Luchtslang benzinepomp past niet op R1200RT ventiel

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Luchtslang benzinepomp past niet op R1200RT ventiel

Ongelezen bericht door HansD »

Het ventiel van de voorband van mijn -1200- model 2009 staat mooi haaks op de velg zodat je er zo met de luchtslang van de benzinepomp bij kunt.
Geen haakse nippel nodig dus. Maar tot mijn verbazing past niet elke luchtslang (de nippel van de luchtslang sluit niet goed op het ventiel), zodat er wel lucht uit de band loopt, maar deze niet wordt opgepompt. Navraag bij de dealer leert dat dat inderdaad het geval is, aangeraden werd een haakse nippel te gebruiken; maar ja dan kan ik er juist weer niet bij _003

Hebben anderen dit ook, en hoe heb je dit opgelost?
Hans
marcmuts

Re: Luchtslang benzinepomp past niet op R1200RT ventiel

Ongelezen bericht door marcmuts »

Zou heel simpel moeten zijn; in plaats van een hard, haaks ventielverloop een ventielverloop met flexibele slang erin (2cm). :)
Ik heb er nog één als een erfenis van m'n F650GS met spaakwielen, waar een haaks ventielverloop geen optie was.

Ik moet zeggen dat ik i.v.m. meetfouten altijd m'n eigen bandenspanningsmeter gebruik en voor het comfort ook m'n eigen 220V compressorpomp thuis. Kost je een keer EUR 60.- bij de Praxis en scheelt je een hoop gevloek en ergenis bij de pomp.
(Met deze compressor met luchtpistool overigens ook geen probleem met ventiel in het voorwiel.)
Laatst gewijzigd door marcmuts op 07 aug 2010, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
leo442
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

Ben er wel alert op dat je de bandenpomp goed recht op het ventiel plaatst, zodat het ventiel niet afbreekt.
Dit is een kostbare reparatie als de motor is voorzien van een bandenspannings contole systeem!

Gr. Leo.
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Ik gebruik ook een goed meetklokje thuis (gewoon analoog rond TUV gekeurd modelletje).
Die meters van de pompstations kloppen namelijk voor geen "meter" :lol:
Dat heeft de ANWB ook als eens onderzocht / aangetoond :!:
Het scheelt bij mij altijd tussen de 0,1 en 0,4 bar afhankelijk van de pomp.
Meestal is je band dus (veel) te slap.
Ik gebruik een metalen schroef / verloop nippeltje naar fiets ventiel model en pomp de banden gewoon bij met de fietspomp.
Als je dat regelmatig doet, net als ik, dan gaan er maar hooguit een slag of 5 - 10 met de fietspomp in.
Nou, dat is een inspanning die ik nog wel op kan brengen.... _004
HansD

Bedankt voor de tip Jan!
Leo, Ha, met de fietspomp - lachuh! :D
Ondertussen mijn bandjes opgepompt met een 12V luchtpompje van Halfords.
Jammer alleen dat de bandenspanningsmeter niet geintegreerd is (dus elke keer los halen om de spanning te meten). Maar wat wil je voor dat geld.

Hans
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik gebruik ook de fietspomp en een eigen metertje. Maar ja ook je eigen metertje kan wel eens een afwijking hebben hé.

Ton
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

BMW zelf heeft ook een handige oplossing, een voetpomp met ingebouwde meter;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=02&hl=1

Uiteraard niet goedkoop ;)

En Lidl (:shock:) heeft deze week een mini-voetpomp met drukmeter in de aanbieding voor 2,99 pleuri. ;)
Alleen of deze nauwkeurig is en of deze ook geschikt is om motorbanden mee op te pompen, weet ik _001
HansD

Poeh, 100 dollar voor een fietspomp; die moet dan wel tot 5 cijfers achter de comma nauwkeurig zijn ;)

De -1200- heeft trouwens als optie RDC bandenspanningscontrole (zit er bij mij op). Hiervoor moet wel het wiel draaien, dus bij oppompen van je banden heb je er niks aan, maar is wel een mooie manier om je andere bandenspanningsmetertje te eiken. Bij RDC wordt trouwens de bandendruk voortdurend omgerekend/gecorrigeerd naar druk bij koude band: dus bij warme banden wordt niet de echte druk aangegeven, maar op een of andere manier omgerekend naar de bijbehorende koude druk bij stilstand - heel vreemd.
Met warme banden klopt dan de RDC druk en de druk gemeten aan de pomp dus zowiezo niet.

Hans
Calimero

Ongelezen bericht door Calimero »

Met warme banden klopt dan de RDC druk en de druk gemeten aan de pomp dus zowiezo niet.

Hans[/quote]

De door de fabrikanten opgegeven bandenspanning geldt bij een buitentemperatuur van 20 graden Celcius. De druk in je band zal bij een verschil van 10 graden Celcius in de buitentemperatuur 0,1 bar lager (bij kouder weer) of 0,1 bar hoger (bij warmer weer) zijn. Let hierbij op bij het meten van je bandenspanning.
Is de buitentemperatuur bijvoorbeeld 10 graden dan dien je bij een voorgeschreven bandenspanning van 2,5 bar je band tot slechts 2,4 bar (2,5 - 0,1 bar) op te pompen. Zodra je band bij het rijden op bedrijfstemperatuur komt zal hij uiteindelijk op dezelfde spanning komen als wanneer je van 2,5 bar uitgaat bij 20 graden.
Dit is ook de reden dat je je bandenspanning met koude banden moet meten en niet vlak na het rijden!

[groet] Arie
henk40

Ongelezen bericht door henk40 »

HansD schreef:Bedankt voor de tip Jan!
Leo, Ha, met de fietspomp - lachuh! :D
Ondertussen mijn bandjes opgepompt met een 12V luchtpompje van Halfords.
Jammer alleen dat de bandenspanningsmeter niet geintegreerd is (dus elke keer los halen om de spanning te meten). Maar wat wil je voor dat geld.

Hans
Poosje terug een andere auto gekocht. Seat Toledo III. In de kofferbak een dubbele bodem waaronder gereedschap en dergelijke ligt. Tevens vond ik daar een handige kleine compressor waarbij de meter wel is geintergreed. Ideaal :lol:

gr. Henk
Almere
avierstraete

Ongelezen bericht door avierstraete »

[quote="dutchmidiman"]BMW zelf heeft ook een handige oplossing, een voetpomp met ingebouwde meter;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=02&hl=1

Ik heb deze gekocht bij Bohling en koste daar de helft!!
Inspector Gadget

henk40 schreef:...vond ik daar een handige kleine compressor waarbij de meter wel is geintergreed. Ideaal :lol:
Hebben de Seat's het toch iets beter voor elkaar dan mijn Passat :lol: , degene die bij mijn auto zit heeft geen metertje :O
Terwijl we toch tot dezelfde "familie" behoren. ;)
**AC**

Ongelezen bericht door **AC** »

Hier ook een eigen voetpomp van Michelin. Gekocht bij de halfords (o nee gekregen van Sinterklaas :oops: ) voor een paar tientjes. Bevalt uitstekend!

Gr. Milan
Inspector Gadget

"update" (voor wat het waard is natuurlijk :oops: ) de voetpomp van de Lidl past ook op auto- en motorbanden etc.
De drukmeter heeft een redelijk grote schaal om "nauwkeurig(er)" te kunnen aflezen.

Lekker compact om mee te nemen, als noodgeval of zo.

Einde dienstmededeling. ;)
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Toch aardig van Seat dat ze bij een bandenpomp een auto kado doen! Maar volgens mij heb je die pomp dan wel duur betaald
Big RT Smile
Inspector Gadget

Maar je krijgt dan wel gratis lucht, zoveel als je nodig hebt, en meer. :lol: Big RT Smile
R1200RT-LE
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”