Met vliegtuigje sturen toch anders dan met de motor

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

han62
Type: R1200RT

Met vliegtuigje sturen toch anders dan met de motor

Ongelezen bericht door han62 »

Vandaag mijn 1e vliegles (en waarschijnlijk wel de laatste) vliegles gehad. Onze dochter die dacht wat moet ik die man nou geven voor zijn verjaardag hij die alles (nou ja) al heeft. Toen ze vanmorgen kwam met haar man, moest ik mee naar het vliegveld in Budel dat is voor mij wel bekend terrein ik woon er een paar km vandaan maar gevlogen heb ik ooit achterin een klein vliegtuigje en dat duurde ongeveer een kwartier.
Nu kwamen we voor wat ik dacht een rondvluchtje boven Budel maar nee zegt de piloot/instructeur je gaat zelf vliegen. als ik dat had geweten...... maar goed ga daar maar zitten beenruimte genoeg werd vastgezet in de gordels en de piloot ging er naast zitten en dochter en Rietje achterin. er werd even verteld wat de bedoeling was. Ik zeg ja dat is mooi maar jij stijgt op en dan zien we wel maar mooi niet eerst een eind taxiën op naar de startbaan voor mijn gevoel deed ik een slalom want sturen met je voeten?? en toen gas er op en trek aan het stuur en we zijn al los. dat viel mee. Ik vond het toch wel heel spannend en toen maak maar een bocht gaan we daar naar toe ik begin de bocht te maken en dat ding gaat steeds schuiner de piloot zit met Rietje en Caroline(dochter) te buurten op dat moment begon ik me af te vragen of de knelkoppelingen van mijn operatie ca 5 maanden geleden wel goed vast zaten want ik dacht echt als ik nog schuiner ga valt ie om. maar dat viel mee.
Ik had een fotocamera mee maar die is niet te voorschijn gekomen dochter heeft wel de nodige plaatjes gemaakt ik was blij dat de landing weer kon worden ingezet. ook daar zei de piloot alleen maar wat ik moest doen en ik zat hem best te knijpen en ik was blij toen de wielen weer de grond raakte. toen weer taxiën naar het beginpunt het vliegtuig tussen 2 andere parkeren en dat was het dan.

Ik vond het heel spannend van de omgeving heb ik niet veel gezien want ik heb meer op het horizontaal houden gelet, ook al zei de piloot kijk maar naar het daschbord en de horizon ik dacht ja daaag en lette op de meter.

Hoe hard hoe hoog ik zou het niet meer weten maar weet wel dat het voor mij een hele beleving is geweest. maar ik hou me toch maar bij motorrijden dat voelt veel vertrouwder.
Ik weet dat er hier op het Forum diverse mensen zijn waarvoor het de normaalste zaak van de wereld is dat vliegen maar voor mij dus niet. misschien ga ik het toch nog eens doen dan ben je meer voorbereid en weet je wat er op je af komt en kun je wat meer van de omgeving genieten denk ik.

Hierbij een paar plaatjes.

Afbeelding

Hier staan we toen we terug kwamen
Afbeelding

Afbeelding

Met vr gr
Han
bmw jacky

Re: Met vliegtuigje sturen toch anders dan met de motor

Ongelezen bericht door bmw jacky »

Hallo Han,

Leuk man _004

Ik zag wel dat verdwalen niet kan, er zat toch Navigatie in Big RT Smile

mooie beleving !!!!

groeten en geniet ervan :lol: (Motorrijden bedoel ik)

ex Bmw Jacky [groet]
it's Micky
Type: R1200RT/LC
Bijz: brand new 2015
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen

Ongelezen bericht door it's Micky »

Hey, toch maar weer gedaan, top man _004
Vliegen, weet je nog, in de lucht :O , komt morgen wel....... :-)

gr. Mick
Only the strongest wil stay!

Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Proficiat met jouw eerste vlucht ! Ik vind het ook een heel bijzonder leuk cadeau van jouw dochter.
Jaren geleden toen ik bij de luchtmacht zat had ik mijn brevet gehaald en zijn er twee gelegenheden die ik zou nooit vergeten.
Dat was ook mijn eerste vlucht en de eerste solo vlucht. Eerste vlucht was vol met spanning omdat zoveel op je af komt en alles heel vreemd aanvoelde. Het was voor mij ook niet makkelijk om de instructies van de piloot uit te voeren. Desalnietamin heb ik onzettend veel ervan genoten.

Gr,
Kenny
JohnDC

Ongelezen bericht door JohnDC »

Weer een ervaring rijker! ;)
han62

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nog niet uit of ik het zo leuk vond dat ik het nog een paar keer doe. ben veel te bang niet alleen voor de bochten maar ook dat ik het straks wel leuk ga vinden. dan heb ik er weer een probleem bij.
Voorlopig hou ik het maar even bij deze voor mij unieke en aparte ervaring. dochter hasd in ieder geval meer vertrouwen in mij dan ik zelf ze zei tegen Rietje het is net of ik bij pappa in de auto zit. Nou als ik zo auto rijd moet ik daar dus wat aan doen ;)

Groetjes
han
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Geweldige ervaring lijkt me en inderdaad een prachtig intiatief van jouw dochter.
Bovendien knap van haar en jouw vrouw dat ze meevlogen ;) . Moet toch veel vertrouwen geven.
Groet
Jan
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Leuk Han,
Heb het zelf ook al eens mogen doen.

Misschien is dit dan wel iets voor je voor de toekomst:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor wie er wat onderdelen van een K1100 in denkt te herkennen heeft het juist.
Deze eco mobile (motorfiets!) kwamen we per toeval afgelopen weekend tegen op de Fernpass
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Big W(alter) schreef:
Voor wie er wat onderdelen van een K1100 in denkt te herkennen heeft het juist.
Deze eco mobile (motorfiets!) kwamen we per toeval afgelopen weekend tegen op de Fernpass
Niet te verwarren met ontbijt cereal maar dat zal ik een "Special K" noemen. Moet je hem vliegen of sturen?? 8-)

gr,
Kenny
han62

Hoi Walter,

Bij die uitvoering hoef je in ieder geval niet bang te zijn voor omvallen vanwege de zijwieltjes. en dat was wat me het meeste bezig hield bij een bocht maken in de lucht dan. In plaats dat ik er meer van genoot. Van het uitzicht heb ik later op de PC meer gezien omdat caroline veel foto's had gemaakt. en Rietje was vergeten foto's te maken want die zag zoveel. zie je dit zie je dat? en ik maar letten op dat ie zoveel mogelijk horizontaal bleef. ja wist ik veel.

Ik ben er nu toch over aan het denken om het een vervolg te geven maar dan alleen met instructeur. Volgens hem had ik het echt goed gedaan al verdenk ik hem dan weer een beetje van een verkoperspraatje, aan de andere kant hij zit er wel zelf bij. Ik moet er niet aan denken dat ik iemand zonder rijbewijs die geen enkele ervaring heeft met een auto of motor laat rijden en ik er naast of achterop.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Vliegen is inderdaad heel andere koek als een auto of motor besturen. Jaren geleden een keer een weekje zweefvliegen gedaan. Erg leuk, vooral omdat zweefvliegen natuurlijk erg basic is. Als je het eenmaal door hebt, gaat het vanzelf, maar je moet idd even wennen aan het gecoördineerd met de voeten mee- of tegensturen. Ik ben er niet mee doorgegaan (nog een week en ik had een solobrevet kunnen halen). Voornamelijk omdat er in Nederland niet echt heel veel gelegenheid is, en als het een keer goed weer is, sta je de hele dag meer te wachten dan dat je kunt vliegen. Als je geen eigen toestel hebt dan. En dat zie ik niet gebeuren, dus begin ik er maar niet aan. Ik vind vliegen leuk, niet heel de dag met de clubleden op een vliegveld rondhangen... ;) (ik ben niet zo'n clubmens).
Daarna heb ik nog een keer 'stuntvliegen' gedaan. Je kon op Lelystad een uurtje mee in een tweezitter (trainingsvliegtuig uit WO2) en dan verschillende bijzondere manoeuvres maken: barrel roll, looping e.d. Eerst doet de instructeur het voor, en daarna mag je het zelf doen. Mijn zweefvliegervaring kwam goed uit, want ik wist al hoe je moest sturen. Alleen was het regenachtig en laaghangende bewolking waardoor de looping niet doorging. Je moet dan door de bewolking heen duiken (richting grond) en dat doet een verstandige piloot niet.

Als ik ooit nog eens de loterij win (moet ik wel gaan meedoen!) ga ik meteen naar Rusland om in een Sukhoi 29 te gaan vliegen. Kost maar $10.000... ;)
han62

Hoi Mike,
Ik ben het ook van plan geweest een keer te gaan zweefvliegen maar het idee dat je dan puur afhankelijk bent van de wind vond/vind ik toch een beetje (veel) eng.

Er stonden/staan hier in Budel ook 2 vliegtuigjes te koop een voor ca 70.000 en 1 voor de helft dus dat viel dan wel weer mee maar ik ben er nog steeds niet over uit of ik het een 2e keer doe (durf) zoals het er nu uitziet hou ik het maar bij de motor ook al schijnen er in de lucht minder ongelukken te gebeuren. maar als je daar zonder benziene ziet of de halgever begeeft het ik noem maar iets dan heb je echt iets op te lossen.

ik heb op het GS Forum een verslag gezien van iemand die zelf een vliegtuig heeft gebouwd en als motor de 1100 gebruikte zag er best leuk uit.

Ik heb ook een idee dat vliegen eerder verveelt met de motor kun je steeds kiezen voor andere routes/wegen/weggetjes je kan ook stoppen bij een terrasje dat heb ik daarboven nog niet gezien. En in de lucht heb je geen wegen. Maar ik praat natuurlijk over dingen waar ik niets van weet en snap. Ik zie het een beetje als varen dat vind ik ook mooi maar ik was er snel op uitgekeken al vind ik het voor een keer nog steeds wel leuk maar niet meer om een boot te hebben en elk weekend ergens een stukje varen en aan te leggen. maar ja zo heeft ieder zijn voor en tegen en zijn Hobby.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Voor de geintresseerden:
Het gaat hier om een PERAVES ECO MOBILE, een product van PERAVES uit het Zwitserse Winterthur.

Ecomobile is een Zwitsers merk dat zeer bijzondere overdekte motorfietsen produceert.
De Ecomobile is een overdekt tweewielig voertuig dat werd ontwikkeld door de Zwitserse Arnold Wagner. Hij presenteerde de eerste machines in 1982.
De machines waren oorspronkelijk voorzien van BMW-boxermotoren, maar vanaf 1988 werden viercilinder BMW-blokken toegepast. De Ecomobile biedt de bestuurder niet de mogelijkheid zijn voeten aan de grond te zetten, zodat beneden de 8 km per uur twee steunwieltjes uitgeklapt worden. De aandrijving geschiedt door een BMW K100-blok, waarmee een topsnelheid van 240 km/uur gehaald wordt. De 1997-versie, voorzien van een turbo, haalt zelfs 290 km/uur. Deze is ook voorzien van ASS, een vliegtuig-staartvin die voor extra stabiliteit bij hoge snelheid zorgt. Het voertuig is ook bekend onder de namen Oemil (OEkoMobIL) of Peraves Oemil, naar Wagners bedrijf Peraves dat de machines bouwt.

Bij hetzelfde bedrijf wordt ook de Monotracer geproduceerd. Dit is een modernere, vlotter gelijnde versie van de Ecomobile, die wordt aangedreven door het inmiddels "oude", langsgeplaatste 1200 cc motorblok uit de BMW K1200RS/K1200LT-serie. De naam is waarschijnlijk afgeleid van de Monotrace, die in de jaren twintig in Frankrijk werd gemaakt.

website: http://www.monotracer.nl
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

han62 schreef:Ik ben het ook van plan geweest een keer te gaan zweefvliegen maar het idee dat je dan puur afhankelijk bent van de wind vond/vind ik toch een beetje (veel) eng.
Hij valt echt niet zomaar uit de lucht. En je bent niet afhankelijk van wind; het is geen vlieger... Door je snelheid genereer je zelf lift. Als je los van de lier bent, stel je de roeren zo in dat als je alles los laat, hij een beetje omhoog gaat. Als je niets doet, stijgt ie totdat de snelheid tever afneemt (je stallt dan) en dan ga je weer naar beneden (niet loodrecht natuurlijk). Daardoor neemt de snelheid weer toe, en ook de lift. Hij begint dan weer te stijgen. Dit gaat zo door totdat je de grond bereikt. Je gaat zeg maar als een blaadje naar beneden.
Waar je wel weer 'afhankelijk' van bent is termiek, stijgende warme lucht. Die maken dat je lekker lang kunt blijven vliegen, maar het is niet zo dat als die er niet is, je uit de lucht valt. Dan was het zweefvliegen al lang verboden... ;)
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Heb zelf de nodige uren de stuurknuppel van helikopters in mijn handen gehad en ik moet Han gelijk geven: alleen van A naar B in de lucht is bijna saai, zodra we echter een virtuele achtbaan in gaan wordt het net 3 dimensionaal motorrijden en dan wordt het pas leuk, zeker met een heli! Pas het laagvliegen op of net onder boomtophoogte geeft de ultieme kick maar dat gebeurd veel te weinig, ik blijf dus lekker motorrijden _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”