even voorstellen: Edwin R1200RT

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

Edwin K

even voorstellen: Edwin R1200RT

Ongelezen bericht door Edwin K »

Even mijzelf voor stellen,
Veel gelezen op dit forum, maar nog geen reactie’s gegeven.

na veel wikken en wegen toch de stap gezet.
na veel denken, wel/niet/wel/niet/wel/niet/WEL en uiteindelijk!!
Afgelopen dinsdag mijn droom laten uitkomen en een krabbel gezet bij van Harten voor een R1200RT.

Ik hoop net zo te gaan genieten van mijn RT als dat jullie op dit form uitstralen!!

Gr Edwin
Odijk
-1200-
Opahak

Re: even voorstellen: Edwin R1200RT

Ongelezen bericht door Opahak »

Welkom Edwin,

en wees gerust. De Beemer zal je goed bevallen.
Dit stelletje prettig gestoorden met mij als grootste beemergek is hethet beste volk wat je kan dromen.

Veel veilige kilometers op je werledmachine.

Groetjes
Paul
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Goede keuze,

Van hatre welkom op het forum en veel veilige km toegewenst.
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

[welkom] Hallo Edwin,

Nu zal je ongetwijfeld stoppen met twijfelen over de RT.
De -1200- is een fantastische keuze! _004

Je eerste -1200- (je avatar) heb je in ieder geval al binnen.

Veel plezier hier en van je RT!

[groet]
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Hub

Ongelezen bericht door Hub »

Mooie droom die hier voor je uitkomt, geniet ervan.
Veel plezier en heel veel veilige kilometers.

_oo_
Hub
Edwin K

Besta allemaal,

bedankt voor het hartelijke welkom.

het twijfelen was zeker voor de aankoop, daarna een innerlijke rust!! :)
als ik nu in de auto zit doe ik dat in gedachte op de RT.

Walter bedankt voor de avatar (ik wist niet dat het zo heette)

nog even een vraagje,
je leest veel over het inrijden van een boxer,ik ga dus "lekker"rustig doen in het begin om daarna zo lang mogelijk te genieten.

Ik vind echter niets over het warm rijden/worden van de motor, mijn buurman rijd op een mooie Yamaha 1300 FJR, hij laat hem eerst even lopen voor hij weg rijd, nu verneem ik dat het voor een boxer beter is om direct na het starten weg te rijden.
Graag verneem ik jullie mening, of moet ik ergens anders op het forum zijn?

RT groet,

Edwin K
-1200-
Opahak

Edwin K schreef:nog even een vraagje,
je leest veel over het inrijden van een boxer,ik ga dus "lekker"rustig doen in het begin om daarna zo lang mogelijk te genieten.

Ik vind echter niets over het warm rijden/worden van de motor, mijn buurman rijd op een mooie Yamaha 1300 FJR, hij laat hem eerst even lopen voor hij weg rijd, nu verneem ik dat het voor een boxer beter is om direct na het starten weg te rijden.
Graag verneem ik jullie mening, of moet ik ergens anders op het forum zijn?

RT groet,

Edwin K
-1200-
Hoi Edwin,
Welgekomen in dit feestpaleis. Het is voor een boxer nooit goed om stil staand te laten lopen daar de motor lucht (dwz rijwind) gekoeld is. Niet rijden betekent geen wind en dus geen koeling. De laaste twee handelingen zijn altijd starten-wegrijden. Rijdt de boxer rustig in maar niet te truttig. Hou je aan de richtlijnen en bedenk dat het geheel mog op elkaar moet inlopen. Na 10.000 km is dat ongeveer het geval. Voor die tijd kan er ook sprake zijn van enig oliegebruik dus met regelmaat controleren.

Gefeliciteerd met een mooie machine!

Groetjes
Paul
DVR1200RT

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Dag Edwin,

Het inrijden is wel belangrijk maar niet ingewikkeld. Je leest 't ook in het bijgeleverde boekje.
Je kan op de temperatuurmeter zien wanneer het blok op temperatuur is. Dat is het allerbelangrijkste.
Daarna (!) af en toe eens flink doorhalen kan echt geen kwaad.
Het enige dat verstandig is om te vermijden tijdens de inrijperiode is langdurige zware belasting. Dus niet lang op toptoerental rijden, maar ook niet lang ondertoeren maken en toch trekkracht vragen (bijv. in een te lage versnelling heuvel op rijden).
Bij normaal gebruik wordt meestentijds nog niet de helft van het vermogen dat het blok kan leveren, afgenomen en wordt het dus ook niet zwaar belast.
Da's prima inrijden dus.
Overigens is de 1200RT gecombineerd gekoeld, zowel lucht als vloeistof.
Daarnaast koelt een luchtgekoeld blok juist goed tijdens rijden zowel als stilstaan, dit in tegenstelling tot vloeistofkoeling waar altijd rijwind voor nodig is.
Dus ook geen zorgen over stilstaan met warme draaiende motor.
Weet dat voor elke verbrandingsmotor geldt dat het niet verstandig is om stationair warm te draaien.
Bij stationair draaien wordt vrijwel geen energie gevraagd en wordt het blok dus ook maar heel langzaam warm.
Dit koude stadium veroorzaakt juist de meeste slijtage tijdens de totale levenscyclus van een verbrandingsmotor, de olie smeert niet optimaal en wrijvingstoleranties die op de gemiddelde bedrijfstemperatuur zijn berekend, worden nog niet gehaald. Dat is zwaar voor een motor.
Daarom is het dus altijd beter om kort na de koude start, rustig, weg te rijden. Dan duurt die koude draaiperiode zo kort mogelijk.

En als 'ie dan warm is, gewoon doen waar je zin in hebt ;)

Over olieverbruik kan je veel verschillende ervaringen lezen op 't forum.
Het verbruik van de mijne is verwaarloosbaar.
Ik houd trouwens het olieniveau in de gaten door op de boordcomputer de stand te kiezen die tijdens het rijden de bandenspanning aangeeft en tijdens stilstaan, met warme draaiende motor en rechtopstaand, een V-tje aangeeft zolang het olieniveau voldoende is. Erg handig.

Nou, succes met wachten en veel plezier als je 'm hebt _004
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

DVR1200RT schreef:....Dit koude stadium veroorzaakt juist de meeste slijtage tijdens de totale levenscyclus van een verbrandingsmotor, de olie smeert niet optimaal en wrijvingstoleranties die op de gemiddelde bedrijfstemperatuur zijn berekend, worden nog niet gehaald. Dat is zwaar voor een motor....
Is waar: dit was vroeger vaak de oorzaak van de meeste slijtage in het gemiddelde motorblok, maar tegenwoordig zijn de koudloop eigenschappen van olien aanmerkelijk beter dan vroeger ("Vroegah" was dus niet alles beter).
Rusig aan doen bij koude motor is nog steeds een goed idee, maar de kwalijke effecten en risico's zijn minder dan vroeger.

Hans
marcmuts

Ongelezen bericht door marcmuts »

DVR1200RT schreef:Dag Edwin,
Daarnaast koelt een luchtgekoeld blok juist goed tijdens rijden zowel als stilstaan, dit in tegenstelling tot vloeistofkoeling waar altijd rijwind voor nodig is.
Uhhhm.
De R1200 serie is oliegekoeld. (Ok, nu is olie een vloeistof, maar in het algemeen bedoelen we met vloeistofgekoeld een mengsel van water met anti-vries)
Een vloeistofgekoeld blok heeft vaak een ventilator, waardoor deze zeer geschikt is voor langzaam rijden en/of stilstaan. Een luchtgekoelde motor daarentegen heeft altijd rijwind nodig en is dus minder geschikt voor het langzame werk.
Een oliegekoeld blok zit er theoretisch tussenin, maar ik kan je verklappen dat de R1200RT-P's in Polizei uitvoering een extra ventilator hebben om langdurig stationair te kunnen draaien.

Ik maak me (ook tijdens begeleidingswerk) nooit zorgen over de temperatuur van het blokje, het kan echt wel wat hebben. Maar om nou te beweren dat de R1200xx hier de beste voor is, dat gaat me even te ver... 8)_
Opahak

marcmuts schreef:
DVR1200RT schreef:Dag Edwin,
Uhhhm.
De R1200 serie is oliegekoeld. (Ok, nu is olie een vloeistof, maar in het algemeen bedoelen we met vloeistofgekoeld een mengsel van water met anti-vries)
Een vloeistofgekoeld blok heeft vaak een ventilator, waardoor deze zeer geschikt is voor langzaam rijden en/of stilstaan. Een luchtgekoelde motor daarentegen heeft altijd rijwind nodig en is dus minder geschikt voor het langzame werk.
Een oliegekoeld blok zit er theoretisch tussenin, maar ik kan je verklappen dat de R1200RT-P's in Polizei uitvoering een extra ventilator hebben om langdurig stationair te kunnen draaien.

Ik maak me (ook tijdens begeleidingswerk) nooit zorgen over de temperatuur van het blokje, het kan echt wel wat hebben. Maar om nou te beweren dat de R1200xx hier de beste voor is, dat gaat me even te ver... 8)_

Sterker nog, laat je 1200 maar eens een kwartiertje stationair lopen. Over de gevolgen is al iets geschreven op het forum en het woord smelten komt daar volop in voor.

Groetjes
Paul
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Opahak schreef:
Sterker nog, laat je 1200 maar eens een kwartiertje stationair lopen. Over de gevolgen is al iets geschreven op het forum en het woord smelten komt daar volop in voor.

Groetjes
Paul
Een kwartiertje is waarschijnlijk nog geen probleem, ook dat soort zaken staat op het forum beschreven. Er zijn er die van die toevoegingen erin gooien om het e.e.a. schoon te maken en dan praten ze over een uur (wat ik overigens wel weer heel lang vind). Tijdens de trainingsdag op 5 juni was het best warm (25-27 gr) en toen stonden we veel stil. Je merkte dat de motor wel warmer werd (1 - 2 streepjes), maar hij kan wel wat hebben.
Feit is dat je met een luchtgekoeld blok moet oppassen afgezien van het feit dat er een olie koeler op zit, maar die doet weinig als je niet rijd. De RT heeft rijwind nodig om te kunnen koelen, zowel voor de koelribben op de cilinders als de oliekoeler onder je koplamp. Daarentegen kan een vloeistof gekoelde motor (net als een auto) rustige stilstaan en stationair lopen omdat deze als hij het warm krijgt de ventilator wel laat lopen waardoor de vloeistof gekoeld wordt en daardoor ook het blok. Ik denk dat DVR1200RT (Daaf) dit even door elkaar heeft gehaald evenals het feit dat de RT geen vloeistof gekoelde motor is.
Opahak

Een kwartiertje is waarschijnlijk nog geen probleem, ook dat soort zaken staat op het forum beschreven. Er zijn er die van die toevoegingen erin gooien om het e.e.a. schoon te maken en dan praten ze over een uur (wat ik overigens wel weer heel lang vind). Tijdens de trainingsdag op 5 juni was het best warm (25-27 gr) en toen stonden we veel stil. Je merkte dat de motor wel warmer werd (1 - 2 streepjes), maar hij kan wel wat hebben.
Feit is dat je met een luchtgekoeld blok moet oppassen afgezien van het feit dat er een olie koeler op zit, maar die doet weinig als je niet rijd. De RT heeft rijwind nodig om te kunnen koelen, zowel voor de koelribben op de cilinders als de oliekoeler onder je koplamp. Daarentegen kan een vloeistof gekoelde motor (net als een auto) rustige stilstaan en stationair lopen omdat deze als hij het warm krijgt de ventilator wel laat lopen waardoor de vloeistof gekoeld wordt en daardoor ook het blok. Ik denk dat DVR1200RT (Daaf) dit even door elkaar heeft gehaald evenals het feit dat de RT geen vloeistof gekoelde motor is.[/quote]

Voor het blok is een kwartier geen probleem, helaas worden onder andere de bochten dusdanig heet dat er gevaar is dat de kuip smelt door uitstraling. Zie het forum van onze vlaamse vrienden.

_004
sanderh

Ja die kunnen goed warm worden. Goeie tip.
Dus alleen stationair laten draaien bij windkracht 5 of meer :lol: ;)
DVR1200RT

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

De R1200RT heeft koelribben en een radiator, da's gecombineerd gekoeld. Lucht en vloeisof.

De oorspronkelijk vraag ging over stilstaand warmdraaien van een koude motor.
Dan is smelten van tupperware of overtempen van de motor niet zo'n risco ;)

Wellicht was mijn opmerking dat luchtgekoelde motoren juist goed tegen stilstand kunnen qua warmtehuishouding, verwarrend en overbodig.
Waarvan akte _004

Laat 'm nooit onnodig lang stationair draaien, da's uberhaupt helemaal nergens goed voor 8)_
Ennehhhh, rijden is ook veel leuker :-) :-)
Nogmaals, niet te veel zorgen en heel veel plezier met je nieuwe aanwinst Edwin _004
Edwin K

Bedankt allemaal voor jullie reacties

Ik ga gewoon lekker starten en wegrijden net als met mijn auto, alleen nu meer genieten.

Stationair laten lopen terwijl ik naar binnen loop zou mij hopelijk niet gebeuren, dat deed ik vroeger vaak met mijn auto of bestelbus (even wat afgeven) maar in de buurt bij ons werd er op die manier een auto gestolen en hij kreeg hem niet vergoed (de bestuurder was nalatig geweest, vond de verzekering).

Het ging mij nu over het even warm laten draaien na het starten, maar direct wegrijden is beter dus ga ik dat doen.

Tevens is het wel goed om te weten dat je een motor in tegenstelling van een auto niet onbeperkt stationair kan laten lopen, een gewaarschuwd mens telt voor twee!! dus zal mij dat NOOIT gebeuren :lol:
Je kunt ook "even" gaan staan kletsen, doe ik ook nooit!!

Gr Edwin

p.s. BALEN door mijn werk moesten wij onze vakantie verschuiven _003 en kan ik nu drie weken later pas mijn motor ophalen _002
sanderh

Edwin K schreef:
Stationair laten lopen terwijl ik naar binnen loop zou mij hopelijk niet gebeuren, dat deed ik vroeger vaak met mijn auto of bestelbus (even wat afgeven) maar in de buurt bij ons werd er op die manier een auto gestolen en hij kreeg hem niet vergoed (de bestuurder was nalatig geweest, vond de verzekering).
Zo zit ik ook vaak in de verleiding om bij "die gasten" die ergens aan komen jagen bijvoorbeeld bij de pinautomaat de auto ervoor kwakken laten lopen en gaan pinnen om er even in te stappen en effe weg te rijden.(voor de lol natuurlijk). Maar het risico dat je een "verkeerde" gast aantreft die je "iets" aandoet weerhoud mij dat om het te doen.
Toch zie je dat veel mensen het doen en door jouw verhaal blijkt toch maar weer dat we ook dat niet moeten doen.
En stationair warmdraaien doen we toch alleen in de winter als de ramen van de auto bevroren zijn _001

Jammer voor je dat het ophalen vertraagd is, maar des te meer plezier heb je straks!
Edwin K

Zo we hebben hem enkele weken terug opgehaald, het is gewoon genieten.
Big RT Smile
zeker gereden met zo'n smile in mijn helm

te druk geweest om eerder een berichtje achter te laten, sorry!

rijden is echt een feest en mocht het toch regenen dan ben je niet direct door en door nat.

In het begin alles een beetje door krijgen maar het gevoel en vertrouwen in de motor begint echt te komen, het is steeds leuker om hem links en rechtsom door bochten de sturen, rechtdoor kan iedereen.

en graag tot ziens, onderweg

[groet]
Edwin
Marcel 1200rt
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Edwin K schreef:Zo we hebben hem enkele weken terug opgehaald, het is gewoon genieten.
Big RT Smile
zeker gereden met zo'n smile in mijn helm

te druk geweest om eerder een berichtje achter te laten, sorry!

rijden is echt een feest en mocht het toch regenen dan ben je niet direct door en door nat.

In het begin alles een beetje door krijgen maar het gevoel en vertrouwen in de motor begint echt te komen, het is steeds leuker om hem links en rechtsom door bochten de sturen, rechtdoor kan iedereen.

en graag tot ziens, onderweg

[groet]
Edwin
Hoi edwin,

Laat eens wat foto's zien? ;)

Mvg
Marcel
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Randy
Type: R1200RT
Bijz: Alarm,Bi-Xenon,ESA,GPS,50ltr topcase,Full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door Randy »

Hallo Beste Edwin ,

Ik wil je van harte welkom heten en je feliciteren met je "verstandige" keuze , haha !
heel plezier en veilige km's gewenst met je R1200RT , een hele fijne fiets .
met vriendelijke -1200- groeten uit Rotterdam ,
Randy
Edwin K

Hoi Marcel,

hier eentje andere zal ik posten op showen
Bijlagen
BMW092 2.jpg
Marcel 1200rt
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Hoi Edwin,

Mooie machine! _004 _004 _004
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
idamil

Ongelezen bericht door idamil »

Profitiat Edwin met uw nieuwe motorfiets.
Veel veilige km's toegewenst.
Dirk

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”