Dag Edwin,
Het inrijden is wel belangrijk maar niet ingewikkeld. Je leest 't ook in het bijgeleverde boekje.
Je kan op de temperatuurmeter zien wanneer het blok op temperatuur is. Dat is het allerbelangrijkste.
Daarna (!) af en toe eens flink doorhalen kan echt geen kwaad.
Het enige dat verstandig is om te vermijden tijdens de inrijperiode is langdurige zware belasting. Dus niet lang op toptoerental rijden, maar ook niet lang ondertoeren maken en toch trekkracht vragen (bijv. in een te lage versnelling heuvel op rijden).
Bij normaal gebruik wordt meestentijds nog niet de helft van het vermogen dat het blok kan leveren, afgenomen en wordt het dus ook niet zwaar belast.
Da's prima inrijden dus.
Overigens is de 1200RT gecombineerd gekoeld, zowel lucht als vloeistof.
Daarnaast koelt een luchtgekoeld blok juist goed tijdens rijden zowel als stilstaan, dit in tegenstelling tot vloeistofkoeling waar altijd rijwind voor nodig is.
Dus ook geen zorgen over stilstaan met warme draaiende motor.
Weet dat voor elke verbrandingsmotor geldt dat het niet verstandig is om stationair warm te draaien.
Bij stationair draaien wordt vrijwel geen energie gevraagd en wordt het blok dus ook maar heel langzaam warm.
Dit koude stadium veroorzaakt juist de meeste slijtage tijdens de totale levenscyclus van een verbrandingsmotor, de olie smeert niet optimaal en wrijvingstoleranties die op de gemiddelde bedrijfstemperatuur zijn berekend, worden nog niet gehaald. Dat is zwaar voor een motor.
Daarom is het dus altijd beter om kort na de koude start, rustig, weg te rijden. Dan duurt die koude draaiperiode zo kort mogelijk.
En als 'ie dan warm is, gewoon doen waar je zin in hebt
Over olieverbruik kan je veel verschillende ervaringen lezen op 't forum.
Het verbruik van de mijne is verwaarloosbaar.
Ik houd trouwens het olieniveau in de gaten door op de boordcomputer de stand te kiezen die tijdens het rijden de bandenspanning aangeeft en tijdens stilstaan, met warme draaiende motor en rechtopstaand, een V-tje aangeeft zolang het olieniveau voldoende is. Erg handig.
Nou, succes met wachten en veel plezier als je 'm hebt
