TomTom v.s. Garmin

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

bmwrene
Type: R1200RT/LC
Bijz: Je voelt het pas als je het door hebt.
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Bladel

TomTom v.s. Garmin

Ongelezen bericht door bmwrene »

Nou dames en heren ik zal mijn ervaring een laten weten tussen TomTom en Garmin.
Ik heb zelf een TomTom en ben met de motorclub naar Engeland/Ierland en Schotland geweest.
Wat blijkt nu: dat iedereen op mij na had een Garmin of Zumo en we moesten per dag tussen de 6 en 12 keer omkeren omdat er verschillende afstelmogelijkheden waren.
Bijvoorbeeld en waar gebeurd: we moesten recht door zei mijn TomTom maar nee zeiden hun we moeten links af en na 10 km we draaien om want we moesten daar toch recht door. En dat ging zo een hele week door en mijn TomTom had telkens het goede.
Ik geloof dat er te veel verschillende afstellingen mogelijk zijn bij Garmin en Zumo en je raakt er nooit over uit gepraat want iedereen weet het beter.
Ik ben na een week alleen door Schotland gaan rijden en ben door mijn eigen stomme schuld wel twee keer in die week verkeeerd gereden. En dan die andere allemaal zeggen dat TomTom Rider 2 niet deugd.
Ik ga dit jaar lekker een tocht maken door Europa en ik weet zeker dat ik samen met munne TomTom een leuk tocht tegemoet ga. En zonder ergenissen. Groetjes allemaal van bmwrene
Laatst gewijzigd door bmwrene op 18 jul 2010, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
sanderh

Re: TomTom v.s. Garmin

Ongelezen bericht door sanderh »

en zo heeft iedereen weer zijn eigen ervaringen. Zelf had ik de ervaring als enige met een zumo te rijden en 3 andere met een tom tom (geen rider, maar "gewone"versies)
Ook hier hetzelfde gemerkt als jij, maar dan in het "voordeel" van de garmin.
Ook tijdens de tocht van de oefendag 2 keer een andere aanwijzing gehad als een andere rijden met garmin. Overigens kom je in vele gevallen daarna weer op het zelfde punt uit.
Er zijn vele factoren die hierin meespelen zoals o.a.: dat bij gps routes altijd een txt bestandje meegestuurd wordt waarbij de instellingen staan, dus wat wel en niet te vermijden. Dan moet het beter gaan.
Helaas zal het altijd wel zo blijven dat niet elke gps hetzelfde gaat doen en er is er niet een perfect!(ook de zumo niet)
Goed dat jij tevreden bent over je TT en ik weet ook zeker dat je een mooie tocht tegemoet gaat _004
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

sanderh schreef:dat bij gps routes altijd een txt bestandje meegestuurd wordt waarbij de instellingen staan
Dat is een erg goed idee Sander, daar zal ik in de volgende routes die ik verdeel eens rekening mee gaan houden!
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste

Heb zelf ook een Zumo maar eigenlijk is dat niet interessant wat mij betreft. Ik heb dat ding voor mijzelf. Als we in een groep rijden dan heeft de voorganger altijd gelijk. En met welk apparaat zal mij worst wezen. Ik zet mijn Garmin dan uit c.q. volg de route niet op mijn Garmin want inderdaad, zoveel apparaten zoveel afwijkingen. Zet dan soms, als ik zin heb, muziek op of zo.
Als ik voorop ga rijden dan heb ik dus gelijk en ga ook dan met niemand in discussie. Het maakt toch geen Oia uit of je dat ene straatje net anders in gaat. De grote lijnen en de meeste details kloppen en je hebt een prima rit met elkaar.
Ken de Tom Tom verder niet maar begrijp dat zowel TomTom als Garmin ieder zo hun eigen plussen en minnen kennen. Iedereen moet vooral aanschaffen wat hij zelf wil.
O ja. Binnen onze club zijn er enkelen die geen navigatie hebben of willen en ook zij zetten een route uit....op de "ouderwetse"routerol. Zij rijden hun rit dan ook voorop. Is prima. Kan zelf de trip log dan later gebruiken om hem nog eens over te rijden (als ik wil)
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

TomTom is wellicht hier-en-daar wat meer vriendelijk in gebruik vergeleken met Garmin, het is meer "knoppen" gestuurd dan menu en sub-menu.
Het is maar wat je prettig vindt en wat je gewend bent.

In de familie en kennissen-kring hebben we diverse TomTom's en ook diverse Garmins.
Van oudere modellen en nieuwe modellen, dus een redelijk rijke schakering ana uiteenlopende oplossingen.

Wat mij opvalt dat het rijden van een tour via TomTom (Rider's en XL's) soms een hele uitdaging is, als je een punt gemist hebt.
Ik zelf heb geen TomTom, maar naar wat ik begrepen heb kan de TomTom nogal halsstarrig volhouden dat je terug moet naar de gemiste route-punt, tenzij je de navigatie even stopt en het volgende route-punt selecteert. Er is dus gebruikersinterventie nodig om het te corrigeren.
Daarin zijn de Garmin's wat vriendelijker, wat mij betreft.

Maar, het zal ongetwijfeld verschillen, afhankelijk van de versies van TomTom.

Zo heeft elk merk en model zo zijn onhebbelijkheden, en is het volgens mij een kwestie van wat je gewend bent, en wat je prettig en acceptabel vindt.
M.i. kan je niet echt spreken van goed/beter of slecht, maar gewoon anders.

Echter, er wordt in mijn bescheiden mening 1 heel belangrijk punt over het hoofd gezien in dergelijke discussies;

TomTom gebruikt de kaart-materialen van Tele Atlas, terwijl Garmin de kaarten van NAVTEQ gebruikt.
Zowel TomTom alsook Garmin moeten de kaarten van de respectievelijke kaart-fabrikanten omzetten naar hun eigen formaat.
Naast de bestaande fouten die de kaart-fabrikanten maken, zitten er soms ook fouten in de kaarten van TomTom, en Garmin.
Menselijke fouten en/of subjectiviteit zijn nu eenmaal onvermijdelijk bij het maken van een digitale kaart.

En daarom kan je op de keeper beschouwt volgens mij nooit echt een goed vergelijk maken tussen de navigatie, omdat het verschillende merken van kaarten zijn, en de manier waarop navigatie gedaan wordt (de software die de kaart-materiaal gebruikt om van punt A naar pubt B naar punt C, etc, etc, te navigeren).

Kortom, de 1 vindt de Garmin beter dan de TomTom, en andersom.
Het is maar wat je gewend en prettig vindt.
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Denk dat het grootste voordeel van Garmin zich in Mapsource zit. Gemakkelijk om routes uit te zetten en naar je gps te sturen. Komt TT met iets dergelijks uit, dan denk ik dat Garmin serieus marktaandeel gaat verliezen. De TT'ers gebruiken dan wel Google earth maar persoonlijk ben ik hier niet zo kapot van. Ben waarschijnlijk te veel mapsourcce gewend.

Wat velen bij het gebruik van een Garmin toegestuurde route vergeten is:
- zet je instellingen in mapsource op: kortste afstand en je voorkeur tussen gewone en snelle wegen op het derde streepje van links te tellen (volgens mij de beste instelling). Verder de te vermijden instellingen zetten op autowegen vermijden, tolwegen vermijden (kijk eerst wel even hoe de route die je doorgestuurd gekregen hebt loopt!), U-turns, enz...
- route copiëren en de originele laten herberekenen in jouw kaartversie. Sleep de verschillen terug naar de gecopiëerde zodat je de "echte" te rijden route hebt. Gooi er dan de gedupliceerde uit.
- stuur nu pas de aangepast route naar je gps.
- rij je de route, svp zet het herberekenen uit!!

zo gaat het altijd goed.

last but not least: stuur een route door in .gpx formaat zodat gebruikers met een andere software (Tyre gebruikers) of kaartversie die ook kunnen openen.
Inspector Gadget

Goede tips! _004

Zijn er nog personen die dergelijke tips ook voor TomTom hebben, qua instellen, best practices, etc?
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

peijsj schreef:..........................
Als we in een groep rijden dan heeft de voorganger altijd gelijk. .........................
Als ik voorop ga rijden dan heb ik dus gelijk en ga ook dan met niemand in discussie. Het maakt toch geen Oia uit of je dat ene straatje net anders in gaat. De grote lijnen en de meeste details kloppen en je hebt een prima rit met elkaar.
.......................
Helemaal mee eens! Vroeger waren er één of twee die de route hadden of een GPS en die had automatisch gelijk, nu tegenwoordig iedereen zo'n ding heeft moet je oppassen dat je niet in democratische discussies verzandt over welk weggetje er gereden wordt _003 _003 , iedereen heeft een mening en die is nooit de zelfde als die van een ander, de voorste heeft gelijk en als die hulp nodig heeft laat die het wel weten! _004 _004

@aantzeetje
De genoemde instellingen voor de Garmin zijn goed, persoonlijk gebruik ik dan wel de snelste route ipv kortste om te voorkomen dat ik over het erf van een boerderij rij ipv de weg er voor langs, is toch lullig als je de boerin tegen komt met een mand met wasgoed( echt gebeurd!)

Met Mapsource kun je de routes heel nauwkeurig plannen maar moet je ook goed blijven checken, ook dit programma kan je foppen, als je je huiswerk goed gedaan hebt rij zelden mis!
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BM-double-UU

Ongelezen bericht door BM-double-UU »

Ik heb nog geen navigatie... maar wil er binnenkort wel 1 aanschaffen. Ik ga nu niet vragen wat de beste is want daar kom je niet uit ;-)

Nu ik (nog) geen navigatie heb zet ik veel uit op de computer met (google) maps, bekijk de wegen die ik wil rijden en maak zo mijn route.
Kan ik zowel met een TT of Garmin op deze manier een route uitzetten...ik heb geen idee hoe zoiets gaat.

Ik heb wel gelezen dat het bij allebei kan... maar ik vraag me af met welke van de 2 ik de meeste mogelijkheden heb...
Is het eenvoudig bij allebei of (bv) juist niet.... details uitleggen hoeft niet echt want dat zal nog wel moeilijk zijn als je nog niet zoiets hebt.
Maar een ongeveer plaatje ben ik al tevreden mee :-)

Groet Hans.
Inspector Gadget

Ik heb zelf een Garmin, mijn zwager en zus hadden een TT Rider, en nu hebben ze allebei een Zumo 660;

Qua bediening is de TT wat gebruikersvriendelijker, de Garmin wat "technischer" (mijn "vertaling")

De Garmin is weer sterk in het rijden van routes en routeplanning, maar de nieuwe TT Urban schijnt een hele verbetering te zijn.

Garmin heeft al heel wat jaren kennis en ervaring met motornavigatie, en, ondanks de Zumo 660-problemen, waren ze daar echt heel erg goed in.

TT is weer gekend door het (beter?) luisteren naar gebruikerservaringen en hun wensen.
Ze willen graag Garmin van hun toppositie stoten :)

Bij Garmin maak je voor de meeste routegebaseerde zaken gebruik van MapSource.
Die bestaat al heel wat jaren, en daar kan je een route mee maken, het is ietwat bewerkelijk, soms wat "technisch" (veel toeters-en-bellen), maar is prima te doen.

Bij TomTom was je vooralsnog beperkt tot externe programma's zoals Tyre (e.d.) omdat TomTom redelijk matig was voor wat betreft het plannen van routes.
Zo waren er sterke beperkingen voor het aantal routepunten (48?) versus Garmin (duizenden, en sommige modellen tienduizenden of zelfs honderdduizenden).

Maar met de nieuwe TomTom Urban zou dat best eens verbeterd kunnen zijn, ze hebben nu ook de optie "Kronkel wegen".
Hierbij wordt binnen de routeberekening (net als bij Kortste Route/Snelste Route, etc) dan rekening mee gehouden als je van punt A naar punt B wilt gaan.

Voor Garmin heb je diverse kaarten (zelfs stafkaarten!) zoals een motorkaart. En die is behoorlijk goed, al zeg ik het zelf.
Maar je kan ook een programma gebruiken genaamd OnRoute waarmee je echt hele aardige routes zelfs kunt (laten) plannen.
En die kan je ook gebruiken op de TomTom _004 _005

Kortom, als je gaat voor bedieningsgemak van het apparaat zelf, kan TomTom wellicht de doorslag geven.
Als je gaat voor gemakkelijk routes zelf plannen en aanpassen, heeft in mijn perceptie de Garmin de voorkeur.
(gebaseerd op de ervaringen van mijn familie met de TT Rider serie).

Maar qua prijs is de TomTom serie best wel aantrekkelijk te noemen.
Want Garmin is flink duurder.
Nu gebruik ik al heel wat jaren Garmin, en ik ben er heel erg tevreden over.

Ik gebruik Garmin ook beroepshalve, en ik moet zeggen, die "routes" die ik daar voor moeten plannen, ook perfect.

Daarom denk ik dat je moet gaan kijken naar:
- TomTom Rider familie plus de aanschaf van (bijv.) OnRoute programma (dus niet de motorkaart!) als je gemakkelijk(er) leuke routes wilt plannen.
Of Tyre (is shareware). Kies dan wel voor bijvoorbeeld de Urban, want er is 1 onhebbelijkheid bij de "oudere" TT Riders dat als je een routepunt om een of andere reden gemist hebt, je ff moet stoppen en via het menu als "bezocht" moet instellen, anders blijft Truus van TomTom je sommeren om te draaien totdat je die gemiste routepunt bezocht hebt. Daarin is de Garmin m.i. wat slimmer en gebruikersvriendelijker. Ik heb begrepen dat dit bij de TT Urban zou zijn opgelost? _001

- Garmin (zal je wel echt meer geld gaan kosten)
Kan je gebruiken met de Garmin Mapsource (zit er vaak bij), Tyre (is gratis) of OnRoute (als programma en/of kaart, optioneel).
Maar je krijgt dan ook een wat complexer (ik zeg liever: completer) apparaat, in mijn beleving.

Oftewel het 1 sluit de ander niet uit, het zal jou voorkeur en wensen zijn die uiteindelijk de beste keus bepalen.
Er is geen “slechte” oplossing, maar gewoon anders.
En zal het voor de 1 gewenning zijn, terwijl de ander er zich wellicht aan ergert.
Kwestie van eigen smaak en voorkeuren, en kijken/over lezen, misschien proberen?
BM-double-UU

Thanks voor je reactie... :-)

De urban vind ik niet echt een optie voor mij omdat je die alleen thuis kan opladen...anders was het een leuke TT geweest.

Zelf route's maken zal ik veel gebruiken dus dan gaat het richting garmin.... gewoon van a naar b daarvoor zal ik hem minder gebruiken.

Groet Hans
Dingelbert
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Woonplaats of omgeving: Horst

Ongelezen bericht door Dingelbert »

dutchmidiman schreef: Oftewel het 1 sluit de ander niet uit, het zal jou voorkeur en wensen zijn die uiteindelijk de beste keus bepalen.
Er is geen “slechte” oplossing, maar gewoon anders.
En zal het voor de 1 gewenning zijn, terwijl de ander er zich wellicht aan ergert.
Kwestie van eigen smaak en voorkeuren, en kijken/over lezen, misschien proberen?
BM-double-UU schreef:Thanks voor je reactie... :-)

De urban vind ik niet echt een optie voor mij omdat je die alleen thuis kan opladen...anders was het een leuke TT geweest.

Groet Hans
Ik gebruik al jaren de TomTom Rider 2. Ik kan een heel eind meegaan met de bevindingen van DMM: het is vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur en gewenning. Ik maak met Tyre (met dank aan de dominee) in een vloek en een zucht de mooiste routes, inmiddels door heel Europa en de USA. En ik kom nauwelijks problemen tegen. In de groep waarin ik vaak mag rijden, zijn meerdere TT-riders, maar ook Garmin-adepten. Vaak maken we toch mee dat de Garmin ergens een probleem in de route heeft zitten. Maar uiteindelijk heeft dat meer met de kaarten te maken dan met het apparaat.
Ik merk ook wel dat de garmin-rijders veel meer werk moeten steken in het MapSource-verhaal.

Ik ben het overigens wel eens met het gesignaleerde nadeel van de TT op het moment dat een waypoint gemist wordt. Dan blijft ie je maar naar het waypoint sturen. Zeker bij wegomleggingen lastig. Maar anderzijds, na een poosje heb je 't snel in de gaten en zie je al aankomen waar het probleem zal zitten. En dan is het een kwestie van snel een waypointje er uit gooien.

Overigens, volgens mij kan de Urban gewoon op de motoraccu aangesloten worden (alternatieve stroomvoorziening=12V motoraccu )
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Interessant programmaatje dat TYRE. Ik heb het even geinstalleerd en uitgeprobeerd. Het heeft veel overeenkomsten met Mapsource en is inderdaad erg gemakkelijk te bedienen.
Interesse? Download hier: http://www.janboersma.nl/gett/TyreSetup.zip
Thanxx voor de tip Peter. _004
Dingelbert schreef: Ik maak met Tyre (met dank aan de dominee) in een vloek en een zucht de mooiste routes, inmiddels door heel Europa en de USA. En ik kom nauwelijks problemen tegen.
Jos WRSM
BM-double-UU

Dus je kunt met TT ook makkelijk routes maken...dat is mooi, weer meer keus :-) bedankt voor deze informatie.
Overigens, volgens mij kan de Urban gewoon op de motoraccu aangesloten worden (alternatieve stroomvoorziening=12V motoraccu )
Onderstaande heb ik van waypoint website.... als het nu wel of niet kan geen idee _001

De Urban rider is geschikt voor wat zijn naam al doet vermoeden: stedelijk gebruik. Dit houdt in dat u het toestel prima kan gebruiken om van A naar B te rijden. Voor mooie rondritten en vakanties is het toestel minder geschikt, omdat het toestel niet wordt gevoed via de motor. Het toestel moet thuis via de netlader worden opgeladen.

Maar toch weer een stuk wijzer....bedankt zover voor de informatie :-)
Yobotje
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Yobotje »

Na 5 jaar heb ik m'n TomToms (vanaf versie 1 op PDA) en later de Go500 en Nokia E90 toch maar aan de kant gezet. Nu heb ik de Zumo 550 en gebruik hem op en met Topo, Fiets, Motor en City Navigator met heel Europa. Alle routes worden voorbereid op Mapsource, nagekeken met Google Earth en op de 4GB SD kaart van de 550 gezet. Het vraagt meer tijd maar de routes zijn verassend mooi tijdens de rit.
Niet zo gelikt op scherm als bij TT maar een veel groter toepassingsgebied. _004
Dan nog het grote voordeel dat ik geen last meer heb van invallend zonlicht waardoor ik 'm lopend, op de fiets, motor of in de auto gebruik.
Als extra heb ik een accupack waardoor ik op de fiets gewoon verder kan dan die 4 uur die standaard zijn. De knoppen opzij gebruik ik ook regelmatig. Succes met je keuze.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Dingelbert

BM-double-UU schreef:Dus je kunt met TT ook makkelijk routes maken...dat is mooi, weer meer keus :-) bedankt voor deze informatie.
Onderstaande heb ik van waypoint website.... als het nu wel of niet kan geen idee _001

De Urban rider is geschikt voor wat zijn naam al doet vermoeden: stedelijk gebruik. Dit houdt in dat u het toestel prima kan gebruiken om van A naar B te rijden. Voor mooie rondritten en vakanties is het toestel minder geschikt, omdat het toestel niet wordt gevoed via de motor. Het toestel moet thuis via de netlader worden opgeladen.

Maar toch weer een stuk wijzer....bedankt zover voor de informatie :-)
Op de site van TomTom kan bij de Urban Rider als accessoire o.a. een extra accu-voedingskabel aangeboden. Net als bij de Rider II.
Voor alle zekerheid heb ik de vraag maar eens aan TomTom gesteld. Als ik antwoord heb zal ik me weer melden.
Peter
Inspector Gadget

Vandaag was familie- (lees: zus & zwager) dag, en hebben we een ritje gemaakt.
(ondanks de dreiging van het weer)

Omdat mijn zwager al weer een tijdje de Rider gehad heeft, en nu "gedwongen" ze allebei de Zumo 660 gekozen hebben, waren zij ultimo de beste "scheidsrechters" in de vergelijk;

Voor de niet-technische persoon (mijn zwager :shock: :roll: :lol: ) was de TT Rider heerlijk voor van punt A naar punt B te rijden.
Allerlei "toeters-en-bellen" zoals flitspaalmeldingen, verkeersinformatie e.d. was aan hem niet besteed, dus daar hebben we ook geen vergelijk van gemaakt.
Het plannen van een route via Tyre is prima te doen, maar je moet wel goed opletten, de plaatsing van de routepunten kan soms fout gaan (verkeerde kant langs een rotonde, dus routepunt gemist, en dat is heel bewerkelijk op een TomTom als je dat wilt herstellen onderweg).
Maar als het onderweg mis ging, was het voor hem heel erg lastig om het snel op te lossen op de TomTom.
Daarin geeft hij nu aan dat de Garmin wat "intelligenter" lijkt, het lost "vanzelf" de "problemen" op.
Dus eventuele correcties onderweg zijn voor hem wat vereenvoudigt, daar blijkt de Garmin wat gebruikersvriendelijker voor hem.
Met de TT Rider had hij nogal problemen om zijn telefoon te koppelen, bij de Zumo werkt het perfect.
Maar dat is ook iets secundair, dus ook niet van belang voor een vergelijk, denk ik
Bij de Garmin merkt hij op dat er heel veel in zit, maar vaak diverse menu's diep, dan denk je in eerste instantie dat het verborgen zit, maar kan je m.i. wellicht beter spreken dat Garmin het op een ietwat onlogische plaats heeft zitten, je moet te veel zoeken.
Desondanks denk ik dat je door ervaring uiteindelijk na verloop van tijd alles wel snel(ler) weet te vinden.
De TomTom is daarin wat intuïtiever.
Het gemak van de (optionele) Onroute motorkaart vindt hij heerlijk.
Als hij ergens is, en hij wil "avontuurlijk" naar huis, is het een kwestie van de juiste kaart kiezen en de bestemming aangeven.
Want met een kompjoeter een route plannen is niet zijn "ding", hij vindt dat te complex.

Dan mijn zus, had TomTom op haar PDA, op haar SmartPhone en anders tufte ze achter mijn zwager aan. 8-)
Ook zij heeft nu dus de Zumo 660, en zij is daarentegen wel heel technisch. _004
Ze loopt veel te rommelen met kaarten, gebruikt, net als ik, ook een Garmin op de fiets (Garmin Edge 705), dus zij kent beide werelden.
Ze vindt het een sport om op de PC een route te plannen, heeft ze veel plezier aan (voorpret).
Via Tyre heeft ze veel gedaan op de TomTom's, zowel haar eigen kit alsook de Rider van haar vent.
En die heeft ze nog wel eens lopen verwensen omdat door het missen van een routepunt je de gekende uitdaging onderweg krijgt, dat moet je stoppen op een veilige plek en dat aanpassen. Maar toen ze eenmaal de nukken kende, ging het haar redelijk af, maar mijn zwager heeft het nooit onder de knie gekregen, het boeide hem ook niet zo. ;)
Ze heeft nog wat moeite met het Onroute route-programma (op de pc) maar ik verwacht dat ze die snel onder de knie zal krijgen.
Met TomTom Home had zij altijd ruzie, daar kreeg ze niet altijd de zaken gedaan die ze wilde.
De Garmin MapSource vond ze ook wennen, maar nadat ik haar uitleg gegeven heb wat je er zoal mee kunt doen, is zij er flink mee aan de slag gegaan, en kan ze er prima mee overweg.
Het feit dat je een eventuele geheugenkaart in de Zumo 660 als extra diskstation ziet, vindt ze een verademing voor de dingen die zij graag wenst te doen.
Voor routeplanning vindt ze de Zumo heerlijk, ze kan daar echt haar ei in kwijt.
Soms zit ze echt uren op GoogleEarth dingen te plannen. Maar dat kan je ook prima op Tyre, overigens.

Dat doet mij de volgende conclusie maken;
Wil je gemak en niet te veel toeters en bellen, is toeren voorbereiden op de PC (via Tyre bijvoorbeeld) voldoende, dan kan de TT Rider een prima oplossing zijn.
Het is een no-nonsense oplossing.

Wil je meer, en sommige dingen tot in de puntjes zelf kunnen regelen, afstemmen en fine-tunen of technisch aan de slag gaan, dan leent de Garmin zich daar iets beter voor.

En een kaart-vergelijk (lees: fouten in de kaarten) is niet te maken tussen de TomTom en Garmin (waar ze allebei last van zullen hebben, af en toe) omdat ze beide andere merken van kaarten gebruiken.

Kortom, voor mijn familie die toch behoorlijke TomTom-gebruikers zijn, zijn ze beide toch ook heel blij met de Zumo's.
(en de ondersteuning vanuit Cardo overigens, ivm wat headset-problemen)

Maar, vergeet aub. de prijs niet, er is natuurlijk wel een flink verschil!
Donic

Ongelezen bericht door Donic »

Hallo,

Ik heb geen ervaring met een Garmin. Vanuit kostenoogpunt heb ik mijn oude trouwe Tom Tom One (1e versie) met een simpele aanpassing op mijn RT bevestigd. Ik zet het volume dan op maximaal en kan dan nog steeds de "dame" de instructies horen roepen (naast de info van het scherm natuurlijk). De laatste route van de RT forumdag zonder problemen ingelezen en gereden. Routes maken met Tyre werkt prima. Op deze manier kan ik de Tom Tom blijven gebruiken voro de auto en voor de motor. Zo blijft het ook betaalbaar. (€ 400-500 voor een nieuwe Garmin kan bruintje niet trekken) Alleen nog een keer een zonneklepje in elkaar fabriceren voor een betere inkijkhoek bij zon.

Donic
Donic

HIer enkele foto's ter illustratie:
BMW R1100RT Tom Tom bevestiging 001.jpg
Donic
Donic

Nog een foto:
BMW R1100RT Tom Tom bevestiging 002.jpg
Donic
Dingelbert

Dingelbert schreef: Op de site van TomTom kan bij de Urban Rider als accessoire o.a. een extra accu-voedingskabel aangeboden. Net als bij de Rider II.
Voor alle zekerheid heb ik de vraag maar eens aan TomTom gesteld. Als ik antwoord heb zal ik me weer melden.
Peter
Inmiddels antwoord gekregen van TomTom (en in een ander draadje zag ik dat een van de forumvrienden zelfs op z'n dockingstation zat te wachten.
Dus geen probleem en de informatie van Waypoint lijkt niet helemaal te kloppen.
Net als de TomTom Rider 2 is het mogelijk de Urban Rider rechtstreeks op de voeding van de motor aan te sluiten.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Indien u toch nog vragen of suggesties heeft, reageer dan op deze e-mail zoals onder de stippellijn staat uitgelegd.

Met vriendelijke groeten,

Max Cohen
TomTom Customer Care Team
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Mooie oplossing Donic, zo zie je maar dat je het allemaal zo duur kunt maken als je zelf wilt . . . _004
Donic schreef:Hallo,

Ik heb geen ervaring met een Garmin. Vanuit kostenoogpunt heb ik mijn oude trouwe Tom Tom One (1e versie) met een simpele aanpassing op mijn RT bevestigd. Ik zet het volume dan op maximaal en kan dan nog steeds de "dame" de instructies horen roepen (naast de info van het scherm natuurlijk). De laatste route van de RT forumdag zonder problemen ingelezen en gereden. Routes maken met Tyre werkt prima. Op deze manier kan ik de Tom Tom blijven gebruiken voro de auto en voor de motor. Zo blijft het ook betaalbaar. (€ 400-500 voor een nieuwe Garmin kan bruintje niet trekken) Alleen nog een keer een zonneklepje in elkaar fabriceren voor een betere inkijkhoek bij zon.

Donic
Jos WRSM
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dingelbert schreef:Dus geen probleem en de informatie van Waypoint lijkt niet helemaal te kloppen.
Ter verdediging van Waypoint: op hun website staat wel degelijk dat er een motorsteun mét voeding is voor de TT Urban Rider. Alleen kost die wel extra!
Als je een Urban Rider met alle toeters en bellen koopt is het prijsverschil met b.v. een Zumo 220 met dezelfde toeters & bellen opeens erg klein geworden.
Link
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Absoluut!

TomTom kan je echt voor hele nette prijzen een prima oplossing kopen.
En dat hoeft niet eens een motor-rijder uitvoering van de navigatie te zijn.
Kwestie van goede/juiste montage en dito afscherming/houder, en dan kan je, wat ik zoal zie, vrijwel elke TomTom wel gebruiken.
(hoewel er bij de nieuwere versies TomTom's er soms functies inzitten die je nog niet had bij de oudere versies van TomTom's, en vica versa)
Het is maar de vraag wat je nodig hebt, wenst, je budget, en je eisen.
BM-double-UU

Mannen mannen... wat een informatie allemaal :-) Geweldig hoor hoe jullie meehelpen en denken...
Hoe meer ik kom te weten hoe beter ik een keus kan maken natuurlijk...

Maar je kan met TT en Garmin beide dingen doen die ik graag ermee wil doen... bij de garmin krijg je er veel bij en bij sommige TT wat minder maar je kan het er wel bij kopen...

Binnenkort maar eens naar een waypoint om te zien wat het beste bij mij past.... Bedankt heren _004
bmwrene

Ik heb het zo gedaan.
Motorgroet BMWRené
Bijlagen
DSCN0369A.jpg
Laatst gewijzigd door bmwrene op 24 aug 2010, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
bmwrene

Met een goed overzicht.
Bijlagen
DSCN0372A.jpg
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Een hele leuke discussie.

Ik ben begonnen met een SP 2820 van Garmin. Duur en goed maar duur enne duur. Had ik al gezegd dattie duur was?

Ik verkocht mijn motor met alles er op en eraan met de 2820. Voor in de auto een TomTom 630 gekocht. Een fantastisch apparaat voor de navigatie en een draak voor toerritten, maar ja die deed ik niet in de auto :O

Ik kocht weer een 1100RT en er moest weer een navi op. Is een Zumo 220 geworden en het eerste wat mij opviel was: "Rijd naar het aangegeven punt".
Dat hoor je bij een tomtom niet die navigeert vanaf waar je bent. Mijn advies en moraal van dit verhaal :

Koop een TomTom behalve als je regelmatig routes rijdt/maakt/mee speelt. Overweeg dan een Garmin. Ik heb geen behoefte aan telefoon en mp3 en kwam op een zumo 220. Dat is nog gemiddeld ruim 2 x zo duur als een tomtom en slechter te bedienen maar ik wil routes kunnen rijden met het vrouwtje achterop dus de garmin.

Veel plezier met het uitzoeken _004
Dingelbert

Opahak schreef:Koop een TomTom behalve als je regelmatig routes rijdt/maakt/mee speelt.
TomTom Rider is prima geschikt voor routes
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Dingelbert, Dat is ook mijn ervaring, dat routes rijden. Als je een route in je reisplan laad, vraagt het ook nog of je naar het eerste punt wilt. Naar mijn mening is de Urban Rider zowel hardwarematig (helderder scherm, bediening) als softwarematig (meer mogelijkheden en instellingen) een hele stap voorwaarts t.o.v. de rider2. Mijn actieve holder is staat nog op nalevering bij Waypoint maar met een simpele 12v usb lader (pas gemaakt op de stekker op de dashbord) kan ik het ook onderweg opladen. Wil ik nu nog eigenlijk wel zo'n actieve houder ;) scheelt weer 65 euri's.

Maar het gaat niet alleen om de bestemming, maar ook om de reis ernaartoe. En of je dat nu met een Garmin, een TT of een ander systeem doet moet ieder voor zich weten. Ieder systeem heeft zijn voor en tegens.

[groet]
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Opahak schreef: Ik ben begonnen met een SP 2820 van Garmin. Duur en goed maar duur enne duur. Had ik al gezegd dattie duur was?
Ik ben begonnen ooit met de BMW Navigator, die was niet duur, maar peperduur-duur.
En ook daar heb ik nog steeds geen afscheid van kunnen nemen.
Wat wel zo gemakkelijk bleek uiteindelijk, want een collega probeerde de 5-mei rit voor te bereiden op zijn TomTom, en dat lukte echt voor geen mogelijkheid.
Ter verdediging van TomTom, het waren heel wat meer route-punten dan zijn TomTom aan kon. Dus heeft hij voor die dag mijn BMW Navigator mogen lenen.

Maar terug naar je 2820;
Mis je die niet, dan? (qua functies en gemak e.d.)
Ik kan maar niet wennen aan navigatie zonder "al" die knoppen.
Wellicht is het een idee-fixe van mij :$
Inspector Gadget

Voor degene met eventuele interesse in de TomTom Urban-serie, is de navolgende link wel interessant om eens door te lezen;
http://www.motoblog.be/index.php?option ... &Itemid=76
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef:
Opahak schreef: Ik ben begonnen met een SP 2820 van Garmin. Duur en goed maar duur enne duur. Had ik al gezegd dattie duur was?
Ik ben begonnen ooit met de BMW Navigator, die was niet duur, maar peperduur-duur.
En ook daar heb ik nog steeds geen afscheid van kunnen nemen.
Wat wel zo gemakkelijk bleek uiteindelijk, want een collega probeerde de 5-mei rit voor te bereiden op zijn TomTom, en dat lukte echt voor geen mogelijkheid.
Ter verdediging van TomTom, het waren heel wat meer route-punten dan zijn TomTom aan kon. Dus heeft hij voor die dag mijn BMW Navigator mogen lenen.

Maar terug naar je 2820;
Mis je die niet, dan? (qua functies en gemak e.d.)
Ik kan maar niet wennen aan navigatie zonder "al" die knoppen.
Wellicht is het een idee-fixe van mij :$

Ja en nee,

Ik mis hem niet want de bediening deed ik toch zonder de knoppen. Nee omdat het scherm niet was af te lezen als je de zon in je rug had.

Ja ik mis hem want hij was 3 x sneller met alles dan de huidige zumo 220. Vooral de beeldopbouw is schrikbarend langzaam, en dan heb ik al zoveel mogelijk poi weggehaald!

ZO zie je maar, nieuwer is niet altijd beter.

Oh ja, natuurlijk is het mogelijk (en op de laatste modellen van tomtom zelfs goed mogelijk) om met tomntom routes te rijden maar de garmin kan meer aan qua routepunten, heeft meer bedieningsgemak in de routegedeelte vandaar mijn opmerking: overweeg een garmin.
bmwrene

Ik had eerst een gewone TT die eigenlijk gemaakt was voor de auto. Toen sprak ik iemand die op de TU in Eindhoven :idea: werkten en gaf mij het volgende te kennen. Als je een gewonen TT op je motor zet dan gaat ie na verloop van tijd een zwart beeld geven en gaat roken en stinken en geeft ie de geest. :roll: De reden daar van is dat een (Auto) TT geen opvang heeft in het huis wat een motor TT wel heeft. En jawel, het is met mij inderdaad zo gelopen _003 en heb ook maar een TT Rider 2 gekocht 3 jaar geleden en het bevalt me prima en toch experimenteer ik ook wel eens mee. Zo heeft een vriend van me aangeboden om een nieuwe TT kaart te downloaden van internet met veel meer mogelijkheden erop. Maar zei die vriend van me "nu denkt wel die TT2 van je dat ie een auto is" 8-) en dat heb ik gemerkt want vele kleine weggetjes kende hij niet meer. Ik heb maar weer snel mijn TT2 kaartje erin gedaan en hij werkt weer prima en ook via kleine weggetjes _004

Motorgroet BMWRené
Yobotje
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Yobotje »

bmwrene schreef:Ik had eerst een gewone TT die eigenlijk gemaakt was voor de auto. Toen sprak ik iemand die op de TU in Eindhoven :idea: werkten en gaf mij het volgende te kennen. Als je een gewonen TT op je motor zet dan gaat ie na verloop van tijd een zwart beeld geven en gaat roken en stinken en geeft ie de geest. :roll: De reden daar van is dat een (Auto) TT geen opvang heeft in het huis wat een motor TT wel heeft. En jawel, ........

Motorgroet BMWRené

Uh, 5 jaar met m'n TomTom 500 op de motor met een rammount en toch goed gegaan...... _004 Dus.
Daarvoor vanaf 2003 met m'n Ipaq 2210 met TomTom 2 in een speciale houder ging ook goed. Dus.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

Mijn zus d'r PDA (Compaq iPaq 2210, als ik het wel heb) met TomTom v5 en later v6, doet het ook nog steeds.
Zat in een tanktas die weer met magneten op haar fiets zat.
De PDA zat verder niet vast, en werd door een accessoires-stekker via de 6-volt (!) accu op spanning gehouden (nadeel was wel dat de unit wat heet werd)
Ik weet niet hoe lang ze deze PDA al heeft, maar ik schat in zo'n 6 á 7 jaar, wellicht langer.

De fiets was nog ouder (Japanner) en begon in het frame te scheuren. :(
Haar nieuwe fiets heeft daar nu (ook) een snelheidsmeter zitten je kijkt dus naar beneden om je snelheid te zien) dus exit tanktas.
En een goede reden voor exit iPaq en hallo Zumo 660, voor haar.

Meest funest voor een apparaat op de motor is vocht (regen e.d.) en trillingen.
En dat is weer goed op te lossen met een waterdichte behuizing (bijv. Otterbox) en goede montage-materialen (bijv. RAM-mount).
Naast het kiezen van een goede positie om het te monteren.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Contacteer:

Opgelost

Afbeelding
dutchmidiman schreef: Meest funest voor een apparaat op de motor is vocht (regen e.d.)
Jos WRSM
jvsoelen
Bijz: BMW R 1100 RS
Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
Contacteer:

Ongelezen bericht door jvsoelen »

Jos en BMW rijders met Tom Tom GO 710, ik heb het programma TYRE geinstalleerd en ik ben een rit aan het voorberijden voor de oldtimers motoren.
Maar nu kan de Tom Tom GO 710 alleen maar 48 punten aan ????.
Nu mijn vraag Jos en andere: Hoe kan ik deze punten vergrote want anders moet ik onderweg stoppen om weer een vervolg route in te geven en dat schiet niet op.
Dus om een vraag heel kort te gaan: " Hoe kan ik in mijn TT GO 710 een route maken aaneen gesloten van b.v 80 punten.

Ik ben heel benieuwd naar jullie oplossing(en);

Mvgr. Jan
Dave

Het antwoord is vervelend en simpel: dat kan niet...

Het enige dat je kunt doen is er rekening mee houden en de routedelen zo kiezen dat je een terrasje plant op de overgang van 48 punten. Dat geeft de mogelijkheid om op een prettige manier het volgende routedeel in te plannen (is overigens niet zoveel werk hoor).

Succes!
Inspector Gadget

Dat is inderdaad een nadeel van de TomTom's, het aantal route-punten is helaas beperkt.

Je zult of je route moeten aanpassen of, hoewel ik niet weet of de TT 710 dat ondersteund, de route in twee-en of drie-en moeten knippen en bij je (geplande) route-stops het volgende deel van je route moeten laden. (evt. van geheugenkaartje).

Desondanks, met zorgvuldig plannen kan je dit probleem over komen, maar dat zal je aan de route-kant (dus via Tyre) moeten oplossen.
jvsoelen
Contacteer:

Ik heb nog een vraagje: Als het dan niet kan met mijn TT GO 710 om meer dan 48 punten ?, kan ik hem dan niet opslaan als een ( Germin - file ), en daarna omzetten naar een .itn file ?, wat gebeurt er dan of doet hij niet meer dan 48 punten ?.
Hopelijk kunnen jullie mij dat uit jullie ervaringen vertellen.

Dank J.v.Soelen

PS: Het is bijna 10 - 10 - '10 om 10 uur ( Dan komen er heel wat gunstige oplossingen op dit probleempje).
Dave

De beperking zit 'm in de hardware, niet in de software. Bij het omzetten van een Garmin bestand naar een TomTom zal het bestand door Tyre zelf gesplitst worden als ik het me goed herinner...

Andere software gaat hier gewoon niet handig mee om. Onroute bepaalt zelf nog een deel van de route (en ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe deze met routes omgaat die meer dan 48 punten hebben).

Het is dus verstandiger om de routes zelf te splitsen en dan door Tyre te halen. Dan heb je nog wat invloed op het gedrag van de navigatie zonder daarvoor aan de kant van de weg te hoeven gaan staan (want bediening tijdens het rijden is gevaarlijk, toch...). Dan kies je als tussenpunt een terras. Ook al is dat dan na 35 punten.
jvsoelen
Contacteer:

Dave schreef:De beperking zit 'm in de hardware, niet in de software. Bij het omzetten van een Garmin bestand naar een TomTom zal het bestand door Tyre zelf gesplitst worden als ik het me goed herinner...

Andere software gaat hier gewoon niet handig mee om. Onroute bepaalt zelf nog een deel van de route (en ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe deze met routes omgaat die meer dan 48 punten hebben).

Het is dus verstandiger om de routes zelf te splitsen en dan door Tyre te halen. Dan heb je nog wat invloed op het gedrag van de navigatie zonder daarvoor aan de kant van de weg te hoeven gaan staan (want bediening tijdens het rijden is gevaarlijk, toch...). Dan kies je als tussenpunt een terras. Ook al is dat dan na 35 punten.

Dank Dave, ga ik uitproberen, en vooral géén bediening onder het rijden.

Mvgr. Jan
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb een BMW Navigator III (sort of Garmin 2820) en die doet het eigenlijk prima. Alleen merk ik wel dat ie soms een soort omweg wil maken. Ik kan bv bij een kruising linksaf de hoofdweg op, maar meneer wil rechtdoor, en gaat na 50m linksaf om door een woonwijk weer die hoofdweg op te draaien, maar dan kom ik er 100m verder op. Heel vreemd. Kan ook aan Mapsource liggen, waar ik de route op heb uitgezet, maar vreemd is het wel. En ik heb de nieuwste kaarten.
In de auto heb ik nu ook een Garmin (Volvo Portable Navigation heet het dan) en die navigeert ook af en toe heel vreemd. Je hebt dan het idee dat je om rijdt.

Anyway, waar Garmin zich in onderscheid van TomTom op de motor is natuurlijk naast het rijden van routes (wat nu dacht ik alweer beter was), is het gebruik van alternatieve kaarten. Je kunt op een Garmin ook topografische kaarten gebruiken. Vooral als je naar wat avontuurlijkere gebieden gaat, heb je meer aan een Garmin. Ook offroad rijders kunnen niet anders. In het bos heb je niet veel aan een TT.

Beiden hebben dus duidelijke voor en nadelen. Ik denk dat TomTom de grote kampioen is op de weg met duidelijke aanwijzingen en accurate routes. Garmin is beter geschikt voor routes en het avontuur. Met een van beiden ben je nooit slecht af.
Inspector Gadget

@Mike;
De fout zit in het kaart-materiaal, heb dezelfde ervaringen, afhankelijk welke kaart geladen is.
Blijkbaar zit er ook gewogen routing-informatie in de kaart-updates, en die is hier-en-daar behoorlijk foutief.
Door mijn werk kom ik op de meest "vreemde" plekken, meer dan eens en vaker.
En bemerk ik dat het invloed heeft welke kaart-versie geladen is.

Voor de rest is de 2820/Navigator III een prima apparaat voor de motorrijder. _004
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:@Mike;
De fout zit in het kaart-materiaal, heb dezelfde ervaringen, afhankelijk welke kaart geladen is.
Blijkbaar zit er ook gewogen routing-informatie in de kaart-updates, en die is hier-en-daar behoorlijk foutief.
Wat ik trouwens ook gek vind, is dat een Zumo vaak een andere route geeft. Welke dan precies klopt weet ik ook niet, maar het is wel vervelend als je met iemand op stap bent met een Zumo en die wil steeds een andere weg pakken.

Het meest bizarre heb ik meegemaakt onderweg naar Zuid Spanje. We zaten in Frankrijk en hij wilde me helemaal naar de westkant van de Pyreneën hebben. Heel vreemd, want dat was een behoorlijk stukkie om, want eenmaal in Spanje moesten we richting Benidorm (dat wist ie, want dat was het doel) voor een tussenstop. De Zumo ging gewoon goed, maar die van mij bleef volhouden dat ie die kant op wilde.
Ik weet niet welke kaarten de Zumo gebruikt, maar volgens mij gewoon van dezelfde leverancier. De software in beide apparaten is ook anders, dat moet haast wel.

Doorgaans valt het wel mee en is het niet zo dat ie me over Parijs naar Berlijn laat rijden, maar het is soms wel gek. Of zou ie in de gaten hebben dat ik de updates uit een 'alternatieve bron' heb en me voor straf om laten rijden? ;)
Inspector Gadget

@Mike;
Was dat toevallig een Zumo 660?
Naar wat ik vernomen heb, "onthoudt" de Zumo 660 je voorkeuren van de vorige routes en schijnt daarop de (dynamische) routering aan te passen.

Er is al een verschil als je automatische routering laat doen voor een van-punt-A-naar-punt-B ritje (dus geen tour!) met een TomTom-rijder (in mijn geval, vaak mijn zwager) en mijn Garmin 2820.
Echter, dat is vaak door de kaart-fabrikant verschillen. (Tele Atlas versus Navteq)

Maar ik merk inderdaad ook nogal een verschil met de Zumo 660 en de Garmin 2820, en dat zijn NavTeq kaarten, dus "gelijkwaardig" in mijn optiek.

Laatst probeerde mijn zus d’r Zumo 660 (samen met mijn zus, tja, familie, vindt ik heel belangrijk) voor een ritje naar noordelijk gedeelte boven Amsterdam, de routering via Hilversum (en er dwars doorheen!) te laten lopen.
Mijn 2820 gaf de A1 aan (uiteraard), maar toch voor de test toch de Hilversum-route gekozen van de Zumo 660, totdat we bijna hopeloos "vast kwamen te zitten" door de wegopbrekingen in Hilversum zelf.
De Zumo 660 geraakte daar bijna niet meer uit.

Op een gegeven moment ben ik voor gaan rijden, en bracht de 2820 ons binnen de kortste keren weer terug naar de A1 ri. Amsterdam.

Hele aparte gewaarwording, wat dat betreft.

Maar, er zitten ook grove fouten in de kaarten, waar je (bijvoorbeeld) domweg op een parallelbaan gestuurd wordt om daarna weer terug op de hoofdbaan gestuurd te worden.

Ook zag ik op de Zumo 660 bij een van-punt-A-naar-punt-B route, en dan onderweg een her-routering (bijv. file o.i.d.) de Zumo 660 de 1e tientallen meters er vanuit gaat dat je die alternatief ook daadwerkelijk genomen hebt, voordat de Zumo 660 bemerkt dat je toch niet van de eerder berekende route bent afgeweken.

Er zit meer "onder water" bij de Zumo 660, lijkt het wel.
speek
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

In de hele voorgaande discussie mis ik een (voor mij) belangrijk item: de gebruikte kaarten.
Ik ben een Garmin adept omdat ik een technischer apparaat wil (GPSmap 278) waar veel is in te stellen en ik rij regelmatig voorgebakken routes. Een nadeel van Garmin is die verrekt dure kaarten. Daar is een oplossing voor en die oplossing vond ik nog niet in dit draadje: OpenStreetMap.

OpenStreetMap (OSM) is een project dat als doel heeft om vrij beschikbare en bewerkbare landkaarten te maken. Iedereen kan er aan meewerken, het
invoeren en aanpassen van de geografische data steunt volledig op vrijwilligers. Het is mede opgericht uit onvrede met de hoge kosten die commerciele
kaartbedrijven vragen voor hun producten. Reeds meer dan 20 miljoen kilometer wegen, fiets- en voetpaden werden in kaart gebracht door middel van het
overnemen van gegevens van luchtfoto's, en zelf op pad te gaan met een GPS-apparaat. Lees verder in de wiki.
Dit is de kaart waar OpenStreetmap bekend om is geworden. Maar er zijn meer kaarten, voor verschillende toepassingen. Een intrigerende oplossing is dat OSM ook kaarten aanbiedt voor gebruik in een (Garmin) GPS (en MapSource). Ben je eindelijk verlost van die dure Garmin kaarten.
It's never too late to have a happy childhood.
Dave

En dat met die dure kaarten valt ook best mee... Ik weet niet of het werkt in de 278, maar voor mijn Zumo 550 (en andere NT gebaseerde navigatiesystemen) kun je een nuMaps LifeTime abonnement nemen. Dat kostte mij -ik geloof- 99 euro. Maar ik krijg nu wel 2~4 keer per jaar een kaartupdate. Deze kaarten installeer ik op mijn pc nadat ik ze gedownload heb (dat is gratis, maar kost wel veel tijd, heel veel tijd in sommige gevallen).

Dus voor 99 euro een levensduur van het apparaat (want de licentie is wel apparaatspecifiek en persoonlijk) nieuwe kaarten, ik vind het niet duur. Wel meer dan gratis, dat is waar _001

Groet,

Dave
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:@Mike;
Was dat toevallig een Zumo 660?
Naar wat ik vernomen heb, "onthoudt" de Zumo 660 je voorkeuren van de vorige routes en schijnt daarop de (dynamische) routering aan te passen.
Nee, een 550. Behalve dan die keer dat ie me door half Spanje wilde laten rijden, zijn de routes nooit ver om, maar het is wel gek. Je hebt in principe dezelfde basis, maar ze berekenen de route toch anders. Ook de Nuvi in de auto pakt wel eens een gekke weg.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”