Beantwoord: Navigator IV, hoeveel GB?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Marianne
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Beantwoord: Navigator IV, hoeveel GB?

Ongelezen bericht door Marianne »

Ik heb een navigator IV, maar ik zie dat het interne geheugen zo goed als vol zit? En ik heb totaal nog geen routes ed erin gezet. Mijn capaciteit is 3,65 Gb, er is gebruikt 3,18 Gb en heb dus nog over 477 Mb.

Nu ben ik in het begin aardig met software bezig geweest. Is het mogelijk dat hij dit dubbel of zelfs meer op het geheugen heeft neergezet?

Mijn vraag is nu: Hoeveel geheugen neemt het standaardprogramma in? En hoe kan ik dit, als het inderdaad dubbel erop staat, verwijderen en weer er op nieuw opzetten, zonder dat ik dingen weggooi die niet mogen? Ik durf nog even niets te ondernemen.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
sanderh

Re: Navigator IV, hoeveel GB?

Ongelezen bericht door sanderh »

Navigator 4 is hetzelfde als de zumo 660. Ja kan hem met de USB aan je PC hangen (heb je zo te lezen al gedaan) en je kan hem dan gewoon als externe schijf lezenkijken net zoals een usb stick oid. Je kan dus kijken wat erop staat en ook zien als er dezelfde bestanden dubbel op staan (das wel heel dubbel geschreven)
Heb zo even de zumo niet bij de hand, kan dus niet zien hoeveel en wat er bij mij op staat.
Maar het lijkt me dat er wat veel op staat als je nog maar zo weinig over hebt.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is m.i. ook afhankelijk van de hoeveelheid regio's en ook nog welke kaarten je geladen hebt, naast de vraag hoe je de kaarten geladen hebt.

Als ik het bovenstaande terug lees is het alsof ik in mysterie schrijf, laat het mij dus uitleggen, dan kan je het zelf nazien en controleren;

Het wordt dus weer een langer verhaal van mijn kant .. :roll:

Bij elke Garmin kan je meerdere kaarten laden (duh!),dus ook verschillende versies.

Bijvoorbeeld(!), via het menu van je Zumo "Extra" -> "Instellingen" -> "Kaart" -> "Kaartinfo".
Als het goed is zou daar maar 1 versie moeten staan, zijnde "2011.10" dat is de allerlaatste versie.
Het kán zijn dat je in dat menu ook nog versie "2010.30" (o.i.d.) ziet staan.
Als je de OnRoute Motorkaart bezit, zal je die ook zien staan.

In mijn visie (ik kan het verkeerd zien natuurlijk, ik ben eigenwijs maar sta open voor reacties) is het onzinnig om zowel versie "2011.10" alsook "2010.30" in het apparaat (geheugen) geladen te hebben. Immers, 2010.30 is de oudere versie en opgevolgd door 2011.10.
Het is dan zaak om die 2010.30 te verwijderen uit het geheugen van je apparaat.

En dat kan je het beste via MapSource doen; (is mijn bescheiden mening)
MapSource opstarten.
Zorg er voor dat je Zumo is aangesloten op de USB van de pc, en kies dan "Receive from Device".
Je zult dan een kleine kader zien waarin je Zumo herkent en aangegeven staat, en waar je opties als "Maps", "Waypoints", "Routes" en "Tracks" een checkmark voor kunt zetten (= selecteren). Ik adviseer deze keer om alles te selecteren en dan "Receive" te kiezen.
Als het goed is zie je op de Zumo dat deze data aan het verzenden is, en zal je na enkele minuten zien wat er zoal in je Zumo al geladen is.
Ik adviseer daarna via MapSource's menu "Save As" dit gelijk op te slaan als "Marianne oude data" (of zo), dan kan je altijd terug naar de "oude" situatie.
Je hebt dan alles wat in je Zumo staat, veilig gesteld.

Nu is het zaak die oude(re) map(s) te verwijderen.
Daarna links-bovenaan in het pull-down menu "City Navigator Europe NT 2011.1" kiezen, daarna alle landen/regio's in de grote kaart-afbeelding kiezen;
Gebruik de map-tool icoon (ziet er uit als een wybertje met een afwijking) of de letter "m" op je toetsenbord indrukken.
Daarna met de muis de regio's binnen de diverse landen kiezen, en de landen ook, die je in je navigatie-apparaat wenst.
Je kunt met de muis "trekken" (linker knop ingedrukt houden en dan muis bewegen) om de regio's te selecteren.
Als je klaar bent met het selecteren van de gewenste landen en regio's (worden in roze weergegeven) en landen/regio's die je niet wenst te laden (worden geel weergegeven) zie je linksonderaan naast de lange lijst van landen/regio's de totale verwachtte geheugen die gebruikt gaat worden.
(Alleen Nedeland is 57,3 Mb bij mij, ter illustratie).

Je kunt met de Zumo heel wat landen en regio's selecteren, maar ik adviseer alleen de landen te selecteren die je echt nodig hebt, dat komt de snelheid en het geheugengebruik ten goede.

Daarna is het een kwestie van opslaan "Save As" en dan een andere naam te kiezen (bijv. "Marianne 23-7-2010") en "send to device", dan gaat MapSource aan de slag om de kaarten te generen en naar je Zumo te sturen. Dat zal de nodige tijd in beslag nemen, dus tijd voor koffie etc.

Je kunt ook via MapInstall de kaart (en verschillende regio's) installeren; de procedure is min-of-meer hetzelfde;
Zorgen dat je Zumo aangesloten is op de pc, MapInstall opstarten, zorgen dat je de juiste, meest recente kaart geselecteerd hebt (2011.1), regio's en landen selecteren (vindt ik in dat programma nog wat lastiger) en naar je apparaat sturen.
Voordeel is dat rechts (rode balk) in het programma MapInstaller aangeeft hoeveel geheugen er gebruikt gaat worden, en wat het maximum is.
Als je een 2e kaart wilt laden (bijv. OnRoute Motorkaart), is het een kwestie van links-onderin de Onroute kaart te kiezen, en dan wederom de regio's en landen te selecteren. Je hebt dus dan twee kaarten geselecteerd, zijnde de 2011.1 en de OnRoute.
Daarna is het weer een kwestie van versturen naar het apparaat binnen MapInstall. ( "Next > Finish" of "Send Maps")

Een lange uitleg (zoals altijd bij mij :roll: :oops: ) maar hopelijk helpt je dit op weg.

Overigens kan je mapping (kaarten) ook op de SD-geheugenkaart laden, naar wat ik begrepen heb.
En dus eventueel landen hun eigen geheugen-kaart geven, als je geheugen volt begint te lopen _001
Marianne

Voordat ik je advies ga bekijken, Rob, ik heb helemaal nog niets geladen. Ik ben alleen bezig geweest, toendertijd, je weet wel ;) , met de diverse versies op te slaan vanwege de MP3-speler en verder helemaal nog niets. ;) Verder ga ik je epistel, aankomende week, een keer uitgebreid proberen en toepassen. Big RT Smile
Groeten Marianne

Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Inspector Gadget

No problemo! Big RT Smile

En je kunt, zoals SanderH al aangaf _004 , de Zumo als een soort "USB memory stick" vanaf je pc benaderen en eventueel bestanden verplaatsen cq. wissen.

De directory "Garmin" moet je niets van wissen, en als je een bestand niet herkent, zeker ook niet.
En als je iets op de Garmin gaat verwijderen is het wellicht verstandiger om het te verplaatsen naar je pc in plaats van echt te wissen, want weg-is-weg als je niet oppast.

Nu kan ik mij vergissen, maar als je een micro-SD kaart in je Zumo hebt zitten, zal deze zich als een externe station (bijv D:) op je computer laten zien.

Eventueel dan een "dir d:/s >lijstje.txt" vanaf de dos-prompt doen en dan dat bestandje "lijstje.txt" hier knip-en-plakken of per email toesturen ;)

We horen/zien/lezen het wel! _004

En bij twijfel, gewoon vragen.
Want domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden! :)
Marianne

Dat je de Garmin als soort USB-stick kon zien, wist ik al. Daarom wist ik ook hoeveel Gb er gebruikt is enzo.
En natuurlijk gooi ik niets zomaar weg, maar sla het, uiteraard ;) , eerst op mijn PC op. Gelukkig ben ik redelijk handig met pc's enzo.

Maar jullie horen van mij. Het probleem is alleen dat ik momenteel niet zo lekker in mijn vel zit(ben al bijna een jaar overspannen en heb een terugval) en soms dingen op de lange baan schuif. Maar het gaat goedkomen, hoor. _004

Big RT Smile

Ik lees dit nu terug en volgens mij klinkt het niet zo aardig. :oops: Maar dat is niet zo bedoeld, hoor. Ik vind het allemaal top zoals we elkaar hier op het forum helpen. _004
Groeten Marianne

Inspector Gadget

We begrijpen je, en ik denk dat er vele met je meeleven.
Je bent tenslotte 1 van onze weinige forum-dames, en daar ben ik altijd extra zuinig op ;)

Sterkte en als wij/ik iets voor je kunnen doen, laat het weten!
Marianne

Dank je en het komt goed. Ik weet je te vinden en jij weet mijn huis te wonen als ik je hulp nodig heb.
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Absoluut, absoluut en wederom, absoluut! _004
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Mijn zumo, 3,65 gb capaciteit, 3,35 gb gebruikt, nog 299 vrij.
Inclusief Onroute motorkaart 2010 benelux, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
Verder een paar routes, maar die kosten niet zoveel geheugen.
geen mp3
grootste bestanden zijn bij mij IMG bestanden, de grootste 1,65 GB.
Zo snel niets dubbel zien staan.
Marianne

Dank je. Dus staat er bij mij veel te veel op.

En de MP3-tjes staan bij mij apart op een apart kaartje.
Groeten Marianne

Marianne

DDM, ik heb gedaan wat je geschreven hebt, alleen ik was vergeten dat ik de nieuwe versie, die ik bij deze GPS had gekregen, nog niet op mijn PC had gezet. Zojuist gedaan. Alleen er is niets veranderd.

Waar ik wel achter ben gekomen is, dat er op de GPS zelf 2 versies staan, namelijk CN Europe NT 2010.10 3D en CN Europe NT 2011.10. Nu door jouw omschrijving staat er zelfs een 3e bij, namelijk CN Europe NT 2010.10, met daarbij de namen van de kaarten.

Ik kan deze aan-en uitvinken. Is dat dan voldoende? Of moet ik dan de kaart opnieuw laden om het definitief te maken? Of moet ik, via de USB, in de GPS en daar de kaarten verwijderen?

Het gaat lukken...... Big RT Smile
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Big RT Smile _004

Als je binnen het Zumo menu die vinkjes aan zet, betekend dat de kaart (en navigatie) op het hoofdscherm gebruikt wordt met die kaart.
En als je die dus uitzet, wordt die bewuste kaart/update niet gebruikt.
De "oude" kaart blijft in dit geval dus wel op de Zumo staan!

Kortom, het is handiger om de MapInstall te gebruiken, die regelt het eventueel wissen van de (oudere) kaarten.

Ga als volgt te werk;
- Sluit Zumo aan op je pc
- Zet Zumo aan, waarschijnlijk krijg je de vraag of je Garmin-modus of USB-modus wilt inschakelen, kies dan Garmin modus.
- Start MapInstall
- Je ziet dan dat MapInstall je Zumo herkent, kies "Next".
- Je ziet op een gegeven moment links-onderaan een menu met "CN Europe NT 2011.10" (en alle andere) staan. Dit is een indicatie welke kaarten (via MapSource) op je PC geïnstalleerd zijn. Maak er zeker van dat je "CN Europe NT 2011.10" ziet staan, en select dan in het grotere scherm midden, de regio's die je wenst (dus alle landen die je wenst te laden). Je kunt eventueel inzoomen om nauwkeurig(er) te kunnen selecteren.
Aan de rechter kant zie je een rode balk die aangeeft hoeveel geheugen gebruikt zal worden met jou selectie.
Als je eenmaal klaar bent, kan je het versturen naar je Zumo.

Dit alles in een notendop, als je vragen hebt of als er onduidelijkheden zijn, laat het gerust weten.
En als ik langs moet komen, geen probleem, doe ik graag.
Dan gaan we er samen stap-voor-stap door heen en weet je het ook voor de volgende keer.
Want als je de zgn. LifeTime abonnement hebt, zal je dit elke 3 á 4 maanden moeten doen, als er een nieuwe kaart uit komt.
Marianne

Helaas DMM, is het op jouw manier niet gelukt. Ik kon nergens Mapinstall. vinden. :(

Maar, met hulp van jou en het GPS forum heb ik nu maar 1,08 Gb gebruikt.

Ik heb namelijk de mappen gmapprom, gmapbmap, gmap3d verwijderd (wel in een aparte map op de PC gezet) en toen gedaan wat jij mij zei. En het werkt, zover ik nu kan zien, allemaal nog.
Big RT Smile
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Als het goed is heb je bij de Zumo een CD genaamd NT City Navigator Europe gekregen?
Normaal gesproken, als je deze installeert, zou deze ook MapInstall installeren, als ik het mij goed herinner. (maar ik kan het fout hebben!) _001

Maar, je kunt MapInstall ook achteraf downloaden en installeren;
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=3291

Excuses als ik je op het verkeerde been gezet heb. _002
PS: Het verwijderen van data/bestanden via de USB methode, zoals je omschreven hebt, heeft niet mijn voorkeur, vandaar dat ik het niet duiden.
Marianne

Het vreemde is dat ik dus gisteren die CD inderdaad gebruikt heb en op de PC heb geïnstalleerd. Maar het kan natuurlijk ook aan mij liggen. _001 En er stond al een oude versie van MapSource op de PC, dus dat zou ook het probleem kunnen zijn.

En je hebt mij niet op het verkeerde been gezet, alleen hier lukte het niet. ;)

Voorlopig is het gelukt en ik ga toch ook de MapInstall nog een keer zoeken danwel installeren. Dus toch weer bedankt. Afbeelding
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Ik sprak mij zus terwijl ik van een lekkere salade bij haar zat te genieten vanavond, en ze gaf aan dat er inderdaad blijkbaar geen MapSource CD bij de Zumo 660 zit.

Ik vindt dat vreemd, heel vreemd.

Daarom ga ik eerdaags eens spitten in haar doos (van de Zumo 660 :roll: ) wat er allemaal aan CD's en software bij zit.

Want MapSource is m.i. toch wel noodzakelijk als je maps, routes en tracks wilt gaan beheren. _001
Althans, zo heb ik het altijd begrepen van mijn andere Garmin 2820 en de BMW Navigator.

Maar wellicht zie ik iets over het hoofd of begrijp ik het verkeerd. :lol:
Nu kon je vroeger bij Garmin punt nl de MapSource CD gratis bestellen, nam altijd wel wat tijd in beslag, maar dan kreeg je de CD (laatste versies waren meerdere CD's en ik dacht zelfs een DVD).

I'm getting confused over die Zumo 660, schijnbaar zit er geen MapSource (meer) bij?

Anyhoe, ik zal mijn "bevindingen" laten weten alhier _004 :lol:
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste

Bij nijn 660 zat zeker wel de Mapsource CD (Waypint Vessem aangeschaft) in de doos. Dus volgens mij stanaard _001
groet
Jan
Inspector Gadget

Beste Jan,

Bedankt voor de info! _004
Marianne

Ja hoor, bij mij zat de CD er ook bij, alleen ik had verzuimt hem op mijn PC te zetten. De oude versie die bij mijn Streetpilot 2610 zat, stond er nog op.
Alleen toen ik dus de nieuwe er op had gezet, stond de MapInstall. er niet op, of ik heb hem niet kunnen vinden. _001

Maar alles is, bij mij, goed gekomen. Big RT Smile
Groeten Marianne

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”