Iedereen bedankt voor de warme verwelkomingen. Farkeling is inderdaad het "opleuken" van een standaard machien naar iets persoonlijks. Ik had bv voorin leds met xenon, transparante knipperlichten voorzien van 2 kleurenleds zodat in normale stand ik witte runninglights had maar ook wanneer noodzakelijk de leds als amber flitsers kon gebruiken. Ander zadel, stuurverhogers, amber contourverlichting etc. Ik denk dat ik de BMW redelijk met rust zal laten hahahaah maar toch, xenon zit er al in, stadlichtleds zometeen ook en zo nog een paar fratsen. De toeter die er normaal opzit is een beetje ehhhh mietig hahaha

dus dat had ik tegen Gert-Jan gezegd. Hij zei oh dan vervangen we hem toch voor de zware BMW toeter. Geen idee wat typenummer is hoor. Navigator is nog in bestelling, Garmin heeft echt flinke uitleverproblemen. Garmin NL gaf gisteren aan dat binnen twee weken er weer voldoende voorraad zou zijn, nou ja fingers crossed dan maar.
Nu ik toch bezig ben kan ik mijn gevoel geven na de eerste 450 kilometer. Als je de Pan naast de R1200RT zet dan zijn er duidelijke verschillen. De Beemer trilt veel meer dan de Honda, die vond het prima als je met hoge versnelling lage snelheden reed maar de Beemer vind het gewoon niet fijn onder de 2500 toeren te draaien, toch wat lastiger bij bochtjes in de bbk, hij bokt in verhouding veel meer. De Pan had 5 versnellingen en die hadden een makkelijkere spatiering, toch wat beter afgestemd voor het langzamere werk. De aan/uit reactie van het gas bij de Pan was vreselijk irritant, Gas terugnemen bij BMW werkt heerlijk en zorgt niet voor direct aan/uit acties maar laat de motor langzaam gas terugnemen. De bouw van de kuip en de onderdelen (ook als het is het zo'n tupperwaredoos als de Honda) zit beter en mooier in elkaar, meer premium en dat geldt ook voor de knopjes op de stuurhelften/cockpit. De twee motoren verschillen 70 kilo in het voordeel van de R1200RT en dat is echt bijzonder goed te merken. Met mijn 60kg was de Pan te zwaar als het stapvoets of stilstaand manouveren werd, de BMW doet dat echt heel veel makkelijker. Zithouding vind ik fijn bij beide machines (Pan had heli stuurverhogers). Ik zou wel graag een iets hogere ruit willen, er zijn teveel wervelingen rond mijn hoofd (1.83m lengte). De cruisecontrole werkt prima alleen het gedrag valt me tegen. Ik voel de compenserende aan/uit functie tijdens het rijden bij gelijke snelheid bijzonder goed, dat had volgens mij beter gekund. Remmen gaat op de BMW wat neutraler omdat de motor minder in de vering wil duiken. bochtengedrag bij de BMW is neutraler, hij "valt" gelijkmatig en voorspelbaar waar de Honda wat meer wilde omvallen, zijn gewicht speelt hier ook meer parten. Op hogere snelheid was de Pan inderdaad instabieler maar ik heb hem nooit aan de befaamde "wobble" gekregen. 200 met de ruit vol omhoog maakt hem echt licht op het voorwiel en deinerig, logisch als je het mij vraagt gezien het aantal m2 van die ruit, niet nodig en gewoon ook niet doen. Met de ruit omlaag niets aan de hand. Bergruimte op de R1200RT is minder dan bij Honda en dat mis ik wel. De koffers zijn prima, volgens mij een tikkie kleiner. In de kuip zit maar 1 vak en dat ik ook nog eens een heeeeel diepe ook dus je moet je arm er flink ver insteken. Honda had aan iedere kant een bergvak aan de voorzijde, breder en minder diep, gewoon wat praktischer. ESAII heeft nog niet echt veel kunnen betekenen voor mij. Hij staat op comfort en is wel prima zo maar echt grote verschillen tussen de verschillende standen kan ik niet echt merken. Koffers verwijderen bevestigen is bij Honda niet echt denderend, beter bij BMW maar nog steeds beetje opletten bij wat je doet, zeker bij het afnemen. De Michelins die er opgezet zijn op verzoek voldoen goed. Wat is jullie favoriete bandenspanning voor/achter voor de MPR's?
Genoeg verschillen, maar als Honda fan ben ik toch echt wel verknocht aan de BMW en heb ook geen moment spijt van de overstap. Natuurlijk weet ik ook wel dat het gedrag van de motor nu nog niet is wat hij zal zijn gezien de eerste 400km van zijn leven, daarom zijn dit ook maar eerste indrukken en ik zal de motor zeker veel beter leren kennen.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Grt. Leon