Van Honda ST1300 naar BMW R1200RT: luminus

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

luminus

Van Honda ST1300 naar BMW R1200RT: luminus

Ongelezen bericht door luminus »

Hallo Allemaal,
Hierbij even voorstellen. Ik ben Luminus (Leon), woon in West-Friesland en ben al jaren Honda rijder. De afgelopen 5 jaar op een aardig "gefarkelde" Pan European ST1300. Vier weken geleden zomaar bij Motoport naar binnen gelopen en op een R1200RT 2010 Beemer gaan zitten en ja hoor ik wist alweer hoe laat het was (sommige zullen dat gevoel herkennen _002 (dat gaat geld kosten)) Nu 4 weken later, wat heen en weer gedubt/gedeald en ingelezen en de nieuwe R1200RT 2010 is gisteren besteld bij Van Harten in Amersfoort. Nog geen meter op dit type machine (of uberhaupt een BMW) gereden maar ik hou wel van een gokje en spring gewoon in het diepe, kom maar op!
De kleur heb ik veilig gehouden: Thundergrey en de verdere uitvoering is: lifestyle, veiligheidspakket, navigator IV, tank- en kniepadbescherming, cilinderkopbescherming, alarm, dubbele Pilot canbus xenon, BMW zware toetert, Michelin PR 2's, voor en achter professionele amber ledflitsers.
Volgens mij een leuke setup al zeg ik het zelf. Het enige dat ontbreekt is de radio maar ja wat moet je daar nu weer mee _001.

In mijn Pan European tijd heb ik me bijzonder welkom gevoeld op het panrijder.info forum met veel hulp en een bijzonder vriendelijke toonzetting. Ik hoop dat hier ook weer te mogen vinden, dat zou de ervaring compleet maken.

Tot onderweg!
Luminus.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: Van Honda ST1300 naar BMW R1200RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

[welkom] Luminus!

Da's pas een impuls-aankoop :!: :D ....Veel plezier op dit forum en ik ben benieuwd naar de foto's straks.. ;)
jeroen12

Re: Van Honda ST1300 naar BMW R1200RT

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Goed gedaan _004
Ik heb dezelfde overstap gedaan: Pan -> -1200- . Was een beetje op de Pan uitgekeken en wilde iets met wat meer 'karakter' (en stabiliteit :-) ).
Ben zelf heel blij met de RT. Ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn.
Laatst gewijzigd door jeroen12 op 12 jun 2010, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Van Honda ST1300 naar BMW R1200RT: luminus

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Beste Leon,

[welkom]

Ook hier heten we je van harte welkom en de toonzetting is hier helemaal _004
Veel plezier met je -1200-

[groet]
Jos
luminus schreef: In mijn Pan European tijd heb ik me bijzonder welkom gevoeld op het panrijder.info forum met veel hulp en een bijzonder vriendelijke toonzetting. Ik hoop dat hier ook weer te mogen vinden, dat zou de ervaring compleet maken.

Tot onderweg!
Luminus.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
luminus

Hoi,
Bedankt voor de verwelkomingen ;) Jeroen, ik had hetzelfde gevoel kennelijk, tijd voor wat anders want de Pan loopt al heel wat jaartjes mee en er is nog geen zicht op een nieuwe versie. Ik denk dat Honda zo toch wel wat klanten aan het kwijtraken is door dit getreuzel. Daarnaast is de BMW 70 kilo lichter en dat vind ik echt een groot voordeel. Ik ben wat licht gebouwd zeg maar en de Pan is gewoon een zwaar kreng voor mij. Niet dat de BMW zo'n vederlicht ding is maar toch, voor mij scheelt het wel.

Grtz.
luminus

Big RT Smile Hij is er! Vanmorgen de machien opgehaald bij Van Harten en al waren de eerste meters wennen na een aantal minuten al aardig vertrouwd. Wat een verschil met een Honda zeg phoei. Beide motoren hebben goede en minder goede punten zoals bij alles natuurlijk maar ik ben er erg blij mee! Nu maar snel de 1000 km aantikken dan kan de inrijolie eruit, nog wat kleine tweaks aan de motor en dan heerlijk rijden.
Edwin K

Ongelezen bericht door Edwin K »

Beste Luminus,

Leuk om je set-up te lezen, blijkt dat ik je motor dinsdag heb zien opbouwen toen ik afgelopen dinsdag de mijne gekocht heb en wat uitleg kreeg over de aansluiting van een navigatie, ze waren op dat moment o.a. met je kuip en ledverlichting bezig.
Waar hebben ze trouwens die schakelaar gezeten hoe ziet die verlichting er uit? Graag foto of filmpje

Veel veilige kilometers gewenst

Gr Edwin
luminus

Hi,
Ga zeker foto's en video plaatsen maar even wachten totdat alles werkt zoals ik het wil.
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Veel fijne km's toegewenst.

[groet] -1200-
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Motoke
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Steendorp

Ongelezen bericht door Motoke »

Hallo luminus veel geluk en veilige km met de nieuwe aanwinst _004
Heb ook altijd met Honda Pan European gereden, en nu ook al een maand de gelukkige bezitter van een -1200- Big RT Smile
Nog geen minuut spijt van gehad, een tof machien :-)
Pan European ST1100 - Pan European ST1300 - BMW R1200RT
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en veel veilige km toegewenst.
speek
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

@Luminus,
Je schrijft dat je een "BMW zware toetert" erbij hebt genomen.
Wat is dat precies?
BMW onderdeelnummer?
It's never too late to have a happy childhood.
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

luminus schreef:Hallo Allemaal,
Hierbij even voorstellen. Ik ben Luminus (Leon), woon in West-Friesland en ben al jaren Honda rijder. De afgelopen 5 jaar op een aardig "gefarkelde" Pan European ST1300. Vier weken geleden zomaar bij Motoport naar binnen gelopen en op een R1200RT 2010 Beemer gaan zitten en ja hoor ik wist alweer hoe laat het was (sommige zullen dat gevoel herkennen _002 (dat gaat geld kosten)) Nu 4 weken later, wat heen en weer gedubt/gedeald en ingelezen en de nieuwe R1200RT 2010 is gisteren besteld bij Van Harten in Amersfoort. Nog geen meter op dit type machine (of uberhaupt een BMW) gereden maar ik hou wel van een gokje en spring gewoon in het diepe, kom maar op!
De kleur heb ik veilig gehouden: Thundergrey en de verdere uitvoering is: lifestyle, veiligheidspakket, navigator IV, tank- en kniepadbescherming, cilinderkopbescherming, alarm, dubbele Pilot canbus xenon, BMW zware toetert, Michelin PR 2's, voor en achter professionele amber ledflitsers.
Volgens mij een leuke setup al zeg ik het zelf. Het enige dat ontbreekt is de radio maar ja wat moet je daar nu weer mee _001.
In mijn Pan European tijd heb ik me bijzonder welkom gevoeld op het panrijder.info forum met veel hulp en een bijzonder vriendelijke toonzetting. Ik hoop dat hier ook weer te mogen vinden, dat zou de ervaring compleet maken.
Tot onderweg!
Luminus.
Wees welgekomen, vraagje, wat is een "gefarkelde" ST 1300?
Volgend vraagje, is de pan werkelijk onstabiel bij hogere snelheden? Ik hoor daar nogal wat verschillende verhalen over.

Groet
Paul
jeroen12

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Opahak schreef: Wees welgekomen, vraagje, wat is een "gefarkelde" ST 1300?
Volgend vraagje, is de pan werkelijk onstabiel bij hogere snelheden? Ik hoor daar nogal wat verschillende verhalen over.

Groet
Paul
Farkles zijn extraatje die je op je brommert schroeft.
Mijn Pan was idd onstabiel. Dit was sterk afhankelijk van banden (spanning, slijtage), wegdek, windrichting, belading, etc. Soms was het bij 150kmh al mis, soms ging het tot 200kmh goed.
De stabiliteit van de -1200- is een verademing _004
luminus

Iedereen bedankt voor de warme verwelkomingen. Farkeling is inderdaad het "opleuken" van een standaard machien naar iets persoonlijks. Ik had bv voorin leds met xenon, transparante knipperlichten voorzien van 2 kleurenleds zodat in normale stand ik witte runninglights had maar ook wanneer noodzakelijk de leds als amber flitsers kon gebruiken. Ander zadel, stuurverhogers, amber contourverlichting etc. Ik denk dat ik de BMW redelijk met rust zal laten hahahaah maar toch, xenon zit er al in, stadlichtleds zometeen ook en zo nog een paar fratsen. De toeter die er normaal opzit is een beetje ehhhh mietig hahaha _001 dus dat had ik tegen Gert-Jan gezegd. Hij zei oh dan vervangen we hem toch voor de zware BMW toeter. Geen idee wat typenummer is hoor. Navigator is nog in bestelling, Garmin heeft echt flinke uitleverproblemen. Garmin NL gaf gisteren aan dat binnen twee weken er weer voldoende voorraad zou zijn, nou ja fingers crossed dan maar.

Nu ik toch bezig ben kan ik mijn gevoel geven na de eerste 450 kilometer. Als je de Pan naast de R1200RT zet dan zijn er duidelijke verschillen. De Beemer trilt veel meer dan de Honda, die vond het prima als je met hoge versnelling lage snelheden reed maar de Beemer vind het gewoon niet fijn onder de 2500 toeren te draaien, toch wat lastiger bij bochtjes in de bbk, hij bokt in verhouding veel meer. De Pan had 5 versnellingen en die hadden een makkelijkere spatiering, toch wat beter afgestemd voor het langzamere werk. De aan/uit reactie van het gas bij de Pan was vreselijk irritant, Gas terugnemen bij BMW werkt heerlijk en zorgt niet voor direct aan/uit acties maar laat de motor langzaam gas terugnemen. De bouw van de kuip en de onderdelen (ook als het is het zo'n tupperwaredoos als de Honda) zit beter en mooier in elkaar, meer premium en dat geldt ook voor de knopjes op de stuurhelften/cockpit. De twee motoren verschillen 70 kilo in het voordeel van de R1200RT en dat is echt bijzonder goed te merken. Met mijn 60kg was de Pan te zwaar als het stapvoets of stilstaand manouveren werd, de BMW doet dat echt heel veel makkelijker. Zithouding vind ik fijn bij beide machines (Pan had heli stuurverhogers). Ik zou wel graag een iets hogere ruit willen, er zijn teveel wervelingen rond mijn hoofd (1.83m lengte). De cruisecontrole werkt prima alleen het gedrag valt me tegen. Ik voel de compenserende aan/uit functie tijdens het rijden bij gelijke snelheid bijzonder goed, dat had volgens mij beter gekund. Remmen gaat op de BMW wat neutraler omdat de motor minder in de vering wil duiken. bochtengedrag bij de BMW is neutraler, hij "valt" gelijkmatig en voorspelbaar waar de Honda wat meer wilde omvallen, zijn gewicht speelt hier ook meer parten. Op hogere snelheid was de Pan inderdaad instabieler maar ik heb hem nooit aan de befaamde "wobble" gekregen. 200 met de ruit vol omhoog maakt hem echt licht op het voorwiel en deinerig, logisch als je het mij vraagt gezien het aantal m2 van die ruit, niet nodig en gewoon ook niet doen. Met de ruit omlaag niets aan de hand. Bergruimte op de R1200RT is minder dan bij Honda en dat mis ik wel. De koffers zijn prima, volgens mij een tikkie kleiner. In de kuip zit maar 1 vak en dat ik ook nog eens een heeeeel diepe ook dus je moet je arm er flink ver insteken. Honda had aan iedere kant een bergvak aan de voorzijde, breder en minder diep, gewoon wat praktischer. ESAII heeft nog niet echt veel kunnen betekenen voor mij. Hij staat op comfort en is wel prima zo maar echt grote verschillen tussen de verschillende standen kan ik niet echt merken. Koffers verwijderen bevestigen is bij Honda niet echt denderend, beter bij BMW maar nog steeds beetje opletten bij wat je doet, zeker bij het afnemen. De Michelins die er opgezet zijn op verzoek voldoen goed. Wat is jullie favoriete bandenspanning voor/achter voor de MPR's?

Genoeg verschillen, maar als Honda fan ben ik toch echt wel verknocht aan de BMW en heb ook geen moment spijt van de overstap. Natuurlijk weet ik ook wel dat het gedrag van de motor nu nog niet is wat hij zal zijn gezien de eerste 400km van zijn leven, daarom zijn dit ook maar eerste indrukken en ik zal de motor zeker veel beter leren kennen.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Grt. Leon
Maarten de Vries
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

leuk omschreven. Ben benieuwd over het vervolg na een paar duizend km.
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

luminus schreef:Iedereen bedankt voor de warme verwelkomingen. Farkeling is inderdaad het "opleuken" van een standaard machien naar iets persoonlijks. Ik had bv voorin leds met xenon, transparante knipperlichten voorzien van 2 kleurenleds zodat in normale stand ik witte runninglights had maar ook wanneer noodzakelijk de leds als amber flitsers kon gebruiken. Ander zadel, stuurverhogers, amber contourverlichting etc. Ik denk dat ik de BMW redelijk met rust zal laten hahahaah maar toch, xenon zit er al in, stadlichtleds zometeen ook en zo nog een paar fratsen. De toeter die er normaal opzit is een beetje ehhhh mietig hahaha _001 dus dat had ik tegen Gert-Jan gezegd. Hij zei oh dan vervangen we hem toch voor de zware BMW toeter. Geen idee wat typenummer is hoor. Navigator is nog in bestelling, Garmin heeft echt flinke uitleverproblemen. Garmin NL gaf gisteren aan dat binnen twee weken er weer voldoende voorraad zou zijn, nou ja fingers crossed dan maar.

Wat is jullie favoriete bandenspanning voor/achter voor de MPR's?

2.5 voor en 2.9 achter

Genoeg verschillen, maar als Honda fan ben ik toch echt wel verknocht aan de BMW en heb ook geen moment spijt van de overstap. Natuurlijk weet ik ook wel dat het gedrag van de motor nu nog niet is wat hij zal zijn gezien de eerste 400km van zijn leven, daarom zijn dit ook maar eerste indrukken en ik zal de motor zeker veel beter leren kennen.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Grt. Leon

Leuk om te lezen Leon. Je zult de 1200rt leren waarderen om zijn vriendelijkheid en levendigheid.
BTW bedankt voor de uitleg. Het blijkt dat ik het met al mijn moto's al doe dat farjling Big RT Smile
Groetjes'
Paul
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

luminus schreef:
Als je de Pan naast de R1200RT zet dan zijn er duidelijke verschillen. De Beemer trilt veel meer dan de Honda, die vond het prima als je met hoge versnelling lage snelheden reed maar de Beemer vind het gewoon niet fijn onder de 2500 toeren te draaien, toch wat lastiger bij bochtjes in de bbk, hij bokt in verhouding veel meer.
Grt. Leon
Het is niet ongebruikelijk dat ie de eerste 1000 niet optimaal is afgesteld. Gewoon bij de 1000-beurt zeggen, dan is het daarna een stuk beter, zeker als je er een K&N-filter in legt. De cruise control zal dan ook prettiger worden.

Succes!
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Dag Leon,

Grappig, ik heb net de oversteek in omgekeerde richting gemaakt. En rijd sinds 2 weken op een ST1300A.
De verschillen die jij omschrijft zijn het wel zo'n beetje. Ik heb net een vergelijkbaar lijstje voor mezelf gemaakt.
Onder de streep doen ze wat mij betreft niet voor elkaar onder alleen hebben ze andere accenten en dus een ander karakter.
Belangrijkste voordeel voor mij is de vering en het strakkere sturen van de RT, met name rechtuit, en het comfortabele qua trillingen, inrichting van de kuip/koffers en de veel grotere souplesse van de Honda. Dat van die trillingen vind ik met namen een nadeel van de RT bij lange ritten (Italië v.v. bijv.), dan vind ik dat erg vermoeiend.

hgr
Kees

PS. Het is hier net zo'n fijn forum als bij de PAN'ners, veel plezier
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Randy
Bijz: Alarm,Bi-Xenon,ESA,GPS,50ltr topcase,Full options
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door Randy »

luminus schreef:Hallo Allemaal,

Tot onderweg!
Luminus.

Hallo Luminus ,

Ook ik heb jaren geleden de overstap van een Pan ST1100 (het origineel) naar een BMW RT gemaakt , daar heb ik geen moment spijt van gehad .

Toen ik de ST1100 wilde vervangen kwamen er veel te veel negatieve berichten over de ST1300 naar buiten en daar ik mijn geld ook maar één keer kan uitgeven , ben ik gewoon lekker op een RT gestapt ( ervoor al ervaring opgedaan met diverse K modellen) en inmiddels na de 1100 en 1150 RT , nu een dijk van een R1200RT met alles er op en er aan , behalve radio (kan ik net zo goed achter glas gaan zitten)

Veel succes met je nieuwe fiets ,
vriendelijke -1200- groeten ,
Randy

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”