Beantwoord: Plaats GPS op 1200?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Marianne
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Beantwoord: Plaats GPS op 1200?

Ongelezen bericht door Marianne »

Ik heb mijn gps op mijn stuur zitten, maar kwam er vandaag achter dat ik met het mooie weer van vandaag helemaal niets op het scherm kan zien. :(
Hoe is dat bij jullie? Of zit hij bij jullie op een andere plaats?
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Opahak

Re: Plaats GPS op 1200?

Ongelezen bericht door Opahak »

Er is voor de 1200 rt een speciale steun zodat de navi boven je tellerpartij komt te zitten.,

www.gps.nl

even zoeken op 1200rt

Groetjes
Paul
Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

steun van waypoint heb ik ook. Mij prima. Van migsel is er ook, maar dan komt ie heel ver naar voren, want daar komt nog een extra stukje tussen.
Zümo XT
Marianne

Maar hebben jullie dan geen last van de zon? Want dat is kennelijk het probleem. Hij "ligt" te veel.
Groeten Marianne

Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Bij mij is de gps boven de tellers gemonteerd. Scheelt met op en neer kijken (= veiliger). Van zonlicht heb ik niet zoveel last
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Marianne

Dat op en neer kijken ben ik het helemaal mee eens. Op mijn vorige motor zat hij inderdaad ook boven de klokken en had ik ook geen last van de zon. Bij deze motor heb ik hem eigenlijk zo laten installeren door de dealer. Volgende week gaat de motor sowieso voor de terugroepactie naar de dealer en dan moeten ze hem maar verplaatsen. Bedankt voor de antwoorden.
Groeten Marianne

jeroen12

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Ik had 'm ook boven de tellers, maar daar trilt ie mij veel te veel. Op het stuur staat ie veel stabieler, maar heb je af en toe last van het zonlicht 8)_
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Boven het dashboard vindt ik een prettigere positie omdat je dan niet je hoofd maar je ogen beweegt als je wilt kijken.

Degene van Notter met de RAM-mount kogel (de BMW R1200RT MS steun) vindt ik perfect, je kunt met een korte of lange RAM-mount elboog je navigatie perfect positioneren.
Maar is wel flink aan de prijs, helaas;
http://www.gps.nl/r1200rt.html

Wat overigens de zgn. Migsel mount is (http://www.migsel.com/store/index.php?_ ... oductId=13)

Ik heb zelf zo'n GadgetGuy riser(=stuur)steun en de Waypoint houder, en de Waypoint bevalt mij prima.
Ben er achter gekomen dat ik niets op mijn stuur of tank (bijv. tanktas o.i.d.) wil hebben, voel ik mij niet echt prettig bij.

De Migsel mount vindt ik echt de mooiste en meest praktische oplossing (en je kunt er tot 3 RAM-mounts op monteren, zou je dat willen cq. noodzakelijk zijn)

En wat betreft de zon?
Daar kan je weer zonnekapjes voor kopen, die zet je weer vast met klitteband e.d.
Zoals de GlareStomper of degene van Touratech (USA), of echt heel betaalbaar, ZunZun.
Wildripper

dutchmidiman schreef:Boven het dashboard vindt ik een prettigere positie omdat je dan niet je hoofd maar je ogen beweegt als je wilt kijken.

Degene van Notter met de RAM-mount kogel (de BMW R1200RT MS steun) vindt ik perfect, je kunt met een korte of lange RAM-mount elboog je navigatie perfect positioneren.
Je moet die alternatieve hebben. Even iets lager op de pagina. Want juist door die korte of lange RAM-mount elboog gaat ie erg trillen.

Zonder zit veel strakker, en ontneemt je zicht op de tellers niet. Hoewel ik de gps gebruik voor de snelheid indicatie.
Zümo XT
Inspector Gadget

Wildripper schreef:...Je moet die alternatieve hebben. Even iets lager op de pagina. Want juist door die korte of lange RAM-mount elboog gaat ie erg trillen. Zonder zit veel strakker, en ontneemt je zicht op de tellers niet. Hoewel ik de gps gebruik voor de snelheid indicatie.
Nu heb ik geen Zumo 660, maar kan je die dan ook zonder die RAM-mount elboog monteren :?:
Ben het met je eens dat een dergelijke constructie (met RAM-mount elboog) het risico van trillen vergroot.

Maar die alternatieve, de Waypoint houder, plaatst de GPS wel wat hoog boven je dashboard, als ik de foto zo bekijk :?:
(of kan je deze op twee manieren monteren waardoor de montage-plaats naar beneden wijst?)

Op mijn R1100RT is wel iets van de zicht op mijn tellers ontnomen, maar ik kijk daar niet al te vaak naar, ik probeer meer te luisteren en te voelen.
(en dat lukt heel aardig, al zeg ik het zelf ;) )

En anders vragen aan Waypoint of je met beide mag proefrijden _004
Wildripper

dutchmidiman schreef:
Wildripper schreef:...Je moet die alternatieve hebben. Even iets lager op de pagina. Want juist door die korte of lange RAM-mount elboog gaat ie erg trillen. Zonder zit veel strakker, en ontneemt je zicht op de tellers niet. Hoewel ik de gps gebruik voor de snelheid indicatie.
Nu heb ik geen Zumo 660, maar kan je die dan ook zonder die RAM-mount elboog monteren :?:
Ben het met je eens dat een dergelijke constructie (met RAM-mount elboog) het risico van trillen vergroot.

Maar die alternatieve, de Waypoint houder, plaatst de GPS wel wat hoog boven je dashboard, als ik de foto zo bekijk :?:
(of kan je deze op twee manieren monteren waardoor de montage-plaats naar beneden wijst?)

Op mijn R1100RT is wel iets van de zicht op mijn tellers ontnomen, maar ik kijk daar niet al te vaak naar, ik probeer meer te luisteren en te voelen.
(en dat lukt heel aardig, al zeg ik het zelf ;) )

En anders vragen aan Waypoint of je met beide mag proefrijden _004
Ik heb hem inderdaad naar beneden staan. Zal later wel even een paar foto's plaatsen.
Zümo XT
Inspector Gadget

Dan is de Waypoint houder m.i. inderdaad de betere oplossing, bedankt voor alle verduidelijking! _004

Moet er wel bij zeggen dat soms RAM-mounts wel trillingsvrij te positioneren zijn, ook met de korte ellebogen.
(lange ellebogen zijn vaak lastiger om trillingsvrij te krijgen).

Omdat de grondplaat t.o.v. de GPS (en vaak de elleboog) haaks staan, is het voor de rubberen RAM-mount bal soms heel moeilijk om de trillingen tegen te gaan.
Puur door de massa van het GPS-apparaat (of camera, e.d.) en de frequentie van de trillingen.

Maar, ben het met je eens, de Waypoint houder lijkt mij de oplossing.
Marianne

Ik heb vandaag contact gehad met de dealer en, als ze de beugel hebben, verzetten ze de gps aankomende week. Ik weet alleen niet wat voor een beugel zij gebruiken.

En Dutchmidiman, die zonneklep heb ik bij jou gezien. _004
Groeten Marianne

speek
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Marianne schreef:Ik weet alleen niet wat voor een beugel zij gebruiken.
Op de werkorder voor mijn af te leveren fiets staat:
GPS Steun R1200RT achter ruit: 71607708580
It's never too late to have a happy childhood.
Marianne

Dat zegt mij niets. Ik zie het wel als ik de motor breng. Dan zal ik wel even kijken.
Groeten Marianne

Wildripper

Ok zoals beloofd de foto's.

Ik heb gelogen want hij staat bij mij ook omhoog.

Ik had de beugel zelf besteld bij Notter, binnen twee dagen in huis. En Arie Molenaar heeft het allemaal keurig geïnstaleerd.

Hier de stand zoals ik het zie tijdens de rit.
Afbeelding

Zelfs de ruit kan helemaal naar beneden.
Afbeelding

Zijaanzicht.
Afbeelding

En door de ruit.
Afbeelding

Ik ben erg tyevreden met deze opstelling. Big RT Smile
Zümo XT
Inspector Gadget

Mja, voor mij ietwat teveel weg nemende van je zichtveld op de weg, maar zit er wel zeer strak op.
Nu heb ik (nog) geen R1200RT, maar in de "omgekeerde" stand zal het waarschijnlijk te veel van het dashboard (metertjes & indicatie-lampjes) afdekken.

Maar wel een betere oplossing dan op het stuur, althans in mijn optiek.
Wildripper

dutchmidiman schreef:Mja, voor mij ietwat teveel weg nemende van je zichtveld op de weg, maar zit er wel zeer strak op.
Nu heb ik (nog) geen R1200RT, maar in de "omgekeerde" stand zal het waarschijnlijk te veel van het dashboard (metertjes & indicatie-lampjes) afdekken.

Maar wel een betere oplossing dan op het stuur, althans in mijn optiek.
Hee dutch, je moet toch juist ver weg kijken. Die meter voor me fiets zal me een worst wezen of zie ik dat nu verkeerd. _001
Zümo XT
Inspector Gadget

Wildripper schreef:Hee dutch, je moet toch juist ver weg kijken. Die meter voor me fiets zal me een worst wezen of zie ik dat nu verkeerd. _001
Naar wat ik begrepen heb is dat elke centimeter die in jou zichtveld een blokkade is, 3 meter op de weg is, waar je dan geen zicht op hebt.
Dus 2 centimeter is zo'n 6 meter.
En afhankelijk van je snelheid kan die 3 ~ 6 meter toch wel heel belangrijk zijn.

Het is absoluut waar dat je ver weg kijkt en waarneemt, maar ik kijk soms ook vóór mijn fiets, naar het wegdek op wat kortere afstand (zij het heel erg kort en minder vaak).
Ik wil de plaats van mijn voorband kunnen zien, dat is ook mijn zit-positie, en ondanks mijn Waypoint houder (en de Garmin 2820) kan ik dat daadwerkelijk ook.
Daarentegen spiegel ik veel (wellicht te veel) elke 5 ~ 7 seconden, vandaar mijn stuurspiegels.
Ik persoonlijk zou het minder prettig vinden als ik die 1e meter niet zou kunnen zien, als ik zo eerlijk mag zijn.
Maar wel mee om te gaan, als je het eenmaal gewend bent, want dan pas je daar je kijk-, rij- en stuur-gedrag op aan, denk ik zo.

Ik weet dat ik wellicht anders rij en kijk, daar heb ik in een ander draadje als een melding van gemaakt, maar ik ga nogal prat op mijn veiligheidsruimte, als het even kan.
En daarom voor mij nimmer een tanktas (vindt ik eigenlijk ook een beetje een onding maar begrijp het wel als een "noodzakelijk kwaad") of iets op het dashboard wat mijn zicht op de weg op grote(re) wijze zou kunnen beperken.

Maar, gezien de foto's van de Waypoint houder op de R1200RT valt het allemaal wel mee, als ik het zo bekijk. Het is niet onoverkomelijk, maar zou voor mij persoonlijk wel een belangrijke aandachtspunt zijn.
En je kunt altijd proberen je hoofd en nek opzij te bewegen en om de navigatie heen kijken, mocht die situatie noodzakelijk zijn.
Michl

Ongelezen bericht door Michl »

boven de tellers is zeker de beste positie om de GPS tijdens de rity te lezen.

Ik ha vroeger een GPSMap76 en die is te hoog om boven de wijzers geplaatst te worden. Daarom heb ik mijn GPS aan de linker kant van het stuur. Sinds 1 jaar ben ik overgestapt op een zumo660. Door de gewoonte van mijn oud GPS gebruik ik nu het gat die voor de spiegels van de R1200GS op de linke kant van het stuur om de zumo vast te maken.
Het is niet recht vooruit tdens rijden, maar wel makkelijker te bedienen als je tijdens het rijden de route wil veranderen, een ander nummertje muziek wil beluisteren of even iemand wil bellen.

Dus voor mij is het de beste optie. Met een lange Ram-mount tussenstukje zie ik de GPS precies tussen de snelheidsmeter en de spiegel.

Groet,
Michl
Afbeelding
beamer1200rt
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Voor mij is boven de tellers een prima plek, maar als je wat kleiner bent kan ik me voorstellen dat je er "last" van hebt in je gezichtsveld.

De plastic steun met RAM-mount die ik nu heb bevalt mij beter dan die metalen (had ik op mijn vorige R1200RT), want die metalen is 1) niet verstelbaar en 2) klappert veel meer.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Marianne

Ziet er inderdaad prima uit. Op mijn 1150 zat de gps ook boven de tellers en beviel mij ook prima. Had ik toen wel zelf gedaan.

Nu kocht ik dus de 1200 met nieuwe gps en die is voor mij geplaatst door de dealer. Dus hij gaat hem nu voor mij verplaatsen.
Groeten Marianne

marcmuts

Ongelezen bericht door marcmuts »

Bij mij zit de Zumo 660 gemonteerd met de beugel van FVL products. Dit is de beugel dit Houtrust standaard monteert op een R1200RT. Stukken mooier dan de originele BMW beugel en trillingsvrij (in tegelstelling tot de Waypoint mount).

Afbeelding

Het zicht op de Zumo is perfect, kijkhoek is goed. Op de foto is de Zumo 660 slecht leesbaar, maar onder het rijden heb je een goede kijkhoek en is bij goed afleebaar. (Weliswaar is een Zumo 660 qua leesbaarheid niet te vergelijken met een GPSmap 276c of 278c zoals ik hiervoor had. :()

http://motoren.marktplaats.nl/onderdele ... ducts.html
Marianne

Het heeft even geduurd, maar de steun is binnen. Zaterdagochtend om 08.30 uur (moet ik nog vroeg mijn bed uit ook ;) ) wordt hij er bij de dealer opgezet/verzet. Ik ben benieuwd en laat het jullie nog wel even weten.
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Al het moois kost tijd ;) _004

We zijn natuurlijk dan wel heel benieuwd naar jou ervaringen!
(op de terugweg of later moment)
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

dutchmidiman schreef:Boven het dashboard vindt ik een prettigere positie omdat je dan niet je hoofd maar je ogen beweegt als je wilt kijken.

Wat overigens de zgn. Migsel mount is (http://www.migsel.com/store/index.php?_ ... oductId=13)
Ik heb de Zumo 550 met de korte RAM-mount op de Migsel mount steun. Kost een paar centen, maar erg mooi en goed wat mij betreft.
Ik heb de korte RAM mount vertikaal omhoog staan en relatief weinig last van trillingen. De ruit kan dan nog in de laagste stand zonder de Zumo steun te raken en het geheel komt nauwelijks voor de tellers uit. Dus geen enkele belemering van het zicht op de tellers en de weg voor mij.
Alleen bij erg slecht wegdek (kinderkopjes e.d.) hobbelt het geheel wel wat op en neer, maar dat ligt aan de bewegings ruimte van de Migsel steun door de flexibiliteit (onvoldoende stabiliteit) van het kunststof van het dashboard.
Over het algemeen kan ik op de Zumo 550 alles goed zien, maar soms zijn er situaties (lage stand van de zon van achteren) dat ik last heb van reflectie. Maar ik denk dat je dat altijd kunt hebben, waar je je navigatie ook plaatst.
Inspector Gadget

Klopt, reflectie van de zon is lastig te voor komen.
Ik heb zelfs een zonnekap in gebruik (op een Garmin 2820 welliswaar) en dat is niet altijd even effectief.

En ook ik heb met de Waypoint houder last van trillingen (op de R1100RT dan :roll:) afhankelijk van het wegdek en mijn snelheid.

Als ik (ooit :roll:) een R1200RT heb, zal ik zeker de Migsel mount overwegen.
Marianne

Hij zit er keurig op. Ik zal aankomende week even een foto maken.

Alleen ik kom er achter dat de letters wel erg klein worden. Of zal ik nu ook een leesgedeelte in mijn zonnebril moeten laten zetten?? :lol: (ik heb deze namelijk al wel in mijn gewone bril. Tja, leeftijd he? :( )
Groeten Marianne

Marianne

Spannend. Ik rij al wel enkele weken met mijn GPS op de motor, maar mijn man rijdt voorop en dan sla ik de route op.

Maar morgen moet ik ergens heen, wil op de motor, maar niet over de snelweg. Dus heb ik een route gemaakt in Mapsource en hij staat inmiddels op de GPS. Ik ben benieuwd hoe het gaat en hoe het bevalt. Big RT Smile
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Ah, dan wordt het tour-tochtje! ;) _004

Ben benieuwd hoe het gegaan is.
Marianne

Nou, niet zo. Eerst had ik het geluid uitstaan, maar het eerste stuk kende ik. Daarna stond het geluid veel en veel te zacht, terwijl ik, via draad en MP3 speler wel muziek had. Dus daar moet ik nog mee aan het werk. En juist op een cruciaal punt ging de gps spontaan uit :( En die klachten heb ik ook al meer gelezen. Nu nog even geen tijd om hier verder naar te zoeken, maar ik ben er wel gekomen en op tijd, dus dat scheelt. :)
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Dat is niet bepaald fraai!

Ik heb ook inderdaad gelezen over het spontaan uitgaan, heeft m'n zus ook al een paar keer last van gehad.
Aan/uit knop werkte ook niet meer op dat moment, en moest de accu uit de (in dit geval) Zumo 660 gehaald worden, anders ging deze helemaal niet aan.

Ben overigens gevraagd voor een Zumo 660/BMW Navigator projectje omdat ik nogal wat gebruikers-op en aanmerkingen had.
Ik zal daar tzt een aparte topic van maken, met foto's.

Zal jou wellicht niet helemaal helpen, overigens.
Maar geeft wel wat meer mogelijkheden aan de BMW Navigator IV gebruikers die "bedraad" willen werken.

Edit; Topic geplaatst;
viewtopic.php?f=40&t=2970#p29750
Marianne

De gps ging gelijk weer aan toen ik de knop indrukte, dus kon wel gewoon verder rijden.
Alleen ik heb ooit eens ergens iets gelezen over het geluid instellen van Truus, maar kan het niet vinden. Ik heb nu de mixer op 100% staan. Stond op 80% en heb hem nog niet kunnen testen. Of kun je nog ergens anders de instellingen aanpassen?
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Volgens mij is het zo als je de spreek-knop (helemaal links-onder) op de BMW Unit houder ingedrukt houd, dus een paar seconden, de BMW Navigator IV komt met de volume instelling die je kan aanpassen. Het zou best wel eens kunnen zijn dat dit dezelfde is die jij al hebt aangepast.

Als het je nog niet hard genoeg is qua volume, zijn er aangepaste stem-bestanden waarbij men het volume is verhoogt.
Marianne

Je bent toch zo'n rots in de branding, DMM. Ik ga het uitproberen. Vanmiddag al even bezig geweest en toen gaf de GPS zelf aan dat ik het volume moest regelen met de knoppen van de headset. Maar aangezien ik weer eens met een migraine-aanval zit, ben ik maar niet op de motor gestapt om het uit te proberen. En het is nou ook niet zo'n lekker weer. :$
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Nee hoor, ik ben ook mensch, en zeer faalbaar ;)
Maar ik probeer wel een volhouder te zijn, zonder een doordouwer te zijn, kleine nuance-verschil denk ik, de gek 8-)
En een beetje eigenwijs, wel zo gezond, met mate.

Back on topic;
Ik kan eventueel via PB/email je de aangepaste (= hogere volume) stemmen doen toekomen, installatie is vrij eenvoudig wat betreft.
Als blijkt dat het voor jou te zacht is.

En anders spreken we een keer af, dan kom ik weer een keer gezellig langs.

Het weer is inderdaad slecht, en ik moet vandaag (vannacht) gelukkig naar het zuidelijk gedeelte van Europa, ik zal een stukje mooi weer inpakken en doorsturen naar Nederland voor het weekend, dat "beloof" ik :lol: _004
(heb net gehoord dat het weer morgen en weekend in NL weer beter wordt, dus het is wat dat betreft een "loze" belofte, mooi weer is al voorspelt)
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik had met mijn Zumo 550 ook last van te zacht geluid.

Heb op het GPS Forum toen de oplossing gevonden.
Een ander geluidsbestandje downloaden en op je Garmin zetten.

DIt alles is te lezen op het GPS Forum. http://forum.gps.nl/index.php
Marianne

@DMM, stuur maar door voor de zekerheid. Want ik heb gelezen dat dit ook een veel voorkomend probleem is. Evenals het uitvallen van de unit.

@Beemerrichard, dank voor de tip, maar daar had ik, enige tijd geleden al gelezen dat het inderdaad veel voorkomt. Ik kom namelijk al jaren op dit forum als ik iets zoek. Maar, uiteraard, beter een keer teveel op gewezen, als niet. _004
Groeten Marianne

Inspector Gadget

@ Marianne; Email is naar je onderweg met een link en bijlage.
Marianne

@DMM, heb ik al eens gezegd dat je een kanjer bent? Nee, nou, je bent een kanjer Big RT Smile
Groeten Marianne

Inspector Gadget

Dankjewel, waardeer ik, zekers _004
Maar ik doe het ook heel graag.

Ik haal veel genoegen uit het feit dat ik anderen kan helpen, want dat gebeurt in mijn perceptie veel te weinig in onze huidige samenleving.

Zoals de twee hele aardige dames die met 10+ kilo te veel aan heel mooi servies (heb ik begrepen ;) ) gisteravond probeerde uit Lissabon naar Amsterdam te vliegen, en met toch wel redelijk verhitte gezichten door de beveiliging op Lissabon probeerde te komen. (….)
En aangezien ik altijd heel licht reis (met uitzondering van de motor, dan heb ik volgens mij echt overdone veel bij mij :O ) kon ik deze dames helpen (nadat ik natuurlijk ff gekeken had dat het inderdaad een servies was).
De dankjewels waren wederom niet van de lucht, dat maakt zo’n vermoeiende trip van ff op-en-neer naar Lissabon toch helemaal goed?

Ik denk altijd maar zo;
Wie goed doet, wie goed ontmoet.
Dat is mijn motto, en geloof ik 100% in, dat is mijn overtuiging.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”