Koppelingskabel vervangen
Moderator: RT_Patrick
- hans51
- Type: R1100RT
Koppelingskabel vervangen
Een paar dagen geleden voelde de koppeling van mijn 1100RT anders dan anders. Beetje stroef en andere speling dan normaal.
Bij de eerste gelegenheid even gestopt om e.e.a. te checken en jawel hoor: het kabeltje aan de stuurkant heftig gerafeld.
We waren nog een aardig eindje van huis, dus zo voorzichtig mogelijk en zo weinig mogelijk gebruik van de koppeling thuis weten te komen.
Bruurs gebeld en de volgende dag hadden ze er eentje voor me.
Volgens de monteur van Bruurs moest, behalve de rechter tupperware, ook de tank eraf.
Hier zag ik toch wel een beetje tegenop, dus met enig gewroet is het me toch gelukt om het klusje te klaren zonder de tank te demonteren.
Dus ik kan er weer met een gerust hart op uit.
Nog een ander wetenswaardigheidje: na een paar weken vakantie (Zuid Frankrijk, voortaan vakantie zonder sleurhut, die is verzopen) en de motor de eerste keer gestart, een akelig hard tikkend geluid, alsof er een klep bleef hangen o.i.d.
Ook even geïnformeerd bij de monteur: volgens hem de spanner van de distributieketting, na een sekonde of 30 was het geluid weg en sindsdien niet meer gehoord.
Nog een mooie zomer met veel motorplezier.
Hans.
Bij de eerste gelegenheid even gestopt om e.e.a. te checken en jawel hoor: het kabeltje aan de stuurkant heftig gerafeld.
We waren nog een aardig eindje van huis, dus zo voorzichtig mogelijk en zo weinig mogelijk gebruik van de koppeling thuis weten te komen.
Bruurs gebeld en de volgende dag hadden ze er eentje voor me.
Volgens de monteur van Bruurs moest, behalve de rechter tupperware, ook de tank eraf.
Hier zag ik toch wel een beetje tegenop, dus met enig gewroet is het me toch gelukt om het klusje te klaren zonder de tank te demonteren.
Nog een ander wetenswaardigheidje: na een paar weken vakantie (Zuid Frankrijk, voortaan vakantie zonder sleurhut, die is verzopen) en de motor de eerste keer gestart, een akelig hard tikkend geluid, alsof er een klep bleef hangen o.i.d.
Ook even geïnformeerd bij de monteur: volgens hem de spanner van de distributieketting, na een sekonde of 30 was het geluid weg en sindsdien niet meer gehoord.
Nog een mooie zomer met veel motorplezier.
Hans.
- Jan de BMW-man
- Bijz: 1998, antraciet
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Krimpenerwaard
Re: Koppelingskabel vervangen
Hoi Hans.
Die tik die jij noemt heb ik ook altijd na een langere stilstand, zoals 3 weken zomervakantie (degelijk met het gezin in de auto op pad) en evt in de winter als het weer het echt niet toelaat met sneeuw en ijzel (ook meestal maar een paar weken).
Mijn R1100RT staat dan thuis altijd op de zijstandaard en hierdoor loopt dan de olie weg uit de rechter cilinder. Als je 'm dan start loopt de boel rechts wat droog qua olie maar dat trekt snel bij en de tik (klepmechanisme) verdwijnt vanzelf. Niets om je zorgen over te maken.
Onlangs had ik ook ineens meer speling op m'n koppeling en vermoedde een komende breuk. Zat op dat moment bij Amstelveen moest nog zo'n 75 km naar huis. Koppeling dus zo minimaal mogelijk gebruikt. Helaas brak de kabel echt op zo'n 5 km van huis en toen moeten schakelen zonder koppeling. Met wat beleid gaat dat wel maar de RT vindt dat toch niet zo leuk. Gelukkig zit mijn motorzaakje waar de RT in onderhoud is vlak bij mijn huis en daar maar meteen naar toe gereden. Hier de kabel maar uit gemak laten vervangen.
Gr, Jan
Die tik die jij noemt heb ik ook altijd na een langere stilstand, zoals 3 weken zomervakantie (degelijk met het gezin in de auto op pad) en evt in de winter als het weer het echt niet toelaat met sneeuw en ijzel (ook meestal maar een paar weken).
Mijn R1100RT staat dan thuis altijd op de zijstandaard en hierdoor loopt dan de olie weg uit de rechter cilinder. Als je 'm dan start loopt de boel rechts wat droog qua olie maar dat trekt snel bij en de tik (klepmechanisme) verdwijnt vanzelf. Niets om je zorgen over te maken.
Onlangs had ik ook ineens meer speling op m'n koppeling en vermoedde een komende breuk. Zat op dat moment bij Amstelveen moest nog zo'n 75 km naar huis. Koppeling dus zo minimaal mogelijk gebruikt. Helaas brak de kabel echt op zo'n 5 km van huis en toen moeten schakelen zonder koppeling. Met wat beleid gaat dat wel maar de RT vindt dat toch niet zo leuk. Gelukkig zit mijn motorzaakje waar de RT in onderhoud is vlak bij mijn huis en daar maar meteen naar toe gereden. Hier de kabel maar uit gemak laten vervangen.
Gr, Jan
Die tik is volgens mij de "beruchte" cam-chain tensioner (distributiekettingspanner, die zit links en rechts, maar het gaat om de linker kant).
BMW heeft daar een "verbeterde" versie voor;
11317688629 - housing
11317656922 - piston
07119963308 - copper gasket
Zie ook de navolgende link;
http://www.ebbo.org/stop_the_rattle.php
Wat betreft de koppelingskabel;
Ik heb exact dezelfde probleem gehad na een zeer lange rit (5 mei), ook het uiteinde gerafeld, maar heb het toen nog prima gehaald, zelfs daarna nog een (zeer voorzichtige) rit naar Kenny ter vervanging van de kabel.
Hebben ze bij jou ook nog de speling onderin afgesteld, of alleen bovenop de handgreep, dat je (wellicht) weet?
BMW heeft daar een "verbeterde" versie voor;
11317688629 - housing
11317656922 - piston
07119963308 - copper gasket
Zie ook de navolgende link;
http://www.ebbo.org/stop_the_rattle.php
Wat betreft de koppelingskabel;
Ik heb exact dezelfde probleem gehad na een zeer lange rit (5 mei), ook het uiteinde gerafeld, maar heb het toen nog prima gehaald, zelfs daarna nog een (zeer voorzichtige) rit naar Kenny ter vervanging van de kabel.
Hebben ze bij jou ook nog de speling onderin afgesteld, of alleen bovenop de handgreep, dat je (wellicht) weet?
- Jan de BMW-man
Ik heb geen idee of de speling onderin ook gesteld is. Zal bij een volgens bezoek eens vragen hoe ze de kabel stellen.
Terugkomend op het tikken: zou best de spanner(s) kunnen zijn, ware het niet dat ik het alleen heb bij langere stilstand waarbij de RT op de zijstandaard staat. Mijn vermoeden was dus het zgn drooglopen van de rechtercilinder en dit werd bevestigd door diverse BMW kenners.
Ik rij vrijwel elke dag en hij staat normaal altijd op de middenbok. Ik heb er in het dagelijkse gebruik dan ook absoluut geen last van.
Gr, Jan
Terugkomend op het tikken: zou best de spanner(s) kunnen zijn, ware het niet dat ik het alleen heb bij langere stilstand waarbij de RT op de zijstandaard staat. Mijn vermoeden was dus het zgn drooglopen van de rechtercilinder en dit werd bevestigd door diverse BMW kenners.
Ik rij vrijwel elke dag en hij staat normaal altijd op de middenbok. Ik heb er in het dagelijkse gebruik dan ook absoluut geen last van.
Gr, Jan
- Jan de BMW-man
Oh ja, nog vergeten maar misschien leuk om te weten: de koppelingshendel is ook meteen met de kabel vervangen. De oorzaak van de breuk heeft nl te maken met het feit dat het tonnetje van de kabel in de sparing van de hendel valt. Door het vele gebruik wordt de sparing ruimer (slijtage) en gaat het tonnetje als het ware wrikken in de sparing waardoor de kabel gaat schuren op de onstane ruwe randen van de sparing. De kabel wordt dan eigenlijk steeds meer doorgesneden bij elk gebruik van de koppeling.
Helaas begint de koppeling nu af en toe te slippen bij gas erop gooien bv bij inhalen dus er komt een vervanging van de plaat en het huis aan (nu 90.000 km gelopen).
Gr, Jan
Helaas begint de koppeling nu af en toe te slippen bij gas erop gooien bv bij inhalen dus er komt een vervanging van de plaat en het huis aan (nu 90.000 km gelopen).
Gr, Jan
- kapitein_iglo9
- Bijz: Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Leiderdorp
Nou Jan,
Ik wens je succes met de koppelingsplaten; ik heb het klusje net geklaard en is, met de nodige zenuwen, naar behoren verlopen. Wel veel werk. Neem er de tijd voor!
Ik ben nu zelf met de koppelingskabel aan het rotzooien; ik krijg 'm maar niet lekker afgesteld, met de juiste grip en speling.
Ruud
Ik wens je succes met de koppelingsplaten; ik heb het klusje net geklaard en is, met de nodige zenuwen, naar behoren verlopen. Wel veel werk. Neem er de tijd voor!
Ik ben nu zelf met de koppelingskabel aan het rotzooien; ik krijg 'm maar niet lekker afgesteld, met de juiste grip en speling.
Ruud
Deze week reed ik de straat uit op weg naar m'n werk en voelde ik ook een "krkkk-krrrrk" en schoot het aangrijppunt van de koppeling een stukje op. F*ckerdef*ck dacht ik. Ik had juist daarvoor dit topic doorgelezen en zag de gerafelde draadjes al voor me.Op dat moment beslissen om direkt om te keren en een vrije dag nemen of de gok wagen en doorrijden. Ik had ook gelezen dat er leden nog een stuk ermee door konden rijden. Dat laatste maar gedaan. De route genomen waarbij ik zo min mogelijk de koppeling zou hoeven te gebruiken. Eigenlijk maar 1 of 2 keer de handle gebruikt. Het bleek overigens zeer oncomfortabel rijden door constant te denken: " geen koppeling, geen koppeling". Dus bij stoplichten of andere zaken op tijd anticiperen en zonder koppeling terugschakelen. 's Morgens is er haast geen hond op de weg maar 's middags is het andere koek. De terugweg was dus nog lastiger. Wat door files heen, zonder koppeling, is ook rottig rijden. Toch goed thuisgekomen. Toen had ik tijd om eens rustig naar die kabel te kijken: Ik kneep de handle in en zag inderdaad rafels. Toen dacht ik: 'ns kijken hoe dicht 'ie op knappen staat. Bij de derde inknijp brak hij af! Ben ik toch verdomde goed mee weggekomen. Fluitend een nieuwe kabel gekocht :lol:
De koppelingsspeling afstellen staat goed bescheven in de reparatiehandleiding.
Bij de tik denk ik toch ook alleen aan de nokkenaskettingspanner links. Sommige BMW dealers laten ze gewoon lekker tikken en ze zeggen dat het geen kwaad kan. Ik denk dat de heren bij BMW er toch een iets andere mening had en ze verbeterde de nokkenaskettingspanner en nu loopt er de olie niet uit als de motor een paar dagen heeft stil gestaan.
Ik denk dat het staan op de zijstandaard wel een effect kan hebben bij een motor waarbij de bovenliggende nokkenas als het ware in een bakje in de kop ligt. Zet je dan de motor op de zijstandaard of op een helling dan loopt de olie uit dit bakje en heb je daar de eerste halve minuut gen olie en lopen je tuimelaars tegen een droge nokkenas. Maar dit effect is meer bij viercilinders. Op de zijstandaard loopt wel meer olie weg uit de rechter cilinderkop zeker bij de boxermotoren.
Ton
Bij de tik denk ik toch ook alleen aan de nokkenaskettingspanner links. Sommige BMW dealers laten ze gewoon lekker tikken en ze zeggen dat het geen kwaad kan. Ik denk dat de heren bij BMW er toch een iets andere mening had en ze verbeterde de nokkenaskettingspanner en nu loopt er de olie niet uit als de motor een paar dagen heeft stil gestaan.
Ik denk dat het staan op de zijstandaard wel een effect kan hebben bij een motor waarbij de bovenliggende nokkenas als het ware in een bakje in de kop ligt. Zet je dan de motor op de zijstandaard of op een helling dan loopt de olie uit dit bakje en heb je daar de eerste halve minuut gen olie en lopen je tuimelaars tegen een droge nokkenas. Maar dit effect is meer bij viercilinders. Op de zijstandaard loopt wel meer olie weg uit de rechter cilinderkop zeker bij de boxermotoren.
Ton
hans51 schreef:Een paar dagen geleden voelde de koppeling van mijn 1100RT anders dan anders. Beetje stroef en andere speling dan normaal.
Hans.

Bedankt voor dit verhaal! Afgelopen week voor de 2e keer in de 11 jaar eigendom (motor is van 2000 met dik 150.000 km) de koppelingskabel op knappen. Je voelt het direct als het bijna staat te gebeuren.
De 1e keer al weer wat jaren gelee heb ik met gebroken kabel de bike door ANWB naar de dealer laten brengen en het laten doen ... ping ping kaa-ching
Nu heb ik geen zin in weer een aderlating en ga ik het zelf doen, dit verhaal sterkte mij erin dat ik het zelf wel kon. Ging idd prima zonder tank verwijderen, feitelijk een makkie - de kuip eraf en erop was meer werk.
Thnx!
- robi
- Type: R1200RT
- Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10 - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: overijssel
Goedenmiddag,
Vanochtend een ritje gemaakt op mijn motor, 1100 rt. Vlak bij huis voel ik in de koppeling iets knappen. Thuisgekomen gekeken en ik voel en zie een losse kabel, maar ook zit er nog een kabel vast in de koppeling. Zijn de kabels uitgerust met 2 draden? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees nl in bovenstaande dat degene die dit overkwam voorzichtig naar huis moest rijden.
groet Rob
Vanochtend een ritje gemaakt op mijn motor, 1100 rt. Vlak bij huis voel ik in de koppeling iets knappen. Thuisgekomen gekeken en ik voel en zie een losse kabel, maar ook zit er nog een kabel vast in de koppeling. Zijn de kabels uitgerust met 2 draden? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees nl in bovenstaande dat degene die dit overkwam voorzichtig naar huis moest rijden.
groet Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
- PK
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GS
- Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Als je voelt dat de kabel (gedeeltelijk) is gebroken, dan kun je beter gelijk een nieuwe bestellen.
Vaak gaat de kabel stuk bij de koppelingshandgreep. De kabel zit mbv. een soort tonnetje in de hendel en moet daar telkens bij het bedienen van de koppeling iets bewegen.
Wanneer dat tonnetje niet lekker kan draaien (dus niet goed gesmeerd is) dan krijg je naar verloop van tijd een stukje kabel wat steeds iets knikt, uiteindelijk gaat rafelen en breekt.
Het vervangen is makkelijk zelf te doen:
Eerst kijken hoe de oude kabel loopt, je zult helaas ook de tupperware aan de rechterzijde even moeten verwijderen.
De kabel bevestigen in de koppelingshendel (tonnetje eerst in het vet zetten) daarna het andere uiteinde op het koppelingshuis vast zien te krijgen, hiervoor moet je soms best wel wat kracht zetten.
Stelschroefje bij de koppelingshandel afstellen, afstand tussen de schroefjes moet 9- 13 mm zijn dacht ik (even na kijken in het werkplaatshandboek).
Wat betreft je vraag over 2 draden in de kabel. Nee het is gewoon 1 kabel die gevlochten is. Vandaar dat je soms nog een tijdje kunt doorrijden (koppelen) met een kabel die gedeeltelijk gebroken is.
Succes,
Peter
Vaak gaat de kabel stuk bij de koppelingshandgreep. De kabel zit mbv. een soort tonnetje in de hendel en moet daar telkens bij het bedienen van de koppeling iets bewegen.
Wanneer dat tonnetje niet lekker kan draaien (dus niet goed gesmeerd is) dan krijg je naar verloop van tijd een stukje kabel wat steeds iets knikt, uiteindelijk gaat rafelen en breekt.
Het vervangen is makkelijk zelf te doen:
Eerst kijken hoe de oude kabel loopt, je zult helaas ook de tupperware aan de rechterzijde even moeten verwijderen.
De kabel bevestigen in de koppelingshendel (tonnetje eerst in het vet zetten) daarna het andere uiteinde op het koppelingshuis vast zien te krijgen, hiervoor moet je soms best wel wat kracht zetten.
Stelschroefje bij de koppelingshandel afstellen, afstand tussen de schroefjes moet 9- 13 mm zijn dacht ik (even na kijken in het werkplaatshandboek).
Wat betreft je vraag over 2 draden in de kabel. Nee het is gewoon 1 kabel die gevlochten is. Vandaar dat je soms nog een tijdje kunt doorrijden (koppelen) met een kabel die gedeeltelijk gebroken is.
Succes,
Peter
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Waarom vier cylinders, .....
- robi
- Type: R1200RT
- Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10 - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: overijssel
Bedankt voor je reactie. Ik zal van de week een nieuwe bestellen en proberen te installeren. Kan ik gelijk de hele motor even poetsen etc. Is ie weer klaar voor het nieuwe seizoen.
Gr. Rob
Gr. Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Eén van de oorzaken dat de koppelingskabel graag breekt bij de koppelingshandle is dat het tonnetje van de kabel ahw uit de boring van de handle zakt. Bij het inknijpen krijgt de kabel daardoor telkens een "Knikmoment". Zeker als het tonnetje wat verder kan uitzakken, want dan kan de kabel zelfs (gedeeltelijk) geknikt worden daar waar de opening zit om de kabel in te leggen.
De truc die ik al lange tijd bij verschillende motoren toepas in dat ik aan de onderkant van de handle zo dicht als mogelijk naast de boring voor het tonnetje een klein gaatje boor en schroefdraad (M3) tap. Met een klein schroefje en een ringetje welke een stukje over de boring vor het tonnetje steekt voorkom ik dat de kabel uit de handle kan zakken. Eventueel is het zo ook nog mogelijk om met een opvulplaatje het tonnetje precies op de goede hoogte te krijgen.
Resultaat van deze moeite is dat de koppelingskabel nog als nieuw is als de motor aan zijn eind is! (Okay, bij wijze van spreken dan.)
gr v Ciske
De truc die ik al lange tijd bij verschillende motoren toepas in dat ik aan de onderkant van de handle zo dicht als mogelijk naast de boring voor het tonnetje een klein gaatje boor en schroefdraad (M3) tap. Met een klein schroefje en een ringetje welke een stukje over de boring vor het tonnetje steekt voorkom ik dat de kabel uit de handle kan zakken. Eventueel is het zo ook nog mogelijk om met een opvulplaatje het tonnetje precies op de goede hoogte te krijgen.
Resultaat van deze moeite is dat de koppelingskabel nog als nieuw is als de motor aan zijn eind is! (Okay, bij wijze van spreken dan.)

gr v Ciske
Lijkt een goed idee Ciske. En ook is natuurlijk ook wel het goed smeren rond het tonnetje een methode een manier om het leven van de kabel te rekken.
Als iemand zegt dat dat tikken niks is dan weten ze misschien niet dat je de motorblok uit de frame moet halen en dan splitsen on een nieuwe geliederrail voor boven links te monteren. De rails zijn van een bros kunststof gemakt en kunnen weinig klapperen van de ketting hebben. Rail deel kost 8,50 maar arbeid is 16 werkuren !!!
Bij twijfel gelijk de spanner met de nieuwe type vervangen want de oude type bij hogeer kilometrage zou kunnen blijven hangen en heb je geen spanning meer op de geliderrail.
gr,
Kenny
Bij twijfel gelijk de spanner met de nieuwe type vervangen want de oude type bij hogeer kilometrage zou kunnen blijven hangen en heb je geen spanning meer op de geliderrail.
gr,
Kenny
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht