Mijn 1e indruk: GoPro HD Hero versus VholdR Contour HD 1080p

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Mijn 1e indruk: GoPro HD Hero versus VholdR Contour HD 1080p

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn GoPro en een doos aan accessoires is binnen. _005
En toch heb ik niet alle accessoires kunnen verkrijgen, dus teen en tander in de US moeten bestellen. :roll:

Anyhoe, de 1e indrukken van de GoPro, puur ff vergeleken met de VholdR.
Ik laat nu even de opname-kwaliteiten buiten beschouwing, ik heb net de verpakking eindelijk open kunnen krijgen.
Net als de VholdR heeft de GoPro een ietwat omslachtige verpakking, die krijg je met moeite "netjes" open.

Goed, de 1e indrukken;
Omdat de GoPro volledig menu-gestuurd is en geheel niet vanuit de pc, (er is geen software voor cq. zit er niet bij), moet je *alles* op de GoPro camera zelf doen, via de, soms cryptische menu.

Als 1e de accu opgeladen.
In tegenstelling tot de VholdR, is er (nog) geen externe lader voor de accu's van de GoPro.
Je dient de accu in de GoPro te monteren (wat ietwat lastig gaat, past errug strak, maar de fabrikant geeft aan dat dit zo hoort, dan zijn er geen trillingen bij de accu) en dan via de bijgeleverde USB kabel op je PC, of 220volt-naar-USB, of 12-volt-naar-USB adapter te gebruiken.
Via het ledje aan de voorkant van de camera, wordt aangegeven dat het laden gebeurt. Is de accu vol, dan gaat dat ledje op de camera weer uit.
Het verwijderen van de accu valt overigens ook niet mee door die strakke passing.

Een detail, als je de camera inschakelt, en pas dan op je pc aansluit, gaat de camera "uit" om dan in USB mode om te schakelen.
De handleiding heeft aan dat de camera uit moet staan, pas dan aansluiten op de pc, om te laden (led aan de voorkant gaat aan).
Er is een mogelijkheid om te laden en tevens de camera te gebruiken, geeft de handleiding aan. En het LCD scherm geeft dan aan via een batterij-symbool dat het laden gebeurt.

Als je de GoPro camera aansluit op je pc, en dan aanzet, zie je de geheugenkaart die je in de camera hebt zitten (die moet je dus niet vergeten er bij te bestellen, want standaard zit die er blijkbaar niet bij. Bij de VholdR zit er fabrieks-af een 2Gb microSD bij, helaas zit er dus geen SD-card bij de GoPro).

Verder zit er een USB kabel bij (zonder pig-tail, overigens), opvouw-handleiding in Duits, Frans en Engels, en een paar kabels om de camera aan je TV te hangen.
Die audio- en tv-kabels zijn overigens wel allemaal mini-jack-naar-tulp-aansluitingen naar je TV, geen HDMI of Scart.

Daarnaast zit er ook een behuizing bij voor de camera die je *moet* gebruiken.
Niet alleen om waterdicht te zijn, maar er zit ook een vergrotende lens in die behuizing. :shock:
Het goede nieuws is dat die lens vervangbaar is, en als optie bijbesteld kan worden, dat had "uiteraard" al gedaan. ;)
Maar zonder die behuizing kan je de camera dus ook niet monteren, de buizing bevat de montage-mogelijkheden, niet de GoPro camera zelf.
In tegenstelling tot de VholdR, waarbij de T-rail montage op de camera zelf zit. En op hun waterdichte behuizing.
En als je de camera wilt opladen en gelijktijdig wilt opnemen moet je dus een andere type behuizing hebben! :shock:
Oh ja, GoPro geeft aan dat de camera de tijdsinstellingen kwijt is, als je de accu verwijdert.

Goed, het laden van de accu.
De camera regelt dus zelf het laad-proces, en ik heb het idee dat dit niet helemaal optimaal werkt, nog.
(wellicht omdat dit een nieuwe accu is).
Terwijl de accu een half uur geleden volledig opgeladen was, net weer ff voor dit stukje de camera aangesloten op de pc, en wederom is de camera al dik 30 minuten aan het laden, volgens het ledje.
Wellicht dat dit opgelost is/wordt, als ik de accu een paar keer gebruikt heb (moderne accu's hebben vaak 3 cycli nodig om optimaal te werken).

Afijn, dan het instellen van de camera. Dat gebeurt dus volledig (en alleen maar) via het lcd-schermpje en de twee toetsen op de camera.
Het eerste wat ik wilde weten is welke firmware er in de camera zit.
Want die ligt wellicht al een tijdje bij de leverancier, en is het verstandig te kijken welke versie reeds geïnstalleerd is, en welke nieuw(er) beschikbaar is.
Dat is nou jammer, dat kan je vooralsnog niet aan de camera zelf zien.
Althans, als je ff slim bent, en je kijkt op GoPro's website, ziet dat er inderdaad nieuwe firmware beschikbaar is, met nieuwe functies op de camera, en je bemerkt dat die nog niet op je eigen camera zitten, dan weet je, er is andere firmware geïnstalleerd dan op de website beschikbaar is.
En nu maar hopen dat de laatste versie op de website daadwerkelijk de laatste versie is. ;)
Want anders doe je een "roll-back" :lol:
Dus heb ik ook maar een firmware-update gedaan. Met de geboden instructies is dat prima te doen, mits je het exact allemaal stap-voor-stap doet zoals men het ook werkelijk aangeeft.

Qua montage zit er al flink wat bij de GoPro, afhankelijk welke kit je besteld (Motorsport, Helm of Surf-versie).
Desondanks heb ik er wel wat bijbesteld, beter mee verlegen dan om verlegen, denk ik dan maar. :roll:

Maar standaard zit er geen USB-naar-12volt of 220 volt lader bij.
Sommige leveranciers hebben acties waarbij dit soort accessoires "gratis" er bij krijgt.

Goed, weer ff genoeg voor deze vroege ochtend, de pauze is weer voorbij, later maar eens gaan spelen met de opnames e.d.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Mijn 1e indruk: GoPro HD Hero versus VholdR Contour HD 1

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ben erg benieuwd hoe hij bevalt.

Ik ben zelf ook van plan om een GoPro aan te schaffen.
Misschien dat je verhaal mij sneller over de streep trekt.

Richard
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Gefeliciteerd met je aanschaf, leuk te zien dat je je er weer helemaal op/in stort...
blittkit

Ongelezen bericht door blittkit »

Heb 3 maand geleden ook de GoPro aangeschaft, de filmpjes vanaf de motor vind ik er gelikt uitzien, Daar de GoPro waterdicht is is tot 60 meter
heb ik de camera meegenomen op vakantie naar Egypte, ik dacht mooie plaatjes filmpjes te maken in de rode zee.
Thuisgekomen vielen deze toch tegen. als de camera boven water kwam mooie beelden, maar weer onder water fletse kleurloze beelden.
Nu kom ik op internet verhalen tegen met andere lenzen op de behuizing (vlak) maar deze zijn ook weer aardig aan de prijs.
Ik zit ook nog te wachten op de LCD backpack die nog moet uitkomen (kun je zien wat je doet) heb gelezen dat deze ca $ 50,- moet kosten.

Gr Hans
Inspector Gadget

Voor een onderwateropname moet je eigenlijk een extra lichtbron meenemen en liefst alleen filmen op korte(re) afstand.
Het water onderbreekt en absorbeert namelijk het zonlicht gedeeltelijk.

Hoe dieper je gaat, verdwijnen de kleuren, stuk-voor-stuk.
Eerst verdwijnt de kleur rood, dan oranje, dan geel,dan groen en uiteindelijk ook blauw.
Tenzij je gaat "snorkelen" (ook heel leuk!) en alleen objecten neemt die niet al te ver bij je vandaan zijn, zou je met (extra) belichting erbij moeten duiken.
En dan bijvoorbeeld Xenon lampen van minimaal 5400K (liefst 6000K) om de belichting te regelen.
En ja, ik heb in een ander leven ooit gedoken, met dank aan een oom die een duikschool had.

Ik las inderdaad dat Gopro bezig met een platte(re) lens, maar dat is meer voor het focus/scherpte-probleem onder water.

Goed, de backpack's die komen gaan;
Ik heb begrepen dat die al geruime tijd in de planning staan voor de GoPro, zoals (inderdaad) een LCD Viewer (Recording & Playback), Endurance Battery Pack, en dat er nog meer in de planning staat. Een en ander stond gepland voor de zomer van 2010, en als ik naar buiten kijk, is die al weer voorbij :lol:
Tevens zou men met de zgn. 3D Hero Kit bezig zijn.

Maar dat is wat ik noem "promise-ware", zolang er geen foto's van zijn of nadere informatie, hou ik mijn adem maar ff niet in.
Ansicht wel een mooie mogelijkheid, als het beschikbaar komt.
Hoewel je dan weer wel een nieuwe behuizing nodig hebt, geeft GoPro aan. :roll:

We zullen het zien, zeg ik dan maar. :lol:
Inspector Gadget

En ondertussen de GoPro HD met allerlei accessoires weer helemaal compleet voor elke montage-uitdaging. _005 _004

Waaronder natuurlijk langere gebruikersduur (lees: opnames) dan de (ca.) 2,5 uur die de fabrikant opgeeft voor de GoPro oplaadbare batterij.

De oplossing?

Heel eenvoudig;

1. GoPro Skeleton behuizing;
http://www.goprocamera.com/products/hd- ... ousing.php

2. 12volt naar mini-USB adapter, waterdicht;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856739

De 1e testen die ik gedaan heb, is dat inderdaad als deze "Mini USB laadkabel 12/24V" aangesloten is, de camera inderdaad aangeeft (via de LED aan de voorkant van de camera) de oplaadbare batterij te laden. _004
Daarna camera aanzetten, en inderdaad het LCD-scherm geeft netjes aan dat de oplaadbare batterij geladen wordt. _004

Dan nog even terug naar de HD Skeleton behuizing;
Die is rondom (letterlijk) open, dus beide zijkanten (audio/video/mini-USB goed bereikbaar) en de SDHC-geheugen kaart-plek ook goed bereikbaar, maar ook de achterkant waar de oplaadbare batterij zit, heeft open gedeeltes. :O (en een rubberen ring rondom de achterklep die totaal dan zinloos is natuurlijk, wel handig als reserve!)
Een beetje teveel van het goede (lees: te open), in mijn optiek.

Ik ben even bezig geweest met Duct tape en daarmee krijg je die "onnodig" open locaties wel weer dicht.

Ik overweeg met de Dremel aan de gang te gaan en alleen een opening te maken in de "reguliere" behuizing voor de mini-USB aansluiting.
(die overigens wat groter moet zijn dan "alleen" de mini-USB aansluiting, omdat er een redelijk forse plug aan de "Mini USB laadkabel 12/24V" van Pro-Car zit)

Keuzes, keuzes, tis nie altijd gemakkelijk. :lol:

PS: Ter info, de VholdR Contour HD 1080p camera kan ook geladen worden met die "Mini USB laadkabel 12/24V", maar is géén vervanger voor de "VholdR Car Charger" waarmee je wél gelijktijdig kunt laden én opnemen. Zodra je die "Mini USB laadkabel 12/24V" aansluit op de Vhold Contour HD 1080p, gaat de camera uit en in opladen-stand. Je krijgt de camera dan ook niet meer aan. Voor opladen én opnemen ben je dus "verplicht" de "VholdR Car Charger" te gebruiken.
Totdat ik deze uit elkaar gehaald heb om uit te vinden wat VholdR ( :oops: Contour heten ze tegenwoordig) hierin heeft aangepast. :twisted:
Inspector Gadget

En ondertussen met de Dremel aan de gang gegaan, opdat de 12 volt mini-USB kabel direct op de camera aangesloten kan worden, en dus ook geladen kan worden op mijn dame terwijl ik opnames maak.
(en met 32Gb SD-kaart kan ik al mijn fouten voor echt úren lang vastleggen :lol: )

Ander voordeel is dat de camera op de kompjoeter aangesloten kan worden zonder de camera uit de behuizing te halen, als dat zo handig is. _001

PS: Zag nog een handige tip:
Bij de GoPro krijg je met al die mounts onderhand een hele verzameling schroeven e.d.
Echter, de schroef onderaan de camera is een langere versie.
Het is aanbevelingswaardig om met (bijv) TipEx deze langere schroef even te markeren, want de kortere schroeven kan je niet goed gebruiken vlak onder de camera. :idea:

FF voor dit draadje, hoewel al gemeld in "Het Zwarte Gat", de onderdelen van dit "project";

- 12 volt mini-USB laad-kabel, waterdicht, 2 ampère (!).
Hiermee kan de GoPro gelijktijdig geladen en volledig gebruikt worden.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856739

- Tripod Mount.
Noodzakelijk om als "universele" montage-punt de GoPro met "reguliere" montage mogelijkheden te kunnen gebruiken.
http://www.goprocamera.com/products/tripod-mount.php

- Extra GoPro HD behuizing, met Dremel een gaatje gemaakt aan de zijkant opdat die mini-USB laadkabel aangesloten kan worden;
http://www.goprocamera.com/products/rep ... ousing.php

- Universele zuignap (= beter draaibaar dan GoPro's versie, sorry!)
Afbeelding
Zoek de verschillen;
http://www.goprocamera.com/products/suc ... -mount.php

De 1e opnames al gemaakt, en zelfs in het relatieve donker (ok, met 2x 100 watt verlichting) is het net daglicht zo'n beetje, de lichtgevoeligheid van de GoPro HD valt mij zeker niet tegen.
Wel is het zo dat de automatische belichtingsinstelling enige korreligheid veroorzaakt als het té donker wordt.
Maar dat is logisch, ik loop dan ook wat te turen. :lol:

Nu alleen nog een betere plek op de dame zoeken om de zuignap vast te zetten, dat is voor mij geen sinecure.

En nadenken over een vangdraadje, want ik doe het graag tijd wel veilig. ;)
Ik weet het, de meeste zullen dat niet doen, maar die hebben meer vertrouwen in hun kunnen en kennen dan ik in die van mij. :roll:
Inspector Gadget

Goed, weer ff dit draadje nieuw leven inblazen.... ;)

De opnames van de GoPro zijn goed, heel erg goed. _005 _004
Ik vermoed dat de automatische belichtingsregeling daar een belangrijke factor in is.

Bij de vHoldR moet je dat vantevoren instellen, en dat is toch wel een beetje gokken, als je achter je kompjoeter zit.
Wat gaat het weer van de dag van de opname(s) worden? :lol: _001

Ook de montage-mogelijkheden voor de GoPro zijn zeer uitgebreid.

Voor de RT-forum Niewjaarsborrel 2011 heb ik er momenteel voor gekozen de camera letterlijk op de fiets te schroeven, met de eerder aangehaalde Conrad mini-USB voedingsadapter.

Ik ben benieuwd naar het resultaat van de opnames, vooral het trillen e.d.
Inspector Gadget

Er is blijkbaar een wonder verricht, ik kreeg net melding van GoPro dat de LCD BacPac beschikbaar gekomen is;
http://gopro.com/hd-hero-accessories/lcd-bacpac/

Zal nog wel even duren voordat deze in NL beschikbaar komt. ;)
Inspector Gadget

Ondertussen heb ik mijn LCD BacPac's in de US of A besteld. _005 _004

Wat ik er zoal over lees, ziet er goed uit.

Daarnaast komt er ook nog een GoPro Hero 3D, waarbij 2 GoPro's in een houder geplaatst kunnen worden om zo 3D opnames te kunnen maken.
Wel behoorlijk groot te noemen qua afmetingen, dikke nek aanbevolen! :lol:

En als laatste is er ook nog iets bekend over de Accu BakPac;
Dit is wederom een snap-on (= klik op de achterkant van de camera), vergelijkbaar qua afmetingen e.d. van de LCD BacPac.
Maar daarin plaats je dan je 2e accu en zit er een mini-USB aan de achterzijde, best wel handig(er).
Nog onbekend wanneer deze en de 3D Hero komt.

Maar aangezien ik voeding heb op de motor via de Conrad mini-USB aansluiting, niet zo heel interessant voor mij, schat ik zo in.

Plaatjes?
Ja, die zijn er, maar hoe accuraat ze zijn? _001
http://www.engadget.com/photos/gopro-hd ... s/#3748113
blittkit

Ongelezen bericht door blittkit »

Hallo,

een vraag waar heb je deze LCD bakpac besteld, bij Gopro vragen ze voor de verzendkosten net zoveel als de LCD zelf.

gr Hans
Inspector Gadget

Klopt, wordt verzonden via FedEx, en betaal je daar flink voor. :(

De LCD BacPac zal wel in NL beschikbaar komen.
De indicatieve prijs die ik vernomen heb zou zijn zo rond de 100 euro, maar dat is nog niet zeker of bevestigd als zijnde formeel.
En wanneer ze in NL beschikbaar komen is op dit moment ook nog niet duidelijk.
Item is populair, het kan dus zijn dat het nog even gaat duren en pas na de "storm" (leuke woordspeling) in de US beschikbaar komt.
Ik heb werkelijk geen idee, noch de leveranciers die ik gecontacteerd heb.

Let op: De LCD BacPac is *alleen* geschikt voor de GoPro HD Hero ook wel GoPro HD Hero 1080 genaamd.
En dus *niet* voor de andere GoPro modellen!
Inspector Gadget

Nog even terug komen naar in dit topic aangegeven boutje-moertje oplossing van de GoPro, en de opnames van, en naar, de RT-forum 2011 Nieuw Jaar borrel;

Zoals wel vaker door anderen ook bemerkt, krijg je dan toch best wel veel trillingen in het beeld.
En zien de opnames er niet echt fraai uit.
Aangezien het lensje in een olie-oplossing zit, en gaat het hele beeld af-en-toe vrolijk lopen meetrillen.

Nu ik een 2e GoPro HD Hero heb (nog even een gaatje in de behuizing Dremellen voor de mini-USB aansluiting) kan ik wat gaan experimenteren met de positie van de camera.
Momenteel hangt de Universele Zuignap dik een week op de motor (aan de zijkant) en ondanks het weer (het spookt hier behoorlijk, regen en flinke wind), zit de zuignap nog steeds op de motor.
Er is dus hoop dat dit een veilige en betrouwbare oplossing is.

Binnenkort meer in dit theater. :lol:
Inspector Gadget

Terwijl de GoPro Curved Adhesive Mounts op de helm drogen (moet 72 uur drogen voor het beste resultaat, volgens Mr. 3M), heb ik voor mijn 2e GoPro de mini-USB uitsparing in de behuizing ge-dremelt.

Om de GoPro op/aan de helm ietwat "onopvallender" te maken, had ik ook nog een (gele ;)) siliconen beschermhoes liggen (van XSories)
Daar gelijk ook maar met een mesje de uitsparing voor de mini-USB in uitgesneden (aan 3 kanten, dus een klein flapje).

Moet nog wat aan mijn motor doen, maar met een beetje goede wil en weer, toch heel benieuwd nu naar het resultaat.

Ondertussen bericht gekregen dat ik rond 10 februari de LCD BacPac's kan verwachten, ik ben heel benieuwd. _005 _004
Inspector Gadget

En vanmiddag-laat ff toeren geweest met mijn Dual GoPro HD Hero's.

De zuignap-camera is qua trilling best wel strak, al zeg ik het zelf. _004
Ondanks dat het al redelijk donker was, opname begint pas echt korrelig te worden als het al wat donker is.

En de opnames vanaf de helm met GoPro HD Hero nummer 2 zien er ook prima uit, pas als het echt donkerder wordt nabij het einde van de rit, begint het beeld wat korrelig te worden.
Het is wel een "klont" aan je helm natuurlijk, maar in het geel, dus ietwat minder opvallend. (hoop ik :roll: ).

Al-met-al een geslaagde test, dit smaakt naar meer. _004
Inspector Gadget

En vandaag de LCD BacPac's binnengekregen. _005 _004

Naast een aparte aan/uit knop, zitten er ook een viertal (diepere) achterdeurtjes bij, en een handleiding.

Het voordeel is dat nu het "cryptische" menu op het LCD als "volwaardige" tekst (lees: beschrijving) de diverse instellingen (al dan niet bondig) getoond worden.
Naast het feit dat je natuurlijk nu precies kunt zien wat je aan het opnemen bent.

Maar door de nu 3e knop kan je ook afspelen, pauzeren, volume (bij afspelen) instellen, en nog veel meer.
Zoals Fast Forward en Reverse, instellen van de helderheid van het LCD scherm.
Voor zowel opgenomen video(s) alsook foto(s).
Al met al een handige uitbreiding.

Heb nu wel weer een "probleem", mijn siliconen beschermhoes past natuurlijk niet meer, aangezien de behuizing dikker/dieper geworden is.

Ach ja, en zo blijft er altijd wel wat over om een oplossing voor te bedenken. :lol:
Inspector Gadget

De fabrikant van de Silicon Cover melde zich (ongevraagd!) dat het een technische storing verhinderde dat ik mijn bestelling kon afronden.
Helaas heeft hij nog niet een reactie gegeven op de vraag of er ook een Silicon Cover komt voor de GoPro HD met LCD BacPac. :(

Daarom maar mesje en schaar in de hand genomen om zelf een soort van oplossing te maken.
Echt heel fraai is het niet, maar het is een oplossing.

In het kader van verdere dienstverlening, een aantal handig filmpjes voor wat betreft de mounts e.d;

GoPro Mounts Tips & Tricks - Deel 1 van 3:
[media]EuFLCCGeU-g[/media]

GoPro Mounts Tips & Tricks - Deel 2 van 3:
[media]hr9DGUaEux0[/media]

GoPro Mounts Tips & Tricks - Deel 3 van 3:
[media]yQjSQlS1Kpw[/media]

Als je afvraagt wat je nou met die time-lapse opnames kunt doen:
[media]0VkLscyAtQc[/media]

En als je de GoPro HD draadloos (!) wenst te gebruiken naar je computer toe: (heb je dus de Eye Fi Wireless SD Card http://www.eye.fi/bij nodig)
[media]7dxwG4e7PIY[/media]

Ook verkrijgbaar in 8Gb grootte, niet echt super-groot, maar wel handig als je het nodig hebt.
Inspector Gadget

En een "instructie"-filmpje over de nieuwe LCD BacPac;

[media]RPrqbfzRlZw[/media]
Inspector Gadget

En ondertussen is de Battery BacPac ook beschikbaar gekomen;

http://gopro.com/hd-hero-accessories/battery-bacpac/

[media]z_LiL5WyD2M[/media]

Het volgende wat er aan gaat komen is de 3D-optie (2 GoPro HD's in 1 behuizing met aangepaste lenzen zodat je daadwerkelijk 3D kunt opnemen).
En ik hoor in de wandelgangen dat men met nog veel meer opties bezig is.

En ook weer nieuwe firmware (v 01.01.50) voor de GoPro HD;
http://download.goprocamera.com/GoProHD ... .01.50.zip

Gopro is wat dat betreft behoorlijk vooruitstrevend (en kwalitatief goed bezig) versus de rest. _004
Inspector Gadget

En ondertussen is de Battery BacPac ook binnen.

Voor het geval-dat, even wat duidelijkheid;
Op de huidige GoPro HD 1080 heb je 1 expansieaansluiting.
Daarop kan je óf de LCD BacPack óf de Battery BacPack op aansluiten, dus *niet* beide gelijktijdig.

Bij de Battery BacPack zitten een aantal achterklepjes (dichte en open versie), naast een handleiding, een GoPro accu, en zelfs een USB kabel.
Je kunt dus in principe deze Battery BacPack ook "standalone" gebruiken om je accu's van je GoPro HD te laden, zonder de camera.
Kán handig zijn, soms, als je meerdere accu's hebt. ;)

Wederom heeft de Battery BacPack de overbekende mini-USB aansluiting, naast 3 status-ledjes (groen/rood) en een "check battery level" knop.
Echter, deze mini-USB aansluiting zit nu aan de achterkant.
Ik zal weer de Dremel ter hand moeten nemen. :shock: :lol:

Als je de Battery BacPack aan een mini-USB aansluiting hangt, gaat het onderste ledje rood branden, om aan te geven dat er geladen wordt.
Zodra de accu geladen is, is dit ledje groen.

Als je de Battery BacPack gebruikt op de camera, zal het LCD scherm aangeven het batterijniveau met daarnaast het getal "2".
Om aan te geven dat de 2e accu (van de Battery BacPack dus) gebruikt wordt.
Zodra deze leeg is, schakelt de camera over naar de 1e (in de camera) accu, zonder dat dit invloed heeft tijdens de opnames.
Althans, dat geeft GoPro aan. ;)

Als je de Battery BacPack aansluit op de camera, en dan via mini-USB oplaad, gaat het overbekende ledje op de voorkant van de camera rood branden.
Maar welke accu dan geladen wordt, is mij nog niet geheel duidelijk.

In ieder geval een handige uitbreiding als je geen lading kunt verzorgen onderweg, je hebt dan (ongeveer ;) ) 2x langer opnametijd.
Inspector Gadget

Mooie plek, een voordeel van de meer vlakke plekken op de R1200RT. _005 _004

Ondertussen moet ik toch een andere plek gaan zoeken voor de zuignap aan de zijkant., want de GoPro wordt toch best wel warm op die plek (door het motorblok) :$
Inspector Gadget

Voor degene met een GoPro, de handleidingen, ook die van de BacPac's, staan tegenwoordig online, en zijn bijgewerkt naar de meer recentere versies;
http://gopro.com/support/

Kan je ook lezen hoe een eventueel te overwegen uitbreiding werkt, voordat je het eventueel aanschaft.
Of je kunt het mij gewoon vragen. :lol:

PS: Zowel de LCD BacPac alsook de Battery BacPac zijn goed te verkrijgen in Nederland.
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Dutch... Wanneer komt de tweede indruk?
Ik zou wel eens wat beelden willen zien van jou en je bike aan het werk!
_004
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

Probleem is dat YT na het uploaden van mijn opname, na verloop van tijd aangeeft dat het een niet-ondersteund formaat is.
Uiteraard heb ik getracht de opnames in andere "containers" te renderen, maar na meet dan tig-keer mislukken met bovenstaande foutmelding, heb ik het even (ook door omstandigheden) even op de wat langere baan geplaatst.

Beetje zonde van mijn tijd om na x-aantal uren renderen, x-aantal uren uploaden, na x-uren van verwerken, zo'n YT melding te krijgen dat het niet-ondersteund formaat is.
Nu geef ik niet zo snel op, maar na een week van proberen kwam ik tijd en puf te kort om het nog langer te blijven proberen.

Maar, wellicht dat ik het binnenkort weer probeer, en anders hebben we wat om tijdens de rtreffen2011 te tonen, bijvoorbeeld.

Ach ja;
YT, handig, áls het werkt, een draak als het niét werkt.

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat de GoPro echt een hele goede camera is, en de Contour eigenlijk een niet zo'n hele beste, als ik de kwaliteit van de opnames van *beide* camera's bekijk, gelijktijdig opgenomen, dus onder exact dezelfde condities.
De Contour stelt mij nu eigenlijk best wel heel veel teleur.
Of ik ben kritischer geworden nu ik een GoPro heb (oops, ik heb tegenwoordig 2 GoPro's)
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ik ken het gevoel van uren renderen waarna de hele boel vastloopt of een andere niet verklaarbare storing de kop op steekt...
Heb je je licht al eens laten schijnen bij Vimeo?
Perfecte kwaliteit is daar mogelijk.
Inspector Gadget

Bedankt voor de tip;
Vimeo ken ik, ook van een ander forummer.

Nadeel vindt ik alleen de beperking die ze opleggen tenzij je betaald voor een account.
Zoals maximaal 500 Mb, maximaal 1 HD video upload per week.
Beetje onvriendelijke limieten, vindt ik.
Inspector Gadget

Ondertussen wat kunnen spelen met Vimeo en een vergelijk gemaakt met YT;
Het is waar dat Vimeo betere kwaliteiten geeft.
Ter test heb ik een edit geupload naar Vimeo en YT, waarbij Vimeo mijn originele rendering plaatste, zonder recoding.
YT daarentegen ging wel flink aan de recoding, waardoor ongeveer de helft van het origineel overbleef, en dus ook (wat) kwaliteiten verloren ging.

Wat ik ook wel bemerkte, is dat YT ietwat kritischer is (en dus "onbekend bestandsformaat" of "hercodering mislukt" e.d. aangaf na een langdurige upload) in welk formaat (en vooral de container) waarin je upload.

Vimeo is daarin de (veel) betere, die accepteert veel meer.
Vimeo's recoding is in mijn optiek ook veel meer lossless, vandaar de (veel?) hogere kwaliteit versus YT

Toch heb ik besloten door te gaan met het gebruik van YT, in plaats van Vimeo;
- Vimeo kent beperkingen voor wat betreft duur (lengte) bij een gratis abonnee, namelijk maximaal 500Mb/week en maximaal 1 HD/week (versus 5Gb voor een betalende abonnee en unlimited HD uploading).
Aangezien ik alles in HD opneem, zou dat (ongeveer) 5 minuten opname-tijd zijn, maximaal, per week, bij een gratis abonnee.
En 50 minuten (ongeveer) per week bij een betalende abonnee.
(helpt wel alleen de echt leuke opnames te plaatsen ;) )

- Het RT-forum kent geen embedding van Vimeo, vooralsnog alleen YT.
(maar dat is meer gebruikersgemak voor de forummers van RT-forum , je kunt natuurlijk de URL-link naar de video plaatsen.

- YT is veel bekender dan Vimeo. Maar elk nadeel heeft een voordeel.
Recentelijk heeft een familielid een TV gekocht met ingebouwde YT player (en Uitzending Gemist, etc, etc) en het is toch wel heel fraai om op een 46 inch TV de YT opnames in HD kwaliteit te bekijken. _005 _004

Vimeo is meer artistiek, en dan val ik al heel snel buiten de boot, ik ben geen kunstenaar wat dat betreft.

- Een Vimeo abonnement kost $71.34 (circa 49,44 pleuri) per jaar, incl. BTW.
(of $11.84 per maand, oftewel 8,20 pleuri per maand, incl. BTW)
Als ik een hele mooie/fraaie opname heb, kan ik deze altijd nog op mijn internet-enabled NAS plaatsen en de link aan deze en gene geven.
Dan heb je de "echte" HD opname. (met de keuze van motorgeronk of muziek :lol: )

- Ik verwacht niet dat mijn opnames van dusdanige kwaliteit zullen zijn (zie opmerking onder "artistiek") dat broadcast kwaliteit gewenst zal zijn.

- Ik ben er achter gekomen dat Sony Vegas nogal wat problemen heeft met de AAC/AVC codering, dat heeft Sony opgelost met de nieuwe versie van Sony Vegas.
Geen oplossing voor de bestaande versie. :O
Ik ga dus proberen met Pinnacle Studio mijn montages te maken. Wel weer een giga-leercurve voor het knippen in een take, het maken van een beeld-in-beeld, etc.
Wel bemerkte ik dat Pinnacle aanmerkelijk sneller lijkt dan Sony Vegas, maar dat was een 1e indruk, dat weet ik niet zeker. _001

Kortom, YT is prima genoeg, denk ik zo langzamerhand.

PS: Voor de geïnteresseerde; YT doet een recoding die uitkomt tot zo'n maximaal 6Mbps, (daarmee reduceren ze ook sterk de bestandsgrootte, natuurlijk).
Als ik alle opnames bekijk en de testen vergelijk, meestal 1/2 (tot zelfs 1/3) van de Mbps van je originele opname.
Vimeo doet dat normaal gesproken niet.
Nu heb ik begrepen dat het verstandig is in verband met die recoding die YT doet, tenminste op te nemen met 2x de Mbps.
Oftewel, kijk in de handleiding van je camera naar de Mbps modi, en kies dan liever niet lager dan 12 Mbps.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”