ESA problemen

Instellingen, vervanging en rijcomfort.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
theopeeters51

ESA problemen

Ongelezen bericht door theopeeters51 »

hallo,

Ik ben nieuw hier en zit met een probleem. Graag hoor ik jullie advies en/of tips.
Ik heb een BMW R1200RT.

Nu werkt sinds kort het ESA systeem niet meer. Hij staat nu op stand solo
en is niet meer te verstellen.
Volgens de dealer is het ESA systeem zelf kapot. De schokbreker zelf werkt nog wel.

Om dit op te lossen moet de gehele schokbreker en de ESA computer worden vervangen.
Kosten hiervan zijn € 2150,-
Dit vindt ik erg overdreven voor een motor die 3,5 jaar oud is en slechts 31.000 km heeft gereden.

Hebben jullie advies over wat hiermee te doen? Zijn er andere opties die nog mogelijk zijn.

Alvast bedankt.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: ESA problemen

Ongelezen bericht door HansD »

Theo, ga eens bij Hyperpro praten wat zij nu als mogelijkheden zien.
Hans
jeroen12

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Ik zou er een briefje naar BMW aan wagen. Misschien willen zij je nog tegemoet komen. Dat spul mag zo snel natuurlijk niet kapot gaan.
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Hallo,

In het Duitse RT-forum wordt veel over dit probleem geschreven http://www.rt-freunde.de/viewtopic.php? ... c&start=25
en naar het schijnt is dit een vaker optredend euvel.

De oplossingen zijn van gecorrodeerde aansluitingen, opnieuw resetten en kalibreren via de computer bij de dealeRT tot het totaal vervangen van de schokbreker.

Wat ook nog wel eens wil helpen is de RT op de middenbok zetten en dan de ESA bedienen. Er staat dan geen belasting op de schokbreker.

Veel succes gewenst,
[groet]
-1200-
Harald
Ralph Romein
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Wat een lastig probleem! Ben je de eerste eigenaar van deze motor, dan zou BMW je eigenlijk een coulance voorstel moeten doen vind ik. Je zou er naar kunnen vragen in iedergeval. Ik denk dat het verstandig is eens Hyperpro te informeren. Deze zin zeer kundig op het gebied van vering. Voor het geld dat je moet betalen voor BMW zou ik het wel weten en een Hyperproset eronder plaatsen. Hou je nog geld over ook
Big RT Smile

Succes met het zoeken naar een oplossing.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
theopeeters51

Ik heb inmiddels kontakt gehad met Hyperpro in Alpen a/d Rijn.
Ga een afspraak maken dan kunnen ze kijken wat de mogelijkheden zijn.
Hiervoor ga ik naar Hyperpro in Wijchen dat is voor mij veel dichterbij.

Alvast bedankt voor de Informatie.

R12000RT groet
Theo
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ralph Romein schreef:Wat een lastig probleem! Ben je de eerste eigenaar van deze motor, dan zou BMW je eigenlijk een coulance voorstel moeten doen vind ik. Je zou er naar kunnen vragen in ieder geval.
Big RT Smile

Het komt maar zelden voor dat BMW enige coulance toont, weet ik helaas uit eigen ervaring. _002

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Hazeldonk schreef:
Ralph Romein schreef:Wat een lastig probleem! Ben je de eerste eigenaar van deze motor, dan zou BMW je eigenlijk een coulance voorstel moeten doen vind ik. Je zou er naar kunnen vragen in ieder geval.
Big RT Smile

Het komt maar zelden voor dat BMW enige coulance toont, weet ik helaas uit eigen ervaring. _002

Ben
Ik denk dat dat ook aan je dealeRT kan liggen. Over service en coulance heb ik nooit te
klagen gehad. Ik zou de dealeRT er zeker ook op wijzen dat dit probleem vaker aan de orde komt
in het duitse RT-forum. (zie link boven).

Veel suc6 gewenst,
[groet]
-1200-
Harald
marcelkwadijk

Ongelezen bericht door marcelkwadijk »

Mijn RT van maart 2009 had ook last van een vastzittende ESA veer. Is onder reguliere garantie vervangen.
PPrik

Ongelezen bericht door PPrik »

Theo,

Ik had ook problemen met de veervoorspanning van mijn ESA1 (helm indicatie werkte wel maar er gebeurde niets met de hoogte van de motor) en heb ESA kunnen resetten door voor het contact maken de ESA knop in te drukken en pas los te laten na starten. Sinds dien duidelijk voelbaar effect in de motor hoogte bij veranderen van SOLO - SOLO koffer -DUO.

Over het effect van de standen COMFORT - NORMAAL - SPORT heb ik nog steeds mijn vraagtekens. Ik merk nl. geen verschil tussen deze instellingen. Mijn dealer zegt dat ESA2 veel beter merkbaar is maar daar heb ik natuurlijk niets aan en dat aanpassing van de instelling alleen werkt bij lage snelheden. Zijn er ESA1 rijders die wel verschil merken?

Groeten,
Eric
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

PPrik schreef:Theo,

Ik had ook problemen met de veervoorspanning van mijn ESA1 (helm indicatie werkte wel maar er gebeurde niets met de hoogte van de motor) en heb ESA kunnen resetten door voor het contact maken de ESA knop in te drukken en pas los te laten na starten. Sinds dien duidelijk voelbaar effect in de motor hoogte bij veranderen van SOLO - SOLO koffer -DUO.

Over het effect van de standen COMFORT - NORMAAL - SPORT heb ik nog steeds mijn vraagtekens. Ik merk nl. geen verschil tussen deze instellingen. Mijn dealer zegt dat ESA2 veel beter merkbaar is maar daar heb ik natuurlijk niets aan en dat aanpassing van de instelling alleen werkt bij lage snelheden. Zijn er ESA1 rijders die wel verschil merken?

Groeten,
Eric
Eric,
Ik heb een -1200- met ESA1 uit 2009 en merk wel verschil tussen de demperstanden (SPORT - NORMAAL - COMFORT ). De verschillen zijn niet heel groot en ik noem het meer SLAP -SLAPPER - SLAPST.
Met de Sport stand is prima te rijden vind ik, (duidelijk strakker bijvoorbeeld dan een standaard R1100RT) maar ik sluit niet uit dat ik een keer bij Kenny langs ga voor Hyperpro's.
De ESA-veervoorspanningsverstelling (3x woordwaarde) Solo-Koffer-DUo deed het bij mij vanaf het begin goed.
Hans
theopeeters51

Hallo

Het probleem is opgelost
Ik heb de motor ingeruild.
Ben nu in het bezit van een R1200RT met ESA 2.
En twee jaar garantie.Dat is ook wel prettig.
Hoop dat ik met deze motor meer geluk heb dan de vorige.
Omdat ik daar nogal wat problemen mee gehad heb.
Dank voor jullie reakties.

[groet] Theo
Ralph Romein
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

theopeeters51 schreef:Hallo

Het probleem is opgelost
Ik heb de motor ingeruild.
Ben nu in het bezit van een R1200RT met ESA 2.
En twee jaar garantie.Dat is ook wel prettig.

[groet] Theo
Het is een bijzondere manier van problemen oplossen moet ik zeggen. Ik wens je veel plezier met je nieuwe fiets en ESAII natuurlijk :-)
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
**AC**

Ongelezen bericht door **AC** »

idd mooi argument om dan maar gelijk een "nieuwe" motor aan te schaffen Big RT Smile

Veel plezier ermee!

Gr. milan

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Vering & ESA”