te doen!! _004

Laat de lente maar komen........voor nu? Beetje pimpen, kofferdeksels spuiten, witte knippers, ander (lees stroeve) buddyseat....

Tnxs voor de input mannuuhh
[groet]
Laatst gewijzigd door ReinierS op 10 dec 2010, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Berrybeer
2023
2023

Hartstikke goed Reinier.. _004

Je zit nu vast en zeker een stuk rustiger op het voorjaar te wachten..... :D ennuh....accessoires genoeg voor je RT!

[groet]
Berry
ReinierS

Berrybeer schreef:Hartstikke goed Reinier.. _004

Je zit nu vast en zeker een stuk rustiger op het voorjaar te wachten..... :D ennuh....accessoires genoeg voor je RT!

[groet]
Berry
Mooie kofferssssss _005
Berrybeer
2023
2023

ReinierS schreef:

[groet]
Berry
Mooie kofferssssss _005
zo iets dus....http://link.marktplaats.nl/387188379 er worden er op MP regelmatig aangeboden..gewoon een kwestie van in de gaten blijven houden... :-)
ReinierS

Berrybeer schreef:
ReinierS schreef:

[groet]
Berry
Mooie kofferssssss _005
zo iets dus....http://link.marktplaats.nl/387188379 er worden er op MP regelmatig aangeboden..gewoon een kwestie van in de gaten blijven houden... :-)
Ik heb reeds zwarte koffers (3) en die zullen in het voorjaar in de kleur staan:-)
Maar idd Marktplaats in de gaten houden voor leuke goodies is leuk! Mss ook nog een hogere ruit?
Ton1959

Maar mijn vraag is wel nu hoe zit het nu met jou verhaal?

Tevens als ik de bak, stationair en stilstaand, in z'n 3 zet en de koppeling oplaat (met voetrem erop) kan ik gewoon gasgeven en de motor slaat niet af.

Die motor moet dan toch afslaan zoals ik het bekijk of de koppeling slipte volgens mij? Of is er iets aan de afstelling gedaan?

Ton
ReinierS

Ton1959 schreef:Maar mijn vraag is wel nu hoe zit het nu met jou verhaal?

Die motor moet dan toch afslaan zoals ik het bekijk of de koppeling slipte volgens mij? Of is er iets aan de afstelling gedaan?

Ton
Erik heeft de test ook gesimuleerd en er helemaal geen gas bij gegeven. Dan sloeg hij wel af, zei hij. Ook bij volgas in 6 en even de koppeling aan tikken komt hij gewoon terug, zegt Erik. 3 mensen zeggen nu dus dat het zo goed is,...dan heb daarmee te leven.
Ik hoop alleen niet dat de koppeling straks gaat slippen als ik op 20% klim in de Dolomieten rijdt.. :neutral:
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Mocht je nou toch nog een niet al te best gevoel hebben voor je naar de Dolomieten gaat.
Ga dan even langs Kenny.
Deze monteur is gewoon een echte motor (BMW) liefhebber en kijkt toch tegen de motor anders aan dan een monteur.
Een monteur ziet een BMW als motor, voor hobby of werk.
Kenny ziet een BMW als een dame en behandeld deze dan ook met liefde.

Ik denk dat een gesprek met hem je veel meer een goed gevoel geeft.

Richard
Ton1959

Als je met volle belading de gas ineens open draait als je een viaduct oprijd in zijn twee of drie mag de koppeling zeker niet slippen. Als dat niet gebeurd is de koppeling nog okay.
Maar meestal voel je het al als je de kopppeling intrekt of de koppeling bijna op zijn eind zit.

Ton

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”