En toch heb ik niet alle accessoires kunnen verkrijgen, dus teen en tander in de US moeten bestellen. :roll:
Anyhoe, de 1e indrukken van de GoPro, puur ff vergeleken met de VholdR.
Ik laat nu even de opname-kwaliteiten buiten beschouwing, ik heb net de verpakking eindelijk open kunnen krijgen.
Net als de VholdR heeft de GoPro een ietwat omslachtige verpakking, die krijg je met moeite "netjes" open.
Goed, de 1e indrukken;
Omdat de GoPro volledig menu-gestuurd is en geheel niet vanuit de pc, (er is geen software voor cq. zit er niet bij), moet je *alles* op de GoPro camera zelf doen, via de, soms cryptische menu.
Als 1e de accu opgeladen.
In tegenstelling tot de VholdR, is er (nog) geen externe lader voor de accu's van de GoPro.
Je dient de accu in de GoPro te monteren (wat ietwat lastig gaat, past errug strak, maar de fabrikant geeft aan dat dit zo hoort, dan zijn er geen trillingen bij de accu) en dan via de bijgeleverde USB kabel op je PC, of 220volt-naar-USB, of 12-volt-naar-USB adapter te gebruiken.
Via het ledje aan de voorkant van de camera, wordt aangegeven dat het laden gebeurt. Is de accu vol, dan gaat dat ledje op de camera weer uit.
Het verwijderen van de accu valt overigens ook niet mee door die strakke passing.
Een detail, als je de camera inschakelt, en pas dan op je pc aansluit, gaat de camera "uit" om dan in USB mode om te schakelen.
De handleiding heeft aan dat de camera uit moet staan, pas dan aansluiten op de pc, om te laden (led aan de voorkant gaat aan).
Er is een mogelijkheid om te laden en tevens de camera te gebruiken, geeft de handleiding aan. En het LCD scherm geeft dan aan via een batterij-symbool dat het laden gebeurt.
Als je de GoPro camera aansluit op je pc, en dan aanzet, zie je de geheugenkaart die je in de camera hebt zitten (die moet je dus niet vergeten er bij te bestellen, want standaard zit die er blijkbaar niet bij. Bij de VholdR zit er fabrieks-af een 2Gb microSD bij, helaas zit er dus geen SD-card bij de GoPro).
Verder zit er een USB kabel bij (zonder pig-tail, overigens), opvouw-handleiding in Duits, Frans en Engels, en een paar kabels om de camera aan je TV te hangen.
Die audio- en tv-kabels zijn overigens wel allemaal mini-jack-naar-tulp-aansluitingen naar je TV, geen HDMI of Scart.
Daarnaast zit er ook een behuizing bij voor de camera die je *moet* gebruiken.
Niet alleen om waterdicht te zijn, maar er zit ook een vergrotende lens in die behuizing. :shock:
Het goede nieuws is dat die lens vervangbaar is, en als optie bijbesteld kan worden, dat had "uiteraard" al gedaan.

Maar zonder die behuizing kan je de camera dus ook niet monteren, de buizing bevat de montage-mogelijkheden, niet de GoPro camera zelf.
In tegenstelling tot de VholdR, waarbij de T-rail montage op de camera zelf zit. En op hun waterdichte behuizing.
En als je de camera wilt opladen en gelijktijdig wilt opnemen moet je dus een andere type behuizing hebben! :shock:
Oh ja, GoPro geeft aan dat de camera de tijdsinstellingen kwijt is, als je de accu verwijdert.
Goed, het laden van de accu.
De camera regelt dus zelf het laad-proces, en ik heb het idee dat dit niet helemaal optimaal werkt, nog.
(wellicht omdat dit een nieuwe accu is).
Terwijl de accu een half uur geleden volledig opgeladen was, net weer ff voor dit stukje de camera aangesloten op de pc, en wederom is de camera al dik 30 minuten aan het laden, volgens het ledje.
Wellicht dat dit opgelost is/wordt, als ik de accu een paar keer gebruikt heb (moderne accu's hebben vaak 3 cycli nodig om optimaal te werken).
Afijn, dan het instellen van de camera. Dat gebeurt dus volledig (en alleen maar) via het lcd-schermpje en de twee toetsen op de camera.
Het eerste wat ik wilde weten is welke firmware er in de camera zit.
Want die ligt wellicht al een tijdje bij de leverancier, en is het verstandig te kijken welke versie reeds geïnstalleerd is, en welke nieuw(er) beschikbaar is.
Dat is nou jammer, dat kan je vooralsnog niet aan de camera zelf zien.
Althans, als je ff slim bent, en je kijkt op GoPro's website, ziet dat er inderdaad nieuwe firmware beschikbaar is, met nieuwe functies op de camera, en je bemerkt dat die nog niet op je eigen camera zitten, dan weet je, er is andere firmware geïnstalleerd dan op de website beschikbaar is.
En nu maar hopen dat de laatste versie op de website daadwerkelijk de laatste versie is.

Want anders doe je een "roll-back" :lol:
Dus heb ik ook maar een firmware-update gedaan. Met de geboden instructies is dat prima te doen, mits je het exact allemaal stap-voor-stap doet zoals men het ook werkelijk aangeeft.
Qua montage zit er al flink wat bij de GoPro, afhankelijk welke kit je besteld (Motorsport, Helm of Surf-versie).
Desondanks heb ik er wel wat bijbesteld, beter mee verlegen dan om verlegen, denk ik dan maar. :roll:
Maar standaard zit er geen USB-naar-12volt of 220 volt lader bij.
Sommige leveranciers hebben acties waarbij dit soort accessoires "gratis" er bij krijgt.
Goed, weer ff genoeg voor deze vroege ochtend, de pauze is weer voorbij, later maar eens gaan spelen met de opnames e.d.