1200 rt aan de ketting?

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

1200 rt aan de ketting?

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Van twee collega's is pas een GS gestolen. Een voor de deur van het werk, de ander bij een zalencentrum waar enkele bruiloften gaande waren. In beide situaties stonden rokers buiten, wat erop duidt dat ze snel zijn weggepakt. Oia

Zelf sluit ik mijn RT op het stuurslot en zet het alarm aan. Ik heb wel een schijfremslot, maar ik waan me veilig zoals ik hem neerzet. Doe ik hier verstandig aan? Is een RT moeilijker te jatten dan een GS? En is het alarm wel betrouwbaar? Of moet ik toch aan de ketting? _001

Hierbij merk ik op dat ik bij het afgaan van een alarm, niet denk een aan een dief, maar aan iemand die aandacht nodig heeft of iemand die er zelf niet handig mee is. Ik denk niet dat omstanders snel ingrijpen. :oops:

Mvg
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel 1200rt op 01 nov 2010, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: 1200 rt aan de ketting?

Ongelezen bericht door moh_fan »

3 keer is scheepsrecht!
@ MOD's; misschien 2 van drie verwijderen? _004
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Beste Marcel,
Ik ben zo vrij geweest het onderwerp te heropenen, want ik vind dit best belangrijk: "WAT DOE JIJ OM JE MOTOR TEGEN DIEFSTAL TE BEVEILIGEN"
't Is net wat jezelf als zegt: "ik WAAN me veilig". Veiligheid is met name een gevoelkwestie. "Ik doe er alles aan, en denk dat het zo goed is". Een prettig gevoel . . . Je zegt, stuurslot en alarm, maar wat is er mis om er nog een ketting bij aan te leggen? Echt geloof me: ze laten em staan . . . . althans de doorsnee gelegenheidsdief. In mijn optiek moet je namelijk net even meer doen aan beveilig dan de doorsnee motorbezitter. 99% kans dat ze hem laten staan. 100% garantie heb je echter nooit.
Mijn motto: doe er net even een schepje bovenop . . . . _004

Marcel 1200rt schreef:Zelf sluit ik mijn RT op het stuurslot en zet het alarm aan. Ik heb wel een schijfremslot, maar ik waan me veilig zoals ik hem neerzet. Doe ik hier verstandig aan?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Als ik mijn -1200- ergens neer zet en ik kan hem blijven zien / horen (terrasje / cafe), dan alleen stuurslot en alarm. Ben / ga ik er verder weg van, dan gaat het schijfremslot erop.
Ik let er wel altijd op dat ik mijn RT op een plek neer zet die duidelijk in het zicht van publiek is en als het donker wordt verlicht is.
Ik heb ook nog een (draagbaar) kettingslot, maar dat is eigenlijk net te kort om de RT makkelijk ergens aan vast te kunnen zetten. Want dat is voor mij dan de volgende laag van zekerheid (ergens aan vast zetten zodat ze hem niet zomaar op kunnen tillen, met een paar man).
Ik heb al eens gekeken naar een degelijk langer (ketting) slot, maar dan rij je toch al gauw structureel met zo'n 5 - 10 kg ijzer in je koffer rond. Volgens BMW mag dat niet eens in de topkoffer (max. 5 kg) :(.
Dat is de reden dat die (nog) niet aangeschaft heb.
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

thuis gaat mijn -1150- aan de muur vast met een ketting en muurbeugel.
op mijn werk (prive parkeerterein en voor mij redelijk in het zicht) alleen op het stuurslot.

Als ik hem op een andere plaats parkeer (winkels, vriendin) gaat er ook een stevig schijfremslot (dat ik overigens door de velg steek) op met herinneringskabel. Net als Jan vindt ik een ketting net even iets te zwaar om altijd mee te zeulen, en ik zoek ook een 'geschikte' plaats.

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Jan R1200RT schreef:A
Ik heb al eens gekeken naar een degelijk langer (ketting) slot, maar dan rij je toch al gauw structureel met zo'n 5 - 10 kg ijzer in je koffer rond. Volgens BMW mag dat niet eens in de topkoffer (max. 5 kg) :(.
Dat is de reden dat die (nog) niet aangeschaft heb.
Jan, Gerbert,
Ik rijd al een jaar met zo'n 5 - 10 kg extra ballast in mijn topkoffer van mijn -1200- van een extra zware en extra lange ketting met enorm hangslot, en gooi daar ook nog mijn rugzak met laptop en papieren in. Ik schat boven de 15 kilo bij elkaar.
Eerlijk gezegd merk ik er niks van en houdt de koffer zich prima. Verder is het gewoon een lichte passagier achterop die goed stil zit, en daar is de RT prima op gebouwd.
Hans
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

.... maar wel met het verschil dat een passagier netjes op een zadel zit, en de koffer met een klemmetje op een klein frame achterop gehaakt zit.
Maar ik ben het met je eens dat het laadvermogen dat door herrn. BMW voor de koffers wordt opgegeven aan de krappe kant is.

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
jvanschooten
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Ongelezen bericht door jvanschooten »

een kennis van mij had zijn motor met een zware ketting aan een straatlantaarn vast gemaakt en alarm aan. 's Morgens was zijn motor weg, hij sliep met open raam en heeft niets gehoord. Volgens politie, de schoften die er op uit zijn, hebben goede gereedschap bij zich, een ketting is voor deze gasten een fluitje van een cent en alarm spuiten ze vol met purschuim en je hoort niets meer.
Jan R1200RT

Tja, ik realiseer me ook heel goed dat je het niet kunt voorkomen als ze hem echt weg willen halen en er de tijd voor krijgen _003 . Je kunt alleen je best doen om het ze moeilijker / zo moeilijk mogelijk te maken.
Daarnaast een goede verzekering als backup voor als het echt / toch fout gaat.
Jan R1200RT

HansD schreef:Jan, Gerbert,
Ik rijd al een jaar met zo'n 5 - 10 kg extra ballast in mijn topkoffer van mijn -1200- van een extra zware en extra lange ketting met enorm hangslot, en gooi daar ook nog mijn rugzak met laptop en papieren in. Ik schat boven de 15 kilo bij elkaar.
Eerlijk gezegd merk ik er niks van en houdt de koffer zich prima. Verder is het gewoon een lichte passagier achterop die goed stil zit, en daar is de RT prima op gebouwd.
Hans
Hans,

Ik heb maar de kleine koffer van BMW, dus ik vraag me zelfs af of ik dat er allemaal in zou krijgen :) .
Maar goed om te horen dat jij op basis van praktijk ervaring kunt melden dat het blijkbaar wel kan en heel blijft.
Ik zal nog maar eens gaan kijken denk ik of ik toch aan een bijpassend kettinkje begin :D .
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als ik zoveel gewicht al ooit in een topkoffer zou stoppen dan zette ik die topkoffer muurvast met extra boutjes, moeren en grote revetten. Ik denk dat dit extra gewicht ook alleen maar kan bij de RT omdat de grote kuip an de voorkant zit en die houd de zaak in balans. Als je kijkt naar de bevestiging van de meeste topkoffers dan lijkt hij mij een slecht idee om er zoveel in te stoppen.
Ik heb vele motoren met topkoffers gehad en bijna allemaal zonder kuip maar zelfs met 5 kg in je topkoffer voelde je dit al in het stuur. De fabrikanten geven het maximum van 5kg ook niet voor niks op.

Ton
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Sorry, maar zonder extra bouten gaat het op deze manier bij mij prima. En ook daarvoor op de -1100- heb ik nooit een probleem gehad met overbelasten van de topkoffer. Wel heb ik het idee dat ik bij de -1200- (nog) minder effect voel van de belading van de topkoffer dan bij de -1100- . Ik hoor het graag als anderen wel duidelijk merken dat de belading van hun topkoffer invloed heeft op het weggedrag van hun motor.

Hans
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

...gebruik zelf altijd het alarm en zo'n zwaar kettingslot..beiden met vier sterrren gecertificeerd (ben de exacte naam ff kwijt). Het kettingslot zit gewoon in mijn topkoffer...en ik merk geen verandering in het weggedrag van mijn -1150- .
Ennuh.....mocht ie dan onverhoopt tóch door onverlaten worden meegenomen......dan is mijn all-risk verzekering toch een gerustellende gedachte..... :D
Ton1959

Ik heb bij mijn R1100R nog geen topkoffer op gehad maar bij vorige motoren wel . Het lipje wat bijvoorbeeld aan een Givi topkoffer zit ziet er zeer zwak uit. In topkoffers hoort gewoon niet zoveel gewicht maar als het voor jou okay is vind ik het goed. Misschien is de bevestiging van de BMW topkoffer stukken beter.
Bij de Krauser koffers hadden mensen al vaak extra riemen om de koffers zitten omdat de sloten niet echt betrouwbaarheid uitstralen.

Ton
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Tja, diefstal preventie.....

Thuis in de garage op stuurslot en remschijfslot. De garage staat achter in de achtertuin en je moet nog een 2e garage deur van de carport openen om überhaupt bij de garage te komen.

Bij het werk hangt er een camera (ivm toegangsbeleid gebouw) die we zelf monitoren. Hier parkeer ik in het verlengde van de toegangsdeur in zicht van de camera en dan gaat het alarm erop en remschijfslot.

Maar i.i.g. all-risk verzekerd want als ze je motor willen hebben dan pakken ze hem toch....
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

@ton1959

Ik zie het verband niet met de Krauserkoffers me riemen ?? _001
De kwaliteit van die sloten en die van onze BMW's zijn naar mijn smaak niet vergelijkbaar.

Ik heb overigens mijn zware ketting in het kastje gestopt. Advies van Baird. Geeft enig tegenwicht aan de tank c.q. gewicht van de benzine aldaar, die immers grotendeels rechts in de kuip zit.
werkt wel _004
Ton1959

Er was een tijd dat je op BMW's alleen maar Krauser koffers zag en niks anders. Maar ook toen gold 5 kg van de topkoffer en niks meer. Ook bij andere merken zoals Givi word dit volgens mij aanbevolen. En er worden niet alleen BMW koffers gebruikt op BMW. Maar we gaan van de oorspronkelijke discussie af die ging over sloten.

Ton
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Tenzij het een SCM-goedgekeurd alarm is, blijkt vaak elk alarm te omzeilen.
Het is een kwestie van tijd, gelegenheid en inzicht.

Zover mij bekend zijn de fabrieks-af geïnstalleerde alarmen van BMW niet SCM-goedgekeurd.
Anders zou er ook een SCM-sticker op de fiets zitten & certificaat bijgeleverd worden.

In mijn optiek en ervaring, bestaat er geen 100% veiligheid.
Je kunt de kwaadwillende het wel een stuk moeilijker maken, en hopelijk haken ze dan af.

Een schijfrem-slot is prima als 1e vertrager, maar sommige modellen zijn met hele eenvoudige middelen (bijv. BIC-pen :shock:) te openen.
Kies, als het even kan, sloten met een ART certificeren van 4 sterren (ART Categorie 4) (http://www.stichtingart.nl).
Kies, als het even kan, als je meerdere sloten gebruikt, sloten die verschillende type sleutels gebruiken.
Bijvoorbeeld

Maar denk ook aan het vastleggen aan de ketting via een lantaarnpaal, ijzeren hek, de vaste wereld o.i.d., zodat je motor niet weggerold kan worden met de sloten er nog op!
En dan via wiel en frame, als het even kan, maak het hen moeilijk. Helaas betekend dat soms ook wat meer efforts van jou kant zijn om je bezit goed en veilig(er) vast te zetten.

Ikzelf heb een Hepco & Becker - Small SportStar die ik op de bijrijders-zetel vastgezet heb (goed voor zo'n 28 liter extra ruimte, en die heb ik soms nodig, zie ander draadje :roll: :lol: ), en daarin de remschijfsloten, reminder-kabels, kettingslot en slot met bewegingsalarm zitten. En die tas zit weer met een hangslot op slot.
(ik heb na de perikelen van de Giro en een camera-man achterop er voor gekozen nimmer meer met zo'n "springer-in-'t-veld" achterop te willen hebben, en dus ook de bijrijder-steps van mijn dame afgehaald, dus wettelijk kan nu niemand meer bij mij achterop :twisted: )

Er is wel 1 groot nadeel van een schrijfrem-slot ben ik bij een collega achtergekomen;
Je moet deze niet vergeten los te halen als je de fiets van de standaard afhaalt anders is er een kans dat er schade ontstaat (mijn collega had dus pardoes zijn voorrem-partij naar de filistijnen, olie liep er zo uit, heel sneu)

Kortom;
- Gebruik meerdere sloten, liefst ook een kettingslot

- Bij gebruik van meerdere sloten, kies liefst verschillende sleutel-types

- Zet als het even kan je motor vast aan de vaste wereld

- Zet je motor in een liefst publieke plek, waar bijv. personeel van een restaurant je even ziet, zwaai vriendelijk, dan zullen ze het wellicht zien als een "vreemde" aan jou fiets zit te rommelen.

- Sommige parkeergarages geven de mogelijkheid je motor nabij de beheerder te parkeren, al dan niet in hun zichtveld, al dan niet tegen betaling.

- Als je ergens in een stad parkeert, kijk dan eens goed om je heen of je camera's ziet hangen.
Zit die camera op een paal, dan is die paal wellicht de ideale plek om je fiets aan vast te zetten via de ketting. Die paal wordt vaak goed bewaakt. ;)
En anders zet je fiets goed nabij zo'n camera, met kenteken zichtbaar naar de camera.
Ik steek altijd ff een duim omhoog naar de camera of zwaai vriendelijk. Zien je hopelijk toch ff staan, etc.

Maar, 100% garantie is er helaas niet, geef de kwaadwillende tijd en gelegenheid, en gereedschap, dan lukt het ze meestal altijd wel.

Zorg dat je het ze zo moeilijk mogelijk maakt.

En in mijn optiek hoort een ketting daar ook bij.
Vastleggen dus.
Ton1959

Hoi Rob

Ik werkte jaren terug bij een Mercedes Benz dealer en zette altijd de motor in de garage omdat hij daar veilig stond. Maar een keer echt maar een keer legde ik hem vast aan de oude antieke lantaarnpaal voor de garage omdat men aan het spuiten was in de garage. Maar toen ik terug kwam stond mijn motor een meter verder en het slot was doorgeknipt en lag over het zadel maar geen beschadiging aan de motor . Ik keek naar de lantaarnpaal en die mooie antieke lantaarnpaal was weg. En waar die oude stond was ineens een mooie nieuwe verschenen.
Dan sta je even raar te kijken en sindsdien leg ik nooit meer iets vast aan een lantaarnpaal. Maar achteraf kan ik er nog wel om lachen .

Ton
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Een alternatief voor de goede oude ketting is misschien wel de geplastificeerde stalen kabel incl aangeknepen ogen. Ik bedoel te zeggen dat een ketting doorgeknipt kan worden,een kabel ook.Maar een kabel is lichter en flexibeler dan een ketting en veroorzaakt minder schade aan lak e.d.Is ook makkelijker mee te nemen lijkt me.In de praktijk blijkt dat als het moet alles meegaat,je kan het vertragen door allerlei preventies te treffen.Helaas een kwade noodzaak! De kabel kun je op maat laten maken in vele diktes bij bv een bunkercentrum die ingesteld is op de scheepvaart,tevens verkopen ze hier goede sloten die goedkoper zijn als bij de motorzaken.

Het is maar een idee mede-rt-ers........

[groet] ,Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Ton1959 schreef:... Ik keek naar de lantaarnpaal en die mooie antieke lantaarnpaal was weg. En waar die oude stond was ineens een mooie nieuwe verschenen.
Dan sta je even raar te kijken en sindsdien leg ik nooit meer iets vast aan een lantaarnpaal. Maar achteraf kan ik er nog wel om lachen .
Aii, je zult de 1e seconde wel even geschrokken zijn en achteraf (hopelijk) om kunnen lachen. ;)

Zo ben ik er recentelijk achter gekomen dat ik dik een jaar rondrijd met een superzware ketting en een heel mooi (en duur toen) slot die tevens ook als schijfrem-slot kan dienen, maar om de boel echt te sluiten ik toch echt ff de sleutel een halve slag moet draaien, anders is het gewoon een kwestie van de cilinder indrukken en krijg je het volgens mij open. :oops:

En zo parkeer ik met een zekere regelmaat schijnbaar net ff verkeerd, waardoor de dame niet "lekker staat" of dat ik hinder geef aan mede-motorrijders bij het bestijgen van mijn dame. :oops:

Maar terugkomende op je advies, goed punt;
Voordat je de fiets vastlegt aan een lantaarnpaal ff goed rondom je heen kijken of je bestratingwerkzaamheden ziet ;)
jaybmw schreef:Een alternatief voor de goede oude ketting is misschien wel de geplastificeerde stalen kabel incl aangeknepen ogen.
Heel goed punt Jeroen, je kunt het inderdaad heel duur maken, door een kale ketting te gebruiken en zo je fiets flink te beschadigen.
Nu heb ik maar 1 hele zware ketting, en die is voorzien van een bescherming er omheen, en die heb ik al weer wat jaartjes, maar is wel categorie 4.
Maar dat is meer voor mijn eigen mindset (en verzekering, die eist ook teen en tander!) dan dat ik meen dat de gedreven kwaadwillende echt erg lang zal tegen houden.
Maar, met een alarm op dat slot, plus een alarm op de dame, plus een (categorie 4) schijfrem slot, hoop dat ze het dan wel extra moeilijk krijgen :twisted:

En die geplastificeerde kabels zijn inderdaad gemakkelijk, en de sloten waar je naar verwijst zijn vaak ook nog van zeer goede en duurzame kwaliteit.

PS: Ik heb het misschien al eens eerder genoemd op het forum, maar je kunt je fiets en duurdere onderdelen ook voorzien van data-tags/micro-dots, waarmee achteraf de eventuele onderdelen teruggetraceerd kunnen worden. Zit wel een sticker bij, voor op je dame, wellicht helpt dat ook (enigzins) _001
Maar ja, dan zit je met een "bouwpakket", ik weet niet of je daar zo vrolijk van wordt.

En of de opsporingsinstanties ook al gebruik maken van de middelen om dergelijke markeringen terug te vinden? (het is met een relatief weinig versterkende vergrootglas te zien, overigens)
Jan R1200RT

dutchmidiman schreef:Tenzij het een SCM-goedgekeurd alarm is, blijkt vaak elk alarm te omzeilen.
Het is een kwestie van tijd, gelegenheid en inzicht.

Zover mij bekend zijn de fabrieks-af geïnstalleerde alarmen van BMW niet SCM-goedgekeurd.
Anders zou er ook een SCM-sticker op de fiets zitten & certificaat bijgeleverd worden.
Jawel hoor :!:
Mijn BMW alarm heeft wel een SCM goedkeur sticker en ik krijg netjes elk jaar weer een certificaat na de beurt / (her)keuring _004
Inspector Gadget

Jan R1200RT schreef:Jawel hoor :!:
Mijn BMW alarm heeft wel een SCM goedkeur sticker en ik krijg netjes elk jaar weer een certificaat na de beurt / (her)keuring _004
Dan is jou alarm aangepast (2 stalen plaatjes, meer is het in principe niet, naast de regelmatige keuring):
http://www.scm.nl/sites.php?mmid=7,22&s ... RIJF=12075

Af-fabriek is het niet SCM-goedgekeurd, er dient een kleine aanpassing te gebeuren, en schijnt vrij eenvoudig te zijn.
Jan R1200RT

Hmmmmm, daar is / was mij niks van bekend...... 8-)

Het alarm zat er af fabriek op, en ik kreeg bij de aflevering keurig het certificaat erbij.
Ik heb mijn fiets niet zelf "samengesteld / besteld", hij stond kant en klaar (nieuw) bij de dealeRT.

Ik zal toch eens kijken / vragen of / hoe dat bij mijn -1200- zit _001
Inspector Gadget

Aangezien SCM een Nederlands initiatief is, zou het mij niet verbazen als (bijv). BMW Nederland die metalen plaatjes adviseert of zelfs al bijlevert of wellicht zelfs monteert.

Aangezien bij BMW de fietsen "door elkaar" op de montage-band staan, is het m.i. een kleine moeite om tijdens de montage-instructies (auf Deutsch, natürlich) an zu geben das für die Niederlande einem metallen plaatje montiert wurde dürfen. (of zo iets) :lol:

Landspecifieke onderdelen worden vaak bij fabricage al gemonteerd, met de automatisering van productieprocessen is dat een kleine moeite.
(heb ik zelf gemerkt met mijn Deutsche auto die voor export naar de US gemaakt is, wat mijn eigen "schuld" is, ik wilde hoog motorvermogen :roll: )

Anyhoe, je hebt een officieel SCM certificaat, dus dat is dan in orde, en scheelt weer premie bij je verzekering (of het is een eis, komt ook voor).
Jan R1200RT

Ik heb mijn verzekering toen bij / via BMW afgesloten had de beste voorwaarden (drie jaar nieuw waarde) voor de beste prijs.
Maar alarm (met certificaat) was wel verplicht :!:
Inspector Gadget

Ok, bedankt voor de informatie _004
Ik zal daar rekening mee houden bij mijn toekomstige R1200RT _005

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”