Tenzij het een SCM-goedgekeurd alarm is, blijkt vaak elk alarm te omzeilen.
Het is een kwestie van tijd, gelegenheid en inzicht.
Zover mij bekend zijn de fabrieks-af geïnstalleerde alarmen van BMW niet SCM-goedgekeurd.
Anders zou er ook een SCM-sticker op de fiets zitten & certificaat bijgeleverd worden.
In mijn optiek en ervaring, bestaat er geen 100% veiligheid.
Je kunt de kwaadwillende het wel een stuk moeilijker maken, en hopelijk haken ze dan af.
Een schijfrem-slot is prima als 1e vertrager, maar sommige modellen zijn met hele eenvoudige middelen (bijv. BIC-pen :shock:) te openen.
Kies, als het even kan, sloten met een ART certificeren van 4 sterren (ART Categorie 4) (
http://www.stichtingart.nl).
Kies, als het even kan, als je meerdere sloten gebruikt, sloten die verschillende
type sleutels gebruiken.
Bijvoorbeeld
Maar denk ook aan het vastleggen aan de ketting via een lantaarnpaal, ijzeren hek, de vaste wereld o.i.d., zodat je motor niet weggerold kan worden met de sloten er nog op!
En dan via wiel en frame, als het even kan, maak het hen moeilijk. Helaas betekend dat soms ook wat meer efforts van jou kant zijn om je bezit goed en veilig(er) vast te zetten.
Ikzelf heb een Hepco & Becker - Small SportStar die ik op de bijrijders-zetel vastgezet heb (goed voor zo'n 28 liter extra ruimte, en die heb ik soms nodig, zie ander draadje :roll: :lol: ), en daarin de remschijfsloten, reminder-kabels, kettingslot en slot met bewegingsalarm zitten. En die tas zit weer met een hangslot op slot.
(ik heb na de perikelen van de Giro en een camera-man achterop er voor gekozen nimmer meer met zo'n "springer-in-'t-veld" achterop te willen hebben, en dus ook de bijrijder-steps van mijn dame afgehaald, dus wettelijk kan nu niemand meer bij mij achterop

)
Er is wel 1 groot nadeel van een schrijfrem-slot ben ik bij een collega achtergekomen;
Je moet deze niet vergeten los te halen als je de fiets van de standaard afhaalt anders is er een kans dat er schade ontstaat (mijn collega had dus pardoes zijn voorrem-partij naar de filistijnen, olie liep er zo uit, heel sneu)
Kortom;
- Gebruik meerdere sloten, liefst ook een kettingslot
- Bij gebruik van meerdere sloten, kies liefst verschillende sleutel-types
- Zet als het even kan je motor vast aan de vaste wereld
- Zet je motor in een liefst publieke plek, waar bijv. personeel van een restaurant je even ziet, zwaai vriendelijk, dan zullen ze het wellicht zien als een "vreemde" aan jou fiets zit te rommelen.
- Sommige parkeergarages geven de mogelijkheid je motor nabij de beheerder te parkeren, al dan niet in hun zichtveld, al dan niet tegen betaling.
- Als je ergens in een stad parkeert, kijk dan eens goed om je heen of je camera's ziet hangen.
Zit die camera op een paal, dan is die paal wellicht de ideale plek om je fiets aan vast te zetten via de ketting. Die paal wordt vaak goed bewaakt.

En anders zet je fiets goed nabij zo'n camera, met kenteken zichtbaar naar de camera.
Ik steek altijd ff een duim omhoog naar de camera of zwaai vriendelijk. Zien je hopelijk toch ff staan, etc.
Maar, 100% garantie is er helaas niet, geef de kwaadwillende tijd en gelegenheid, en gereedschap, dan lukt het ze meestal altijd wel.
Zorg dat je het ze zo moeilijk mogelijk maakt.
En in mijn optiek hoort een ketting daar ook bij.
Vastleggen dus.